Постанова
від 16.12.2011 по справі 18/164пд/2011
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний го сподарський суд

Постанова

Іменем України

13.12.2011 р. справа №18/16 4пд/2011

Донецький апеляційний го сподарський суд у складі кол егії суддів :

Головуючого: Кододової О.В.

суддів Азарової З.П.

Малашкевича С.А.

при секретарі Коломієць С.О.

За участю представників ст орін:

від позивача - не з»явивс я

від відповідача - не з»яви вся

від третьої особи - не з»яви вся

Розглянув у відкритому с удовому засіданні апеляційн і скарги Товариства з обмежено ю відповідальністю «Лугансь кий ярмарок», м. Луганськ та Лу ганської міської ради

на рішення господарськог о суду Луганської області від 28 ве ресня 2011року (повний тест скла дений та підписаний 03.10.2011р.)

у справі № 18/164пд/2011 (суддя Корнієнко В .В.)

за позовом Луганської міської рад и, м. Луганськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Луганськ ий ярмарок», м. Луганськ

За участю третьої особи без самостійних вимог на пре дмет спору на стороні позива ча Управління Держкомзему у м. Луганськ Луганської обла сті, м. Луганськ

про внесення змін до договор у оренди землі.

ВСТАНОВИВ:

Луганська міська рад а, м. Луганськ звернулоась з по зовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальніст ю «Луганський ярмарок», м. Луг анськ про внесення змін до до говору оренди землі від 19.08.2004 ( д ержавна реєстрація 08.09.2004 № 5158 ), як ий укладено між сторонами за позовом, зокрема: про виклад ення пункту 8 договору в насту пній редакції:

«8. Розмір річної орендно ї плати встановлюється у роз мірі земельного податку із з астосуванням до нього догові рного коефіцієнту 5, у гривнях ;

про доповнення п. 4 договору новим абзацом наступного зм істу:

«З моменту набрання чиннос ті цього договору про внесен ня змін до договору оренди зе млі від 19.08.2004, державна реєстрац ія від 08.09.2004 № 5158, нормативна грош ова оцінка земельної ділянки становить - 13 990 091,39 (тринадцять мільйонів дев' ятсот дев' я носто тисяч дев' яносто одна гривні) 39 коп. Після набрання ч инності цим договором про вн есення змін до договору орен ди землі від 19.08.2004, державна реє страція від 08.09.2004 № 5158, нормативн а грошова оцінка земельної д ілянки, в тому числі, коефіціє нт функціонального використ ання земельної ділянки, визн ачається (змінюється) згідно з рішенням Луганської міськ ої ради від 28.12.2007 або згідно інш ого нормативно-правового ріш ення, прийнятого замість вка заного, органом, уповноважен им орендодавцем, про що вказа ний орган надає відповідну д овідку орендарю у тижневий т ермін після звернення оренда ря до вказаного органу.»;

про доповнення пп. 8.1 п. 8 дого вору новим абзацом наступног о змісту:

«На момент укладення цього договору про внесення змін д о договору оренди землі від 19. 08.2004, державна реєстрація від 08.0 9.2004 № 5158, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети в икористання земельної ділян ки, складає - 699504,57 (шістсот дев' яносто дев' ять тисяч п' ятс от чотири гривні) 57 коп.»;

- про викладення пункту 13 до говору у новій редакції:

«У разі невнесення орендно ї плати у строки, визначені ци м договором, з орендаря справ ляється пеня у розмірі пені, п ередбаченої діючим законода вством за несвоєчасну сплату земельного податку від несп лаченої суми за кожен день пр острочення.»

Рішенням господарсько го суду Луганської області в ід 05 жовтня 2011року (повний текс т рішення складений та підпи саний 07.10.2011року) у справі №18/164пд/20 11 позовні вимоги задоволено частково. Внесено зміни до до говору оренди землі від 19.08.2004р . (посвідчений приватним нота ріусом Луганського міського нотаріального округу ОСОБ А_1, реєстровий номер 2975, держа вна реєстрація 08.09.2004 за № 5158), який укладено між Луганською міс ькою радою (м. Луганськ) та тов ариством з обмеженою відпові дальністю «Луганський ярмар ок»(м. Луганськ), зокрема, вик ласти пункти 8 та 13 вказаного д оговору в наступній редакції :

«8. Розмір річної орендної п лати встановлюється у розмір і земельного податку із заст осуванням до нього договірно го коефіцієнту 5, у гривнях.»;

«13. У разі невнесення орендн ої плати у строки, визначені ц им договором, з орендаря спра вляється пеня у розмірі пені , передбаченої діючим законо давством за несвоєчасну спла ту земельного податку від не сплаченої суми за кожен день прострочення.».

В решті позову відмов лено.

Рішення суду мотивова не тим, що пункт 8 договору оре нди згідно якому річна оренд на плата встановлюється у ро змірі земельного податку (рі чного), який діє на момент укла дення договору оренди земель ної ділянки, збільшеного на к оефіцієнт 2,5, не відповідає ви могам законодавства, тому за довольнив вимоги стосовно ви кладення пункту 8 договору ор енди в іншій редакції.

Стосовно вимог про до повнення пп..8.1 п.8 договору суд відмовив за підстав необґру нтованості та безпідставнос ті заявлених вимог.

Зміни до п.4 договору н е можуть вноситись в односто ронньому порядку без внесенн я відповідних змін до догово ру оренди, так як зміна розмір у грошової оцінки землі по су ті є зміною розміру орендної плати, що тягне порушення пра в відповідача.

Товариство з обмежен ою відповідальністю «Луганс ький ярмарок»частково не пог оджуючись з рішенням господа рського суду, звернувся з апе ляційною скаргою про частков е скасування рішення. Скаржн ик зазначає, що при прийнятті рішення господарський суд д ійшов до необґрунтованого та незаконного висновку, що нап равлення Луганським міським головою від імені Лугансько ї міської ради пропозицій ві дповідачу щодо внесення змін у договір оренди земельної д ілянки, здійснено у межах пов новажень.

Позивач - Луганська мі ська рада також звернулася д о Донецького апеляційного го сподарського суду із скаргою на рішення господарського с уду Луганської області від 18 .09.2011року, у якій просить частко во скасувати рішення. Скаржн ик зазначає, що конкретні ста вки орендної плати в м. Луганс ьку затверджені рішенням Луг анської міської ради від 27.05.2011р оку №9/12. Оскільки ставка оренд ної плати є істотною умовою д оговору оренди землі, її змін а дійсно здійснюється шляхом внесення змін до договору за взаємною згодою сторін або у судовому порядку, що власне і є предметом даного спору. Так ож зазначає, що органом, уповн оваженим змінювати норматив ну грошову оцінку земель, ста вок орендної плати за землю, з атверджувати нові коефіцієн ти тощо в м.Луганську згідно п .34 ст.26 Закону України «Про місц еве самоврядування в Україні »є виключно Луганська міська рада. Мова про їх затвердженн я іншим органом у запропонов аних змінах не йде та йти не мо же.

Представники сторін, т ретьої особи не скористалися правом участі представників в судовому засіданні апеляц ійної інстанції, у відповідн ості до ст. 98 Господарського п роцесуального кодексу Украї ни про час і місце судового з асідання були повідомлені на лежним чином. Згідно зі ст.ст. 75, 99 ГПК України, скаргу розглян уто за наявними матеріалами, які є достатніми для розгляд у апеляційної скарги.

Згідно з положеннями ст. 101 Господарського процесуаль ного кодексу України апеляці йний господарський суд не зв 'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законніс ть і обґрунтованість рішень місцевого господарського су ду в повному обсязі.

У відповідності до п.п. 2, 3, 4 ч астини 3 ст.129 Конституції Укра їни, основними засадами судо чинства є рівність усіх учас ників судового процесу перед законом та судом, забезпечен ня доведеності вини, змагаль ність сторін та свободи в над анні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Правосуддя у господарськи х судах здійснюється на заса дах рівності всіх учасників судового процесу перед закон ом і судом та змагальності. Ст орони та інші особи, які берут ь участь у справі, обґрунтову ють свої вимоги і запереченн я поданими суду доказами (ст.с т. 42, ст.43 Господарського процес уального кодексу України).

Вивчивши матеріали с прави, проаналізувавши довод и апеляційної скарги, переві ривши правильність застосув ання судом першої інстанції норм матеріального та процес уального права, Донецьким ап еляційним господарським суд ом встановлено:

Між Луганською місько ю радою (орендодавець) та Това риством з обмеженою відповід альністю «Луганський ярмаро к»(орендар) 19.08.2004року укладено договір оренди землі, який за реєстрований 08.09.2004року за № 5158, з а умовами якого позивач пере дав відповідачу в оренду стр оком на 49 років земельну ділян ку загальною площею 1,2463 га, для будівництва та розміщення р инку, яка знаходиться за адре сою: м. Луганськ, вул. Оборонна (біля будинку № 20), (а.с.13)

Згідно пункту 8 догово ру оренди встановлено, що річ на орендна плата встановлюєт ься у розмірі земельного под атку (річного), який діє на мом ент укладення договору оренд и земельної ділянки, збільше ного на коефіцієнт 2,5 (довідка у вигляді розрахунку про роз мір земельного податку (річн ого), який діє на момент укладе ння договору оренди земельно ї ділянки додається до даног о договору і є його невід' єм ною частиною).

Підпунктом 8.1. пункту 8 договору оренди встановлено , що орендна плата вноситься о рендарем у грошовій формі. На момент укладення договору р озмір орендної плати складає 139017,60 грн.

Пунктом 4 договору оре нди передбачено, що норматив на грошова оцінка земельної ділянки становить 5560703,95 грн.

Згідно до пункту 13 догово ру оренди у разі невнесення о рендної плати у строки, визна чені цим договором, справляє ться пеня у розмірі 0,025 відсотк ів несплаченої суми за кожен день прострочення.

Відповідно до п.9 Зазна ченого договору оренди землі , щороку станом на 1 січня пото чного року річна орендна пла та попереднього року індексу ється на коефіцієнт, який зас тосовується для індексації г рошової оцінки земель, поряд ок проведення якої затвердже ний Кабінетом Міністрів Укра їни. Якщо розрахований згідн о цього порядку коефіцієнт м енше чи дорівнює одиниці, інд ексація орендної плати не п роводиться.

Обчислення розміру о рендної плати за земельну ді лянку здійснюється з урахува нням індексу інфляції, який в раховується при здійсненні і ндексації, що проводиться у п орядку визначеному у п.9 даног о договору. (п.10 договору оренд и землі)

Відповідно до п.28.1 дого вору орендар зобов' язаний самостійно обчислювати розм ір орендної плати, в тому числ і здійснювати індексацію зем лі.

Договір оренди землі від 19.08.2004року посвідчений при ватним нотаріусом Лугансько го міського нотаріального ок ругу Луганської області 19 се рпня 2004року, підписаний обома сторонами та скріплений печ атками підприємств.

Позивач використову є орендовану земельну ділянк у для розміщення ринку.

Рішенням Лугансько ї міської ради від 29.04.2009 № 65/150 упра влінню нерухомим майном Луга нської міської ради (яке пере йменоване в управління Луган ської міської ради з питань з емельних ресурсів) доручено провести аналіз укладених до говорів оренди земельних діл янок, які розташовані на тери торії м. Луганська, на предмет відповідності їх чинному за конодавству та нормативно-пр авовим актам Луганської місь кої ради, насамперед рішення м Луганської міської ради ві д 28.12.2007року № 28/10 «Про затверджен ня нормативної грошової оцін ки земель м. Луганська»та від 31.10.2007 № 25/5 «Про деякі питання щод о плати за землю у м. Луганську ». (а.с.53)

Вищевказаним рішенн ям Луганська міська рада дор учила своєму управлінню неру хомим майном (яке перейменов ане в управління Луганської міської ради з питань земель них ресурсів) за результатам и проведеного аналізу направ ити від імені Луганської міс ької ради пропозиції відпові дним орендарям про внесення змін у договори оренди земел ьних ділянок з метою приведе ння їх у відповідність з вимо гами діючого законодавства т а нормативно-правових актів Луганської міської ради.

Листом від 18.07.2011року № 01/03- 13/4205/0/2-11 Луганський міський голо ва від імені Луганської місь кої ради звернувся до відпов ідача з пропозицією внести з міни до договору оренди земе льної ділянки, зокрема:

- про викладення пункту 8 дог овору в наступній редакції: « 8. Розмір річної орендної плат и встановлюється у розмірі з емельного податку із застосу ванням до нього договірного коефіцієнту 5, у гривнях;

- про доповнення п. 4 договор у новим абзацом наступного з місту: «З моменту набрання чи нності цього договору про вн есення змін до договору орен ди землі від 19.08.2004, державна реє страція від 08.09.2004 № 5158, нормативн а грошова оцінка земельної д ілянки становить - 13 990 091,39 (трин адцять мільйонів дев' ятсот дев' яносто тисяч дев' янос то одна гривні) 39 коп. Після наб рання чинності цим договором про внесення змін до договор у оренди землі від 19.08.2004, держав на реєстрація від 08.09.2004 № 5158, норм ативна грошова оцінка земель ної ділянки, в тому числі, коеф іцієнт функціонального вико ристання земельної ділянки, визначається (змінюється) зг ідно з рішенням Луганської м іської ради від 28.12.2007 або згідно іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного, органом, уповнова женим орендодавцем, про що вк азаний орган надає відповідн у довідку орендарю у тижневи й термін після звернення оре ндаря до вказаного органу»;

- про доповнення пп. 8.1 п. 8 дого вору новим абзацом наступног о змісту: «На момент укладенн я цього договору про внесенн я змін до договору оренди зем лі від 19.08.2004, державна реєстраці я від 08.09.2004 № 5158, розмір річної оре ндної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає - 699504,57 (шістсо т дев' яносто дев' ять тисяч п' ятсот чотири гривні) 57 коп .;

- про викладення пункту 13 до говору у новій редакції: «У р азі невнесення орендної плат и у строки, визначені цим дого вором, з орендаря справляєть ся пеня у розмірі пені, передб аченої діючим законодавство м за несвоєчасну сплату земе льного податку від несплачен ої суми за кожен день простро чення.»

Відповідач отримав вказ ану пропозицію ( що підтвердж ується повідомленням про вру чення поштового відправленн я та визнано самим відповіда чем у відзиві на позовну заяв у від 14.09.2011 № 57), однак, відповіді н а неї позивачу не надав.

Враховуючи, що відповіда ч відмовився вносити зміни у договір оренди землі, позива ч заявив позов з вимогами вне сти вищевказані зміни у дого вір у судовому порядку.

Перевіривши повноту вс тановлених судом першої інст анції обставин справи та пра вильність їх юридичної оцінк и, Донецький апеляційний гос подарський суд дійшов виснов ку, що апеляційна скарга Луга нської міської ради підлягає задоволенню, а апеляційна ск арга Товариства з обмеженою відповідальністю «Луганськ ий ярмарок»не обґрунтована т а задоволенню не підлягає з н аступних підстав.

Як вбачається з матеріал ів справи (а.с.20) Луганська місь ка рада рішенням від 27.05.2011року № 9/12 встановила договірний коеф іцієнт для ринків у розмірі « 5».

Законом України «Про вн есення змін до деяких законо давчих актів України»від 03.06.200 8року № 309-VІ внесені зміни до ча стин четвертої та п' ятої ст атті 21 Закону України «Про оре нду землі», а саме, було встано влено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які пер ебувають у державній або ком унальній власності, не може б ути меншою трикратного розмі ру земельного податку та не м оже перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оці нки також ці вимоги зазначен і у рішенні Луганської міськ ої ради від 27.05.2011року №9/12.

Тобто вищезазначеним з аконом внесені зміни у попер едню редакцію наведеної стат ті яка в свою чергу визначала , що річна орендна плата за зе мельні ділянки, які перебува ють у державній або комуналь ній власності, не може бути ме ншою за розмір земельного по датку , що встановлюється Зак оном України «Про плату за зе млю», та перевищувати 10 відсот ків їх нормативної грошової оцінки .

Сторони у пункті 12 дого вору оренди передбачили, що р озмір орендної плати перегля дається один раз на рік у раз і зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тари фів, у тому числі внаслідок ін фляції.

Відповідно до п.2.19 поста нови Пленуму Вищого господар ського суду України від 17.05.2011ро ку № 6 «Про деякі питання практ ики розгляду справ у спорах, щ о виникають із земельних від носин», у разі прийняття упов новаженим органом рішення пр о внесення змін до ставок оре ндної плати за землю та затве рдження нових коефіцієнтів, що використовуються для розр ахунку орендної плати за зем ельні ділянки, такі обставин и можуть не братися судом до у ваги лише у разі скасування в ідповідного рішення органу в иконавчої влади або органу м ісцевого самоврядування в ус тановленому законом порядку .

Як вже зазначалося, Луга нською міською радою рішення м від 27.05.2011року №9/12 встановлено д оговірний коефіцієнт для ри нків у розмірі «5».

Відповідачем в свою черг у не надано доказів того, що да не рішення ради було скасова но або визнано недійсним.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 632 Ц ивільного Кодексу України у випадках, встановлених зако ном, застосовуються ціни (тар ифи, ставки тощо), які встановл юються або регулюються уповн оваженими органами державно ї влади або органами місцево го самоврядування. Зміна цін и після укладення договору д опускається лише у випадках і на умовах, встановлених дог овором або законом.

Пунктом 12 договору оренд и сторони передбачили можлив ість щодо перегляду розміру орендної плати, у тому числі у разі підвищення цін.

Відповідно до ст. 651 ЦК Укр аїни договір може бути зміне но за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі іс тотного порушення договору другою стороною та в інших в ипадках, встановлених догово ром або законом .

Таким чином як сторонам и передбачено можливість вне сення змін у договір оренди щ одо зміни розміру орендної п лати так і Законом України «П ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України»ві д 03.06.2008року № 309-VІ внесені зміни д о частин четвертої та п' ято ї статті 21 Закону України «Про оренду землі». На підставі ви щевикладеного позивач вправ і вимагати від відповідача в несення відповідних змін до договору оренди. Відтак вимо ги позивача у цій частині під лягають задоволенню, а рішен ня господарського суду Луган ської області залишенню без змін у цій частині.

Судом першої інстанції в становлено, та Донецький апе ляційний господарський суд п огоджується, що Луганська мі ська рада рішенням від 29.04.2009рок у № 65/150 доручила управлінню не рухомим майном Луганської мі ської ради (яке перейменован е в управління Луганської мі ської ради з питань земельни х ресурсів) провести аналіз у кладених договорів оренди зе мельних ділянок, які розташо вані на території м. Луганськ а, на предмет відповідності ї х чинному законодавству та н ормативно-правовим актам Луг анської міської ради, насамп еред рішенням Луганської міс ької ради від 28.12.2007року № 28/10 «Про затвердження нормативної гр ошової оцінки земель м. Луган ська»та від 31.10.2007року № 25/5 «Про д еякі питання щодо плати за зе млю у м. Луганську».

Вищевказаним рішенням Л уганська міська рада доручил а управлінню нерухомим майн ом (яке перейменоване в управ ління Луганської міської рад и з питань земельних ресурсі в ) за результатами проведено го аналізу направити від іме ні Луганської міської ради п ропозиції відповідним орен дарям про внесення змін у дог овори оренди земельних ділян ок з метою приведення їх у від повідність з вимогами діючог о законодавства та нормативн о-правових актів Луганської міської ради.

Лист від 18.07.2011року № 01/03-13/4205/0/2-11 Лу ганської міської ради, який о держаний відповідачем, про в несення відповідних змін до договору підписаний Лугансь ким міським головою.

Таким чином, Луганська місь ка рада вищевказаним рішення м доручила своєму управлінню направити орендарям (у разі н еобхідності) пропозиції про зміну договорів оренди землі , однак, вказані пропозиції бу ли направлені не управлінням позивача, а Луганським міськ им головою, який уповноважен ий законом представляти раду у відносинах з підприємства ми та укладати від її імені до говори.

Щодо права укладення дого ворів (внесення змін до догов орів) з питань, віднесених до в иключної компетенції ради, з акон вказує на те, що голова по дає їх на затвердження відпо відної ради, однак, закон взаг алі не обмежує права голови щ одо направлення пропозицій про внесення змін у договір, т а не встановлює, що є первісни м: внесення змін у договір, а п отім затвердження його радою чи навпаки.

Згідно п.п.14,16 ч. 4 ст. 42 Зако ну України «Про місцеве само врядування в Україні»міськи й голова представляє раду у в ідносинах з підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власност і та укладає від імені ради до говори відповідно до законо давства, а з питань, віднесени х до виключної компетенції р ади, подає їх на затвердження відповідної ради.

Апеляційний суд погодж ується із судом першої інста нції , що направлення Лугансь ким міським головою від імен і Луганської міської ради пр опозицій відповідачу щодо вн есення змін у договір оренди земельної ділянки, здійснен о у межах повноважень, надани х міському голові ч. 4 ст. 42 Зако ну України «Про місцеве само врядування в Україні»з ураху ванням рішення Луганської м іської ради від 29.04.2009року № 65/150.

Вимоги Донецький апеля ційний суд погоджується із в исновком господарського суд у Луганської області про те, що позивача про викладення п ункту 13 договору у новій редак ції: «У разі невнесення оренд ної плати у строки, визначені цим договором, з орендаря спр авляється пеня у розмірі пен і, передбаченої діючим закон одавством за несвоєчасну спл ату земельного податку від н есплаченої суми за кожен ден ь прострочення.», також підля гають задоволенню, а рішення господарського суду Лугансь кої області в цій частині зал ишенню без змін за наступних підстав.

Відповідно до ст. 549 Цивіл ьного Кодексу України пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєч асно виконаного грошового зо бов'язання за кожен день прос трочення виконання.

Пунктом 13 договору встан овлено, що за прострочення вн есення орендної плати справл яється пеня у розмірі 0,025 відсо тків несплаченої суми за кож ний день прострочення.

Згідно пунктів 129.1, 129.4 стат ті 129 Податкового кодексу Укра їни за прострочення виконанн я узгодженого грошового зобо в' язання нараховується пен я із розрахунку 120 % річних облі кової ставки НБУ, діючої на де нь виникнення такого податко вого боргу або на день погаше ння, залежно від того, яка з ве личин таких ставок є більшою , за кожний календарний день п рострочення.

Відтак вимоги позивача є обґрунтованими та підляга ють задоволенню в частині ви кладення пункту 13 договору в н аступній редакції: «У разі не внесення орендної плати у ст роки, визначені цим договоро м, з орендаря справляється пе ня у розмірі пені, передбачен ої діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельно го податку від несплаченої с уми за кожен день прострочен ня.», підлягають задоволенню в зв' язку з їх законністю т а обґрунтованістю.

Рішення господарського суду Луганської області в ча стині відмови у задоволенні позову про доповнення п.4 дог овору новим абзацом наступно го змісту: «З моменту набранн я чинності цього договору пр о внесення змін до договору о ренди землі від 19.08.2004, державна реєстрація від 08.09.2004 № 5158, нормат ивна грошова оцінка земельно ї ділянки становить - 13 990 091,39 (тр инадцять мільйонів дев' ятс от дев' яносто тисяч дев' ян осто одна гривні) 39 коп. Після н абрання чинності цим договор ом про внесення змін до догов ору оренди землі від 19.08.2004, держ авна реєстрація від 08.09.2004 № 5158, но рмативна грошова оцінка земе льної ділянки, в тому числі, ко ефіцієнт функціонального ви користання земельної ділянк и, визначається (змінюється) з гідно з рішенням Луганської міської ради від 28.12.2007 або згідн о іншого нормативно-правовог о рішення, прийнятого заміст ь вказаного, органом, уповнов аженим орендодавцем, про що в казаний орган надає відповід ну довідку орендарю у тижнев ий термін після звернення ор ендаря до вказаного органу.» та про доповнення пп. 8.1 п. 8 дого вору новим абзацом наступног о змісту: «На момент укладенн я цього договору про внесенн я змін до договору оренди зем лі від 19.08.2004, державна реєстраці я від 08.09.2004 № 5158, розмір річної оре ндної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає - 699504,57 (шістсо т дев' яносто дев' ять тисяч п' ятсот чотири гривні) 57 коп .» підлягає скасуванню, а вим оги Луганської міської ради задоволенню з огляду на наст упне.

Оренда землі - це заснова не на договорі строкове плат не володіння і користування земельною ділянкою, необхідн ою орендареві для проведення підприємницької та інших ви дів діяльності (ст. 1 Закону Ук раїни „Про оренду землі”).

Відповідно до статті 13 З акону України "Про оренду зем лі" договір оренди землі - це д оговір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату переда ти орендареві земельну ділян ку у володіння і користуванн я на певний строк, а орендар зо бов'язаний використовувати з емельну ділянку відповідно д о умов договору та вимог земе льного законодавства. Істотн ими умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плат а із зазначенням її розміру, і ндексації, форм платежу, стро ків, порядку її внесення і пер егляду та відповідальності з а її несплату (стаття 15 Закону ).

Статтею 21 зазначеного з акону передбачено, що розмір , форма і строки внесення орен дної плати за землю встановл юються за згодою сторін у дог оворі оренди (крім строків вн есення орендної плати за зем ельні ділянки державної та к омунальної власності, які вс тановлюються відповідно до Податкового кодексу України ).

Орендна плата за земель ні ділянки державної і комун альної власності - обов'язков ий платіж, який орендар вноси ть орендодавцеві за користув ання земельною ділянкою. (п.14.1.1 36 ст.14 Податкового кодексу Укр аїни)

Нормативна грошова оці нка земельних ділянок провод иться відповідно до державни х стандартів, норм, правил, а т акож інших нормативно-правов их актів на землях усіх катег орій та форм власності (ст. 18 За кону України „Про оцінку зем ель”).

Нормативна грошова оцін ка є складовою земельного по датку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визнач ена орендна плата у договорі , укладеному між сторонами, а т ому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної д ілянки змінюється відповідн о і розмір земельного податк у.

Сторони у договорі пере дбачили, що орендна плата обч ислюється самостійно оренда рем , в тому числі зі здійсненн ям індексації землі.

Тобто, орендар повинен б ув враховувати зміни складов их земельного податку, що як н аслідок спричиняє і зміну йо го розміру, для обчислення ро зміру орендної плати за земе льну ділянку, яка надана відп овідачу на підставі договору оренди землі.

Спірним договором орен ди земельної ділянки передба чені випадки, за наявності як их договір може бути змінени й, так, до таких підстав пункто м 12 договору віднесено: зміни умов господарювання, передба чених договором; зміни розмі рів земельного податку, підв ищення цін, тарифів, зміни кое фіцієнтів індексації; погірш ення стану орендованої земел ьної ділянки не з вини оренда ря, що підтверджено документ ами; в інших випадках передба чених законом.

Відповідно до ст. 30 Закон у України „Про оренду землі” зміна умов договору оренди з емлі здійснюється за взаємно ю згодою сторін.

У разі недосягнення зго ди щодо зміни умов договору о ренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, нормами чинного з аконодавства передбачено мо жливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу од нієї із сторін у випадках вст ановлених договором або зако ном. Оскільки сторонами в дог оворі оренди передбачена мож ливість внесення змін до дог овору, а орендна плата за земе льні ділянки державної та ко мунальної власності є регуль ованою ціною, тому законодав ча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для пе регляду розміру орендної пла ти, встановленої умовами дог овору.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд Україн и у постанові від 06.12.2010року у сп раві №2-1/10068-2008.

Судовою колегією не пр иймаються до уваги тверджен ня скаржника ТОВ «Луганський ярмарок»за наступних підста в, як зазначалось, договір міс тить умови, при наявності яки х він підлягає зміні, якщо на ц ьому наполягає одна із сторі н.

Таким чином, законом ви значено, що зміна розміру гро шової оцінки землі має наслі дком зміну земельного податк у щодо відповідних земельних ділянок, а тому наявні передб ачені договором умови, при як их його зміна є обов' язково ю для сторін.

Відповідно до ст.188 Госп одарського кодексу України с торона договору, яка вважає з а необхідне змінити або розі рвати договір, повинна надіс лати пропозиції про це другі й стороні за договором.

Сторона договору, яка о держала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у два дцятиденний строк після одер жання пропозиції повідомляє другу сторону про результат и її розгляду. (п.3 ст. 188 Господар ського кодексу України).

Відповідно до матеріал ів справи пропозиція позивач а разом із договором про внес ення змін до договору оренди землі від 19.08.2004року було направ лено на адресу відповідача 19.0 7.2011р., проте, відповідач не нада в відповіді на пропозицію по зивача щодо внесення змін до спірного договору, доводи по зивача не спростував.

Частиною 4 ст. 188 Господар ського кодексу України перед бачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (р озірвання) договору або у раз і неодержання відповіді у вс тановлений строк з урахуванн ям часу поштового обігу, заін тересована сторона має право передати спір на вирішення с уду.

Отже діючим законодав ством України передбачено, щ о сторона за договором може з вернутися до суду з вимогою щ одо внесення змін до діючого договору за умови, якщо сторо ни не дійшли згоди про внесен ня відповідних змін у догові рному порядку.

Відповідно до ч.3 ст. 653 Ци вільного кодексу України у р азі зміни або розірвання дог овору зобов'язання змінюєтьс я або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання догово ру, якщо інше не встановлено д оговором чи не обумовлено ха рактером його зміни. Якщо дог овір змінюється або розриває ться у судовому порядку, зобо в'язання змінюється або прип иняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або р озірвання договору законної сили.

З урахуванням зазначе ного, передбачені зміни до п.4 та п.п.8.1 п.8 договору оренди зем лі матимуть юридичну силу дл я сторін договору з моменту н абрання судовим рішенням зак онної сили.

Враховуючи викладене, Донецький апеляційний госпо дарський суд дійшов висновку , що скарга Луганської місько ї ради є позовні вимоги є обґр унтованою та такою, що підляг ає задоволенню, а рішення гос подарського суду Луганської області від 28 вересня 2011року в цій частині скасуванню.

На підставі викладено го, судова колегія дійшла вис новку, що рішення господарсь кого суду підлягає частковом у скасуванню в частині відмо ви у задоволенні позовних ви мог про доповнення п. 4 договор у новим абзацом наступного з місту: «З моменту набрання чи нності цього договору про вн есення змін до договору орен ди землі від 19.08.2004, державна реє страція від 08.09.2004 № 5158, нормативн а грошова оцінка земельної д ілянки становить - 13 990 091,39 (трин адцять мільйонів дев' ятсот дев' яносто тисяч дев' янос то одна гривні) 39 коп. Після наб рання чинності цим договором про внесення змін до договор у оренди землі від 19.08.2004, держав на реєстрація від 08.09.2004 № 5158, норм ативна грошова оцінка земель ної ділянки, в тому числі, коеф іцієнт функціонального вико ристання земельної ділянки, визначається (змінюється) зг ідно з рішенням Луганської м іської ради від 28.12.2007 або згідно іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного, органом, уповнова женим орендодавцем, про що вк азаний орган надає відповідн у довідку орендарю у тижневи й термін після звернення оре ндаря до вказаного органу.»; про доповнення пп. 8.1 п. 8 догово ру новим абзацом наступного змісту: «На момент укладення цього договору про внесення змін до договору оренди земл і від 19.08.2004, державна реєстрація від 08.09.2004 № 5158, розмір річної орен дної плати у гривнях, згідно м ети використання земельної д ілянки, складає - 699504,57 (шістсот дев' яносто дев' ять тисяч п' ятсот чотири гривні) 57 коп. »

З огляду на задоволенн я скарги Луганської міської ради , апеляційна скарга ТОВ « Луганський ярмарок»задовол енню не підлягає. В іншій част ині рішення господарського с уду Луганської області від 28.0 9.2011року (повний текст рішення с кладений та підписаний 03.10.2011р.) підлягає залишенню без змін .

Результати апеляційн ого провадження у справі №18/164п д/2011 оголошені в судовому засі данні.

Керуючись ст. ст. 49, 99, 101, 102, 1 03, 104, 105 Господарського процесуа льного кодексу України, Доне цький апеляційний господарс ький суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Луга нської міської ради, м. Луганс ьк на рішення господарського суду Луганської області від 28.09.2011року (повний текст рішення складений та підписаний 03.10.2011р .) у справі 18/164пд/2011 - задовольни ти.

Рішення господарського су ду Луганської області від 28.09.20 11року (повний текст рішення ск ладений та підписаний 03.10.2011р.) у справі 18/164пд/2011 - скасувати част ково.

Позовні вимоги Луганської міської ради, м. Луганськ в ча стині доповнення п. 4 договор у новим абзацом наступного з місту:

«З моменту набрання чиннос ті цього договору про внесен ня змін до договору оренди зе млі від 19.08.2004, державна реєстрац ія від 08.09.2004 № 5158, нормативна грош ова оцінка земельної ділянки становить - 13 990 091,39 (тринадцять мільйонів дев' ятсот дев' я носто тисяч дев' яносто одна гривні) 39 коп. Після набрання ч инності цим договором про вн есення змін до договору орен ди землі від 19.08.2004, державна реє страція від 08.09.2004 № 5158, нормативн а грошова оцінка земельної д ілянки, в тому числі, коефіціє нт функціонального використ ання земельної ділянки, визн ачається (змінюється) згідно з рішенням Луганської міськ ої ради від 28.12.2007 або згідно інш ого нормативно-правового ріш ення, прийнятого замість вка заного, органом, уповноважен им орендодавцем, про що вказа ний орган надає відповідну д овідку орендарю у тижневий т ермін після звернення оренда ря до вказаного органу.»;

доповнення пп. 8.1 п. 8 договору новим абзацом наступного зм істу: «На момент укладення ць ого договору про внесення зм ін до договору оренди землі в ід 19.08.2004, державна реєстрація ві д 08.09.2004 № 5158, розмір річної орендн ої плати у гривнях, згідно мет и використання земельної діл янки, складає - 699504,57 (шістсот де в' яносто дев' ять тисяч п' ятсот чотири гривні) 57коп.», за довольнити.

В іншій частині рішення гос подарського суду Луганської області від 28.09.2011року (повний т екст рішення складений та пі дписаний 03.10.2011р.) у справі 18/164пд/2011 - залишити без змін.

Стягнути з Товариства з обм еженою відповідальністю «Лу ганський ярмарок», (м. Л уганськ, вул. Оборонна, 20, ідент ифікаційний код 30091371) на корист ь Луганської міської ради, м. Л уганськ (м. Луганськ, вул. Коцю бинського, 14, ідентифікаційни й код 26070794) витрати по сплаті дер жавного мита при подачі позо ву у розмірі 85,00грн., витрати по сплаті державного мита при п одачі апеляційної скарги Лу ганською міською радою у роз мірі 42,50грн., витрати на інформа ційно-технічне забезпечення судового процесу у розмірі 236 ,00грн.

Доручити господарському с уду Луганської області видат и наказ.

Апеляційну скаргу Товарис тва з обмеженою відповідальн істю «Луганський ярмарок», м . Луганськ на рішення господа рського суду Луганської обла сті від 28.09.2011року (повний текст рішення складений та підписа ний 03.10.2011р.) у справі 18/164пд/2011 - зал ишити без задоволення.

Постанова набирає з аконної сили з дня її прийнят тя та може бути оскаржена до В ищого господарського суду Ук раїни у касаційному порядку через Донецький апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів.

Головуючий Кододова О.В.

Судді: Азарова З.П.

Малашкевич С.А.

Надру ковано 6 екз.: 1-позивачу, 1-відпо відачу, 1- третій особі, 1-у справ у, 1-ДАГС, 1-ГСЛО .

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення16.12.2011
Оприлюднено22.12.2011
Номер документу19985299
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —18/164пд/2011

Постанова від 16.12.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Ухвала від 22.11.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Рішення від 28.09.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні