5013/1882/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"09" грудня 2011 р.Справа № 5013/1882/11
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Кабакової В.Г., розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: прокурора Гайворонського району в інтересах Гайворонської районної державної адміністрації, м. Гайворон
до відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю "Долинівка", Кіровоградська область, Гайворонський район, с. Долинівка
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Долинівської сільської ради Гайворонського району, Кіровоградська область, Гайворонський район, с. Долинівка,
про зобов'язання повернути земельну ділянку
за участю представників:
від прокуратури - участі не брали,
від позивача - участі не брали,
від відповідача - участі не брали,
від третьої особи - участі не брали.
Прокурором Гайворонського району в інтересах Гайворонської районної державної адміністрації подано до господарського суду Кіровоградської області позовну заяву від 19.10.2011 № 3-381 вих-11 про зобов'язання товариства з обмеженою відповідальністю "Долинівка" повернути земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 44,78 га, що розташована за межами населеного пункту с. Долинівка в полі № 10 І сівозміни - 40 га та в полі № 6 І сівозміни - 4,78 га Гайворонській районній державній адміністрації шляхом її звільнення.
Поданий позов обґрунтовано тим, що відповідач займає зазначену земельну ділянку за договором, який з огляду на відсутність в ньому всіх істотних умов і не здійснення його державної реєстрації є неукладеним, та при наявності інших порушень оформлення права оренди землі.
Ухвалою господарського суду від 24.10.2011 порушено провадження у даній справі та за клопотанням прокурора залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Долинівську сільську раду Гайворонського району Кіровоградської області.
У судовому засіданні 09.12.2011 представник прокуратури участі не приймав.
При цьому, 09.12.2011 до господарського суду прокуратурою Гайворонського району подано клопотання від 08.12.2011 № 3-381 вих. 11 про розгляд даної справи без участі представника прокуратури.
Позивач, відповідач та третя особа участі своїх представників у судове засідання не забезпечили, витребуваних документів до суду не подали, хоча належним чином сповіщені про дату, час і місце проведення судового засідання, що підтверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень № 02695283, № 02695275 та № 00001650 відповідно.
Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України зобов'язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.
Звертаючись з позовом в інтересах держави в особі Гайворонської районної державної адміністрації, прокурором Гайворонського району визначено в чому саме полягає порушення інтересів держави та обґрунтовано необхідність їх захисту. Отже, прокурором у даній справі пред'явлено позов з дотриманням пункту 2 статті 121 Конституції України та частини 2 статті 2 Господарського процесуального кодексу України.
Господарський суд враховує, що згідно з частиною 6 статті 29 Господарського процесуального кодексу України відмова позивача від позову, поданого прокурором в інтересах держави, не позбавляє прокурора права підтримувати позов і вимагати вирішення спору по суті.
Таким чином, неподання до суду відомостей з приводу підтримання чи заперечення вимог прокурора позивачем - Гайворонською районною державною адміністрацією, не позбавляє господарський суд можливості вирішити даний спір по суті.
Стаття 75 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.
З огляду на викладене, господарський суд розглядає справу за відсутності представників прокуратури, позивача, відповідача, третьої особи та на основі наявних у справі матеріалів.
Розглянувши позовні вимоги прокурора, оцінивши наявні у справі докази, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Між Долинівською сільською радою Гайворонського району Кіровоградської області в особі сільського голови Середюка Вадима Миколайовича (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Долинівка" в особі директора Хоменка Вадима Вікторовича (Орендар) 05.01.2011 укладено договір оренди землі (надалі по тексту - Договір).
Згідно пункту 1 Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення із земель резервного фонду площею 44,78 га, які знаходяться на території Долинівської сільської ради в полі № 10 та в полі № 6 І сівозміни.
У пункті 4 Договору зазначено, що договір укладено на 1 рік. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше, ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Законом України "Про оренду землі" визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
У відповідності до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Істотні умови договору оренди землі визначені в статті 15 Закону України "Про оренду землі". Так, згідно частини 1 цієї статті істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Невід'ємною частиною договору оренди землі, згідно названої норми, є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.
В порушення статті 15 Закону України "Про оренду землі" сторонами договору оренди землі від 05.01.2011 не досягнуто згоди за всіма істотними умовами, необхідними для укладення такого виду договору, а саме зазначений договір не містить: кадастровий номер; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Як зазначає сама Долинівська сільська рада у своєму листі від 12.10.2011 № 71 та в листі від 12.10.2011 № 69, адресованому прокуророві Гайворонського району, додатки до договору, план або схема земельної ділянки, її кадастровий план, акт визначення меж земельної ділянки в натурі та проект відведення не складались, рішення про надання земельної ділянки в оренду не приймалось, договір реєструвався в сільській раді.
Згідно пункту 8 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.2009 № 9 "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" не є укладеними правочини (договори), у яких відсутні встановлені законодавством умови, необхідні для їх укладення (відсутня згода за всіма істотними умовами договору; не отримано акцепт стороною, що направила оферту; не передано майно, якщо відповідно до законодавства для вчинення правочину потрібна його передача тощо).
Крім того, за приписами статей 18, 20 Закону України "Про оренду землі" укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації та набирає чинності після його державної реєстрації.
Указом Президента України від 17 лютого 2003 року "Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру", який у силу статті 106 Конституції України є обов'язковим до виконання на території України, функції з державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру покладено на Державний комітет України по земельних ресурсах.
Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 23 травня 2003 року № 135, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 травня 2003 року за № 408/7729, установлено, що реєстрацію земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них, договорів оренди землі здійснює державне підприємство "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах".
Поміж тим, матеріали справи не містять інформації щодо реєстрації договору оренди землі, сторонами якого є Долинівська сільська рада Гайворонського району Кіровоградської області та товариство з обмеженою відповідальністю "Долинівка", державним підприємством "Центр державного земельного кадастру" при Державному комітеті України по земельних ресурсах. Натомість, відділ Держкомзему у Гайворонському районі повідомив, що реєстрація будь-яких договорів оренди на зайняту відповідачем земельну ділянку площею 44,78 га не проводилась.
Долинівська сільська рада у своєму листі від 12.10.2011 № 69, адресованому прокуророві Гайворонського району та у листі від 28.11.2011 № 71 також зазначила, що укладений з товариством з обмеженою відповідальністю "Долинівка" договір державну реєстрацію не проходив.
За правилами частини 3 статті 640 Цивільного кодексу України договір, який підлягає нотаріальному посвідченню або державній реєстрації, є укладеним з моменту його нотаріального посвідчення або державної реєстрації, а в разі необхідності і нотаріального посвідчення, і державної реєстрації - з моменту державної реєстрації.
Положеннями пункту 8 Постанови пленуму Верховного Суду України №9 від 06.11.2009 року "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" встановлено, що згідно із статтями 210 та 640 ЦК не є вчиненим також правочин у разі нездійснення його державної реєстрації, якщо правочин підлягає такій реєстрації.
У відповідності до статті 3 Закону України "Про оренду землі" об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Відповідно до пункту 12 розділу Х "Перехідних положень" Земельного кодексу України", розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Земельна ділянка, яка передана в оренду за договором від 05.01.2011, за даними відділу Держкомзему знаходиться на території Долинівської сільської ради Гайворонського району за межами населеного пункту; розмежування земель державної та комунальної власності на території Долинівської сільської ради не проводилось.
Отже, розпорядження спірною земельною ділянкою відноситься до повноважень органу виконавчої влади.
Статтею 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.
Відтак, право розпоряджатися спірною земельною ділянкою належить Гайворонській районній державній адміністрації.
Із адресованого Гайворонською районною державною адміністрацією листа прокурору Гайворонського району від 17.08.2011 № 23-34/3 вбачається, що районною державною адміністрацією повноваження щодо укладення тимчасових договорів оренди земельних ділянок, що знаходяться за межами населених пунктів, сільським, селищним та міським радам не делегувались. Розпоряджень голови районної державної адміністрації з даного питання не приймалось (а.с. 16).
З викладеного слідує, що Долинівська сільська рада не мала повноважень розпоряджатися земельною ділянкою, з приводу повернення якої виник спір. Земельна ділянка, яка передана Долинівською сільською радою в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Долинівка" за договором від 05.01.2011, розташована за межами населеного пункту та перебуває в розпорядженні Гайворонської районної державної адміністрації.
Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Отже, підставою для набуття зазначених прав на землю є прийняття рішень органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування у межах їх компетенції щодо розпорядження відповідною земельною ділянкою. Навіть при набутті права за результатами аукціону це також відбувається за умови прийняття відповідним органом рішення про продаж (надання в користування) земельної ділянки (гл. 21 Земельного кодексу України).
Виникає право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки лише з моменту державної реєстрацію цих прав (стаття 125 Земельного кодексу України).
Як вбачається з матеріалів справи, Районною конкурсною комісією по наданню земельних ділянок для ведення фермерського господарства, особистого селянського господарства та на умовах оренди Гайворонської районної державної адміністрації 24.10.2007 прийнято рішення № 4 "Про розгляд заяви директора ТОВ "Долинівка" Хоменка Вадима Вікторовича" згідно якого рекомендовано Гайворонській районній державній адміністрації надати ТОВ "Долинівка" в особі директора Хоменка Вадима Вікторовича земельну ділянку загальною площею 40,0 га із земель резервного фонду Долинівської сільської ради на умовах оренди терміном на 10 років та зобов'язано директора ТОВ "Долинівка" Хоменка Вадима Вікторовича заключити договір оренди земельної ділянки з Гайворонською РДА.
Поряд з тим, рішення про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "Долинівка" спірної земельної ділянки у власність або надання її у користування (оренду) Гайворонською районною державною адміністрацією не приймалось.
Державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель відділу Держкомзему у Гайворонському районі Білодідом С.В. в присутності голови директора товариства з обмеженою відповідальністю "Долинівка" Хоменка Вадима Вікторовича проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства, про що складено акт від 04.03.2011.
Зазначеним актом встановлено факт використання станом на 04.03.2011 ТОВ "Долинівка" земельних ділянок загальною площею 2131,34 га за межами Долинівської сільської ради, та у тому числі площею 1779,17 га на підставі договорів оренди на земельні частки паї, площею 96,84 га на підставі договору оренди, укладеного відповідно до Закону України "Про оренду землі", площею 255,33 га на підставі тимчасових договорів оренди, укладених на рівні Долинівської сільської ради, які не відповідають типовій формі договору оренди землі з порушенням вимог Земельного кодексу України.
Відповідно до статті 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи здійснює державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів шляхом, зокрема, проведення перевірок.
Згідно з Порядком планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12 грудня 2003 року № 312, державний інспектор при проведенні перевірки: перевіряє наявність документів, що посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою; з'ясовує обставини та суть скоєного порушення земельного законодавства; установлює особу, яка здійснила порушення земельного законодавства. При проведенні всіх видів перевірок державний інспектор складає акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за встановленою формою, в якому зазначаються, зокрема, обставини порушення земельного законодавства.
Отже, акт перевірки державного інспектора з контролю за використанням та охороною земель у Гайворонському районі від 04.03.2011 р. в розумінні статті 34 Господарського процесуального кодексу України є належним доказом на підтвердження зайняття відповідачем земельної ділянки з порушенням вимог земельного законодавства України.
За приписами статті 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, право постійного користування земельною ділянкою - державним актом на право постійного користування, а право оренди земельної ділянки - договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Інших документів, що посвідчують право товариства з обмеженою відповідальністю "Долинівка" на спірну земельну ділянку, крім договору оренди від 05.01.2011, сторонами суду не надано.
Поряд з цим, зважаючи на те, що договір оренди землі від 05.01.2011 укладений з порушенням порядку набуття права на землю, не містить всіх необхідних для даного виду договору істотних умов, установлених ст. 15 Закону України "Про оренду землі", а також враховуючи, що державна реєстрація цього договору не проведена, такий договір є неукладеним з вищевикладених підстав.
При цьому господарський суд враховує, що положення частини другої статті 15 Закону України "Про оренду землі", відповідно до яких недосягнення сторонами згоди з усіх істотних умов договору оренди землі є підставою для визнання його недійсним, застосуванню не підлягає, оскільки вказане суперечить змісту частини першої статті 215 прийнятого пізніше Цивільного кодексу України, згідно з якою недійсним може бути визнано лише укладений договір.
Неукладений договір не породжує для сторін договору прав та обов'язків, на досягнення яких було спрямовано їх волевиявлення при документальному оформленні договору, а отже товариство з обмеженою відповідальністю "Долинівка" не набуло статусу орендаря за договором від 05.01.2011 р.
Відповідно до пункту 8 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 9 від 06.11.2009 "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" у разі, якщо на виконання юридично не укладеного договору передчасно передано майно, між сторонами виникають правовідносини внаслідок набуття, збереження майна без достатньої правової підстави. Тому, в такому випадку можуть заявлятися лише вимоги, передбачені главою 83 книги п'ятої Цивільного кодексу України.
У відповідності до вимог частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
За правилами частини 2 вказаної статті положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Статтею 1213 Цивільного кодексу України встановлено обов'язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі.
Доказів повернення спірної земельної ділянки Гайворонській районній державній адміністрації товариством з обмеженою відповідальністю "Долинівка" суду не надано, в матеріалах справи такі докази також відсутні, а тому позовні вимоги про зобов'язання товариства з обмеженою відповідальністю "Долинівка" повернути земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 44,78 га, що розташована за межами населеного пункту с. Долинівка в полі № 10 І сівозміни - 40 га та в полі № 6 І сівозміни - 4,78 га, Гайворонській районній державній адміністрації шляхом її звільнення є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
За правилами статті 49 Господарського процесуального кодексу України (в редакції, чинній на момент подання позову до суду) державне мито, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету. Витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на відповідача.
Положення Закону України "Про судовий збір", який набрав чинності з 01.11.2011, застосуванню не підлягають, оскільки позовну заяву подано до господарського суду до зазначеної дати.
Керуючись ст.ст. 33, 34, 44, 49, 75, 82, 84, 85, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю "Долинівка" (26313, Кіровоградська область, Гайворонський район, с. Долинівка, вул. Леніна, 1, ідентифікаційний код 31826903) повернути земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 44,78 га, що розташована за межами населеного пункту с. Долинівка в полі № 10 І сівозміни - 40 га та в полі № 6 І сівозміни - 4,78 га, Гайворонській районній державній адміністрації (26300, Кіровоградська область, м. Гайворон, пл. Радянська, 5, ідентифікаційний код 04055305) шляхом її звільнення.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Долинівка" (26313, Кіровоградська область, Гайворонський район, с. Долинівка, вул. Леніна, 1, ідентифікаційний код 31826903) в доход державного бюджету (отримувач коштів - УДК у м. Кіровограді, банк отримувача - ГУДКУ у Кіровоградській області, МФО 823016, № рахунку: 31115095700002, ідентифікаційний код: 24145329, код бюджетної класифікації: 22090200 "Державне мито, не віднесене до інших категорій") - 85,00 грн державного мита.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Долинівка" (26313, Кіровоградська область, Гайворонський район, с. Долинівка, вул. Леніна, 1, ідентифікаційний код 31826903) в доход державного бюджету (отримувач коштів - УДК у м. Кіровограді, банк отримувача - ГУДКУ у Кіровоградській області, МФО 823016, № рахунку: 31214264700002, ідентифікаційний код: 24145329, код бюджетної класифікації: 22050003 "Надходження від оплати витрат з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах (місцеві господарські та апеляційні господарські суди)" - 236,00 грн витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Рішення може бути оскаржене протягом десяти днів з дня його підписання до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Кіровоградської області.
Суддя В.Г.Кабакова
< Текст >
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2011 |
Оприлюднено | 21.12.2011 |
Номер документу | 19891403 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Кабакова В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні