13/463-ПН-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07.08.2008 Справа № 13/463-ПН-08
Господарський суд Херсонської області у складі судді Закуріна М. К. при секретарі Горголь О.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Херсоні справу
за позовом Закритого акціонерного товариства "Херсонімпекспродукт",
до Херсонського державного бюро технічної інвентаризації,
про зобов'язання здійснити дії по реєстрації майна,
за участю представників сторін:
позивача –Ляшко О.В. (голови ліквідаційної комісії),
відповідача –Жука В.Ю. (представника за дорученням),
в с т а н о в и в:
Позовні вимоги про зобов'язання відповідача зареєструвати за позивачем право власності на будівлі та споруди які знаходяться за адресою: м. Херсон, Миколаївське шосе, буд. 25; а саме: коптильно-маринадний цех, А; навіси, Б, В, С, У, Х1, Ф1, Ф2, Ф3; РСУ, Ч1; сараї, Г, К, Є; гаражі, И, Л, З, Х; склади, М, Щ, Щ1; зарядні, Т, Ф; адмінкорпус, Н; котельня, О; компресорна П, П1, п; корпуса холодильної камери, Р; соляной склад, Ж; акумуляторна та склад палива, Д; електротрансформаторна, Ц; магазин, Ю; вагова, Я; КПП, Я1; водопровід, №6; навіси, Н2, Н3, Н4; фабрика мороженого, Н1; огорожа № 1,2,3,4,5,7; та нежилі приміщення, які знаходяться за адресою м. Херсон, вул. Червонопрапорна, буд. 114, загальною площею 92,1 кв. метрів, ґрунтуються на відмові відповідача зареєструвати право власності на підставі рішення господарського суду Херсонської області від 11.04.2008 року у справі №7/201-ПН-08.
Відповідач проти позову заперечує посилаючись на те, що на час подання зазначеного позову свідоцтво про реєстрацію права власності на зазначені споруди та будівлі не скасовано.
В судовому засіданні відповідачем заявлено клопотання про залучення до справи Херсонської обласної ради, як співвідповідача, яке мотивоване тим, що на цей час право власності на зазначені об'єкти нерухомого майна зареєстроване за радою Херсонською обласною радою. Дане клопотання судом відхилено так, як між позивачем та Херсонською обласною радою за цією справою відсутній предмет спору. Не підлягає залученню Херсонська обласна рада і як третя особа, виходячи з того, що прийняття рішення з господарського спору не може вплинути на права або обов'язки Херсонської обласної ради по відношенню до однієї з сторін так, як рішенням господарського суду Херсонської області від 11.04.2008 року у справі №7/201-ПН-08 досліджувалося питання про визнання права власності із залученням третьої особи Херсонської обласної ради, а предметом зазначеного спору є зобов'язання зареєструвати права власності на підставі зазначеного рішення.
Крім викладеного з матеріалів справи слідує, що рішенням господарського суду Херсонської області від 11.04.2008 року у справі №7/201-ПН-08 визнано за ЗАТ „Херсонімпєкспродукт” право власності на будівлі та споруди які знаходяться за адресою: м. Херсон, Миколаївське шосе, буд. 25; а саме: коптильно-маринадний цех, А; навіси, Б, В, С, У, Х1, Ф1, Ф2, Ф3; РСУ, Ч1; сараї, Г, К, Є; гаражі, И, Л, З, Х; склади, М, Щ, Щ1; зарядні, Т, Ф; адмінкорпус, Н; котельня, О; компресорна П, П1, п; корпуса холодильної камери, Р; соляной склад, Ж; акумуляторна та склад палива, Д; електротрансформаторна, Ц; магазин, Ю; вагова, Я; КПП, Я1; водопровід, №6; навіси, Н2, Н3, Н4; фабрика мороженого, Н1; огорожа № 1,2,3,4,5,7; та нежилі приміщення, які знаходяться за адресою м. Херсон, вул. Червонопрапорна, буд. 114, загальною площею 92,1 кв. метрів.
Постановою Запорізького апеляційного господарського суду від 3 червня 2008 року у справі № 7/201-ПН-08 вищевказане рішення залишено без змін.
З метою реєстрації майна ЗАТ „Херсонімпєкспродукт” звернулося до Херсонського ДБТІ із заявою про реєстрацію права власності на вищезазначені будівлі та споруди, проте останнім листом № 1012 від 25.06.2008 р. відмовлено в такій реєстрації права власності, яке виникло на підставі рішення господарського суду Херсонської області від 11.04.2008 року у справі №7/201-ПН-08, посилаючись на те, що створення ЗАТ „Херсонімпєкспродукт” не змінює права власності територіальних громад області на вищезазначене майно, яке вже зареєстроване.
Суд зазначає, що згідно до статті 182 Цивільного кодексу України об'єкти нерухомості підлягають обов'язковій державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість і правочинів щодо нерухомості є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом. В свою чергу, статтею 17 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень” саме на відповідача покладено обов'язок щодо реєстрації права власності на нерухоме майно, а за пунктом 1.3. Тимчасового положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.02 № 7/5 державну реєстрацію прав власності на нерухоме майно здійснюють підприємства бюро технічної інвентаризації у межах визначених адміністративно-територіальних одиниць.
Зокрема, відносини, пов'язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно всіх форм власності, їх обмежень та правочинів щодо нерухомості регулюються нормами Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень”.
Так, відповідно до статті 1 цього Закону державною реєстрацією є –офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення речових прав на майно та їх обмежень, що супроводжується внесенням даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обмежень.
Згідно до пункту 2 Тимчасового положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно для реєстрації виникнення, існування, припинення прав власності на нерухоме майно та оформлення прав власності на нерухоме майно до БТІ разом із заявою про реєстрацію прав власності подаються правовстановлювальні документи (додаток 1), їх копії (нотаріально засвідчені), а також інші документи, що визначені цим Положенням.
Поряд з цим, відповідно до пункту 3 Тимчасового положення встановлено порядок прийняття рішення реєстратором прав щодо самої реєстрації права власності.
Так, з моменту прийняття заяви розпочинається розгляд реєстратором заяви та доданих до неї документів. Реєстратор: установлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на об'єкт нерухомості, інших підстав для відмови в реєстрації прав; перевіряє угоди, які відповідно до чинного законодавства України не були нотаріально посвідчені; приймає рішення про реєстрацію прав власності чи про відмову в реєстрації прав власності; видає витяги з Реєстру прав або відмовляє у наданні таких витягів.
У реєстрації прав на нерухоме майно може бути відмовлено, якщо: заявлене право не є таким, що підлягає реєстрації відповідно до цього Положення; об'єкт нерухомого майна розташований на території, реєстрацію прав власності на якій здійснює інше БТІ; із заявою про реєстрацію прав власності на нерухоме майно звернулась особа, яка не може бути заявником відповідно до цього Положення; подані документи не відповідають вимогам, установленим цим Положенням та іншими актами чинного законодавства України, або не дають змоги установити відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства; заявлене право вже зареєстроване; не проведено інвентаризаційних робіт або вони проведені не тим БТІ, яке здійснює реєстрацію прав власності на нерухоме майно; право власності на нерухоме майно виникло на підставі договорів відчуження, за наявності інформації про накладення арешту на відчуження об'єктів нерухомого майна з Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна; право власності на нерухоме майно, що перебуває у податковій заставі, виникло без дотримання встановленого порядку відчуження; відчуження нерухомого майна відбулося без отримання витягу з Реєстру прав або строк його дії закінчився; не проведено первинної реєстрації прав власності; при укладенні угод між юридичними особами, які нотаріально не посвідчені, не надано правовстановлювальний документ попереднього власника.
Реєстрації підлягають виключно заявлені права за умови їх відповідності чинному законодавству України і пред'явленим правовстановлювальним документам.
Після прийняття рішення реєстратором та внесення запису до Реєстру прав на правовстановлювальних документах робиться відмітка (штамп) про реєстрацію відповідних прав (додаток 7), видається витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно, який є невід'ємною частиною правовстановлювального документа.
Як слідує з викладеного, реєстратором може бути відмовлено в реєстрації права власності лише у визначених випадках, серед яких відсутність правовстановлювального документу власника майна.
Безпосередньо перелік таких документів передбачено додатком № 1 до Тимчасового положення, а саме правовстановлювальними документами є: 1) договори купівлі-продажу, міни, дарування, довічного утримання, угоди про розподіл спадкового майна, про розподіл спільного майна подружжя, посвідчені державними та приватними нотаріусами; 2) свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя, що видаються державними та приватними нотаріусами; 3) свідоцтва про право на спадщину, видані державними нотаріусами; 4) свідоцтва про придбання нерухомого майна з прилюдних торгів, видані державними та приватними нотаріусами; 5) свідоцтва про придбання об'єктів нерухомого майна на аукціонах з реалізації заставленого майна, видані державними та приватними нотаріусами; 6) свідоцтва про право власності на об'єкти нерухомого майна, видані органами місцевого самоврядування та місцевими державними адміністраціями; 7) свідоцтва про право власності, видані органами приватизації наймачам квартир у державному житловому фонді; 8) свідоцтва про право на спадщину та свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя, оформлені консульськими установами України; 9) договори відчуження нерухомого майна, які не підлягають обов'язковому нотаріальному посвідченню; 10) рішення судів, третейських судів про визнання права власності на об'єкти нерухомого майна та про встановлення факту права власності на об'єкти нерухомого майна; 11) акти про денаціоналізацію (демуніципалізацію) будівель; 12) витяг із нотаріально посвідченого договору, укладеного між житлово-будівельним кооперативом або членом цього кооперативу і місцевими органами виконавчої влади, про безстрокове користування відведеною земельною ділянкою і про будівництво багатоквартирного будинку з правом власності на окрему квартиру, за наявності акта про прийняття будинку в експлуатацію; 13) рішення товариського суду про розподіл майна колишнього колгоспного двору; 14) мирова угода, затверджена ухвалою суду; 15) накази засновників відкритих акціонерних товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), з додатком - переліком об'єктів нерухомого майна про передачу у власність цих об'єктів акціонерним товариствам та акт приймання-передавання зазначеного майна, підписаний у встановленому порядку; 16) дублікати правовстановлювальних документів, видані державними та приватними нотаріусами, органами приватизації, копії архівних документів, видані державними архівами; 17) свідоцтва про право власності на нерухоме майно загальносоюзних творчих спілок колишнього СРСР, які видаються Фондом державного майна; 18) свідоцтва про право власності, видані Державним управлінням справами, на житлові та нежитлові об'єкти суб'єктам, що беруть участь разом з Державним управлінням справами в будівництві нового житла.
Таким чином, рішення господарського суду Херсонської області від 11.04.2008 року у справі №7/201-ПН-08 про визнання права власності за ЗАТ „Херсонімпєкспродукт” на об'єкти нерухомого майна є правовстановлювальним документом на підставі якого здійснюється державна реєстрація права власності на нерухоме майно. Проте, позивачем при зверненні до відповідача було надано разом з заявою оригінал рішення господарського суду Херсонської області від 11.04.2008 року у справі №7/201-ПН-08 про визнання права власності за позивачем, а тому позовні вимоги щодо зобов'язання зареєструвати право власності підлягають задоволенню.
Заперечення відповідача про наявність зареєстрованого на підставі свідоцтва права власності на зазначені об'єкти нерухомого майна не приймаються до уваги, виходячи з того, що законом про державну реєстрацію не передбачений випадок відмови у державній реєстрації нерухомого майна у разі наявності не скасованого свідоцтва про реєстрацію права власності на нерухоме майно.
Приймаючи до уваги викладене сплачене позивачем державне мито та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на відповідача.
На підставі зазначених правових норм і керуючись статтями 44, 49, 84-85 ГПК України,
в и р і ш и в:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Зобов'язати Херсонське державне бюро технічної інвентаризації (вул. Червонофлотська, 17, м. Херсон, 73000, код ЄДРПОУ 03355620) зареєструвати за Закритим акціонерним товариством „Херсонімпєкспродукт” (Миколаївське шосе, 25, м. Херсон, 73034, код ЄДРПОУ 34369825) право власності на будівлі та споруди які знаходяться за адресою: м. Херсон, Миколаївське шосе, буд. 25; а саме: коптильно-маринадний цех, А; навіси, Б, В, С, У, Х1, Ф1, Ф2, Ф3; РСУ, Ч1; сараї, Г, К, Є; гаражі, И, Л, З, Х; склади, М, Щ, Щ1; зарядні, Т, Ф; адмінкорпус, Н; котельня, О; компресорна П, П1, п; корпуса холодильної камери, Р; соляной склад, Ж; акумуляторна та склад палива, Д; електротрансформаторна, Ц; магазин, Ю; вагова, Я; КПП, Я1; водопровід, №6; навіси, Н2, Н3, Н4; фабрика мороженого, Н1; огорожа № 1,2,3,4,5,7; та нежилі приміщення, які знаходяться за адресою м. Херсон, вул. Червонопрапорна, буд. 114, загальною площею 92,1 кв. метрів, на підставі рішення господарського суду Херсонської області від 11.04.2008 року у справі №7/201-ПН-08
3. Стягнути з Херсонського державного бюро технічної інвентаризації (вул. Червонофлотська, 17, м. Херсон, 73000, код ЄДРПОУ 03355620) на користь закритого акціонерного товариства „Херсонімпєкспродукт” (Миколаївське шосе, 25, м. Херсон, 73034, код ЄДРПОУ 34369825) 85 грн компенсацій по сплаті державного мита та 118 грн витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Дата підпису рішення –8 серпня 2008 року
Суддя М.К. Закурін
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2008 |
Оприлюднено | 03.09.2008 |
Номер документу | 1956157 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Закурін М.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні