ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
21.06.06 Справа № 9/239-3348
м. Львів
Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Процика Т.С.
суддів Галушко Н.А.
Юрченка Я.О.
при секретарі судового засідання Мацкулі Н.М.
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Чортківському районі Тернопільської області (далі ДПІ у Чортківському районі) від 18.04.2006 р. № 461
на постанову Господарського суду Тернопільської області від 20.03.2006р.
у справі № 9/239-3348
за позовом Чортківської міжрайонної державної податкової інспекції Тернопільської області (далі Чортківська МДПІ), м. Чортків Тернопільської області
до відповідача Малого підприємства «Домус»(далі МП «Домус»), м. Чортків Тернопільської області
про скасування (припинення) державної реєстрації
за участю представників:
від позивача –Коцюк В.М. –старший державний податковий інспектор юридичного сектору;
від відповідача –не з'явився.
Представнику позивача, права і обов'язки, передбачені ст.49, 51, 59 Кодексу адміністративного судочинства України, роз'яснено.
Сторони повідомлені належним чином про дату, час та місце проведення судового засідання, про що свідчать повідомлення про вручення поштового відправлення.
Постановою Господарського суду Тернопільської області від 20.03.2006р. у даній справі, суддя Кропивна Л.В., у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, господарський суд постанову мотивував, зокрема тим, що відповідно до ст.239 Господарського кодексу України одним з видів адміністративно-господарських санкцій є скасування державної реєстрації суб'єкта господарювання (припинення юридичної особи, припинення підприємницької діяльності фізичної особи –підприємця згідно із ст.38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців"), яка згідно із ст.250 вказаного Кодексу може бути застосована до суб'єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше як через один рік з дня порушення цим суб'єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності. Господарським судом встановлено, що позивач виявив факт неподачі податкової звітності відповідачем у 2002 році, це порушення тривало до 01.01.2004р., тобто на момент набрання чинності ГК України і продовжувало тривати станом на день подання позову –01.12.2005 р. Таким чином, позивачем пропущено строк для застосування адміністративно-господарських санкцій.
Не погоджуючись із постановою Господарського суду Тернопільської області від 20.03.2006 р. у справі № 9/239-3348, ДПІ у Чортківському районі подала апеляційну скаргу від 18.04.2006 р. № 461, в якій просить апеляційний господарський суд скасувати вказану постанову та задовольнити позов, оскільки постанова винесена з порушенням норм матеріального права. В обґрунтування своїх вимог, скаржник в апеляційній скарзі зазначає, зокрема, що Законом України "Про державну податкову службу в Україні" визначено перелік прав і обов'язків для органів податкової служби, до переліку яких не входить накладення такої санкції на суб'єктів господарювання, як скасування державної реєстрації, позивач звернувся до господарського суду за захистом свого порушеного права в межах терміну позовної давності, оскільки саме суд уповноважений на застосування зазначеної санкції.
МП «Домус»не скористалась своїм правом на подання заперечення на апеляційну скаргу.
Обставини, що мають значення для справи, які встановлені судом першої інстанції.
Чортківська МДПІ звернулась до господарського суду з позовом про скасування (припинення) державної реєстрації МП «Домус»на тій підставі, що відповідач не подає протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.
МП «Домус»зареєстроване як суб'єкт підприємницької діяльності 21.02.1995р., свідоцтво № 21156611 (а.с.5). З довідки Чортківської МДПІ від 29.11.2005р. № 8709 (а.с.15) вбачається, що МП ТзОВ «Домус»перебуває на податковому обліку з 21.09.1994р. по даний час. Також, Чортківська МДПІ представила довідку від 25.10.2005р. № 8610 (а.с.16), яка свідчить про те, що відповідач станом на 25.11.2005р. не подає звітність про господарську діяльність більше року. Довідкою від 28.11.2005р.. № 4270/10-10 (а.с.12) позивач повідомив про відсутність заборгованості з подавтків зборів
№ 8675 (а.с.17) позивач повідомив про те, що відповідач податкового боргу станом на 25 листопада 2005 року не має.
Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, суд встановив наступне.
Місцевим господарським судом повно встановлено обставини, що мають значення для справи, проте судом порушено норми матеріального права при винесені оскаржуваної постанови, тому колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
У відповідності до п.2 ст.9 Закону України "Про систему оподаткування" від 25.06.1991р. №1251-XII (в редакції Закону України від 18.02.1997 р. №77/97-ВР з наступними змінами та доповненнями) платники податків і зборів (обов'язкових платежів) зобов'язані, зокрема, подавати до державних податкових органів та інших державних органів відповідно до законів декларації, бухгалтерську звітність та інші документи і відомості, пов'язані з обчисленням і сплатою податків і зборів (обов'язкових платежів). Згідно з п.17 ст.11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»від 04.12.1990 р. №509-XII (в редакції Закону України від 24.12.1993 р. №3813-XII з наступними змінами та доповненнями) органи державної податкової служби наділені правом звертатися у передбачених законом випадках до судових органів із заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності.
Відповідно до ч.1 ст. 59 Господарського кодексу України припинення діяльності суб'єкта господарювання здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації –за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів, за рішенням інших осіб –засновників суб'єкта господарювання чи їх правонаступників, а у випадках, передбачених цим Кодексом, –за рішенням суду. Частиною 6 вказаної статті передбачено, що суб'єкт господарювання ліквідується, зокрема, у разі скасування його державної реєстрації у випадках, передбачених законом.
Згідно із ч.2 ст.38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців" від 15.05.2003 р. №755-IV підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.
Статтею 238 Господарського кодексу України передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до суб'єктів господарювання, зокрема, таку адміністративно-господарську санкцію, як скасування державної реєстрації та ліквідація суб'єкта господарювання.
Як свідчать матеріали справи, МП «Домус»остання звітність подавалась за І квартал 2002 року та станом на 01.12.2005 р. звітності про господарську діяльність підприємство не подавало. Відомостей про те, що на час розгляду справи у господарському суді платник податку подавав звітність, відповідачем не представлено.
Відповідно до ст.250 Господарського кодексу України, який набрав чинності з 01.01.2004 р., передбачено, що адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб'єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб'єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.
Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців" набрав чинності з 01.07.2004 р., зворотної сили положенню ст.38 Закону не надано.
До набрання чинності Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців" було чинним Положення про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.1998 р. №740, в якому також було передбачено скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності –юридичної особи на підставі рішення господарського суду у разі неподання протягом року до органів державної податкової служби податкових декларацій, документів бухгалтерської звітності згідно із законодавством. Проте, згідно із п.2 ст.238 Господарського кодексу України види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами. Після набрання чинності цим Кодексом і до вступу в силу зазначеного Закону не існувало закону, який би передбачав припинення (скасування) державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності –юридичної особи за неподання звітності до органів державної податкової служби.
З огляду на викладене у даному випадку рік, протягом якого відповідач не подає звітність до органів державної податкової служби, обчислюється від дня набрання чинності Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців". Крім того, останню звітність до податкового органу, відповідач подавав за І квартал 2002 року. Звітності за наступні податкові (звітні) періоди за станом на 29.11.2005р. відповідач не подавав. Позивач звернувся до господарського суду з позовом про скасування (припинення) підприємницької діяльності МП ТзОВ «Домус»01.12.2005 р. Таким чином, органом державної податкової служби у даному випадку не порушено строку звернення до суду. Місцевим господарським судом не взято до уваги дану обставину, що призвело до порушення норм матеріального права при прийнятті оскаржуваної постанови, що є підставою для скасування постанови згідно із ст.202 Кодексу адміністративного судочинства України.
Враховуючи наведене, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга ДПІ у Чортківському районі підлягає задоволенню, а постанова Господарського суду Тернопільської області від 20.03.2006 р. у справі № 9/239-3348 –скасуванню.
Відповідачем до апеляційної скарги додано копію наказу ДПА в Тернопільській області від 28 грудня 2005 року № 342 “Про реорганізацію підвідомчих державних податкових інспекцій області”. Відповідно до даного наказу Чортківську МДП реорганізовано шляхом поділу і утворено на її базі Державну податкову інспекцію у Чортківському районі та Борщівську міжрайонну державну податкову інспекцію, що відповідно до п.2 вказаного вище наказу ДПА України, новоутворені державні податкові інспекції є правонаступниками реорганізованих державних податкових інспекцій.
З огляду на викладене вище, суд апеляційної інстанції прийшов до висновку про необхідність заміни позивача Чортківської МДПІ її правонаступником ДПІ у Чортківському районі.
Керуючись ст.ст. 55, 69, 70, 71, 79, 86, 195, 196, 198, 202, 205, 207 Кодексу адміністративного судочинства України, –
Львівський апеляційний господарський суд ПОСТАНОВИВ:
1. Замінити позивача Чортківську МДПІ її правонаступником ДПІ у Чортківському районі.
2. Скасувати постанову Господарського суду Тернопільської області від 20.03.2006 р. у справі № 9/239-3348.
3. Прийняти нову постанову, якою позов Чортківської МДПІ задоволити. Припинити державну реєстрацію Малого підприємства «Домус», вул. Заводська, м. Чортків Тернопільської області, ідентифікаційний код –21156611.
Дана постанова набирає законної сили та може бути оскаржена в порядку і строки, визначені ст.ст. 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дана постанова виготовлена в повному обсязі 24.10.2006р.
Головуючий суддя Процик Т.С.
Суддя Галушко Н.А.
Суддя Юрченко Я.О.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2006 |
Оприлюднено | 03.09.2007 |
Номер документу | 202170 |
Судочинство | Господарське |
Адмінправопорушення
Сосницький районний суд Чернігівської області
Стельмах А. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні