ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Київської області
01032,
м. Київ - 32, вул. Комінтерну, 16
тел.
230-31-77
ПОСТАНОВА
Іменем України
"22"
травня 2008 р.
Справа № А18/075-08
м. Київ, вул. Комінтерну, 16
(зал судових засідань №
1)
Господарський
суд Київської області у складі головуючого судді А.Ю. Кошика при секретарі розглянувши матеріали адміністративної
справи
за
позовом Садівницького товариства "Соляріс"
до
Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області,
ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4,
ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12,
ОСОБА_13, Управління земельних ресурсів у Обухівському районі Головного управління
земельних ресурсів у Київській області Державного агенства земельних ресурсів
України
за
участю третьої особи: Державного
підприємства «Центр державного кадастру при Державному комітеті України по
земельних ресурсах» в особі Київської регіональної філії
про
визнання протиправними та скасування рішень Підгірцівської сільської
ради Обухівського району Київської області, скасування державних актів на право
власності на земельні ділянки та відновлення стану, який існував до порушення
прав позивача
За
участю представників:
Позивач
- Сухин Р.П., Чорненький О.В.
Відповідачів
- ОСОБА_14., ОСОБА_15.
Суть спору:
До
господарського суду Київської області надійшла позовна заява садівницького
товариства «СОЛЯРІС»до: Підгірцівської сільської ради Обухівського району
Київської області, ОСОБА_1, ОСОБА_2,
ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10,
ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, Управління земельних ресурсів у Обухівському
районі Головного управління земельних ресурсів у Київській області Державного
агенства земельних ресурсів України, за участю третьої особи: Державного
підприємства «Центр державного кадастру при Державному комітеті України по
земельних ресурсах»в особі Київської регіональної філії про визнання
протиправними та скасування рішень Підгірцівської сільської ради Обухівського
району Київської області, скасування державних актів на право власності на
земельні ділянки та відновлення стану, який існував до порушення прав позивача
(з врахуванням доповнень).
Позовні
вимоги грунтуються на невідповідності рішення ХVІІІ сесії V скликання
Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області від
08.05.2007 р. про вилучення з користування с/т «Соляріс»земельної ділянки
площею 3,0 га та про надання громадянам дозволу на розробку проекту землеустрою
щодо відведення земельної ділянки у власність, а також рішення ХVІІІ сесії V
скликання Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області
від 18.10.2007 р. про передачу безкоштовно у власність земельних ділянок
громадянам для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських
будівель і споруд, - вимогам законодавства та його необґрунтованості в зв'язку
з відсутністю правових підстав для їх прийняття.
Представники
позивача позовні вимоги підтримали повністю, вважають їх обґрунтованими та
такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених у позовній заяві та
доповненню до неї.
Уповноважені
представники відповідачів проти позову
заперечили.
Розглянувши
матеріали справи, додані до позовної заяви та у процесі розгляду справи,
заслухавши пояснення представників сторін, проаналізувавши представлені докази
в їх сукупності, суд встановив:
Позивач,
садівницьке товариство «Соляріс»діє на підставі статуту, зареєстрованого
розпорядженням Голови Обухівської районної Ради народних депутатів №195 від
06.05.1995 р.
Садівницьке
товариство «Соляріс», позивач, є землекористувачем земельної ділянки загальною
площею 3,0 га, що знаходиться на території Підгірцівської сільської ради та
надана в постійне користування для колективного садівництва згідно рішення ХIV
сесії ХХІ скликання Підгірцівської сільської ради від 05.10.1993 р. та
Державного акта на право постійного користування землею, що зареєстрований в
Книзі реєстрації актів на право постійного користування землею за №2 від
30.03.1995 р. Вказана земельна ділянка розташована в заплаві р.Стугна на
осушених землях запасу Підгірцівської сільської ради.
Позивач
двічі звертався до Підгірцівської сільської ради з листами №5 від 06.04.2007 р.
та №11 від 03.10.2007 р., в яких просив надати дозвіл на виготовлення технічної
документації із землеустрою щодо складання державних актів на право власності
на землю громадянам, членам садівницького товариства «Соляріс»для ведення
садівництва за рахунок землекористування СТ «Соляріс», які першим відповідачем
були залишені без відповіді та задоволення.
Однак,
коли позивач звернувся до ДП «Центр державного земельного кадастру при
Державному комітеті України по земельних ресурсах»в особі Київської
регіональної філії з листом №10/1 від 24.01.2008 р., позивача листом №260 від
01.02.2008 р. було повідомлено про неможливість внесення земельної ділянки
площею 3,0 га, яка знаходиться в постійному користування СТ «Соляріс»за
адресою: Київська область, Обухівський район, Підгірцівська сільська рада до
Автоматизованої системи ведення державного земельного кадастру, оскільки на
даній території згідно даних АС ведення ДЗК знаходяться земельні ділянки інших
землевласників.
А
листом №33 від 04.02.2008 р. Підгірцівська сільська рада повідомила позивача
про те, що: земельна ділянка площею 3,0 га, яка була надана позивачу в постійне
користування в 1993 році відповідно до рішення XVIII сесії V скликання від
04.05.2007 р., та 08.05.2007 р. у позивача, як у землекористувача була вилучена
з користування згідно п.г, д ст.141 Земельного Кодексу України.
Як
вбачається з рішення XVIII сесії V скликання від 08.05.2007 р. при розгляді
заяви с/т «Соляріс»про надання дозволу на виготовлення технічної документації
із землеустрою щодо складання Державних актів на право приватної власності на
землю громадянам, членам садівницького товариства для ведення садівництва
земельну ділянку площею 3,0 га та на
підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», було вирішено:
вилучити з користування с/т «Соляріс»земельну ділянку площею 3,0 га у зв'язку з
невикористанням земельної ділянки за цільовим призначенням, відповідно до
Земельного Кодексу України п.г), д) ст.141 Земельного Кодексу України; вилучену
земельну ділянку площею 3,0 га переведено в землі комунальної власності
Підгірцівської сільської ради; землевпорядника сільської ради зобов'язано
зробити відповідні зміни в земельнокадастровій документації.
Рішенням
ХVІІІ сесії V скликання Підгірцівської сільської ради від 08.05.2007 р.
громадянам ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7,
ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 надано дозвіл на
розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність
орієнтовною площею 0,20га, у (остаточний
розмір земельної ділянки визначити за проектом для будівництва індивідуального
житлового будинку та господарських будівель в с. Підгірці в межах
Підгірцівської сільської ради; розробку проекту землеустрою щодо відведення
земельної ділянки у власність замовлено в землевпорядній організації, яка має
відповідну ліцензію; проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у
власність погоджено із: землевласником; органом по земельних ресурсах; органом
містобудування та архітектури; санітарно-епідеміологічним органом;
природоохоронним органом; органом охорони культурної спадщини; після отримання
позитивного висновку Державної землевпорядної експертизи, проект землеустрою
щодо відведення земельної ділянки зобов'язано подати на розгляд сесії
Підгірцівської сільської ради; зобов'язано підготовка проекту не дає права на використання
земельної ділянки до встановлення її меж в натурі (на місцевості), одержання
документа, що посвідчує право на неї та його державної реєстрації.
Рішенням
ХХІІІ сесії V скликання від 18.10.2007 р., розглянувши погоджений відповідними
службами проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність
громадянам для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських
будівель і споруд в с. Підгірці на території Підгірцівської сільської ради
Обухівського району Київської області, враховуючи позитивний висновок державної
землевпорядної експертизи, Підгірцівська сільська рада вирішила затвердити
проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ГО,
ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9,
ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 для будівництва та обслуговування жилого
будинку, і господарських будівель споруд загальною площею 1,1094 га, в
с. Підгірці на території Підгірцівської сільської ради Обухівського району
Київської області; передати безкоштовно у власність земельні ділянки громадянам
для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і
споруд загальною площею 1,1094 га, в с. Підгірці на території Підгірцівської
сільської ради Обухівського району Київської області; доручити проектній
організації винести проект землеустрою щодо відведення землі в натуру (на
місцевості) та виготовити державні акти на право приватної власності на землю.
На
виконання вимог ухвали суду від 15.02.2008 р. Обухівським районним відділом
Київської регіональної філії Державного підприємства «Центр державного
земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах»було
подано довідку №49/08 від 26.02.2008 року, в якій зазначено, що згідно АС ДЗК
власниками спірних земельних ділянок з наступними кадастровими номерами є:
1. НОМЕР_1
ОСОБА_1
Ідентифікаційний номер
НОМЕР_2
2. НОМЕР_3
ОСОБА_2
Ідентифікаційний номер
НОМЕР_4
3. НОМЕР_5
ОСОБА_3
Ідентифікаційний номер
НОМЕР_6
4. НОМЕР_7
ОСОБА_4
Ідентифікаційний номер
НОМЕР_8
5. НОМЕР_9
ОСОБА_5
Ідентифікаційний номер
НОМЕР_10
6. НОМЕР_11
ОСОБА_6
Ідентифікаційний номер
НОМЕР_12
7. НОМЕР_13
ОСОБА_7
Ідентифікаційний номер
НОМЕР_14
8. НОМЕР_15
ОСОБА_8
Ідентифікаційний номер
НОМЕР_16
9. НОМЕР_17
ОСОБА_9
Ідентифікаційний номер
НОМЕР_18
10. НОМЕР_19
ОСОБА_10
Ідентифікаційний номер
НОМЕР_20
11. НОМЕР_21
ОСОБА_11
Ідентифікаційний номер
НОМЕР_22
12. НОМЕР_23
ОСОБА_12
Ідентифікаційний номер
НОМЕР_24
13. НОМЕР_25
ОСОБА_13
Ідентифікаційний номер
НОМЕР_26
На
виконання вимог суду Обухівський районний відділ Київської регіональної філії
ДП «Центр ДЗК»повідомив наступне, що згідно книги реєстрації державних актів на
право власності на землю (Розділ 1 Підгірцівська сільська рада) за вказаними у
запиті кадастровими номерами видані наступні державні акти на право власності
на земельні ділянки.
НОМЕР_1 серія ЯД № 918504 виданий 25.10.2007р.
НОМЕР_3 серія ЯД № 918516 виданий 25.10.2007р.
НОМЕР_5 серія ЯД № 918515 виданий 25.10.2007р.
НОМЕР_7 серія ЯД № 918517 виданий 25.10.2007р.
НОМЕР_9 серія ЯД № 918506 виданий 25.10.2007р.
НОМЕР_11 серія ЯД № 918512 виданий 25.10.2007р.
НОМЕР_13 серія ЯД № 918505 виданий 25.10.2007р.
НОМЕР_15 серія ЯД № 918526 виданий 25.10.2007р.
НОМЕР_17 серія ЯД № 918510 виданий 25.10.2007р.
3НОМЕР_19 серія ЯД № 918503 виданий 25.10.2007р.
НОМЕР_21 серія ЯД № 918525 виданий 25.10.2007р.
НОМЕР_23 серія ЯД № 918511 виданий 25.10.2007р.
НОМЕР_25 серія ЯД № 918518 виданий 25.10.2007р.
Статтею
20 ГК України передбачено, що кожний суб'єкт господарювання та споживач має
право на захист своїх прав і законних інтересів.
Відповідно
до п.1.ч.1 ст.17 КАС України до компетенції адміністративних судів віднесено
спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо
оскарження його рішень (нормативно-правових актів або правових актів
індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Відповідно
до п.1 ч.1 ст.З КАС України справа
адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду
публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої
влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або
інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі
законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Суб'єктом
владних повноважень згідно з п.7 ч.1 ст.З КАС України є орган державної влади, орган місцевого
самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні
ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на
виконання делегованих повноважень.
Згідно
з п.1 Інформаційного листа Верховного Суду України від 26.12.2005 р. №3.2.-2005
«Щодо застосування господарськими судами України положень процесуального
законодавства стосовно розмежування компетенції між спеціалізованими
адміністративними та господарськими судами», справою адміністративної юрисдикції
може бути переданий на вирішення адміністративного суду спір, який виник між
двома (кількома) конкретними суб'єктами суспільства стосовно їхніх прав та
обов'язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб'єкт
законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб'єктів,
а ці суб'єкти відповідно зобов'язані виконувати вимоги та приписи такого
владного суб'єкта. У випадку, якщо суб'єкт (у тому числі орган державної влади,
орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа) у спірних
правовідносинах не здійснює вказані владні управлінські функції щодо іншого
суб'єкта, який є учасником спору, такий спір не має встановлених нормами
Кодексу адміністративного судочинства України ознак справи адміністративної
юрисдикції, і, відповідно, не повинен вирішуватись адміністративним судом.
Згідно
ч. 2 п. 14 Рекомендації Президії ВГСУ «Про деякі питання підвідомчості і
підсудності справ господарським судам»від 27.06.2007 р. N 04-5/120 за змістом і
направленістю згаданого Закону України «Про внесення змін до деяких
законодавчих актів України щодо визначення підсудності справ з питань
приватизації та з корпоративних спорів»його прийняття не виключає (до початку
діяльності окружних та апеляційних адміністративних судів) розгляду місцевими і
апеляційними господарськими судами у встановленому законом порядку справ у
спорах про визнання недійсними актів державних та інших органів, підприємств та
організацій, які не відповідають законодавству і порушують права та охоронювані
законом інтереси підприємств та організацій. Господарському суду підвідомчі
спори про визнання недійсними лише таких актів
Проаналізувавши
зміст та юридичну сутність спірних правовідносин, суд дійшов висновку про те,
що у правовідносинах в межах даної справи наявні відносини влади і
підпорядкування, що є обов'язковим для адміністративних правовідносин,
відповідачами у справі крім органів державної влади та місцевого
самоврядування, є також фізичні особи, а тому суд вважає, що дана справа підлягає розгляду у порядку адміністративного
судочинства.
Відповідно
до ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких
ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про
протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок
щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається
на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суд
вважає, що при прийнятті Підгірцівською сільською радою вищевказаного рішення
були порушенні права та охоронювані законом інтереси позивача у
справі, що враховуючи наступне:
Згідно
з частиною четвертою статті 13 Основного Закону України держава забезпечує
захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну
спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.
Конституція України гарантує право власності на землю, яке набувається і
реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до
закону (частина друга статті 14).
За
Конституцією України кожен має право, зокрема, володіти, користуватися і
розпоряджатися своєю власністю; право приватної власності набувається в
порядку, визначеному законом; ніхто не може бути протиправно позбавлений права
власності, право приватної власності є непорушним (частини перша, друга,
четверта статті 41).
Право
власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України,
цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них (частина
друга статті 78 Кодексу).
Кожний
громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу
відповідно до закону (частина друга статті 13 Конституції України). До таких
об'єктів належать, зокрема, земельні ділянки.
Згідно
з частиною третьою статті 41 Конституції України громадяни для задоволення
своїх потреб можуть користуватися об'єктами права державної та комунальної
власності відповідно до закону. Ця конституційна гарантія не може тлумачитися
як така, що заперечує державний захист інших визнаних майнових прав громадян
(крім права власності) або обмежує можливості такого захисту прав
землекористувачів, набутих свого часу відповідно до чинного на той час
законодавства. Таким чином, стосовно права постійного користування земельними
ділянками діє механізм захисту, гарантований статтями 13, 14, 41, 55
Конституції України.
На
сьогодні внаслідок протиправних дій Підгірцівської сільської ради Обухівського
району Київської області, останній порушив право позивача користуватися
земельною ділянкою.
Крім
того, як було встановлено за наслідками розгляду справи, рішення XVIII сесії V скликання від
08.05.2007 р. Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської
області не відповідає наступним вимогам чинного
законодавства, а саме:
відповідно до пунктів «г»та «д»ст. 141 Земельного
кодексу України на які посилається сільська рада як на підставу вилучення у
позивача земельної ділянки - підставами припинення права користування земельною
ділянкою є: ґ) використання земельної ділянки не за цільовим при значенням; д)
систематична несплата земельного податку або орендної плати. Тобто, сільською радою вказані підстави припинення
права користування земель ною ділянкою, що пов'язані з порушенням
землекористувачем норм земельного законодавства України. Використання земельної
ділянки не за цільовим призначенням означає те, що землекористувач не
додержується цілей експлуатації наданої йому землі, які передбачені в рішенні
відповідних органів про надання у корис тування земельної ділянки та
зафіксовані у державному акті на право користування землею.
Відповідно
ст.144 зазначеного кодексу у разі виявлення порушення земельного законодавс
тва державний інспектор
по використанню та
охороні земель складає протокол про порушення та видає особі, яка
допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк. Якщо особа,
яка допустила порушення земельного законодавства, не виконала протягом
зазначеного строку вказівки державного інспектора щодо припинення порушення
земельного законодавства, державний інспектор по використанню та охороні земель
відповідно до закону накладає на таку особу адміністративне стягнення та
повторно видає вказівку про припинення правопорушення чи усунення його
наслідків у 30-денний строк.
У
разі неусунення порушення земельного законодавства у 30-денний строк державний
інспектор по використанню та охороні земель звертається до відповідного органу
виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про
припинення права користування земе льною ділянкою.
Як
вбачається з матеріалів справи, жодна з чотирьох передбачених законодавством
стадій процедури припинення права
користування земельними ділянками, які використовуються з порушенням земельного
законодавства, не була дотримана сільською радою, державний інспектор
по використанню та
охороні земель не з'являвся на земельній ділянці позивача, протоколи про
порушення за участю наших представників не складалися, позивач не отримував жодних вказівок державного
інспектора щодо припинення порушення земельного законодавства, а на керівні
органи товариства не накладалося
адміністративне стягнення. Отже, першим відповідачем не подано жодних
доказів того, що позивачем було допущено порушення чинного земельного
законодавства.
Підгірцівською
сільською радою як підстава для вилучення земельної ділянки також зазначена
систематична несплата земельного податку. Однак, позивач відповідно до Зако ну
України «Про плату за землю»сплачував у встановлені строки зе мельний податок,
а першим відповідачем не подано жодних доказів того, що за позивачем існувала
заборгованість по сплаті земельного
податку.
Підсумовуючи
викладене, суд дійшов висновку про те, що підстави вказані у оскаржуваному рішенні для вилучення
земельної ділянки не відповідають дійсності та спростовуються доказами наданими
позивачем.
Виходячи
з системного аналізу земельного законодавства вказані сільською радою підстави є підставами для
припинення права користування земельною ділянкою, але аж ніяк не підставами для
вилучення земельної ділянки з постійного користування, оскільки порядок
вилучення передбачений в ст.149 Земельного кодексу України.
Отже,
правові підстави для вилучення земельної ділянки площею з користування позивача
згідно п.г, д ст.141 Земельного Кодексу України відсутні, то суд вважає, що позовні вимоги в цій частині
підлягають задоволенню, рішення XVIII сесії V скликання від 08.05.2007 р.
Підгірцівської сільської ради Обухівського району Київської області є
протиправним та підлягає скасуванню.
Оскільки,
рішення ХVІІІ сесії V скликання Підгірцівської сільської ради від 08.05.2007 р.
про надання громадянам дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення
земельної ділянки у власність орієнтовною площею 0,20га, у та рішення ХХІІІ
сесії V скликання від 18.10.2007 р., про затвердження проекту землеустрою щодо
відведення земельних ділянок у власність громадянам як вбачається з викладеного
в рішеннях фактично були прийнятті на виконання протиправного рішення про
вилучення у позивача земельної ділянки, то суд вважає, що позовні вимоги в цій
частині підлягають задоволенню.
Наслідком
захисту порушених прав позивача у справі є задоволення позовних вимог про
відновлення стану, який існував до порушення прав позивача та зобов'язання
Підгірцівську сільску раду Обухівського району Київської області зробити
відповідні зміни в земельнокадастровій документації протягом десяти днів з дня
набрання рішення суду законної сили.
До
того ж, відповідно до ст. 125, ч. 1 ст. 126 Земельного кодексу України право
власності на земельну ділянку виникає після одержання її власником Державного
акту та його державної реєстрації. Реєстрація державних актів на право
власності на вищевказані земельні ділянки здійснюється Державним підприємством
«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по
земельних ресурсах»та Управлінням земельних ресурсів в Обухівському районі.
При цьому, судом враховано, що Державний
акт на землю є правовстановлюючим
документом, який видається за наявності відповідної законної підстави набуття права.
Оскільки,
в процесі розгляду справи судом було досліджено та встановлено відсутність у відповідачів громадян ОСОБА_1,
ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9,
ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 законної підстави для набуття права
власності, державні акти на право власності на земельні ділянки підлягають
скасуванню.
Крім
вищевикладеного, судом враховано також наступне.
Постановою
Кабінету міністрів України від 31.01.2007 р. № 69 Державний комітет України по
земельних ресурсах (надалі - Держкомзем) було реорганізовано шляхом
перетворення в Державне агентство земельних ресурсів України (надалі по тексту
- Держземагенство).
Відповідно
до п.п.1,3 Положення про Держземагенство, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 04.04.2007 р. № 614, Держземагентство є центральним
органом виконавчої влади, одним із завдань якого є організація і забезпечення
ведення державного земельного кадастру та підготовка земельно-кадастрової
документації.
Відповідно
до п.п. 1, 11 Положення про відділ (управління) земельних ресурсів у районі,
затвердженому наказом Держкомагенства від 06.06.2007р. № 24, зареєстрованому у
Мін'юсті від 11.07.2007р. № 796/14063, останній є територіальним органом
Держземагентства і самостійною юридичною особою.
Як
вбачається із п.п. 3.1., 3.2. Інструкції «Про порядок складання, видачі, реєстрації
і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного
користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому
числі на умовах оренди) та договорів оренди землі, затвердженої наказом
Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 р. № 43,
зареєстрованою в Мін'юсті від 04.06.1999 р. за № 354/3647, видача і реєстрація
державних актів на право власності на земельну ділянку здійснюється
структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі
України.
З
метою реалізації завдань, визначених Указом Президента України від 17.02.2003
р. № 134 «Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації
земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного
земельного кадастру», постановою Кабінету Міністрів України від 02.12.1997 р. №
1355 «Про Програму створення автоматизованої системи ведення державного
земельного кадастру»здійснено реорганізацію регіональних, міських та районних
центрів державного земельного кадастру з утворенням на основі державного
підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті
України по земельних ресурсах»єдиної юридичної особи.
Центр
ДЗК діє на підставі статуту, затвердженого наказом Держкомзему від 23.05.2003р.
№ 135 «Про створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок,
нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру та
удосконалення структури Центру ДЗК», зареєстрованого в Мін'юсті від
27.05.2003р. № 408/7729, згідно якого на нього покладено функції реєстрації
земельних ділянок і прав на них та доручено створення і ведення автоматизованої
системи державного земельного кадастру та Державного реєстру прав на землю та
нерухоме майно.
Пунктом
4.2. Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженому
наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003 р. №
174, зареєстрованому в Мін'юсті від 25.07.2003 р. за № 641/7962, передбачений
конкретний порядок здійснення державної реєстрації державного акта на право
власності на земельну ділянку шляхом внесення записів реєстрації до книги
записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право
постійного користування землею, договорів оренди землі, а також внесення інших
відомостей щодо земельних ділянки до бази даних Автоматизованої системи
державного земельного кадастру.
В
ході судового засідання судом було встановлено, що органами владних повноважень
під час виготовлення та видачі державних актів на право власності на земельну
ділянку, зокрема Управлінням земельних ресурсів у Обухівському районі Головного
управління земельних ресурсів у Київській області Державного агенства земельних
ресурсів України, були допущені наступні
порушення.
Управління
земельних ресурсів у Обухівському районі Головного управління земельних
ресурсів у Київській області Державного агенства земельних ресурсів України, на
думку суду порушило вимоги Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації
і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право
постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі,
затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від
04.05.1999 р. N 43, та Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель,
затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від
02.07.2003 р. № 174 в частині, що стосується перевірки відповідностей
відомостей зазначених в технічній документації на виготовлення державного акту,
реєстраційної картки та бланку державного акту поданих на підписання. В
результаті бездіяльності відповідача та неналежного виконання останнім
покладених на нього обов'язків, було допущено повторно видачу державних актів
відповідачам на земельну ділянку що належить позивачу.
Зважаючи
на те, що в судом було встановлено порушення під час реєстрації державних актів
на право власності на землю, які були допущені Управлінням земельних ресурсів у
Обухівському районі Головного управління земельних ресурсів у Київській області
Державного агенства земельних ресурсів України, суд вважає, що реєстрація
державних актів проведена з порушенням вимог чинного законодавства.
Керуючись,
ст.ст. 17, 21, 51, 104, 105 КАС України, суд
-
п о с т а н о в и в :
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними та скасувати
рішення ХVІІІ сесії V скликання Підгірцівської сільської ради Обухівського
району Київської області від 08.05.2007 р. про вилучення з користування с/т
«Соляріс»земельної ділянки площею 3,0 га у зв'язку з невикористанням земельної
ділянки за цільовим призначенням, відповідно до Земельного Кодексу України
п.г), д) ст.141 Земельного Кодексу України, про переведення вилученої земельної
ділянки площею 3,0 га в землі комунальної власності Підгірцівської сільської
ради; про зобов'язання землевпорядника сільської ради зробити відповідні зміни в
земельнокадастровій документації.
3. Визнати протиправними та скасувати
рішення ХVІІІ сесії V скликання Підгірцівської сільської ради Обухівського
району Київської області від 08.05.2007 р. про надання громадянам ОСОБА_1,
ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9,
ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13дозволу на розробку проекту землеустрою
щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 0,20га, у (остаточний розмір земельної ділянки
визначити за проектом для будівництва індивідуального житлового будинку та
господарських будівель в с. Підгірці в межах Підгірцівської сільської ради;
4. Визнати протиправними та скасувати рішення
ХVІІІ сесії V скликання Підгірцівської сільської ради Обухівського району
Київської області від 18.10.2007 р. про передачу безкоштовно у власність
земельних ділянок громадянам ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5,
ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13для
будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд
загальною площею 1,1094 га, в с. Підгірці на території Підгірцівської сільської
ради Обухівського району Київської області; доручення проектній організації
винести проект землеустрою щодо відведення землі в натуру (на місцевості) та
виготовлення державних актів на право
приватної власності на землю.
5. Скасувати державні акти на право
власності на земельні ділянки з наведеними нижче кадастровими номерами, а саме:
серія
ЯД № 918504 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_1,
серія
ЯД № 918516 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_3,
серія
ЯД № 918515 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_5,
серія
ЯД № 918517 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_7,
серія
ЯД № 918506 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_9,
серія
ЯД № 918512 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_11,
серія
ЯД № 918505 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_13,
серія
ЯД № 918526 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_15,
серія
ЯД № 918510 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_17,
серія
ЯД № 918503 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_19,
серія
ЯД № 918525 виданий 25.10.2007р.на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_21,
серія
ЯД № 918511 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_23,
серія
ЯД № 918518 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_25.
6.
Відновити стан, який існував до порушення прав позивача, для чого зобов'язати
Підгірцівську сільську раду Обухівського району Київської області зробити
відповідні зміни в земельнокадастровій документації протягом десяти днів з дня
набрання судовим рішенням законної сили.
7.
Зобов"язати Управління земельних ресурсів в Обухівському районі Головного
управління земельних ресурсів у Київській області Державного агенства земельних
ресурсів України (ідентифікаційний код
24216495, місцезнаходження: вул. Малишка, 9, м. Обухів, Київська область,
08700) протягом десяти днів з дня набрання рішення суду законної сили здійснити
дії щодо скасування реєстрації права приватної власності відповідачів, а саме:
ОСОБА_1 (АДРЕСА_1), ОСОБА_2 (АДРЕСА_2) , ОСОБА_3 (АДРЕСА_3), ОСОБА_4
(АДРЕСА_4), ОСОБА_5 (АДРЕСА_5), ОСОБА_6 (АДРЕСА_6), ОСОБА_7 (АДРЕСА_7), ОСОБА_8
(АДРЕСА_8), ОСОБА_9 (АДРЕСА_9), ОСОБА_10(АДРЕСА_10), ОСОБА_11 (АДРЕСА_11),
ОСОБА_12 (АДРЕСА_12), ОСОБА_13 (АДРЕСА_13) на земельні ділянки, що відповідно
належать їм на підставі державних актів на право власності на земельну
ділянку, а саме: серії ЯД № 918504
виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з кадастровим
номером НОМЕР_1, серії ЯД № 918516 виданий 25.10.2007р. на право власності на
земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_3, серії ЯД № 918515 виданий
25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером
НОМЕР_5, серії ЯД № 918517 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну
ділянку з кадастровим номером НОМЕР_7, серії ЯД № 918506 виданий 25.10.2007р.
на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_9, серії ЯД
№ 918512 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_11, серії ЯД № 918505 виданий 25.10.2007р. на право
власності на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_13, серії ЯД № 918526
виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з кадастровим
номером НОМЕР_15, серії ЯД № 918510 виданий 25.10.2007р. на право власності на
земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_17, серії ЯД № 918503 виданий
25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером
НОМЕР_19, серії ЯД № 918525 виданий 25.10.2007р.на право власності на земельну
ділянку з кадастровим номером НОМЕР_21, серії ЯД № 918511 виданий 25.10.2007р.
на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_23, серії ЯД
№ 918518 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_25., в тому числі внести відомості щодо вказаних вище
земельних ділянок до бази даних Автоматизованої системи державного земельного
кадастру, а також здійснити скасування державної реєстрації державних актів:
серії ЯД № 918504 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_1, серії ЯД № 918516 виданий 25.10.2007р. на право
власності на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_3, серії ЯД № 918515
виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з кадастровим
номером НОМЕР_5, серії ЯД № 918517 виданий 25.10.2007р. на право власності на
земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_7, серії ЯД № 918506 виданий
25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером
НОМЕР_9, серії ЯД № 918512 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну
ділянку з кадастровим номером НОМЕР_11, серії ЯД № 918505 виданий 25.10.2007р.
на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_13, серії ЯД
№ 918526 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з
кадастровим номером НОМЕР_15, серії ЯД № 918510 виданий 25.10.2007р. на право
власності на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_17, серії ЯД № 918503
виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з кадастровим
номером НОМЕР_19, серії ЯД № 918525 виданий 25.10.2007р.на право власності на
земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_21, серії ЯД № 918511 виданий
25.10.2007р. на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером
НОМЕР_23, серії ЯД № 918518 виданий 25.10.2007р. на право власності на земельну
ділянку з кадастровим номером НОМЕР_25.
Постанова
набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня її
проголошення, якщо заява про апеляційне оскарження постанови не буде подана.
Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про
апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання
заяви про апеляційне оскарження. Якщо було подано заяву про апеляційне
оскарження, але апеляційна скарга не була подана, в двадцятиденний строк після
надання заяви про апеляційне оскарження, постанова набирає законної сили після
закінчення цього строку.
Суддя
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2008 |
Оприлюднено | 18.09.2008 |
Номер документу | 2022352 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Кошик А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні