Рішення
від 19.12.2011 по справі 5013/2195/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"19" грудня 2011 р. Справа № 5013/2195/11

Господарський суд Кіров оградської області у складі судді Тимошевської В.В. при се кретарі судового засідання Г ордієнко А.Б., розглянувши у ві дкритому судовому засіданні справу № 5013/2195/11

за позовом: Прокурора Гайво ронського району в інтересах держави в особі Гайворонськ ої районної державної адміні страції, Кіровоградська обла сть, м. Гайворон

до відповідача: Приватно-ор ендного сільськогосподарсь кого підприємства "Славутич" , Кіровоградська область, Гай воронський район, с. Могильне

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимо г на предмет спору на стороні відповідача - Могильненсько ї сільської ради Гайворонськ ого району Кіровоградської о бласті, Кіровоградська облас ть, Гайворонський район, с. Мог ильне

про зобов'язання повернути земельну ділянку

Представники сторін:

від прокуратури - участі не брали;

від позивача - участі не бра ли;

від відповідача - ОСОБА_1 ., адвокат, ордер від 19.12.2011 р., витя г з договору від 09.12.2011р.;

від 3-ї особи - участі не брали .

В судовому засіданні оголо шено вступну і резолютивну ч астини рішення.

Прокурором Гайворонськог о району в інтересах держави в особі Гайворонської район ної державної адміністрації подано позов з вимогою зобов 'язати (спонукати) приватно-ор ендне сільськогосподарське підприємство "Славутич" пове рнути земельну ділянку площе ю 20,3098 га, що розташована за межа ми населеного пункту с. Могил ьне, землі водного фонду Гайв оронській районній державні й адміністрації шляхом її зв ільнення.

Поданий позов обґрунтован о тим, що відповідач займає за значену земельну ділянку за договором, який з огляду на ві дсутність в ньому всіх істот них умов і не здійснення його державної реєстрації є неук ладеним, та при наявності інш их порушень оформлення права оренди землі.

Заявою від 16.12.2011 р. прокурор зм еншив позовні вимоги та прос ить зобов'язати відповідача повернути земельну ділянку в одного фонду загальною площе ю 4,6199 га (4,3182 га - землі під водним дзеркалом, 0,3017 га - землі під при бережними захисними смугами ) (а.с. 49).

Вказана заява підтримана п озивачем, свідченням чого є п ідпис уповноваженої особи Г айворонської районної держа вної адміністрації на заяві.

З огляду на права прокурора та позивача, які визначенні с таттями 22, 29 Господарського п роцесуального кодексу Украї ни, господарський суд розгля дає справу з урахуванням зая ви про зменшення позовних ви мог.

Представник відповідача в судовому засіданні 19.12.2011 р. поз овні вимоги прокурора з урах уванням їх зменшення визнав .

Представники інших учасни ків судового процесу в засід ання суду 19.12.2011 р. не з'явилися, хо ча належним чином повідомлен і про дату, час і місце його пр оведення.

Враховуючи викладене та ос кільки явка в судове засідан ня представників сторін є пр авом, а не обов'язком, господар ський суд розглядає справу з а відсутності представників прокурора, позивача і третьо ї особи та основі наявних у сп раві документів.

Розглянувши позовні вимог и прокурора, оцінивши наявні у справі докази та заслухавш и пояснення представника від повідача, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

З матеріалів справи слідує , що 29.03.2011 р. між Могильненською с ільською радою, яка виступил а орендодавцем, та директоро м приватно-орендно сільсько господарського підприємств а "Славутич", як орендарем, під писано тимчасовий договір ор енди землі, на виконання умов якого зазначена сільська ра да передала відповідачеві в оренду земельну ділянку водн ого фонду загальною площею 20,3 098 га (а.с. 13).

Згідно з пунктом 7 договору, його укладено терміном на 1 р ік.

Законом України "Про оренду землі" визначено, що оренда зе млі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною діля нкою, необхідною орендареві для проведення підприємниць кої та інших видів діяльност і.

Орендарі набувають права о ренди земельної ділянки на п ідставах і в порядку, передба чених Земельним кодексом Укр аїни, Цивільним кодексом Укр аїни, цим та іншими законами У країни і договором оренди зе млі.

У відповідності до статті 13 Закону України "Про оренду зе млі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавец ь зобов'язаний за плату перед ати орендареві земельну діля нку у володіння і користуван ня на певний строк, а орендар з обов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог зем ельного законодавства.

Згідно загальних положень цивільного законодавства Ук раїни укладення договору є п роцесом досягнення згоди з у сіх істотних умов договору т а надання результату досягне ння згоди належної форми.

Так, відповідно до статті 638 Ц ивільного кодексу України до говір є укладеним, якщо сторо ни в належній формі досягли з годи з усіх істотних умов дог овору. Істотними умовами дог овору є умови про предмет дог овору, умови, що визначені зак оном як істотні або є необхід ними для договорів даного ви ду, а також усі ті умови, щодо я ких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто зг оди.

Законом України "Про оренду землі" (стаття 15) визначено так ими, як істотні, наступні умов и договору оренди землі: об'єк т оренди (кадастровий номер, м ісце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна пла та із зазначенням її розміру , індексації, форм платежу, стр оків, порядку її внесення і пе регляду та відповідальності за її несплату; умови викорис тання та цільове призначення земельної ділянки, яка перед ається в оренду; умови збереж ення стану об'єкта оренди; умо ви і строки передачі земельн ої ділянки орендарю; умови по вернення земельної ділянки о рендодавцеві; існуючі обмеже ння (обтяження) щодо використ ання земельної ділянки; визн ачення сторони, яка несе ризи к випадкового пошкодження аб о знищення об'єкта оренди чи й ого частини; відповідальніст ь сторін; умови передачі у зас таву та внесення до статутно го фонду права оренди земель ної ділянки.

Згідно названої норми неві д'ємною частиною договору ор енди землі є: план або схема зе мельної ділянки, яка передає ться в оренду; кадастровий пл ан земельної ділянки з відоб раженням обмежень (обтяжень) у її використанні та встанов лених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевос ті); акт приймання-передачі об 'єкта оренди; проект відведен ня земельної ділянки у разі й ого розроблення згідно із за коном.

В порушення викладеного ти мчасовий договір оренди земл і від 29.03.2011р. не містить в собі та ких істотних умов, як: умови зб ереження стану об'єкта оренд и; строки передачі земельної ділянки орендарю; умови пере дачі у заставу та внесення до статутного фонду права орен ди земельної ділянки.

Як повідомлено Могильненс ькою сільською радою, акт при ймання-передачі земельної ді лянки, план або схема земельн ої ділянки, її кадастровий пл ан, акт визначення меж земель ної ділянки в натурі та проек т відведення не складались (а .с. 18).

Отже, при підписанні догово ру оренди землі від 29.03.2011 р. стор онами порушено вимоги статті 15 Закону України "Про оренду з емлі".

Згідно зі статтею 20 Закону У країни "Про оренду землі" дого вір оренди землі підлягає де ржавній реєстрації.

Указом Президента України від 17 лютого 2003 року "Про заходи щодо створення єдиної систе ми державної реєстрації земе льних ділянок, нерухомого ма йна та прав на них у складі дер жавного земельного кадастру ", який у силу статті 106 Конститу ції України є обов'язковим до виконання на території Укра їни, функції з державної реєс трації земельних ділянок, не рухомого майна та прав на них у складі державного земельн ого кадастру покладено на Де ржавний комітет України по з емельних ресурсах.

Наказом Державного коміте ту України по земельних ресу рсах від 23 травня 2003 року N135, заре єстрованого в Міністерстві ю стиції України 27 травня 2003 р. за N408/7729, установлено, що реєстраці ю земельних ділянок, нерухом ого майна та прав на них, догов орів оренди землі здійснює д ержавне підприємство "Центр державного земельного кадас тру при Державному комітеті України по земельних ресурса х".

Поміж тим, матеріали справи не містять інформації щодо р еєстрації договору оренди зе млі від 29.03.2011 р. державним підпр иємством "Центр державного з емельного кадастру" при Держ авному комітеті України по з емельних ресурсах. Натомість , відділ Держкомзему у Гайвор онському районі повідомив, щ о договори на земельну ділян ку водного фонду, укладені мі ж сторонами, не реєструвалис ь, технічна документація із з емлеустрою не затверджувала сь (а.с. 16).

У відповідності до частини першої статті 210 Цивільного к одексу України правочин під лягає державній реєстрації л ише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчи неним з моменту його державн ої реєстрації.

Згідно з частиною третьою с татті 640 Цивільного кодексу Ук раїни договір, який підлягає нотаріальному посвідченню а бо державній реєстрації, є ук ладеним з моменту його нотар іального посвідчення або дер жавної реєстрації, а в разі не обхідності і нотаріального п освідчення, і державної реєс трації - з моменту державної р еєстрації.

Відповідно до статті 18 Зако ну України "Про оренду землі" д оговір оренди землі набирає чинності після його державно ї реєстрації.

Таким чином, не будучи зареє строваним у встановленому за коном порядку та за відсутно сті всіх істотних умов, догов ір оренди землі від 29.03.2011 р. не м оже вважатися укладеним.

При цьому господарський су д враховує, що положення част ини другої статті 15 Закону Укр аїни "Про оренду землі", відпов ідно до яких недосягнення ст оронами згоди з усіх істотни х умов договору оренди землі є підставою для визнання йог о недійсним, застосуванню не підлягає, оскільки вказане с уперечить змісту частини пер шої статті 215 прийнятого пізні ше Цивільного кодексу Україн и, згідно з якою недійсним мож е бути визнано лише укладени й договір.

Неукладений договір не пор оджує для сторін договору пр ав та обов'язків, на досягненн я яких було спрямовано їх вол евиявлення при документальн ому оформленні договору, а от же відповідач не набув стату су орендаря за договором від 29.03.2011 р.

Як звертає увагу Верховний Суд України у постанові плен уму "Про судову практику розг ляду цивільних справ про виз нання правочинів недійсними " від 6 листопада 2009 року, у разі передчасної передачі на вик онання юридично ще не укладе ного договору майна, право на це майно у набувача не виника є і власник може витребувати його в порядку, встановленом у главою 83 Цивільного кодексу України.

Відповідно до статей 1212, 1213 гл ави 83 Цивільного кодексу Укра їни особа, яка набула майно аб о зберегла його у себе за раху нок іншої особи (потерпілого ) без достатньої правової під стави (безпідставно набуте м айно), зобов'язана повернути п отерпілому це майно. Особа зо бов'язана повернути майно і т оді, коли підстава, на якій вон о було набуте, згодом відпала . Набувач зобов'язаний поверн ути потерпілому безпідставн о набуте майно в натурі.

Враховуючи наведене та оск ільки відповідач отримав зем ельну ділянку в користування за неукладеним договором, до спірних правовідносин підля гають застосуванню наведені вище положення статей 1212, 1213 гл ави 83 Цивільного кодексу Укра їни.

Стаття 13 Конституції Україн и встановлює, що земля, її надр а, атмосферне повітря, водні т а інші природні ресурси, які з находяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, ви ключної (морської) економічн ої зони є об'єктами права влас ності Українського народу. В ід імені Українського народу права власника здійснюють о ргани державної влади та орг ани місцевого самоврядуванн я в межах, визначених цією Кон ституцією.

Відповідно до статті 19 Конс титуції України органи держа вної влади та органи місцево го самоврядування, їх посадо ві особи зобов'язані діяти ли ше на підставі, в межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України.

Згідно статті 10 Закону Укра їни "Про місцеве самоврядува ння" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого са моврядування, що представляю ть відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функц ії і повноваження місцевого самоврядування, визначені Ко нституцією України, цим та ін шими законами.

Територіальним громадам с іл, селищ, міст, районів у міст ах належить право комунально ї власності на рухоме і нерух оме майно, землю, природні рес урси. Правомочності щодо вол одіння, користування та розп орядження об'єктами права ко мунальної власності від імен і та в інтересах територіаль них громад відповідно до зак ону здійснюють органи місцев ого самоврядування (ст. 60 Зако ну України "Про місцеве самов рядування").

Земельний кодекс України в ідносить до повноважень сіль ських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин н а території сіл, селищ, міст ро зпорядження землями територ іальних громад, у т.ч. надання земельних ділянок у користув ання із земель комунальної в ласності відповідно до цього Кодексу (ст. 12 Земельного коде ксу).

Згідно статті 83 Земельного кодексу України землями кому нальної власності є землі, як і належать на праві власност і територіальним громадам сі л, селищ, міст. У комунальній в ласності перебувають усі зем лі в межах населених пунктів , крім земель приватної та дер жавної власності, а також зем ельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти ком унальної власності.

Порядок розмежування земе ль державної та комунальної власності визначено Законом України від 5 лютого 2004 року N 1457-I V.

Згідно названого Закону ро змежування земель державної та комунальної власності по лягає у здійсненні організац ійно-правових заходів щодо р озподілу земель державної вл асності на землі територіаль них громад і землі держави, а т акож щодо визначення і встан овлення в натурі (на місцевос ті) меж земельних ділянок дер жавної та комунальної власно сті (стаття 1). Розмежування зе мель державної та комунально ї власності здійснюється в м ежах адміністративно-терито ріальних утворень - сіл, селищ , міст, районів, областей (стат тя 10).

З матеріалів справи слідує , що розмежування земель держ авної та комунальної власнос ті на території Могильненськ ої сільської ради не проводи лось (а.с. 17).

За вимогами пункту 12 Перехі дних положень земельного код ексу України до розмежування земель державної та комунал ьної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів зд ійснюють відповідні сільськ і, селищні, міські ради, а за ме жами населених пунктів - відп овідні органи виконавчої вла ди.

Згідно інформації відділу Держкомзему у Гайворонськом у районі від 12.10.2011 р. вих. №1926/01-13 зем ельна ділянка, яка використо вується приватно-орендним сі льськогосподарським підпри ємством "Славутич", відносить ся до категорії - землі водног о фонду, за призначенням - зем лі традиційних народних пром ислів і підприємницької діял ьності, знаходиться за межам и с. Могильне і перебуває в роз порядженні Гайворонської ра йонної державної адміністра ції (а.с. 16).

Як повідомлено Гайворонсь кою районною державною адмін істрацією, яка не заперечує п еребування спірної земельно ї ділянки в її розпорядженні , нею повноваження щодо уклад ення договорів оренди земель них ділянок, розташованих за межами населених пунктів, сі льським, селищним або міськи м радам не делегувались (а.с. 14).

З викладеного слідує, що Мог ильненська сільська рада не мала повноважень розпоряджа тися земельною ділянкою, з пр иводу повернення якої виник спір. Земельна ділянка, яка пе редана Могильненською сільс ькою радою в оренду відповід ачеві за договором від 29.03.2011 р., р озташована за межами населен ого пункту та перебуває в роз порядженні Гайворонської ра йонної державної адміністра ції.

Згідно положень статті 116 Зе мельного кодексу України гро мадяни та юридичні особи наб увають права власності та пр ава користування земельними ділянками із земель державн ої або комунальної власності за рішенням органів виконав чої влади або органів місцев ого самоврядування в межах ї х повноважень, визначених ци м Кодексом, або за результата ми аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридич ними особами здійснюється шл яхом передачі земельних діля нок у власність або надання ї х у користування.

Отже, підставою для набуття зазначених прав на землю є пр ийняття рішень органами вико навчої влади чи органами міс цевого самоврядування у меж ах їх компетенції щодо розпо рядження відповідною земель ною ділянкою. Навіть при набу тті права за результатами ау кціону це також відбувається за умови прийняття відповід ним органом рішення про прод аж (надання в користування) зе мельної ділянки (гл. 21 Земельн ого кодексу).

Виникає право власності на земельну ділянку, а також пра во постійного користування т а право оренди земельної діл янки лише з моменту державно ї реєстрації цих прав (стаття 125 Земельного кодексу України ).

З матеріалів справи вбачає ться, що відносно земельної д ілянки, яку займає відповіда ч, Гайворонською районною де ржавною адміністрацією жодн их розпоряджень про передачу її у власність чи в користува ння приватно-орендному сільс ькогосподарському підприєм ству "Славутич" не приймалось . Право власності чи право кор истування на земельну ділянк у за приватно-орендним сільс ькогосподарським підприємс твом "Славутич" не реєструвал ось.

Використання приватно-оре ндним сільськогосподарськи м підприємством "Славутич" зе мельної ділянкою площею 4,6199 га на території Могильненської сільської ради на підставі д оговору, заключеного на рівн і сільської ради з порушення м вимог земельного законодав ства, встановлено також акто м перевірки державного інспе ктора з контролю за використ анням та охороною земель у Га йворонському районі від 15.08.2011 р . (а.с. 12, 31-32). Вказану перевірку пр оведено у присутності керівн ика приватно-орендного сільс ькогосподарського підприєм ства "Славутич", яким підписан о акт перевірки без зауважен ь.

Відповідно до статті 9 Закон у України "Про державний конт роль за використанням та охо роною земель" Державна інспе кція з контролю за використа нням та охороною земель і її т ериторіальні органи здійсню є державний контроль за вико ристанням та охороною земель у системі центрального орга ну виконавчої влади з питань земельних ресурсів шляхом, з окрема, проведення перевірок .

Згідно з Порядком плануван ня та проведення перевірок з питань здійснення державног о контролю за використанням та охороною земель, затвердж еного наказом Державного ком ітету України по земельних р есурсах від 12 грудня 2003 року N 312, д ержавний інспектор при прове денні перевірки: перевіряє н аявність документів, що посв ідчують право власності чи п раво користування земельною ділянкою; з'ясовує обставини та суть скоєного порушення з емельного законодавства; уст ановлює особу, яка здійснила порушення земельного законо давства. При проведенні всіх видів перевірок державний і нспектор складає акт перевір ки дотримання вимог земельно го законодавства за встановл еною формою, в якому зазначаю ться, зокрема, обставини пору шення земельного законодавс тва.

Отже, акт перевірки державн ого інспектора з контролю за використанням та охороною з емель у Гайворонському район і від 15.08.2011 р. в розумінні статті 34 Господарського процесуаль ного кодексу України є належ ним доказом на підтвердження зайняття відповідачем земел ьної ділянки з порушенням ви мог земельного законодавств а України.

Докази звільнення відпові дачем спірної земельної діля нки або належного оформлення права на неї до суду не подано та в матеріалах справи на час розгляду справи відсутні. На томість, в судовому засіданн і 19.12.2011 р. представник відповіда ча повідомив про визнання по зовних вимог.

Враховуючи вищенаведене, о тримана згідно договору від 29.03.2011 р. приватно-орендним сіль ськогосподарським підприєм ством "Славутич" земельна діл янка площею 4,6199 га підлягає пов ерненню Гайворонській район ній державній адміністрації шляхом її звільнення.

За даних обставин, позовні в имоги прокурора є обґрунтова ними, підтвердженими матеріа лами справи та такими, що підл ягають задоволенню в повному обсязі.

За правилами статті 49 Госпо дарського процесуального ко дексу України судовий збір, в ід сплати якого позивач у вст ановленому порядку звільнен ий, стягується з відповідача в доход бюджету.

Керуючись ст.ст. 22, 33, 34, 44, 49, 78, 82, 84, 85, 11 6, 117 Господарського процесуал ьного кодексу України, госпо дарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольни ти повністю.

Зобов'язати приватно-оренд не сільськогосподарське під приємство "Славутич" (26333, Кіров оградська область, Гайворонс ький район, с. Могильне, провул ок Мацієвського, 4, ідентифіка ційний код 00386258) повернути земе льну ділянку водного фонду з агальною площею 4,6199 га (4,3182 га - зе млі під водним дзеркалом, 0,3017 г а - землі під прибережними зах исними смугами), що розташова на за межами населеного пунк ту с.Могильне, Гайворонській районній державній адмініст рації (26300, Кіровоградська обла сть, м. Гайворон, пл. Радянська , 5, ідентифікаційний код 04055305) шл яхом її звільнення.

Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.

Стягнути з приватно-орендн ого сільськогосподарського підприємства "Славутич" (26333, Кі ровоградська область, Гайвор онський район, с. Могильне, про вулок Мацієвського, 4, ідентиф ікаційний код 00386258) в дохід держ авного бюджету України (отри мувач коштів - Управління дер жавного казначейства у м. Кір овограді (м. Кіровоград), банк отримувача - ГУДКУ у Кіровогр адській області, р/р №31216206700002, МФО 823016, ідентифікаційний код 24145329, к од бюджетної класифікації до ходів 22030001) - 941,00 грн. судового збор у.

Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.

Згідно частини 5 статті 85 Гос подарського процесуального кодексу України рішення гос подарського суду набирає зак онної сили після закінчення строку подання апеляційної с карги, якщо апеляційну скарг у не було подано. У разі поданн я апеляційної скарги рішення , якщо його не скасовано, набир ає законної сили після розгл яду справи апеляційним госпо дарським судом.

Дане рішення може бути оска ржено до Дніпропетровського апеляційного господарськог о суду через господарський с уд Кіровоградської області в порядку, встановленому Госп одарським процесуальним код ексом України.

Суддя В.В.Тимошевс ька

Повне рішення складено 23.12.2011 р.

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення19.12.2011
Оприлюднено27.12.2011
Номер документу20154778
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5013/2195/11

Рішення від 19.12.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 11.11.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні