Ухвала
від 15.11.2011 по справі к-34805/10-с
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУ Д УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"15" листопада 2011 р. м. Київ К-34805/10

Колегія суддів Вищого ад міністративного суду Україн и у складі:

Головуючого судді - Черпіцької Л.Т.

Суддів - Васильченко Н.В.

Калашнікової О.В.

Леонтович К.Г.

Чалого С.Я.

при секретарі - ОСОБА_6

за участю представників: від ОСОБА_7 - ОСОБА_8

Баришівської РДА - ОСОБА _9, ОСОБА_10

Державний реєстратор - О СОБА_11

розглянувши у відкритом у судовому засіданні адмініс тративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_7

на постанову Баришівськог о районного суду Київської о бласті від 24.03.2010р. та постанову Київського апеляційного адм іністративного суду від 07.10.2010р .

у справі № 2а-15/10

за позовом ОСОБА_7

до Державного реєстратора Баришівської районної держа вної адміністрації

третя особа Баришівська районна дер жавна адміністрація Київськ ої області

про зобов' язання вчинити п евні дії

ВСТАНОВИЛА:

ОСОБА_7 звернулась до Д ержавного реєстратора Бариш івської районної державної а дміністрації з позовом в яко му просить суд зобов'язати де ржавного реєстратора Бариші вської районної державної ад міністрації провести держав ну реєстрацію змін у Єдиному державному реєстрі підприєм ств та організацій України т а Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних о сіб - підприємців, відносно Ба ришівського районного спожи вчого товариства, шляхом вне сення до відомостей, що містя ться у Єдиному державному ре єстрі підприємств та організ ацій України та Єдиному держ авному реєстрі юридичних осі б та фізичних осіб - підприємц ів, запису про зміну керівник а Баришівського районного сп оживчого товариства (07500, Київс ька обл., смт. Баришівка, вул. Ле ніна, 30, код ЄДРПОУ 30398475) на ОСО БА_7.

Позовні вимоги обґрунтова ні тим, що 11 березня 2009 року збор ами уповноважених Баришівсь кого районного споживчого то вариства її було обрано нови м головою правління Баришівс ького районного споживчого т овариства. 14.10.2009 року, як голова правління Баришівського рай онного споживчого товариств а вона подала державному реє стратору Баришівської район ної державної адміністрації належним чином оформлену ре єстраційну картку форми №4, за тверджену відповідно до Нака зу Державного комітету Украї ни з питань регуляторної пол ітики та підприємництва від 20 квітня 2007 року N 54 «Про затверд ження форм реєстраційних кар ток»та нотаріально засвідче ну копію постанови зборів уп овноважених Баришівського р айонного споживчого товарис тва від 11.03.2009 року та протокол з борів уповноважених Баришів ського районного споживчого товариства від 11.03.2009 року. Прот е своїм листом № 95 від 16.10.2009 держа вний реєстратор Баришівсько ї районної державної адмініс трації повідомив її про відм ову в проведенні реєстраційн ої дії.

Постановою Баришівського районного суду Київської обл асті від 24 березня 2010 року у зад оволенні позову відмовлено. Рішення вмотивоване відсутн істю законних підстав для пр оведення державної реєстрац ії змін у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фі зичних осіб-підприємців відн осно Баришівського районног о споживчого товариства на п ідставі наданих позивачем до кументів.

Постановою Київського апе ляційного адміністративног о суду від 07.10.2010р. постанову Бар ишівського районного суду Ки ївської області від 24 березня 2010 року змінено, виключено з мо тивувальної частини рішення посилання на абз.2 ч.2 ст.8 Закон у України «Про державну реєс трацію юридичних осіб та фіз ичних осіб-підприємців»в ред акції Закону від 17.11.2009р.

Не погоджуючись з постанов ою Баришівського районного с уду Київської області від 24.03.20 10р. та постановою Київського а пеляційного адміністративн ого суду від 07.10.2010р. ОСОБА_7 з вернулась з касаційною скарг ою, у якій, посилаючись на пору шення норм матеріального та процесуального права, просит ь їх скасувати та прийняти но ве рішення про задоволення п озовних вимог.

Заслухавши суддю-доповіда ча, пояснення представників сторін, перевіривши матеріал и справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія с уддів дійшла висновку, що кас аційна скарга підлягає част ковому задоволенню з огляду на наступне.

Як встановлено судами попе редніх інстанцій, в жовтні 2009 р оку від позивача до відповід ача поштою надійшов пакет до кументів на зміну керівника підприємства Баришівського районного споживчого товари ства. Відповідачем в проведе нні перереєстрації було відм овлено, у зв' язку з тим, що до кументи, подані для проведен ня реєстраційної дії «Внесен ня змін до відомостей про юри дичну особу, що не пов' язані зі змінами в установчих доку ментах»не відповідають вимо гам ст.ст. 4, 19, 25, 30 Закону України «Про державну реєстрацію юри дичних осіб та фізичних осіб -підприємців».

Відповідно до ст. 4 Закону Ук раїни «Про державну реєстрац ію юридичних осіб та фізични х осіб-підприємців»державна реєстрація юридичних осіб т а фізичних осіб - підприємців засвідчення факту створенн я або припинення юридичної о соби, засвідчення факту набу ття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєст раційних дій, які передбачен і цим Законом, шляхом внесенн я відповідних записів до Єди ного державного реєстру.

Пункт 1 ст. 25 Закону України « Про державну реєстрацію юрид ичних осіб та фізичних осіб-п ідприємців»зазначає, що Держ авний реєстратор за відсутно сті підстав для залишення до кументів, які подані для пров едення державної реєстрації юридичної особи, без розгляд у зобов'язаний перевірити ці документи на відсутність пі дстав для відмови у проведен ні державної реєстрації юрид ичної особи, які передбачені частиною першою статті 27 цьог о Закону.

Стаття 27 Закону передбачає, що підставами для відмови у п роведенні державної реєстра ції юридичної особи є:

- невідповідність відомо стей, які вказані в реєстраці йній картці на проведення де ржавної реєстрації юридично ї особи, відомостям, які зазна чені в документах, що подані д ля проведення державної реєс трації юридичної особи;

- невідповідність установч их документів вимогам частин и третьої статті 8 цього Закон у;

- порушення порядку створен ня юридичної особи, який вста новлено законом, зокрема: ная вність обмежень на зайняття відповідних посад, встановле них законом щодо осіб, які заз начені як посадові особи орг ану управління юридичної осо би; невідповідність відомост ей про засновників (учасникі в) юридичної особи відомостя м щодо них, які містяться в Єди ному державному реєстрі;

- наявність обмежень щодо вч инення засновниками (учасник ами) юридичної особи або упов новаженою ними особою юридич них дій, які встановлені абза цом четвертим частини другої статті 35 цього Закону;

- наявність в Єдиному держав ному реєстрі найменування, я ке тотожне найменуванню юрид ичної особи, яка має намір зар еєструватися;

- використання у найменуван ні юридичної особи приватног о права повного чи скорочено го найменування органу держа вної влади або органу місцев ого самоврядування, або похі дних від цих найменувань, або історичного державного найм енування, перелік яких встан овлюється Кабінетом Міністр ів України;

Отже, відповідно до приписі в Закону України “Про держав ну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємц ів” саме до повноважень держ авного реєстратора входить перевірка наданих йому для п роведення державної реєстра ції документів юридичних ос іб на їх відповідність вимог ам цього Закону.

Тобто, до вчинення суб' єк том владних повноважень дій по державній реєстрації саме державний реєстратор має з ' ясувати відсутність чи на явність зазначених в статті 27 Закону підстав, які унеможл ивлюють проведення державн ої реєстрації.

Суди попередніх інстанцій розглядаючи справу дійшли в исновків щодо підстав задово лення позовних вимог. Водноч ас, судами попередніх інстан цій не було звернуто увагу на ту обставину, що даний спір вж е був предметом судового роз гляду, що підтверджується по становою Баришівського райо нного суду Київської області від 02.10.2009р. у справі № 2а-62 (а.с. 143-145) за позовом ОСОБА_7 до Держав ного реєстратора Баришівськ ої районної державної адміні страції, треті особи: Баришів ська районна державна адміні страція, Баришівське районне споживче товариство про зоб ов' язання провести реєстра ційну дію.

Таким чином, суди не дали н алежної оцінки даному судово му спору з огляду на положенн я п.4 ч.1 ст. 157 КАС України, відпов ідно до якої суд закриває про вадження у справі, якщо, зокре ма, є такі, що набрали законної сили, постанова чи ухвала суд у з того самого спору і між тим и самими сторонами.

Також, вирішуючи питанн я про законність або незакон ність оскаржуваного рішення суб' єкту владних повноваже нь, судам належало зробити ви сновки на відповідність цьог о рішення приписам ч.3 ст.2 КАС У країни.

Згідно ч. ст. 2 КАС України у с правах щодо оскарження рішен ь, дій чи бездіяльності суб'єк тів владних повноважень адмі ністративні суди перевіряют ь, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни; 2) з використанням повн оваження з метою, з якою це пов новаження надано; 3) обґрунтов ано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення д ля прийняття рішення (вчинен ня дії); 4) безсторонньо (неупер еджено); 5) добросовісно; 6) розсу дливо; 7) з дотриманням принцип у рівності перед законом, зап обігаючи несправедливій дис кримінації; 8) пропорційно, зок рема з дотриманням необхідно го балансу між будь-якими нес приятливими наслідками для п рав, свобод та інтересів особ и і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на у часть у процесі прийняття рі шення; 10) своєчасно, тобто прот ягом розумного строку.

Підставами для визнання рі шення недійсним (нечинним) є н евідповідність його вимогам чинного законодавства та/аб о визначеній законом компете нції органу, який прийняв це р ішення. При цьому обов' язко вою умовою визнання рішення недійсним (нечинним) є також п орушення у зв' язку з його пр ийняттям прав та охоронювани х законом інтересів підприєм ства чи організації - позивач а у справі.

Водночас, судами поперед ніх інстанцій залишилося не з' ясоване питання щодо відп овідності оскаржуваних дій д ержавного реєстратора щодо в ідмови в проведенні реєстрац ійної дії щодо проведення де ржавної реєстрацію змін у Єд иному державному реєстрі під приємств та організацій Укра їни та Єдиному державному ре єстрі юридичних осіб та фізи чних осіб - підприємців, відно сно Баришівського районного споживчого товариства, про з міну керівника Баришівськог о районного споживчого товар иства на ОСОБА_7.

Отже, колегія суддів дійш ла висновку, що при розгляді с прави судам необхідно було д ати оцінку оскаржуваному дія м державного реєстратора на відповідність чинному на той час законодавству.

У свою чергу, при новому роз гляду судам необхідно також звернути увагу на те, що закон ом України «Про державну реє страцію юридичних осіб та фі зичних осіб - підприємців» н е передбачено такої правової підстави у відмові в проведе нні державної реєстрації, як сумніви державного реєстрат ора.

Крім того, згідно статті 71 КА С України кожна сторона пови нна довести ті обставини, на я ких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, в становлених статтею 72 цього К одексу. В адміністративних с правах про протиправність рі шень, дій чи бездіяльності су б'єкта владних повноважень о бов'язок щодо доказування пр авомірності свого рішення, д ії чи бездіяльності покладає ться на відповідача, якщо він заперечує проти адміністрат ивного позову. В порядку ч. 2 ст . 71 КАС України відповідачем н е було надано належних та доп устимих доказів правомірно сті оскаржуваного рішення.

Судова колегія дійшла ви сновку, що рішення судів вимо гам ст.159 КАСУ не відповідають . Неповнота у встановленні фа ктичних обставин справи не д ає можливості суду касаційно ї інстанції визначитись в пр авильності правової оцінки п озовних вимог, проведеної су дами попередніх інстанцій. В ідповідно до приписів ст.220 КА СУ допущені порушення не мож уть бути перевірені і усунут і судом касаційної інстанції .

З огляду на викладене, судов і рішення, ухвалені у даній сп раві, підлягають скасуванню з направленням справи на нов ий розгляд до суду першої інс танції. Під час нового розгля ду справу суду належить усун ути недоліки, викладені у мот ивувальній частині ухвали і правильно застосувати до сп ірних правовідносин норми ма теріального права.

Керуючись ст.ст. 220, 221, 223, 227, 230, 231 Код ексу адміністративного судо чинства України, колегія суд дів, -

УХВАЛИЛА:

Касаційну скаргу ОСОБ А_7 задовольнити частково.

Постанову Баришівського р айонного суду Київської обла сті від 24 березня 2010 року та пос танову Київського апеляційн ого адміністративного суду в ід 07.10.2010р. скасувати, а справу на правити на новий судовий роз гляд до суду першої інстанці ї.

Ухвала набирає законної си ли з моменту проголошення та може бути переглянута в поря дку ст.ст. 235-2391 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни.

Головуючий суддя

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення15.11.2011
Оприлюднено06.12.2011
Номер документу19515507
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —к-34805/10-с

Ухвала від 15.11.2011

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні