Рішення
від 18.11.2011 по справі 5024/1882/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОН СЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18



Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18.11.2011 С права № 5024/1882/2011

Господарський суд Херсонс ької області у складі судді Пригузи П.Д. при секрет арі Андреєвець А.В., розглянув ши у відкритому судовому зас іданні справу

за позовом Державної е кологічної інспекції в Херсо нській області, ідентифікаці йний код 34906216, пров. Козацький, 10, м. Херсон,

до Зеленівського сільс ького комунального підприєм ства, ідентифікаційний код 3146 1592, вул. Корбута, 35, с. Зелене Верх ньорогачицького району Херс онської області,

про відшкодування збит ків у сумі 105402,82 грн.

за участю представників ст орін:

від позивача: юрист - ОСОБА _1, довіреність від 18.10.2011 р.;

від відповідача: керівник - Хайленко С.І., розпорядження г олови сільради № 9 від 29.04.2011 р.;

в с т а н о в и в:

Державна екологічна і нспекція в Херсонській облас ті, далі позивач, звернулася д о господарського суду з позо вом до Зеленівського сільськ ого комунального підприємст ва, далі відповідач, про стягнення з останнього кошт ів в сумі 105402,82 грн., які позивач в важає збитками державі, що за вдані відповідачем самовіль ним спеціальним водокористу ванням.

Представником позивача по зовні вимоги підтримано з пі дстав зазначених у позові, по силаючись на те, що в період з 01.01.2011 року по 19.05.2011 року відповіда чем, який є юридичною особою - об' єктом права комунальної власності Зеленівської сіль ської ради, без дозволу на зді йснення спеціального водоко ристування забрано 8688 куб.м. пі дземної води, чим порушено ви моги водного законодавства т а завдано збитки державі в су мі 105402,82 грн., просить задовольн ити позовні вимоги і стягнут и з відповідача збитки, які пі длягають зарахуванню на спец іальний рахунок Зеленівсько ї сільської ради Верхньорога чицького району Херсонської області.

Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому визнає факт самовільного без спеці ального дозволу використанн я водних ресурсів, але вважає , що "Методика розрахунку розм ірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідо к порушення законодавства пр о охорону та раціональне вик ористання водних ресурсів" н е підлягає застосуванню до с пірних відносин, просить від мовити у позові повністю.

В судовому засіданні 17.11.2011 ро ку представник відповідача в изнав факт роботи підприємст ва без дозволу на спеціальне водокористування та об' єм води, що спожитий без дозволу , пояснив, що відповідач здійс нював забезпечення питною во дою населення місцевої грома ди та не мав права його припин ити, не вважає підприємство в инним у завданні шкоди приро дним ресурсам.

Відповідно до ст. 20 Закону Ук раїни "Про охорону навколишн ього природного середовища" позивачу, як спеціально упов новаженому органу з питань е кології та природних ресурсі в, надано право здійснювати к онтроль за використанням та охороною земель, надр, лісів т а дотриманням норм екологічн ої безпеки, а також подання по зовів про відшкодування збит ків заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього приро дного середовища. Згідно Пол оження про державну екологіч ну інспекцію в Херсонській о бласті, затвердженої наказом Міністерства охорони навкол ишнього природного середови ща України 19.02.2007р. № 55, державна е кологічна інспекція в Херсон ській області здійснює реалі зацію державної політики у с фері охорони навколишнього п риродного середовища, відтво рення та охорони природних р есурсів, отже є належним пози вачем.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх с укупності та законодавство, що регулює досліджувані судо м правовідносини, суд вважає позовні вимоги такими, що під лягають задоволенню частков о з наступних підстав.

Правовідносини з приводу в икористання водних ресурсів держави регулюються нормами Закону України "Про охорону н авколишнього природного сер едовища", Водного кодексу Укр аїни, Законом України «Про пи тну воду та питне водопостач ання», Кодексом України «Про надра»та іншими законодавчи ми актами.

Цивільно-правова відповід альність за порушення водног о законодавства регулюється вказаними Законами, Цивільн им та Господарським кодексам и України, іншими актами зако нодавства.

Відповідно до ч. 3 ст. 38 Закону України "Про охорону навколи шнього природного середовищ а" та п. 9 ст. 44, ст. ст. 48-49 Водного ко дексу України спеціальне вик ористання водних ресурсів, з дійснюється за наявності доз волу і своєчасної сплати збо рів за спеціальне водокорист ування та інших зборів відпо відно до законодавства. Спец іальне водокористування є пл атним.

Згідно ст. 16 Закону України « Про питну воду та питне водоп остачання»підприємство пит ного водопостачання провади ть свою діяльність на підста ві дозволу на спеціальне вод окористування або дозволу на користування надрами.

Відповідно до п. 6 ч. 3 ст. 110 Водн ого кодексу України, у випадк у недотримання умов дозволу або порушення правил спеціал ьного водокористування винн і особи несуть цивільно-прав ову та інші види юридичної ві дповідальності.

Відповідно до ст. 111 Водного к одексу України та ст. 68 Закону України "Про охорону навколи шнього природного середовищ а" підприємства, установи, орг анізації зобов' язані відшк одувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства та відшкодув ати шкоду, заподіяну внаслід ок порушення законодавства п ро охорону навколишнього при родного середовища, в порядк у та розмірах, встановлених з аконодавством України, нараз і за самовільне спеціальне в икористання природних ресур сів.

Притягнення винних у поруш енні водного законодавства д о відповідальності не звільн яє їх від обов'язку відшкодув ання збитків, завданих ними в наслідок порушення водного з аконодавства.

Незаконно добуті в природі ресурси та виготовлена з них продукція підлягають безопл атному вилученню, а знаряддя правопорушення - конфіскаці ї. Одержані від їх реалізації доходи спрямовуються в респ убліканський Автономної Рес публіки Крим і місцеві фонди охорони навколишнього приро дного середовища.

Відповідно до ст. 69 Закону Ук раїни "Про охорону навколишн ього природного середовища" встановлено особливості зас тосування цивільно-правової відповідальності. Так, шкода , заподіяна внаслідок поруше ння природоохоронного закон одавства, підлягає компенсац ії, як правило, в повному обсязі без застосування нор м зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збор у за забруднення навколишньо го природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Особи, яким завдано такої шк оди, мають право на відшкодув ання неодержаних прибутків з а час, необхідний для відновл ення якості навколишнього пр иродного середовища, відтвор ення природних ресурсів до с тану, придатного для викорис тання за цільовим призначенн ям.

Загальні підстави відпові дальності за завдану майнову шкоду визначені ст. 1166 Цивільн ого кодексу України, відпові дно до якої майнова шкода, зав дана неправомірними рішення ми, діями чи бездіяльністю ос обистим немайновим правам фі зичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фі зичної або юридичної особи, в ідшкодовується в повному обс язі особою, яка її завдала.

Суд констатує, що Законами У країни встановлено імперати вну вимогу про обов' язкове відшкодування майнової шкод и в повному обсязі. Виключень з цього правила для відшкоду вання шкоди навколишньому се редовищу (водним ресурсам) За кон не передбачає.

Статтею 41 Закону України "Пр о охорону навколишнього прир одного середовища" встановле но економічні заходи забезпе чення охорони навколишнього природного середовища, які п ередбачають, що відшкодуванн я завданих порушенням законо давства про охорону навколиш нього природного середовища збитків регулюється в поряд ку, що має бути встановлений з аконодавством України. Части ною 1 ст. 111 Водного кодексу Укра їни встановлено, що розміри і порядок відшкодування шкоди мають визначатися законодав ством України.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем 19-24.05.2011 року пр оведено перевірку дотриманн я вимог природоохоронного за конодавства відповідачем, в ході якої встановлено факт п орушення відповідачем вимог п. 9 ст. 44 Водного кодексу Украї ни, а саме - факт забору підзем ної води в період з 01.01.2011 року по 19.05.2011 року без дозволу на здійс нення спеціального водокори стування, про що складено від повідний акт (а.с. 5).

Цей факт не оспорюється від повідачем, підтверджується м атеріалами справи.

За таких обставин суд визна є в діях відповідача факт сам овільного спеціального вико ристання природних ресурсів , який є підставою для виникне ння цивільного обов' язку ві дповідача відшкодувати держ аві збитки та застосування д о відповідача цивільно-право вої відповідальності у спосі б стягнення збитків та майно вої шкоди.

Розглядаючи питання про ро змір збитків, що підлягають с тягненню з відповідача, суд в становив наступне. Позивачем здійснено розрахунок збиткі в із застосуванням п. 9.1. "Метод ики розрахунку розмірів відш кодування збитків, заподіяни х державі внаслідок порушенн я законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів", що затвердж ена наказом Мінприроди Украї ни від 20.07.2009р. за № 389 та зареєстро вана у Міністерстві юстиції України 14.08.2009 р. за № 767/16783, далі Мет одика.

Зазначеною Методикою визн ачено, що розрахунок розміру відшкодування збитків, обум овлених самовільним викорис танням водних ресурсів при в ідсутності дозвільних докум ентів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спе ціального дозволу на користу вання надрами (підземні води )), здійснюється за такою форму лою:

З сам = 100 х W х Тар,

Суд зауважує, що застосован а позивачем Методика не міст ить пояснення усім елементам формули, а вказує лише, що:

W - об'єм води у кубічних метра х, що використана самовільно без дозвільних документів;

Тар - розмір вартості води (ц іна), що сплачується водокори стувачами при наявності дозв олу, у гривнях за 100 куб. метрів (дорівнює загальній ставці з бору за спеціальне використа ння води).

Перевіряючи розрахунок зб итків, наданий позивачем, суд встановив, що відповідно до с т. 325.2. Податкового кодексу Укра їни загальна ставка збору за спеціальне використання під земних вод (тобто, плата за спе ціальне водокористування) дл я водокористувачів Херсонсь кої області встановлена у ро змірі 40,44 грн. за 100 куб. метрів.

Згідно ст. 325.9. Податкового ко дексу України до ставок збор у для житлово-комунальних пі дприємств застосовується ко ефіцієнт 0,3, що зменшує загаль ну ставку збору.

Позивач для розрахунку вар тості збитків взяв фактичний об' єм самовільно використа ної води за довідкою відпові дача 8688 куб. метрів, помножив йо го на загальний тариф (0,4044 за од ин куб. метр) збільшив його у 100 разів і зменшив отриманий ре зультат на коефіцієнт 0,3, вихо дячи з формули Методики, та пр осить стягнути з відповідача 105402,82 грн., яку він вважає реальн ими збитками, завданими держ аві.

Суд не приймає розрахунку, з робленого позивачем, оскільк и застосовані позивачем спос оби і засади визначення майн ової шкоди не відповідають в имогам Законів України.

Так, відповідно до п. 22 ст. 92 Ко нституції України засади цив ільно-правової відповідальн ості визначаються виключно з аконами України.

Зазначеними вище нормами Ц К України та ст. 69 Закону Украї ни "Про охорону навколишньог о природного середовища" вст ановлено засади (принципи) ст ягнення збитків (шкоди) в повн ому обсязі без застосування норм зниження розміру стягне ння.

Із змісту положень ч. 3 ст. 22 ЦК України прямо випливає, що ви падки відшкодування збитків (шкоди) у більшому або у меншо му розмірі (як виключення із з агального правила) повинні б ути встановлені лише Законом .

Частиною 2 ст. 22 ЦК України ви значено, що збитками є:

1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пош кодженням речі, а також витра ти, які особа зробила або муси ть зробити для відновлення с вого порушеного права (реаль ні збитки);

2) доходи, які особа могла б ре ально одержати за звичайних обставин, якби її право не бул о порушене (упущена вигода).

Дослідивши склад елементі в, застосованих позивачем у р озрахунку збитків, суд прихо дить до висновку, що розрахун ок складається з трьох велич ин, а саме:

1) Реальних збитків, яких заз нала держава від самовільног о використання води відповід ачем, які включають об'єм води (W), що використана самовільно , 8688 куб. метрів, помножений на ц іну (тариф плати за спеціальн е водокористування), що дорів нює ставці збору за спеціаль не використання води встанов леної статтею 325 Податкового к одексу України на дату виявл ення порушення.

2) Збільшуючи коефіцієнт "100", щ о підвищує ціну (тариф) спожит ого без дозволу ресурсу в сто разів, отже і підвищує відпов ідальність за завдані реальн і збитки.

3) Понижуючий коефіцієнт "0,3", щ о зменшує відповідальність о соби, яка завдала збитків, до р озміру 30 % від суми реальних зб итків, підвищеної у 100 разів.

За таких обставин, Методика містить у собі положення про кратність цивільно-правової відповідальності особи, яка може визначатися лише Закон ом. Також Методика застосову є норми зниження розміру стя гнення, застосування якої пр ямо заборонено ст. 69 Закону Ук раїни "Про охорону навколишн ього природного середовища".

Господарський суд підкрес лює, що відповідно до ст. 4 ГПК У країни суд вирішує господарс ькі спори на підставі Консти туції України, цього Кодексу , інших законодавчих актів Ук раїни, міжнародних договорів , згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою Укра їни. Господарський суд не зас тосовує акти державних та ін ших органів, якщо ці акти не ві дповідають законодавству Ук раїни.

Суд застосовує інші нормат ивно-правові акти, прийняті в ідповідним органом на підста ві, у межах повноважень та у сп осіб, передбачені Конституці єю та законами України.

У відповідності до Рекомен дацій Президії Вищого господ арського суду України від 01.04.94 № 02-5/215 "Про деякі питання практи ки вирішення спорів, пов'язан их з відшкодуванням шкоди" в р едакції від 29.12.2007 р. № 04-5/239 (пункт 7 а бзаци 5-6) "у визначенні збитків слід виходити з положень ста тті 22 ЦК України та статті 225 ГК України.

Частиною шостою статті 225 ГК України передбачена розробк а Кабінетом Міністрів Україн и методик визначення розміру збитків у сферах господарюв ання. Тому при визначенні роз міру шкоди судами слід перев іряти відповідність заявлен ої позивачем суми зазначеним методикам".

Як суд зазначив вище, відпов ідно до положень ч. 3 ст. 22 ЦК Укр аїни випадки відшкодування з битків (шкоди) у більшому або у меншому розмірі повинні бут и встановлені Законом.

Крім того, у відповідності д о ч. 1 ст. 224 ГК України визначено , що учасник господарських ві дносин, який порушив установ лені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, по винен відшкодувати завдані ц им збитки суб'єкту, права або з аконні інтереси якого поруше но. Частиною 2 ст. 225 ГК України в становлено, що обмежена відп овідальність за збитки, що за вдані невиконанням або ненал ежним виконанням зобов'язань , у тому числі за порушення вим ог до здійснення господарськ ої діяльності може встановлю ватися Законом.

Частиною 6 ст. 225 ГК України ви значено, що методики визначе ння розміру відшкодування зб итків у сфері господарювання затверджуються Кабінетом Мі ністрів України.

Враховуючи зазначене, суд к онстатує, що Методика не відп овідає Законам України в час тині встановлення збільшено ї та зменшеної відповідально сті суб' єктів цивільних від носин, а також, Методика затве рджена наказом Мінприроди Ук раїни, а не Кабінетом Міністр ів України, що не відповідає в имогам Законів України.

Застосований позивачем у р озрахунку коефіцієнт "0,3" в зак онодавстві України (ст. 325 Пода ткового кодексу України) зас тосовується для пониження (з меншення) ставки збору за спе ціальне використання води жи тлово-комунальними підприєм ствами, але не для зменшення ц ивільно-правової відповідал ьності. Використання цього ж коефіцієнта для зменшення р озміру фактичних збитків, що винна сторона завдала держа ві, не встановлений Законом і є необґрунтованим з боку поз ивача.

Керуючись принципом закон ності суд, при розгляді цієї с прави, не застосовує п. 9.1. "Мето дики розрахунку розмірів від шкодування збитків, заподіян их державі внаслідок порушен ня законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів", затверджен у наказом Мінприроди України від 20.07.2009 р. за № 389.

За таких обставин, позов під лягає задоволенню частково, в частині стягнення з відпов ідача реальних збитків, які п олягають у об'єм води (W), що вико ристана самовільно 8688 куб. мет рів, помножений на ставку збо ру за спеціальне використанн я води 0,4044 грн. за один куб. метр , що становить 3513,43 гривень, що є реальними збитками без засто сування підвищуючи та понижу ючих коефіцієнтів.

Господарські витрати стяг уються з відповідача відпові дно до ст. 49 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 19, 92 Конститу ції України, ст.ст. 68, 69 Закону Ук раїни "Про охорону навколишн ього природного середовища", ст.ст. 44, 49, 109, 110, 111 Водного кодексу України, ст.ст. 22, 1166 ЦК України, к еруючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК Україн и, суд, -

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити ч астково.

2. Стягнути з Зеленівського сільського комунального під приємства, ідентифікаційний код 31461592, вул. Корбута, 35, с. Зелене Верхньорогачицького району Херсонської області:

- на користь держави в особі Державної екологічної інспе кції в Херсонській області, к од ЄДРПОУ № 34906216, м. Херсон, прову лок Козацький, буд. 10, для зарах ування до державного фонду о хорони навколишнього природ ного середовища Зеленівсько ї сільської ради на р/р 33113331700094, М ФО 852010, ККД 24062100, код ЄДРПОУ 24103704, у ВД К Верхньорогачицького район у Херсонської області - 3513,43грн . (три тисячі п'ятсот тринадцят ь гривень 43 копійок) збитків, з авданих навколишньому приро дному середовищу порушенням правил спеціального водокор истування;

- на користь державного бюдж ету (отримувач: Відділення Де ржказначейства м. Херсон Бан к Управління Держказначейст ва в Херсонській області, код ЄДРПОУ 24104230, р/р 31119095700002, МФО 852010 призн ачення платежу: держмито в до ход держбюджету код 22090200 симво л звітності 095) - 102,00 грн. (сто дві г ривень 00 копійок) державного м ита;

- на користь державного бюдж ету (р/р 31212259700002 Банк ГУ ДКУ в Херсо нській області МФО 852010 ЄДРПОУ 2 4104230 отримувач: УДК м. Херсона ко д 22090200 символ звітності 259) - 236,00 грн . (двісті тридцять шість гриве нь 00 копійок) витрат на інформ аційно-технічне забезпеченн я судового процесу.

3. Накази видати після набра ння рішенням законної сили.

4. В іншій частині позовних в имог відмовити.

Суддя П.Д. Пригуза

Дата підписан ня рішення

відповідно до вимог с т. 84 ГПК України 21.11.2011 р.

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення18.11.2011
Оприлюднено22.12.2011
Номер документу19978525
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5024/1882/2011

Ухвала від 15.05.2012

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Судовий наказ від 12.03.2012

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Судовий наказ від 12.03.2012

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Постанова від 16.02.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Єрмілов Г.А.

Ухвала від 09.02.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Єрмілов Г.А.

Ухвала від 24.01.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Єрмілов Г.А.

Рішення від 18.11.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 14.12.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Єрмілов Г.А.

Ухвала від 12.12.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Єрмілов Г.А.

Ухвала від 27.10.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні