Рішення
від 29.08.2008 по справі 8090-2008
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

8090-2008

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к. 211

РІШЕННЯ

Іменем України

29.08.2008Справа №2-8/8090-2008

за позовом - ТОВ «Арабаткурортінвест», м. Сімферополь

до відповідача – Сімферопольської районної державної адміністрації АР Крим,             м. Сімферополь

про визнання недійсною відмови та спонукання до виконання певних дій.  

    

Суддя  С. А. Чумаченко

ПРЕДСТАВНИКИ:

Від позивача – Титаренко Д.С. по дов. від 20.06.08р.

Від відповідачів – Дюрягина О.М. по дов. від 11.02.08р. №584\04-20

Сутність спору: позивач, ТОВ «Арабаткурортінвест» звернувся до Господарського Суду Автономної Республіки Крим з позовною заявою до відповідача, Сімферопольської районної державної адміністрації АР Крим, просить –

- визнати недійсною відмову Сімферопольської районної державної адміністрації АР Крим у затвердженні проекту землеустрою зі змінами цільового призначення належних ТОВ «Арабаткурортінвест» земельних ділянок за кадастровими номерами 0124783800:05:001:0540 та 0124783800:05:001:0541, загальною площею 1,5460га з цільовим призначенням – для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на цільове призначення – землі для будівництва та експлуатації багатофункціонального торговельного комплексу для обслуговування мешканців територіальної громади Сімферопольського району на території Мирнівської сільської ради.

- Зобов'язати відповідача затвердити ТОВ «Арабаткурортінвест» проект землеустрою зі зміни цільового призначення належних ТОВ «Арабаткурортінвест»  земельних ділянок за кадастровими номерами  0124783800:05:001:0540 та 0124783800:05:001:0541, загальною площею 1,5460га з цільовим призначенням – для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на цільове призначення – землі для будівництва та експлуатації багатофункціонального торговельного комплексу для обслуговування мешканців територіальної громади Сімферопольського району на території Мирнівської сільської ради.

- Зобов'язати відповідача виконати всі необхідні дії з оформлення та видачі ТОВ «Арабаткурортінвест»  державних актів на право власності на відповідні земельні ділянки за кадастровими номерами  0124783800:05:001:0540 та 0124783800:05:001:0541, загальною площею 1,5460га з цільовим призначенням – для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на цільове призначення – землі для будівництва та експлуатації багатофункціонального торговельного комплексу для обслуговування мешканців територіальної громади Сімферопольського району на території Мирнівської сільської ради.

- Зобов'язати відповідача виконати всі дії, необхідні для укладення з ТОВ «Арабаткурортінвест» договору оренди земельної ділянки площею 0,8041га господарських дворів (колишній міжтепличний простір) у довгострокову оренду строком на 49 років з земель запасу сільськогосподарського призначення для будівництва та експлуатації багатофункціонального торговельного комплексу з об'єктами соціально-побутового призначення.

Відповідач, представив суду відзив на позовну заяву, просить суд в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін,            суд –

  ВСТАНОВИВ:

ТОВ «Арабаткурортінвест» є власником земельних ділянок загальною площею 1,5460га, які розташовані на території Мирнівської сільської ради Сімферопольського району Автономної Республіки Крим.

Земельні ділянки мають такі кадастрові номери 0124783800:05:001:0540 площею 1,0244га та 0124783800:05:001:0541 – площею 0,5216га.

Право власності ТОВ «Арабаткурортінвест» на вказані земельні ділянки підтверджується відповідними державними актами на право власності на земельну ділянку серія ЯЕ №№806945 та ЯЕ №806946.

29.05.2008 року ТОВ «Арабаткурортінвест» звернулося до Сімферопольської  районної  державної  адміністрації із клопотанням про надання дозволу на зміну цільового призначення вказаних земельних ділянок і розробку проекту землеустрою, а також про передачу у довгострокову оренду строком на 49 років із земель запасу для будівництва та експлуатації багатофункціонального торговельного комплексу для обслуговування мешканців територіальної громади Сімферопольського району на території Мирнівської сільської ради.

Згідно із розпорядженням Сімферопольської  районної  державної  адміністрації від 29 травня 2008 року №1740-р ТОВ «Арабаткурортінвест» було дозволено розробити проект землеустрою з відводу на умовах зміни цільового призначення земельних ділянок загальною площею 1,5460 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського призначення, які знаходяться в його власності та передачі йому в довгострокову оренду строком на 49 років земельної ділянки площею 0,8041га господарських дворів (колишній міжтепличний простір) з земель запасу сільськогосподарського призначення для будівництва та експлуатації багатофункціонального торговельного комплексу з об'єктами соціально-побутового призначення для обслуговування жителів територіальної громади сімферопольського району на території Мирнівської сільської ради.

На підставі цього розпорядження ТОВ «Арабаткурортінвест» було зобов'язано за власні кошти розробити та надати на затвердження проект землеустрою.

Так, позивачем були отримані позитивні висновки з узгодження цього проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення та відведення земельних ділянок, зокрема Головного архітектору Сімферопольського району №2904 від 30.05.08р., Сімферопольської районної санітарно епідеміологічної станції №209 від 30.05.08р., Екологічної інспекції центрально-кримського регіону Сімферопольського району №408\14 від 30.05.08р., сімферопольського райвідділу земельних ресурсів №495 від 30.05.08р.

У встановленому законом порядку проект землеустрою отримав позитивний висновок Державної експертизи землевпорядної документації №4178\12 від 31.05.08р.

Проте після того, як ТОВ «Арабаткурортінвест» звернулося до Сімферопольської  районної  державної  адміністрації із клопотанням про затвердження проекту землеустрою, останній своїм листом від 03.06.08р. №2738\04-28  повідомила про зупинення провадження стосовно цього питання у зв'язку із забороною на зміну цільового призначення земельних ділянок для товарного сільськогосподарського виробництва, встановлену п. 15 розділу 10 Перехідні положення Земельного кодексу України.

Суд вважає, що  позовні вимоги є такими, що підлягають задоволенню, з огляду на наступне:

ТОВ «Арабаткурортінвест» є власником земельних ділянок загальною площею 1,5460га, які розташовані на території Мирнівської сільської ради Сімферопольського району Автономної Республіки Крим.

Згідно із розпорядженням Сімферопольської  районної  державної  адміністрації від 29 травня 2008 року №1740-р ТОВ «Арабаткурортінвест» було дозволено розробити проект землеустрою з відводу на умовах зміни цільового призначення земельних ділянок загальною площею 1,5460 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського призначення, які знаходяться в його власності та передачі йому в довгострокову оренду строком на 49 років земельної ділянки площею 0,8041га господарських дворів (колишній міжтепличний простір) з земель запасу сільськогосподарського призначення для будівництва та експлуатації багатофункціонального торговельного комплексу з об'єктами соціально-побутового призначення для обслуговування жителів територіальної громади сімферопольського району на території Мирнівської сільської ради.

22.05.2008 р. Конституційним Судом України було прийнято рішення  у справі за конституційними поданнями Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень статті 65 розділу I, пунктів 61, 62, 63, 66 розділу II, пункту 3 розділу III Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” і 101 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статті 67 розділу I, пунктів 1-4, 6-22, 24-100 розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України) №10-рп/2008. Відповідно до цього рішення деякі положення зазначеного вище Закону визнані такими, що не відповідають Конституції України (є  неконституційними).  

Так, Конституційним Судом України були визнані неконституційними положення статті 67 розділу I, пунктів 2-4, 6-8, 10-18, підпункту 7 пункту 19, пунктів 20-22, 24-34, підпунктів 1-6, 8-12 пункту 35, пунктів 36-100 розділу II “Внесення змін до деяких законодавчих актів України” та пункту 3 розділу III “Прикінцеві положення” Закону  України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”.

Отже, з 22.05.2008 р.  до  04.06.2008 р. (дата вступу в дію Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 03.06.2008р. №309-VI) ніяких  обмежень щодо зміни цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), законодавством  не було  передбачено.

Також, згідно з вказаним рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008, зміни, внесені до ст. 16 Закону України “Про оренду землі” підпунктом 3 пункту 8 розділу II Закону України від 28.12.2007 р. №107-VI, визнано неконституційними. Отже, на час прийняття розпорядження Сімферопольської  районної  державної  адміністрації від 29.05.2008 року №1731-р, не існувало вимоги законодавства про те, що набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах.

Тому розпорядження Сімферопольської  районної  державної  адміністрації від 29.05.2008 року №17410-р про надання ТОВ «Арабаткурортінвест» дозволу на розробку спірного проекту землеустрою цілком відповідало законодавству, чинному на момент його ухвалення.

Пунктом 3 Порядку зміни цільового  призначення  земель, які  перебувають  у власності  громадян  або  юридичних  осіб, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 502 від  11.04.2002 року, передбачено, що   сільська, селищна, міська рада або районна  державна  адміністрація розглядає  заяву (клопотання) і в разі  згоди  на  зміну цільового  призначення  земельної  ділянки дає дозвіл на  підготовку  проекту  її відведення.

Таким  чином, вказаним розпорядженням №1731-р від 29.05.2008 року, відповідач у встановленому  законом  порядку  надав позивачу дозвіл  на складання  проекту землеустрою по відводу  на умові  зміни  цільового  призначення  земельних  ділянок, які  знаходяться  у власності позивача для  будівництва  та  експлуатації  багатофункціонального  торгового  комплексу  для  обслуговування   мешканців  територіальної  громади  Сімферопольського  району  на  території  Мирнівської  сільської  ради.

Відповідно до п. 3 Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, це є згодою на  зміну  цільового  призначення  цих  земельних  ділянок. Відповідно до пунктів 4, 5, 6 зазначеного Порядку, проект відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється, складається державною або іншою землевпорядною організацією на замовлення власника земельної ділянки, погоджується з органом земельних ресурсів, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органом містобудування та архітектури та охорони культурної спадщини, а також підлягає державній землевпорядній експертизі, після якої замовник подає матеріали відповідно до сільської, селищної або міської ради або до районної держадміністрації для прийняття рішення.

Районна держадміністрація розглядає подані проектні матеріали та приймає рішення про зміну цільового призначення  земельної ділянки, якщо така зміна пов'язана з наступним використанням цієї ділянки для сільськогосподарських потреб, ведення лісового та водного господарства, будівництва об'єктів, призначених для обслуговування членів територіальних громад району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо).

На момент подання клопотання про затвердження проектів землеустрою щодо зміни цільового призначення позивач надав відповідачу відповідний проект землеустрою, погоджений у встановленому порядку з органами земельних ресурсів, містобудування та архітектури, охорони культурної спадщини, природоохоронними та санітарно-епідеміологічними органами. Цей висновок отримав позитивну оцінку згідно висновку державної землевпорядної експертизи. Відповідно до проектної документації, усі перелічені вище органи вважають можливою зміну цільового призначення цих земельних ділянок. Тобто встановлений законом порядок зміни цільового призначення земельної ділянки виконаний у повному обсязі.

Слід відзначити, що у жодному з висновків, які увійшли до проекту землеустрою, не було відзначено, що землі відносяться до особливо цінних земель та придатні для товарного сільськогосподарського виробництва.

Крім того, згідно з п. 1.4 ДБН Б.1.1-4-2002 “Склад, зміст, порядок розробки, узгодження та затвердження містобудівного обґрунтування”, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 31.01.2001 р. № 24, містобудівне обґрунтування після його затвердження у встановленому порядку є підставою для прийняття рішення про надання дозволу на будівництво об'єкту.

Таким чином, суд доходить висновку, що містобудівне обґрунтування може бути витребувано від позивача на стадії проектно-вишукувальних робіт для отримання дозволу на будівництво, тобто після того, як цільове призначення земельних ділянок буде змінено у встановленому законодавством порядку та укладено договір оренди додаткової земельної ділянки.

Таким чином, відмова в затвердженні проекту землеустрою та відмова у зміні цільового призначення земельних ділянок є безпідставною та такою, що суперечить вимогам чинного законодавства, оскільки згода на зміну цільового призначення земельних ділянок вже була надана позивачу Сімферопольською райдержадміністрацією в момент надання дозволу на складання проекту землеустрою згідно з розпорядженням №1740-р від 29 травня 2008 року.

Рішення щодо затвердження цього проекту та щодо зміни цільового призначення приймається перш за все на підставі проектної документації, у складі якої є висновки та зауваження відповідних органів державної влади, уповноважених здійснювати погодження зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян.

Згідно зі ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оскільки законодавством України, а саме пунктом 8 Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, встановлений порядок та підстави прийняття держадміністрацією рішень щодо зміни цільового призначення, посилання Сімферопольської райдержадміністрації на неможливість прийняття рішення про зміну цільового призначення на підставі пункту 15 Перехідних положень Земельного кодексу є безпідставним.

У відповідності до ст. 41 Конституції України, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Згідно зі ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, підписаної в Римі 04.11.1950р., кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Відповідно до ч. 1 ст. 316 Цивільного кодексу України,  правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Згідно зі ст. ст. 317, 319 Цивільного кодексу України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном, які він реалізує на власний розсуд.

Згідно зі ст. 3 Цивільного кодексу України, одними з загальних засад цивільного законодавства є свобода підприємницької діяльності, яка не заборонена законом, справедливість, добросовісність, розумність та судовий захист цивільного права та інтересу.

У порушення вказаних норм своїми діями Сімферопольська районна державна адміністрація фактично позбавила позивача як власника можливості здійснити своє право на користування належним йому на праві власності майном - земельними ділянками –на власний розсуд.

Стосовно надання у оренду земельної ділянки площею 1,5460 га господарських дворів з земель запасу сільськогосподарського призначення, суд також вважає вимоги позивача обґрунтованими.

Сімферопольською райдержадміністрацією взагалі не представлено обґрунтованих заперечень проти надання у орендне користування земельної ділянки площею 1,5460 га, згода на відведення якої фактично надана розпорядженням відповідача від 29.05.2008 року №1740-р.

Тому суд, з огляду на те, що згідно із розпорядженням Сімферопольської  районної  державної  адміністрації від 29.05.2008 року №1740-р було фактично дозволено ТОВ «Арабаткурортінвест»  отримати у користування земельну ділянку площею 1,5460 га.  

Тим самим суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, підтверджуються матеріалами справи  та підлягають задоволенню.  

В судовому засіданні 29.08.2008 року оголошена вступна та резолютивна частини рішення.

Повний текст рішення підписано 02.09.2008 року.

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.ст. 75, 77, 82-84 ГПК України, суд –

ВИРIШИВ:

1.          Позов задовольнити.

2.          Визнати недійсною відмову Сімферопольської районної державної адміністрації АР Крим у затвердженні проекту землеустрою зі змінами цільового призначення належних ТОВ «Арабаткурортінвест» (95015, АР Крим,                                 м. Сімферополь, вул. Субхи,2, ЄДРПОУ 35515973) земельних ділянок за кадастровими номерами 0124783800:05:001:0540 та 0124783800:05:001:0541, загальною площею 1,5460га з цільовим призначенням – для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на цільове призначення – землі для будівництва та експлуатації багатофункціонального торговельного комплексу для обслуговування мешканців територіальної громади Сімферопольського району на території Мирнівської сільської ради.

3.          Зобов'язати Сімферопольську районну державну адміністрацію (95005 АР Крим, м. Сімферополь, вул. Павленка,1 п/р 31419537600270 в УДК в АРК МФО 824026 ЕДРПОУ 34741037) затвердити ТОВ «Арабаткурортінвест» (95015, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Субхи,2, ЄДРПОУ 35515973) проект землеустрою зі зміни цільового призначення належних ТОВ «Арабаткурортінвест»  земельних ділянок за кадастровими номерами  0124783800:05:001:0540 та 0124783800:05:001:0541, загальною площею 1,5460га з цільовим призначенням – для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на цільове призначення – землі для будівництва та експлуатації багатофункціонального торговельного комплексу для обслуговування мешканців територіальної громади Сімферопольського району на території Мирнівської сільської ради.

4.          Зобов'язати Сімферопольську районну державну адміністрацію (95006 АР Крим, м. Сімферополь, вул. Павленка,1 п/р 31419537600270 в УДК в АРК МФО 824026 ЕДРПОУ 34741037) виконати всі необхідні дії з оформлення та видачі ТОВ «Арабаткурортінвест» (95015, АР Крим,   м. Сімферополь, вул. Субхи,2, ЄДРПОУ 35515973) державних актів на право власності на відповідні земельні ділянки за кадастровими номерами 0124783800:05:001:0540 та 0124783800:05:001:0541, загальною площею 1,5460га з цільовим призначенням – для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на цільове призначення – землі для будівництва та експлуатації багатофункціонального торговельного комплексу для обслуговування мешканців територіальної громади Сімферопольського району на території Мирнівської сільської ради.

5.          Зобов'язати Сімферопольську районну державну адміністрацію (95006 АР Крим, м. Сімферополь, вул. Павленка,1 п/р 31419537600270 в УДК в АРК МФО 824026 ЕДРПОУ 34741037) виконати всі дії, необхідні для укладення з ТОВ «Арабаткурортінвест» (95015, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Субхи,2, ЄДРПОУ 35515973) договору оренди земельної ділянки площею 0,8041га господарських дворів (колишній міжтепличний простір) у довгострокову оренду строком на 49 років з земель запасу сільськогосподарського призначення для будівництва та експлуатації багатофункціонального торговельного комплексу з об'єктами соціально-побутового призначення.

Суддя Господарського суду

Автономної Республіки Крим                                        Чумаченко С.А.

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення29.08.2008
Оприлюднено11.09.2008
Номер документу1993820
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8090-2008

Рішення від 29.08.2008

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Чумаченко С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні