Рішення
від 10.06.2011 по справі 07-12/1443
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКА СЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 червня 2011 року Справа № 07/1 2/1443

За позовом Черкаськог о міжрайонного природоохоро нного прокурора в інтересах держави в особі Державної ек ологічної інспекції в Черкас ькій області

до закритого акціонерного товариства “Черкаський агро тепличний комбінат”

про стягнення 556896 грн. 81коп.

Суддя Дорошенко М.В.

Секретар судового засідан ня Сиволовська О.І.

Представники сторін:

від позивача: у засіданнях с уду, які відбулися 05.05.2011р. і 09.06.2011р. ОСОБА_1 - за довіреністю від 04.05.2011р.; у засіданні суду, яке відбулися 10.06.2011р. ОСОБА_2 - за довіреністю від 30.05.2011р.;

від відповідача: ОСОБА_3 - за довіреністю від 17.09.2010р.

За участю прокурора - Голо вні І.Я.

Черкаський міжрайонний пр иродоохоронний прокурор зве рнувся до господарського суд у з позовом в інтересах держа ви в особі Державної екологі чної інспекції в Черкаській області до закритого акціоне рного товариства “Черкаськи й агротепличний комбінат” пр о стягнення на користь спеці ального фонду Геронимівсько ї сільської ради 895364 грн. 55 коп. з битків, завданих наднорматив ними викидами забруднюючих р ечовин в атмосферне повітря.

В обґрунтування позову про курор вказав на встановлені перевіркою факти здійснення відповідачем викидів в атмо сферне повітря забруднюючих речовин, на які відсутній доз віл на викиди забруднюючих р ечовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Відповідач проти позову за перечив, вказавши при цьому н а недоведеність заявленого у позові розміру завданих зби тків через безпідставне заст осування позивачем для його визначення ненормативного а кта - збірника показників емі сії (питомих викидів) забрудн юючих речовин в атмосферне п овітря різними виробництвам и”, розробленого у 2004р. відкрит им акціонерним товариством “ Український науковий центр т ехнічної екології”, та непра вильного визначення часу роб оти джерела в режимі наднорм ативного викиду, за який мают ь відшкодовуватися збитки.

Рішенням від 06.10.2010р. у цій спра ві господарський суд Черкась кої області у задоволенні по зову відмовив повністю.

Постановою від 08.12.2010р. Київсь кий апеляційний господарськ ий суд рішення господарськог о суд Черкаської області від 06.10.2010р. скасував і прийняв нове рішення, яким позов задоволь нив в повному обсязі.

Постановою від 24.02.2011р. Вищий г осподарський суд України ска сував прийняті у цій справі р ішення господарського суду Ч еркаської області від 06.10.2010р. та постанову Київського апеляц ійного господарського суду в ід 08.12.2010р. і передав справу до го сподарського суду Черкасько ї області на новий розгляд.

Разом з цим Вищий господарс ький суд України у своїй пост анові від 24.02.2011р. зазначив, що су дами попередніх інстанцій не перевірено за якою формулою здійснювались розрахунки ро зміру збитків, зокрема, не з' ясовано яким чином встановлю валась маса викиду забруднюю чої речовини в атмосферне по вітря.

Заявою від 10.06.2011р. прокурор зм еншив стягувану суму збитків з 895364 грн. 55 коп. до 556896 грн. 81 коп., по славшись при цьому на зробле ний позивачем новий розрахун ок суми збитків від 16.05.2011р., який був поданий позивачем до гос подарського суду 08.06.2011р.

Зменшення прокурором розм іру позовних вимог відповіда є наданим йому ст. 22, 29 Господар ського процесуального кодек су України правам, тому було п рийняте господарським судом .

У судовому засіданні проку рор і представник позивача п озов підтримали з урахування м заяви прокурора від 10.06.2011р. пр о зменшення розміру позовних вимог, а представник відпові дача підтримав заперечення п роти позову.

З 9 по 10 червня 2011р. В засіданні суду оголошувалась перерва.

Дослідивши наявні у справі письмові докази, заслухавши пояснення учасників судовог о процесу, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

6 квітня 2010р. державними інс пекторами з охорони навколиш нього природного середовища державної екологічної інспе кції в Черкаській області Ле сечко Н.І. і Прохоровою Т.В. у пр исутності головного інженер а закритого акціонерного тов ариства “Черкаський агротеп личний комбінат” ОСОБА_4 п роведено перевірку дотриман ня цим товариством вимог при родоохоронного законодавст ва, за результатами якої скла дно акт перевірки від 06.04.2010р.

Цією перевіркою були встан овлені факти порушення закри тим акціонерним товариством “Черкаський агротепличний к омбінат”, яке розташоване у с . Геронимівка Черкаського ра йону Черкаської області, вим ог природоохоронного законо давства. Зокрема, було встано влено, що основними забрудню вачами атмосферного повітря у товаристві є: газова котель ня (8 котлів); пост зварювання т а різки металу; ремонтна діль ниця (1 металообробний верста т); столярний цех; електроцех; агрохімічна лабораторія; пос т фарбування; акумуляторна. Д озвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферу відсутн ій, що є порушенням вимог ст. 11 З акону України “Про охорону а тмосферного повітря”. Первин на облікова документація по формі ПОД-1, ПОД-2, ПОД-3 не ведеть ся, що є порушенням ст. 10 Закону України “Про охорону атмосф ерного повітря”. Звіт №2 ТП (по вітря) до Держуправління под ається щоквартально та щоріч но.

Того ж дня - 06.04.2010р. державним інспектором з охорони навко лишнього природного середов ища в Черкаській області Про хоровою Т.В. стосовно директо ра закритого акціонерного то вариства “Черкаський агроте пличний комбінат” ОСОБА_5 складено протокол про адмін істративне правопорушення № 002063, відповідальність за яке пе редбачена, зокрема, ч.1 ст. 78 Код ексу України про адміністрат ивні правопорушення за викид и забруднюючих речовин в атм осферне повітря без дозволу спеціально уповноваженого о ргану виконавчої влади.

7 квітня 2010р. державний інспе ктор з охорони навколишнього природного середовища в Чер каській області Прохорова Т. В. на підставі протоколу про а дміністративне правопоруше ння від 06.04.2010р. №002063 прийняла пост анову №001649 про накладення на ОСОБА_5 адміністративного стягнення у вигляді штрафу в сумі 1700грн.

Задля усунення виявлених п еревіркою порушень вимог при родоохоронного законодавст ва державна екологічна інспе кція в Черкаській області 09.04.20 10р. надіслала по пошті закрито му акціонерному товариству “ Черкаський агротепличний ко мбінат” припис від 08.04.2010р. №112, пу нктом 2 якого зобов' язала це товариство в строк до 01.08.2010р от римати дозвіл на викиди забр уднюючих речовин в атмосферн е повітря. Цей припис був вруч ений товариству поштою 14.04.2010р.

На виконання припису закри те акціонерне товариство “Че ркаський агротепличний комб інат” уклало з державним під приємством “Оргхім” 23.04.2010р. дог овір №08/10 на виконання робіт по проведенню інвентаризації в икидів забруднюючих речовин , джерел викидів і оформленню документів, в яких обґрунтов уються обсяги викидів, для от римання дозволу на викиди за бруднюючих речовин в атмосфе рне повітря стаціонарними дж ерелами, 09.07.2010р. здійснило оплат у цих робіт у сумі 5000 грн., опубл ікувало в газеті “Сільські о брії” за 30.07.2010р. оголошення про наміри отримати такий дозвіл .

На письмовий запит позивач а від 10.06.2010р. відповідач надав д овідки від 25.06.2010р. №№ 1 про кількі сть спожитого природного газ у за період з 01.02.2009р. по 06.04.2010р., №3 пр о кількість використаних еле ктродів за період з 01.02.2009р. по 06.04.2 010р. і №4 про наявність робочих м еталообробних станків у пері од з 01.02.2009р. по 06.04.2010р.

30 червня 2010р. на підставі акту перевірки від 06.04.2010р. та даних в казаних довідок відповідача державний інспектор з охоро ни навколишнього природного середовища державної еколог ічної інспекції в Черкаській області Ничипоренко О.В. зроб ив розрахунок збитків за над нормативні викиди закритим а кціонерним товариством “Чер каський агротепличний комбі нат” у період з 01.01.2009р. по 06.04.2010р. в а тмосферу таких забруднюючих речовин: діоксиду азоту, окси ду вуглицю, оксиду заліза, окс иду марганцю, пилу металевог о, за формулою передбаченою п . 4.1 Методики розрахунку розмі рів відшкодування збитків, я кі заподіяні державі в резул ьтаті наднормативних викиді в забруднюючих речовин в атм осферне повітря, затверджено ї наказом Міністерства охоро ни навколишнього природного середовища та ядерної безпе ки України від 10.12.2008р. №639 (далі - Методика №639): З = mi х 1,1П х Аі х Кт х К зі, де З - розмір збитків, грн. ; mi - маса і- тої забруднюючої речовини, що викинута в атмос ферне повітря наднормативно , т; 1,1П - розмірі мінімальної за робітної плати (П) на момент ви явлення порушення за одну то нну умовної забруднюючої реч овини, помноженої на коефіці єнт (1,1), грн./т; Кт - коефіцієнт, щ о враховує територіальні соц іально - екологічні особлив ості; Кзі - коефіцієнт, що зал ежить від рівня забруднення атмосферного повітря населе ного пункту і-тою забруднююч ою речовиною. Розмір цих збит ків склав 895364грн. 55коп.

У розрахунку збитків від 30.06. 2010р. маса наднормативного вик иду забруднюючих речовин ви значена розрахунковим метод ом з використанням при цьому показників емісії конкретни х забруднюючих речовин, пере дбачених збірником показник ів емісії (питомих викидів) за бруднюючих речовин в атмосфе рне повітря різними виробниц твами”, розробленим у 2004р. відк ритим акціонерним товариств ом “Український науковий цен тр технічної екології”.

16 травня 2011р. на підставі того ж акту перевірки від 06.04.2010р. дер жавний інспектор з охорони н авколишнього природного сер едовища державної екологічн ої інспекції в Черкаській об ласті Ничипоренко О.В. зробив новий розрахунок збитків за наднормативні викиди закрит им акціонерним товариством “ Черкаський агротепличний ко мбінат” за ІІ, ІІІ, ІV квартали 2009р. та І, ІІ квартали 2010р. в атмос феру таких забруднюючих речо вин: діоксиду азоту, оксиду аз оту, оксиду вуглицю, метану, за тією ж самою формулою, передб аченою п. 4.1 Методики №639. Розмір цих збитків склав 556896грн. 81коп. При цьому маса наднормативно го викиду забруднюючих речов ин визначалася за даними зві тів закритого акціонерного т овариства “Черкаський агрот епличний комбінат” про охоро ну атмосферного повітря за ф ормою № 2-ТП (повітря) за відпов ідні квартали 2009-2010 років.

Згідно з ч. 4 ст. 68 Закону Украї ни “Про охорону навколишньог о природного середовища”, пі дприємства, установи, органі зації та громадяни зобов'яза ні відшкодовувати шкоду, зап одіяну ними внаслідок поруше ння законодавства про охорон у навколишнього природного с ередовища, в порядку та розмі рах, встановлених законодавс твом України.

Відповідно до ч. 5 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосф ерного повітря” викиди забру днюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джере лами можуть здійснюватися пі сля отримання дозволу, який в идається територіальним орг аном спеціально уповноважен ого центрального органу вико навчої влади з питань еколог ії та природних ресурсів за п огодженням із територіальни м органом спеціально уповнов аженого центрального органу виконавчої влади з питань ох орони здоров'я.

Згідно з ст. 33 Закону України “Про охорону атмосферного п овітря” особи, винні у викида х забруднюючих речовин в атм осферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону; переви щенні обсягів викидів забруд нюючих речовин, встановлених у дозволах на викиди забрудн юючих речовин в атмосферне п овітря несуть відповідальні сть згідно з законом.

Стаття 34 Закону України “Пр о охорону атмосферного повіт ря” передбачає, що шкода, завд ана порушенням законодавств а про охорону атмосферного п овітря, підлягає відшкодуван ню у порядку та розмірах, вста новлених законом.

Статтею 1166 Цивільного кодек су України передбачено, що ма йнова шкода, завдана неправо мірними рішеннями, діями чи б ездіяльністю особистим нема йновим правам фізичної або ю ридичної особи, а також шкода , завдана майну фізичної або ю ридичної особи, відшкодовуєт ься в повному обсязі особою, я ка її завдала. Особа, яка завда ла шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона дов еде, що шкоди завдано не з її в ини.

Підставою деліктної відпо відальності є протиправне шк ідливе винне діяння особи, як а завдала шкоду, для відшкоду вання якої необхідно довести неправомірність поведінки о соби; наявність шкоди; вину ос оби та причинний зв' язок мі ж протиправною поведінкою ос оби і заподіяною шкодою. Відс утність хоча б одного з цих ел ементів виключає відповідал ьність за заподіяну шкоду.

Порядок визначення та розм ір шкоди, яка підлягає відшко дуванню за викиди забруднююч их речовин в атмосферне пові тря без дозволу спеціально у повноваженого органу викона вчої влади встановлений Мето дикою №639.

Згідно з п. 2.1.2 Методики №639 вик иди забруднюючих речовин, на які відсутній дозвіл на вики ди забруднюючих речовин в ат мосферне повітря стаціонарн ими джерелами, уключаючи окр емі забруднюючі речовини, ви киди яких підлягають регулюв анню відповідно до законодав ства вважаються наднорматив ними.

Пункт 2.2. Методики №639 передба чає, що факт наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря встано влюється державними інспект орами при проведенні перевір ки суб'єктів господарювання інструментально-лабораторн ими методами контролю та роз рахунковими методами.

Відповідно до п. 2.7.1 Методики №639 розрахункові методи визна чення наднормативних викиді в забруднюючих речовин в атм осферне повітря та об'ємної в итрати газопилового потоку з астосовуються, зокрема, у вик иду забруднюючих речовин від джерел викидів, які здійснюю ться без дозволу на викиди за бруднюючих речовин в атмосфе рне повітря стаціонарними дж ерелами суб'єктів господарюв ання.

Згідно з п. 3.6, п. 3.7 Методики №639 р озрахунок маси наднормативн ого викиду забруднюючої речо вини в атмосферне повітря ві д джерела викиду, який здійсн юється без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмо сферне повітря стаціонарним и джерелами, здійснюється за параметрами джерела викиду (джерела утворення), зафіксов аними у відповідній документ ації суб'єкта господарювання (матеріали інвентаризації с таціонарних джерел викидів, технологічні регламенти вир обництва, режимні карти робо ти паливовикористовувально го обладнання, питомі викиди (показники емісії), дані держа вних статистичних спостереж ень з охорони атмосферного п овітря за формою N 2-ТП (повітря )), або згідно з методиками для розрахунків маси викидів за бруднюючих речовин за час ро боти джерела без дозволу на в икиди. За відсутності у відпо відній документації суб'єкта господарювання інформації щ одо параметрів джерел викиді в та/або джерел утворення заб руднюючої речовини розрахун ок маси наднормативного вики ду забруднюючої речовини в а тмосферне повітря від джерел а викиду (утворення), який здій снюється без дозволу на вики ди, визначається за результа тами інструментально-лабора торних вимірювань за встанов леною формулою.

Пунктом 3.11 Методики №639 встан овлено, що час роботи джерела в режимі наднормативного ви киду визначається з моменту виявлення порушення до момен ту його усунення, з урахуванн ям фактично відпрацьованого часу.

У даному випадку факт надно рмативного викиду відповіда чем забруднюючих речовин в а тмосферне повітря шляхом їх викиду стаціонарними джерел ами відповідача за відсутнос ті у нього дозволу на такі вик иди належним чином встановле ний державними інспекторами з охорони навколишнього при родного середовища державно ї екологічної інспекції в Че ркаській області Лесечко Н.І . і Прохоровою Т.В., підтверджу ється матеріалами справи і н е спростовується позивачем.

Таким чином, відповідач, зді йснюючи викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітр я із стаціонарних джерел без відповідних дозволів спеціа льно уповноваженого на те ор гану виконавчої влади на так і викиди, порушував Закон Укр аїни “Про охорону атмосферно го повітря”, тобто діяв проти правно і шкідливо. При цьому в ідповідач не довів, що шкода з авдана не з його вини.

Визначення позивачем маси наднормативного викиду забр уднюючих речовин на підставі даних звітів відповідача пр о охорону атмосферного повіт ря за формою № 2-ТП (повітря) за в ідповідні квартали 2009-2010 років і сам розрахунок розміру зби тків за наднормативні викиди забруднюючих речовин в атмо сферу закритим акціонерним т овариством “Черкаський агро тепличний комбінат” за ІІ, ІІ І, ІV квартали 2009р. та І, ІІ кварта ли 2010р. від 16.05.2011р. у сумі 556896грн. 81ко п. відповідають вимогам Мето дики №639.

Відтак неправомірність по ведінки відповідача, наявні сть шкоди, причинний зв' язо к між протиправною поведінко ю відповідача і заподіяною ш кодою та вина відповідача у з аподіянні шкоди є доведеними .

Статтею 13 Конституції Украї ни встановлено, що земля, її на дра, атмосферне повітря, водн і та інші природні ресурси, як і знаходяться в межах терито рії України, природні ресурс и її континентального шельфу , виключної (морської) економі чної зони є об'єктами права вл асності Українського народу . Від імені Українського наро ду права власника здійснюють органи державної влади та ор гани місцевого самоврядуван ня в межах, визначених цією Ко нституцією.

Аналогічні норми передбач ає ст. 324 Цивільного кодексу Ук раїни.

Відповідно до п. 3 ст. 116 Консти туції України Кабінет Мініст рів України забезпечує прове дення політики у сферах охор они природи, екологічної без пеки і природокористування.

Згідно з п. 1 Положення про Де ржавну екологічну інспекцію України, затвердженого пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 17.11.2001р. №1520 в редакції п останови Кабінету Міністрів України від 16.06.2004р. №770, з урахува нням подальших змін і доповн ень, державна екологічна інс пекція України є урядовим ор ганом державного управління , який діє у складі Мінприроди і йому підпорядковується.

Відповідно до п. 4 та п. 5 цього Положення Державна екологіч на інспекція України організ овує та здійснює державний к онтроль за додержанням вимог законодавства про охорону н авколишнього природного сер едовища, раціональне викорис тання, відтворення та охорон и природних ресурсів. Їй нада но право вживати в установле ному порядку заходів досудов ого врегулювання спорів та п одавати позови про відшкодув ання втрат і збитків, завдани х унаслідок порушення вимог законодавства про охорону на вколишнього природного сере довища.

Такі ж повноваження має дер жавна екологічна інспекція у Черкаській області відповід но до Положення про неї, затве рдженого наказом Міністерст ва охорони навколишнього при родного середовища від 19.02.2007р. № 55.

Отже, державна екологічна і нспекція у Черкаській област і є органом державної викона вчої влади, уповноваженим де ржавою здійснювати функції щ одо відшкодування у судовому порядку втрат і збитків, завд аних унаслідок порушення вим ог законодавства про охорону навколишнього природного се редовища, тому ця інспекція є належним позивачем у цій спр аві.

Вимога прокурора про стягн ення усієї суми збитків 556896грн . 81коп. на користь спеціальног о фонду Геронимівської сільс ької ради не відповідає вимо гам Закону України “Про Держ авний бюджет України на 2011 рік ” та Бюджетного кодексу Укра їни.

Статтею 4 п. 35 Закону України “Про Державний бюджет Україн и на 2011 рік” встановлено, що дже релами формування спеціальн ого фонду Державного бюджету України на 2011 рік у частині дох одів є 30 відсотків грошових ст ягнень за шкоду, заподіяну по рушенням законодавства про о хорону навколишнього природ ного середовища внаслідок го сподарської та іншої діяльно сті.

Стаття 20 Закону України “Пр о Державний бюджет України н а 2011 рік” передбачає, що джерел ами формування спеціального фонду місцевих бюджетів у 2011 р оці є, зокрема, надходження до спеціального фонду місцевих бюджетів, що визначені части ною другою статті 69 Бюджетног о кодексу України.

Згідно з п. 7 ч. 2 ст. 69 Бюджетног о кодексу України до надходж ень спеціального фонду місце вих бюджетів належать 70 відсо тків грошових стягнень за шк оду, заподіяну порушенням за конодавства про охорону навк олишнього природного середо вища внаслідок господарсько ї та іншої діяльності, в тому ч ислі: до сільських, селищних, м іських бюджетів - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджет у Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Ки єва та Севастополя - 70 відсотк ів.

Отже, із заявленої прокурор ом до стягнення з відповідач а суми збитків у розмірі 556896 гр н. 81 коп. до спеціального фонду Геронимівської сільської ра ди підлягає стягненню лише 50 в ідсотків від цієї суми, тобто 278448 грн. 41 коп.

За таких обставин позов під лягає задоволенню лише в час тині стягнення на користь сп еціального фонду Геронимівс ької сільської ради 278448 грн. 41 ко п. збитків.

Відповідно до ст. 49 Господар ського процесуального кодек су України пропорційно розмі ру задоволених позовних вимо г з відповідача підлягає стя гненню в доход Державного бю джету України 2784 грн. 48 коп. держ авного мита та 118 грн. витрати н а інформаційно-технічне забе зпечення судового процесу.

На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 49, 82-84 Господарськ ого процесуального кодексу У країни, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частк ово.

Стягнути закритого акціон ерного товариства “Черкаськ ий агротепличний комбінат” ( с. Геронимівка, Черкаський ра йон, Черкаська область, ідент ифікаційний код 31448762) на корист ь спеціального фонду Героним івської сільської ради через державну екологічну інспекц ію в Черкаській області (вул. В ернигори, 17, м. Черкаси, 18008, ідент ифікаційний код 21368342) для зарах ування на реєстраційний раху нок 33119331700483, ОКПО 22809110, банк отримув ача - ГУ ДКУ в Черкаській обла сті, УДК у Черкаському районі , МФО 854018, ОКПО 24062100 - 278448 грн. 41 коп. зби тків.

Стягнути з закритого акціо нерного товариства “Черкась кий агротепличний комбінат” (с. Геронимівка, Черкаський ра йон, Черкаська область, ідент ифікаційний код 31448762):

- у доход Державного бюджету України через державну пода ткову інспекцію у Черкаськом у районі для зарахування на р еєстраційний рахунок УДК у м . Черкаси №31117095700002 в головному уп равлінні державного казначе йства України в Черкаській о бласті, МФО 854018, - 2784грн. 48коп. держа вного мита;

- у доход Державного бюджету через відділ Державної вико навчої служби Черкаського ра йонного управління юстиції д ля зарахування на реєстрацій ний рахунок УДК у м. Черкаси №3 1216264700002 в головному управлінні д ержавного казначейства Укра їни в Черкаській області, МФО 854018, - 118 грн. витрат на інформац ійно-технічне забезпечення с удового процесу.

У задоволенні решти позову відмовити.

Це рішення може бути оскарж ене до Київського апеляційно го господарського суду у пор ядку та строки, передбачені р озділом ХІІ Господарського п роцесуального кодексу Украї ни.

СУДДЯ М.В. Дорошенко

Повне рішення складе но і підписано 16.06.2011р.

Дата ухвалення рішення10.06.2011
Оприлюднено18.01.2012
Номер документу20799579
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 556896 грн. 81коп

Судовий реєстр по справі —07-12/1443

Рішення від 10.06.2011

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні