Рішення
від 29.11.2011 по справі 17/80/5022-1606/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"29" листопада 2011 р. Справа № 17/80/5022-1606/2011

Господарський суд Терноп ільської області у складі

судді Андрусик Н.О.

Розглянув справу

за позовом Прокурора Буч ацького району в інтересах д ержави в особі Міністерства екології та природних ресурс ів України, в особі Державної екологічної інспекції у Тер нопільській області, м. Терно піль

до відповідача Пилявсь кої сільської ради, с. Пилява Б учацького району Тернопільс ької області

про стягнення 2539,61 грн. шко ди, завданої порушення закон одавства про охорону атмосфе рного повітря.

За участю представників ст орін:

позивача: ОСОБА_1, гол овний спеціаліст-юрисконсул ьт, довіреність № 1-1/1867 від 11.05.11р.;

відповідача: ОСОБА_2 , сільський голова, паспорт се рії МС №НОМЕР_1 від 21.05.2009р.;

прокурор: Кметик Л.Я., про курор відділу представництв а інтересів громадян та держ ави в судах, посвідчення № 67 ві д 29.08.2011р., представник прокурату ри Тернопільської області

В розпочатому судовому зас іданні представникам сторін та прокурору роз' яснено їх права та обов' язки, передба чені ст. ст. 20, 22, 29, 81-1 ГПК України.

За відсутності відповідно го клопотання технічна фікса ція судового процесу судом н е здійснювалася.

Прокурор Бучацького район у звернувся в інтересах держ ави - Міністерства екології та природних ресурсів Украї ни, в особі Державної екологі чної інспекції у Тернопільсь кій області, м. Тернопіль, в ли стопаді 2011р. до господарськог о суду Тернопільської област і з позовом до Пилявської сіл ьської ради, с. Пилява Бучацьк ого району Тернопільської об ласті, про стягнення 2539,61 грн. зб итків, заподіяних внаслідок наднормативних викидів забр уднюючих речовин в атмосферн е повітря.

Позов обґрунтовується коп ією акту перевірки дотриманн я природоохоронного законод авства від 21.04.2011р.; копією припи су №2-2/1645 від 21.04.2011р.; копією проток олу про адміністративне прав опорушення №007333 від 21.04.2011р.; копіє ю постанови про накладення а дміністративного стягнення №24 від 21.04.2011р.; копією довідки №830 від 23.09.2011р.; розрахунками розмір у збитків; копією квитанції № 377 від 10.05.2011р.; копією претензії № 1-1/4335 від 14.10.2011р.; іншими матеріала ми.

Ухвалою господарського су ду від 15.11.2011р. порушено провадже ння у справі та призначено су дове засідання на 29.11.2011р.

Представник позивача та пр окурор в судовому засіданні підтримали позовні вимоги по вністю з підстав, наведених у позовній заяві, просили позо в задоволити.

Відповідач в судовому з асіданні позовні вимоги запе речує. Вказує, що позивачем не надано сільській раді будь-я ких нормативів викидів забру днюючих речовин в атмосферне повітря та непроінформовано про необхідність отримання дозволу на викиди шкідливих речовин в атмосферне повітря . Також повідомив, що сільська рада недоотримала фінансува ння, існує заборгованість по виплаті заробітної плати пр ацівниками, тому сплатити за значені збитки немає можливо сті.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши доводи предс тавника позивача, запереченн я відповідача, думку прокуро ра, оцінивши представлені до кази в їх сукупності, судом вс тановлено наступне:

Згідно вимог ст. 121 Конститу ції України, Закону України “ Про прокуратуру”, ст. 29 Господ арського процесуального код ексу України на органи проку ратури покладається предста вництво інтересів громадян т а держави в судах у випадках, в изначених Законом. Прокурор має право звернутися до госп одарського суду з позовом в і нтересах держави або громадя нина. В силу ст. ст.20, 36-1 Закону Ук раїни “Про прокуратуру” при здійсненні прокурорського н агляду за додержанням і заст осуванням законів прокурор м ає право звертатись до суду з заявою про захист прав і зако нних інтересів громадян, дер жави, а також підприємств та і нших юридичних осіб при наяв ності порушень або загрози п орушень економічних, політич них та інших державних інтер есів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняю ться у відносинах між ними аб о з державою.

Згідно ст. 13 Конституції Укр аїни, природні ресурси, що зна ходяться у межах території У країни, є об'єктами права влас ності Українського народу й повинні використовуватися в ідповідно до закону.

Статтею 66 Конституції Украї ни встановлено, що кожен зобо в'язаний не заподіювати шкод у природі, культурній спадщи ні, відшкодовувати завдані н им збитки.

Відповідно до ст. 40 Закону Ук раїни "Про охорону навколишн ього природного середовища" від 25.06.1991 р. №1264-ХІІ, використання природних ресурсів громадян ами, підприємствами, установ ами та організаціями здійсню ється з додержанням обов'язк ових екологічних вимог.

Згідно ст. 20 Закону України № 1264-ХІІ державний контроль за в икористанням і охороною земе ль, надр, поверхневих і підзем них вод, атмосферного повітр я, лісів та іншої рослинності , тваринного світу, морського середовища та природних рес урсів територіальних вод, ко нтинентального шельфу і викл ючної (морської) економічної зони республіки, дотримання м заходів біологічної і гене тичної безпеки щодо біологіч них об'єктів навколишнього п риродного середовища при ств оренні, дослідженні та практ ичному використанні генетич но модифікованих організмів у відкритій системі, а також з а додержанням норм екологічн ої безпеки відноситься до ко мпетенції спеціально уповно важених органів державного у правління в галузі охорони н авколишнього природного сер едовища та використання прир одних ресурсів.

Відповідно до чинного зако нодавства спеціально уповно важеними органами управлінн я в галузі охорони навколишн ього природного середовища, використання природних ресу рсів, контролю за використан ням коштів, отриманих від кор истування чи забруднення при родних ресурсів є Міністерст во екології і природних ресу рсів України.

Згідно зі статтею 2 Закону У країни "Про охорону атмосфер ного повітря" від 16.10.1992 р. №2707-XII ві дносини в галузі охорони атм осферного повітря регулюють ся цим Законом, Законом Украї ни "Про охорону навколишньог о природного середовища" та і ншими нормативно-правовими а ктами.

Підставою для звернення п рокурора до суду з позовною з аявою є факт порушення відпо відачем природоохоронного з аконодавства, яке виражаєтьс я у незаконному викиді забру днюючих речовин в атмосферне повітря, з порушенням порядк у здійснення викидів забрудн юючих речовин в атмосферу ві д спалювання природного газу в газових котлах, тобто з пору шенням вимог ст.ст.11, 33 Закону У країни "Про охорону атмосфер ного повітря".

Відповідно до ч. 5 ст. 11 Зако ну України №2707-XII викиди забруд нюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джере лами можуть здійснюватися пі сля отримання дозволу, який в идається територіальним орг аном спеціально уповноважен ого центрального органу вико навчої влади з питань еколог ії та природних ресурсів за п огодженням із територіальни м органом спеціально уповнов аженого центрального органу виконавчої влади з питань ох орони здоров'я.

Як свідчать матеріали спр ави, 21 квітня 2011р. державним інс пектором з охорони навколишн ього природного середовища Д ержавної екологічної інспек ції у Тернопільській області Яковець О.В. на підставі напра влення на проведення перевір ки №613 та з урахуванням повідо млення відповідача про здійс нення планової перевірки №2-2/4 85 від 11.04.2011р. було проведено пере вірку на предмет дотримання Пилявською сільською радою п риродоохоронного законодав ства, за результатами якої ск ладено акт перевірки, в якому зафіксовано факт здійснення відповідачем викидів забруд нюючих речовин в атмосферне повітря від шести стаціонарн их джерел викидів (двох котлі в, що знаходяться в Новоставс ькому та Пилявському дитсадк ах та чотирьох конвекторах, щ о розташовані а адмінприміще ннях сільської ради) за відсу тності відповідного дозволу уповноважених органів, що є п орушенням встановленого пор ядку здійснення викидів забр уднюючих речовин в атмосферн е повітря згідно ст. 11 Закону У країни "Про охорону атмосфер ного повітря". Даний акт підпи саний зі сторони відповідача сільським головою, що є також відповідальним за природоох оронну роботу ОСОБА_2 без зауважень та заперечень.

Згідно із п. 4 ст. 33 Закону Укр аїни №2707-XII особи, винні у викида х забруднюючих речовин в атм осферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону несуть відповідальність, згідно із законом.

Стаття 68 Закону України №1264 -ХІІ передбачає, що підприємс тва, установи, організації та громадяни зобов'язані відшк одовувати шкоду, заподіяну н ими внаслідок порушення зако нодавства про охорону навкол ишнього природного середови ща, в порядку та poзмipax, встановл ених законодавством України , яка кореспондуються зі ст. 34 З акону України №2707-XII.

Згідно довідки №830 від 23.09.2011р., в иданою Пилявською сільською радою, вбачається, що за періо д з 01.02.2009 р. по 21.04.2011р. відповідачем використано 30086 кубічних метр и газу (в тому числі 14346 м.куб. газ у котлом в Новоставському ди тсадку, 7820 м.куб. газу котлом в П илявському дитсадку та 7920 м.ку б. газу - чотирма конвектора ми в адмінприміщеннях сільсь кої ради.

Згідно поданих позивачем р озрахунків розміру відшкоду вання збитків, проведених у в ідповідності до Методики роз рахунку розмірів відшкодува ння збитків, які заподіяні де ржаві в результаті наднормат ивних викидів забруднюючих р ечовин в атмосферне повітря (затвердженої наказом Мініст ерства охорони навколишньог о природного середовища Укра їни від 10.12.2008р. № 639 та зареєстров аної в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064), внаслідо к порушення відповідачем вим ог діючого природоохоронног о законодавства, а саме - зді йснення викидів забруднюючи х речовин в атмосферне повіт ря від спалювання 7920 метрів ку бічних природного газу чотир ма конвекторами та 22166 м.куб. пр иродного газу двома котлами при відсутності відповідног о дозволу уповноважених орга нів державі заподіяно збиткі в на загальну суму 2539,61 грн.

Факт відсутності дозволу в ідповідачем не заперечуєтьс я, як і не заперечується факт н евиконання Пилявською сільс ькою радою вимог припису №2-2/1645 від 21.04.2011р. про усунення поруше нь природоохоронного законо давства в частині виготовлен ня необхідної проектної доку ментації та отримання дозвол у на викиди забруднюючих реч овин в атмосферне повітря.

Методика розрахунку розмі рів відшкодування збитків вс тановлює єдині на території України правила визначення р озмірів відшкодування збитк ів, заподіяних державі в резу льтаті наднормативних викид ів забруднюючих речовин в ат мосферне повітря стаціонарн ими джерелами підприємств, у станов, організацій та грома дян-підприємців.

За наслідками правового ан алізу наведених вище приписі в законодавства, яке регламе нтує спірні правовідносини, у п.1.2. Роз'яснення президії Вищ ого арбітражного суду від 27.06.20 01р. № 02-5/744 (з наступними змінами т а доповненнями) зазначено, що відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навкол ишнього природного середови ща” шкода, заподіяна внаслід ок порушення природоохоронн ого законодавства, підлягає компенсації, як правило, в пов ному обсязі без застосування норм зниження розміру стягн ення та незалежно від збору з а забруднення навколишнього природного середовища та по гіршення якості природних ре сурсів.

Відповідальність за поруш ення законодавства про охоро ну навколишнього природного середовища несуть особи, вин ні у допущенні наднормативни х викидів забруднюючих речов ин у навколишнє природне сер едовище. Застосування заході в дисциплінарної, адміністра тивної або кримінальної відп овідальності не звільняє вин них від компенсації шкоди, за подіяної забрудненням навко лишнього природного середов ища та погіршенням якості пр иродних ресурсів.

Відповідно до ст. 11, 1166 ч. 1 ЦК Ук раїни, цивільні права та обов ' язки виникають із дій осіб , що передбачені актами цивіл ьного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права т а обов' язки; підставами вин икнення цивільних прав та об ов' язків, зокрема, є завданн я майнової (матеріальної) та м оральної шкоди іншій особі; м айнова шкода, завдана неправ омірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим нем айновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкод а, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодову ється в повному обсязі особо ю, яка її завдала.

За порушення природоохоро нного законодавства 21.04.2011р. дер жавним інспектором складено протокол про адміністративн е правопорушення №007333; 21.04.2011р. вин есено постанову про накладен ня адміністративного стягне ння №24, згідно якої на гр. ОСО БА_2 (сільського голову с. Пил ява) за вчинення ним адмініст ративного правопорушення (по рушення порядку викидів забр уднюючих речовин в атмосферн е повітря) накладено адмініс тративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 85,00 грн., що спл ачено згідно квитанції №377 від 10.05.2011р.

Згідно вимог ст.ст. 32, 33 ГПК Укр аїни, доказами у справі є буд ь - які фактичні дані, на підст аві яких господарський суд у визначеному порядку встанов лює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуютьс я вимоги і заперечення сторі н, а також інші обставини, які мають значення для правильно го вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підст аву своїх вимог та заперечен ь.

Надіслана на адресу відпов ідача претензія №1-1/4335 від 14.10.2011р. з пропозицією сплатити 2539,61 грн . збитків за порушення вимог п риродоохоронного законодав ства, залишена Пилявською сі льською радою без відповіді та задоволення.

Враховуючи викладене, а так ож зважаючи на те, що відповід ач не надав суду доказів пога шення заподіяних державі зби тків, як і доказів наявності д озволу на викиди забруднюючи х речовин в атмосферу, тому по зовні вимоги прокуратури щод о стягнення з Пилявської сіл ьської ради 2539,61 грн. завданих д ержаві збитків суд визнає пр авомірними, обґрунтованими т а такими, що підлягають до зад оволення.

Заперечення відповідача з приводу ненадання Державною екологічною інспекцією у Те рнопільській області Пилявс ькій сільській раді попередн ьої інформації про необхідні сть отримання дозволу на зді йснення викидів забруднюючи х речовин в атмосферне повіт ря під час користування стац іонарними джерелами опаленн я (котел та конвектор) не можут ь слугувати підставою для зв ільнення від відповідальнос ті у вигляді відшкодування з битків.

Окрім того, на думку суду, ін формування про необхідність отримання відповідного дозв олу не входить в обов' язки п озивача, оскільки Державна е кологічна інспекція у Терноп ільській області є контролюю чим органом в сфері додержан ня вимог законодавства про о хорону навколишнього природ ного середовища.

Відповідно до вимог п. 35 ст. 4 т а ч. 1 ст. 20 Закону України “Про Д ержавний бюджет на 2011 рік” дже релом формування спеціально го фонду державного бюджету у 2011 році є частина доходів 30 ві дсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону н авколишнього природного сер едовища внаслідок господарс ької чи іншої діяльності; дже релами формування спеціальн ого фонду місцевих бюджетів 2011 році є 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, запод іяну порушенням законодавст ва про охорону навколишнього природного середовища внасл ідок господарської та іншої діяльності, зараховуються до місцевих бюджетів згідно із статтею 46 Закону України “Про охорону навколишнього приро дного середовища”, в тому чис лі до сільських селищних та м іських бюджетів 50 відсотків, о бласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим 2 0 відсотків, бюджетів міст Киє ва і Севастополя 70 відсотків.

Грошові стягнення за поруш ення норм і правил охорони на вколишнього природного сере довища та шкода, заподіяна по рушенням законодавства про о хорону навколишнього природ ного середовища внаслідок го сподарської чи іншої діяльно сті є джерелом формування сп еціального фонду місцевого б юджету Пилявської сільської ради і повинні стягуватись у примусовому порядку на р/р 331173 31700100, в ГУДКУ у Тернопільскій об ласті, МФО 838012, код бюджету 24062100, ід ент. код одержувача 23588195.

Відповідно до ст. 49 ГПК Украї ни та п. 2 ст. 4 Закону України "Пр о судовий збір" судовий збір п окладається на відповідача у справі в розмірі 1411,50 грн. та під лягає стягненню в дохід держ авного бюджету, оскільки про курор від сплати держмита зв ільнений на підставі п. 11 ч. 1 ст . 5 Закону України "Про судовий збір".

В судовому засіданні 29.11.2011р. в ідповідно до ст. 85 ГПК України оголошено лише вступну та ре золютивну частини рішення го сподарського суду.

На підставі наведеного та к еруючись ст. ст. 1, 2, 22, 29, 33, 43, 44, 49, 81-1, 82-85, 116, 117 Господарського процесуаль ного кодексу України, господ арський суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Пилявської сіл ьської ради, с. Пилява Бучацьк ого району Тернопільської об ласті, ідент. код 04392847:

- 2539,61 грн. збитків в дохід спеціального фонду місцевог о бюджету Пилявської сільськ ої ради (р/р 33117331700100, в ГУДКУ у Терн опільскій області, МФО 838012, код бюджету 24062100, ідент. код одержув ача 23588195);

- 1411,50 грн. судового збору в дохід Державного бюджету У країни (р/р 31212206700002, одержувач Дер жавний бюджет м. Тернопіль, 220300 01, ідент. код 23588119, банк одержувач а: ГУДКУ у Тернопільській обл асті, МФО банку одержувача: 838012 ).

Накази видати після набра ння судовим рішенням законно ї сили.

На рішення господарсько го суду, яке не набрало законн ої сили, сторони та прокурор м ають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня прийняття (підписанн я) рішення "02" грудня 2011 рок у через місцевий господа рський суд.

Це поле друкуватися н е буде !!! Інформацію НЕ ЗМІНЮВ АТИ !!!переведено в чистовик -9070

Суддя Н.О. Андрусик

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення29.11.2011
Оприлюднено21.12.2011
Номер документу19977649
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —17/80/5022-1606/2011

Судовий наказ від 13.12.2011

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Ухвала від 15.11.2011

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Судовий наказ від 13.12.2011

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

Рішення від 29.11.2011

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Андрусик Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні