Рішення
від 14.08.2008 по справі 3/154-2750
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

3/154-2750

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"14" серпня 2008 р.Справа № 3/154-2750

Господарський суд Тернопільської області

у складі   судді Турецького І.М.             

Розглянув справу

за позовом:  Товариства з обмеженою відповідальністю «Джусоф», (код ЄДРПОУ 34769293) м. Тернопіль  вул. Л. Українки , 37/41

до відповідача:  Управління  земельних ресурсів  у Тернопільському районі , м. Тернопіль вул.  Кривоноса,10

за участю представників сторін:   

          позивача: Стець С.Р. –представник по довіреності б/н від 23.07.2008 року.

                        Джуринський  О.А. –директор підприємства

          відповідача: не явився

          Суть справи: До господарського суду Тернопільської області поступила позовна заява   Товариства з обмеженою відповідальністю «Джусоф»,  м. Тернопіль  вул. Л. Українки , 37/41 до Управління  земельних ресурсів  у Тернопільському районі , м. Тернопіль вул.  Кривоноса,10, в якій позивач просить:

-          визнати  право Товариства з обмеженою відповідальністю «Джусоф»,  м. Тернопіль  вул. Л. Українки , 37/41 на вибір земельної ділянки  орієнтовною площею 5,00 га для будівництва  котеджного містечка за рахунок земель загального користування (пасовища) Підгороднянської сільської Ради с. Підгороднє Тернопільського району, Тернопільської  області шляхом оформлення  акту вибору  земельної ділянки;

-          судові витрати  покласти на відповідача.

Відповідач своїм конституційним правом на захист не скористався. Явку в судове засідання свого представника не забезпечив, свого письмового відзиву на позов суду не надав, а тому спір вирішено в порядку ст.75 Господарсько –процесуального кодексу України, по наявних у справі документах.

В розпочатому судовому засіданні представнику позивача роз'яснено його права та обов'язки , передбачені ст.ст.20,22,81-1 ГПК України.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши обставини справи, та вислухавши  представника позивача, суд встановив наступне:

Рішенням  №306 тринадцятої сесії п'ятого скликання Підгороднянської сільської ради від 10.10.2007р.с. Підгороднє Тернопільського району Тернопільської області  надано дозвіл директору Товариству з обмеженою відповідальністю «Джусоф», м. Тернопіль  вул. Л. Українки , 37/41 на вибір земельної ділянки площею 5 га. та збір матеріалів попереднього її погодження під будівництво котеджного містечка за рахунок земель загального користування (пасовище) на території Підгороднянської сільської ради, що межує із садовим товариством «Діброва»;

Зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю «Джусоф»м. Тернопіль  вул. Л. Українки , 37/41 оформити матеріали попереднього погодження місця розташування земельної ділянки у встановленому законом порядку; Затвердити висновок сільської ради про надання дозволу на вибір земельної ділянки.

Головним архітектором Тернопільського району –начальником відділу містобудування та архітектури Тернопільської райдержадміністрації погоджено 06.12.2007р. містобудівне обґрунтування на складання проекту землеустрою щодо відведення позивачу земельної ділянки для будівництва котеджного містечка в межах села Підгороднє за рахунок вільних земель загального користування Підгороднянської сільської ради с. Підгороднє Тернопільського району Тернопільської області .

Вказане  містобудівне обґрунтування дає право на вибір земельної ділянки та збір матеріалів для складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва індивідуальних житлових будинків котеджного типу .

Товариством з обмеженою відповідальністю «Джусоф»м. Тернопіль  вул. Л. Українки , 37/41 подано 28.01.2008р. Тернопільській райдержадміністрації заяву, в якій позивач просив видати Акт вибору земельної ділянки орієнтовною площею 5,00 га для будівництва котеджного містечка за рахунок земель загального користування (пасовище) на території Підгороднянської сільської ради с. Підгороднє, Тернопільського району Тернопільської області.

Управління земельних ресурсів у Тернопільському районі листом від 29.02.2008р. за №354/07/01-28 повідомило Голову Тернопільської районної державної адміністрації про те, що управлінням розглянуто матеріали щодо отримання акту вибору земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «Джусоф»м. Тернопіль  вул. Л. Українки , 37/41 для будівництва котеджного містечка орієнтовною площею 5,0 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення (землі загального користування-пасовище) на території Підгороднянської сільської ради с. Підгороднє Тернопільського району  Тернопільської області .

      Відповідно до  Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»від 28.12.2007р. №107-VI внесено зміни в ст. 124 Земельного кодексу України.

     Зокрема, у новій редакції визначено, що набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі. Тобто, вільні земельні ділянки державної або комунальної власності, можуть передаватись в оренду виключно через аукціон.

Таким чином, до моменту законодавчого врегулювання порядку проведення земельних аукціонів, надання управлінням земельних ресурсів у Тернопільському районі необхідних документів тимчасово призупинено.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні грунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Стаття 83 Земельного кодексу України передбачає, що усі землі  в межах населених пунктів, крім земель приватної  та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані  об'єкти комунальної власності  перебувають у комунальній власності. Згідно вимог ст. 12 Земельного кодексу України  право розпоряджатися землями територіальних громад належить, поряд з іншим, сільській раді. Громадяни  та юридичні особи набувають право власності  за рішенням органів  виконавчої влади  або органів місцевого самоврядування  в межах  їх повноважень, визначених Земельним кодексом України.

Набуття права власності на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом  передачі  земельних ділянок  у власність або надання їх у користування.

Право власності або право користування виникає  лише за умови одержання власником  або користувачем документа, що посвідчує таке право  та його державну реєстрацію.

 Приступати до використання  земельної ділянки   до встановлення її меж  у натурі, одержання  документа, що посвідчує таке право  забороняється.

Право власності  на землю посвідчується актом на право постійного користування, а право користування  землею посвідчується договором, який реєструється  відповідно до закону.

У рішенні Конституційного Суду України від 22.09.2005р. №5-рп/2005р. (справа №1-17/2005) зазначено, що суб'єктивне право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, Кодексом та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.

Підставою для виникнення права на земельну ділянку є відповідний юридичний факт. Чинний Земельний кодекс України, серед підстав набуття права на землю громадянами та юридичними особами не називає оформлення чи переоформлення прав на земельні ділянки.

Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом (частина перша); набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина друга).

Постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. за №427 затверджено Порядок вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який визначає механізм вибору юридичними особами земельних ділянок для розміщення об'єктів.

Випадки, коли вибір земельних ділянок для розміщення об'єктів на певній території не проводиться визначено п. 2 згаданого Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів.

Згідно з пунктами 3, 4 Порядку №427, Юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки (пункт 3 Порядку).

Сільська, селищна, міська рада, районна, Київська чи Севастопольська міська держадміністрація реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.

До складу комісії включаються заступник голови сільської, селищної, міської ради або заступник голови місцевої держадміністрації (голова комісії), а також представники районного (міського) органу земельних ресурсів, природоохоронного органу, санітарно-епідеміологічної служби, органів містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини.

Пунктами 5-7 згаданого Порядку визначено, що Комісія протягом двох тижнів після отримання матеріалів:

обстежує бажане місце розташування об'єктів, погоджує орієнтовний розмір земельної ділянки, умови її вилучення або зміни цільового призначення з урахуванням містобудівної документації, місцевих правил забудови та комплексного розвитку території;

вивчає питання щодо запобігання негативному впливу на навколишнє природне середовище, забезпечення формування екологічної мережі, поліпшення малопродуктивних угідь шляхом нанесення родючого шару ґрунту, знятого під час будівництва об'єктів, тощо;

пропонує інші земельні ділянки для можливого розміщення об'єктів насамперед з малопродуктивних земель та земель несільськогосподарського призначення.

Результати роботи комісії оформляються актом, у якому зазначаються:

склад комісії;

назва об'єкта, для розміщення якого здійснюється вибір земельної ділянки, його основні характеристики, орієнтовний розмір земельної ділянки з урахуванням перспективи її розширення тощо;

умови вилучення (викупу) земельної ділянки;

основні характеристики земельної ділянки (правовий режим земель, склад угідь та їх продуктивність, якісна характеристика ґрунтового покриву, наявність особливо цінних земель, будівель, споруд, багаторічних та деревно-чагарникових насаджень тощо);

орієнтовна сума збитків, яка підлягатиме відшкодуванню власнику землі чи землекористувачу;

орієнтовна сума втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, пов'язаних з вилученням земель;

можливість поліпшення малопродуктивних земель шляхом нанесення родючого шару ґрунту, знятого під час будівництва об'єктів, тощо.

У разі неможливості вибору земельної ділянки в акті зазначається мотивоване обґрунтування відмови.

Акт вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.

Таким чином, законодавцем чітко визначено процедуру вирішення питання стосовно вибору земельних ділянок, що відповідачем зроблено не було.

Статтею 12 Земельного кодексу України встановлено, що до повноважень сільських рад, поряд з іншим, віднесено розпорядження землями територіальних громад,  надання   земельних   ділянок  у  користування  із  земель комунальної власності.

Оцінивши представлені документальні докази, вислухавши доводи  представника позивача, господарський суд Тернопільської області прийшов до переконання, що позовні вимоги позивача щодо визнання права Товариства з обмеженою відповідальністю «Джусоф»на вибір земельної ділянки орієнтовною площею 5,00 га для будівництва котеджного містечка за рахунок земель загального користування (пасовище) на території Підгороднянської сільської ради с. Підгороднє, Тернопільського району шляхом оформлення акту вибору земельної ділянки, - документально обґрунтовані і такі що підлягають задоволенню.

Судові витрати в прядку ст. 49 ГПК України покласти на позивача, як ініціатора позову.

      Керуючись ст.19 Конституції України, ст.ст. 43, 49, 82-85 ГПК України, ст. ст. 12, 83, 116 Земельного кодексу України, ст. 33 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” Постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р.  №427 „Про затвердження Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів”, Рішенням  Конституційного Суду України від 22.09.2005р. №5-рп/2005р., суд

ВИРІШИВ:

        1.  Позов задовольнити.

        2. Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю «Джусоф»на вибір земельної ділянки орієнтовною площею 5,00 га для будівництва котеджного містечка за рахунок земель загального користування (пасовище) на території Підгороднянської сільської ради шляхом оформлення Акту вибору земельної ділянки.

 3. На дане рішення, яке не набрало законної сили сторонами по праві може бути подана апеляційна скарга до Львівського апеляційного господарського суду  на протязі десяти днів з дня його підписання,15 серпня 2008 року  через місцевий господарський суд Тернопільської області.

 4.  Рішення направити сторонам по справі.

 

Суддя                                                                                          І.М. Турецький

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення14.08.2008
Оприлюднено03.09.2008
Номер документу1956159
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —3/154-2750

Рішення від 14.08.2008

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Турецький І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні