8/145пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
11.09.08 р. Справа № 8/145пн
за позовом Виробничо-комерційного приватного підприємства "ВПК", м.Макіївка,
ЄДРПОУ 31538159
до відповідача Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка,
ЄДРПОУ 26040617
про визнання права
Суддя Ємельянов А.С.
Представники:
від позивача: Тарапата Є.Ю. – по дов.
від відповідача: не з`явився
В засіданні суду брали участь:
СУТЬ СПРАВИ:
Виробничо-комерційне приватне підприємство "ВПК", м.Макіївка, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка про визнання права на отримання в оренду земельної ділянки орієнтованою площею 0,6545 га із земель Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка для функціонування складу ПММ та будівництва АПК з гаражем на 3 автомобілі та автостоянкою на 9 автомобілів за адресою: вул.Лутугіна 1, м.Макіївка, Донецька область шляхом укладання прямого договору оренди в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Макіївського міської ради.
Згідно із ст.22 Господарського процесуального кодексу України позивач заявою від 09.09.2008р. заявив вимоги про визнання права на набуття в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,6545 га із земель Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка для функціонування складу ПММ та будівництва АПК з гаражем на 3 автомобілі та автостоянкою на 9 автомобілів за адресою: вул.Лутугіна 1, м.Макіївка, Донецька область шляхом укладання прямого договору оренди з Макіївської міською радою Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Макіївського міського голови.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Виробничо-комерційного приватного підприємства "ВПК" з заявою до Макіївського міського голови.
Відповідач в судове засідання не з`явився, відзив на позовну заяву не надав. Про час та місце розгляду справи був належним чином повідомлений (списки відправлень рекомендованої кореспонденції з повідомленням від 22.08.2008р., 05.09.2008р.).
Згідно із ст.75 Господарського процесуального кодексу України справа розглянута за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача, господарський суд встановив:
Виробничо-комерційне приватне підприємство "ВПК", м.Макіївка звернулось до Макіївського міського голови з заявою про надання земельної ділянки за адресою: вул.Лутугіна 1, м.Макіївка, Донецька область для проведення реконструкції складу складу ПММ та будівництва АПК.
31.07.2007р. Виконавчим комітетом Макіївської міської ради було прийнято рішення №1218/9 про надання згоди на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої по вул.Латугіна, 1 у м.Макіївка Донецької області в оренду для розташування вказаних вище об'єктів.
22.02.2008р. відділом з регулювання земельних відносин Макіївської міської ради позивачу надано згоду на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
З метою погодження у встановленому законодавством порядку місця реконструкції та будівництва спірних об'єктів, позивачем були отримані наступні висновки органів державної влади та місцевого самоврядування:
- висновок Державної санітарно-епідеміологічної служби України №188/03.1 від 16.10.2007р.;
- висновок Головного управління містобудівництва та архітектури виконавчого комітету Макіївської міської ради Донецької області №01/1870-17/70 від 07.09.2007р.;
- висновок відділу регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Донецькій області №02/899/1 від 20.02.2008р.;
- висновок відділу культури Макіївської міської ради Донецькій області №68 від 21.02.2008р.
Листом №01-1490 від 23.06.2008р. відділом з регулювання земельних відносин Макіївської міської ради Донецькій області було повідомлено Виробничо-комерційне приватне підприємство "ВПК" про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.
Як вказує позивач, бездіяльність органів місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, порушує його права, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права на набуття в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,6545 га із земель Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка для функціонування складу ПММ та будівництва АПК з гаражем на 3 автомобілі та автостоянкою на 9 автомобілів за адресою: вул.Лутугіна 1, м.Макіївка, Донецька область шляхом укладання прямого договору оренди з Макіївської міською радою Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Макіївського міського голови.
Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".
В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.
Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.
Внаслідок внесення змін Законами України №107-VI від 28.12.2007р. та №309-VI від 03.06.2008р. до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі, набуття права на оренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначення, будівництво соціального і доступного житла, використання земельних ділянок для розробки корисних копалин та спеціального водокористування відповідно до отриманих спеціальних дозволів (ліцензій), використання релігійними організаціями (під культовими будівлями), які легалізовані в Україні).
Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.
За висновками суду, правовідносини щодо оренди землі виникли між органами місцевого самоврядування та позивачем з моменту подання клопотання щодо надання в оренду спірної земельної ділянки, тобто, до набрання чинності змінами до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, внесеними згідно із Законами України №107-VI від 28.12.2007р. та №309-VI від 03.06.2008р.
Вказані обставини та положення ст.58 Конституції України свідчать про неправомірність застосування до правовідносин, які склалися між позивачем та відповідачем щодо надання в оренду спірної земельної ділянки, положень Законів України №107-VI від 28.12.2007р. та №309-VI від 03.06.2008р.
Таким чином, посилання органів місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки в порядку та на умовах, встановлених у ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України до внесення змін згідно із Законами України №107-VI від 28.12.2007р. та №309-VI від 03.06.2008р.
Крім цього, як було зазначено в рішенні Конституційного суду України від 22.05.2008р. №5-рп/2008 Конституція України у статті 92 визначила сфери, зокрема бюджетну, які мають врегульовуватися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Конституція України не надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів.
Таким чином, Конституційний Суд України в своєму рішенні дійшов висновку, що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Згідно з резолютивною частиною рішення Конституційного суду України від 22.05.2008р. №5-рп/2008 визнано неконституційними положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Відповідно до ч.6 ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла при подачі позивачем заявки на оренду землі, проведення відповідними органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки вимагається у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки.
Одночасно, за змістом матеріалів справи, стосовно оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: вул.Лутугіна 1, м.Макіївка, Донецька область була подана тільки одна заявка - Виробничо-комерційним приватним підприємством "ВПК", м.Макіївка. Відповідачем вказані обставини не спростовані, доказів подання заявок іншими особами до матеріалів справи не надано.
Таким чином, враховуючи, що позивач є єдиною особою, яка реалізувала своє право на оренду спірної земельної ділянки, проведення аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: вул.Лутугіна 1, м.Макіївка, Донецька область нормами ст.16 Закону України "Про оренду землі" не передбачено.
Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.
Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.
Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Макіївського міського голови в передбаченому законодавством порядку з заявою про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.
Листом №01-1490 від 23.06.2008р. відділом з регулювання земельних відносин Макіївської міської ради Донецької області було повідомлено Виробничо-комерційне приватне підприємство "ВПК" про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Таким чином, фактично на момент розгляду справи з боку належного відповідача – Макіївської міської ради оспорюється та не визнається право позивача на отримання в оренду земельної ділянки за адресою: вул.Лутугіна 1, м.Макіївка, Донецька обл.
Відповідач заперечень проти позовних вимог не надав, в судові засідання на виклик суду не з'явився. Поважних причин невиконання вимог суду не встановлено.
За таких обставин, враховуючи вищевикладене, вимоги про визнання права на набуття в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,6545 га із земель Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка для функціонування складу ПММ та будівництва АПК з гаражем на 3 автомобілі та автостоянкою на 9 автомобілів за адресою: вул.Лутугіна 1, м.Макіївка, Донецька область шляхом укладання прямого договору оренди з Макіївської міською радою Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Макіївського міського голови, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача повністю.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.22, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Виробничо-комерційного приватного підприємства "ВПК", м.Макіївка до Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка задовольнити повністю.
Визнати право Виробничо-комерційного приватного підприємства "ВПК" (86114 м.Макіївка, вул.Лутугіна, буд.1) на набуття в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,6545 га із земель Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка для функціонування складу ПММ та будівництва АПК з гаражем на 3 автомобілі та автостоянкою на 9 автомобілів за адресою: вул.Лутугіна 1, м.Макіївка, Донецька область шляхом укладання прямого договору оренди з Макіївської міською радою Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Виробничо-комерційного приватного підприємства "ВПК" з заявою до Макіївського міського голови.
Стягнути з Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка на користь Виробничо-комерційного приватного підприємства "ВПК", м.Макіївка витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
У судовому засіданні 11.09.2008р. оголошено повний текст рішення.
Суддя Ємельянов А.С.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2008 |
Оприлюднено | 19.09.2008 |
Номер документу | 2027795 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ємельянов А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні