Рішення
від 15.11.2011 по справі 1/150пд/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ



ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.11.11                                                                                 Справа № 1/150пд/2011

За позовом позивачів  Виконавчого комітету Луганської міської ради  та  

Луганської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Расцвет", м. Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі

                                                                                                     Суддя   Зюбанова Н.М.

                                                            П р е д с т а в н и к и:

від 2-го позивача – ОСОБА_1, дов. № И01/03-30./5449/0/2-10 від 24.11.10;

від відповідача –ОСОБА_2,  дов. б/н від 20.10.11;

         Суть пору: про внесення змін до договору оренди землі від 30.08.02 (реєстрація     від 14.01.02 № 5320), який укладений з КСП "ВААЛ", на земельну ділянку площею 0,0450 га за адресою : м. Луганськ, кв. Мірний (біля будинку № 2).

           Відповідач у відзиві на позовну заяву проти задоволення позову заперечує з посиланням на те, що умовами укладеного договору та чинним законодавством України не передбачено такої підстави для зміни розміру орендної плати, на якій наполягають позивачі.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників 2-го позивача та відповідача, суд дійшов до наступного.

Так, 19.09.01 виконавчим комітетом Луганської міської ради було прийняте рішення № 199/21 про надання Колективному сільськогосподарському підприємству "ВААЛ" в оренду земельної ділянки за адресою: кв. Мирний (біля будинку № 2) під будівництво та розміщення магазину.

На підставі вказаного рішення 30.08.02 між виконавчим комітетом Луганської міської ради /1-им позивачем/ та Колективним сільськогосподарським підприємством  "ВААЛ" /відповідачем/ було укладено договір оренди земельної ділянки, зареєстрований у встановленому законом порядку 14.01.05 за № 5320, за умовами якого відповідачу було передано в оренду земельну ділянку загальною площею 0,0450 га  за адресою: м. Луганськ,  кв. Мирний (біля будинку № 2).

За змістом п. 1.2 договору земельна ділянка надається орендарю терміном на 49 років з моменту прийняття рішення під будівництво та розміщення магазину.

Пунктом 2.1 укладеного договору встановлено, що річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного), який діє на момент укладання договору оренди земельної ділянки, збільшеного на коефіцієнт 2,5, що визначений рішенням Луганської міської ради від 02.04.99 № 7/9.

На момент укладання договору річна орендна плата складала 4352 грн. 13 коп. (п. 2.1.1 договору), а грошова оцінка земельної ділянки –174084 грн. 75 коп. (п. 2.10 договору).

Також сторони дійшли згоди, що у разі зміни земельного податку пропорційно змінюється й розмір орендної плати без внесення змін у договір.

   Як вбачається з матеріалів справи, позивачі звертаються до суду на виконання рішення Луганської міської ради від 29.04.10 № 65/150, яким  Управлінню нерухомим майном Луганської міської ради було доручено провести ґрунтовний аналіз договорів, що посвідчують право оренди земельних ділянок, які розташовані на території м. Луганська, на предмет відповідності їх вимогам діючого законодавства, та за результатами аналізу направити від імені Луганської міської ради пропозиції відповідним землекористувачам про внесення змін до договорів, оскільки повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів згідно п. 12 розділу 10 Перехідних положень Земельного кодексу України здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради.

Тому на виконання положень цивільного законодавства, яке регулює порядок внесення змін до договору, 2-ий позивач у встановленому порядку (з урахуванням рішень Луганської міської ради від 25.04.08 № 33/13, від 27.05.11 № 9/12) надіслав на адресу відповідача проект договору про внесення змін до договору оренди землі, за змістом якого запропонував внести відповідні зміни до преамбули та розділу  "Орендна плата"  договору оренди земельної ділянки:

- у преамбулі та за текстом договору оренди земельної ділянки від 30.08.02, зареєстрованого 14.01.2002 за № 5320, слова "Колективне сільськогосподарське підприємство "ВААЛ" змінити на слова "Товариство з обмеженою відповідальністю "Расцвет", вживаючи їх у відповідних відмінках;

- викласти п. 2.1. розділу 2 "Орендна плата" договору у новій редакції :               "2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3";

          - доповнити п. 2.10 розділу 2 "Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту: "На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки складає - 423301 (чотириста двадцять три тисячі триста одна) грн. 50 коп.";

     - доповнити п. п. 2.1.1 п. 2.1 розділу 2  "Орендна плата"  договору оренди земельної ділянки новим абзацом наступного змісту: "На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 30.08.2002, державна реєстрація від 14.01.2005 за  № 5320, розмір річної орендної плати  у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки складає –12699 (дванадцять тисяч шістсот дев‘яносто дев‘ять) грн.. 04 коп.";

   - викласти п. 2.5 розділу 2 "Орендна плата" договору в новій редакції:               "2.5 У разі не внесення орендної плати у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені, передбаченому діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення";

   - змінити у п. 6.1 розділу 6 "Інші умови" договору слова "Управління земельними ресурсами Луганської міської ради" на слова  "Управління  Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, або інший орган, уповноважений Луганською міською радою".

          З наведеного вбачається, що фактично предметом спору є внесення змін  до договору оренди земельної ділянки  від 30.08.02.

 Оцінивши доводи сторін та обставини справи у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, а позов таким, що підлягає повному задоволенню, з огляду на наступне.

Так, відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов’язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст.16 Закону України "Про оренду землі” та ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ст.126 ЗК України).

Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ст.125 ЗК України).

Матеріалами справи підтверджено факт належного укладання договору оренди земельної ділянки від 30.08.02, зареєстрованого у встановленому законом порядку 14.01.05 за № 5320, п. 4.1 якого передбачено, що у разі зміни земельного податку пропорційно змінюється й розмір орендної плати.

 Відповідно до ч. 2 ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно зі ст. 651 ЦК України підставами  для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору /ст. 652 ЦК України/.

Як передбачено ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни /тарифи, ставки, тощо/, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

З матеріалів справи вбачається, що роботу у частині внесення змін до укладеного з відповідачем договору на право тимчасового користування землею 2-им позивачем було розпочато у зв'язку з прийняттям Закону  України від 03.06.08 № 309-VІ "Про  внесення  змін  до  деяких  законодавчих  актів  України", за якими законодавець передбачив, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають державній або комунальній власності не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, та не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки (ст. 21 Закону України "Про оренду землі").

  Згідно ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

           Згідно ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земель ділянок несільськогосподарського призначення проводиться не рідше як один раз у 7-10 років. Рішенням Луганської міської ради від 28.12.07 № 28/10 була затверджена нормативна грошова оцінка земель м. Луганська, яка набрала чинності 01.03.08, у зв'язку з чим до усіх землекористувачів м. Луганська, в тому числі й до відповідача, повинна бути б застосовна нова нормативна грошова оцінка землі.

  Враховуючи вищевказане, розмір річної орендної плати за відповідну земельну ділянку позивачі пропонують встановити у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3.

  У зв'язку з тим, що з 01.01.11 набрав чинності Податковий кодекс України, позивачі обґрунтовано посилаються на положення статей  274 та 288, якими аналогічним чином врегульовано правовідносини обчислення та сплати орендної плати за землю, а саме:

- розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288);

- ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (ст. 274).  

  Визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки саме у сумі 423301  грн. 50 коп. підтверджується даними Управління Держкомзему у м. Луганську за листом від 22.07.11 № 4-2-14/2900 з додатком за відповідною таблицею (арк. справи 46).

  Розмір річної орендної плати  у гривнях, який пропонується Луганською міською радою, згідно мети використання земельної ділянки складає 12699 грн. 04 коп., що складає 3% від  вказаної вище ціни земельної ділянки у сумі 423301 грн. 50 коп.

Тому суд дійшов висновку, що позивачами доведено обґрунтованість та під ставність внесення змін до договору оренди землі  до п. 2.1, п. п. 2.1.1, п. 2.10.

           Щодо редакції п. 2.5 розділу 2 "Орендна плата" договору про відповідальність орендаря у вигляді пені у розмірі, передбаченому діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення платежу, то таке визначення обґрунтоване тим, що за нормами п. 129.4 ст. 129 Податкового кодексу України  пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.

Статутом ТОВ "Расцвет" за змістом п. 1.1 встановлено, що відповідач у справі є правонаступником КСП "ВААЛ", тому відповідних змін потребують преамбула та  текст договору оренди земельної ділянки від 30.08.02, оскільки слова "Колективне сільськогосподарське підприємство "ВААЛ" слід замінити на слова "Товариство з обмеженою відповідальністю "Расцвет", вживаючи їх у відповідних відмінках.

  Зміна у п. 6.1 договору слів "Управління земельними ресурсами Луганської міської ради" на слова  "Управління  Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, або інший орган, уповноважений Луганською міською радою" викликана змінами у структурі підрозділів Луганської міської ради.

Суд звертає увагу сторін на необхідність застосування при розгляді даної справи господарським судом на підставі ст. 11128 ГПК України рішення Верховного Суду України у подібних правовідносинах по справі № 41/81пд від 04.07.11, у якій наголошується, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

У відповідності до ст. 653 ЦК України у разі зміни договору  у судовому порядку,  зобов'язання змінюється  з  моменту  набрання  рішенням  суду  про  зміну договору законної сили.

             За вказаних обставин позов підлягає повному задоволенню з віднесенням судових витрат на відповідача у відповідності до ст. 49 ГПК України у розмірі 85 грн. 00 коп. та 236 грн. 00 коп., які підлягають стягненню на користь державного бюджету України, оскільки позивачі  були звільнені від їх сплати у порядку, встановленому законодавством, діючим  станом на час звернення до суду.

              На підставі викладеного та керуючись  ст. ст. 44, 49, 82, 84, 85, 11128 ГПК України,  суд

      в и р і ш и в :

1.          Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 30.08.02, зареєстрованого 14.01.05 за № 5320 та укладеного між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Колективним сільськогосподарським підприємством "ВААЛ", виклавши п. 2.1. розділу 2 "Орендна плата" договору у новій редакції :               

- "2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3";

          - доповнити п. 2.10 розділу 2 "Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту: "На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки складає - 423301 (чотириста двадцять три тисячі триста одна) грн. 50 коп.";

     - доповнити п. п. 2.1.1 п. 2.1 розділу 2  "Орендна плата"  договору оренди земельної ділянки новим абзацом наступного змісту: "На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 30.08.2002, державна реєстрація від 14.01.2005 за  № 5320, розмір річної орендної плати  у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки складає –12699 (дванадцять тисяч шістсот дев‘яносто дев‘ять) грн.. 04 коп.";

   - викласти п. 2.5 розділу 2 "Орендна плата" договору в новій редакції:               "2.5 У разі не внесення орендної плати у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені, передбаченому діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення";

   - змінити у п. 6.1 розділу 6 "Інші умови" договору слова "Управління земельними ресурсами Луганської міської ради" на слова  "Управління  Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, або інший орган, уповноважений Луганською міською радою".

             3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Расцвет",  Луганськ, кв. 50 лєт Октября, б. 22б, ідент. код 23486293 в доход державного бюджету України на п/рахунок 31118095700006, МФО 804013, ОКПО 24046582, одержувач –УДК у м. Луганську ГУ ДКУ у Луганській області, банк –ГУДКУ в Луганській області, код бюджетної класифікації 22090200 - державне мито в сумі 85 грн. 00 коп.; на п/рахунок  31217264700006, банк ГУДКУ в Луганській області, одержувач УДК у м. Луганську, МФО 804013, ОКПО 24046582, код бюджетної класифікації 22050003, символ звітності банку 264 витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі  236 грн. 00 коп., видати наказ державній податковій інспекції у  Жовтневому районі м. Луганська.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення підписане 18.11.11.

Суддя                                                                                       Н.М.Зюбанова

Секретар судового засідання                                                 К.Л.Скокова

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення15.11.2011
Оприлюднено26.12.2011
Номер документу19892765
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —1/150пд/2011

Рішення від 15.11.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

Ухвала від 01.11.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

Ухвала від 20.10.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Зюбанова Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні