Рішення
від 27.11.2011 по справі 13/5005/13662/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

24.11.11р. Справа № 13/5005/13662/2011

За позовом Прокурор Ле нінського району м. Дніпропе тровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської м іської ради, м. Дніпропетровс ьк

до Товариства з обмежен ою відповідальністю виробни чо - комерційної фірми "ОТКОС", м.Дніпропетровськ

про про внесення змін до договору оренди земельної д ілянки

Суддя Первушин Ю.Ю.

Представники:

від прокурора: Постул- Сем енюк Є.В., посвідчення № 269;

від позивача: ОСОБА_1 - пр едставник, довіреність № 7/11-1756 в ід 18.10.2011р.

від відповідача: ОСОБА_2 - представник, доручення № б/н від б/д

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Ленінського ра йону м. Дніпропетровська зве рнувся до господарського суд у із позовом в інтересах держ ави в особі Дніпропетровсько ї міської ради (далі-позивач) д о Товариства з обмеженою від повідальністю виробничо - ко мерційної фірми "ОТКОС" (далі-в ідповідач) та просить суд, з ур ахуванням уточнення позовни х вимог від 23.11.2011р., змінити п. 4.1. д оговору оренди земельної діл янки за адресою вул. Братів Тр охимових, 32-А (кадастровий ном ер 1210100000:08:742:0215), укладеного 30.10.2007 року між Дніпропетровською міськ ою радою та ТОВ ВКФ "ОТКОС", вик лавши його в такій редакції: "4.1. Річна орендна плата вносит ься орендарем в грошовій фор мі. Розмір орендної плати вст ановлюється у мінімальному р озмірі, встановленому Податк овим кодексом України".

Позовні вимоги мотивовані зміною розміру орендної пла ти за землю на законодавчому рівні, у зв'язку з чим виникла необхідність внесення змін у спірний договір оренди зем лі.

10.11.2011р. до господарського суд у від представника Дніпропет ровської міської ради надійш ли письмові пояснення.

У судовому засіданні 24.11.2011р. н адано уточнення до позовної заяви від 23.11.2011р.

Представник позивача у суд овому засіданні 24.11.11р. позовні вимоги прокурора підтримав у повному обсязі та просив су д їх задовольнити, з урахуван ням уточнення позовних вимог .

Отже, прокурор та позивач ст верджують, що наведені обста вини щодо змін у законодавст ві є необхідною та достатньо ю підставою для внесення змі н у договір оренди в редакції , що ним запропонована.

Відповідач подав заяву в як ому повідомляє, що ТОВ ВКФ "ОТК ОС" не заперечує проти зміни с тавки орендної плати за вико ристання земельної ділянки з гідно з вимогами чинного зак онодавства.

Справа згідно із статтею 75 Г осподарського процесуально го кодексу України розглядає ться за наявними у ній матері алами.

Клопотання про технічну ф іксацію судового процесу за допомогою технічних засобів представниками сторін та пр окурором заявлено не було.

У судовому засіданні 24.11.2011р. б уло оголошено вступну та рез олютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали спра ви, вислухавши пояснення пре дставників сторін та прокуро ра, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Згідно ст. 2 ГПК України т а рішення Конституційного су ду України від 08.04.99 р. № 3-рп/99, госп одарський суд порушує справи за позовними заявами прокур орів та їх заступників, які зв ертаються до господарського суду в інтересах держави, при цьому прокурор в позовній за яві самостійно визначає, в чо му полягає порушення інтерес ів держави, та обґрунтовує не обхідність їх захисту, а тако ж вказує орган, уповноважени й державою здійснювати відпо відні функції у спірних відн осинах. Пiд поняттям "орган, уп овноважений державою здiйсню вати вiдповiднi функцiї у спiрни х вiдносинах", зазначеним у час тинi другiй статтi 2 АПК України , потрiбно розумiти орган держа вної влади чи орган місцевог о самоврядування, якому зако ном надано повноваження орга ну виконавчої влади.

За чинним законодавством У країни позивач є органом міс цевого самоврядування.

Згідно ст. 14 Конституції Укр аїни, земля є основним націон альним багатством, що перебу ває під особливою охороною д ержави, Право власності набу вається і реалізується грома дянами, юридичними особами т а державою виключно відповід но до закону.

Відповідно до ст. 32 Закону Ук раїни "Про власність", суб'єкта ми права державної власності на землю виступають: Верховн а Рада України - на землі загал ьнодержавної власності Укра їни; Верховна Рада Республiки Крим - на землi в межах територ ії республiки, за винятком зем ель загальнодержавної власн остi; обласнi, районнi, мiськi, сел ищнi, сiльськi Ради народних де путатiв - на землi в межах їх тер иторiй, за винятком земель, що перебувають в загальнодержа внiй власностi.

Пунктом 34 ст. 26 Закону Україн и "Про місцеве самоврядуванн я в Україні" визначено, що викл ючною компетенцією сільськи х, селищних, міських рад є вирі шення відповідно до закону п итань регулювання земельних відносин.

Таким чином, прокурором в ме жах наданих законом повноваж ень щодо представництва інте ресів в суді, обґрунтовано по дано позов в інтересах держа ви в особі Дніпропетровської міської ради.

За ст. 12 Земельного кодексу У країни, до повноважень сiльсь ких, селищних, мiських рад у га лузi земельних вiдносин на тер иторiї сiл, селищ, мiст належить : розпорядження землями тери торiальних громад; передача з емельних дiлянок комунальної власностi у власнiсть громадя н та юридичних осiб вiдповiдно до цього Кодексу; надання зем ельних дiлянок у користуванн я iз земель комунальної власн остi вiдповiдно до цього Кодекс у; здiйснення контролю за вико ристанням та охороною земель комунальної власностi, додер жанням земельного та екологi чного законодавства.

30.10.2007р. між позивачем - Дніпро петровською міською радою (о рендодавцем) та відповідачем - товариством з обмеженою від повідальністю виробничо - ко мерційною фірми «ОТКОС», м. Дн іпропетровськ (орендарем) бу ло укладено договір оренди з емельної ділянки (далі - Дог овір), відповідно до пунку 1.1 як ого орендодавець передає, а о рендар приймає у строкове пл атне користування земельну д ілянку, що знаходиться за адр есою: вул. Братів Трофі мових, 32-А і зареєстрована в Де ржавному земельному кадастр і за кадастровим номером - 1210 100000:08:742:0215;

Згідно до п.1.3. Договору підст авою для передачі земельної ділянки в оренду є рішення мі ської ради від 27.06.07р. № 135/16 та від 1 9.09.07 р. №228/19.

- відповідно до пункту 3.1 Дого вору, договір укладено на п'ят ь років;

- в пункті 4.1 Договору визначе но, що річна орендна плата за к ористування земельною ділян ки сплачується у грошовій фо рмі (у гривнях) у розмірі 1,5 % нор мативної грошової оцінки діл янки.

Пунктом 12.1 передбачено, що зм іна умов договору здійснюєть ся у письмовій формі за взаєм ною згодою сторін.

Відповідача було повідомл ено про зміни в земельному за конодавстві та необхідність укласти додатковий договір, для чого звернутись у двотиж невий термін після отримання повідомлення до земельного управління Дніпропетровськ ої міської ради.

Відповідач звернувся до по зивача із відповідним клопот анням про приведення укладен ого договору оренди, у відпов ідність. Міською радою було п ідготовлено додаткові догов ори до договорів оренди та на правлено на адресу Відповіда ча 27.07.2011р.

На сьогоднішній день Відпо відачем дій направлених на п ідписання договорів, не було .

У разі недосягнення згоди щ одо зміни умов договору спір вирішуються у судовому поря дку.

Відповідно ст. 2 Закону Укра їни "Про оренду землі", відноси ни, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодек сом України, цим Законом, зако нами України, іншими нормати вно-правовими актами, прийня тими відповідно до них, а тако ж договором оренди землі.

Прокурор вважає, що орендна плата, передбачена умовами д оговору оренди земельної діл янки не відповідає вимогам П одаткового кодексу України, яким внесені зміни щодо розм іру орендної плати за земель ні ділянки, які перебувають у державній або комунальній в ласності, що і є причиною спор у.

02.02.2011 року Дніпропетровська м іська рада прийняла рішення №216/8 "Про приведення рішень міс ької ради та деяких проектів рішень міської ради, які пого джено виконавчим комітетом м іської ради, у галузі земельн их відносин у відповідність до вимог чинного законодавст ва", п.1 резолютивної частини я кого визначає, що до моменту п рийняття міською радою рішен ня про визначення розміру рі чної орендної плати за земел ьні ділянки залежно від їх фу нкціонального використання встановити розмір річної ор ендної плати за користування земельними ділянками у міні мальному розмірі орендної пл ати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання.

Акти ради, сільського, селищ ного, міського голови, голови районної в місті ради, викона вчого комітету сільської, се лищної, міської, районної у мі сті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм п овноважень, є обов'язковими д ля виконання всіма розташова ними на відповідній територі ї органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підпр иємствами, установами та орг анізаціями, посадовими особа ми, а також громадянами, які по стійно або тимчасово прожива ють на відповідній території (ст. 73 Закону України "Про місце ве самоврядування в Україні" ).

Відповідно до ст. 15 Закону Ук раїни "Про оренду землі", одніє ю з істотних умов договору ор енди земельної ділянки є оре нда плата із зазначенням її р озміру, індексації, форм плат ежу, строків, порядку її внесе ння і перегляду та відповіда льності за її несплату.

З 01.01.2011р. набрав чинності Пода тковий кодекс України, за вик люченням окремих його положе нь.

Відповідно до п. 2 розділу ХІ Х "Прикінцеві положення" Пода ткового кодексу України з 01.01.20 11р. втратив чинність Закон Укр аїни "Про плату за землю".

Законом України "Про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України у зв' язку з прийняттям Податкового коде ксу України" від 02.12.2010р. № 2756-VI, який набрав чинності з дня набран ня чинності Податковим кодек сом України, частини четверт у та п' яту ст. 21 Закону Україн и "Про оренду землі" виключено , а до частини другої ст. 21 внесе ні зміни, в силу яких розмір, ф орма і строки внесення оренд ної плати за землю встановлю ються за згодою сторін у дого ворі оренди (крім строків вне сення орендної плати за земе льні ділянки державної та ко мунальної власності, які вст ановлюються відповідно до По даткового кодексу України).

Згідно ст. 288 Податкового код ексу України, підставою для н арахування орендної плати за земельну ділянку є договір о ренди такої земельної ділянк и.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. О б'єктом оподаткування є земе льна ділянка, надана в оренду . Розмір та умови внесення оре ндної плати встановлюються у договорі оренди між орендод авцем (власником) і оренда рем. Розмір орендної пла ти встановлюється у договорі оренди, але річна сума платеж у:

- не може бути меншою:

для земель сільськогоспод арського призначення - розмі ру земельного податку, що вст ановлюється цим розділом;

для інших категорій земель - трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься цим розділом;

- не може перевищувати:

а) для земельних ділянок, на даних для розміщення, будівн ицтва, обслуговування та ек сплуатації об'єктів енергети ки, які виробляють електричн у енергію з відновлюваних дж ерел енергії, включаючи техн ологічну інфраструктуру так их об'єктів (виробничі приміщ ення, бази, розподільчі пункт и (пристрої), електричні підст анції, електричні мережі), - 3 в ідсотки нормативної грошово ї оцінки;

б) для інших земельних діля нок, наданих в оренду, - 12 відсот ків нормативної грошової оці нки.

Отже, мінімальний розмір рі чної орендної плати за земел ьні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, передбачений Под атковим кодексом України.

Згідно статті 290 Податковог о кодексу України, плата за зе млю зараховується до відпові дних місцевих бюджетів у пор ядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати з а землю.

Відповідно до статті 652 Циві льного кодексу України, у раз і істотної зміни обставин, як ими сторони керувалися при у кладенні договору, договір м оже бути змінений або розірв аний за згодою сторін, якщо ін ше не встановлено договором або не випливає із суті зобов 'язання.

Зміна обставин є істотною, я кщо вони змінилися настільки , що, якби сторони могли це пер едбачити, вони не уклали б дог овір або уклали б його на інши х умовах.

Якщо сторони не досягли зго ди щодо приведення договору у відповідність з обставинам и, які істотно змінились, або щ одо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підс тав, встановлених частиною ч етвертою цієї статті, - змінен ий за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких ум ов:

1) в момент укладення догово ру сторони виходили з того, що така зміна обставин не наста не (не відбудеться значне під вищення розміру орендної пла ти, у зв'язку із змінами в зако нодавстві);

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересован а сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися (нем ожливість заінтересованою с тороною впливу на зміни в зак онодавстві);

3) виконання договору поруши ло б співвідношення майнових інтересів сторін і позбави ло б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувал а при укладенні договору (сут тєва зміна цінності або повн а втрата цінності отримувано го стороною за договором мож е відбутися в результаті сер йозних змін у ринковій ситуа ції (наприклад, наслідки стрі мких та непередбачуваних інф ляційних процесів щодо догов ірної ціни). Зазначене підтве рджує правову підставу зверн ення міської ради з даною поз овною заявою, а саме: Відповід ач порушує майнові права оре ндодавця - міської ради, внося чи орендну плату у розмірах м енших, ніж передбачено чинни м законодавством. Крім того, в наслідок не приведення Відпо відачем договору оренди земе льної ділянки у відповідніст ь з вимогами закону, бюджет мі ста зазнає значних втрат;

4) із суті договору або звича їв ділового обороту не випли ває, що ризик зміни обставин н есе заінтересована сторона. Виходячи із змісту названої умови, випадки ускладнення у виконанні договору не можут ь мати місця, якщо потерпіла с торона прийняла на себе ризи к зміни обставин.

Прийняття на себе ризику зм іни обставин не обов'язково п овинно бути прямо відображен о у договорі, такий висновок м оже слідувати із самого хара ктеру та змісту зобов'язання . Таким чином, враховуючи викл адене вище, убачається наявн ість усіх чотирьох умов, пере дбачених ч. 2 ст. 652 ЦК України, що в свою чергу є однією із підст ав для внесення судом змін до договору оренди землі.

Приймаючи рішення господа рський суд виходив також з на ступного.

Сторони в договорі не можу ть відступити від положень а ктів цивільного законодавст ва, якщо в цих актах прямо зазн ачено про це, а також у разі, як що обов' язковість для сторі н положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин м іж сторонами (ст. 6 Цивільного кодексу України).

Відповідно до змісту стате й 759 та 762 Цивільного кодексу Ук раїни, законом можуть бути пе редбачені особливості уклад ання та виконання договору н айму (оренди), і договором або законом може бути встановлен о періодичний перегляд, змін у (індексацію) розміру плати з а користування майном

Згідно ст. 15 Закону України "П ро оренду землі" орендна плат а із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, стр оків, порядку її внесення і пе регляду та відповідальності за її несплату є однією із сут тєвих умов договору оренди.

Відповідно до ст. 21 Закону Ук раїни "Про оренду землі", розмі р, форма і строки внесення оре ндної плати за землю встанов люються за згодою сторін у до говорі оренди (крім строків в несення орендної плати за зе мельні ділянки державної та комунальної власності, які в становлюються відповідно до Податкового кодексу України ).

Таким чином, у відповідност і з Законом України "Про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України" від 03.06.2008 рок у та Податковим кодексом Укр аїни, розмір річної орендної плати за земельну ділянку, на дану в оренду, не може бути мен шим трикратного розміру земе льного податку, що встановлю ється Податковим кодексом Ук раїни, а спірний договір в цій частині є таким, що суперечит ь чинному законодавству.

Підставами для порушення п итання про зміну орендної пл ати згідно з частинами друго ю та третьою статті 21 Закону У країни "Про оренду землі" є збі льшення відповідно до законі в України розміру земельного податку, якщо умовами догово ру оренди не передбачене інш е.

Відповідно до ст. 654 Цивільно го кодексу України, зміна умо в договору вчинюється в такі й самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не вста новлено договором, законом ч и не випливає із звичаїв діло вого обороту.

Відповідно до частини друг ої статті 651 Цивільного кодекс у України договір може бути з мінено або розірвано за ріше нням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного пору шення договору другою сторон ою та в інших випадках, встано влених договором або законом .

Статтею 30 Закону України "Пр о оренду землі" передбачено, щ о зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаєм ною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щ одо зміни умов договору орен ди землі спір вирішується в с удовому порядку.

Отже, нормами чинного закон одавства передбачено можлив ість зміни умов договору за р ішенням суду на вимогу одніє ї із сторін у випадках встано влених договором або законом .

Слід звернути увагу на те, щ о орендна плата за земельні д ілянки державної та комуналь ної власності є регульованою ціною, тому законодавча змін а граничного розміру цієї пл ати є підставою для перегляд у розміру орендної плати, вст ановленої умовами договору ( постанова ВСУ від 27.12.10 №27/15-10).

Враховуючи, що має місце змі на законодавства щодо визнач ення розміру орендної плати за користування землею, суд в важає правомірними та такими , що підлягають задоволенню п озовні вимоги про внесення з мін у пункт 4.1. договору оренди земельної ділянки за адресо ю вул. Братів Трохимових, 32-А (ка дастровий номер 1210100000:08:742:0215), уклад еного 30.10.2007 року між Дніпропетр овською міською радою та ТОВ ВКФ "ОТКОС", виклавши його в та кій редакції: "4.1. Річна орендн а плата вноситься орендарем в грошовій формі. Розмір орен дної плати встановлюється у мінімальному розмірі, встано вленому Податковим кодексом України".

Викладене є підставою для з адоволення позову в повному обсязі.

Частиною 3 ст. 653 Цивільного к одексу України визначено, що у разі зміни або розірвання д оговору зобов'язання змінюєт ься або припиняється з момен ту досягнення домовленості п ро зміну або розірвання дого вору, якщо інше не встановлен о договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо д оговір змінюється або розрив ається у судовому порядку, зо бов'язання змінюється або пр ипиняється з моменту набранн я рішенням суду про зміну або розірвання договору законно ї сили.

Відповідно до статті 49 Госп одарського процесуального к одексу України судові витрат и у справі слід покласти на ві дповідача.

Керуючись ст.ст. 6, 651, 652, 653, 654, 759, 762 Ци вільного кодексу України, По датковим кодексом України , З емельним кодексом України, З аконом України "Про оренду зе млі", ст. ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу Укра їни, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити в п овному обсязі.

Змінити пункт 4.1. догово ру оренди земельної ділянки за адресою вул. Братів Трохим ових, 32-А (кадастровий номер 1210100 000:08:742:0215), укладеного 30.10.2007 року між Дніпропетровською міською р адою та ТОВ ВКФ "ОТКОС", виклав ши його в такій редакції:

"4.1. Річна орендна плата внос иться орендарем в грошовій ф ормі. Розмір орендної плати в становлюється у мінімальном у розмірі, встановленому Под атковим кодексом України".

Стягнути з Товариства з о бмеженою відповідальністю в иробничо - комерційної фірми "ОТКОС" (49000, м. Дніпропетровськ, вул. Моніторна, будинок 7, кв. 439; к од ЄДРПОУ 19303855) в доход Дер жавного бюджету України в ос обі управління Держказначей ства у Жовтневому районі м. Дн іпропетровська Головного уп равління Державного казначе йства України в Дніпропетров ській області (49027, м. Дніпропет ровськ, пл. Шевченка, 7; код ЄДРП ОУ 242 467 86; рахунок 31118095700005 в УДКУ в Дн іпропетровській області, МФО 805012) 85 грн. 00 коп. - державного ми та, видати наказ.

Стягнути з Товариства з об меженою відповідальністю ви робничо - комерційної фірми "О ТКОС" (49000, м. Дніпропетровськ, ву л. Моніторна, будинок 7, кв. 439; код ЄДРПОУ 19303855) в доход Держа вного бюджету України в особ і управління Держказначейст ва у Жовтневому районі м. Дніп ропетровська Головного упра вління Державного казначейс тва України в Дніпропетровсь кій області (49027, м. Дніпропетро вськ, пл. Шевченка, 7, код ЄДРПОУ 242 467 86; рахунок 31217264700005 в УДКУ в Дніп ропетровській області, МФО 8050 12, призначення платежу: КБКД 2205 0003 оплата витрат з інформацій но-технічного забезпечення р озгляду справ у судах (місцев і господарські та апеляційні господарські суди) 236 грн. 00 коп . - оплату на інформаційно-техн ічне забезпечення судового п роцесу, видати наказ.

Накази видати після набран ня рішенням законної сили.

Рішення суду набирає з аконної сили після закінченн я десятиденного строку з дня його підписання і може бути о скарженим протягом цього стр оку до Дніпропетровського ап еляційного господарського с уду.

Суддя Ю.Ю. Первушин

Дата підписання рішення, о формленого відповідно до ста тті 84 ГПК України, "28" листопада 2011р.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення27.11.2011
Оприлюднено23.12.2011
Номер документу19995094
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —13/5005/13662/2011

Рішення від 27.11.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Ухвала від 10.11.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні