ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"29" листопада 2011 р. Справа № 17/79/5022-1605/2011
Господарський суд Терноп ільської області у складі
судді Андрусик Н.О.
Розглянув справу
за позовом Прокурора Бу чацького району Тернопільсь кої області в інтересах держ ави - Міністерства екології та природних ресурсів Украї ни, в особі Державної екологі чної інспекції у Тернопільсь кій області, м. Тернопіль
до відповідача: Жизноми рської сільської ради, с. Жизн омир Бучацького району Терно пільської області
про стягнення 1626,20 грн. шко ди, завданої порушенням зако нодавства про охорону атмосф ерного повітря
За участю представників ст орін:
позивача: ОСОБА_1, гол овний спеціаліст-юрисконсул ьт, довіреність № 1-1/1867 від 11.05.11р.;
відповідача: ОСОБА_2 , сільський голова, паспорт се рії МС №НОМЕР_1 від 31.07.1996р.;
прокурор: Кметик Л.Я., про курор відділу представництв а інтересів громадян та держ ави в судах, посвідчення № 67 ві д 29.08.2011р., представник прокурату ри Тернопільської області
В розпочатому судовому зас іданні представникам сторін та прокурору роз' яснено їх права та обов' язки, передба чені ст. ст. 20, 22, 29, 81-1 ГПК України.
За відсутності відповідно го клопотання технічна фікса ція судового процесу судом н е здійснювалася.
Прокурор Бучацького район у звернувся в інтересах держ ави - Міністерства екології та природних ресурсів Украї ни, в особі Державної екологі чної інспекції у Тернопільсь кій області, м. Тернопіль, в ли стопаді 2011р. до господарськог о суду Тернопільської област і з позовом до Жизномирської сільської ради, с. Жизномир Бу чацького району Тернопільсь кої області, про стягнення 1626,20 грн. збитків, заподіяних внас лідок наднормативних викиді в забруднюючих речовин в атм осферне повітря.
Позов обґрунтовується коп ією акту перевірки дотриманн я природоохоронного законод авства від 11.05.2011р.; копією припи су №2-2/1861 від 11.05.2011р.; копією проток олу про адміністративне прав опорушення №007462 від 11.05.2011р.; копіє ю постанови про накладення а дміністративного стягнення №30 від 11.05.2011р.; копією довідки №116 від 11.05.2011р.; розрахунками розмір у збитків; копією квитанції № 366 від 11.05.2011р.; копією претензії № 1-1/4339 від 14.10.2011р.; іншими матеріала ми.
Ухвалою господарського су ду від 15.11.2011р. порушено провадже ння у справі та призначено су дове засідання на 29.11.2011р.
Представник позивача та пр окурор в судовому засіданні підтримали позовні вимоги по вністю з підстав, наведених у позовній заяві, просили позо в задоволити.
Відповідач в судовому з асіданні позовні вимоги запе речує. Вказує, що позивачем не надано сільській раді будь-я ких нормативів викидів забру днюючих речовин в атмосферне повітря та непроінформовано про необхідність отримання дозволу на викиди шкідливих речовин в атмосферне повітря . Також повідомив, що сільська рада недоотримала фінансува ння, існує заборгованість по виплаті заробітної плати пр ацівниками, тому сплатити за значені збитки немає можливо сті.
Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши доводи предс тавника позивача, запереченн я відповідача, думку прокуро ра, оцінивши представлені до кази в їх сукупності, судом вс тановлено наступне:
Згідно вимог ст. 121 Конститу ції України, Закону України “ Про прокуратуру”, ст. 29 Господ арського процесуального код ексу України на органи проку ратури покладається предста вництво інтересів громадян т а держави в судах у випадках, в изначених Законом. Прокурор має право звернутися до госп одарського суду з позовом в і нтересах держави або громадя нина. В силу ст. ст.20, 36-1 Закону Ук раїни “Про прокуратуру” при здійсненні прокурорського н агляду за додержанням і заст осуванням законів прокурор м ає право звертатись до суду з заявою про захист прав і зако нних інтересів громадян, дер жави, а також підприємств та і нших юридичних осіб при наяв ності порушень або загрози п орушень економічних, політич них та інших державних інтер есів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняю ться у відносинах між ними аб о з державою.
Згідно ст. 13 Конституції Укр аїни, природні ресурси, що зна ходяться у межах території У країни, є об'єктами права влас ності Українського народу й повинні використовуватися в ідповідно до закону.
Статтею 66 Конституції Украї ни встановлено, що кожен зобо в'язаний не заподіювати шкод у природі, культурній спадщи ні, відшкодовувати завдані н им збитки.
Відповідно до ст. 40 Закону Ук раїни "Про охорону навколишн ього природного середовища" від 25.06.1991 р. №1264-ХІІ, використання природних ресурсів громадян ами, підприємствами, установ ами та організаціями здійсню ється з додержанням обов'язк ових екологічних вимог.
Згідно ст. 20 Закону України № 1264-ХІІ державний контроль за в икористанням і охороною земе ль, надр, поверхневих і підзем них вод, атмосферного повітр я, лісів та іншої рослинності , тваринного світу, морського середовища та природних рес урсів територіальних вод, ко нтинентального шельфу і викл ючної (морської) економічної зони республіки, дотримання м заходів біологічної і гене тичної безпеки щодо біологіч них об'єктів навколишнього п риродного середовища при ств оренні, дослідженні та практ ичному використанні генетич но модифікованих організмів у відкритій системі, а також з а додержанням норм екологічн ої безпеки відноситься до ко мпетенції спеціально уповно важених органів державного у правління в галузі охорони н авколишнього природного сер едовища та використання прир одних ресурсів.
Відповідно до чинного зако нодавства спеціально уповно важеними органами управлінн я в галузі охорони навколишн ього природного середовища, використання природних ресу рсів, контролю за використан ням коштів, отриманих від кор истування чи забруднення при родних ресурсів є Міністерст во екології і природних ресу рсів України.
Згідно зі статтею 2 Закону У країни "Про охорону атмосфер ного повітря" від 16.10.1992 р. №2707-XII ві дносини в галузі охорони атм осферного повітря регулюють ся цим Законом, Законом Украї ни "Про охорону навколишньог о природного середовища" та і ншими нормативно-правовими а ктами.
Підставою для звернення п рокурора до суду з позовною з аявою є факт порушення відпо відачем природоохоронного з аконодавства, яке виражаєтьс я у незаконному викиді забру днюючих речовин в атмосферне повітря, з порушенням порядк у здійснення викидів забрудн юючих речовин в атмосферу ві д спалювання природного газу в газових котлах, тобто з пору шенням вимог ст.ст.11, 33 Закону У країни "Про охорону атмосфер ного повітря".
Відповідно до ч. 5 ст. 11 Зако ну України №2707-XII викиди забруд нюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джере лами можуть здійснюватися пі сля отримання дозволу, який в идається територіальним орг аном спеціально уповноважен ого центрального органу вико навчої влади з питань еколог ії та природних ресурсів за п огодженням із територіальни м органом спеціально уповнов аженого центрального органу виконавчої влади з питань ох орони здоров'я.
Як свідчать матеріали спр ави, 11 травня 2011р. державним інс пектором з охорони навколишн ього природного середовища Д ержавної екологічної інспек ції у Тернопільській області Яковець О.В. на підставі напра влення на проведення перевір ки №666 було проведено перевірк у на предмет дотримання Жизн омирською сільською радою пр иродоохоронного законодавс тва, за результатами якої скл адено акт перевірки, в якому з афіксовано факт здійснення в ідповідачем викидів забрудн юючих речовин в атмосферне п овітря від шести стаціонарни х джерел викидів (двох котлів , що знаходяться в дошкільном у закладі та 4 конвекторів, два з яких розміщені в сільській раді та два - в фельдшерсько -акушерському пункті) за відс утності відповідного дозвол у уповноважених органів, що є порушенням встановленого по рядку здійснення викидів заб руднюючих речовин в атмосфер не повітря згідно ст. 11 Закону України "Про охорону атмосфе рного повітря". Даний акт підп исаний зі сторони відповідач а сільським головою, що є тако ж відповідальним за природоо хоронну роботу ОСОБА_2 без зауважень та заперечень.
Згідно із п. 4 ст. 33 Закону Укр аїни №2707-XII особи, винні у викида х забруднюючих речовин в атм осферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону несуть відповідальність, згідно із законом.
Стаття 68 Закону України №1264 -ХІІ передбачає, що підприємс тва, установи, організації та громадяни зобов'язані відшк одовувати шкоду, заподіяну н ими внаслідок порушення зако нодавства про охорону навкол ишнього природного середови ща, в порядку та poзмipax, встановл ених законодавством України , яка кореспондуються зі ст. 34 З акону України №2707-XII.
Згідно довідки №116 від 11.05.2011р., в иданої Жизномирською сільсь кою радою, вбачається, що за пе ріод з 01.02.2009 р. по 10.05.2011р. відповіда чем використано 19221 кубічних м етри газу (в тому числі 14607 м.куб . газу двома котлами в дитсадк у, 2867 м.куб. газу двома конвекто рами в адмінприміщенні сільс ької ради та 1747 м.куб. газу - дв ома конвекторами в фельдшерс ько-акушерському пункті (за п еріод з 01.02.2009р. по 31.12.2010р.).
Згідно поданих позивачем р озрахунків розміру відшкоду вання збитків, проведених у в ідповідності до Методики роз рахунку розмірів відшкодува ння збитків, які заподіяні де ржаві в результаті наднормат ивних викидів забруднюючих р ечовин в атмосферне повітря (затвердженої наказом Мініст ерства охорони навколишньог о природного середовища Укра їни від 10.12.2008р. № 639 та зареєстров аної в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064), внаслідо к порушення відповідачем вим ог діючого природоохоронног о законодавства, а саме - зді йснення викидів забруднюючи х речовин в атмосферне повіт ря від спалювання 4614 метрів ку бічних природного газу чотир ма конвекторами та 14607 м.куб. пр иродного газу вдома котлами при відсутності відповідног о дозволу уповноважених орга нів державі заподіяно збиткі в на загальну суму 1626,20 грн.
Факт відсутності дозволу в ідповідачем не заперечуєтьс я, як і не заперечується факт н евиконання Жизномирською сі льською радою вимог припису №2-2/1861 від 11.05.2011р. про усунення пор ушень природоохоронного зак онодавства в частині виготов лення необхідної проектної д окументації та отримання доз волу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря .
Методика розрахунку розмі рів відшкодування збитків вс тановлює єдині на території України правила визначення р озмірів відшкодування збитк ів, заподіяних державі в резу льтаті наднормативних викид ів забруднюючих речовин в ат мосферне повітря стаціонарн ими джерелами підприємств, у станов, організацій та грома дян-підприємців.
За наслідками правового ан алізу наведених вище приписі в законодавства, яке регламе нтує спірні правовідносини, у п.1.2. Роз'яснення президії Вищ ого арбітражного суду від 27.06.20 01р. № 02-5/744 (з наступними змінами т а доповненнями) зазначено, що відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навкол ишнього природного середови ща” шкода, заподіяна внаслід ок порушення природоохоронн ого законодавства, підлягає компенсації, як правило, в пов ному обсязі без застосування норм зниження розміру стягн ення та незалежно від збору з а забруднення навколишнього природного середовища та по гіршення якості природних ре сурсів.
Відповідальність за поруш ення законодавства про охоро ну навколишнього природного середовища несуть особи, вин ні у допущенні наднормативни х викидів забруднюючих речов ин у навколишнє природне сер едовище. Застосування заході в дисциплінарної, адміністра тивної або кримінальної відп овідальності не звільняє вин них від компенсації шкоди, за подіяної забрудненням навко лишнього природного середов ища та погіршенням якості пр иродних ресурсів.
Відповідно до ст. 11, 1166 ч. 1 ЦК Ук раїни, цивільні права та обов ' язки виникають із дій осіб , що передбачені актами цивіл ьного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права т а обов' язки; підставами вин икнення цивільних прав та об ов' язків, зокрема, є завданн я майнової (матеріальної) та м оральної шкоди іншій особі; м айнова шкода, завдана неправ омірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим нем айновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкод а, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодову ється в повному обсязі особо ю, яка її завдала.
За порушення природоохоро нного законодавства 11.05.2011р. дер жавним інспектором складено протокол про адміністративн е правопорушення №007462; 11.05.2011р. вин есено постанову про накладен ня адміністративного стягне ння №30, згідно якої на гр. ОСО БА_2 (сільського голову с. Жиз номир) за вчинення ним адміні стративного правопорушення (порушення порядку викидів з абруднюючих речовин в атмосф ерне повітря) накладено адмі ністративне стягнення у вигл яді штрафу в розмірі 85,00 грн., що сплачено згідно квитанції № 366 від 11.05.2011р.
Згідно вимог ст.ст. 32, 33 ГПК Укр аїни, доказами у справі є буд ь - які фактичні дані, на підст аві яких господарський суд у визначеному порядку встанов лює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуютьс я вимоги і заперечення сторі н, а також інші обставини, які мають значення для правильно го вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підст аву своїх вимог та заперечен ь.
Надіслана на адресу відпов ідача претензія №1-1/4339 від 14.10.2011р. з пропозицією сплатити 1626,20 грн . збитків за порушення вимог п риродоохоронного законодав ства, залишена Жизномирською сільською радою без відпові ді та задоволення.
Враховуючи викладене, а так ож зважаючи на те, що відповід ач не надав суду доказів пога шення заподіяних державі зби тків, як і доказів наявності д озволу на викиди забруднюючи х речовин в атмосферу, тому по зовні вимоги прокуратури щод о стягнення з Жизномирської сільської ради, 1626,20 грн. завдан их державі збитків суд визна є правомірними, обґрунтовани ми та такими, що підлягають до задоволення.
Заперечення відповідача з приводу ненадання Державною екологічною інспекцією у Те рнопільській області Жизном ирській сільській раді попер едньої інформації про необхі дність отримання дозволу на здійснення викидів забрудню ючих речовин в атмосферне по вітря під час користування с таціонарними джерелами опал ення (котел та конвектор) не мо жуть слугувати підставою для звільнення від відповідальн ості у вигляді відшкодування збитків.
Окрім того, на думку суду, ін формування про необхідність отримання відповідного дозв олу не входить в обов' язки п озивача, оскільки Державна е кологічна інспекція у Терноп ільській області є контролюю чим органом в сфері додержан ня вимог законодавства про о хорону навколишнього природ ного середовища.
Відповідно до вимог п. 35 ст. 4 т а ч. 1 ст. 20 Закону України “Про Д ержавний бюджет на 2011 рік” дже релом формування спеціально го фонду державного бюджету у 2011 році є частина доходів 30 ві дсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону н авколишнього природного сер едовища внаслідок господарс ької чи іншої діяльності; дже релами формування спеціальн ого фонду місцевих бюджетів 2011 році є 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, запод іяну порушенням законодавст ва про охорону навколишнього природного середовища внасл ідок господарської та іншої діяльності, зараховуються до місцевих бюджетів згідно із статтею 46 Закону України “Про охорону навколишнього приро дного середовища”, в тому чис лі до сільських селищних та м іських бюджетів 50 відсотків, о бласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим 2 0 відсотків, бюджетів міст Киє ва і Севастополя 70 відсотків.
Грошові стягнення за поруш ення норм і правил охорони на вколишнього природного сере довища та шкода, заподіяна по рушенням законодавства про о хорону навколишнього природ ного середовища внаслідок го сподарської чи іншої діяльно сті є джерелом формування сп еціального фонду місцевого б юджету Жизномирської сільсь кої ради і повинні стягувати сь у примусовому порядку на р /р 33115331700083, в ГУДКУ у Тернопільскі й області, МФО 838012, код бюджету 24 062100, ідент. код одержувача 23588195.
Відповідно до ст. 49 ГПК Украї ни та п. 2 ст. 4 Закону України "Пр о судовий збір" судовий збір п окладається на відповідача у справі в розмірі 1411,50 грн. та під лягає стягненню в дохід держ авного бюджету, оскільки про курор від сплати держмита зв ільнений на підставі п. 11 ч. 1 ст . 5 Закону України "Про судовий збір".
В судовому засіданні 29.11.2011р. в ідповідно до ст. 85 ГПК України оголошено лише вступну та ре золютивну частини рішення го сподарського суду.
На підставі наведеного та к еруючись ст. ст. 1, 2, 22, 29, 33, 43, 44, 49, 81-1, 82-85, 116, 117 Господарського процесуаль ного кодексу України, господ арський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Жизномирської сільської ради, с. Жизномир Бу чацького району Тернопільсь кої області, ідент. код 14052638:
- 1626,20 грн. збитків в дохід спеціального фонду місцевог о бюджету Жизномирської сіль ської ради (р/р 33115331700083, в ГУДКУ у Т ернопільскій області, МФО 838012, код бюджету 24062100, ідент. код одер жувача 23588195);
- 1411,50 грн. судового збору в дохід Державного бюджету У країни (р/р 31212206700002, одержувач Дер жавний бюджет м. Тернопіль, 220300 01, ідент. код 23588119, банк одержувач а: ГУДКУ у Тернопільській обл асті, МФО банку одержувача: 838012 ).
Накази видати після набра ння судовим рішенням законно ї сили.
На рішення господарсько го суду, яке не набрало законн ої сили, сторони та прокурор м ають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) р ішення "02" грудня 2011 року через місцевий господарський суд.
Це поле друкуватися н е буде !!! Інформацію НЕ ЗМІНЮВ АТИ !!!переведено в чистовик -9073
Суддя Н.О. Андрусик
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2011 |
Оприлюднено | 21.12.2011 |
Номер документу | 19977651 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Андрусик Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні