5002-28/3199-2011
< Список >
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
08 листопада 2011 року Справа № 5002-28/3199-2011
Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Заплава Л.М.,
суддів Воронцової Н.В.,
Латиніна О.А.,
у судове засідання представники сторін не з'явилися
розглянувши апеляційну скаргу Євпаторійської міської ради на рішення господарського суду Автономної Республіки Крим (суддя Лукачов С.О.) від 08.09.2011 у справі № 5002-28/3199-2011
до Євпаторійської міської ради (пр-т Леніна, 2,Євпаторія,97400)
про визнання рішення недійсним
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Золоті піски» звернулось до господарського суду Автономної Республіки Крим з позовом до Євпаторійської міської ради про визнання недійсним рішення 10 сесії VI скликання Євпаторійської міської ради № 6-10/16 від 08 липня 2011 року «Про скасування пунктів 2-9 рішення міської ради від 30.05.2008 та рішення міської ради від 25.09.2009 № 5-49/17, який мотивований тим, що спірним рішенням відповідач протиправно скасував власне рішення, яким було надано позивачу в оренду 7 земельних ділянок, чим незаконно позбавив останнього права користування орендованими земельними ділянками.
Рішенням господарського суду Автономної Республіки Крим від 08.09.2011 (суддя Лукачов С.О.) у справі № 5002-28/3199-2011 позов товариства з обмеженою відповідальністю "Золоті піски" задоволено. Визнано недійсним рішення 10 сесії VI скликання Євпаторійської міської ради № 6-10/16 від 08 липня 2011 року „Про скасування пунктів 2-9 рішення міської ради від 30.05.2008 та рішення міської ради від 25.09.2009 № 5-49/171”.
Рішення мотивовано тим, що відповідач безпідставно скасував свої рішення з порушенням норм матеріального права.
Не погодившись з постановленим судовим актом, Євпаторійська міська рада звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду першої інстанції скасувати, у позові вдмовити.
Доводи апеляційної скарги мотивовані неправильним застосуванням судом першої інстанції норм матеріального права.
У судове засідання 25.10.2011 представник позивача не з'явився.
У судове засідання 08.11.2011 представники сторін не з'явилися, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, про що свідчить штемпель з відміткою про відправлення ухвали сторонам про призначення розгляду справи на 08.11.2011.
Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України зобов'язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.
Статтею 77 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.
Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні. Зазначена правова позиція висловлена у постанові Вищого господарського суду України від 03.06.2009 № 2-7/10608-2008.
Оскільки явка учасників процесу обов'язковою не визнавалась, а матеріали справи достатньо характеризують спірні правовідносини, підстави для відкладення розгляду справи відсутні.
З врахуванням вищенаведеного судова колегія визнала за можливе розглянути справу у відсутність представників сторін.
На підставі статті 101 Господарського процесуального кодексу України, повторно розглянувши справу, судова колегія встановила наступне.
20.08.2001 на підставі рішення Євпаторійської міської ради від 27.07.2001 № 23-26/46 «Про надання у тимчасове користування Товариству з обмеженою відповідальністю «Казантіп»(«Каzантіп») земельної ділянки для організації комплексу відпочинку та розваг із влаштуванням тимчасових об'єктів», між Євпаторійською міською радою та ТОВ «Казантіп»укладено договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), за яким відповідач передав ТОВ «Казантіп» («Каzантіп») земельну ділянку площею 15,9158 у тимчасове користування-строком на 25 років.
14.02.2007 товариство з обмеженою відповідальністю «Золоті піски», яке згідно пункту 1.1. Статуту є правонаступником усіх майнових та немайнових прав і обов'язків товариства з обмеженою відповідальністю «Казантіп»(«Каzантіп»), звернулося до відповідача з заявою про надання в оренду строком на 49 років земельні ділянки площею 15,6658 га, розташовані у м. Євпаторія, вул. Сімферопольська (район залізничного переїзду на північний захід) для будівництва та обслуговування рекреаційного комплексу «Золоті піски», які раніше знаходилися у тимчасовому користуванні товариства з обмеженою відповідальністю «Казантіп».
Рішенням Євпаторійської міської ради № 5-13/104 від 23.02.2007 «Про дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки ТОВ «Золоті піски»площею 15,6658 га для будівництва та обслуговування рекреаційного комплексу.«Золоті піски»за адресою: м. Євпаторія, вул. Сімферопольська (район залізничного переїзду на північний захід)», відповідач надав позивачу дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки площею 15,6658 га для будівництва та обслуговування рекреаційного комплексу „Золоті піски” з наступною передачею земельної ділянки в оренду.
На підставі зазначеного рішення позивачем замовлено в Інституті «Кримгіінтез»проект землеустрою щодо відведення 7-ми земельних ділянок для будівництва та обслуговування рекреаційного комплексу «Золоті піски»на території Євпаторійської міської ради, який погоджений з Євпаторійською міською СЕС (висновок № 136 щодо вибору (відведення) земельної ділянки під забудову від 16.08.2007;
- Управлінням архітектури та містобудування міської ради (висновок про можливість цільового використання 7 земельних ділянок № 25.2/01-27 від 17.01.2008;
- Євпаторійським міським управлінням земельних ресурсів (висновок №72/08 від 17.01.2008 про погодження проекту землеустрою);
- Республіканським комітетом з охорони культурної спадщини (висновок про можливість відведення земельної ділянки № 5869 від 17 вересня 2007);
- Державною Азово-Чорноморською екологічною інспекцією (висновок № 11/318 від 25.12.2007 про погодження матеріалів проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки).
Розроблений та погоджений проект землеустрою пройшов державну землевпорядну експертизу та отримав позитивний Висновок державної експертизи землевпорядної документації № 281-08 від 23.04.2008.
30.05.2008 рішенням Євпаторійської міської ради № 5-32/26 «Про припинення права тимчасового користування ТОВ «Казантіп»та надання в оренду на 10 років 7-ми земельних ділянок ТОВ «Золоті піски»для будівництва та обслуговування рекреаційного комплексу «Золоті піски»за адресою: вул. Сімферопольська (район залізничного переїзду на північний захід)»припинено ТОВ «Казантіп»право тимчасового користування земельною ділянкою площею 15,6658, за адресою: вул. Сімферопольська (район залізничного переїзду на північний захід) з моменту реєстрації договору оренди ТОВ «Золоті піски».
Також, цім рішенням затверджено проект землеустрою щодо відведення 7-ми земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю «Золоті піски»за адресою: вул. Сімферопольська (район залізничного переїзду на північний захід) та передати в оренду на 10 (десять) років земельні ділянки кадастрові номера: 0110900000:01:076:0119; 0110900000:01:076:0120; 0110900000:01:079:0013; 0110900000:01:076:0121; 0110900000:01:076:0122; 0110900000:01:076:0123; 0110900000:01:079:0014 код цільового використання згідно УКЦВЗ - 1.17 загальною площею 15,6658 га, в тому числі 1 земельна ділянка - 2,1744 га, 2 земельна ділянка - 1,0533 га, 3 земельна ділянка - 5,5360 га, 4 земельна ділянка - 0,3427 га, 5 земельна ділянка - 0,7702 га, 6 земельна ділянка - 1,0780 га, 7 земельна ділянка - 4,7112 га, за рахунок земель ТОВ «Казантіп». Категорія земель - землі рекреаційного призначення;
Зобов'язано товариство з обмеженою відповідальністю «Золоті піски»у місячний термін виконати роботу щодо перенесення в натуру (на місцевість) меж 7-ми земельних ділянок., укласти договорі про пайову участь у розвитку Інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Євпаторії (відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.04.2007 № 40), протягом 1 місяця, з моменту прийняття рішення, укласти договорі на благоустрій та утримання орендованої земельної ділянки та прилеглої території.
У випадку неукладення договору оренди, а також договору про пайову участь в розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Євпаторії, з вини землекористувачу протягом 1 місяця, а також у випадку не реєстрації договору оренди земельної ділянки протягом 3 місяців з дня отримання для його державної реєстрації, на вирішення міської ради виноситься пропозиція про визнання таким, що втратило силу.
26.08.2009 рішенням № 5-48/97 «Про виконання ТОВ «Золоті піски» рішення міської ради від 30.05.2008 № 5-32/26», відповідач зобов'язував на виконання вищезазначеного рішення, зареєструвати договори оренди земельних ділянок та виконати зобов'язання за попереднім договором пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури, розробити проектно-кошторисну документацію та укласти основний договорі про пайову участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Євпаторії.
На підставі зазначених рішень 10.06.2008 було укладено 7 договорів оренди земельних ділянок, за адресою: Україна, Автономна Республіка Крим, м. Євпаторія, вул. Сімферопольська (район залізничного переїзду на північний захід) а саме: земельної ділянки площею 55360,00 кв.м, кадастровий номер 0110900000:01:079:0013; земельної ділянки площею 47112,00 кв.м, кадастровий номер 0110900000:01:079:0014; земельної ділянки площею 21744,00 кв.м, кадастровий номер 0110900000:01:076:0119; земельної ділянки площею 10533,00 кв.м, кадастровий номер 0110900000:01:076:0120; земельної ділянки площею 3427,00 кв.м, кадастровий номер 0110900000:01:076:0121; земельної ділянки площею 7702,00 кв.м, кадастровий номер 0110900000:01:076:0122; земельної ділянки площею 10780,00 кв.м, кадастровий номер 0110900000:01:076:0123, які зареєстровані у Кримській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру»29.06.2010 за №№ 041000200041-041000200043; 041000200045 –041000200047; 0410002.
Рішенням Євпаторійської міської ради № 5-49/171 від 25.09.2009 внесені доповнення в пункт 1 рішення міської ради № 5-32/26 від 30.05.2008, який доповнений п.1.1.наступного змісту: „На період будівництва рекреаційного комплексу при проведенні нормативної грошової оцінки земельних ділянок застосовувати коефіцієнт 0,5 зайнятих поточним будівництвом”.
З урахуванням архітектурно-планувального завдання №53, затвердженого головним архітектором міста 10.09.2007, позивачем розроблено містобудівне обґрунтування та ескізний проект «Готельно-рекреаційного комплексу по вул. Сімферопольській у м. Євпаторії», які пройшли Республіканську містобудівну раду, що вбачається з виписки з протоколу № 4 засідання Республіканської містобудівної ради від 28.03.2007. Позивач розробив Робочий проект готельно-рекреаційного комплексу, який погоджено Управлінням архітектури та містобудування міської ради, про що свідчить висновок № 3 від 07.09.2010 та отримав позитивний висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи № 05.03.02-07/102353 від 21.12.2010 про погодження (затвердження), а також позитивний висновок комплексної державної експертизи № 01-02024-18-10 від 30.12.2010. Робочий проект «Будівництво і обслуговування рекреаційного комплексу по вул. Сімферопольська в м. Євпаторія», який складається з Пояснювальної записки, Генерального плану, Архітектурного рішення, оцінки впливу наміченої діяльності на навколишнє середовище - погоджено також Державною Азово-Чорноморською екологічною інспекцією 28.12.2010 р. за № 8/3581.
30.12.2010 позивач отримав дозвіл Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю АР Крим на виконання будівельних робіт строком дії до 30.06.2017.
01.12.2010 між позивачем та ТОВ «Група компаній «Моноліт»укладено договір підряду № 52/2010 на будівництво рекреаційного комплексу та виконання інших робіт, пов'язаних з таким будівництвом та місцезнаходженням об'єкту.
08.07.2011 рішенням 10 сесії VI скликання Євпаторійської міської ради № 6-10/16 «Про скасування пунктів 2-9 рішення міської ради від 30.05.2008 № 5-32/26 та рішення міської ради від 25.09.2009 № 5-49/171»скасовані пункти 2-9 рішення міської ради від 30.05.2008 р. № 5-32/26 «Про припинення права тимчасового користування ТОВ «Казантіп»та надання в оренду на 10 (десять) років 7-ми земельних ділянок ТОВ «Золоті піски»для будівництва та обслуговування рекреаційного комплексу „Золоті піски» за адресою: вул. Сімферопольська (район залізничного переїзду на північний захід)”,скасовано рішення міської ради від 25.09.2009 № 5-49/171 «Про внесення доповнень до рішення міської ради № 5-32/26 від 30.05.2008».
Зазначене рішення прийнято з метою приведення раніше прийнятих рішень відповідно до Закону України „Про внесення змін до Водного та Земельного кодексу України відносно прибережних захисних смуг”, запобігання негативних наслідків від розташування на даній земельній ділянці об'єкту, знаходження якого суперечить режиму використання прибережних захисних смуг довжиною не менш 2-х км від урізання води.
Відповідач вважає, що прийнятими рішеннями порушується Закон України «Про внесення змін до Водного та Земельного кодексів України щодо прибережних захисних смуг»в частині забезпечення безперешкодного та безкоштовного доступу громадян до загального водокористування, проходу вздовж берегу моря, морського заливу та лиману.
Обговоривши доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, заслухавши у судовому засіданні представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права та відповідність висновків суду обставинам справи, судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з положень Земельного кодексу України, чинне земельне законодавство передбачає два види користування землею: право постійного користування та оренду.
Порядок та умови набуття права користування земельною ділянкою встановлено Земельним кодексом України та Законом України «Про оренду землі».
Статтею 6 Закону України «Про оренду землі»встановлено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Відповідно до частини 1 та 2 статті 116 Земельного кодексу України, в редакції, що діяла у 2007 році, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Пунктом 12 розділу X Земельного кодексу України унормовано, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування з земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Таким чином, земельне законодавство відносить питання щодо передачі земельних ділянок в оренду до повноважень сільських, селищних, міських рад, на території яких роз ташовані земельні ділянки.
Статтями 124, 123, 151 Земельного кодексу України, в редакції, що діяла у 2007 році, передбачено, що процедура оформлення права користування земельними ділянками включає у себе прийняття місцевою державною адміністрацією або сільською, селищною, міською радою рішень про погодження місця розташування об'єкта (у разі необхідності), дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та його погодження із відповідними органами, прийняття рішень відповідними органами виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки в оренду.
02 грудня 2010 року Верховною Радою України був прийнятий Закон України № 2740-VI «Про внесення змін до Водного і Земельного кодексів України щодо прибережних захисних смуг», яким було внесено зміни до статті 1 Водного кодексу України яку доповнено новим терміном «пляжна зона», визначену як прилеглу до урізу води частину прибережної захисної смуги уздовж морів, навколо морських заток і лиманів з режимом обмеженої господарської діяльності. Цим Законом викладено в новій редакції статті 88 Закону України «Прибережні захисні смуги», внесено зміни до статті 90 Водного кодексу України, а також статті 60 Земельного кодексу України. Зокрема визначено, що прибережна захисна смуга уздовж морів, морських заток і лиманів входить у зону санітарної охорони моря і може використовуватися лише для будівництва військових та інших оборонних об'єктів, об'єктів, що виробляють енергію за рахунок використання енергії вітру, сонця і хвиль, об'єктів постачання, розподілу, передачі (транспортування) енергії, а також санаторіїв, дитячих оздоровчих таборів та інших лікувально-оздоровчих закладів з обов'язковим централізованим водопостачанням і каналізацією, гідротехнічних, гідрометричних та лінійних споруд. Межі встановлених прибережних захисних смуг і пляжних зон зазначаються в документації з землеустрою, кадастрових планах земельних ділянок, а також у містобудівній документації. У межах пляжної зони прибережних захисних смуг забороняється будівництво будь-яких споруд, крім гідротехнічних, гідрометричних та лінійних. Даний Закон набирав чинності з 01.01.2011.
Однак, відповідно до статті 58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. У пункті 2 розділу II «Прикінцеві положення»зазначеного Закону України законодавець встановив, що цей Закон застосовується до правовідносин, що виникли після набрання ним чинності.
Таким чином, у відповідача не було підстав для скасування своїх рішень від 30.05.2008 та 25.09.2009, які були прийняти до набрання чинності цього Закону, а саме до 01.01.2011.
В Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність ( стаття 3).
Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є «гарантією стабільності суспільних відносин»між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
Оскільки рішення відповідача від 30.05.2008 та 25.09.2009 вже виконуються, відповідач не міг скасувати такі рішення.
Такої правової позиції дотримується Вищий господарський суд України в постанові від 06.04.2010 у справі № 2-1/3612-2009.
Зважаючи на те, що необхідною умовою права користування земельною ділянкою та договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність відповідного рішення органу місцевого самоврядування, скасування відповідачем такого рішення про надання земельної ділянки в користування на умовах оренди, відповідач тим самим порушує право ТОВ «Золоті піски»на користування відповідними земельними ділянками.
Відповідно до частини 10 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Статтею 16 Цивільного кодексу України закріплено право кожної особи звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способом захисту цивільних прав та інтересів за п. 10 цієї статті може бути визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Відповідно до частини 1 статті 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Аналогічна позиція зазначена у пункті 2 роз'яснень Президії Арбітражного суду України № 02-5/35 від 26.01.2000 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів», оскільки підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації –позивача у справі.
Такий спосіб захисту порушених прав на землю, як визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, також передбачений пунктом „г” частини 3 статті 152 Земельного кодексу України, тому господарський суд першої інстанції правомірно визнав недійсним рішення відповідача від 08 липня 2011 року «Про скасування пунктів 2-9 рішення міської ради від 30.05.2008 та рішення міської ради від 25.09.2009 № 5-49/171, оскільки воно не відповідає чинному законодавству та порушує законні права та інтереси позивача в частині безперешкодного користування землею на умовах оренди.
Аналіз вказаних правових норм свідчить про те, що господарський суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, у зв'язку з чим підстави для скасування судового рішення відсутні.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду.
Керуючись статтею 101, пунктом 1 частини першої статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1.Апеляційну скаргу Євпаторійської міської ради залишити без задоволення.
2.Рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від 08.09.2011 у справі № 5002-28/3199-2011 залишити без змін.
Головуючий суддя < Підпис > Л.М. Заплава
Судді < Підпис > Н.В. Воронцова
< Підпис > О.А.Латинін
Розсилка:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Золоті піски"
(вул. 2-ї Гвардійської армії, б.20,Євпаторія,97420)
(вул.Світла,13,Євпаторія,97420)
Євпаторійська міська рада
(пр-т Леніна, 2,Євпаторія,97400)
Суд | Севастопольський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2011 |
Оприлюднено | 20.12.2011 |
Номер документу | 19921388 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Заплава Лідія Миколаївна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Заплава Лідія Миколаївна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Заплава Лідія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні