ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"29" листопада 2011 р. Справа № 17/78/5022-1604/2011
Господарський суд Терноп ільської області у складі
судді Андрусик Н.О.
Розглянув справу
за позовом Прокурора Бу чацького району Тернопільсь кої області в інтересах держ ави - Міністерства екології та природних ресурсів Украї ни, в особі Державної екологі чної інспекції у Тернопільсь кій області, м. Тернопіль
до відповідача: Старопе тликівської сільської ради, с. Старі Петликівці Бучацько го району Тернопільської обл асті
про стягнення 1217,89 грн. шко ди, завданої порушенням зако нодавства про охорону атмосф ерного повітря
За участю представників ст орін:
позивача: ОСОБА_1, гол овний спеціаліст-юрисконсул ьт, довіреність № 1-1/1867 від 11.05.11р.;
відповідача: Вар'ян В.Т., с ільський голова, паспорт сер ії МС №НОМЕР_1 від 15.12.1998р.;
прокурор: Кметик Л.Я., про курор відділу представництв а інтересів громадян та держ ави в судах, посвідчення № 67 ві д 29.08.2011р., представник прокурату ри Тернопільської області
В розпочатому судовому зас іданні представникам сторін та прокурору роз' яснено їх права та обов' язки, передба чені ст. ст. 20, 22, 29, 81-1 ГПК України.
За відсутності відповідно го клопотання технічна фікса ція судового процесу судом н е здійснювалася.
Прокурор Бучацького район у звернувся в інтересах держ ави - Міністерства екології та природних ресурсів Украї ни, в особі Державної екологі чної інспекції у Тернопільсь кій області, м. Тернопіль, в ли стопаді 2011р. до господарськог о суду Тернопільської област і з позовом до Старопетликів ської сільської ради, с. Старі Петликівці Бучацького район у Тернопільської області, пр о стягнення 1217,89 грн. збитків, за подіяних внаслідок наднорма тивних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітр я.
Позов обґрунтовується коп ією акту перевірки дотриманн я природоохоронного законод авства від 25.08.2011р.; копією припи су №2-2/3412 від 25.08.2011р.; копією проток олу про адміністративне прав опорушення №007588 від 25.08.2011р.; копіє ю постанови про накладення а дміністративного стягнення №63 від 25.08.2011р.; копією довідки №166 від 25.08.2011р.; розрахунками розмір у збитків; копією квитанції № 207 від 26.08.2011р.; копією претензії № 1-1/4336 від 14.10.2011р.; іншими матеріала ми.
Ухвалою господарського су ду від 15.11.2011р. порушено провадже ння у справі та призначено су дове засідання на 29.11.2011р.
Представник позивача та пр окурор в судовому засіданні підтримали позовні вимоги по вністю з підстав, наведених у позовній заяві, просили позо в задоволити.
Відповідач в судовому з асіданні позовні вимоги запе речує. Вказує, що позивачем не надано сільській раді будь-я ких нормативів викидів забру днюючих речовин в атмосферне повітря та непроінформовано про необхідність отримання дозволу на викиди шкідливих речовин в атмосферне повітря . Також повідомив, що сільська рада недоотримала фінансува ння, снує заборгованість по в иплаті заробітної плати прац івниками за жовтень-листопад 2011р., тому сплатити зазначені з битки немає можливості.
Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши доводи предс тавника позивача, запереченн я відповідача, думку прокуро ра, оцінивши представлені до кази в їх сукупності, судом вс тановлено наступне:
Згідно вимог ст. 121 Конститу ції України, Закону України “ Про прокуратуру”, ст. 29 Господ арського процесуального код ексу України на органи проку ратури покладається предста вництво інтересів громадян т а держави в судах у випадках, в изначених Законом. Прокурор має право звернутися до госп одарського суду з позовом в і нтересах держави або громадя нина. В силу ст. ст.20, 36-1 Закону Ук раїни “Про прокуратуру” при здійсненні прокурорського н агляду за додержанням і заст осуванням законів прокурор м ає право звертатись до суду з заявою про захист прав і зако нних інтересів громадян, дер жави, а також підприємств та і нших юридичних осіб при наяв ності порушень або загрози п орушень економічних, політич них та інших державних інтер есів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняю ться у відносинах між ними аб о з державою.
Згідно ст. 13 Конституції Укр аїни, природні ресурси, що зна ходяться у межах території У країни, є об'єктами права влас ності Українського народу й повинні використовуватися в ідповідно до закону.
Статтею 66 Конституції Украї ни встановлено, що кожен зобо в'язаний не заподіювати шкод у природі, культурній спадщи ні, відшкодовувати завдані н им збитки.
Відповідно до ст. 40 Закону Ук раїни "Про охорону навколишн ього природного середовища" від 25.06.1991 р. №1264-ХІІ, використання природних ресурсів громадян ами, підприємствами, установ ами та організаціями здійсню ється з додержанням обов'язк ових екологічних вимог.
Згідно ст. 20 Закону України № 1264-ХІІ державний контроль за в икористанням і охороною земе ль, надр, поверхневих і підзем них вод, атмосферного повітр я, лісів та іншої рослинності , тваринного світу, морського середовища та природних рес урсів територіальних вод, ко нтинентального шельфу і викл ючної (морської) економічної зони республіки, дотримання м заходів біологічної і гене тичної безпеки щодо біологіч них об'єктів навколишнього п риродного середовища при ств оренні, дослідженні та практ ичному використанні генетич но модифікованих організмів у відкритій системі, а також з а додержанням норм екологічн ої безпеки відноситься до ко мпетенції спеціально уповно важених органів державного у правління в галузі охорони н авколишнього природного сер едовища та використання прир одних ресурсів.
Відповідно до чинного зако нодавства спеціально уповно важеними органами управлінн я в галузі охорони навколишн ього природного середовища, використання природних ресу рсів, контролю за використан ням коштів, отриманих від кор истування чи забруднення при родних ресурсів є Міністерст во екології і природних ресу рсів України.
Згідно зі статтею 2 Закону У країни "Про охорону атмосфер ного повітря" від 16.10.1992 р. №2707-XII ві дносини в галузі охорони атм осферного повітря регулюють ся цим Законом, Законом Украї ни "Про охорону навколишньог о природного середовища" та і ншими нормативно-правовими а ктами.
Підставою для звернення п рокурора до суду з позовною з аявою є факт порушення відпо відачем природоохоронного з аконодавства, яке виражаєтьс я у незаконному викиді забру днюючих речовин в атмосферне повітря, з порушенням порядк у здійснення викидів забрудн юючих речовин в атмосферу ві д спалювання природного газу в газових котлах, тобто з пору шенням вимог ст.ст.11, 33 Закону У країни "Про охорону атмосфер ного повітря".
Відповідно до ч. 5 ст. 11 Зако ну України №2707-XII викиди забруд нюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джере лами можуть здійснюватися пі сля отримання дозволу, який в идається територіальним орг аном спеціально уповноважен ого центрального органу вико навчої влади з питань еколог ії та природних ресурсів за п огодженням із територіальни м органом спеціально уповнов аженого центрального органу виконавчої влади з питань ох орони здоров'я.
Як свідчать матеріали спр ави, 25 серпня 2011р. державним інс пектором з охорони навколишн ього природного середовища Д ержавної екологічної інспек ції у Тернопільській області Яковець О.В. на підставі напра влення на проведення перевір ки №1189 та з урахуванням повідо млення відповідача про здійс нення планової перевірки №2-2/3 179 від 08.08.2011р. було проведено пере вірку на предмет дотримання Старопетликівською сільськ ою радою природоохоронного з аконодавства, за результатам и якої складено акт перевірк и, в якому зафіксовано факт зд ійснення відповідачем викид ів забруднюючих речовин в ат мосферне повітря від трьох с таціонарних джерел викидів ( котла, що знаходиться в дитса дку та конвекторів, що розміщ ені в сільській раді та фельд шерсько-акушерському пункті ) за відсутності відповідног о дозволу уповноважених орга нів, що є порушенням встановл еного порядку здійснення вик идів забруднюючих речовин в атмосферне повітря згідно ст . 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря". Даний акт підписаний зі сторони ві дповідача сільським головою , що є також відповідальним за природоохоронну роботу Вар' ян В.Т. без зауважень та запере чень.
Згідно із п. 4 ст. 33 Закону Укр аїни №2707-XII особи, винні у викида х забруднюючих речовин в атм осферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону несуть відповідальність, згідно із законом.
Стаття 68 Закону України №1264 -ХІІ передбачає, що підприємс тва, установи, організації та громадяни зобов'язані відшк одовувати шкоду, заподіяну н ими внаслідок порушення зако нодавства про охорону навкол ишнього природного середови ща, в порядку та poзмipax, встановл ених законодавством України , яка кореспондуються зі ст. 34 З акону України №2707-XII.
Згідно довідки №166 від 25.08.2011р., в иданої Старопетликівською с ільською радою, вбачається, щ о за період з 01.02.2009 р. по 23.08.2011р. відп овідачем використано 15635 кубі чних метри газу (в тому числі 6 230 м.куб. газу котлом "Hermann" в дитса дку, 6270 м.куб. газу конвектором "АКОГ" в адмінприміщенні сіль ської ради та 3135 м.куб. газу - к онвектором "FEg F-8,50Г в фельдшерсь ко-акушерському пункті".
Згідно поданих позивачем р озрахунків розміру відшкоду вання збитків, проведених у в ідповідності до Методики роз рахунку розмірів відшкодува ння збитків, які заподіяні де ржаві в результаті наднормат ивних викидів забруднюючих р ечовин в атмосферне повітря (затвердженої наказом Мініст ерства охорони навколишньог о природного середовища Укра їни від 10.12.2008р. № 639 та зареєстров аної в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064), внаслідо к порушення відповідачем вим ог діючого природоохоронног о законодавства, а саме - зді йснення викидів забруднюючи х речовин в атмосферне повіт ря від спалювання 9405 метрів ку бічних природного газу двома конвекторами та 6230 м.куб. приро дного газу котлом при відсут ності відповідного дозволу у повноважених органів держав і заподіяно збитків на загал ьну суму 1217,89 грн.
Факт відсутності дозволу в ідповідачем не заперечуєтьс я, як і не заперечується факт н евиконання Старопетликівсь кою сільською радою вимог пр ипису №2-2/3412 від 25.08.2011р. про усунен ня порушень природоохоронно го законодавства в частині в иготовлення необхідної прое ктної документації та отрима ння дозволу на викиди забруд нюючих речовин в атмосферне повітря.
Методика розрахунку розмі рів відшкодування збитків вс тановлює єдині на території України правила визначення р озмірів відшкодування збитк ів, заподіяних державі в резу льтаті наднормативних викид ів забруднюючих речовин в ат мосферне повітря стаціонарн ими джерелами підприємств, у станов, організацій та грома дян-підприємців.
За наслідками правового ан алізу наведених вище приписі в законодавства, яке регламе нтує спірні правовідносини, у п.1.2. Роз'яснення президії Вищ ого арбітражного суду від 27.06.20 01р. № 02-5/744 (з наступними змінами т а доповненнями) зазначено, що відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навкол ишнього природного середови ща” шкода, заподіяна внаслід ок порушення природоохоронн ого законодавства, підлягає компенсації, як правило, в пов ному обсязі без застосування норм зниження розміру стягн ення та незалежно від збору з а забруднення навколишнього природного середовища та по гіршення якості природних ре сурсів.
Відповідальність за поруш ення законодавства про охоро ну навколишнього природного середовища несуть особи, вин ні у допущенні наднормативни х викидів забруднюючих речов ин у навколишнє природне сер едовище. Застосування заході в дисциплінарної, адміністра тивної або кримінальної відп овідальності не звільняє вин них від компенсації шкоди, за подіяної забрудненням навко лишнього природного середов ища та погіршенням якості пр иродних ресурсів.
Відповідно до ст. 11, 1166 ч. 1 ЦК Ук раїни, цивільні права та обов ' язки виникають із дій осіб , що передбачені актами цивіл ьного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права т а обов' язки; підставами вин икнення цивільних прав та об ов' язків, зокрема, є завданн я майнової (матеріальної) та м оральної шкоди іншій особі; м айнова шкода, завдана неправ омірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим нем айновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкод а, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодову ється в повному обсязі особо ю, яка її завдала.
Згідно вимог ст.ст. 32, 33 ГПК Укр аїни, доказами у справі є буд ь - які фактичні дані, на підст аві яких господарський суд у визначеному порядку встанов лює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуютьс я вимоги і заперечення сторі н, а також інші обставини, які мають значення для правильно го вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підст аву своїх вимог та заперечен ь.
Надіслана на адресу відпов ідача претензія №1-1/4336 від 14.10.2011р. з пропозицією сплатити 1217,89 грн . збитків за порушення вимог п риродоохоронного законодав ства, залишена Старопетликів ською сільською радою без ві дповіді та задоволення.
Враховуючи викладене, а так ож зважаючи на те, що відповід ач не надав суду доказів пога шення заподіяних державі зби тків, як і доказів наявності д озволу на викиди забруднюючи х речовин в атмосферу, тому по зовні вимоги прокуратури щод о стягнення з Старопетликівс ької сільської ради, 1217,89 грн. за вданих державі збитків суд в изнає правомірними, обґрунто ваними та такими, що підлягаю ть до задоволення.
Заперечення відповідача з приводу ненадання Державною екологічною інспекцією у Те рнопільській області Староп етликівській сільській раді попередньої інформації про необхідність отримання дозв олу на здійснення викидів за бруднюючих речовин в атмосфе рне повітря під час користув ання стаціонарними джерелам и опалення (котел та конвекто р) не можуть слугувати підста вою для звільнення від відпо відальності у вигляді відшко дування збитків.
Окрім того, на думку суду, ін формування про необхідність отримання відповідного дозв олу не входить в обов' язки п озивача, оскільки Державна е кологічна інспекція у Терноп ільській області є контролюю чим органом в сфері додержан ня вимог законодавства про о хорону навколишнього природ ного середовища.
Відповідно до вимог п. 35 ст. 4 т а ч. 1 ст. 20 Закону України “Про Д ержавний бюджет на 2011 рік” дже релом формування спеціально го фонду державного бюджету у 2011 році є частина доходів 30 ві дсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону н авколишнього природного сер едовища внаслідок господарс ької чи іншої діяльності; дже релами формування спеціальн ого фонду місцевих бюджетів 2011 році є 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, запод іяну порушенням законодавст ва про охорону навколишнього природного середовища внасл ідок господарської та іншої діяльності, зараховуються до місцевих бюджетів згідно із статтею 46 Закону України “Про охорону навколишнього приро дного середовища”, в тому чис лі до сільських селищних та м іських бюджетів 50 відсотків, о бласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим 2 0 відсотків, бюджетів міст Киє ва і Севастополя 70 відсотків.
Грошові стягнення за поруш ення норм і правил охорони на вколишнього природного сере довища та шкода, заподіяна по рушенням законодавства про о хорону навколишнього природ ного середовища внаслідок го сподарської чи іншої діяльно сті є джерелом формування сп еціального фонду місцевого б юджету Старопетликівської с ільської ради і повинні стяг уватись у примусовому порядк у на р/р 33117331700111, в ГУДКУ у Тернопіл ьскій області, МФО 838012, код бюдж ету 24062100, ідент. код одержувача 2 3588195.
Відповідно до ст. 49 ГПК Украї ни та п. 2 ст. 4 Закону України "Пр о судовий збір" судовий збір п окладається на відповідача у справі в розмірі 1411,50 грн. та під лягає стягненню в дохід держ авного бюджету, оскільки про курор від сплати держмита зв ільнений на підставі п. 11 ч. 1 ст . 5 Закону України "Про судовий збір".
В судовому засіданні 29.11.2011р. в ідповідно до ст. 85 ГПК України оголошено лише вступну та ре золютивну частини рішення го сподарського суду.
На підставі наведеного та к еруючись ст. ст. 1, 2, 22, 29, 33, 43, 44, 49, 81-1, 82-85, 116, 117 Господарського процесуаль ного кодексу України, господ арський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Старопетликівс ької сільської ради, с. Старі П етликівці Бучацького району Тернопільської області, іде нт. код 04392818:
- 1217,89 грн. збитків в дохід спеціального фонду місцевог о бюджету Старопетликівсько ї сільської ради (р/р 33117331700111, в ГУД КУ у Тернопільскій області, М ФО 838012, код бюджету 24062100, ідент. код одержувача 23588195);
- 1411,50 грн. судового збору в дохід Державного бюджету У країни (р/р 31212206700002, одержувач Дер жавний бюджет м. Тернопіль, 220300 01, ідент. код 23588119, банк одержувач а: ГУДКУ у Тернопільській обл асті, МФО банку одержувача: 838012 ).
Накази видати після набра ння судовим рішенням законно ї сили.
На рішення господарсько го суду, яке не набрало законн ої сили, сторони та прокурор м ають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня прийняття (підписанн я) рішення "02" грудня 2011 рок у через місцевий господа рський суд.
Це поле друкуватися не б уде !!! Інформацію НЕ ЗМІНЮВАТИ !!!переведено в чистовик -9071
Суддя Н.О. Андрусик
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2011 |
Оприлюднено | 21.12.2011 |
Номер документу | 19977650 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Андрусик Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні