34/109-08-2064
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В АІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" вересня 2008 р. Справа № 34/109-08-2064
Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді В.Б.Туренко, згідно розпорядження голови суду № 116 від 8.09.2008р.
суддів Л.І. Бандури, Л.В. Поліщук
при секретарі судового засідання – О.О. Соломахіній
за участю представників сторін:
від позивача –О.О. Курлович
від відповідача –не з'явився, про день, час та місце апеляційного розгляду повідомлений належним чином
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу
Представництва по управлінню комунальною власністю Одеської міської ради
на рішення господарського суду Одеської області від 18.07.2008р.
у справі № 34/109-08-2064
за позовом Представництва по управлінню комунальною власністю Одеської міської ради
до Малого приватного підприємства „МІД”
про внесення змін до договору оренди
встановив:
Представництво по управлінню комунальною власністю Одеської міської
ради 20.05.2008р. звернулось з позовом до МПП „МІД” про внесення змін до договору оренди № 52/33 від 23.09.1996р., укладеному між Відділом нежитлового фонду виконкому Одеської міської ради та МПП „МІД”, за яким останньому передано в оренду нежитлове приміщення цокольного поверху загальною площею 89,0 кв.м., розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Новосельського, 67, строком до 23.09.2011р. Орендна плата за договором визначалась на підставі ст.19 Закону України „Про оренду державного та комунального майна” та рішення міськвиконкому № 96 від 30.03.1996р. і складала 43.13грн., підлягала оплаті щомісячно з урахуванням ПДВ та індексу інфляції. Відповідно до п.1.1. розпорядження виконкому Одеської міськради № 1166 від 20.12.1996р., відділ нежитлового фонду міськвиконкому ліквідовано, на Представництво по управлінню комунальною власністю покладені обов'язки орендодавця нежитлових будівель, приміщень загальною площею більш 50 кв.м., які віднесені до міської комунальної власності. 26 червня 2007 року Представництво по управлінню комунальною власністю направило на адресу МПП „МІД” пропозицію № 01-15/888 разом із примірниками додаткового погодження про внесення змін до договору оренди в частині розміру орендної плати, розрахованої, виходячи із ставки, встановленої Методикою розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 4.10.1995р. № 786 (із змінами), а саме: 15% від експертної вартості приміщення і складає з урахуванням ПДВ і індексу інфляції 1454.35грн., починаючи з січня 2007 року. Оскільки відповідь на пропозицію від відповідача не надійшла, додаткове погодження останнім не підписане, позивач просив внести зміни до договору у судовому порядку із посиланням на ст.118 Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік”; Методику розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 4.10.1995р. № 786 (із змінами); розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.05.2007р. № 301-р „Про індикативні ставки орендної плати за використання комунального майна”; наказ Фонду Держмайна України від 18.01.2007р. № 43; ст.10, п.2 ст.21 Закону України „Про оренду державного та комунального майна”, ст.ст. 15, 16, 257, 526, 651, 762 ЦК України.
Письмові заперечення відповідача на позов в матеріалах справи відсутні.
Рішенням господарського суду Одеської області від 18.07.2007р. (суддя Фаєр Ю.Г.) у позові відмовлено.
Не погодившись із рішенням суду, позивач 28.07.2008р. звернувся з апеляційною скаргою, в якій просив його скасувати, позов задовольнити, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, неповне з'ясування обставин, що мають значення для вирішення спору.
Відзив на апеляційну скаргу від відповідача не надійшов.
Заслухавши представника позивача, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи із наступного.
Згідно ст.118 Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік” встановлено, що у 2007 році передача в оренду державного та комунального майна здійснюється виключно на конкурсних засадах; орендна плата за державне та комунальне майно визначається відповідно до її ринкової вартості у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; надано право Кабінету Міністрів України затверджувати індикативні ставки орендної плати для державного та комунального майна, яке передається в оренду в містах обласного значення, містах Києві та Севастополі; договори оренди державного та комунального майна, укладені до 01.01.2007р. (крім договорів на оренду державного та комунального майна, укладених бюджетними установами, Пенсійним фондом України та його органами, а також щодо цілісних майнових комплексів), у шестимісячний термін підлягають обов'язковому перегляду відповідно до встановленої норми.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 травня 2007р. № 301-р „Про індикативні ставки орендної плати за використання комунального майна” визначено, що відповідно до статті 118 Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік” рекомендувати органам місцевого самоврядування застосовувати у 2007 році орендні ставки за використання цілісних майнових комплексів державних підприємств та нерухомого державного майна, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995р. № 786, під час визначення розміру орендної плати за комунальне майно, що передається в оренду в містах обласного значення, м. Києві та м. Севастополі.
Відповідно до ст. 179 ГК України майново-господарські зобов'язання, які виникають між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами –юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов'язаннями, господарські договори укладаються за правилами, встановленими ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Згідно ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором, сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду; у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Приймаючи до уваги, що майно, яке виступає предметом договору, належить до комунальної власності, до спірних правовідносин застосовуються також норми Закону України „Про оренду державного та комунального майна”.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Закону України „Про оренду державного та комунального майна” Методика розрахунку, пропорції розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем та порядок використання орендної плати визначаються: Кабінетом Міністрів України - для об'єктів, що перебувають у державній власності; органами, уповноваженими Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - для об'єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого самоврядування - для об'єктів, що перебувають у комунальній власності.
Рішенням Одеської міської ради від 09.11.2005р. №4840-ІV „Про нову редакцію Методики розрахунку граничних розмірів орендної плати за оренду майна, що знаходиться у комунальній власності територіальної громади м. Одеси” затверджено Методику розрахунку граничних розмірів орендної плати за оренду майна, що знаходиться у комунальній власності територіальної громади м. Одеси.
На підставі п.8 затвердженої Методики, яка є чинною станом на день розгляду справи, розмір плати за оренду нерухомого майна на рік встановлюється у відсотках від експертної вартості цього майна.
Частиною 4 ст.10 Закону України „Про оренду державного та комунального майна” встановлено, що умови договору оренди є чинними на весь строк дії договору і у випадках, коли після його укладення (приведення у відповідність з цим Законом) законодавством встановлено правила, які погіршують становище орендаря.
Згідно зі ст. ст. 525, 526 ЦК України, яка цілком кореспондується зі ст. 193 ГК України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Відповідно до ст.21 Закону України „Про оренду державного та комунального майна”, розмір орендної плати може бути змінено за погодженням сторін. Розмір орендної плати може бути змінено на вимогу однієї з сторін, якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об'єкта оренди, а також в інших випадках, встановлених законодавчими актами України.
Абзацем 2 п.2.4. договору № 52/33 від 23.09.1996р. передбачено, що у випадку зміни діючих мінімальних ставок орендної плати на нежилі приміщення, орендна плата відповідно змінюється, починаючи з дня набрання чинності рішення (розпорядження) міськвиконкому щодо зміни мінімальних ставок та вноситься орендатором в строки, зазначені в повідомленні орендодавця про перерахунок.
Судом першої інстанції встановлено, що зміни до договору оренди № 52/33 від 23.09.1996р. в частині розміру орендної плати на підставі рішення сесії Одеської міської ради від 9.11.2005р. № 4840-IV „Про нову редакцію методики розрахунку граничних розмірів орендної плати за оренду майна, що знаходиться у комунальній власності територіальної громади міста Одеси” не вносились.
Посилання скаржника на внесення змін до Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 року № 786, у зв'язку з прийняттям Закону України „Про Державний бюджет України на 2007рік”, не приймається апеляційним господарським судом до уваги в якості підстави для внесення змін до умов договору, передбаченої ст.21 Закону України „Про оренду державного та комунального майна”, так як відповідно до ст.19 цього Закону Методика розрахунку та порядок використання орендної плати для об'єктів, що перебувають у комунальній власності визначається саме органами місцевого самоврядування. Докази внесення змін до Методики розрахунку граничних розмірів орендної плати за оренду майна, що знаходиться у комунальній власності територіальної громади м. Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 9.11.2005р. № 4840-IV, позивачем не надані.
Оцінюючи посилання Представництва по управлінню комунальною власністю Одеської міської ради на розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.05.2007р. №301-р „Про індикативні ставки орендної плати за використання комунального майна”, слід відмітити, що, як вбачається із змісту названого розпорядження, ним, відповідно до ст. 118 Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік”, рекомендовано органам місцевого самоврядування застосовувати у 2007 році орендні ставки за використання цілісних майнових комплексів державних підприємств та нерухомого державного майна, під час визначення розміру орендної плати за комунальне майно.
Прийняття зазначеного розпорядження не зумовлює автоматичне розповсюдження на комунальне майно затверджених Кабінетом Міністрів України орендних ставок без внесення органом місцевого самоврядування, у даному випадку Одеською міською радою, відповідних змін до нормативних актів, що регулюють відносини, пов'язані з орендою комунального майна.
Не заслуговує на увагу також посилання Представництва по управлінню комунальною власністю Одеської міської ради на Наказ Фонду Державного майна України від 18.01.2007р. № 43 „Про затвердження порядку перегляду договорів оренди нерухомого державного майна”, оскільки, по-перше, вказаний порядок регулює перегляд договорів оренди державного майна у зв'язку з прийняттям змін до вищевказаної Методики, затвердженої Кабінетом Міністрів України № 786, а по-друге, згідно з п.4 цього Порядку, орендодавці мають письмово попередити орендарів не пізніше 28 лютого 2007р., та пропонувати орендарям у додаткових угодах першим місяцем оплати за новими ставками також визначати січень 2007р.
Як вбачається із матеріалів справи, позивач звернувся до орендаря МПП „МІД” з пропозицією про внесення змін до договору оренди лише 26.06.2007р. (а.с.15), а з позовом до господарського суду Одеської області —20.05.2008р., як свідчить штамп канцелярії суду (а.с.2).
Враховуючи вищенаведене, судова колегія не вбачає підстав для скасування рішення суду.
Керуючись ст. ст. 99, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів –
постановила:
Рішення господарського суду Одеської області від 18.07.2008р. у справі
№ 34/109-08-2064 залишити без змін, а апеляційну скаргу –без задоволення.
Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом одного місяця з дня набрання постанови законної сили.
Головуючий суддя В.Б. Туренко
Суддя Л.І. Бандура
Суддя Л.В.Поліщук
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2008 |
Оприлюднено | 18.09.2008 |
Номер документу | 2027160 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Туренко В.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні