Рішення
від 27.12.2011 по справі 5013/2012/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"27" грудня 2011 р. Справа № 5013/2012/11

Господарський суд Кіров оградської області у складі судді Кабакової В.Г., розгляну в у відкритому судовому засі данні матеріали справи

за позовом: прокурора Гайво ронського району в інтересах Гайворонської районної дер жавної адміністрації, м. Гайв орон

до відповідача: товариства з обмеженою відповідальніст ю "Інвестагросервіс", Кіровог радська область, Гайворонськ ий район, с. Могильне

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимо г на предмет спору на стороні відповідача - Вікнинської сі льської ради Гайворонського району, Кіровоградська обла сть, Гайворонський район, с. Ві книна,

про зобов'язання повернути земельну ділянку

за участю представників:

від прокуратури - старший прокурор відділу представни цтва інтересів громадян і де ржави в судах прокуратури об ласті Олаг О.С., посвідчення № 787;

від позивача - участі не бра ли,

від відповідача - участі не брали,

від третьої особи - участі н е брали.

В судовому засіданні прису тня слухач ОСОБА_1., паспор т серії ЕА НОМЕР_1, виданий Гайворонським РВ УМВС Украї ни у Кіровоградській області 11.05.1999.

Прокурором Гайворонськог о району в інтересах Гайворо нської районної державної ад міністрації подано до господ арського суду Кіровоградськ ої області позовну заяву від 19.10.2011 № 3-390 вих-11 про зобов'язання т овариства з обмеженою відпов ідальністю "Інвестагросерві с" повернути земельну ділянк у сільськогосподарського пр изначення загальною площею 2 2,53 га, що розташована за межами населеного пункту с. Вікнина , не витребувані земельні час тки (паї) № 113 (3,53 га), 203 (3,05 га), 233 (3,22 га), 351 (3,05 га), 403 (3,05 га), 27 (3,22 га), 573 (3,41 г а) Гайворонській районній де ржавній адміністрації шляхо м її звільнення.

Поданий позов обґрунтован о тим, що відповідач займає за значену земельну ділянку за договором, який з огляду на ві дсутність в ньому всіх істот них умов і не здійснення його державної реєстрації є неук ладеним, та при наявності інш их порушень оформлення права оренди землі.

Ухвалою господарського су ду від 02.11.2011 порушено проваджен ня у даній справі та за клопот анням прокурора залучено до участі у справі третю особу, я ка не заявляє самостійних ви мог на предмет спору на сторо ні відповідача - Вікнинську с ільську раду Гайворонського району Кіровоградської обла сті.

У судовому засіданні 27.12.2011 пр едставник прокуратури позов ні вимоги підтримав повністю .

Позивач та відповідач учас ті своїх представників у суд ове засідання не забезпечили , хоча належним чином сповіще ні про дату, час і місце провед ення судового засідання, що п ідтверджується відповідним и повідомленнями про врученн я поштових відправлень №№ 02725638 , 02725620, 02701917.

Поряд з тим, відповідачем 08.12 .2011 подано до господарського с уду відзив на позовну заяву в ід 07.12.2011 № 351, за змістом якого тов ариство з обмеженою відповід альністю "Інвестагросервіс" позовні вимоги прокурора Гай воронського району заперечу є повністю з тих підстав, що ви на відповідача як орендаря с пірної земельної ділянки нед оведена.

Третя особа у заяві, поданій до суду 16.11.2011, просить суд розгл ядати дану справу без участі представника Вікнинської сі льської ради.

Стаття 22 Господарського про цесуального кодексу України зобов'язує сторони добросов існо користуватись належним и їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засід ання представників сторін - ц е право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх уча сті, якщо нез'явлення цих пред ставників не перешкоджає вир ішенню спору.

Звертаючись з позовом в інт ересах держави в особі Гайво ронської районної державної адміністрації, прокурором Г айворонського району визнач ено в чому саме полягає поруш ення інтересів держави та об ґрунтовано необхідність їх з ахисту. Отже, прокурором у дан ій справі пред'явлено позов з дотриманням пункту 2 статті 12 1 Конституції України та част ини 2 статті 2 Господарського п роцесуального кодексу Украї ни.

Господарський суд врахову є, що згідно з частиною 6 статт і 29 Господарського процесуал ьного кодексу України відмов а позивача від позову, подано го прокурором в інтересах де ржави, не позбавляє прокурор а права підтримувати позов і вимагати вирішення спору по суті.

Таким чином, неподання до су ду відомостей з приводу підт римання чи заперечення вимог прокурора позивачем - Гайвор онською районною державною а дміністрацією, не позбавляє господарський суд можливост і вирішити даний спір по суті .

З огляду на викладене, госпо дарський суд розглядає справ у за відсутності представник ів позивача, відповідача, тре тьої особи та на основі наявн их у справі матеріалів.

Розглянувши позовні вимог и прокурора, оцінивши наявні у справі докази та заслухавш и пояснення представника про куратури, господарський суд

В СТАНОВИВ:

Між Вікнинською сільською радою Гайворонського району Кіровоградської області в о собі сільського голови Криво ручка Олексія Івановича (Оре ндодавець) та товариством з о бмеженою відповідальністю "І нвестагросервіс" в особі дир ектора Демченка Ігоря Микола йовича (Орендар) 20.01.2011 укладено договір оренди земельної діл янки (надалі по тексту - Догові р).

Згідно пункту 1 Договору Оре ндодавець надає, а Орендар пр иймає у строкове платне кори стування земельну ділянку із земель не витребуваних част ок (паїв) для ведення товарног о сільськогосподарського ви робництва.

Пунктом 2 Договору визначен о, що в оренду передається зем ельна ділянка загальною площ ею 22,53 га.

У пункті 6 Договору зазначен о, що договір укладено на 1 рік .

В договорі міститься запис , що договір зареєстровано в к низі № 4 записів реєстрації до говорів оренди землі Вікнинс ькою радою.

Відповідно до Тимчасового договору оренди земельної ч астки (паю), затвердженого нак азом Державного комітету Укр аїни по земельних ресурсах в ід 17.01.2000 № 5 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції Україн и 23.02.2000 за № 101/4322, цей Договір пошир юється на підприємства, уста нови, організації, які викори стовують землю для сільськог осподарських потреб, та гром адян - власників сертифікаті в на право на земельну частку (пай).

Договір укладається безпо середньо між власником(-ами) з емельної(-их) частки(-ок) (паю)(-ї в) та юридичною особою - недерж авним сільськогосподарськи м підприємством, іншим агроф ормуванням, фізичною особою.

Відтак, укладений між Вікни нською сільською радою та ТОВ "Інвеста гросервіс" договір оренди зе мельної ділянки від 20.01.2011 не є т имчасовим договором оренди з емельної частки (паю) та не під лягає реєстрації в порядку, з атвердженому постановою Каб інету Міністрів України від 24.01.2000 № 19.

Законом України "Про оренд у землі" визначено, що оренда з емлі - це засноване на договор і строкове платне володіння і користування земельною діл янкою, необхідною орендареві для проведення підприємниць кої та інших видів діяльност і.

Орендарі набувають права о ренди земельної ділянки на п ідставах і в порядку, передба чених Земельним кодексом Укр аїни, Цивільним кодексом Укр аїни, цим та іншими законами У країни і договором оренди зе млі.

У відповідності до статті 13 Закону України "Про оренду зе млі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавец ь зобов'язаний за плату перед ати орендареві земельну діля нку у володіння і користуван ня на певний строк, а орендар з обов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог зем ельного законодавства.

Відповідно до статті 638 Циві льного кодексу України догов ір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згод и з усіх істотних умов догово ру. Істотними умовами догово ру є умови про предмет догово ру, умови, що визначені законо м як істотні або є необхідним и для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сто рін має бути досягнуто згоди .

Істотні умови договору оре нди землі визначені в статті 15 Закону України "Про оренду з емлі". Так, згідно частини 1 ціє ї статті істотними умовами д оговору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, мі сце розташування та розмір з емельної ділянки); строк дії д оговору оренди; орендна плат а із зазначенням її розміру, і ндексації, форм платежу, стро ків, порядку її внесення і пер егляду та відповідальності з а її несплату; умови використ ання та цільове призначення земельної ділянки, яка перед ається в оренду; умови збереж ення стану об'єкта оренди; умо ви і строки передачі земельн ої ділянки орендарю; умови по вернення земельної ділянки о рендодавцеві; існуючі обмеже ння (обтяження) щодо використ ання земельної ділянки; визн ачення сторони, яка несе ризи к випадкового пошкодження аб о знищення об'єкта оренди чи й ого частини; відповідальніст ь сторін; умови передачі у зас таву та внесення до статутно го фонду права оренди земель ної ділянки.

Невід'ємною частиною догов ору оренди землі, згідно назв аної норми, є: план або схема з емельної ділянки, яка переда ється в оренду; кадастровий п лан земельної ділянки з відо браженням обмежень (обтяжень ) у її використанні та встанов лених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевос ті); акт приймання-передачі об 'єкта оренди; проект відведен ня земельної ділянки у разі й ого розроблення згідно із за коном.

В порушення статті 15 Закону України "Про оренду землі" сто ронами договору оренди землі від 20.01.2011 не досягнуто згоди за всіма істотними умовами, нео бхідними для укладення таког о виду договору, а саме зазнач ений договір не містить: када стровий номер, місце розташу вання земельної ділянки; умо ви збереження стану об'єкта о ренди; існуючі обмеження (обт яження) щодо використання зе мельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випад кового пошкодження або знище ння об'єкта оренди чи його час тини; умови передачі у застав у та внесення до статутного ф онду права оренди земельної ділянки.

Як зазначає сама Вікнинськ а сільська рада у своєму лист і від 24.11.2011 № 243-в та в листі від 11.10.2011 № 210, адресованому прок уророві Гайворонського райо ну, додатки до договору, план а бо схема земельної ділянки, ї ї кадастровий план, акт визна чення меж земельної ділянки в натурі та проект відведенн я не складались, договір реєс трувався в сільській раді.

Згідно пункту 8 Постанови Пл енуму Верховного Суду Україн и від 06.11.2009 № 9 "Про судову практи ку розгляду цивільних справ про визнання правочинів неді йсними" не є укладеними право чини (договори), у яких відсутн і встановлені законодавство м умови, необхідні для їх укла дення (відсутня згода за всім а істотними умовами договору ; не отримано акцепт стороною , що направила оферту; не перед ано майно, якщо відповідно до законодавства для вчинення правочину потрібна його пере дача тощо).

Крім того, за приписами стат ей 18, 20 Закону України "Про орен ду землі" укладений договір о ренди землі підлягає державн ій реєстрації та набирає чин ності після його державної р еєстрації.

Указом Президента України від 17 лютого 2003 року "Про заходи щодо створення єдиної систе ми державної реєстрації земе льних ділянок, нерухомого ма йна та прав на них у складі дер жавного земельного кадастру ", який у силу статті 106 Конститу ції України є обов'язковим до виконання на території Укра їни, функції з державної реєс трації земельних ділянок, не рухомого майна та прав на них у складі державного земельн ого кадастру покладено на Де ржавний комітет України по з емельних ресурсах.

Наказом Державного коміте ту України по земельних ресу рсах від 23 травня 2003 року №135, зар еєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 травня 2003 ро ку. за № 408/7729, установлено, що реє страцію земельних ділянок, н ерухомого майна та прав на ни х, договорів оренди землі зді йснює державне підприємство "Центр державного земельног о кадастру при Державному ко мітеті України по земельних ресурсах".

Поміж тим, матеріали справи не містять інформації щодо р еєстрації договору оренди зе млі, сторонами якого є Вікнин ська сільська рада Гайворонс ького району Кіровоградсько ї області та товариство з обм еженою відповідальністю "Інв естагросервіс", державним пі дприємством "Центр державног о земельного кадастру" при Де ржавному комітеті України по земельних ресурсах. Натоміс ть, відділ Держкомзему у Гайв оронському районі повідомив , що реєстрація будь-яких дого ворів оренди на зайняту відп овідачем земельну ділянку пл ощею 22,53 га не проводилась.

Вікнинська сільська рада у своєму листі від 11.10.2011 № 210, адрес ованому прокуророві Гайворо нського району також зазначи ла, що укладений з товариство м з обмеженою відповідальніс тю "Інвестагросервіс" догові р державну реєстрацію не про ходив.

За правилами частини 3 статт і 640 Цивільного кодексу Україн и договір, який підлягає нота ріальному посвідченню або де ржавній реєстрації, є укладе ним з моменту його нотаріаль ного посвідчення або державн ої реєстрації, а в разі необхі дності і нотаріального посві дчення, і державної реєстрац ії - з моменту державної реєст рації.

Положеннями пункту 8 Постан ови пленуму Верховного Суду України № 9 від 06.11.2009 "Про судову п рактику розгляду цивільних с прав про визнання правочинів недійсними" встановлено, що з гідно із статтями 210 та 640 ЦК не є вчиненим також правочин у ра зі нездійснення його державн ої реєстрації, якщо правочин підлягає такій реєстрації.

У відповідності до статті 3 Закону України "Про оренду зе млі" об'єктами оренди є земель ні ділянки, що перебувають у в ласності громадян, юридичних осіб, комунальній або держав ній власності.

Відповідно до пункту 12 розд ілу Х "Перехідних положень" Зе мельного кодексу України", ро змежування земель державної та комунальної власності по вноваження щодо розпоряджен ня землями (крім земель, перед аних у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці д ругому цього пункту) в межах н аселених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищн і, міські ради з урахуванням в имог абзацу третього цього п ункту, а за межами населених п унктів - відповідні органи ви конавчої влади.

Земельна ділянка, яка перед ана в оренду за договором від 20.01.2011, за даними відділу Держко мзему знаходиться на територ ії Вікнинської сільської рад и Гайворонського району за м ежами населеного пункту; роз межування земель державної т а комунальної власності на т ериторії Вікнинської сільсь кої ради не проводилось.

Пунктом 1 Указу Президента України "Про порядок паюванн я земель, переданих у колекти вну власність сільськогоспо дарським підприємствам і орг анізаціям" визначено, що паюв ання земель передбачає визна чення розміру земельної част ки (паю) у колективній власнос ті на землю кожного члена кол ективного сільськогосподар ського підприємства, сільськ огосподарського кооператив у, сільськогосподарського ак ціонерного товариства без ви ділення земельних ділянок в натурі (на місцевості).

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України "Про порядок виділен ня в натурі (на місцевості) зем ельних ділянок власникам зем ельних часток (паїв)" підстава ми для виділення земельних д ілянок в натурі (на місцевост і) власникам земельних часто к (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної а дміністрації.

Відповідно до ч. 3 ст. 78 Земель ного кодексу України земля в Україні може перебувати у пр иватній, комунальній та держ авній власності.

Суб'єктами права власності на землю є громадяни та юриди чні особи - на землі приватної власності; територіальні гр омади, які реалізують це прав о безпосередньо або через ор гани місцевого самоврядуван ня, - на землі комунальної влас ності; держава, яка реалізує ц е право через відповідні орг ани державної влади, - на землі державної власності (ст. 80 Зем ельного кодексу України).

Відповідно до статті 13 Зако ну України "Про порядок виділ ення в натурі (на місцевості) з емельних ділянок власникам з емельних часток (паїв)" нерозп оділені (невитребувані) земе льні ділянки за рішенням від повідної сільської, селищної , міської ради чи районної дер жавної адміністрації можуть передаватися в оренду для ви користання за цільовим призн аченням на строк до моменту о тримання їх власниками держа вних актів на право власност і на земельну ділянку, про що з азначається у договорі оренд и земельної ділянки, а власни ки земельних часток (паїв) чи ї х спадкоємці, які не взяли уча сть у розподілі земельних ді лянок, повідомляються про ре зультати проведеного розпод ілу земельних ділянок у пись мовій формі, у разі якщо відом е їх місцезнаходження.

У тих випадках, коли земельн а ділянка є невитребуваною, в ідповідно до пункту 12 Порядку організації робіт та методи ки розподілу земельних ділян ок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого п остановою Кабінету Міністрі в України від 4 лютого 2004 року № 122, нерозподілені (невитребув ані) земельні ділянки переда ються в розпорядження сільсь ких, селищних, міських рад чи р айдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.

Отже, розпорядження спірно ю земельною ділянкою відноси ться до повноважень органу в иконавчої влади.

Статтею 1 Закону України "Пр о місцеві державні адміністр ації" визначено, що виконавчу владу в областях і районах, мі стах Києві та Севастополі зд ійснюють місцеві державні ад міністрації.

Відтак, право розпоряджати ся спірною земельною ділянко ю належить Гайворонській рай онній державній адміністрац ії.

Із адресованого Гайворонс ькою районною державною адмі ністрацією листа прокурору Г айворонського району від 17.08.201 1 № 23-34/3 убачається, що районною д ержавною адміністрацією пов новаження щодо укладення тим часових договорів оренди зем ельних ділянок, що знаходять ся за межами населених пункт ів, сільським, селищним та міс ьким радам не делегувались. Р озпоряджень голови районної державної адміністрації з д аного питання не приймалось (а.с. 16).

З викладеного слідує, що Вік нинська сільська рада не мал а повноважень розпоряджатис я земельною ділянкою, з приво ду повернення якої виник спі р. Земельна ділянка, яка перед ана Вікнинською сільською ра дою в оренду товариству з обм еженою відповідальністю "Інв естагросервіс" за договором від 20.01.2011, розташована за межами населеного пункту та перебу ває в розпорядженні Гайворон ської районної державної адм іністрації.

Відповідно до статті 116 Земе льного кодексу України, гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними д ілянками із земель державної або комунальної власності з а рішенням органів виконавчо ї влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом, або за результатами аукціону.

Отже, підставою для набуття зазначених прав на землю є пр ийняття рішень органами вико навчої влади чи органами міс цевого самоврядування у межа х їх компетенції щодо розпор ядження відповідною земель ною ділянкою. Навіть при набу тті права за результатами ау кціону це також відбувається за умови прийняття відповід ним органом рішення про прод аж (надання в користування) зе мельної ділянки (гл. 21 Земельн ого кодексу України).

Виникає право власності на земельну ділянку, а також пра во постійного користування т а право оренди земельної діл янки лише з моменту державно ї реєстрацію цих прав (стаття 125 Земельного кодексу України ).

Відповідно до статті 126 Земе льного кодексу України право власності на земельну ділян ку посвідчується державним а ктом; право власності на земе льну ділянку, набуту у власні сть із земель приватної влас ності без зміни її меж, цільо вого призначення, посвідчуєт ься цивільно-правовою угодою або свідоцтвом про право на с падщину; а право оренди земел ьної ділянки посвідчується д оговором оренди землі, зареє строваним відповідно до зако ну.

З огляду на положення стате й 125, 126 Земельного кодексу Укра їни право власності на земел ьну ділянку виникає у особи з моменту отримання державног о акта на право власності на н еї та державної реєстрації ц ього права у встановленому з аконом порядку.

Згідно листа відділу Держк омзему у Гайворонському райо ні від 26.12.2011 № 2349/01-13 власниками сер тифікатів на земельні частки (паї) державні акти на спірні земельні ділянки не оформлюв ались. Таким чином особи, яким видані сертифікати на земел ьні частки (паї) № 113, 203, 233, 351, 403, 27, 573 маю ть право отримати у власніст ь земельні частки (паї) визнач ені у цих сертифікатах.

Оскільки земельні ділянки знаходяться на території Га йворонської міської ради за межами населеного пункту, то до часу витребування паїв ос обами, які мають на них право, розпорядником цих земельних ділянок є Гайворонська райо нна державна адміністрація.

Із адресованого Гайворонс ькою районною державною адмі ністрацією прокурору Гайвор онського району листа від 12.10.20 11 № 23-65/2 вбачається, що жодних до кументів, в тому числі рішень конкурсної комісії, розпоря джень голови районної держав ної адміністрації про наданн я дозволу на складання проек ту землеустрою, затвердження проекту землеустрою чи нада ння в оренду ТОВ "Інвестагрос ервіс" земельної ділянки пло щею 22,53 га земель сільськогосп одарського призначення Вікн инської сільської ради не пр иймалось (а.с. 17).

Державним інспектором з ко нтролю за використанням та о хороною земель відділу Держк омзему у Гайворонському райо ні Білодідом С.В. в присутност і бухгалтера ТОВ "Інвестагро сервіс" Грубась Нелі Генадії вни проведено перевірку дотр имання вимог земельного зако нодавства, про що складено ак т від 05.08.2011.

Зазначеним актом встановл ено факт використання станом на 05.08.2011 ТОВ "Інвестагросервіс" земельної ділянки площею 552,84 г а на території Вікнинської с ільської ради та в тому числі площею 523,02 га на підставі дого ворів оренди земельних ділян ок приватної власності, площ ею 22,53 га та 7,29 га на підставі дог оворів оренди землі, укладен их на рівні Вікнинської сіль ської ради всупереч вимог Зе мельного кодексу України.

Відповідно до статті 9 Закон у України "Про державний конт роль за використанням та охо роною земель" Державна інспе кція з контролю за використа нням та охороною земель і її т ериторіальні органи здійсню є державний контроль за вико ристанням та охороною земель у системі центрального орга ну виконавчої влади з питань земельних ресурсів шляхом, з окрема, проведення перевірок .

Згідно з Порядком плануван ня та проведення перевірок з питань здійснення державног о контролю за використанням та охороною земель, затвердж еного наказом Державного ком ітету України по земельних р есурсах від 12 грудня 2003 року № 312 , державний інспектор при про веденні перевірки: перевіряє наявність документів, що пос відчують право власності чи право користування земельно ю ділянкою; з'ясовує обставин и та суть скоєного порушення земельного законодавства; у становлює особу, яка здійсни ла порушення земельного зако нодавства. При проведенні вс іх видів перевірок державний інспектор складає акт перев ірки дотримання вимог земель ного законодавства за встано вленою формою, в якому зазнач аються, зокрема, обставини по рушення земельного законода вства.

Отже, акт перевірки державн ого інспектора з контролю за використанням та охороною з емель у Гайворонському район і від 05.08.2011 в розумінні статті 34 Г осподарського процесуально го кодексу України є належни м доказом на підтвердження з айняття відповідачем земель ної ділянки з порушенням вим ог земельного законодавства України.

Документів, що посвідчують право товариства з обмежено ю відповідальністю "Інвестаг росервіс" на спірну земельну ділянку, крім договору оренд и від 20.01.2011, сторонами суду не на дано.

Поряд з цим, зважаючи на те, щ о договір оренди землі від 20.01.2 011 укладений з порушенням поря дку набуття права на землю, не містить всіх необхідних для даного виду договору істотн их умов, установлених ст. 15 Зак ону України "Про оренду землі ", а також враховуючи, що держа вна реєстрація цього договор у не проведена, такий договір є неукладеним з вищевикладе них підстав.

При цьому господарський су д враховує, що положення част ини другої статті 15 Закону Укр аїни "Про оренду землі", відпов ідно до яких недосягнення ст оронами згоди з усіх істотни х умов договору оренди землі є підставою для визнання йог о недійсним, застосуванню не підлягає, оскільки вказане с уперечить змісту частини пер шої статті 215 прийнятого пізні ше Цивільного кодексу Україн и, згідно з якою недійсним мож е бути визнано лише укладени й договір.

Неукладений договір не пор оджує для сторін договору пр ав та обов'язків, на досягненн я яких було спрямовано їх вол евиявлення при документальн ому оформленні договору, а от же товариство з обмеженою ві дповідальністю "Інвестагрос ервіс" не набуло статусу орен даря за договором від 04.01.2011.

Відповідно до пункту 8 Поста нови Пленуму Верховного Суду України № 9 від 06.11.2009 "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочин ів недійсними" у разі, якщо на виконання юридично не укладе ного договору передчасно пер едано майно, між сторонами ви никають правовідносини внас лідок набуття, збереження ма йна без достатньої правової підстави. Тому, в такому випад ку можуть заявлятися лише ви моги, передбачені главою 83 кни ги п'ятої Цивільного кодексу України.

У відповідності до вимог ча стини 1 статті 1212 Цивільного ко дексу України особа, яка набу ла майно або зберегла його у с ебе за рахунок іншої особи (по терпілого) без достатньої пр авової підстави (безпідставн о набуте майно), зобов'язана по вернути потерпілому це майно . Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, н а якій воно було набуте, згодо м відпала.

За правилами частини 2 вказа ної статті положення цієї гл ави застосовуються незалежн о від того, чи безпідставне на буття або збереження майна б уло результатом поведінки на бувача майна, потерпілого, ін ших осіб чи наслідком події.

Статтею 1213 Цивільного кодек су України встановлено обов' язок набувача повернути поте рпілому безпідставно набуте майно в натурі.

Господарським судом не при ймаються заперечення відпов ідача, викладені у відзиві на позовну заяву, з огляду на нас тупне.

За твердженням відповідач а, йому не було відомо про розт ашування спірної земельної д ілянки (в межах чи за межами на селеного пункту), хто є розпор ядником даної земельної діля нки, оскільки оформленням до говору займалась безпосеред ньо Вікнинська сільська рада .

Окрім того, відповідач зазн ачає, що ТОВ "Інвестагросерві с" щомісячно сплачує орендну плату за використання спірн ої земельної ділянки.

Спірна земельна ділянка ви користовується відповідаче м.

Поряд з тим, відповідач вказ ує стосовно того, що договір о ренди земельної ділянки від 20.01.2011 не було зареєстровано нал ежним чином з тих підстав, що ц е була тимчасова угода, яку ук ладено до виготовлення всіх необхідних для державної реє страції договору оренди земе льної ділянки документи.

При цьому, доводи відповіда ча, викладені у відзиві на поз овну заяву, не спростовують п озовних вимог прокурора Гайв оронського району і, відпові дно, не звільняють відповіда ча від обов'язку повернути сп ірну земельну ділянку Гайвор онській районній державній а дміністрації.

Доказів повернення спірно ї земельної ділянки Гайворон ській районній державній адм іністрації товариством з обм еженою відповідальністю "Інв естагросервіс" суду не надан о, в матеріалах справи такі до кази також відсутні.

Факт використання даної зе мельної ділянки підтверджує сам відповідач у наданому ві дзиві на позов.

Крім того, відповідач вчини в дії по обробітку землі та за сіяння її озимою пшеницею ус відомлюючи при цьому, що терм ін договору оренди від 20.01.2011 спл иває 20.01.2012. Доказів переукладен ня навіть даного договору не надано.

Враховуючи все зазначене в ище, позовні вимоги про зобов 'язання товариства з обмежен ою відповідальністю "Інвеста гросервіс" повернути земельн у ділянку сільськогосподарс ького призначення площею 22,53 г а, що розташована за межами на селеного пункту с. Вікнина, не витребувані земельні частки (паї) №№ 113 (3,53 га), 203 (3,05 га), 233 (3,22 га), 351 (3,05 г а), 403 (3,05 га), 27 (3,22 га), 573 (3,41 га) Г айворонській районній держа вній адміністрації шляхом її звільнення є обґрунтованими та такими, що підлягають задо воленню.

За правилами статті 49 Госпо дарського процесуального ко дексу України (в редакції, чин ній на момент подання позову до суду) державне мито, від сп лати якого позивач у встанов леному порядку звільнений, с тягується з відповідача в до ход бюджету. Витрати на інфор маційно-технічне забезпечен ня судового процесу покладаю ться на відповідача.

Положення Закону України "П ро судовий збір", який набрав ч инності з 01.11.2011, застосуванню не підлягають, оскільки позовн у заяву подано до господарсь кого суду до зазначеної дати .

Керуючись ст.ст. 33, 34, 44, 49, 75, 82, 84, 85, 116, 1 17 Господарського процесуаль ного кодексу України, господ арський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольни ти повністю.

Зобов'язати товариство з об меженою відповідальністю "Ін вестагросервіс" (26333, Кіровогра дська область, Гайворонський район, с. Могильне, пров. Садовий, 2, ідентифікацій ний код 30418454) повернути земельн у ділянку сільськогосподарс ького призначення площею 22,53 г а, що розташована за межами на селеного пункту с. Вікнина, не витребувані земельні частки (паї) № 113 (3,53 га), 203 (3,05 га), 233 (3,22 га), 351 (3,05 га), 403 (3,05 га), 27 (3,22 га ), 573 (3,41 га) Гайворонській районн ій державній адміністрації ( 26300, Кіровоградська область, м. Гайворон, пл. Радянська, 5, іден тифікаційний код 04055305) шляхом ї ї звільнення.

Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.

Стягнути з товариство з обм еженою відповідальністю "Інв естагросервіс" (26333, Кіровоград ська область, Гайворонський район, с. Могильне, пров. Садовий, 2, ідентифік аційний код 30418454) в доход держа вного бюджету (отримувач кош тів - УДК у м. Кіровограді, банк отримувача - ГУДКУ у Кіровогр адській області, МФО 823016, № раху нку: 31115095700002, ідентифікаційний ко д: 24145329, код бюджетної класифіка ції: 22090200 "Державне мито, не відн есене до інших категорій") - 85,00 г рн державного мита.

Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.

Стягнути з товариство з обм еженою відповідальністю "Інв естагросервіс" (26333, Кіровоград ська область, Гайворонський район, с. Могильне, пров. Садовий, 2, ідентифікаці йний код 30418454) в доход державно го бюджету (отримувач коштів - УДК у м. Кіровограді, банк отр имувача - ГУДКУ у Кіровоградс ькій області, МФО 823016, № рахунку : 31214264700002, ідентифікаційний код: 241 45329, код бюджетної класифікаці ї: 22050003 "Надходження від оплати в итрат з інформаційно-технічн ого забезпечення розгляду сп рав у судах (місцеві господар ські та апеляційні господарс ькі суди)" - 236,00 грн витрат на інф ормаційно-технічне забезпеч ення судового процесу.

Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.

Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апе ляційну скаргу не було подан о. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не с касовано, набирає законної с или після розгляду справи ап еляційним господарським суд ом.

Рішення може бути оскаржен е протягом десяти днів з дня й ого підписання до Дніпропетр овського апеляційного госпо дарського суду через господа рський суд Кіровоградської о бласті.

Суддя В.Г. Кабакова

Повне рішення складено 30. 12.2011.

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення27.12.2011
Оприлюднено03.01.2012
Номер документу20459739
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5013/2012/11

Рішення від 27.12.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 09.12.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 29.11.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 02.11.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні