Рішення
від 05.12.2011 по справі 6/195/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГА НСЬКОЇ ОБЛАСТІ

91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВ В, 3а. Тел. 55-17-32


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05.12.11 С права № 6/195/2011

За позовом

Державного підприємств а “Придніпровська залізниця ”, м. Дніпропетровськ

до Товариства з обмежен ою відповідальністю “Східно -Українська Бізнес Група”,

м. Ровеньки Луганської облас ті

про стягнення 48 405 грн. 00 коп.

Суддя Василенко Т.А .

за участю представників с торін:

від позивача - ОСОБА_1, д ов. № 773 від 05.04.2011

від відповідача - ОСОБА_2 , дов. б/н від 04.11.2011;

В судовому засідання 28.11.2011 було оголошено перерву до 05.12.20 11.

Обставини справи: поз ивачем заявлено вимогу про с тягнення з відповідача штраф у за неправильно зазначену м асу вантажу в розмірі 48 405 грн. 0 0 коп.

Відповідач за відзи вом на позовну заяву проти по зову заперечує та зазначає, щ о працівниками позивача при складанні актів загальної ф орми № 2015 від 24.04.2011 та

№ 20122 від 24.0 4.2011 припущені неточності щодо маси вантажу в вагонах №№ 66377524, 67667063. Так, зазначено, що в вагоні № 66377524 недостача складає 5300 кг та в вагоні

№ 67667063 також 5300 кг. Ал е згідно акта загальної форм и № 2022 та комерційних актів в ва гоні № 66377524 виявлена недостача в розмірі 6300 кг, в вагоні № 67667063 - 6400 кг, а в вагоні № 63283597 - 5100 кг.

Відповідно до акту прийман ня-передачі вугілля по контр акту від 21.04.2011 вантажоодержува чем було прийнято вантаж без заперечень щодо ваги в кожно му окремому вагоні. Також, ві дповідач зазначає, що факт то го, що у вказаних вагонах знах одилася саме та маса вантажу , яка вказана у перевізному до кументів, про що свідчить і шт урманська розписка №4, яка на д умку відповідача підтверджу є факт приймання вантажу до п еревезення.

Представник позивач з дово дами представника відповіда ча не погодився та надав усні заперечення.

Розглянувши матеріали спр ави та заслухавши представни ків сторін, суд

в с т а н о в и в :

21.04.2011 зі станції Ровеньк и Донецької залізниці Товари ство з обмеженою відповідаль ністю "Східно - Українська Бі знес Група" здійснило ві дправлення групи вагонів зг ідно накладної № 50957083 (в тому чи слі вагони №№ 68285597, 67667063, 66377524) з вант ажем «промпродукт вугільни й»на станцію Бердянськ ванта жоодержувачу Бердянський мо рський торговий порт.

Так, у накладній № 50957083 відпов ідачем вказано, що у вагонах:

- № 68285597 маса вантажу с кладає 68 100 кг;

- № 67667063 маса вантажу с кладає 68200 кг,

- № 66377524 маса вантажу скла дає 68600 кг.

При прибутті вагонів на с танцію Чаплине Придніпровсь кої залізниці було проведено перевірку маси вантажу в гру пі вагонів за вказаною накла дною.

За результатами переважув ання встановлено, що;

- в вагоні № 68285597 вага вантажу не відповідає заявленій у су провідній накладній, а саме в иявлено, що маса нетто склада є 63000 кг, замість 68 100 кг, що на 5100 кг менше, ніж вказано в накладн ій;

- в вагоні № 67667063 вага вантажу не відповідає заявленій у су провідній накладній, а саме в иявлено, що маса нетто склада є 61800 кг, замість 68 200 кг, що на 6400 кг менше, ніж вказано в накладн ій;

- в вагоні № 66377524 вага вантажу не відповідає заявленій у су провідній накладній, а саме в иявлено, що маса нетто склада є 62300 кг, замість 68600 кг, що на 6300 кг менше, ніж вказано в накладні й.

Переважування здійснено з а участю представників станц ії та за його результатами ск ладено акти загальної форми №№ 2015, 2022 від 24.04.2011 та комерційні ак ти АА № 039530/212, 039530/212/310 від 24.04.11.

Оскільки відповідачем був припущений факт невірного з азначення у накладній маси в антажу, позивач нарахував шт раф відповідно до положень с т.ст. 118, 122 Статуту Залізниць у за гальній сумі 48 405 грн. 00 коп., яки й просить стягнути на свою ко ристь.

Відповідач позовні вимоги оспорив з підстав, наведених у відзиві та вказаних вище.

Оцінивши матеріали справи та доводи представників сто рін у їх сукупності, суд прийш ов до наступного.

Будь-яка залізниця - відправ лення чи призначення вантажу , або транзитна має право за являти позов про стягнення ш трафу на підставах, передбач ених пунктами 118 та 122 Статуту залізниць України до вантажо відправника. Статут залізни ць України не містить чітк их приписів того, якій саме з алізниці (відправлення, приз начення чи транзитній) належ ить право вимагати стягненн я цього штрафу, а також не в становлює будь-яких обмежень , тому такі позови можуть зая вляти як залізниці відправ лення, так і призначення а бо транзитні.

Оскільки накладна є письмовою формою договор у перевезення вантажу, укла дається вантажовідправник ом із залізницею, у відпові дності із пунктом 24 Статуту за лізниць України вантажовідп равники несуть відповідал ьність за всі наслідки неп равильності, неточності або неповноти відомостей, зазн ачених ними у накладній, - то і відповідачем за позовами п ро стягнення штрафу за непра вильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантаж у, його назву, код та адресу од ержувача має бути відправник вантажу, про що зазначено у пункті 3.23 Роз'яснення презид ії Вищого господарського с уду України від 29.05.2002 N 04-5/601.

Відповідно до ст. 908 ЦК Укра їни перевезення вантажу здій снюється за договором переве зення; загальні умови визнач аються цим Кодексом, іншими з аконами, транспортними кодек сами (статутами), іншими норма тивно-правовими актами та пр авилами, що видаються відпов ідно до них, умови перевезенн я вантажу окремими видами тр анспорту, а також відповідал ьність сторін щодо цих перев езень встановлюються догово ром, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законам и, транспортними кодексами (с татутами), іншими нормативно -правовими актами та правила ми, що видаються відповідно д о них.

Як встановлено ч.3 ст. 909 ЦК Укр аїни, укладення договору пер евезення вантажу підтверджу ється складанням транспортн ої накладної.

В даному випадку, відповіда ч, за накладною № 50957083 від 21.04.11 зі с танції Роженьки Донецької за лізниці відправив на станцію Бердянськ Придніпровської з алізниці вантаж у групі ваго нів.

При контрольному переважу ванні вантажу за вказаною на кладною на станції Чаплине П ридніпровської залізниці бу ло встановлено, що:

- в вагоні № 68285597 вага вантаж у не відповідає заявленій у с упровідній накладній, а саме виявлено, що маса нетто скла дає 63000 кг, замість 68 100 кг, що на 5100 кг менше, ніж вказано в накла дній;

- в вагоні № 67667063 вага вантажу не відповідає заявленій у су провідній накладній, а саме в иявлено, що маса нетто склада є 61800 кг, замість 68 200 кг, що на 6400 кг менше, ніж вказано в накладн ій;

- в вагоні № 66377524 вага вантажу не відповідає заявленій у су провідній накладній, а саме в иявлено, що маса нетто склада є 62300 кг, замість 68600 кг, що на 6300 кг менше, ніж вказано в накладні й.

За вказаними вище фактами складено акт загальної форм и №№ 2015, 2022 від 24.04.2011.

При огляді зазначених акті в виявлено, що акт № 2015 від 24.04.2011 мі стить суперечливі дані та не відповідає відомостям, вказ аним в акті № 2022 від 24.04.2011. Так, заз начено, що в вагоні № 66377524 різниц я в масі вантажі проти заявле ної складає 5300 кг, а вагоні № 67667065 , що менше на 5300 кг.

В той же час, в акті загально ї форми № 2022 були вказані відом ості зазначені вище щодо трь ох вагонів.

Крім цього, за залізницею б ув складений комерційний акт № 039530/212 від 24.04.2011, за яким зафіксов ано, що: в вагоні № 68285597 фактична маса нетто на 5100 кг менше, ніж в казано в накладній; в вагоні № 67667063 фактична маса нетто ван тажу на 6400 кг менше, ніж вказано в накладній; в вагоні № 66377524 фак тична маса нетто вантажу на 6300 кг менше, ніж вказано в накл адній.

В той же час, в комерційному акті зазначено, що двері люка закриті, течі вантажу не має, маркування не порушено.

Також, на станції призначен ня - Бердянськ Придніпровсь кої залізниці в комерційному акті № 039530/212/310 від 24.02.2011 було зазнач ено, що різниці проти цього а кту не встановлено. На акті та кож є підпис вантажоодержув ача.

Як зазначено в с т.6 глави 1 Статуту залізниць У країни (далі - Статут), наклад на - це основний перевізний документ встановленої форми , оформлений відповідно до ць ого Статуту та Правил переве зення вантажів і наданий зал ізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов' я зковою двосторонньою письмо вою формою угоди на перевезе ння вантажу, яка укладається між відправником та залізни цею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Згідно ст. 24 Стату ту вантажовідправник несе в ідповідальність за всі наслі дки невірності, неточності а бо неповноту відомостей, заз начених ним у накладній.

Згідно з п.5.5 розділ у 5 “Правил оформлення переві зних документів”, зареєстров аних в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 № 863/5084 якщо під ч ас перевезення вантажу або н а станції його призначення б уде виявлено неправильне заз начення у накладній відомост ей про адресу одержувача, йог о код, назву вантажу, його кіль кість, то з відправника стягу ється штраф згідно зі ст. 122 Ст атуту залізниць України. Фак т неправильного зазначення в ідправником указаних відомо стей засвідчується актом заг альної форми, якщо за цим факт ом не складався комерційний акт.

В даному випадку складав ся комерційний акт та акт заг альної форми № 2012, у зв' язку з чим доводи відповідача щодо невідповідності даний в акті загальної форми № 2015 судом від хиляються, оскільки саме ком ерційний акт засвідчує факт невідповідності даних внесе них в накладну.

Накладна є обов'язковою дво сторонньою письмовою формо ю угоди на перевезення ванта жу, яка укладається між відпр авником та залізницею на кор исть третьої сторони - одер жувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії в несення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна р азом з дорожньою відомістю супроводжує вантаж на всьом у шляху перевезення до стан ції призначення, де видаєть ся одержувачу. Квитанція про приймання вантажу до п еревезення видається відпра внику. Усі ці документи запо внюються на друкарській маши нці або іншим друкованим спо собом.

Відповідно до ст. 37 Ст атуту та п. 2.1 Правил № 644 відправ ником у накладній вказується , поряд з іншими показниками, т акож графа “маса вантажу в кг , визначена відправником” вк азується маса вантажу у кіло грамах.

У вирішенні спорів, пов'я заних із збереженням вантажу під час перевезення насипом у вагонах відкритого типу, зокрема, вугілля, необхідно виходити з того, що стаття 111 Статуту звільняє перевіз ника від відповідальності з а втрату та недостачу вантаж у, якщо вантаж прибув на стан цію призначення у непошкодже ному відкритому рухомому скл аді, завантаженому засобами відправника за відсутності ознак втрати, псування або по шкодження

вантажу під час перевезен ня.

Згідно абзацам 1-2 п .9 Правил у комерційному акті д етально описуються стан ван тажу або багажу і обставини , за яких виявлена незбереже ність, а також обставини, які могли бути причиною виник нення незбереженості вантаж у, багажу чи вантажобагажу. Ні які припущення та висновки п ро причини незбереженості аб о про вину відправника і зал ізниці до акта не вносяться. Усі графи бланка акта мають б ути заповнені. Не дозволяєт ься поставлення рисок та лап ок замість повторення необхі дних даних. У комерційному ак ті зазначається, чи правильн о навантажений, розміщений і закріплений вантаж, а також про наявність та стан захисн ого маркування для вантажів, що перевозяться у відкрит их вагонах. У разі неправильн ого завантаження, розміщен ня, закріплення вантажу в ак ті зазначається, яке поруше ння було допущено.

Як свідчать ма теріали справи та наведені в ище обставини, позивачем не б уло припущено порушень при с кладанні відповідних комер ційних актів.

В той же час, стаття 118 С татуту залізниць України пер едбачає відповідальність дл я вантажовідправника не за т у чи іншу кількість вантажу, н евідповідність якого виявле но між даними супровідних до кументів та даними, отримани ми при фактичному переважува нні цього вантажу, а лише за са м факт виявлення такої невід повідності.

Разом з цим, статтею 122 Стат уту визначено, що за неправил ьно зазначені у накладній м асу, кількість місць вантажу , його назву, код та адресу оде ржувача з відправника, порту стягується штраф у розмір і згідно із статтею 118 цього С татуту. При цьому відправ ник несе перед залізниц ею відповідальність за наслі дки, які виникли.

Згідно накладної № 50957083 від 21.04.2011 провізна плата на один ваг он становить 3 227 грн. 00 коп., у зв' язку з чим, розмір штрафу скла дає 48 405 грн. 00 коп. (3227,00 х3 х 5 = 48405,00).

Таким чином, з ура хуванням вищевикладеного су д вважає, що позивач належним чином довів законність та об ґрунтованість своїх позовни х вимог.

Разом з цим, доводи від повідача за відзивом судом в ідхиляються як такі, що супер ечать зібраним доказам та ма теріалам справи.

За таких обставин, поз ов слід задовольнити в повно му обсязі з віднесенням судо вих витрат на відповідача.

На підставі викладеного, с т.ст. 118 та 122 Статуту залізниць У країни, керуючись 44, 49, 82, 84, 85 ГПК Ук раїни, суд

в и р і ш и в :

1.Позов задоволь нити.

2.Стягнути з Товариств а з обмеженою відповідальніс тю "Східно - Українська Бізн ес Група", м. Ровеньки Луганськ ої області, вул. Канапел ли, 2, код 25360225, на користь:

- Державного підприємств а "Придніпровська залізниця" , м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 108, код 01073828, штраф у 48 405 грн . 00 коп., витрати по сплаті держ авного мита у сумі 484 грн. 05 коп. т а на інформаційно-технічне з абезпечення судового процес у у сумі

236 грн. 00 коп.; видати наказ після набрання рішенн ям законної сили.

Відповідно до ст. 85 Господа рського процесуального коде ксу України рішення набирає законної сили після закінчен ня строку подання апеляційно ї скарги.

Відповідно до ст. 92 Господа рського процесуального коде ксу України рішення може бут и оскаржено до апеляційної і нстанції протягом десятиден ного строку.

Дата виготовлення повн ого тексту та підписання ріш ення - 07.12.2011.

Суддя Т.А.Василенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення05.12.2011
Оприлюднено26.12.2011
Номер документу19893963
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —6/195/2011

Ухвала від 03.02.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Татенко В.М.

Ухвала від 30.12.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Татенко В.М.

Рішення від 05.12.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

Ухвала від 07.11.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

Ухвала від 24.10.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні