Рішення
від 21.11.2011 по справі 21/82
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

21/82

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

21.11.11 р.                                                                                 Справа № 21/82                               

Позивач: Одеська залізниця, м. Одеса

до відповідача: Приватного підприємства виробничо-комерційна фірма “Техком”, м. Торез

про стягнення 19 440,00 грн.

Суддя Матюхін В.І.

Представники:

позивача:

відповідача:  

Одеською залізницею подано позов про стягнення з Приватного підприємства Виробничо-комерційна фірма „Техком” 19 440,00 грн. штрафу за неправильно зазначену у залізничній накладній № 49389703 масу вантажу (антрацит) за відправкою від 25.02.2011р., прямуванням станція Сердите Донецької залізниці  –  ім. Тараса Шевченко Одеської залізниці, вагон № 60637246 (на станцію призначення вагон з вантажем прибув за досилочною накладною станції Знам'янка № 40578866).

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на дані залізничної накладної, комерційних актів станції Знам'янка АА № 056681/122 від 28.02.2011р. та станції ім. Т. Шевченка АА № 053526/01 від 04.03.11р., а також ст.ст.24, 118, 122 Статуту залізниць України.

Відповідач позов не визнав з посиланням на те, що визначення ваги вантажу було здійснено з дозволу Донецької залізниці шляхом маркшейдерського обміру і залізниця прийняла вагон з вантажем до перевезення без будь-яких зауважень.

Також відповідач пояснив, що у комерційних актах, складених під час перевезення, є розбіжності як щодо дійсної маси вантажу (нетто), так і щодо ваги брутто, зокрема, на станції Знам'янка вага брутто складала 87 500кг, а на станції призначення вона була на 1 000кг більше, на станції Знам'янка вага тари взята з брусу і зазначена 24 200кг, а на станції призначення вона з невідомих причин зазначена 23 450кг.

Відповідач на доповнення своїх заперечень позов вважає безпідставним з огляду і на те, що:

-          перед завантаженням вантажу у вагон він (вантаж) зважувався на автомобільних вагах;

-          згідно листа Головного комерційного управління Укрзалізниці від 16.03.2007р. № ЦМКО-1/242 якщо маса при відправці визначалась умовно (розрахунковим способом або за обміром) і при зважуванні на тензометричних вагах під час перевезення у справному вагоні за справними ЗПП виявлена різниця з масою, зазначеною в перевізних документах, але при цьому маса вантажу у вагоні менше вантажопідйомності вагону, то такий вагон відправляється за призначенням без оформлення відповідних документів для стягнення штрафу згідно зі ст.122 Статуту залізниць України.

08.11.11р. позивачем через канцелярію суду надане пояснення, відповідно до якого:

           -    згідно протоколу зважування потягу 2261 у вагоні № 60637246 встановлена нестача вантажу у розмірі 5800 кг та складено акт загальної форми № 8190 про невідповідність маси вантажу;

-          у вагоні № 67898320 встановлена нестача вантажу у розмірі 4700 кг, але даний вагон не відчіплявся для контрольного зважування у зв'язку з Рекомендаціями головного комерційного управління.

На виконання ухвали від 01.11.11р. відповідачем надане пояснення як визначалась маса вантажу у спірному вагоні, а також копія квитанції про приймання вантажу до перевезення № 49389703.

У судовому засіданні для вивчення матеріалів справи оголошувалась перерва з 17 до 21 листопада 2011р.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін під час розгляду справи у відкритому судовому засіданні, господарський суд встановив:

25.02.2011р. Приватне підприємство Виробничо-комерційна фірма “Техком” (вантажовідправник) на адресу ТОВ “Смелянський цукровий завод” (вантажоодержувач) у вагоні № 60637246 за залізничною накладною на групу вагонів № 49389703 зі станції Сердите  на станцію ім. Тараса Шевченко  відвантажило антрацит марки АКО. За накладною вага нетто у вагоні – 68 500 кг, (брутто – не зазначено, тара - 24 200 кг). Маса вантажу визначена шляхом обміру.

28.02.2011р. по прибутті зазначеного вагону з вантажем на станцію Знам`янка Одеської залізниці (побіжна станція) та одночасному зважуванні на тензометричних вагах було виявлено, що маса вантажу, зазначена у накладній, не відповідає фактичній масі вантажу. Згідно протоколу зважування потягу № 2261, який рухався зі швидкістю 16км/год, вага вагону № 60637246 з вантажем  (брутто) складала 87,4т, вага вагону з бази даних 24,2т, відхилення в сторону зменшення складає 5,8т. У зв'язку з комерційним браком спірний вагон був відчеплений від потягу, про що було складено акт загальної форми № 316 від 28.02.11р.

При зважуванні вагону з вантажем 01.03.2011р. на 150-тонних вагонних вагах станції Знам'янка виявилось: вага брутто 87 500 кг, тара з брусу 24 200 кг, нетто 63 300 кг, що менше проти даних залізничної накладної на 5 200кг. Результати зважування були відображені в книзі зважування вантажів на вагонних вагах станції Знам'янка, а також по факту неправильності зазначення маси вантажу складено комерційний акт від 01.03.2011р. АА № 056681/122, який підписали начальник станції, заступник начальника станції, приймальник потягів.

Після переважування, спірний вагон з вантажем був відправлений за призначенням за досилочною накладною № 40578866, відповідно до якої, вага брутто – 92 700кг, нетто – 68 500кг, тара – 24 200кг. Досилочна накладна була складена до контрольного зважування і складення комерційного акту, оскільки в ній дата приймання вантажу до перевезення зазначена 28.02.11р., а контрольне зважування здійснювалось 01.03.11р.

По прибутті спірного вагону на станцію призначення (станції ім. Тараса Шевченко Одеської залізниці) його було переважено два рази на 150 т тензометричних терезах та працівниками залізниці був складений комерційний акт АА № 053526/01  від 04.03.11р.,  згідно з яким:

-          вага брутто 88 500кг,

-          тари: з брусу - 24 200кг, після його зважування у порожньому стані - 23 450кг,

-          нетто зважування вантажу 65 050кг, що менше на 3 450кг проти даних залізничної накладної.

На підставі ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену у залізничній накладній масу вантажу позивачем на відповідача нарахований штраф у сумі 19 440,00 грн. із розрахунку: 3 888грн. (тариф) х 5.

Зважаючи на те, що:

·          відповідно до п.2.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644, вантажовідправник (у даному випадку відповідач) при заповненні перевізних документів повинен був зазначити точну масу вантажу;

·          відповідно до ч.1 ст.24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній;

·          ч.2 ст.24 Статуту залізниць України передбачене право залізниці перевіряти правильність відомостей, зазначених у накладній, а також кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній;

·          згідно зі ст.122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення (згідно зі статтею 118 Статуту);

·          ст.129 Статуту залізниць України встановлено: “Обставини,  що можуть бути  підставою  для  матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів  під   час   залізничного   перевезення,   засвідчуються комерційними  актами  або  актами  загальної форми,  які складають станції залізниць”. Комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення невідповідності  найменування, маси і кількості   місць вантажу з даними,  зазначеними у транспортних документах (п. ”а”);

·          пунктом 10 Правил складання актів передбачено: “Комерційний   акт   підписує   начальник   станції  (його заступник),  начальник  вантажного  району  (завідувач  вантажного двору,  складу,  контейнерного відділу,  контейнерного майданчика, сортувальної    платформи,    старший     прийомоздавальник)     і прийомоздавальник станції, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці.  Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і  підписання  акта  можуть  бути  залучені  також інші працівники залізниці”;

·          відповідно до п.27 Правил видачі вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644, вантаж  вважається  доставленим без утрати,  якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та  масою,  визначеною на станції призначення,  не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто. Норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) для мінерального палива становить 1% маси, зазначеної в перевізних документах, тобто у даному випадку 685 кг, що менше виявленої нестачі – 3 450кг ;

·          за зазначеним перевезенням провізна плата у накладній вказана 3 888грн., у зв'язку з чим на виконання вказаних норм сума штрафу за неправильно зазначену у залізничній накладній масу вантажу складає 19 440,00 грн. із розрахунку: 3 888грн. х 5,

господарський суд вважає, що позов обґрунтований i підлягає задоволенню у повному обсязі.

Заперечення відповідача судом до уваги не взяті,  оскільки:

-          відповідно до п.22 Правил видачі вантажів перевірка маси вантажу провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення;

-          зважування є більш точним способом визначення маси вантажу у вагоні;

-          законодавством не передбачено, що у випадку визначення маси вантажу шляхом обміру норми недостачі, визначенні п.27 Правил видачі вантажів, не повинні застосовуватись.

При прийнятті рішення судом врахована і та обставина, що у комерційних актах, складених під час перевезення, є розбіжності як щодо дійсної маси вантажу (нетто), так і щодо ваги брутто: на станції Знам'янка вага брутто складала 87 500кг, а на станції призначення вона була на 1 000кг більше, на станції Знам'янка вага тари взята з брусу і зазначена 24 200кг, а на станції призначення вона після перевірки склала 23 450кг. Але як на  станції Знам'янка, так і станції ім. Тараса Шевченко відхилення в сторону зменшення перевищувало більше ніж в 5 разів норму нестачі, визначену п.27 Правил видачі вантажів.

Зазначення в досилочній накладній маси нетто вантажу, яка не відповідала виявленій після переважування вагону, не вплинуло на прийняття рішення по справі, оскільки її заповнення мало місце ще до контрольного зважування вагону з вантажем.

Судові витрати в межах, встановлених законодавством, покладаються на відповідача.

На підставі викладеного, ст.ст.24, 118, 122, 129 Статуту залізниць України, Правил оформлення перевізних документів та керуючись ст.ст.49, 82 – 84, 85 Господарського процесуального кодексу України,  господарський суд, -

В И Р I Ш И В :

Позов задовольнити.

Стягнути з Приватного підприємства виробничо-комерційна фірма “Техком” (86600, м. Торез, пр. Арсенальний, 9, п/р 26003010118 в ДФ ЗАТ „ЇБРФ”, МФО 394589, код ЄДРПОУ 32299463) на користь Одеської залізниці (65023, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19, п/р 26003000001 в Одеській філії АБ “Експрес-Банк”, МФО 328801, код ЄДРПОУ 01071315,)                          19 440,00грн.  штрафу, 194,40 грн. на відшкодування витрат  по  оплаті державного мита, 236,00 грн. - відшкодування оплати витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Рішення набирає  законної  сили   після закінчення  десятиденного  строку з дня його прийняття,  а у разі подання  апеляційної скарги - після розгляду справи апеляційною інстанцією,  якщо його не скасовано.

Апеляційна скарга подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу, протягом 10 днів з дня прийняття рішення місцевим господарським судом.

          

Суддя                                                               Матюхін В.І.           

< Список >                                                                  < Довідник >     

< Список >                                                                  < Довідник >    

Повний текст рішення складено 21.11.2011р.

Надруковано примірників:

1 – у справу;

1 – позивачу;

1 – відповідачу.

Виконала:

Тел.381-91-18

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення21.11.2011
Оприлюднено21.12.2011
Номер документу19874905
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —21/82

Ухвала від 13.09.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Найфлейш В.Д.

Судовий наказ від 30.08.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Черкаський В.І.

Судовий наказ від 30.08.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Черкаський В.І.

Судовий наказ від 30.08.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Черкаський В.І.

Судовий наказ від 30.08.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Черкаський В.І.

Судовий наказ від 30.08.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Черкаський В.І.

Ухвала від 30.08.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Черкаський В.І.

Судовий наказ від 30.08.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Черкаський В.І.

Ухвала від 16.08.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Черкаський В.І.

Ухвала від 07.08.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Найфлейш В.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні