5013/2003/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"29" листопада 2011 р.Справа № 5013/2003/11
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Кабакової В.Г., розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: прокурора Гайворонського району в інтересах держави в особі Гайворонської районної державної адміністрації, Кіровоградська область, м. Гайворон;
до відповідача: фермерського господарства "Світлана", Кіровоградська область, Ульяновський район, с. Кам'яна криниця
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Вікнинської сільської ради Гайворонського району, Кіровоградська область, Гайворонський район, с. Вікнина, вул. Леніна, 8.
про повернення земельної ділянки власнику
за участю представників сторін:
від прокуратури - старший прокурор відділу представництва інтересів громадян і держави в судах прокуратури області Олаг О.С., посвідчення № 787;
від позивача - участі не брали;
від відповідача - участі не брали;
від третьої особи - участі не брали.
Прокурором Гайворонського району Кіровоградської області подано позов в інтересах держави в особі Гайворонської районної державної адміністрації з урахуванням заяви про уточнення вимог від 29.11.2011 про зобов'язання (спонукання) фермерського господарства "Світлана" повернути земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 6,14 га між пайові дороги, яка знаходиться в полях 2, 8, 9, 10, а саме між паями 535-534, 556-537, 556-559, 561-564, 563-лісосмуга, 556-лісосмуга, 567-569, 553-556, 554-551, 552-575, 648-649, 640 - 2,87 га, 655 - землі резервного фонду Гайворонській районній державній адміністрації шляхом її звільнення.
Поданий позов обґрунтовано тим, що відповідач займає зазначені земельні ділянки за договором, який з огляду на відсутність в ньому всіх істотних умов і не здійснення його державної реєстрації є неукладеним, та при наявності інших порушень оформлення права оренди землі.
Ухвалою господарського суду від 31.10.2011 порушено провадження у даній справі та за клопотанням прокурора залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Вікнинську сільську раду Гайворонського району Кіровоградської області.
У судовому засіданні 29.11.2011 представником прокуратури позовні вимоги з урахуванням заяви про уточнення (конкретизовано місце знаходження земельної ділянки) на підставах, викладених у позовній заяві, підтримано в повному обсязі.
Позивач та відповідач участі своїх представників у судове засідання не забезпечили, витребуваних документів до суду не подали, хоча належним чином сповіщені про дату, час і місце проведення судового засідання, що підтверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень № 2630000382117 та № 2641200000810.
Поряд з тим, відповідачем направлено на адресу суду заяву від 04.11.2011, згідно якої відповідач сповістив суд про визнання позовних вимог та просить розглядати справи за його відсутності.
Вікнинська сільська рада Гайворонського району Кіровоградської області також направила заяву про розгляд справи без її участі.
Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України зобов'язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.
Звертаючись з позовом в інтересах держави в особі Гайворонської районної державної адміністрації, прокурором Гайворонського району визначено в чому саме полягає порушення інтересів держави та обґрунтовано необхідність їх захисту. Отже, прокурором у даній справі пред'явлено позов з дотриманням пункту 2 статті 121 Конституції України та частини 2 статті 2 Господарського процесуального кодексу України.
Господарський суд враховує, що згідно з частиною 6 статті 29 Господарського процесуального кодексу України відмова позивача від позову, поданого прокурором в інтересах держави, не позбавляє прокурора права підтримувати позов і вимагати вирішення спору по суті.
Таким чином, неподання до суду відомостей з приводу підтримання чи заперечення вимог прокурора позивачем - Гайворонською районною державною адміністрацією, не позбавляє господарський суд можливості вирішити даний спір по суті.
Стаття 75 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.
З огляду на викладене, господарський суд розглядає справу за відсутності представників позивача, відповідача, третьої особи та на основі наявних у справі матеріалів.
В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши позовні вимоги прокурора, оцінивши наявні у справі докази та заслухавши пояснення представника прокуратури, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Між Вікнинською сільською радою Гайворонського району Кіровоградської області в особі сільського голови Криворучка Олексія Івановича (Орендодавець) та фермерським господарством "Світлана" в особі голови Літинського В.В. (Орендар) 26.07.2011 укладено договір оренди земельної ділянки (надалі по тексту - Договір).
Згідно пункту 1.1 Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає на підставі рішення від 10.05.2011 № 46 Вікнинської сільської ради "Про надання в оренду земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ФГ "Світлана", в строкове платне користування між пайові дороги площею 6,14 га з метою сільськогосподарського виробництва.
У пункті 3 Договору зазначено, що договір укладено на 1 рік. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 3 місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Сторони зобов'язані не пізніше ніж за 6 місяців до закінчення дії договору узгодити намір щодо подальшого використання земельної ділянки.
Законом України "Про оренду землі" визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
У відповідності до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Істотні умови договору оренди землі визначені в статті 15 Закону України "Про оренду землі". Так, згідно частини 1 цієї статті істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Невід'ємною частиною договору оренди землі, згідно названої норми, є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.
В порушення статті 15 Закону України "Про оренду землі" сторонами договору оренди землі від 26.07.2011 не досягнуто згоди за всіма істотними умовами, необхідними для укладення такого виду договору, а саме зазначений договір не містить: кадастровий номер, місце розташування земельної ділянки; умови збереження стану об'єкта оренди; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Як зазначає сама Вікнинська сільська рада у своєму листі від 31.10.2011 № 241-в та в листі від 11.10.2011 № 209, адресованому прокуророві Гайворонського району, додатки до договору, план або схема земельної ділянки, її кадастровий план, акт визначення меж земельної ділянки в натурі та проект відведення не складались, договір реєструвався в сільській раді.
Згідно пункту 8 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.2009 № 9 "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" не є укладеними правочини (договори), у яких відсутні встановлені законодавством умови, необхідні для їх укладення (відсутня згода за всіма істотними умовами договору; не отримано акцепт стороною, що направила оферту; не передано майно, якщо відповідно до законодавства для вчинення правочину потрібна його передача тощо).
Крім того, за приписами статей 18, 20 Закону України "Про оренду землі" укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації та набирає чинності після його державної реєстрації.
Указом Президента України від 17 лютого 2003 року "Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру", який у силу статті 106 Конституції України є обов'язковим до виконання на території України, функції з державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру покладено на Державний комітет України по земельних ресурсах.
Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 23 травня 2003 року №135, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 травня 2003 року. за № 408/7729, установлено, що реєстрацію земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них, договорів оренди землі здійснює державне підприємство "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах".
Поміж тим, матеріали справи не містять інформації щодо реєстрації договору оренди землі, сторонами якого є Вікнинська сільська рада Гайворонського району Кіровоградської області та фермерське господарство "Світлана", державним підприємством "Центр державного земельного кадастру" при Державному комітеті України по земельних ресурсах. Натомість, відділ Держкомзему у Гайворонському районі повідомив, що реєстрація будь-яких договорів оренди на зайняту відповідачем земельну ділянку площею 6,14 га не проводилась.
Вікнинська сільська рада у своєму листі від 11.10.2011 № 209, адресованому прокуророві Гайворонського району також зазначила, що укладений з фермерським господарством "Світлана" договір державну реєстрацію не проходив.
За правилами частини 3 статті 640 Цивільного кодексу України договір, який підлягає нотаріальному посвідченню або державній реєстрації, є укладеним з моменту його нотаріального посвідчення або державної реєстрації, а в разі необхідності і нотаріального посвідчення, і державної реєстрації - з моменту державної реєстрації.
Положеннями пункту 8 Постанови пленуму Верховного Суду України №9 від 06.11.2009 року "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" встановлено, що згідно із статтями 210 та 640 ЦК не є вчиненим також правочин у разі нездійснення його державної реєстрації, якщо правочин підлягає такій реєстрації.
У відповідності до статті 3 Закону України "Про оренду землі" об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Відповідно до пункту 12 розділу Х "Перехідних положень" Земельного кодексу України", розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Земельна ділянка, яка передана в оренду за договором від 26.07.2011, за даними відділу Держкомзему знаходиться на території Вікнинської сільської ради Гайворонського району за межами населеного пункту; розмежування земель державної та комунальної власності на території Вікнинської сільської ради не проводилось.
Отже, розпорядження спірною земельною ділянкою відноситься до повноважень органу виконавчої влади.
Статтею 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.
Відтак, право розпоряджатися спірною земельною ділянкою належить Гайворонській районній державній адміністрації.
Із адресованого Гайворонською районною державною адміністрацією листа прокурору Гайворонського району від 17.08.2011 № 23-34/3 вбачається, що районною державною адміністрацією повноваження щодо укладення тимчасових договорів оренди земельних ділянок, що знаходяться за межами населених пунктів, сільським, селищним та міським радам не делегувались. Розпоряджень голови районної державної адміністрації з даного питання не приймалось (а.с. 17).
З викладеного слідує, що Вікнинська сільска рада не мала повноважень розпоряджатися земельною ділянкою, з приводу повернення якої виник спір. Земельна ділянка, яка передана Вікнинською сільською радою в оренду фермерському господарству "Світлана" за договором від 26.07.2011, розташована за межами населеного пункту та перебуває в розпорядженні Гайворонської районної державної адміністрації.
Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Отже, підставою для набуття зазначених прав на землю є прийняття рішень органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування у межах їх компетенції щодо розпорядження відповідною земельною ділянкою. Навіть при набутті права за результатами аукціону це також відбувається за умови прийняття відповідним органом рішення про продаж (надання в користування) земельної ділянки (гл. 21 Земельного кодексу України).
Виникає право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки лише з моменту державної реєстрацію цих прав (стаття 125 Земельного кодексу України).
Згідно статті 4 Господарського процесуального кодексу України господарський суд не застосовує акти державних та інших органів, якщо ці акти не відповідають законодавству України.
Як вбачається з матеріалів справи, рішення про передачу фермерському господарству "Світлана" спірної земельної ділянки у власність або надання її у користування (оренду) Гайворонською районною державною адміністрацією не приймалось, що виявлено також в ході перевірки дотримання вимог земельного законодавства та відображено в акті від 07.09.2011 (а.с. 13).
Вказана перевірка проведена державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель відділу Держкомзему у Гайворонському районі Білодідом С.В. в присутності голови фермерського господарства "Світлана" Літинського В.В., про що свідчить його підпис на зазначеному акті.
Відповідно до статті 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи здійснює державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів шляхом, зокрема, проведення перевірок.
Згідно з Порядком планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12 грудня 2003 року № 312, державний інспектор при проведенні перевірки: перевіряє наявність документів, що посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою; з'ясовує обставини та суть скоєного порушення земельного законодавства; установлює особу, яка здійснила порушення земельного законодавства. При проведенні всіх видів перевірок державний інспектор складає акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за встановленою формою, в якому зазначаються, зокрема, обставини порушення земельного законодавства.
В ході проведеної перевірки встановлено, що станом на 07.09.2011 земельні ділянки сільськогосподарського призначення в тому числі загальною площею 18,28 га (згідно листа відділу Держкомзему у Гайворонському районі від 12.10.2011 № 1934/01-13 це дві земельні ділянки площею 12,14 га та 6,14 га, а.с. 19) використовуються фермерським господарством "Світлана" на підставі договору оренди укладеного на рівні сільської ради, що є порушенням пункту 12 Х розділу "Перехідних положень" та статей 116, 122, 123, 124, 125 Земельного кодексу України.
За приписами статті 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, право постійного користування земельною ділянкою - державним актом на право постійного користування, а право оренди земельної ділянки - договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Інших документів, що посвідчують право фермерського господарства "Світлана" на спірну земельну ділянку, крім договору оренди від 26.07.2011, сторонами суду не надано.
Поряд з цим, зважаючи на те, що договір оренди землі від 26.07.2011 укладений з порушенням порядку набуття права на землю, не містить всіх необхідних для даного виду договору істотних умов, установлених ст. 15 Закону України "Про оренду землі", а також враховуючи, що державна реєстрація цього договору не проведена, такий договір є неукладеним з вище викладених підстав.
Відповідно до пункту 8 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 9 від 06.11.2009 року "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" у разі, якщо на виконання юридично не укладеного договору передчасно передано майно, між сторонами виникають правовідносини внаслідок набуття, збереження майна без достатньої правової підстави. Тому, в такому випадку можуть заявлятися лише вимоги, передбачені главою 83 книги п'ятої Цивільного кодексу України.
У відповідності до вимог частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
За правилами частини 2 вказаної статті положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Статтею 1213 Цивільного кодексу України встановлено обов'язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі.
Доказів повернення спірної земельної ділянки Гайворонській районній державній адміністрації фермерським господарством "Світлана" суду не надано, в матеріалах справи такі докази також відсутні, а тому позовні вимоги про зобов'язання фермерського господарства "Світлана" повернути земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 6,14 га між пайові дороги, яка знаходиться в полях 2, 8, 9, 10, а саме між паями 535-534, 556-537, 556-559, 561-564, 563-лісосмуга, 556-лісосмуга, 567-569, 553-556, 554-551, 552-575, 648-649, 640 - 2,87 га, 655 - землі резервного фонду Гайворонській районній державній адміністрації шляхом її звільнення є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
За правилами статті 49 Господарського процесуального кодексу України (в редакції, чинній на момент подання позову до суду) державне мито, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету. Витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на відповідача.
Положення Закону України "Про судовий збір", який набрав чинності з 01.11.2011 р., застосуванню не підлягають, оскільки позовну заяву подано до господарського суду до зазначеної дати.
Керуючись ст.ст. 33, 34, 44, 49, 75, 82, 84, 85, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Зобов'язати фермерське господарство "Світлана" (26412, Кіровоградська область, Ульяновський район, с. Кам'яна криниця, ідентифікаційний код 31067788) повернути земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 6,14 га, між пайові дороги, яка знаходиться в полях 2, 8, 9, 10, а саме між паями 535-534, 556-537, 556-559, 561-564, 563-лісосмуга, 556-лісосмуга, 567-569, 553-556, 554-551, 552-575, 648-649, 640 - 2,87 га, 655 - землі резервного фонду, Гайворонській районній державній адміністрації (26300, Кіровоградська область, м. Гайворон, пл. Радянська, 5, ідентифікаційний код 04055305) шляхом її звільнення.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з фермерського господарства "Світлана" (26412, Кіровоградська область, Ульяновський район, с. Кам'яна криниця, ідентифікаційний код 31067788) в доход державного бюджету (отримувач коштів - УДК у м. Кіровограді, банк отримувача - ГУДКУ у Кіровоградській області, МФО 823016, № рахунку: 31115095700002, ідентифікаційний код: 24145329, код бюджетної класифікації: 22090200 "Державне мито, не віднесене до інших категорій") - 85,00 грн державного мита.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з фермерського господарства "Світлана" (26412, Кіровоградська область, Ульяновський район, с. Кам'яна криниця, ідентифікаційний код 31067788) в доход державного бюджету (отримувач коштів - УДК у м. Кіровограді, банк отримувача - ГУДКУ у Кіровоградській області, МФО 823016, № рахунку: 31214264700002, ідентифікаційний код: 24145329, код бюджетної класифікації: 22050003 "Надходження від оплати витрат з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах (місцеві господарські та апеляційні господарські суди)" - 236,00 грн витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Рішення може бути оскаржене протягом десяти днів з дня його підписання до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Кіровоградської області.
Суддя В.Г.Кабакова
Повне рішення складено 05.12.2011
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2011 |
Оприлюднено | 22.12.2011 |
Номер документу | 19890996 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Кабакова В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні