ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.12.11 Справа № 1/160пд/2011
За позовом Виконавчого комітету Луганської міської ради
Луганської міської ради
до Малого приватного підприємства "Чинар", м. Алчевськ Луганської області
Суддя Зюбанова Н.М.
П р е д с т а в н и к и:
від позивачів – ОСОБА_1, довіреності № И 01/03-30.5456/0/2-10, № И 01/03-30.5457/0/2-10 від 24.11.2010;
від відповідача –не прибув;
Суть пору: про внесення змін до договору оренди землі від 24.09.03 (державна реєстрація від 30.09.03 за № 4638), який укладений з відповідачем на оренду земельної ділянки за адресою: м. Луганськ, перехрестя вул. Монтажна з вул. Брестська, в межах, визначених проектом відведення земельної ділянки.
Відповідач у відзиві на позовну заяву позов визнав повністю.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представника позивача, суд дійшов до наступного.
Так, 01.09.03 виконавчим комітетом Луганської міської ради було прийняте рішення № 317 про передачу малому приватному підприємству "Чинар" в оренду земельної ділянки під будівництво та розміщення автомобільної газонаповнювальної компресорної станції та благоустрій прилеглої території на перехресті вул. Монтажна з вул. Брестська.
На підставі вказаного рішення 24.09.03 між виконавчим комітетом Луганської міської ради /1-им позивачем/ та Малим приватним підприємством "Чинар" /відповідачем/ було укладено договір оренди землі, зареєстрований у встановленому законом порядку 30.09.03 за № 4638, за умовами якого відповідачу було передано в оренду земельну ділянку загальною площею 0,3500 га за адресою: м. Луганськ, перехрестя вул. Монтажна з вул. Брестська, в межах, визначених проектом відведення земельної ділянки.
За змістом п. 1.2 договору земельна ділянка надається орендарю терміном на 49 років під будівництво та розміщення автомобільної газонаповнювальної компресорної станції та благоустрій прилеглої території.
Пунктом 2.1 укладеного договору встановлено, що річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного), який діє на момент укладання договору оренди земельної ділянки, збільшеного на коефіцієнт 2,5, що визначений рішенням Луганської міської ради від 02.04.99 № 7/9.
У відповідності до п. 2.4.1 сторони дійшли згоди, що у разі зміни земельного податку пропорційно змінюється й розмір орендної плати без внесення змін у договір.
На момент укладання договору річна орендна плата встановлювалась у розмірі 10029 грн. 78 коп. (п. 2.1.1 договору).
Як вбачається з матеріалів справи, позивачі звернулися до суду на виконання рішення Луганської міської ради від 29.04.10 № 65/150, яким Управлінню нерухомим майном Луганської міської ради було доручено провести ґрунтовний аналіз договорів, що посвідчують право оренди земельних ділянок, які розташовані на території м. Луганська, на предмет відповідності їх вимогам діючого законодавства, та за результатами аналізу направити від імені Луганської міської ради пропозиції відповідним землекористувачам про внесення змін до договорів, оскільки повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів згідно п. 12 розділу 10 Перехідних положень Земельного кодексу України здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради.
Тому на виконання положень цивільного законодавства, яке регулює порядок внесення змін до договору, 2-ий позивач у встановленому порядку (з урахуванням рішень Луганської міської ради від 25.04.08 № 33/13, від 27.05.11 № 9/12) надіслав на адресу відповідача проект договору про внесення змін до договору оренди землі, за змістом якого запропонував внести відповідні зміни до договору оренди земельної ділянки, а с а м е :
- викласти п. 2.1. розділу 2 "Орендна плата" договору у новій редакції : "2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 4,5";
- доповнити п. 2.10 розділу 2 "Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту: "На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди землі розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки складає - 1143660 (один мільйон сто сорок три шістсот шістдесят) грн. 00 коп."
- доповнити п.п. 2.1.1 п. 2.1 розділу 2 "Орендна плата" договору оренди землі новим абзацом наступного змісту: "2.1.1 На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 24.09.2003, державна реєстрація від 30.09.2003 за № 4638, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки складає –51464 (п‘ятдесят одна тисяча чотириста шістдесят чотири) грн. 70 коп.";
- викласти п. 2.5 розділу 2 "Орендна плата" договору в новій редакції: "2.5 У разі не внесення орендної плати у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені, передбаченому діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення";
- змінити у п. 6.1 розділу 6 "Інші умови" договору слова "Управління земельними ресурсами Луганської міської ради" на слова "Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, або інший орган, уповноважений Луганською міською радою".
З наведеного вбачається, що фактично предметом спору є внесення змін до договору оренди землі від 24.09.03.
Оцінивши доводи сторін та обставини справи у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, а позов таким, що підлягає повному задоволенню, з огляду на наступне.
Так, відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов’язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст.16 Закону України "Про оренду землі” та ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ст.126 ЗК України).
Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ст.125 ЗК України).
Матеріалами справи підтверджено факт належного укладання договору оренди землі від 24.09.03, державна реєстрація від 30.09.03 за № 4638, п. 13 якого передбачено, що п. 2.4.1 сторони дійшли згоди, що у разі зміни земельного податку пропорційно змінюється й розмір орендної плати.
З матеріалів справи вбачається, що роботу у частині внесення змін до укладеного з відповідачем договору оренди землі 2-им позивачем було розпочато у тому числі у зв'язку з набранням чинності з 01.01.11 Податковим кодексом України, яким зокрема врегульовано обчислення та сплата орендної плати за землю, а с а м е :
- розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288);
- ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (ст. 274).
Відповідно до ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору /ст. 652 ЦК України/.
Як передбачено ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни /тарифи, ставки, тощо/, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земель ділянок несільськогосподарського призначення проводиться не рідше як один раз у 7-10 років. Рішенням Луганської міської ради від 28.12.07 № 28/10 була затверджена нормативна грошова оцінка земель м. Луганська, яка набрала чинності 01.03.08, у зв'язку з чим до усіх землекористувачів м. Луганська, в тому числі й до відповідача, повинна бути б застосовна нова нормативна грошова оцінка землі.
Враховуючи вищевказане, розмір річної орендної плати за відповідну земельну ділянку позивачі пропонують встановити у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 4,5, який передбачений додатком до рішення Луганської міської ради № 9/12 від 27.05.11 "Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м. Луганську" для паливно-роздавальних, автозаправних станцій, пунктів, комплексів тощо, які здійснюють продаж нафтопродуктів або газу.
Визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки саме у сумі 1143660 грн. 00 коп. підтверджується даними Управління Держкомзему у м. Луганську за витягом з технічної документації від 03.08.11 № 4-2-14/3152 (арк. справи 19).
Розмір річної орендної плати у гривнях, який пропонується Луганською міською радою, згідно мети використання земельної ділянки визначається у сумі 51464 грн. 70 коп., що складає 4,5 % від вказаної вище ціни земельної ділянки у сумі 1143660 грн. 00 коп.
Тому суд дійшов висновку, що позивачами доведено обґрунтованість та під ставність внесення змін до договору оренди землі до п. 2.1 та п. 2.10.
Щодо редакції п. 2.5 розділу 2 "Орендна плата" договору про відповідальність орендаря у вигляді пені у розмірі, передбаченому діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення платежу, то таке визначення обґрунтоване тим, що за нормами п. 129.4 ст. 129 Податкового кодексу України пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Зміна у п. 6.1 договору слів "Управління земельними ресурсами Луганської міської ради" на слова "Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, або інший орган, уповноважений Луганською міською радою" викликана змінами у структурі підрозділів Луганської міської ради.
Суд звертає увагу сторін на необхідність застосування при розгляді даної справи господарським судом на підставі ст. 11128 ГПК України рішення Верховного Суду України у подібних правовідносинах по справі № 41/81пд від 04.07.11, у якій наголошується, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
У відповідності до ст. 653 ЦК України у разі зміни договору у судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.
Відповідачем позов визнаний повністю.
За вказаних обставин вимоги позивача підлягають повному задоволенню з віднесенням судових витрат на відповідача у відповідності до ст. 49 ГПК України у розмірі 85 грн. 00 коп. та 236 грн. 00 коп., які підлягають до відшкодування позивачам.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 44, 49, 82, 84, 85, 11128 ГПК України, суд
в и р і ш и в :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 24.09.03 (державна реєстрація від 30.09.03 за № 4638), укладеного між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Малим приватним підприємством "Чинар", м. Алчевськ Луганської області, вул. Леніна, 69, ідент. код 25363131, виклавши п. 2.1. розділу 2 "Орендна плата" договору у новій редакції :
- "2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 4,5";
- доповнити п. 2.10 розділу 2 "Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту: "На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди землі розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки складає - 1143660 (один мільйон сто сорок три шістсот шістдесят) грн. 00 коп."
- доповнити п.п. 2.1.1 п. 2.1 розділу 2 "Орендна плата" договору оренди землі новим абзацом наступного змісту: "2.1.1 На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 24.09.2003, державна реєстрація від 30.09.2003 за № 4638, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки складає –51464 (п‘ятдесят одна тисяча чотириста шістдесят чотири) грн. 70 коп.";
- викласти п. 2.5 розділу 2 "Орендна плата" договору в новій редакції: "2.5 У разі не внесення орендної плати у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені, передбаченому діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення";
- змінити у п. 6.1 розділу 6 "Інші умови" договору слова "Управління земельними ресурсами Луганської міської ради" на слова "Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, або інший орган, уповноважений Луганською міською радою".
3. Стягнути з Малого приватного підприємства "Чинар", м. Алчевськ Луганської області, вул. Леніна, 69, ідент. код 25363131 на користь Луганської міської ради, м. Луганськ, вул. Коцюбинського, б. 14, ідент. код 26070794 –321 грн. 00 коп. судових витрат, видати наказ 2-му позивачу після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складене та підписане 12.12.11.
Суддя Н.М.Зюбанова
Помічник судді Г.А.Кравцова
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2011 |
Оприлюднено | 22.12.2011 |
Номер документу | 19894271 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Зюбанова Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні