КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01601, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.12.2011 № 46/159-б
Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:
головуючого: Сотнік ова С.В.
суддів:
за участю секретаря Кон дратюк О.А.,
представників:
від боржника - Капелюшний І.В. - ліквідатор,
від ДПІ у Подільському райо ні м. Києва - ОСОБА_1. (дов. № 10601/9/10 від 23.12.2010 р.),
розглянувши апеляційну ск аргу Державної податкової ін спекції у Подільському район і м. Києва
на постанову Господарсько го суду міста Києва від 05.10.2011
у справі № 46/159-б (суддя Омельче нко Л.В.)
за заявою боржника Товарис тва з обмеженою відповідальн істю “Астарта-Трейд”
про банкрутство
ВСТАНОВИВ:
Постановою Господарськог о суду міста Києва від 05.10.2011 у сп раві № 46/159-б визнано банкрутом Товариство з обмеженою відпо відальністю “Астарта-Трейд” , відкрито ліквідаційну проц едуру; призначено ліквідатор ом банкрута - арбітражного ке руючого Капелюшного І.В.
Не погоджуючись із зазначе ним судовим рішенням, Держав на податкова у Подільському районі м. Києва звернулась до Київського апеляційного гос подарського суду з апеляційн ою скаргою, у якій просить ска сувати постанову від 05.10.2011, а пр овадження у справі припинити .
Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду в ід 02.11.2011 прийнято до провадженн я апеляційну скаргу Державно ї податкової інспекції у Под ільському районі м. Києва.
22.11.2011, 29.11.2011 в судовому засіданні оголошено перерву відповідн о до ст.77 Господарського проце суального кодексу України.
Відповідно до розпоряджен ня секретаря судової палати суду від 05.12.2011 № 01-23/3/4 внесено змін и до складу колегії суддів та доручено здійснити розгляд апеляційної скарги у складі: головуючий суддя - Сотніко в С.В., судді: Дзюбко П.О., Разіна Т.І.
Ліквідатор надав відзив в я кому просив відмовити у задо воленні апеляційної скарги т а залишити без змін постанов у суду першої інстанції.
Колегія суддів, розглянувш и доводи апеляційної скарги, дослідивши наявні матеріали справи, заслухавши поясненн я ліквідатора та представник а державної податкової служб и, вважає, що скарга підлягає ч астковому задоволенню з огля ду на наступне.
Провадження у справах про б анкрутство регулюється Зако ном України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом ” від 14 травня 1992 року № 2343-XII (далі - Закон про банкрутство), Гос подарським процесуальним ко дексом України (далі - ГПК Ук раїни), іншими законодавчими актами України.
Відповідно до частини 1 стат ті 51 Закону про банкрутство, я кщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого п рийнято рішення про ліквідац ію, недостатньо для задоволе ння вимог кредиторів, така юр идична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим З аконом. У разі виявлення зазн ачених обставин ліквідатор ( ліквідаційна комісія) зобов' язані звернутися в господарс ький суд із заявою про поруше ння справи про банкрутство т акої юридичної особи.
За частиною 4 статті 105 Цивіль ного кодексу України комісія з припинення юридичної особ и поміщає в друкованих засоб ах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичн ої особи, що припиняється, пов ідомлення про припинення юри дичної особи та про порядок і строк заявлення кредиторами вимог до неї. Цей строк не мож е становити менше двох місяц ів з дня публікації повідомл ення про припинення юридично ї особи.
Згідно з частиною 1 статті 110 ЦК України юридична особа лі квідується, зокрема, за рішен ням її учасників або органу ю ридичної особи, уповноважено го на це установчими докумен тами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який б уло створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випа дках, передбачених установчи ми документами.
Якщо вартість майна юридич ної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторі в, юридична особа ліквідуєть ся в порядку, встановленому з аконом про відновлення плато спроможності або визнання ба нкрутом (частина 3 статті 110 ЦК У країни).
Частиною 1 статті 111 ЦК Україн и передбачено, що ліквідацій на комісія після закінчення строку для пред'явлення вимо г кредиторами складає проміж ний ліквідаційний баланс, як ий містить відомості про скл ад майна юридичної особи, що л іквідується, перелік пред'яв лених кредиторами вимог, а та кож про результати їх розгля ду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасн иками юридичної особи або ор ганом, який прийняв рішення п ро ліквідацію юридичної особ и.
Відповідно до ч. 3, 4 ст. 60 Госпо дарського кодексу України л іквідаційна комісія або інши й орган, який проводить лікві дацію суб'єкта господарюванн я, вміщує в друкованих органа х відповідно до закону повід омлення про його ліквідацію та про порядок і строки заяви кредиторами претензій, а явн их (відомих) кредиторів повід омляє персонально у письмові й формі у встановлені цим Код ексом чи спеціальним законом строки. Одночасно ліквідаці йна комісія вживає необхідни х заходів щодо стягнення деб іторської заборгованості су б'єкта господарювання, який л іквідується, та виявлення ви мог кредиторів, з письмовим п овідомленням кожного з них п ро ліквідацію суб'єкта госпо дарювання.
Зі змісту частини 5 статті 60 Г осподарського кодексу Украї ни, яка регулює загальний пор ядок ліквідації суб'єкта гос подарювання, вбачається, Лік відаційна комісія оцінює ная вне майно суб'єкта господарю вання, який ліквідується, і ро зраховується з кредиторами, складає ліквідаційний балан с та подає його власнику або о ргану, який призначив ліквід аційну комісію. Достовірніст ь та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевір ені у встановленому законода вством порядку з обов'язково ю перевіркою органом державн ої податкової служби, у якому перебуває на обліку суб'єкт г осподарювання.
Отже, враховуючи вищезазна чені вимоги закону, необхідн ими передумовами для звернен ня із заявою про порушення пр овадження у справі про банкр утство боржника у порядку ст атті 51 Закону про банкрутство є: оцінка вартості наявного м айна боржника, публікація ог олошення згідно з вимогами с татті 105 ЦК України з метою вия влення кредиторів та встанов лення повного обсягу кредито рської заборгованості, склад ання проміжного ліквідаційн ого балансу, вжиття заходів щ одо стягнення дебіторської з аборгованості та повідомлен ня органу державної податков ої служби про ліквідацію під приємства з метою проведення обов' язкової перевірки пла тника податку. Крім того, звер нення до суду з такою заявою м ожливо лише після закінчення строку, передбаченого статт ею 105 ЦК України.
Як підтверджується матері алами справи, Товариство з об меженою відповідальністю “А старта-Трейд” зареєстровано як юридична особа Подільськ ою районною державною адміні страцією м. Києва 28.04.2006 р. з присв оєнням ідентифікаційного ко ду 34294844.
15.06.2011 загальними зборами учас ників Товариства з обмеженою відповідальністю “Астарта-Т рейд” у зв' язку зі складним фінансово-господарським ста новищем, зупиненням виробнич о-господарських процесів на підприємстві було прийнято р ішення про припинення діяльн ості підприємства шляхом йог о ліквідації за рішенням вла сника у добровільному порядк у, призначено ліквідатора - Данилюк Віту Миколаївну та в изначено його повноваження ( копія протоколу загальних зб орів учасників від 15.06.2011 р. № 4.
Ліквідатор Товариства з об меженою відповідальністю “А старта-Трейд” розмістив у Бю летені державної реєстрації від 24.06.2011 р. № 1820 (17) оголошення про припинення товариства шляхо м ліквідації, відомості про л іквідатора.
У процесі ліквідаційної пр оцедури ліквідатором виявле но, що боржник має кредиторсь ку заборгованість в розмірі 12 239 659,47 грн., а саме:
перед Товариством з обмеже ною відповідальністю Агрофі рма “Добробут” на загальну с уму 10 887 863,53 грн., що виникла через неоплату 10 простих векселів, емітованих боржником;
перед Компанією “Messrs.Alfred C. Toepfer Interna tional” на загальну суму 956 402,95 грн., щ о виникли через неоплату тов арів (пшениці) за контрактом № 100/14119470 від 25.05.2010 р.;
перед Компанією “Noble Resources SA” на загальну суму 305 873,23 грн., що вини кли через неоплату товарів (п шениці) за контрактом № 408036 від 31.05.2010 р.
Доказів на підтвердження п овідомлення відомих кредито рів про ліквідацію товариств а в порушення ч. 3 ст. 60 Господар ського кодексу України до за яви про порушення справи про банкрутство ліквідатором не надано.
Таким чином, висновок місце вого господарського суду про повідомлення кредиторів щод о ліквідації боржника є поми лковим та не відповідає обст авинам справи.
Також ліквідатором повідо млено про наявність дебіторс ької заборгованості, що тако ж підтверджується проміжним ліквідаційним балансом стан ом на 31.08.2011, який доданий до заяв и про порушення справи про ба нкрутство.
Разом з тим, як слідує із поя снень ліквідатора, зазначена дебіторська заборгованість складається із заборгованос ті контрагентів боржника за цивільно-правовими угодами в розмірі в загальному розмір і 11727348,87 грн. та з податкового кре диту з податку на додану варт ість в сумі 5460074,22 грн., а також з п ереплати з податку на прибут ок підприємств в сумі 30921,28 грн.
При цьому, будь-яких доказів на підтвердження вжиття зах одів щодо стягнення зазначен ої дебіторської заборговано сті, яка в загальному розмірі складає 17236 тис. грн., ліквідато ром до заяви про порушення сп рави про банкрутство не нада но, що є порушенням ч. 3 ст. 60 Госп одарського кодексу України.
Також необхідно зазначити , що за відомостями ліквідато ра боржник володіє корпорати вними правами ТОВ “Ітера-Інв ест Україна”, проте доказів н а підтвердження зазначеної о бставини матеріали справи не містять.
Колегія суддів вважає, що за відсутності доказів на підт вердження вжиття заходів щод о стягнення дебіторської заб оргованості, а також доказів , які підтверджують підстави її виникнення, неможливо оці нити дійсний фінансовий стан підприємства, що ліквідуєть ся - боржника у даній справі .
Як було зазначено вище, част иною 5 статті 60 Господарського кодексу України, встановлен о, що ліквідаційна комісія оц інює наявне майно суб'єкта го сподарювання, який ліквідуєт ься, і розраховується з креди торами, складає ліквідаційни й баланс та подає його власни ку або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Досто вірність та повнота ліквідац ійного балансу повинні бути перевірені у встановленому з аконодавством порядку з обов 'язковою перевіркою органом державної податкової служби , у якому перебуває на обліку с уб' єкт господарювання.
Тобто, в процесі ліквідації , орган державної податкової служби має обов' язково пер евірити суб'єкта господарюва ння.
Строк повідомлення держав ної податкової служби про пр ийняття рішення щодо ліквіда ції підприємства установлен ий Порядком обліку платників податків і зборів, затвердже ний наказом Державної податк ової адміністрації України в ід 22.12.2010 № 979.
Відповідно до п. 11.1 Порядком обліку платників податків і зборів юридичній особі, у раз і прийняття рішення про прип инення засновниками (учасник ами) юридичної особи, уповнов аженими органами чи судом, го лові комісії з припинення (лі квідатору, ліквідаційній ком ісії тощо) чи особі, відповіда льній за погашення грошових зобов'язань або податкового боргу платника податків у ра зі ліквідації платника подат ків, слід у 3-денний строк від д ати внесення до Єдиного держ авного реєстру відомостей пр о те, що юридична особа перебу ває у процесі припинення, под ати в орган державної податк ової служби, в якому платник п одатків перебуває на обліку, такі документи:
заяву про припинення платн ика податків за ф. № 8-ОПП (додат ок 17), дата якої фіксується в жу рналі за ф. № 6-ОПП;
оригінал довідки за ф. № 4-ОПП ;
копію розпорядчого докуме нта (рішення) власника або орг ану, уповноваженого на те уст ановчими документами про при пинення;
копію розпорядчого докуме нта про утворення комісії з п рипинення (ліквідаційної ком ісії).
Якщо стосовно платника под атків до Єдиного державного реєстру не внесено запису пр о прийняття рішення про прип инення, заява за ф. № 8-ОПП орган ом державної податкової служ би не розглядається. Про це ор ган державної податкової слу жби інформує платника податк ів та пропонує йому подати по вторну заяву після внесення такого запису до Єдиного дер жавного реєстру.
З матеріалів справи вбачає ться, що заява за формою № 8-ОПП була подана ліквідатором 23.09.20 11.
При цьому, докази на підтвер дження внесення до Єдиного д ержавного реєстру відомосте й щодо припинення ТОВ “Астар та-Трейд” після порушення пр овадження у даній справі від сутні.
Таким доказом, зокрема, може бути Довідка з Єдиного держа вного реєстру юридичних та ф ізичних осіб-підприємців, у я кій державним реєстратором з азначається дата та підстава всіх внесених записів.
Колегія суддів відзначає, щ о суд першої інстанції, конст атувавши подання ліквідатор ом заяви за формою №8-ОПП, безп ідставно не дослідив дату та кого звернення до органів по даткової служби.
Слід зазначити, що ліквідац ія суб' єкта господарювання з порушенням ч. 5 ст. 60 Господар ського кодексу України поруш ує інтереси Державної податк ової служби як спеціально уп овноваженого Державою орган у у сфері справляння податкі в і зборів, здійснення контро лю за додержанням податковог о законодавства, правильніст ю обчислення, повнотою і своє часністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів п одатків і зборів (обов'язкови х платежів), та позбавляє можл ивості прийняти рішення щодо обов' язкової перевірки пла тника податків у визначенні законодавством строки.
Колегія суддів вважає за не обхідне зазначити, що наказо м Державної податкової інспе кції у подільському районі м . Києва від 21.11.2011 призначено док ументальну позапланову виїз ну перевірку ТОВ “Астарта-Тр ейд”.
Відповідно до ст. 32, 34, 43 Господ арського процесуального код ексу України доказами у спра ві є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом по рядку встановлює наявність ч и відсутність обставин, на як их грунтуються вимоги і запе речення сторін, а також інші о бставини, які мають значення для правильного вирішення г осподарського спору. Обстави ни справи, які відповідно до з аконодавства повинні бути пі дтверджені певними засобами доказування, не можуть підтв ерджуватись іншими засобами доказування. Господарський суд оцінює докази за своїм вн утрішнім переконанням, що гр унтується на всебічному, пов ному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обст авин справи в їх сукупності, к еруючись законом.
Отже, колегія суддів відзна чає, що до заяви про порушення провадження у справі про бан крутство за правилами ст. 51 За кону про банкрутство не була додана довідка за формою № 8-О ПП з метою виконання вимог за конодавства щодо обов' язко вої перевірки платника подат ків, який ліквідується, тобто не додані документи, які пови нні бути подані на момент зве рнення із такою заявою. Разом з тим, можуть бути витребуван і місцевим господарським суд ом після порушення справи пр о банкрутство докази на підт вердження вжиття заходів щод о стягнення дебіторської заб оргованості боржника або док ази на підтвердження неможли вості вжиття таких заходів з метою дійсного встановлення платоспроможності боржника .
Невитребування судом перш ої інстанції та неподання бо ржником (ліквідатором) доказ ів, які підтверджують розмір дебіторської заборгованост і, унеможливлює зробити дост овірний висновок про обстави ни неплатоспроможності борж ника та про наявність підста в для порушення провадження у справі про банкрутство, які передбачені ч. 1 ст. 51 Закону пр о банкрутство.
За таких обставин, колегія с уддів вважає, що висновок суд у першої інстанції про визна ння боржника банкрутом зробл ено передчасно без всебічног о, повного і об'єктивного розг ляду в судовому процесі всіх обставин справи.
У зв' язку з наведеним, оска ржувану постанову належить с касувати з підстав порушення норм матеріального та проце суального права, недоведенос ті обставин, що мають значенн я для справи, які визнані судо м першої інстанції встановле ними, та направити матеріали справи до місцевого господа рського суду для розгляду та прийняття відповідного зако нного та обґрунтованого судо вого рішення з урахуванням в становлених вище обставин на підставі належних та достов ірних доказів, підтверджених матеріалами справи.
Керуючись ст.ст. 99, 101 - 105 ГПК У країни Київський апеляційни й господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Апеляційну скаргу ар бітражного керуючого Держав ної податкової інспекції у П одільському районі м. Києва з адовольнити частково.
2. Постанову Господарс ького суду міста Києва від 05.10.2 011 у справі № 46/159-б скасувати.
3. Матеріали справи № 46/15 9-б направити до Господарсько му суду міста Києва для подал ьшого розгляду.
Головуючий суддя
Судді
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2011 |
Оприлюднено | 23.12.2011 |
Номер документу | 20021828 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Сотніков С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні