ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГА НСЬКОЇ ОБЛАСТІ
91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВ В, 3а. Тел. 55-17-32
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.12.11 С права № 6/195/2011
За позовом
Державного підприємств а “Придніпровська залізниця ”, м. Дніпропетровськ
до Товариства з обмежен ою відповідальністю “Східно -Українська Бізнес Група”,
м. Ровеньки Луганської облас ті
про стягнення 48 405 грн. 00 коп.
Суддя Василенко Т.А .
за участю представників с торін:
від позивача - ОСОБА_1, д ов. № 773 від 05.04.2011
від відповідача - ОСОБА_2 , дов. б/н від 04.11.2011;
В судовому засідання 28.11.2011 було оголошено перерву до 05.12.20 11.
Обставини справи: поз ивачем заявлено вимогу про с тягнення з відповідача штраф у за неправильно зазначену м асу вантажу в розмірі 48 405 грн. 0 0 коп.
Відповідач за відзи вом на позовну заяву проти по зову заперечує та зазначає, щ о працівниками позивача при складанні актів загальної ф орми № 2015 від 24.04.2011 та
№ 20122 від 24.0 4.2011 припущені неточності щодо маси вантажу в вагонах №№ 66377524, 67667063. Так, зазначено, що в вагоні № 66377524 недостача складає 5300 кг та в вагоні
№ 67667063 також 5300 кг. Ал е згідно акта загальної форм и № 2022 та комерційних актів в ва гоні № 66377524 виявлена недостача в розмірі 6300 кг, в вагоні № 67667063 - 6400 кг, а в вагоні № 63283597 - 5100 кг.
Відповідно до акту прийман ня-передачі вугілля по контр акту від 21.04.2011 вантажоодержува чем було прийнято вантаж без заперечень щодо ваги в кожно му окремому вагоні. Також, ві дповідач зазначає, що факт то го, що у вказаних вагонах знах одилася саме та маса вантажу , яка вказана у перевізному до кументів, про що свідчить і шт урманська розписка №4, яка на д умку відповідача підтверджу є факт приймання вантажу до п еревезення.
Представник позивач з дово дами представника відповіда ча не погодився та надав усні заперечення.
Розглянувши матеріали спр ави та заслухавши представни ків сторін, суд
в с т а н о в и в :
21.04.2011 зі станції Ровеньк и Донецької залізниці Товари ство з обмеженою відповідаль ністю "Східно - Українська Бі знес Група" здійснило ві дправлення групи вагонів зг ідно накладної № 50957083 (в тому чи слі вагони №№ 68285597, 67667063, 66377524) з вант ажем «промпродукт вугільни й»на станцію Бердянськ ванта жоодержувачу Бердянський мо рський торговий порт.
Так, у накладній № 50957083 відпов ідачем вказано, що у вагонах:
- № 68285597 маса вантажу с кладає 68 100 кг;
- № 67667063 маса вантажу с кладає 68200 кг,
- № 66377524 маса вантажу скла дає 68600 кг.
При прибутті вагонів на с танцію Чаплине Придніпровсь кої залізниці було проведено перевірку маси вантажу в гру пі вагонів за вказаною накла дною.
За результатами переважув ання встановлено, що;
- в вагоні № 68285597 вага вантажу не відповідає заявленій у су провідній накладній, а саме в иявлено, що маса нетто склада є 63000 кг, замість 68 100 кг, що на 5100 кг менше, ніж вказано в накладн ій;
- в вагоні № 67667063 вага вантажу не відповідає заявленій у су провідній накладній, а саме в иявлено, що маса нетто склада є 61800 кг, замість 68 200 кг, що на 6400 кг менше, ніж вказано в накладн ій;
- в вагоні № 66377524 вага вантажу не відповідає заявленій у су провідній накладній, а саме в иявлено, що маса нетто склада є 62300 кг, замість 68600 кг, що на 6300 кг менше, ніж вказано в накладні й.
Переважування здійснено з а участю представників станц ії та за його результатами ск ладено акти загальної форми №№ 2015, 2022 від 24.04.2011 та комерційні ак ти АА № 039530/212, 039530/212/310 від 24.04.11.
Оскільки відповідачем був припущений факт невірного з азначення у накладній маси в антажу, позивач нарахував шт раф відповідно до положень с т.ст. 118, 122 Статуту Залізниць у за гальній сумі 48 405 грн. 00 коп., яки й просить стягнути на свою ко ристь.
Відповідач позовні вимоги оспорив з підстав, наведених у відзиві та вказаних вище.
Оцінивши матеріали справи та доводи представників сто рін у їх сукупності, суд прийш ов до наступного.
Будь-яка залізниця - відправ лення чи призначення вантажу , або транзитна має право за являти позов про стягнення ш трафу на підставах, передбач ених пунктами 118 та 122 Статуту залізниць України до вантажо відправника. Статут залізни ць України не містить чітк их приписів того, якій саме з алізниці (відправлення, приз начення чи транзитній) належ ить право вимагати стягненн я цього штрафу, а також не в становлює будь-яких обмежень , тому такі позови можуть зая вляти як залізниці відправ лення, так і призначення а бо транзитні.
Оскільки накладна є письмовою формою договор у перевезення вантажу, укла дається вантажовідправник ом із залізницею, у відпові дності із пунктом 24 Статуту за лізниць України вантажовідп равники несуть відповідал ьність за всі наслідки неп равильності, неточності або неповноти відомостей, зазн ачених ними у накладній, - то і відповідачем за позовами п ро стягнення штрафу за непра вильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантаж у, його назву, код та адресу од ержувача має бути відправник вантажу, про що зазначено у пункті 3.23 Роз'яснення презид ії Вищого господарського с уду України від 29.05.2002 N 04-5/601.
Відповідно до ст. 908 ЦК Укра їни перевезення вантажу здій снюється за договором переве зення; загальні умови визнач аються цим Кодексом, іншими з аконами, транспортними кодек сами (статутами), іншими норма тивно-правовими актами та пр авилами, що видаються відпов ідно до них, умови перевезенн я вантажу окремими видами тр анспорту, а також відповідал ьність сторін щодо цих перев езень встановлюються догово ром, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законам и, транспортними кодексами (с татутами), іншими нормативно -правовими актами та правила ми, що видаються відповідно д о них.
Як встановлено ч.3 ст. 909 ЦК Укр аїни, укладення договору пер евезення вантажу підтверджу ється складанням транспортн ої накладної.
В даному випадку, відповіда ч, за накладною № 50957083 від 21.04.11 зі с танції Роженьки Донецької за лізниці відправив на станцію Бердянськ Придніпровської з алізниці вантаж у групі ваго нів.
При контрольному переважу ванні вантажу за вказаною на кладною на станції Чаплине П ридніпровської залізниці бу ло встановлено, що:
- в вагоні № 68285597 вага вантаж у не відповідає заявленій у с упровідній накладній, а саме виявлено, що маса нетто скла дає 63000 кг, замість 68 100 кг, що на 5100 кг менше, ніж вказано в накла дній;
- в вагоні № 67667063 вага вантажу не відповідає заявленій у су провідній накладній, а саме в иявлено, що маса нетто склада є 61800 кг, замість 68 200 кг, що на 6400 кг менше, ніж вказано в накладн ій;
- в вагоні № 66377524 вага вантажу не відповідає заявленій у су провідній накладній, а саме в иявлено, що маса нетто склада є 62300 кг, замість 68600 кг, що на 6300 кг менше, ніж вказано в накладні й.
За вказаними вище фактами складено акт загальної форм и №№ 2015, 2022 від 24.04.2011.
При огляді зазначених акті в виявлено, що акт № 2015 від 24.04.2011 мі стить суперечливі дані та не відповідає відомостям, вказ аним в акті № 2022 від 24.04.2011. Так, заз начено, що в вагоні № 66377524 різниц я в масі вантажі проти заявле ної складає 5300 кг, а вагоні № 67667065 , що менше на 5300 кг.
В той же час, в акті загально ї форми № 2022 були вказані відом ості зазначені вище щодо трь ох вагонів.
Крім цього, за залізницею б ув складений комерційний акт № 039530/212 від 24.04.2011, за яким зафіксов ано, що: в вагоні № 68285597 фактична маса нетто на 5100 кг менше, ніж в казано в накладній; в вагоні № 67667063 фактична маса нетто ван тажу на 6400 кг менше, ніж вказано в накладній; в вагоні № 66377524 фак тична маса нетто вантажу на 6300 кг менше, ніж вказано в накл адній.
В той же час, в комерційному акті зазначено, що двері люка закриті, течі вантажу не має, маркування не порушено.
Також, на станції призначен ня - Бердянськ Придніпровсь кої залізниці в комерційному акті № 039530/212/310 від 24.02.2011 було зазнач ено, що різниці проти цього а кту не встановлено. На акті та кож є підпис вантажоодержув ача.
Як зазначено в с т.6 глави 1 Статуту залізниць У країни (далі - Статут), наклад на - це основний перевізний документ встановленої форми , оформлений відповідно до ць ого Статуту та Правил переве зення вантажів і наданий зал ізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов' я зковою двосторонньою письмо вою формою угоди на перевезе ння вантажу, яка укладається між відправником та залізни цею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.
Згідно ст. 24 Стату ту вантажовідправник несе в ідповідальність за всі наслі дки невірності, неточності а бо неповноту відомостей, заз начених ним у накладній.
Згідно з п.5.5 розділ у 5 “Правил оформлення переві зних документів”, зареєстров аних в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 № 863/5084 якщо під ч ас перевезення вантажу або н а станції його призначення б уде виявлено неправильне заз начення у накладній відомост ей про адресу одержувача, йог о код, назву вантажу, його кіль кість, то з відправника стягу ється штраф згідно зі ст. 122 Ст атуту залізниць України. Фак т неправильного зазначення в ідправником указаних відомо стей засвідчується актом заг альної форми, якщо за цим факт ом не складався комерційний акт.
В даному випадку складав ся комерційний акт та акт заг альної форми № 2012, у зв' язку з чим доводи відповідача щодо невідповідності даний в акті загальної форми № 2015 судом від хиляються, оскільки саме ком ерційний акт засвідчує факт невідповідності даних внесе них в накладну.
Накладна є обов'язковою дво сторонньою письмовою формо ю угоди на перевезення ванта жу, яка укладається між відпр авником та залізницею на кор исть третьої сторони - одер жувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії в несення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна р азом з дорожньою відомістю супроводжує вантаж на всьом у шляху перевезення до стан ції призначення, де видаєть ся одержувачу. Квитанція про приймання вантажу до п еревезення видається відпра внику. Усі ці документи запо внюються на друкарській маши нці або іншим друкованим спо собом.
Відповідно до ст. 37 Ст атуту та п. 2.1 Правил № 644 відправ ником у накладній вказується , поряд з іншими показниками, т акож графа “маса вантажу в кг , визначена відправником” вк азується маса вантажу у кіло грамах.
У вирішенні спорів, пов'я заних із збереженням вантажу під час перевезення насипом у вагонах відкритого типу, зокрема, вугілля, необхідно виходити з того, що стаття 111 Статуту звільняє перевіз ника від відповідальності з а втрату та недостачу вантаж у, якщо вантаж прибув на стан цію призначення у непошкодже ному відкритому рухомому скл аді, завантаженому засобами відправника за відсутності ознак втрати, псування або по шкодження
вантажу під час перевезен ня.
Згідно абзацам 1-2 п .9 Правил у комерційному акті д етально описуються стан ван тажу або багажу і обставини , за яких виявлена незбереже ність, а також обставини, які могли бути причиною виник нення незбереженості вантаж у, багажу чи вантажобагажу. Ні які припущення та висновки п ро причини незбереженості аб о про вину відправника і зал ізниці до акта не вносяться. Усі графи бланка акта мають б ути заповнені. Не дозволяєт ься поставлення рисок та лап ок замість повторення необхі дних даних. У комерційному ак ті зазначається, чи правильн о навантажений, розміщений і закріплений вантаж, а також про наявність та стан захисн ого маркування для вантажів, що перевозяться у відкрит их вагонах. У разі неправильн ого завантаження, розміщен ня, закріплення вантажу в ак ті зазначається, яке поруше ння було допущено.
Як свідчать ма теріали справи та наведені в ище обставини, позивачем не б уло припущено порушень при с кладанні відповідних комер ційних актів.
В той же час, стаття 118 С татуту залізниць України пер едбачає відповідальність дл я вантажовідправника не за т у чи іншу кількість вантажу, н евідповідність якого виявле но між даними супровідних до кументів та даними, отримани ми при фактичному переважува нні цього вантажу, а лише за са м факт виявлення такої невід повідності.
Разом з цим, статтею 122 Стат уту визначено, що за неправил ьно зазначені у накладній м асу, кількість місць вантажу , його назву, код та адресу оде ржувача з відправника, порту стягується штраф у розмір і згідно із статтею 118 цього С татуту. При цьому відправ ник несе перед залізниц ею відповідальність за наслі дки, які виникли.
Згідно накладної № 50957083 від 21.04.2011 провізна плата на один ваг он становить 3 227 грн. 00 коп., у зв' язку з чим, розмір штрафу скла дає 48 405 грн. 00 коп. (3227,00 х3 х 5 = 48405,00).
Таким чином, з ура хуванням вищевикладеного су д вважає, що позивач належним чином довів законність та об ґрунтованість своїх позовни х вимог.
Разом з цим, доводи від повідача за відзивом судом в ідхиляються як такі, що супер ечать зібраним доказам та ма теріалам справи.
За таких обставин, поз ов слід задовольнити в повно му обсязі з віднесенням судо вих витрат на відповідача.
На підставі викладеного, с т.ст. 118 та 122 Статуту залізниць У країни, керуючись 44, 49, 82, 84, 85 ГПК Ук раїни, суд
в и р і ш и в :
1.Позов задоволь нити.
2.Стягнути з Товариств а з обмеженою відповідальніс тю "Східно - Українська Бізн ес Група", м. Ровеньки Луганськ ої області, вул. Канапел ли, 2, код 25360225, на користь:
- Державного підприємств а "Придніпровська залізниця" , м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 108, код 01073828, штраф у 48 405 грн . 00 коп., витрати по сплаті держ авного мита у сумі 484 грн. 05 коп. т а на інформаційно-технічне з абезпечення судового процес у у сумі
236 грн. 00 коп.; видати наказ після набрання рішенн ям законної сили.
Відповідно до ст. 85 Господа рського процесуального коде ксу України рішення набирає законної сили після закінчен ня строку подання апеляційно ї скарги.
Відповідно до ст. 92 Господа рського процесуального коде ксу України рішення може бут и оскаржено до апеляційної і нстанції протягом десятиден ного строку.
Дата виготовлення повн ого тексту та підписання ріш ення - 07.12.2011.
Суддя Т.А.Василенко
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2011 |
Оприлюднено | 26.12.2011 |
Номер документу | 19893963 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Василенко Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні