ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 листопада 2011 року справа № 5020-1574/2011
Господарський суд міста Севастополя у складі с удді Єфременко О.О., розглянув ши матеріали справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Источник плюс»
(вул. В.Морська, 10, м. Севаст ополь, 99011)
до Комунального підпри ємства «Бюро технічної інвен таризації і державної реєстр ації об' єктів нерухомого ма йна»Севастопольської міськ ої Ради
(вул. Папаніна, 1-А, м. Севасто поль, 99001)
про спонукання до здійсне ння певних дій,
за участю представників с торін:
позивача - ОСОБА_1, д овіреність № 015 від 17.10.2011;
відповідача - не з' яв ився;
СУТЬ СПОРУ:
Товариство з обмеженою в ідповідальністю «Источник п люс»звернулося до господарс ького суду міста Севастополя із позовом до Комунального п ідприємства «Бюро технічної інвентаризації і державної реєстрації об' єктів нерухо мого майна»Севастопольсько ї міської Ради про зобов' яз ання провести у встановленом у законом порядку державну р еєстрацію за позивачем права власності на об' єкти нерух омого майна.
Позовні вимоги, з посилання м на статті 19, 24 Закону України «Про державну реєстрацію реч ових прав на нерухоме майно т а їх обтяжень», обґрунтовані тим, що відповідач без правов их підстав відмовляється про вести державну реєстрацію за позивачем права власності н а об' єкти нерухомого майна, які є власністю позивача на п ідставі рішень судів, чим пор ушує його права.
Ухвалою від 04.10.2011 позовна зая ва прийнята до розгляду та по рушено провадження у справі.
Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримав з мотивів, викла дених у позовній заяві, проси ть суд позов задовольнити.
Відповідач в судове засіда ння явку уповноваженого пред ставника жодного разу не заб езпечив, про час та місце розг ляду справи був повідомлений належним чином та своєчасно , про причини неявки суд не пов ідомив, вимоги ухвал суду від 04.10.2011, 18.10.2011 не виконав.
Стаття 22 Господарського про цесуального кодексу України зобов' язує сторони добросо вісно користуватися належни ми їм процесуальними правами . Оскільки явка в судове засід ання представників сторін - це право, а не обов' язок, спра ва може розглядатись без їх у часті, якщо нез' явлення цих представників не перешкоджа є вирішенню спору.
Відповідач не скористався правом, наданим йому статтею 59 Господарського кодексу Укр аїни: не надав суду відзив на п озовну заяву та документи, що підтверджують заперечення п роти позову.
Відкладення розгляду спра ви є правом та прерогативою с уду, основною умовою для яког о є не відсутність у судовому засіданні представників сто рін, а неможливість вирішенн я спору у відповідному судов ому засіданні. Зазначена пра вова позиція висловлена у по станові Вищого господарсько го суду України від 03.06.2009 №2-7/10608-2008.
Оскільки явка учасників пр оцесу обов' язковою не визна валась, а матеріали справи до статньо характеризують спір ні правовідносини, суд вважа є за можливим розглянути спр аву у відсутності представни ка відповідача відповідно до статті 75 Господарського проц есуального кодексу України, за наявними у справі матеріа лами.
Розгляд справи відкладавс я за правилами статті 77 Господ арського процесуального код ексу України.
Представнику позивача в су довому засіданні роз'яснені його процесуальні права і об ов'язки, передбачені статтям и 20, 22 Господарського процесуа льного кодексу України.
Заслухавши пояснення пред ставника позивача, дослідивш и надані докази, пе ревіривши матеріали справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до статті 1 Гос подарського процесуального кодексу України, статті 16 Цив ільного кодексу України кожн а особа має право звернутися до суду за захистом свого осо бистого немайнового або майн ового права та інтересу. Спос оби захисту цивільних прав т а інтересів визначені частин ою другою статті 16 Цивільного кодексу України та статтею 20 Господарського кодексу Укра їни. Одним із способів захист у цивільних прав та інтересі в є визнання права.
Відносини, пов' язані з дер жавною реєстрацією речових п рав на нерухоме майно всіх фо рм власності, їх обмежень та п равочинів щодо нерухомості р егулює Закон України «Про де ржавну реєстрацію речових пр ав на нерухоме майно та їх обт яжень»(далі - Закон).
Відповідно до положень ста тті 3 Закону речові права на не рухоме майно, їх обмеження та правочини щодо нерухомого м айна підлягають обов' язков ій державній реєстрації в по рядку, встановленому цим Зак оном.
Положеннями пункту 1 частин и першої статті 4 Закону перед бачено, що обов'язковій держа вній реєстрації підлягають р ечові права та обтяження на н ерухоме майно, розміщене на т ериторії України, що належит ь фізичним та юридичним особ ам, державі в особі органів, уп овноважених управляти держа вним майном, іноземцям та осо бам без громадянства, інозем ним юридичним особам, міжнар одним організаціям, іноземни м державам, а також територіа льним громадам в особі орган ів місцевого самоврядування , а саме, право власності на не рухоме майно.
Відповідно до пункту 3.2. пост анови Пленуму Вищого господа рського суду України №10 від 24.10 .2011 «Про деякі питання підвідо мчості і підсудності справ г осподарським судам»господа рські суди на загальних підс тавах вирішують усі спори мі ж суб' єктами господарської діяльності, а також спори, пов ' язані, зокрема, з захистом п рава власності, в тому числі з визнанням цього права.
Згідно з пунктом 1.2 Тимчасов ого положення про порядок де ржавної реєстрації прав влас ності на нерухоме майно, затв ердженого наказом Міністерс тва юстиції України від 07.02.2002 № 7/5, зареєстрованого в Міністер стві юстиції України 18.02.2002 за №1 57/6445 (далі - Тимчасове полож ення), державна реєстрація прав - це офіційне визнання і підтвердження державою факт ів виникнення, переходу або п рипинення права власності та інших речових прав на нерухо ме майно, а також права власно сті на об'єкти незавершеного будівництва шляхом вне сення відповідного запису до Реєстру прав власності на не рухоме майно.
Відповідно до пункту 1.3 Тимч асового положення державна р еєстрація прав проводиться р еєстраторами бюро технічної інвентаризації (далі - БТІ) у м ежах визначених адміністрат ивно-територіальних одиниць , обслуговування на територі ї яких здійснюється БТІ, ство реними до набрання чинності Законом України «Про внесенн я змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх о бмежень»та інших законодавч их актів України»та підключе ними до Реєстру прав власнос ті на нерухоме майно.
Таким чином, Бюро технічної інвентаризації здійснює лиш е реєстрацію прав власності на нерухоме майно на підстав і правовстановлювальних док ументів, тобто, є реєструючим органом, який вносить записи до державного Реєстру за ная вності у особи відповідних д окументів, які підтверджують виникнення, існування або пр ипинення права власності на нерухоме майно.
Отже, у даних спірних правов ідносинах бюро технічної інв ентаризації не має ознак суб 'єкта, законодавчо уповноваж еного владно керувати поведі нкою сторін у справі, оскільк и справа стосується спору пр о реєстрацію права, що виника є з цивільно-правових правов ідносин, врегульованих актам и господарського і цивільног о законодавства, а не з правов ідносин владного підпорядку вання одного суб'єкта іншому .
За таких обставин, суд дійшо в висновку, що спір підлягає р озгляду в порядку господарсь кого судочинства.
Таким чином, Комунальне під приємство «Бюро технічної ін вентаризації і державної реє страції об' єктів нерухомог о майна»Севастопольської мі ської Ради є належним відпов ідачем у даній справі, врахов уючи, що позовні вимоги стосу ються реєстрації права власн ості, оскільки відмова у такі й реєстрації є незаконним об меженням права власності поз ивача.
Аналогічна правова позиці я висловлена у постанові Вер ховного Суду України від 13.10.2009 № 38/330.
Пунктом 1.1. Статуту Товарист ва з обмеженою відповідальні стю «Источник плюс», затверд женого протоколом загальних зборів № 1 від 17.01.2011 встановлено , що товариство засновано шля хом перетворення Закритого а кціонерного товариства «Ист очник»та є правонаступником прав та обов' язків Закрито го акціонерного товариства « Источник»(а.с. 14).
Рішенням господарського суду міста Севастополя від 11. 03.2010 по справі № 5020-4/280, залишеним б ез змін постановою Севастопо льського апеляційного госпо дарського суду від 06.05.2010, зобов' язано Фонд комунального майн а Севастопольської міської Р ади укласти із Закритим акці онерним товариством «Источн ик»договір купівлі-продажу ( викупу) вбудованого нежитлов ого приміщення, розташованог о за адресою м.Севастополь, ву л.В.Морська, 10 (літера А: підвал VIII-1; VIII-8, перший поверх: III-1, III-1a, III-1б, III-2 - III-4; другий поверх: V-1 - V-4), з двома входами до підвалу, крильцем , естакадою, загальною площею 326,30 кв.м. на умовах, зазначених у рішенні суду.
Постановою Вищого господ арського суду України від 09.11.20 10 рішення господарського суд у міста Севастополя від 11.03.2010 та постанову Севастопольськог о апеляційного господарсько го суду від 06.05.2010 по справі №5020-4/280 з алишено без змін (а.с. 69-73).
Рішенням господарського с уду міста Севастополя від 11.03.20 10 по справі № 5020-4/024 за Закритим ак ціонерним товариством «Исто чник»визнано право власност і на нерухоме майно - нежитл ове приміщення двоповерхово ї прибудови загальною площею 33,10 кв.м (літера А: III-5; V-5) з навісом ( літера 1) до житлової будівлі з а адресою м.Севастополь, вул.В .Морська, 10 (а.с. 31-34).
Постановою Севастопольськ ого апеляційного господарсь кого суду від 26.04.2010 рішення госп одарського суду міста Севаст ополя від 11.03.2010 по справі №5020-4/024 за лишено без змін (а.с. 57-62).
Статтею 115 Господарського п роцесуального кодексу Украї ни встановлено, що рішення, ух вали, постанови господарсько го суду, що набрали законної с или, є обов'язковими на всій те риторії України і виконуютьс я у порядку, встановленому За коном України «Про виконавче провадження».
З матеріалів справи вбачає ться, що 06.05.2010 позивач звернувся до відповідача із заявою про проведення державної реєстр ації права власності на об' єкт нерухомого майна - нежит лове приміщення двоповерхов ої прибудови загальною площе ю 33,1 кв.м (літера А: III-5; V-5) з навісом (літера 1) до житлової будівлі за адресою м.Севастополь, вул .В.Морська, 10. Зазначена заява о тримана уповноваженою особо ю відповідача (а.с. 36).
19.05.2010 позивач звернувся до в ідповідача із заявою про про ведення державної реєстраці ї права власності на об' єкт нерухомості - вбудоване неж итлове приміщення, розташова не за адресою м.Севастополь, в ул.В.Морська, 10 (літера А: підвал VIII-1; VIII-8, перший поверх: III-1, III-1a, III-1б, III-2 - III-4; другий поверх: V-1 - V-4), з дво ма входами до підвалу, крильц ем, естакадою, загальною площ ею 326,3 кв.м. (а.с. 35).
27.05.2010 відповідач листом за ви х. № 4741 повідомив, що для виріше ння питання щодо проведення державної реєстрації права в ласності на об' єкти нерухом ості направлений запит для о тримання роз' яснень рішенн я господарського суду міста Севастополя від 11.03.2010 по справі № 5020-4/280 (а.с. 37).
Ухвалою від 15.06.2010 суд роз' я снив Комунальному підприємс тву «Бюро технічної інвентар изації і державної реєстраці ї об' єктів нерухомого майна »Севастопольської міської Р ади рішення від 11.03.2010 по справі №5020-4/280, зазначивши, що договір к упівлі-продажу нерухомого ма йна, розташованого за адресо ю: м. Севастополь, вул. В. Морсь ка, 10, (літ. А: підвал: VІІІ-1, VІІІ-8; пе ршій поверх: ІІІ-1, ІІІ-1а, ІІІ-1б, І ІІ-2 - ІІІ-4; другій поверх: V-1-V-4), з двома входами в підвал, криль цем, естакадою, загальною пло щею 326,3 кв.м, укладений рішенням суду між Закритим акціонерн им товариством “Источник” (п окупець) та Фондом комунальн ого майна Севастопольської м іської Ради (продавець), викла дений в резолютивній частині рішення суду, є підставою для визнання за ЗАТ “Источник” п рава власності на вказані не житлові приміщення, а також й ого державної реєстрації Ком унальним підприємством “БТІ та ДРОНМ” СМР відповідно до п ункту 10 Додатку 1 до пункту 2.1 Ти мчасового положення про поря док державної реєстрації пра в власності на нерухоме майн о, затвердженого Наказом Мін юсту України від 07.02.2002 № 7/5 та пун кту 1.2 Договору. Існування пра вовстановлюючого документа , що засвідчує право комуналь ної власності на об' єкт нер ухомого майна - Свідоцтва пр о право власності, видане на і м' я територіальної громади міста Севастополя в особі Се вастопольської міської Ради не є перешкодою для державно ї реєстрації переходу права власності на вищевказаний об ' єкт нерухомого майна на ім ' я нового власника - ЗАТ “И сточник” (а.с. 38-39).
05.08.2010 позивач повторно звер нувся до відповідача із заяв ами про проведення державної реєстрації права власності на вищевказані об' єкти неру хомості (арк. с. 40-41).
04.09.2010 відповідач листом за ви х. № 9228 знову відмовив позивачу у проведенні державної реєс трації права власності на ці об' єкти нерухомості (а.с. 42).
28.01.2011 позивач звернувся до ві дповідача із заявою про пров едення державної реєстрації права власності на об' єкти нерухомості (а.с. 43).
Крім того, 28.01.2011 між позиваче м та відповідачем був укладе ний договір №ЮР/01/72 про надання послуг на договірній основі , відповідно до умов якого Ко мунальне підприємство «Бюро технічної інвентаризації і державної реєстрації об' єк тів нерухомого майна»Севаст опольської міської Ради взял о на себе зобов' язання підг отувати технічний висновок п ро можливість оформлення пра ва власності на об' єкт неру хомості - вбудовані приміще ння площею 388,2 кв.м, розташовани й за адресою: м.Севастополь, вул. В.Морська, 10, а Товарист во з обмеженою відповідальні стю «Источник плюс»зобов' я залося провести за це оплату в сумі 149,65 грн. (арк. с. 44).
На виконання зазначеного д оговору, позивач сплатив про ведення підготовки технічно го висновку у сумі 149,65 грн., що пі дтверджується квитанцією №87 31 від 28.01.2011, копія якої міститься в матеріалах справи (арк. с. 45).
22.02.2011 відповідач листом (вих. № 1452) повідомив позивачу, що техн ічний висновок щодо оформлен ня права власності згідно за яви від 28.01.2011 направлений до Фон ду комунального майна Севаст опольської міської Ради для розгляду і прийняття рішення по суті (арк. с. 46).
23.03.2011 Фонд комунального майна Севастопольської міської Ра ди повідомив позивача про те , що питання про оформлення та реєстрацію права власності не може бути розглянуте, оскі льки закінчився 12-ти місячний строк дії технічної інвента ризації (арк. с. 47).
Товариством з обмеженою ві дповідальністю «Источник пл юс»була проведена технічна і нвентаризація зазначених об ' єктів нерухомості, що підт верджується платіжним доруч енням №530 від 31.03.2011 та квитанцією №6554 від 13.04.2011, копії яких містять ся в матеріалах справи (арк. с. 48-49).
Відповідно до статті 43 Госп одарського процесуального к одексу України суд, провівши оцінку доказів по справі, вва жає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню повн істю, виходячи з наступного.
Відповідно до частини перш ої статті 182 Цивільного кодекс у України право власності та інші речові права на нерухом і речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припин ення підлягають державній ре єстрації.
Згідно з положеннями части ни другої статті 331 Цивільного кодексу України якщо право в ласності на нерухоме майно в ідповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.
Зі змісту зазначених норм в бачається, що право власност і на нерухоме майно виникає у особи з моменту його державн ої реєстрації, при цьому орга н, який уповноважений здійсн ювати таку реєстрацію, вчиня є тільки відповідні дії в меж ах чинного законодавства і с ам по собі не є особою, яка мож е заперечувати або визнавати право власності.
Дана правова позиція висло влена у постанові Верховного Суду України від 25.08.2009 № 2/394.
Відповідно до статті 328 Циві льного кодексу України право власності набувається на пі дставах, що не заборонені зак оном, зокрема із правочинів. П раво власності вважається на бутим правомірно, якщо інше п рямо не випливає із закону аб о незаконність набуття права власності не встановлена су дом.
Згідно з положеннями статт і 319 Цивільного кодексу Україн и власник володіє, користуєт ься, розпоряджається своїм м айном на власний розсуд. Влас ник має право вчиняти щодо св ого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
Пунктом 5 частини першої ста тті 19 Закону встановлено, що д ержавна реєстрація прав пров одиться на підставі рішень с удів, що набрали законної сил и.
Слід зазначити, що Додатком № 2 до Тимчасового положення п ро порядок державної реєстра ції прав власності на нерухо ме майно, затвердженого нака зом Міністерства юстиції Укр аїни від 07.02.2002 №7/5, зареєстровано го в Міністерстві юстиції Ук раїни 18.02.2002 за №157/6445, визначений п ерелік правовстановлювальн их документів, на підставі як их проводиться державна реєс трація права власності на не рухоме майно, відповідно до я кого таким документом є, зокр ема, рішення суду про визнанн я права власності на об'єкти н ерухомого майна, про встанов лення факту права власності на об'єкти нерухомого майна.
Згідно з частиною першою ст атті 24 Закону у державній реєс трації прав та їх обтяжень мо же бути відмовлено у разі, якщ о:
1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєст рації відповідно до цього За кону;
2) об'єкт нерухомого майна аб о більша його частина розміщ ені на території іншого орга ну державної реєстрації прав ;
3) із заявою про державну реє страцію прав та їх обтяжень з вернулася неналежна особа;
4) подані документи не відпо відають вимогам, встановлени м цим Законом, або не дають змо ги встановити відповідність заявлених прав документам, щ о їх посвідчують;
5) заяву про державну реєстр ацію прав, пов'язаних з відчуж енням нерухомого майна, пода но після державної реєстраці ї обтяжень, встановлених щод о цього майна, крім випадків, в становлених частиною дев'ято ю статті 15 цього Закону;
6) заявлене право вже зареєс тровано.
Крім того, положеннями пунк ту 3.5. Тимчасового положення п ередбачені підстави для відм ови реєстратором бюро техніч ної інвентаризації у проведе нні державної реєстрації пра в, аналогічні по суті тім, що з азначені у частині першій ст атті 24 Закону.
Відповідно до частини четв ертої статті 24 Закону відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, не п ередбачених цим Законом, заб оронена.
Таким чином, відмова Комуна льного підприємства «Бюро те хнічної інвентаризації і дер жавної реєстрації об' єктів нерухомого майна»Севастопо льської міської Ради провест и державну реєстрацію за Тов ариством з обмеженою відпові дальністю «Источник плюс»пр ава власності на об' єкти не рухомого майна є безпідставн ою та порушує право позивача розпоряджатися своїм майном на власний розсуд.
Враховуючи викладене, суд в важає позов таким, що підляга є задоволенню у повному обся зі.
Витрати на державне мито та інформаційно-технічне забез печення судового процесу під лягають стягненню з відповід ача відповідно до вимог стат ті 49 Господарського процесуа льного кодексу України.
На підставі вищевикладено го, керуючись статтями 49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуальн ого кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольни ти у повному обсязі.
2. Зобов' язати Комун альне підприємство «Бюро тех нічної інвентаризації і держ авної реєстрації об' єктів н ерухомого майна»Севастопол ьської міської Ради ( вул. Папаніна, 1-А, м. Севастопол ь, 99001, код ЄДРПОУ 03358363, відомості п ро рахунки в установах банку відсутні) провести у встанов леному законом порядку держа вну реєстрацію права власнос ті за Товариством з обмеже ною відповідальністю «Источ ник плюс» (вул. В.Морська, 10, м . Севастополь, 99011, код ЄДРПОУ 2069520 5, відомості про рахунки в уста новах банку відсутні) об' єк тів нерухомості:
- прибудова загальною площе ю 33,10 кв.м (літера А: III-5; V-5) з навісом (літера 1) до житлової будівлі за адресою м.Севастополь, вул .В.Морська, 10;
- вбудоване нежитлове примі щення, розташоване за адресо ю м.Севастополь, вул.В.Морська , 10 (літера А: підвал VIII-1; VIII-8, перший поверх: III-1, III-1a, III-1б, III-2 - III-4; другий п оверх: V-1 - V-4), з двома входами до підвалу, крильцем, естакадою , загальною площею 326,3 кв.м.
3. Стягнути з Комуна льного підприємства «Бюро те хнічної інвентаризації і дер жавної реєстрації об' єктів нерухомого майна»Севастопо льської міської Ради (вул . Папаніна, 1-А, м. Севастополь, 9900 1, код ЄДРПОУ 03358363, відомості про рахунки в установах банку ві дсутні) на користь Товарис тва з обмеженою відповідальн істю «Источник плюс»(вул. В .Морська, 10, м. Севастополь, 99011, ко д ЄДРПОУ 20695205, відомості про рах унки в установах банку відсу тні) державне мито в розмірі 85,00 грн. та витрати на інфор маційно-технічне забезпечен ня судового процесу в сумі 236,00 грн.
Видати наказ після набр ання рішенням суду законної сили.
Суддя О.О.Єфременко
Рішення складено відповід но до вимог статті 84
Господарського процесуаль ного кодексу України
та підписано 08.11.2011.
Суд | Господарський суд м. Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2011 |
Оприлюднено | 22.12.2011 |
Номер документу | 19900613 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд м. Севастополя
Єфременко Оксана Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні