ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"16" листопада 2011 р. Справа № 18/079-11
Розглянувши матеріали справі за позовом В. о. Фастівського міжрайонного прокурора Київської області в інтересах держави в особі 1. Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Київській області 2. Управління водного господарства у м.Києві та Київській області
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофон», с.Дмитрівка
про припинення екологічно небезпечної рибогосподарської діяльності
Суддя Кошик А. Ю.
За участю представників сторін:
Позивача 1, 2 - не з‘явились
Відповідача - Покровський В.І
Прокуратури –Матвієць В.В.
Обставини справи:
До Господарського суду Київської області подано позов в.о. Фастівського міжрайонного прокурора Київської області в інтересах держави в особі 1. Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Київській області 2. Управління водного господарства у м.Києві та Київській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофон», с.Дмитрівка про припинення екологічно небезпечної рибогосподарської діяльності.
Провадження у справі № 18/079-11 порушено ухвалою суду від 25.08.2011 року та призначено розгляд справи на 06.09.2011 року.
В судове засідання 06.09.2011 року позивач, належним чином повідомлений про час і місце розгляду спору, без поважних причин не з’явився, вимоги суду не виконав.
Прокуратурою позов підтримано. Відповідач просив суд відкласти розгляд справи для надання йому можливості врегулювати спір. Розгляд справи відкладався до 11.10.2011року.
У судовому засіданні 11.10.2011 року судом заслухано пояснення представника відповідача. Представник відповідача у судовому засіданні повторно заявив усне клопотання про відкладення розгляду справи для надання йому можливості врегулювати спір. Розгляд справи відкладався до 03.11.2011року
Крім того, представник відповідача у судовому засідання 11.10.2011 року подав клопотання про продовження процесуального строку розгляду справи передбаченого ч. 1 ст. 69 ГПК України. Строк розгляду справи закінчується 23.10.2011 року.
Відповідно до ч.3 ст. 69 ГПК України у виняткових випадках за клопотання сторони, з урахуванням особливостей розгляду спору, господарський суд ухвалою може продовжити строк розгляду спору, але не більше як на п‘ятнадцять днів.
Враховуючи складність справи та необхідність більш детального вивчення матеріалів справи, суд дійшов висновку про задоволення клопотання позивача та продовження строку розгляду спору до 07.11.2011 року.
У судовому засіданні 03.11.2011 року оголошено перерву до 10.11.2011 року на 11:10. У судовому засіданні оголошувалась перерва для оголошення повного тексту рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши надані ними докази, судом встановлено.
Проведеною Фастівською міжрайонною прокуратурою Київської області перевіркою додержання Товариством з обмеженою відповідальністю «Агрофон»вимог природоохоронного та водного законодавства при використанні водного об'єкту - руслового ставу на р.Унава біля с. Півні в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Фастівського району Київської області площею 49,0600 га встановлено, що розпорядженням Фастівської районної державної адміністрації від 24.11.2006 року № 828 «Про передачу в оренду земельної ділянки ТОВ «Агрофон» під існуючим ставом для риборозведення в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Фастівського району Київської області»затверджено проект землеустрою щодо відведення ТОВ «Агрофон»в користування на умовах оренди земельної ділянки водного фонду загальною площею 73,3733 га, у т.ч. під водним дзеркалом площею 49,0600 га, та передано її в оренду вказаному товариству для риборозведення.
На виконання вказаного розпорядження між Фастівською районною державною адміністрацією та ТОВ «Агрофон»08.12.2006 року укладено договір оренди водного об'єкту та земельної ділянки водного фонду. Вказаний договір посвідчено нотаріально приватним нотаріусом Фастівського районного нотаріального округу НОМЕР_1 і зареєстровано в реєстрі за № 4416, а також 04.10.2007 року зареєстровано Фастівським районним відділом № 32 Київської регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України в Книзі записів реєстрації державних атів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №04:07:032:00181.
Як встановлено в ході перевірки, ТОВ «Агрофон»на зазначеній земельній ділянці водного фонду та водному об'єкті з 2006 року проводить господарську діяльність із риборозведення, тобто фактично використовує і земельну ділянку водного фонду і водний об'єкт, а також сплачує за їх використання орендну плату до Державного та місцевого бюджетів.
Відповідно до ст. 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. При цьому для здійснення виробничої та іншої діяльності громадянам, підприємствам, установам і організаціям природні ресурси надаються у володіння, користування або оренду в порядку спеціального використання природних ресурсів на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату.
Аналогічна норма закону передбачена в п. 9 ч. 1 ст. 44 та ст. 49 Водного кодексу України, де до обов'язків водокористувачів включено здійснення спеціального водокористування лише за наявності відповідного дозволу, який видається на безоплатній основі в порядку, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 року № 321 «Про затвердження Порядку погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1992 р. № 459».
Згідно зі ст. 48 Водного кодексу України здійснення рибогосподарської діяльності юридичними і фізичними особами відноситься до спеціального водокористування.
За інформацією Ірпінського міжрайонного управління водного господарства (яке є структурним підрозділом Управління водного господарства у м. Києві та Київській області) від 16.08.2011 року № 442, наданий ТОВ «Агрофон»в оренду водний об'єкт відноситься до об'єктів загальнодержавного значення.
Відповідно до ч. 2 ст. 49 Водного кодексу, п. 2 Порядку погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування у разі використання води водних об'єктів загальнодержавного значення дозвіл на спеціальне водокористування видається державними органами охорони навколишнього природного середовища.
Про необхідність отримання ТОВ «Агрофон»дозволу на спеціальне водокористування в Державному управлінні екології та природних ресурсів в Київській області (Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Київській області) йшлося в погодженнях, наданих при розробленні проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «Агрофон»вищевказаної земельної ділянки водного фонду та водного об'єкта в оренду, а саме: Державним управлінням екології та природних ресурсів в Київській області від 13.03.2006 року за № 06-13/1379 та Київським обласним виробничим управлінням меліорації і водного господарства (Управління водного господарства у м. Києві та Київській області) від 11.10.2005 року за № 667.
Разом з цим, проведеною міжрайонною прокуратурою перевіркою встановлено, що ТОВ «Агрофон» до Державного управлінні екології та природних ресурсів в Київській області (Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Київській області) за видачею такого дозволу з 2006 року і до сьогоднішнього дня не зверталось та не одержувало його.
Відповідно до ст.ст. 1, 76, 78 Водного кодексу України ставок - це штучно створена водойма місткістю не більше 1 млн. кубічних метрів води, робота якого регулюється шляхом встановлення водогосподарськими органами відповідних режимів на підставі правил експлуатації водних об'єктів з урахуванням екологічних вимог та інтересів водокористувачів.
Використання орендованого водного об'єкта здійснюється з урахуванням загального та спеціального водокористування. Скид води, пропуск наводку та режим наповнення здійснюється згідно з порядком, що відображений у паспорті на водний об'єкт (режимі експлуатації водного об'єкта). Перед отриманням дозволу на спеціальне водокористування цей документ в обов'язковому порядку погоджується з територіальними державними органами охорони навколишнього природного середовища та водного господарства.
При цьому, обов'язком підприємств, установ та організацій, які експлуатують водопідпірні, водопропускні, водозахисні або водозабірні споруди водогосподарських систем, є дотримання встановлених режимів їх роботи та правил експлуатації.
Зважаючи на те, що став є русловим, та розміщений в каскаді ставків і є водним об'єктом загальнодержавного значення, Київським обласним виробничим управлінням меліорації і водного господарства (Управління водного господарства у м. Києві та Київській області) погоджено проект землеустрою щодо відведення ТОВ «Агрофон»вищевказаної земельної ділянки водного фонду за певних умов, зокрема, за умови використання товариством земель водного фонду та водного об'єкта за цільовим призначенням у відповідності з правилами експлуатації гідротехнічних споруд та прибережних захисних смуг ставу, які необхідно було отримати останньому в Ірпінському міжрайонному управлінні водного господарства, про що зазначено в листі від 11.10.2005 року за № 667.
Крім того, ст. 68 Водного кодексу України передбачено особливості спеціального водокористування та користування водними об'єктами для потреб рибного господарства. Зокрема, водокористувачі, яким надано в користування рибогосподарські водні об'єкти (їх частини), зобов'язані здійснювати заходи, що забезпечують поліпшення екологічного стану водних об'єктів і умов відтворення рибних запасів, а також утримувати в належному стані прибережні захисні смуги в місцях вилову риби. Детальніше питання користування водами для потреб рибного господарства регулюються Законом України «Про тваринний світ», іншими підзаконними актами законодавства.
Відповідно до ст. 17 Закону України «Про тваринний світ»усі види використання тваринного світу (за винятком передбачених законодавством випадків безоплатного любительського і спортивного рибальства у водних об'єктах загального користування), що здійснюються з їх вилученням (добуванням, збиранням тощо) із природного середовища належать до спеціального використання об'єктів тваринного світу, яке здійснюється лише за відповідними дозволами чи іншими документами, що видаються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (постанова Кабінету Міністрів України від 28.09.1996 року № 1192 «Про затвердження Тимчасового порядку ведення рибного господарства і здійснення рибальства»).
Спеціальне використання об'єктів тваринного світу в порядку ведення рибного господарства здійснюється з наданням відповідно до закону підприємствам, установам, організаціям і громадянам права користування рибогосподарськими водними об'єктами.
Відповідно до п.п. 29, 33 Тимчасового порядку ведення рибного господарства і здійснення рибальства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.09.1996 року № 1192, рибництво здійснюється шляхом штучного розведення чи вирощування водних організмів, які перебувають у неволі в спеціально створених штучних рибницьких або інших пристосованих для цього спорудах, ізольованих природних чи штучних водоймах, а також шляхом вирощування організмів «сидячих»видів на спеціально визначених ділянках водойм у стані природної волі. Рибництво в ізольованих природних рибогосподарських водоймах здійснюється відповідно до Положення про спеціальне товарне рибне господарство, затвердженого Мінрибгоспом (зокрема, наказ Державного комітету рибного господарства України від 15.01.2008 року № 4 «Про затвердження Інструкції про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах»).
Для здійснення штучного розведення, вирощування водних живих ресурсів та їх використання користувач подає до спеціального уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань рибного господарства України встановлений чинним законодавством перелік документів (у т.ч. науково-біологічне обґрунтування щодо рибогосподарського об'єкта (його ділянки), на якому створюється спеціальне товарне рибне господарство) для затвердження Режиму рибогосподарської експлуатації водного об'єкта, яким встановлюються на відповідний термін сукупність вимог, умов та заходів щодо обсягів робіт з відтворення водних живих ресурсів за їх віковими та видовими характеристиками, строків лову, типів і кількості знарядь та засобів лову, обсягів вилучення, регламентації любительського і спортивного рибальства, ощадливого використання туводних видів, виконання якого забезпечує раціональне використання водних живих ресурсів рибогосподарського водного об'єкта або його ділянки.
При погодженні проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «Агрофон»земельної ділянки водного фонду та водного об'єкта Верхньодніпровським державним басейновим управлінням охорони водних живих ресурсів Державної інспекції охорони, відтворення водних живих ресурсів та регулювання рибальства листом від 07.08.2006 року за № 501 зазначалось, що даний водний об'єкт - русловий став на р. Унава біля с. Півні в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Фастівського району Київської області може експлуатуватися в рибогосподарських цілях лише в режимі спеціального товарного рибного господарства (СТРГ). У зв'язку з цим проект землеустрою щодо відведення товариству земельної ділянки для рибогосподарських цілей управлінням було погоджено із зазначенням дев'яти умов. Зокрема, першою умовою вказувалось на необхідність розроблення Режиму рибогосподарської експлуатації водного об'єкта, другою - ведення господарства в режимі СТРГ згідно з режимом рибогосподарської експлуатації та науково-біологічного обґрунтування тощо.
Позов про припинення екологічно небезпечної рибогосподарської діяльності подано у зв’язку з відсутністю у відповідача погодженого та затвердженого в установленому чинним законодавством порядку дозволу на спеціальне водокористування, паспорту на водний об'єкт з умовами (правилами) його експлуатації, Режиму рибогосподарської експлуатації спірного водного об'єкта.
Вказане підтверджується і поясненнями директора ТОВ «Агрофон»Покровського В.І. від 12.08.2011 року. В ході проведеної міжрайонною прокуратурою перевірки законності здійснення ТОВ «Агрофон»рибогосподарської діяльності встановлено, що єдиною підставою для користування спірним водним об’єктом є договір оренди водного об'єкта та земельної ділянки водного фонду від 08.12.06 № 04:07:032:00181, який також укладений з порушенням вимог водного законодавства України, наявності інших дозвільних документів не встановлено.
Згідно зі ст. 95 Водного кодексу України усі води (водні об'єкти) підлягають охороні від забруднення, засмічення, вичерпання та інших дій, які можуть погіршити умови водопостачання, завдавати шкоди здоров'ю людей, спричинити зменшення рибних запасів та інших об'єктів водного промислу, погіршення умов існування диких тварин, зниження родючості земель та інші несприятливі явища внаслідок зміни фізичних і хімічних властивостей вод, зниження їх здатності до природного очищення, порушення гідрологічного і гідрогеологічного режиму вод. Діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди водам (водним об'єктам), може бути припинена за рішенням суду.
Відповідно до ч. 3 ст. 50 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому природному середовищу, також може бути припинена за рішенням суду.
Відповідальність за порушення водного законодавства передбачена ст. 110 Водного кодексу України, зокрема, п. 6 ч. 3 цієї статті Кодексу встановлює відповідальність за недотримання юридичними та фізичними особами умов дозволу або порушення правил спеціального водокористування.
Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, в перевищенні лімітів та порушенні інших вимог використання природних ресурсів, самовільному спеціальному використанні природних ресурсів (п.п. «ж», «з»ч. 2 ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»).
Відповідальність за порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу несуть особи, винні, зокрема, в порушенні встановленого законодавством порядку надання об'єктів тваринного світу в користування; порушенні правил використання об'єктів тваринного світу (ч. 2 ст. 63 Закону України «Про тваринний світ»).
Згідно зі ст. 35 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст.ст. 13, 15, 16, 19, 109 Водного кодексу України, ст. 57 Закону України «Про тваринний світ»державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, у т.ч. у галузі охорони, використання та відтворення водних ресурсів, тваринного світу здійснюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його територіальними органами на місцях та іншими спеціально уповноваженими державними органами (спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань водного господарства, спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань рибного господарства). Такими органами на території Київської області є Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Київській області та Управління водного господарства у м. Києві та Київській області відповідно.
Згідно зі ст. 37 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»органи прокуратури здійснюють прокурорський нагляд за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, застосовуючи при цьому надані їм законодавством України права, включаючи звернення до судів з позовами про відшкодування шкоди, заподіяної в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, та про припинення екологічно небезпечної діяльності.
Таким чином, Фастівською міжрайонною прокуратурою Київської області правомірно подано позов в інтересах держави в особі Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Київській області та Управління водного господарства у м.Києві та Київській області з вимогами про припинення Товариством з обмеженою відповідальністю «Агрофон»екологічно небезпечної рибогосподарської діяльності.
В ході розгляду спору відповідач надав суду довідку Дмитрівської сільської ради № 103 від 02.09.2011 року про те, що ним не здійснюється екологічно небезпечна рибогосподарська діяльність, крім охорони та прибирання прилеглої території.
Також, відповідачем надано лист Управління водного господарства у м. Києві та Київській області від 31.10.2011 року № 568 про погодження водогосподарського паспорту та правил експлуатації водного об’єкту. Позивачем погоджено в Управлінні водного господарства у м. Києві та Київській області умови водокористування № 18, необхідні для додержання дозволу на спецводокористування.
Крім того, відповідачем надано докази підписання 05.09.2011 року акту приймання-передачі земельної ділянки.
Однак, позивачем не надано суду доказів отримання дозволу на спецводокористування, що суперечить відповідній ст. 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»та ст. ст. 44, 49 Водного кодексу України, і є підставою для припинення відповідної діяльності до отримання необхідного дозволу.
Щодо заперечень відповідачем факту здійснення рибогосподарської діяльності (як вбачається з пояснень позивача та органу місцевого самоврядування), суд звертає увагу, що відповідна заборона (припинення діяльності) стосується рибогосподарської діяльності і не позбавляє права на відповідну земельну ділянку в разі вчасного оформлення відповідної дозвільної документації, необхідної для використання земельної ділянки за цільовим призначенням.
Враховуючи, що в ході розгляду спору відповідач оформив паспорт на водний об’єкт з умовами його експлуатації, провадження у справі у відповідній частині підлягає припиненню на підставі п. 1-1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України зв’язку з врегулюванням спору.
В решті позовні вимоги підлягають задоволенню, зокрема щодо припинення екологічно небезпечної рибогосподарської діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофон»до одержання погодженого та затвердженого в установленому чинним законодавством порядку дозволу на спеціальне водокористування.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підстави своїх вимог і заперечень.
Проаналізувавши вищезазначені норми чинного законодавства України, повно та всебічно розглянувши матеріали справи господарський суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в частині припинення екологічно небезпечної рибогосподарської діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофон»до одержання погодженого та затвердженого в установленому чинним законодавством порядку дозволу на спеціальне водокористування.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, оскільки спір виник внаслідок неправильних дій відповідача, який оформив частину дозвільної документації після звернення позивача до суду, сплата судових витрат покладається на відповідача в повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 33, 49, п. 11 ст. 80, ст.ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Київської області, -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити частково.
2. Припинити екологічно небезпечну рибогосподарську діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофон»(08533, Київська обл., Фастівський р-н, с. Дмитрівка, вул. Червоноармійська, 20, код 32233821) на території водного об'єкту - руслового ставу на р. Унава біля с. Півні в адміністративних межах Дмитрівської сільської ради Фастівського району Київської області площею 49,0600 га, наданого в користування товариству Фастівською районною державною адміністрацією на підставі договору оренди водного об'єкту та земельної ділянки водного фонду від 08.12.2006 року № 04:07:032:00181, до одержання, погодження та затвердження в установленому чинним законодавством порядку дозволу на спеціальне водокористування.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофон» (08533, Київська обл., Фастівський р-н, с. Дмитрівка, вул. Червоноармійська, 20, код 32233821) в доход державного бюджету України 85 грн. державного мита та 236 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.
4. В частині вимог про припинення екологічно небезпечної рибогосподарської діяльності до оформлення паспорту на водний об'єкт з умовами (правилами) його експлуатації та Режиму рибогосподарської експлуатації спірного водного об'єкта провадження у справі припинити.
Суддя А.Ю.Кошик
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2011 |
Оприлюднено | 21.12.2011 |
Номер документу | 19889635 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Кошик А. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні