Україна
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 грудня 2011 р. сп рава № 2а/0570/10357/2011
Приміщення суду за адр есою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвар дійської дивізії, 17
час прийняття постанови: 12.30
Донецький окружний адміні стративний суд в складі:
головуючого судді Бєломєс тнова О. Ю.
при секретарі Аврамченко С .С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі су дових засідань в м. Донецьку п о вул. 50-ї Гвардійської Дивізі ї, 17 адміністративну справу
за позовом Прокурора м. Харц изька в інтересах держави в о собі Державної податкової ін спекції у м. Харцизьку до Буді вельного кооперативу «Жемчу жна-1» про стягнення з рахункі в платника податків у банків ських установах заборговані сть у сумі 1510,95 грн.
за участю прокурора не з' я вився
представника позивача Рез акової Т.В.
представника відповідача Павлій О.А.
ВСТАНОВИВ:
Прокурор м. Харцизька в інте ресах держави в особі Держав ної податкової інспекції у м . Харцизьку звернувся до суду з позовом до Будівельного ко оперативу «Жемчужна-1» про ст ягнення з рахунків платника податків у банківських устан овах заборгованість у сумі 1921 ,68 грн.
В подальшому позивач уточн ив свої вимоги та просив суд с тягнути з рахунків БК «Жемчу жна-1» у банках, обслуговуючих відповідача на користь Держ авного бюджету України забор гованість перед бюджетом з о рендної плати за земельні ді лянки державної комунальної власності в сумі 1510,95 грн.
Прокурор в судове засіданн я не з' явився, належним чино м повідомлений про дату, час і місце розгляду справи. Заяви про розгляд справи без його у часті або про відкладення ро згляду справи не надходило.
Представник позивача в суд ове засідання з' явився, поз овні вимоги підтримав. Посил ається на те, що відповідач м ає заборгованість перед бюдж етом з орендної плати за земе льні ділянки державної і ком унальної власності у розмірі 1510,95 грн., яка виникла на підстав і: податкової декларації № 1237 від 29.01.2009р., податкових повідомл ень-рішень № 0001401510 від 11.03.2010р., № 0001411510 від 11.03.2010р. Крім того, позивачем була нарахована пеня у розмі рі 43,29 грн. Зазначені суми у вст ановленому законом порядку т а строки відповідачем не спл ачені. Таким чином загальна с ума заборгованості склала 1510, 95 грн. У зв' язку з чим просить її стягнути з відповідача.
Відповідач в судове засіда ння з' явився, адміністратив ний позов не визнав в повному обсязі. Зазначив, що ним своєч асно сплачувалися податкові зобов' язання, про що надав в ідповідні платіжні документ и та постанову Донецького ок ружного адміністративного с уду від 17.11.2011 року по справі №2а/05 70/19091/2011р. Просив у задоволенні по зову відмовити.
Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши пояснення пре дставника позивача та предст авника відповідача, суд вста новив:
Відповідач - Будівельний кооператив «Жемчужна - 1» зар еєстрований виконавчим комі тетом Ворошиловської районн ої ради м. Донецька 17.03.1993р. як юр идична особа, код ЄДРПОУ 19387579.
Відповідачем до ДПІ у м. Хар цизьку була надана декларац ія орендної плати за земельн і ділянки державної і комуна льної власності за 2009р. № 1237 від 29.01.2009р., зобов' язання за якою с клало 3863,67 грн., з щомісячним пл атежем січень-березень 2009р. по 321,98 грн., квітень-грудень 2009р. по 321,97 грн.; уточнююча податкова д екларація орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за 2009р . № 38831 від 11.01.2010р., зобов' язання з а якою склали 3655,74 грн., з щомісяч ним платежем січень-листопад 2009р. по 321,95 грн., грудень 2009р. - 114,29 г рн.
Статтею 14 Закону України «П ро плату за землю» передбаче но, що платники земельного по датку, а також орендної плати за земельні ділянки державн ої або комунальної власності (крім громадян) самостійно об числюють суму земельного под атку та орендної плати щорок у станом на 1 січня і до 1 лютог о поточного року подають від повідному органу державної п одаткової служби за місцезна ходженням земельної ділянки податкову декларацію на пот очний рік за формою, встановл еною центральним податковим органом, з розбивкою річної с уми рівними частками за міся цями. Подання такої декларац ії звільняє від обов'язку под ання щомісячних декларацій.
У відповідності до ст. 17 вказ аного Закону податкове зобов 'язання з земельного податку , визначене у податковій декл арації на поточний рік, сплач ується рівними частками влас никами та землекористувачам и земельних ділянок за місце знаходженням земельної діля нки за базовий податковий (зв ітний) період, який дорівнює к алендарному місяцю, щомісячн о протягом 30 календарних днів , наступним за останнім кален дарним днем звітного (податк ового) місяця.
Як вбачається з наданого по зивачем розрахунку заборгов аності відповідача (а.с. 120), сум а зобов' язань за деклараціє ю №1237 від 29.01.2009р. за період вересе нь - грудень 2009р. склала 1158,17 грн . та у встановлені законом стр оки не сплачені.
У той самий час, в судовому з асіданні представник відпо відача на підтвердження своє часної та в повному обсязі оп лати своїх податкових зобов' язань надав платіжні доруче ння: №29 від 28.10.2009р. на суму 321,97 грн., №34 від 30.11.2009р. на суму 321,97 грн., №35 ві д 21.12.2009р. на суму 321,97 грн., №1 від 18.01.2010р . на суму 114,05 грн. із зазначенням платежу «податок на оренду з емлі за вересень 2009р.», «подато к на оренду землі за жовтень 20 09р.», «податок на оренду землі за листопад 2009р.», «податок на оренду землі за грудень 2009р.» в ідповідно.
Частиною 1 статті 134 ГК Україн и встановлено, що суб'єкт госп одарювання, який здійснює го сподарську діяльність на осн ові права власності, на свій р озсуд володіє, користується і розпоряджається належним й ому майном.
Тобто платник податків, яки й є суб' єктом господарюванн я, має право розпоряджатися н алежним йому майном, зокрема коштами, на свій розсуд. Право розпоряджатися своєю власні стю гарантоване також статте ю 41 Конституції України.
Розпорядження коштами пол ягає у їх переказі із застосу ванням платіжних інструмент ів, які передбачені Законом У країни «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» . Одним з таких інструментів є платіжне доручення. Це розра хунковий документ, який міст ить доручення платника банку або іншій установі - члену пла тіжної системи, що його обслу говує, здійснити переказ виз наченої в ньому суми коштів з і свого рахунка на рахунок от римувача (п. 1.30 ст. 1 Закону «Про п латіжні системи та переказ к оштів в Україні»). Відповідно до п. 17.1 зазначеного вище Закон у форми розрахункових докуме нтів та їх реквізити встанов люються Національним банком України.
Так, постановою Правління Н аціонального банку України в ід 21 січня 2004 р. N 22 (зареєстровано в Міністерстві юстиції Укра їни 29 березня 2004 р. за N 377/8976) затвер джена Інструкція про безготі вкові розрахунки в Україні в національній валюті. Одним з реквізитів платіжного доруч ення, які передбачені п.3 цієї Інструкції є «Призначення пл атежу». Згідно з п.3.8 зазначено ї Інструкції реквізит "Призн ачення платежу" платіжного д оручення заповнюється платн иком так, щоб надавати повну і нформацію про платіж та доку менти, на підставі яких здійс нюється перерахування кошті в отримувачу. Повноту інформ ації визначає платник з урах уванням вимог законодавства України. Платник відповідає за дані, що зазначені в реквіз иті платіжного доручення "Пр изначення платежу".
Таким чином, якщо перерахув ання коштів відбувається за допомогою платіжного доруче ння, воля власника коштів щод о визначення підстав їх пере рахування відображається у р еквізиті «Призначення плате жу» цього документу.
Отже податкові зобов' яза ння за декларацією №1237 від 29.01.2009р . за період вересень - груден ь 2009р. у розмірі 1158,17 грн., які пози вач просить суд стягнути з ві дповідача, були своєчасно сп лачені останнім.
З огляду на викладене, позов ні вимоги в частині стягненн я з рахунків БК «Жемчужна-1» у банках, обслуговуючих відпо відача на користь Державного бюджету України заборговано сті перед бюджетом з орендно ї плати за земельні ділянки д ержавної комунальної власно сті в сумі 1158,97 грн. задоволенню не підлягають.
Також, 1 лютого 2010 року Держав ною податковою інспекцією у м. Харцизьку проведено перев ірку дотримання термінів спл ати узгоджених сум податкови х зобов' язань по орендній п латі за земельні ділянки дер жавної і комунальної власнос ті позивачем, за наслідками я кого складений акт від 01.02.2010 рок у № 236/15-1/19387579. Як зазначено в акті, в ході перевірки податковою і нспекцією було встановлено н есвоєчасну сплату позивачем орендної плати за землю за се рпень - жовтень 2009 року.
На підставі викладеного в а кті перевірки 11 березня 2010 року податковою інспекцією прийн яті податкові повідомлення-р ішення № 0001411510/0 про застосуванн я до позивача штрафних (фінан сових) санкцій в розмірі 20% нес воєчасно сплачених податков их зобов' язань в сумі 45,89 грн. та № 0001401510/0 про застосування до п озивача штрафних (фінансових ) санкцій в розмірі 50% несвоєча сно сплачених податкових зоб ов' язань в сумі 263,18 грн.
Зазначені податкові повід омлення-рішення отримані від повідачем та оскаржені в рам ках справи №2а/0570/19091/2011.
Постановою Донецького окр ужного адміністративного су ду від 17.11.2011 року по справі за по зовом Будівельного кооперат иву “Жемчужина-1” до Державно ї податкової інспекції у м. Ха рцизьку про визнання недійсн ими податкових повідомлень-р ішень від 11.03.2010 року № 0001401510, № 0001411510 бу ли задоволені, вказані рішен ня визнані недійсними.
Постанова Донецького окру жного адміністративного суд у від 17.11.2011 р. вступила в закону силу, тому факт недійсності п одаткових повідомлень-рішен ь в частині визначення подат кових зобов' язань не підля гає доказуванню.
Відповідно до ч.1 ст.72 КАС Укр аїни, обставини, встановлені судовим рішенням в адмініст ративній, цивільній або госп одарській справі, що набрало законної сили, не доказуютьс я при розгляді інших справ, у я ких беруть участь ті самі осо би або особа, щодо якої встано влено ці обставини
Згідно зі статтею 255 Кодексу адміністративного судочинс тва України Постанова або ух вала суду, яка набрала законн ої сили, є обов'язковою для осі б, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підп риємств, установ та організа цій, посадових чи службових о сіб, інших фізичних осіб і під лягає виконанню на всій тери торії України.
Обставини, які були встанов лені постановою, що набрала з аконної сили, в одній адмініс тративній справі не можуть о спорюватися в іншій судовій справі за участю тих самих ст орін.
Оскільки постанова Донець кого окружного адміністрати вного суду від 17 листопада 2011 р оку по адміністративній спра ві за позовом Будівельного к ооперативу “Жемчужина-1” до Д ержавної податкової інспекц ії у м. Харцизьку про визнання недійсними податкових повід омлень-рішень від 11.03.2010 року № 0001 401510, № 0001411510 набрала законної сили , тому рішення контролюючого органу втратили чинності, що обумовлює безпідставність в имог про стягнення заборгова ності у розмірі 309,49 грн.
Таким чином, суд дійшов вис новку, що позовні вимоги в цій частині також задоволенню н е підлягають.
Крім того, позивачем за несв оєчасну сплату податкових зо бов' язань була нарахована п еня у розмірі 43,29 грн. Період, за який вона нарахована, наведе ний у розрахунку пені (а.с 108).
При вирішенні питання щодо законності нарахування цієї пені суд виходить з того, що в ідповідно до п.п. 16.1.1 п. 16.1 ст. 16 Зак ону України "Про порядок пога шення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондам и" (який діяв на час її нарахув ання) після закінчення встан овлених строків погашення уз годженого податкового зобов 'язання на суму податкового б оргу нараховується пеня.
Згідно із п.п.16.1.2 п. 16.1 ст. 16 Закон у України "Про порядок погаше ння зобов'язань платників по датків перед бюджетами та де ржавними цільовими фондами" нарахування пені розпочинає ться: а) при самостійному нара хуванні суми податкового зоб ов'язання платником податків - від першого робочого дня, на ступного за останнім днем гр аничного строку сплати подат кового зобов'язання, визначе ного цим Законом; б) при нарах уванні суми податкового зобо в'язання контролюючими орган ами - від першого робочого дня , наступного за останнім днем граничного строку сплати по даткового зобов'язання, визн аченого у податковому повідо мленні згідно з нормами цьог о Закону.
Відповідно до п. 3.4 Інструкці ї про порядок нарахування та погашення пені за платежами , що контролюються органами д ержавної податкової служби, яка затверджена Наказом ДПА України 11.06.2003р. № 290, зареєстрован ому у Міністерстві юстиції У країни 27.06.2003р. за № 522/7843 нарахуван ня пені здійснюється на день фактичного погашення податк ового боргу (частини податко вого боргу) за кожний календа рний день прострочення плате жу, включаючи день такого пог ашення.
Пунктом 4.2.3. Інструкції про порядок ведення органам и державної податкової служб и оперативного обліку платеж ів до бюджету, контроль за спр авлянням яких здійснюється о рганами державної податково ї служби України, яка затверд жена Наказом ДПА 18.07.2005р. № 276, заре єстрованому у Міністерстві ю стиції України 02.08.2005р. за № 843/11123 пе редбчено, що нарахування пен і за порушення встановлених строків погашення узгоджено го податкового зобов'язання здійснюється в особових раху нках платників податків у ро зділі "Нарахування сум пені". Н арахування пені в картках ос обових рахунків платників по датків здійснюється засобам и програмного забезпечення у день фактичного погашення п одаткового боргу (його части ни) у порядку, установленому н аказом ДПА України від 11.06.2003 N 290 "П ро затвердження Інструкції п ро порядок нарахування та по гашення пені за платежами, що контролюються органами держ авної податкової служби", зар еєстрованим у Міністерстві ю стиції України 27.06.2003 за N 522/7843.
Таким чином для нарах ування пені повинно мати міс це погашення податкового бор гу.
Позивачем була нарахована пеня у розмірі 43,29грн. у зв' яз ку зі сплатою відповідачем п одаткового боргу за платіжни ми дорученнями №26 від 17.09.2009р., №29 в ід 28.10.2009р., № 34 від 30.11.2009р., №35 від 21.12.2009р ., № 1 від 18.01.2010р. Але дані платіжні доручення не можуть свідчит и про погашення боргу, у зв' я зку з наявністю якого була на рахована пеня.
Як вбачається з графи «приз начення платежу» даних платі жних доручень відповідачем б ули сплачені «податок на оре нду землі за вересень 2009р.», «по даток на оренду землі за жовт ень 2009р.», «податок на оренду зе млі за листопад 2009р.», «податок на оренду землі за грудень 2009р .» відповідно.
Однак позивач зарахував ці платежі у погашення податко вого боргу, який виник на підс тав декларації №1267 від 29.01.2009р. та податкового повідомлення-рі шення № 0004741510 від 20.07.2009р.
Перелічені платіжні доруч ення не можуть свідчити про п огашення зазначеного вище п одаткового боргу, з наступни х підстав.
Погашення податкового бор гу відповідно до ст. 7 Закону « Про порядок погашення зобов' язань платників податків пер ед бюджетами та державними ц ільовими фондами» може бути самостійним з боку платника податків (п. 7.1 ст. 7) або за рішенн ям органу стягнення (п. 7.2 ст. 7).
Джерелом самостійного пог ашення податкового боргу пла тника податків є будь-які вла сні кошти, що передбачене п. 7.1.1 ст. 7 Закону «Про порядок пога шення зобов' язань платникі в податків перед бюджетами т а державними цільовими фонда ми». Коштами у складі майна су б'єктів господарювання відпо відно до ч. 5 ст. 139 ГК України є гр оші у національній та інозем ній валюті, призначені для зд ійснення товарних відносин ц их суб'єктів з іншими суб'єкта ми, а також фінансових віднос ин відповідно до законодавст ва. Вони також входять до визн ачення майна у розумінні ч. 1 з азначеної статті.
Як вже зазначалось раніше, ч астиною 1 статті 134 ГК України в становлено, що суб'єкт господ арювання, який здійснює госп одарську діяльність на основ і права власності, на свій роз суд володіє, користується і р озпоряджається належним йом у майном.
Тобто платник податків, яки й є суб' єктом господарюванн я, має право розпоряджатися н алежним йому майном, зокрема коштами, на свій розсуд. Право розпоряджатися своєю власні стю гарантоване також статте ю 41 Конституції України.
Розпорядження коштами пол ягає у їх переказі із застосу ванням платіжних інструмент ів, які передбачені Законом У країни «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» . Одним з таких інструментів є платіжне доручення. Це розра хунковий документ, який міст ить доручення платника банку або іншій установі - члену пла тіжної системи, що його обслу говує, здійснити переказ виз наченої в ньому суми коштів з і свого рахунка на рахунок от римувача (п. 1.30 ст. 1 Закону «Про п латіжні системи та переказ к оштів в Україні»). Відповідно до п. 17.1 зазначеного вище Закон у форми розрахункових докуме нтів та їх реквізити встанов люються Національним банком України.
Так, постановою Правління Н аціонального банку України в ід 21 січня 2004 р. N 22 (зареєстровано в Міністерстві юстиції Укра їни 29 березня 2004 р. за N 377/8976) затвер джена Інструкція про безготі вкові розрахунки в Україні в національній валюті. Одним з реквізитів платіжного доруч ення, які передбачені п.3 цієї Інструкції є «Призначення пл атежу». Згідно з п.3.8 зазначено ї Інструкції реквізит "Призн ачення платежу" платіжного д оручення заповнюється платн иком так, щоб надавати повну і нформацію про платіж та доку менти, на підставі яких здійс нюється перерахування кошті в отримувачу. Повноту інформ ації визначає платник з урах уванням вимог законодавства України. Платник відповідає за дані, що зазначені в реквіз иті платіжного доручення "Пр изначення платежу".
Таким чином, якщо перерахув ання коштів відбувається за допомогою платіжного доруче ння, воля власника коштів щод о визначення підстав їх пере рахування відображається у р еквізиті «Призначення плате жу» цього документу.
Що стосується уточнюючої п одаткової декларації орендн ої плати за земельні ділянки державної і комунальної вла сності за 2009р. № 38831 від 11.01.2010р., у зв' язку з подачею якої також бул а нарахована позивачем пеня, суд зазнає наступне.
Як вже зазначалось раніше, п ідставою для нарахування пен і є несвоєчасна сплата подат кового боргу. Однак, відповід ач при поданні вказаної декл арації не здійснював сплату податкового боргу, а лише зме ншив свої податкові зобов' язання з 3863,67 грн. до 3655,74 грн. Право на таке зменшення передбаче не ст. 5 Закону України «Про по рядок погашення зобов' язан ь платників податків перед б юджетами та державними цільо вими фондами».
Таким чином суд дійшов висн овку, що відповідачем обстав ина погашення податкового б оргу не доведена, а саме з мом ентом погашення боргу, п. 6.4 Інс трукції про порядок нарахува ння та погашення пені за плат ежами, що контролюються орга нами державної податкової сл ужби, яка затверджена Наказо м ДПА України 11.06.2003р. № 290 та п. 4.2.4 Ін струкції про порядок ведення органами державної податков ої служби оперативного облік у платежів до бюджету, контро ль за справлянням яких здійс нюється органами державної п одаткової служби України, як а затверджена Наказом ДПА 18.07.20 05р. № 276 пов' язує нарахування п ені. А тому останнє здійснене безпідставно.
З огляду на наведене, с уд дійшов висновку, що позовн і вимоги Прокурора м. Харцизь ка в інтересах держави в особ і Державної податкової інспе кції у м. Харцизьку до Будівел ьного кооперативу «Жемчужна -1» про стягнення з рахунків пл атника податків у банківськи х установах заборгованість у сумі 1510,95 грн. задоволенню не пі длягають.
Судові витрати відповідно до ст. 94 КАС України стягненню не підлягають.
На підставі викладеного, ке руючись ст. ст. 94, 160 -163 Кодексу адм іністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні позову Проку рора м. Харцизька в інтересах держави в особі Державної по даткової інспекції у м. Харци зьку до Будівельного коопера тиву «Жемчужна-1» про стягнен ня з рахунків платника подат ків у банківських установах заборгованість у сумі 1510,95 грн. відмовити.
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Донецького апеляційного ад міністративного суду через Д онецький окружний адміністр ативний суд шляхом подачі в 10- денний строк з дня її отриман ня апеляційної скарги.
Постанова набирає за конної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги У випадку подання апе ляційної скарги постанова, я кщо її не скасовано, набирає з аконної сили після закінченн я апеляційного розгляду спра ви.
Вступна та резолютив на частина рішення проголоше на у судовому засіданні 19 груд ня 2011р. Постанова складена у п овному обсязі 23 грудня 2011р.
Суддя Бєломєстнов О. Ю.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2011 |
Оприлюднено | 06.01.2012 |
Номер документу | 20555118 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Бєломєстнов О. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні