8605-2008
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к. 206
РІШЕННЯ
Іменем України
07.08.2008Справа №2-6/8605-2008
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Дубрава ЮБК», м.Ялта,
до відповідача Ялтинської міської ради, м. Ялта,
про спонукання укласти договір оренди.
Суддя Шкуро В.М.
представники:
Від позивача – Коновалов Б.П., представник, дов. б-н, від 06.03.2008р.
Від відповідача – Нізамутдінова М.В., спец. юр. відділу, дов № 02.9-2/1321, від 08.07.2007р.
Обставини справи: Товариство з обмеженою відповідальністю „Дубрава ЮБК” звернулось до господарського суду АР Крим з позовною завою до Ялтинської міської ради про зобов'язання укласти договори оренди земельних ділянок загальною площею 1,5462 га для будівництва та обслуговування житлових будинків, розташованих за адресою: м.Ялта, між ЮБШ і хлібокомбинатом, строком на 25 років.
Позовні вимоги мотивовані тим, що рішенням 22-ї сесії 24-го скликання Ялтинської міської ради від 28.07.2004р. №71 затверджені матеріали попереднього погодження місця розташування житлових будинків та надано ТОВ «Дубрава ЮБК» дозвіл на розробку проекту землеустрою із відведеня земельної ділянки орієнтовною площею 1,4 га для будівництва та обслуговування житлових будинків за адресою: м.Ялта, між ЮБШ і хлібокомбінатом. В подальшому рішенням 17-ї сесії 5-го скликання Ялтинської міськради від 11.07.2008р. №519 внесені зміни у рішення міськради від 28.07.2004р. №71 стосовно розміру земельної ділянки та затверджено проект землеустрою із відведення земельної ділянки ТОВ «Дубрава ЮБК» загальною площею 1,5462 га для будівництва і обслуговування житлових будинків за адресою: м.Ялта, між ЮБШ і хлібокомбинатом (пункти 4, 5), земельна ділянка передана ТОВ «Дубрава ЮБК» в оренду строком на 25 років (пункт 6). ТОВ «Дубрава ЮБК» зобов'язано у місячний термін встановити межі земельної ділянки в натурі (на місцевості), після чого укласти з Ялтинською міськрадою договір оренди земельної ділянки (пункт 8). Оскільки дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки надано позивачу до внесення змін у ст.124 Земельного кодексу України щодо набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, виключно на аукціонах, відмова Ялтинської міськради в укладенні договорів оренди з посиланням на необхідність проведення аукціону є неправомірною.
Відповідач позов визнав повністю. У відзиві на позовну заяву зазначив, що рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008р. у справі №1-28/2008 положення пункту 2 розділу II Закону України «Про Державний бюджет України та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», зокрема щодо внесення змін до статті 124 Земельного кодексу України стосовно набуття права оренди земельних ділянок виключно на аукціонах, визнано таким, що не відповідає конституції України. А згідно підпункту 2 пункту 11 розділу II Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.2008р. Кабінету Міністрів України доручено визначити особливості оформлення права оренди земельної ділянки без проведення аукціону громадянам чи юридичним особам, які звернулися із заявою (клопотанням) про передачу земельної ділянки в оренду із земель державної або комунальної власності, якщо станом на 1 січня 2008 року відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування було прийнято рішення про погодження місця розташування такого об'єкту або про надання дозволу на розробку проекту її відведення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд -
встановив:
28.07.2004р. рішенням 22-ї сесії 24-го скликання Ялтинської міської ради №71 затверджені матеріали попереднього погодження місця розташування житлових будинків та надано ТОВ «Дубрава ЮБК» дозвіл на розробку проекту землеустрою із відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,4 га для будивництва та обслуговування житлових будинків за адресою: АР Крим, м.Ялта, між ЮБШ і хлібокомбинатом (а.с.8).
Згідно з цим рішенням ТОВ «Дубрава ЮБК» у встановленому законодавством порядку розробило проект відведення земельної ділянки, погодило його з управлінням земельних ресурсів, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органом, органами архітектури і охорони культурної спадщини, отримало висновок державної землевпоряджувальної експертизи та подало проект на розгляд Ялтинської міської ради.
11.06.2008р. рішенням 17-ї сесії 5-го скликання Ялтинської міської ради №519 припинено право постійного користування Державного підприємства «Лівадія» земельною ділянкою площею 1,5462 га за адресою: м.Ялта, між ЮБШ і хлібокомбинатом. Земельну ділянку переведено в землі запасу Ялтинскьої міськради (пункти 1, 2 рішення).
Пунктом 4 рішення внесені зміни у рішення міськради від 28.07.2004р. №71 стосовно розміру земельної ділянки та пунктом 5 затверджено проект землеустрою із відведення земельної ділянки ТОВ «Дубрава ЮБК» загальною площею 1,5462 га для будівництва і обслуговування житлових будинків за адресою: м.Ялта, між ЮБШ і хлібокомбинатом.
ТОВ «Дубрава ЮБК» передано в оренду строком на 25 років земельні ділянки загальною площею 1,5462 га, у тому числі:
земельну ділянку №1 площею 0,6000 га (кадастровий №0111900000:01:016:0059);
земельну ділянку №2 площею 0,1000 га (кадастровий №0111900000:01:016:0060);
земельну ділянку №3 площею 0,2000 га (кадастровий №0111900000:01:016:0061);
земельну ділянку №4 площею 0,3001 га (кадастровий №0111900000:01:016:0062);
земельні ділянки №5 і №6 площею 0,3462 га (кадастровий №0111900000:01:016:0058),
із земель ДП «Лівадія» Ялтинської міської ради «радгоспи всіх систем» за видами земельних угідь «інші захисні насадження, включаючи одиничну лісову рослинність», для будівництва і обслуговування жилих будинков за адресою: м.Ялта, між ЮБШ і Хлібокомбинатом (пункт 6 рішенння).
Підпунктом 8.1 пункту 8 цього рішення Ялтинська міська рада зобов'язала ТОВ «Дубрава ЮБК» у місячний строк після прийняття рішення встановити межі земельної ділянки в натурі (на місцевості), після чого укласти договори оренди на земельні ділянки з Ялтинською міською радою (протягом 6 місяців) (а.с.9-10).
23.06.2008р. межі земельних ділянок пеернесені в натурі (на місцевості) про що складені відповідні акти (а.с.21, 34, 47, 60, 73).
Після встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), ТОВ «Дубрава ЮБК» у відповідності до підпункту 8.1 пункту 8 рішення міськради від 11.06.2008р. №519, звернулось 01.07.2008р. письмово листом за вих.№07 до Ялтинської міської ради із заявою про укладення договорів оренди земельних ділянок №1-6 загальною площею 1,5462 га на підставі рішення 17-ї сесії 5-го скликання Ялтинської міської ради від 11.06.2008р. №519 (а.с.11).
01.07.2008р. Ялтинська міська рада листом за вих.№02.4-20/346 відмовила ТОВ «Дубрава ЮБК» в укладенні договорів оренди з посиланням на те, що Законом України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін в деякі законодавчі акти України” внесені зміни до статті 124 Земельного кодексу України, згідно яких в 2008 році набуття права оренди земельних ділянок із земель державної і комунальної власності провадиться, виключно на аукціонах, що не дає право Ялтинській міськраді укласти з ТОВ «Дубрава ЮБК» договір оренди земельних ділянок без проведення відповідного аукціону (а.с.12).
Дослідивши надані сторонами докази у підтвердження своїх доводів і заперечень, суд приходить до висновку, що заявлений позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до частини 1 статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки — це засноване на договорі строкове платне володіння та користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Згідно з частиною 6 статті 93 цього Кодексу відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Відповідно вимог статті 6 Закону України «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України та договором оренди землі. У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати аукціону чи конкурсу.
Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів — відповідні органи виконавчої влади.
Також, пунктом 34 статті 26 Закона України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської рад вирішуються питання, зокрема щодо виришення відповідно до закону питань регулювання земельних видносин.
Відповідно до частини 1 статті 124 Земельного кодексу України і статті 16 Закону України «Про оренду землі» передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Тобто, рішення компетентного органу про надання землі в оренду та відповідний договір оренди земельної ділянки є пов'язаними юридичними фактами. Волевиявлення відповідного повноважного органа, як орендодавця, здійснюється у формі рішення такого органа і лише реалізується шляхом укладання договору оренди.
Така позиція висловлена у пункті 1 оглядового листа Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з орендою земельних ділянок (за матеріалами справ, розглянутих у касаційному порядку Вищим господарським судом України)» від 30.11.2007р. №01-8/918.
Ялтинська міська рада у межах своїх повноважень і в період, коли внесені Законом України «Про Державний бюджет України та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» зміни до Земельного кодексу України стосовно набуття права оренди земельних ділянок виключно на аукціонах, рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008р. №1-28/2008 були визнані неконституційними, 11.06.2008р. прийняла рішення №519 про передачу земельної ділянки площею 1,5462 га для будівництва і обслуговування житлових будинків за адресою: м.Ялта, між ЮБШ і хлібокомбинатом в оренду ТОВ «Дубрава ЮБК».
Отже наявне вільне волевиявлення компетентного органу на передачу земельної ділянки в оренду ТОВ «Дубрава ЮБК» і воно має бути реалізоване шляхом укладення відповідного договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до статті 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладенні господарських договорів за державним замовленням, бо договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках встановлених законом, розглядаються судом.
Укладення договору оренди земельної ділянки, як наступна реалізація прийнятого компетентним органом відповідного рішення про надання землі в оренду в силу часини 1 статті 124 Земельного кодексу України і статті 16 Закону України «Про оренду землі» є обов'язковим, а отже переддоговірний спір з приводу укладення такого договору може бути предметом судового розгляду.
Частиною 2 статті 187 ГК України встановлено, що день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначене інше.
Позивачем надані проекти договорів оренди земельних ділянок, які відповідають встановленим статтею 15 Закону України «Про оренду землі» вимогам. Зокрема надані проекти містять всі істотні умови договору оренди землі та документи, які є його невід'ємною частиною (план-схема земельної ділянки, кадастровий план земельної ділянки, акт визначення меж земельної ділянки і натурі (на місцевості), розрахунок орендної плати за землю, виписка із технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки (а.с.13-76).
Щодо викладених у листі Ялтинської міськради від 01.07.2008р. за вих.№02-4-20/346 підстав для відмови в укладенні договору оренди, суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 73 Закону України «Про Конституційний Суд України» у разі якщо акти або їх окремі положення визнаються такими, що не відповідають Конституції України (неконституційними), вони оголошуються нечинними і втрачають чинність від дня прийняття Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність. Відтак посилання на норми Закону України «Про Державний бюджет України та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» є неспроможним з огляду на їх неконституційність.
Таким чином, беручи до уваги, що дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки було надано ТОВ «Дубрава ЮБК» до внесення Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.2008р. змін у статтю 124 Земельного кодексу України, а укладення договору оренди є реалізацією вже висловленого Ялтинською міськрадою волевиявлення щодо передачі ТОВ «Дубрава ЮБК» в оренду земельної ділянки, заявлені позовні вимоги про зобов'язання міськради укласти договори оренди земельних ділянок підлягають задоволенню.
Понесені позивачем судові витрати з оплати 85 грн. державного мита і 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу судом покладаються на відповідача.
Вступна та резолютивна частини рішення оголошені в судовому засіданні 07 серпня 2008 року.
Рішення оформлене відповідно до ст.84 ГПК України та підписане 12 серпня 2008 року.
На підставі викладеного, керуючись ст.49, 82-84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити.
Зобов'язати Ялтинську міську раду (98600, АР Крим, м.Ялта, пл.Радянська,1, ідентифікаційний номер в ЄДРПОУ 25149223) укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю «Дубрава ЮБК» (98600, АР Крим, м.Ялта, вул.Фурмана,2, кв.18, ідентифікаційний номер в ЄДРПОУ 32450458) договори оренди наступних земельних ділянок:
земельна ділянка №1 площею 0,6000га (кадастровий №0111900000:01:016:0059);
земельна ділянка №2 площею 0,1000га (кадастровий №0111900000:01:016:0060);
земельна ділянка №3 площею 0,2000га (кадастровий №0111900000:01:016:0061);
земельна ділянка №4 площею 0,3001га (кадастровий №0111900000:01:016:0062);
земельні ділянки №5 і №6 площею 0,3462га (кадастровий №0111900000:01:016:0058),
загальною площею 1,5462 га для будівництва та обслуговування житлових будинків за адресою: м.Ялта, між ЮБШ і хлібокомбинатом, строком на 25 років, а у разі їх не укладення, вважати договори укладеними в наданій позивачем редакції в день набрання рішенням суду законної сили.
Стягнути з Ялтинської міської ради (98600, АР Крим, м. Ялта, пл.Радянська,1, ідентифікаційний номер в ЄДРПОУ 25149223) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Дубрава ЮБК» (98600, АР Крим, м. Ялта, вул.Фурмана,2, кв.18, ідентифікаційний номер в ЄДРПОУ 32450458) судові витрати в сумі 85 грн. державного мита і 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя Господарського суду
Автономної Республіки Крим Шкуро В.М.
Суд | Господарський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2008 |
Оприлюднено | 11.09.2008 |
Номер документу | 1991155 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Автономної Республіки Крим
Шкуро В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні