Постанова
від 19.12.2011 по справі 2а-17521/11/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА

01601, м.Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

19 грудня 2011 року 16:05 № 2а-17521/11/2670

Окружний адміністрат ивний суд міста Києва у склад і головуючого судді Саніна Б . В., при секретарі судового за сідання Мацюк І. В. розглянувш и у відкритому провадженні а дміністративну справу:

за позовом Товариства з обмеженою ві дповідальністю «ВіДі Авто Менеджмент Груп»

до Управління Пенсійного фон ду України в Печерському рай оні м. Києва

про визнання неправомірним та скасування рішення №1880 від 19.07.2 011 р. про застосування фінансо вих санкцій та нарахування п ені

за участю представників:

від позивача ОСОБА_3 (довіреність)

ОСОБА_4 (довіреність)

від відповідача ОСОБА_5 (довіреність)

ВСТАНОВИВ:

29.11.2011 р. до судді Окружного а дміністративного суду м. Киє ва Саніна Б.В. надійшов адміні стративний позов Товариства з обмеженою відповідальніст ю «ВіДі Авто Менеджмен т Груп»до Управління Пенсі йного фонду України в Печерс ькому районі м. Києва, в якому позивач просить суд визнати неправомірним та скасувати Р ішення про застосування фіна нсових санкцій та нарахуванн я пені за несплату (неперерах ування) або несвоєчасну спла ту (несвоєчасне перерахуванн я) страхувальниками страхови х внесків, у тому числі донара хованих страхувальником або органом Пенсійного фонду №1880 від 19.07.2011 р. на суму 2 187,64 грн. (надал і - Рішення №1880).

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду м. Києва від 29 .11.2011 р. справу було призначено д о судового розгляду на 14.12.2011 р. В судовому засіданні було ого лошено перерву до 19.12.2011 р.

В судове засідання з' явив ся представник позивача, яки й позовні вимоги підтримує в повному обсязі, просить позо в задовольнити з підстав вик ладених в адміністративному позові, зокрема зазначає, що в ідповідачем порушено положе ння Закону України «Про зага льнообов'язкове державне пен сійне страхування»(в редакці ї чинної на момент виникненн я правовідносин) (надалі - За кон №1058), Закону України «Про зб ір та облік єдиного внеску на загальнообов' язкове держа вне соціальне страхування»(в редакції чинної на момент ви никнення правовідносин) (над алі - Закон №2464), Інструкції пр о порядок обчислення і сплат и страхувальниками та застра хованими особами внесків на загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування до Пе нсійного фонду України, затв ердженої постановою правлін ня Пенсійного фонду України №21-1 від 19.12.2003 р. (надалі - Інструк ція №21-1) та, як наслідок, бул о протиправно винесено Рішен ня №1880.

В судове засідання з' явив ся представник відповідача, який позовні вимоги не визна є в повному обсязі, просить в п озові відмовити в зв' язку і з тим, що відповідачем було до тримано положення чинного за конодавства під час винесенн я Рішення №1880.

19.12.2011 р. в судовому засіданні б уло оголошено вступну та рез олютивну частини адміністра тивного позову, повний текст постанови було виготовлено 20.12.2011 р.

Розглянувши наявні в матер іалах докази, заслухавши поя снення позивачів та представ ника відповідача, всебічно і повно з' ясувавши всі факти чні обставини справи на яких ґрунтується позов, оцінивши докази які мають юридичне зн ачення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд д ійшов висновку про наявність підстав для часткового задо волення позову з огляду на на ступне.

ТОВ «ВіДі Авто Менедж мент Груп»було зареєстров ане Печерською районною у м. К иєві державною адміністраці єю 15.02.2008 р. та присвоєно ідентиф ікаційний код - 35759621.

Відповідно до п.1 ст.14 Закону №1058 роботодавці - підприємств а, установи і організації, ств орені відповідно до законода вства України, незалежно від форми власності, виду діяльн ості та господарювання, об'єд нання громадян, профспілки, п олітичні партії (у тому числі філії, представництва, відді лення та інші відокремлені п ідрозділи зазначених підпри ємств, установ, організацій, о б'єднань громадян, профспіло к, політичних партій, які мают ь окремий баланс і самостійн о ведуть розрахунки із застр ахованими особами) є страхув альниками.

Відповідно до п.6 ч.2 ст.17 Закон у №1058 страхувальник зобов'яза ний нараховувати, обчислюват и і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі ст рахові внески.

Таким чином, ТОВ «ВіДі Авт о Менеджмент Груп», від повідно до положень ст.1, ст.14, с т.15 та ст.17 Закону №1058, є страхува льником, який сплачує страхо ві внески на загальнообов'яз кове державне пенсійне страх ування.

Частиною 6 ст.20 Закону №1058 заф іксовано, що страхувальники зобов' язані сплачувати стр ахові внески, нараховані за в ідповідний базовий звітний п еріод, не пізніше ніж через 20 к алендарних днів із дня закін чення цього періоду. Базовим звітним періодом для страху вальників, зазначених у п.1 ч.1 с т.14 Закону є календарний місяц ь.

Відповідно до Картки особо вого рахунку страхувальника юридичної особи або фізично ї особи, яка має найманих прац івників (1%-5%) (ТОВ «ВіДі АМГ» , код ЄДРПОУ 35759621, період розраху нку з 01.01.2004 р. по 13.12.2011 р.), позивач ма в до 21.04.2008 р. суму в розмірі 90,30 грн .

Відповідно до Картки особо вого рахунку страхувальника юридичної особи або фізично ї особи, яка має найманих прац івників (32%, 4%, 42%) (ТОВ «ВіДі АМ Г», код ЄДРПОУ 35759621, період розра хунку з 01.01.2004 по 13.12.2011 р.) позивач по винен був сплати:

ь до 21.04.2008 р. суму в роз мірі 1 498,98 грн.;

ь до 20.01.2009 р. суму в роз мірі 39 491,34 грн.;

ь до 20.02.2009 р. суму в роз мірі 32 513,07 грн.;

ь до 20.12.2010 р. суму в роз мірі 25 011,06 грн.

Водночас, як встановлено в с удовому засіданні, що не спро стовується представником по зивача, та підтверджується н аявними матеріалами справи, ТОВ «ВіДі Авто Менеджм ент Груп»було не дотримано строку сплати внесків до Пен сійного фонду України, зокре ма:

ь 29.04.2008 р. позивачем б уло сплачено суму в розмірі 90, 30 грн. за квітень 2008 р., тобто із п ростроченням на 8 календарни х днів;

ь 29.04.2008 р. позивачем б уло сплачено суму в розмірі 149 8,98 грн. за квітень 2008 р., тобто із п ростроченням на 8 календарни х днів;

Водночас, суд критично спри ймає посилання відповідача, що позивач не оплатив вчасно страхові внески за грудень 200 8 р. в розмірі 8 890,56 грн. та січень 2009 р. в розмірі 8870,83 грн.

Так, як встановлено в судово му засіданні, ТОВ «ВіДі Авт о Менеджмент Груп»був зареєстрований 01.07.2008 р. в Держав ній податковій адміністраці ї у Печерському районі м. Києв а як платник єдиного податку , про що було видано Свідоцтво про право сплати єдиного под атку суб' єктом малого підпр иємництва-юридичною особою № 2655027187.

Відповідно до указу Презид ента «Про спрощену систему о податкування, обліку та звіт ності суб' єкта малого підпр иємництва»№727/98 від 03.07.1998 р. суб' єкти підприємницької діяльн ості - юридичні особи сплачу ють єдиний податок щомісячно не пізніше 20 числа наступного місяця на окремий рахунок ві дділень Державного казначей ства України. При цьому, відді лення Державного казначейст ва України наступного дня пі сля надходження коштів перер аховують 42 відсотки від суми о триманого податку до Пенсійн ого фонду України.

Позивачем в судовому засід анні було надано платіжне до ручення №182 від 06.01.2009 р. на суму 21 169 ,00 грн. щодо сплати єдиного под атку.

Суд приймає до уваги, що Дер жавне казначейство України, отримавши суму від позивача в розмірі 21 169,00 грн. зобов' язан о було перерахувати до Пенсі йного фонду України суму в ро змірі 8 890, 98 грн. (42 відсотки). При ц ьому, посилання відповідача на обов' язок позивача надат и до Управління Пенсійного ф онду України в Печерському р айоні належним чином завірен у копію платіжного доручення щодо сплати єдиного внеску н е закріплено в жодному із нор мативно-правових документів .

Відповідно до ч.9 ст.20 Закону №1058 (в редакції чинної на момен т проведення оплати), у разі пе рерахування сум страхових вн есків у безготівковій формі з банківського рахунку страх увальника на банківський рах унок органу Пенсійного фонду або у випадках, передбачених цим Законом, на рахунок Накоп ичувального фонду днем сплат и страхових внесків вважаєть ся день списання установою б анку, установою Державного к азначейства України суми пла тежу з банківського (спеціал ьного реєстраційного) рахунк у страхувальника незалежно в ід часу її зарахування на бан ківський рахунок органу Пенс ійного фонду.

Таким чином, судом встановл ено, що не спростовано відпов ідачем, що позивач вчасно спл атив страхові внески до Пенс ійного фонду України в розмі рі 39 491,34 грн. за грудень 2008 р.

Більше того, відповідно до м атеріалів справи, в судовому засіданні було встановлено, що позивач вчасно сплатив до Пенсійного фонду України су му в розмірі 32 513,07 грн. за січень 2009 р.

Як наслідок, суд приймає до уваги, що відповідачем не над ано жодних доказів, що спрост овують доводи позивача щодо вчасності оплати страхових в несків до Пенсійного фонду У країни за грудень 2008 р. та січен ь 2009 р. в строки, які визначені З аконом №1058. Як наслідок, наявні в матеріалах докази, підтвер джують вчасність перерахува ння коштів до Пенсійного фон ду України за грудень 2008 р. та с ічень 2009 р..

Судом встановлено, що до 01.01.20 11 р. п.2 ч.9 ст.106 Закону №1058 діяв в ре дакції від 05.06.2009 р., та передбача ла, що Виконавчі органи Пенсі йного фонду за несплату (непе рерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерах ування) страхувальниками стр ахових внесків, у тому числі д онарахованих страхувальник ами або територіальними орга нами Пенсійного фонду, засто совують до страхувальників ш траф у розмірі 10 відсотків сво єчасно не сплачених сум. Одно часно на суми своєчасно не сп лачених (не перерахованих) ст рахових внесків і фінансових санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначен их сум коштів, розрахована за кожний день прострочення пл атежу.

Суд критично ставиться до п осилання позивача, що оскіль ки з 01.01.2011 р. Законом №2464 п.2 ч.9 ст.109 б уло виключено із Закону №1058, то му відповідачем було незакон но застосовано дану норму пі д час винесення спірного ріш ення.

Так, суд приймає до уваги по силання відповідача, що з 01.01.2011 р. набрав чинності Закон №2464, пп . й) пп. 12 п. 11 Розділу VIII Прикінцев их та перехідних положень як ого ч.1 - ч.9 ст.106 Закону №1058 було в иключено. При цьому, згідно з а бз. 6 п.7 р.VIII Прикінцеві та перехі дні положення Закону №2464, на пе ріод до повного стягнення за боргованості із сплати страх ових внесків за діючими вида ми загальнообов'язкового дер жавного соціального страхув ання та сум штрафних санкцій , нарахованих та/або не сплаче них у період до 01.01.2011 р., в тому чи слі нарахованих внесків, стр ок сплати яких на 01.01.2011 р. не наст ав, та відповідних штрафних с анкцій за фондами загальнооб ов'язкового державного соціа льного страхування зберігаю ться повноваження щодо контр олю за правильністю нарахува ння, своєчасністю сплати стр ахових внесків, застосування фінансових санкцій, якими во ни були наділені до набрання чинності цим Законом.

Таким чином, представником відповідача, в судовому засі данні було доведено, в порядк у передбаченому ст.71 КАС Украї ни, що Управління Пенсійного фонду в Печерському районі м . Києва мало право приймати в 2 011 р. рішення про накладення шт рафних санкцій, що визначені в п.2 ч.9 ст.106 Закону №1058, за невчас не перерахування страхуваль ником страхових внесків в 2008 р . - 2010 р.

Водночас, відповідно до п.9.3.2 Інструкції №21-1 за несплату (не перерахування) або несвоєчас ну сплату (несвоєчасне перер ахування) страхувальниками с трахових внесків, у тому числ і донарахованих страхувальн иками або територіальними ор ганами Пенсійного фонду, нак ладається штраф та складаєть ся рішення за формою згідно з додатком 14. При цьому, розраху нок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі дан их картки особового рахунку платника.

Відповідно до п.10.5 Інструкці ї №21-1 рішення про нарахування пені посадові особи органів Пенсійного фонду виносять о дночасно з прийняттям рішенн я про застосування фінансови х санкцій, зазначених у пп.9.3.2 п .9.3 цієї Інструкції за формою з гідно з додатком 14 цієї Інстру кції, яке протягом трьох робо чих днів із дня його винесенн я надсилається страхувальни ку з повідомленням про вруче ння.

Як наслідок, суд не приймає до уваги посилання позивача, що відповідач не правомірно використав для розрахунку ш трафних санкцій інформацію в ідображену в Картках особово го рахунку позивача.

Суд критично ставиться до п осилань позивача, що відпові дач в Акті звірення розрахун ків за платежами, які сплачен і до управління Пенсійного ф онду України в Печерському р айоні м. Києва станом на 01.01.2011 р. т а Акті перевірки своєчасност і, достовірності, повноти нар ахування та своєчасності сла ти внесків, єдиного соціальн ого внеску, інших платежів та надання відомостей до орган ів Пенсійного фонду №1181 від 15.08.2 011 р. самостійно визнала відсу тність заборгованості перед Пенсійним фондом України.

Так, судом приймається до ув аги положення п.9.7 та п.10.6 Інстру кції №21-1 відповідно до якого, о скарження рішення органу Пен сійного фонду про накладення штрафів та пені зупиняє стро ки їх сплати до винесення вищ им органом Пенсійного фонду або судом рішення у справі.

Оскільки позивачем було ос каржено як в адміністративно му так і в судовому порядку Рі шення №1880, тому штрафні санкці ї, що були нараховані за Рішен ням, на момент проведення пер евірки не були узгодженими м іж позивачем та відповідачем , а тому вони не могли бути від ображені в Акті перевірки св оєчасності, достовірності, п овноти нарахування та своєча сності слати внесків, єдиног о соціального внеску, інших п латежів та надання відомосте й до органів Пенсійного фонд у №1181 від 15.08.2011 р.

Крім того, на момент винесен ня Акту звірення розрахунків за платежами, які сплачені до управління Пенсійного фонду України в Печерському район і м. Києва станом на 01.01.2011 р. фінан сові санкції позивачу не нар аховувались. Більше того, суд ом приймається до уваги, що ві дповідно до положень п.9.2 Поря дку проведення органами Пенс ійного фонду України обліку надходження сум єдиного внес ку на загальнообов'язкове де ржавне соціальне страхуванн я та інших платежів, затвердж ених постановою правління Пе нсійного фонду України №21-2 ві д 27.09.2010 р. органами Пенсійного ф онду проводиться звірення ро зрахунків усіх платників за всіма платежами, та не переві ряється дата зарахування кош тів на рахунки.

Таким чином, суд дійшов висн овку, що під час звірення розр ахунків за платежами, які спл ачені до управління Пенсійно го фонду України в Печерсько му районі м. Києва станом на 01.01 .2011 р. позивач та відповідач вст ановлювали виключно надходж ення чи ненадходження від ТО В «ВіДі Авто менеджмент Груп»коштів на рахунки Пен сійного фонду України та не в становлювали вчасність їх за рахування.

Відповідно до ч.1 ст.58 Закону №1058, Пенсійний фонд є органом, який здійснює керівництво та управління солідарною систе мою, провадить збір, акумуляц ію та облік страхових внескі в, призначає пенсії та підгот овляє документи для її випла ти, забезпечує своєчасне і в п овному обсязі фінансування т а виплату пенсій, допомоги на поховання, здійснює контрол ь за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду, вир ішує питання, пов'язані з веде нням обліку пенсійних активі в застрахованих осіб на нако пичувальних пенсійних рахун ках, здійснює адміністративн е управління Накопичувальни м фондом та інші функції, пере дбачені цим Законом і статут ом Пенсійного фонду.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.63 Зак ону №1058, виконавчими органами правління Пенсійного фонду є виконавча дирекція Пенсійн ого фонду та підвідомчі їй те риторіальні органи. Територі альними органами виконавчої дирекції Пенсійного фонду є головні управління Пенсійно го фонду в Автономній Респуб ліці Крим, областях, містах Ки єві та Севастополі, управлін ня Пенсійного фонду в района х, містах, районах у містах. Го ловні управління та управлін ня Пенсійного фонду є юридич ними особами, мають самостій ні кошториси, печатку із зобр аженням Державного Герба Укр аїни та своїм найменуванням.

Відповідно до п.6 ч.1 ст.64 Закон у №1058, Виконавча дирекція Пенс ійного фонду та її територіа льні органи мають право заст осовувати фінансові санкції , передбачені цим Законом.

В ч.17 ст.106 Закону №1058 передбаче но, що від імені виконавчих ор ганів Пенсійного фонду розгл ядати справи про правопоруше ння і накладати фінансові са нкції та адміністративні стя гнення мають право директор виконавчої дирекції Пенсійн ого фонду, його заступники, на чальники головних управлінь Пенсійного фонду в Автономн ій Республіці Крим, областях , містах Києві та Севастополі та їх заступники, начальники управлінь Пенсійного фонду в районах, містах, районах у мі стах, а в разі їх відсутності - заступники начальників цих управлінь, на підставі докум ентів, що свідчать про вчинен ня правопорушення.

Відповідно до ч.2 ст.19 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни. Крім того, відповідно до положень ч.1 ст.5 Закону держ авний виконавець зобов'язани й вживати передбачених цим З аконом заходів примусового в иконання рішень, неупереджен о, своєчасно і в повному обсяз і вчиняти виконавчі дії.

Відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинс тва України (надалі - КАС Украї ни) завданням адміністративн ого судочинства є захист пра в, свобод та інтересів фізичн их осіб, прав та інтересів юри дичних осіб у сфері публічно -правових відносин від поруш ень з боку органів державної влади, органів місцевого сам оврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єк тів при здійсненні ними влад них управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегова них повноважень.

Відповідно до положень ч.3 с т.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб'єктів владних повноважень адміністративн і суди перевіряють, чи прийня ті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України; з вик ористанням повноваження з ме тою, з якою це повноваження на дано; обґрунтовано, тобто з ур ахуванням усіх обставин, що м ають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсто ронньо (неупереджено); доброс овісно; розсудливо; з дотрима нням принципу рівності перед законом, запобігаючи неспра ведливій дискримінації; проп орційно, зокрема з дотриманн ям необхідного балансу між б удь-якими несприятливими нас лідками для прав, свобод та ін тересів особи і цілями, на дос ягнення яких спрямоване це р ішення (дія); з урахуванням пра ва особи на участь у процесі п рийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного ст року.

Частиною 1 ст.9 КАС України вс тановлено, що суд при вирішен ні справи керується принципо м законності, відповідно до я кого органи державної влади, органи місцевого самоврядув ання, їхні посадові і службов і особи зобов'язані діяти лиш е на підставі, в межах повнова жень та у спосіб, що передбаче ні Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст.71 КАС України вс тановлено, що кожна сторона п овинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимог и та заперечення, крім випадк ів, встановлених ст.72 цього Ко дексу.

Статтею 159 КАС України встан овлено, що судове рішення пов инно бути законним і обґрунт ованим. Законним є рішення. Ух валене судом відповідно до н орм матеріального права при дотриманні норм процесуальн ого права. Обґрунтованим є рі шення, ухвалене судом на підс таві повно і всебічно з'ясова них обставин в адміністратив ній справі, підтверджених ти ми доказами, які були дослідж ені в судовому засіданні.

Таким чином, суд дійшов висн овку про необхідність частко вого задоволення позовних ви мог позивача, зокрема визнат и протиправним та скасувати Рішення №1880 в частині нарахув ання на позивача штрафних са нкцій за грудень 2008 року в розм ірі 1 040 (одна тисяча сорок) грн. 2 0 коп. (із них штраф - 889,06 грн. та пе ня - 151,14 грн.) та січень 2009 року в розмірі 975 (дев' ятсот сімдеся т п' ять) грн. 79 коп. (887,08 грн. та пе ня - 88,71 грн.). В частині нарахув ання штрафних санкцій на поз ивача за березень 2008 р. (в розмі рі 171,64 грн.) та листопад 2010 р. (в роз мірі 0,01 грн.) суд дійшов висновк у про правомірність вчинення дій відповідачем.

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС Укр аїни, якщо судове рішення ухв алене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повнов ажень, суд присуджує всі здій снені нею документально підт верджені судові витрати з Де ржавного бюджету України.

Керуючись положеннями ст.2, ст.17, ст.71, ст.86, ст.158-163, ст.167, ст.171, ст.254 К АС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Задовольнити позов ні вимоги Товариства з обмеж еною відповідальністю «Ві Ді Авто Менеджмент Груп »до Управління Пенсійного ф онду України в Печерському р айоні м. Києва частково.

2. Визнати протиправни м та скасувати Рішення Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Печерському районі м. Киє ва №1880 від 19.07.2011 р. про застосуван ня фінансових санкцій та нар ахування пені за несплату (не перерахування) або несвоєчас ну сплату (несвоєчасне перер ахування) страхувальниками с трахових внесків, у тому числ і донарахованих страхувальн иками або органами Пенсійног о фонду в частині нарахуванн я штрафних санкцій за груден ь 2008 року в розмірі 1 040 (одна тися ча сорок) грн. 20 коп. (із них штра ф - 889,06 грн. та пеня - 151,14 грн.) та сі чень 2009 року в розмірі 975 (дев' я тсот сімдесят п' ять) грн. 79 ко п. (із них штраф - 887,08 грн. та пеня - 88,71 грн.).

3. В задоволенні іншої ч астини позовних вимог Товари ству з обмеженою відповідаль ністю «ВіДі Авто Менед жмент Груп»відмовити.

4. Стягнути на користь Т овариства з обмеженою відпов ідальністю «ВіДі Авто Менеджмент Груп»з Державн ого бюджету України судові в итрати в розмірі 10 (десять) грн . 00 коп.

Постанова набирає закон ної сили відповідно до ст. 254 КА С України. Постанова може бут и оскаржена до суду апеляцій ної інстанції за правилами, в становленими ст.185-187 КАС Україн и.

Суддя Б. В. Санін

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення19.12.2011
Оприлюднено10.01.2012
Номер документу20604257
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-17521/11/2670

Ухвала від 29.11.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Санін Б.В.

Постанова від 19.12.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Санін Б.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні