Постанова
від 21.12.2011 по справі 5002-2/3365-2011
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

< Список >

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦ ІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

21 грудня 2011 року Справа № 5002-2/3365-2011

Севастопольсь кий апеляційний господарськ ий суд у складі колегії судді в:

головуючого судді Проце нко О.І.,

суддів Ворон цової Н.В.,

Фе нько Т.П.,

за участю представників сторін:

прокурор: Шульга Антон М иколайович, посвідчення № 574 від 18.11.08, старший прокурор від ділу прокуратури міста Севас тополя;

позивача: ОСОБА_2, дов іреність № 01-01/2685 від 22.11.11, Рада М іністрів Автономної Республ іки Крим;

позивача: не з'явився, Ре спубліканський комітет по зе мельних ресурсах Автономної Республіки Крим;

відповідача: не з'явився , Сакська районна державна ад міністрація;

відповідача: ОСОБА_3 , довіреність № б/н від 14.10.11, то вариство з обмеженою відпові дальністю "Кримський дім ЛТД ";

розглянувши апеляційну с каргу товариство з обмеже ною відповідальністю "Кримсь кий дім ЛТД" на рішення господ арського суду Автономної Рес публіки Крим (суддя Толпиго В .І. ) від 14 жовтня 2011 року у справі № 5002-2/3365-2011

за позовом Сімфер опольського міжрайонного пр иродоохоронного прокурора в інтересах в особі (вул. Дзержи нського, 6,Сімферополь,95034)

Ради Міністрів Автономної Республіки Крим (пр. Кірова, 13,С імферополь,95000)

Республіканського комітет у по земельних ресурсах Авто номної Республіки Крим (вул. К ечкеметська, 114,Сімферополь,95038 )

до Сакської район ної державної адміністрації (вул. Леніна, 15,Саки,96500)

товариства з обмеженою від повідальністю "Кримський дім ЛТД" (вул. Узлова, 10,Сімферополь ,95047)

про визнання протиправним та скасування розпорядження , визнання недійсним договор у оренди земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

Сімферопольській міжрай онний природоохоронний прок урор в інтересах держави в ос обі Ради міністрів Автономно ї Республіки Крим, Республік анського комітету по земельн их ресурсах АР Крим звернувс я до господарського суду Авт ономної Республіки Крим із п озовною заявою до Сакської р айонної державної адміністр ації та товариства з обмежен ою відповідальністю "Кримськ ий дім ЛТД" про визнання проти воправним та скасування розп орядження Сакської районної державної адміністрації в А Р Крим №268-р від 18.03.08р. «Про затвер дження технічної документац ії з землеустрою та надання в оренду земельну ділянку TOB «К римський дім ЛТД»для продовж ення будівництва та обслугов ування автозаправної станці ї на території Ліснівської с ільської ради Сакського райо ну», про визнання недійсним д оговору оренди земельної діл янки від 17.09.2008 року, якій укладе но між Сакської районною дер жавною адміністрацією та TOB «К римський дім ЛТД».

Позовні вимоги мотивовані тим, що проведеною Сімферопо льською міжрайонною природо охоронною прокуратурою пере віркою встановлено, що розпо рядженням Сакської районної державної адміністрації в А Р Крим №268-р від 18.03.08р., передано в оренду земельну ділянку TOB «К римський дім ЛТД»для комерці йного використання для продо вження будівництва та обслуг овування автозаправної стан ції на території Ліснівської сільської ради Сакського ра йону. На підставі вищевказан ого розпорядження між Саксь кою районною державною адмін істрацією та TOB «Кримський дім ЛТД»17.09.2008 року було укладено д оговір оренди земельної діля нки, відповідно до якого, земе льна ділянка передається в о ренду підприємству для викор истання в комерційних цілях для продовження будівництва та обслуговування автозапра вної станції. Сімферопольськ ий міжрайонний природоохор онний прокурор вважає, що Сак ською районною державною ад міністрацією при передачі в оренду другому відповідачу земельної ділянки були пору шенні вимоги чинного законод авства.

08 вересня 2011 року, в ході роз гляду справи в суді першої ін станції представник Ради мін істрів АР Крим надав суду поя снення по справі, в яких зазна чив, що позовні вимоги Сімфер опольського міжрайонного пр иродоохоронного прокурора п ідлягають задоволенню тому, що до повноважень районної д ержавної адміністрації не на лежить надання земельної діл янки для комерційного викори стання, для будівництва та об слуговування автозаправної станції, тому що така передач а не пов' язана з правом райо нної адміністрації, визначен им ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України, передавати земельн і ділянки у користування для сільськогосподарського вик ористання та ін. Таким чином, р озпорядження від 18.03.2008 р. № 268-р пр ийняте Сакською районною де ржавною адміністрацією із пе ревищенням повноважень, а до говір оренди земельної ділян ки від 17.09.2008 р. укладено у поруше ння вимог статті 203 Цивільного кодексу України.

06.10.2011 р. Сімферопольський між районний природоохоронний п рокуратур АР Крим направив л ист, в якому зазначив про допу щення технічної помилки при підготовці позову, та просив суд вважати пункт 2 прохально ї частини позовної заяви вик ладеним в наступній редакції : «визнати недійсним розпоря дження Сакської районної дер жавної адміністрації в АР Кр им № 268-р від 18.03.08 «Про затверджен ня технічної документації з землеустрою та надання в оре нду земельної ділянки ТОВ «К римський дім ЛТД»для продовж ення будівництва та обслугов ування автозаправної станці ї на території Ліснівської с ільської ради Сакського райо ну».

14.10.2011 року, від TOB «Кримський ді м ЛТД» надійшов відзив на по зовну заяву, в якому відповід ач вважав позовні вимоги про куратури необґрунтованими. Т акож відповідач зазначав, що позовні вимоги щодо визнанн я недійсним розпорядження Са кської районної державної ад міністрації в АР Крим № 268-р від 18.03.08 «Про затвердження техніч ної документації з землеустр ою та надання в оренду земель ної ділянки ТОВ «Кримський д ім ЛТД»для продовження будів ництва та обслуговування авт озаправної станції на терито рії Ліснівської сільської ра ди Сакського району» не підл ягають розгляду в порядку го сподарського судочинства. Та кож, як вважає другий відпові дач, наявний в матеріалах спр ави акт перевірки дотриманн я вимог земельного законода вства від 14.7.2011 року не відпові дає порядку планування та пр оведення перевірок, тому не м оже бути належним доказом у с праві.

Рішенням господарського с уду Автономної Республіки Кр им (суддя Толпиго В.І..) від 14 жов тня 2011 року у справі №5002-2/3365-2011 позо в задоволено.

Визнано недійсним розпоря дження Сакської районної дер жавної адміністрації № 268-р ві д 18.03.2008 року “Про затвердження технічної документації з зе млеустрою та надання в оренд у земельну ділянку ТОВ “Крим ський дім ЛТД”для продовженн я будівництва та обслуговува ння автозаправної станції на території Ліснівської сільс ької ради Сакського району,,.

Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки ві д 17 вересня 2008 року, укладений м іж Сакською районною державн ою адміністрацією та товарис твом з обмеженою відповідаль ністю "Кримський дім ЛТД" (95000, м. Сімферополь, вул. Червоногв ардійська, 16, кв. 6, Ідентифік аційний код 24698318).

Вирішено питання про розпо діл судових витрат.

Задовольняючи позов, суд пе ршої інстанції із посиланням на статтю 122 Земельного кодек су України, частину 10 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а також на вимоги статей 203, 215 Цив ільного кодексу України, дій шов висновку про те, що Сакськ а районна державна адміністр ація не мала необхідний обся г цивільної дієздатності на прийняття розпорядження №268-р від 18.03.2008 року «Про затверджен ня технічної документації з землеустрою та надання в оре нду земельної ділянки ТОВ «К римський дім ЛТД»для продовж ення будівництва та обслугов ування автозаправної станці ї на території Ліснівської с ільської ради Сакського райо ну», а тому, як наслідок, підля гає визнанню недійсним і дог овір оренди земельної ділянк и, яка знаходиться південно-с хідніше сторони автодороги С аки-Сизівка за адресою: село Ліснівка по вулиці Садова, №5 8 «а»за межами населених пунк тів, на території Ліснівсько ї сільської ради Сакського р айону, кадастровий номер 01:243:839:0 0:06:001:0525, від 17.09.2008 року, якій укладен ий між Сакської районною дер жавною адміністрацією та TOB «К римський дім ЛТД».

Не погодившись із рішенням суду, товариство з обмеженою відповідальністю "Кримський дім ЛТД" звернулось до Севаст опольського апеляційного го сподарського суду з апеляцій ною скаргою, в якій просить ск асувати рішення господарськ ого суду першої інстанції, пр ийняти нове рішення, яким у за доволенні позовних вимог від мовити.

Апеляційна скарга мотивов ана тим, що рішення суду першо ї інстанції прийняте з непов ним з'ясуванням обставин, що м ають значення для справи та п орушенням норм матеріальног о права. Так заявник апеляцій ної скарги зазначає, що судом першої інстанції не визначе ні норми, згідно яким Сакська РДА не має повноважень на роз порядження землями для комер ційних цілей і також не встан овлено, що виключно Рада Міні стрів АР Крим має такі повнов аження. Також заявник скарги зазначає, що акт перевірки д отримання вимог земельного законодавства від 14.7.2011 року н е відповідає порядку планува ння та проведення перевірок, тому не може бути належним до казом у справі.

Ухвалою Севас топольського апеляційного г осподарського суду від 14 лис топада 2011 року, апеляційну ска ргу прийнято та призначено д о розгляду на 30 листопада 2011 ро ку у складі колегії суддів: Го ловуючий суддя: Проценко О.І. с удді: Воронцова Н.В., Фенько Т.П .

Ухвалою Севаст опольського апеляційного го сподарського суду від 30 лист опада 2011 року розгляд справи б ув відкладений на 14 грудня 2011 р оку.

02 грудня 2011 року, Севаст опольським апеляційним госп одарським судом був направле ний запит №5038-59856 до Ліснівської сільської ради, в якому суд пр осив надати відомості, щодо п рийняття рішення щодо віднес ення об' єкту автозаправної станції, розташованої на зем ельній ділянці загальною пло щею 0,2500га, кадастровий №0124383900060010525, я ка знаходиться на території Ліснівської сільської ради С акського району до об' єктів для суспільних потреб, пов' язаних з обслугуванням жител ів територіальної громади ра йону.

Ухвалою Севасто польського апеляційного гос подарського суду від 14 грудн я 2011 року розгляд справи був ві дкладений на 21 грудня 2011 року.

В судовому засі данні 21 грудня 2011 року представ ник TOB «Кримський дім ЛТД»підт римав доводи апеляційної ска рги, а також зазначив, що АЗС є об' єктом дорожного сервісу створена для задоволення по треб суспільства у тому числ і для обслугування жителів т ериторіальної громади, у зв' язку з чим просив скасувати р ішення суду першої інстанції , прокурор та представник Рад и Міністрів Автономної Респу бліки Крим проти доводів апе ляційної скарги заперечувал и та просили відмовити в її за доволенні, по підставам її не обґрунтованості. Інші предст авники сторін у судове засід ання не з'явилися, своїм проце суальним правом на участь у с удовому засіданні не скорист алися, про причини неявки суд не повідомили.

Відповідно до статті 98 Гос подарського процесуального кодексу України учасники су дового процесу були належним чином повідомлені про час і м ісце розгляду справи.

Відповідно до статті 22 Госп одарського процесуального к одексу України явка у судове засідання - це право, а не обо в' язок сторін, справа може р озглядатися без їх участі, як що нез' явлення цих представ ників не перешкоджає вирішен ню спору. Тому, з урахуванням н аявних у справі доказів, судо ва колегія визнала можливим розглянути справу у відсутні сть осіб, що не з'явилися.

Розглянувши справу повтор но в порядку статті 101 Господа рського процесуального коде ксу України судова колегія в становила наступне.

Розпорядженням голови Сак ської районної державної адм іністрації «Про затверджен ня технічної документації з землеустрою та надання в оре ндої земельної ділянки ТОВ « Кримський дім ЛТД»для продов ження будівництва та обслуго вування автозаправної станц ії на території Ліснівської сільської ради Сакського рай ону» № 268-р від 18.03.2008 року передан о ТОВ «Кримський дім ЛТД»в до вгострокову оренду для продо вження будівництва та обслуг овування автозаправної стан ції земельну ділянку площею 0,2500 га (арк.с. 59-60).

На підставі вищевказаного розпорядження між Сакською районною державною адмініст рацією та товариством з обме женою відповідальністю "Крим ський дім ЛТД" був укладений договір оренди від 17.09.2008 року (а рк.с. 11-14).

Відповідно до пункту 1 якого , орендодавець передає, а орен дар приймає в строкове платн е користування земельну діл янку для комерційного викор истання для продовження буд івництва та обслуговування автозаправочної станції, яка знаходиться південно-східні ше сторони автодороги Саки-С изівка за адресою: село Лісні вка по вулиці Садова, №58 «а»за межами населених пунктів, н а території Ліснівської сіл ьської ради Сакського району , кадастровий номер 01:243:839:00:06:001:0525.

Проведеною Сімферопольс ькою міжрайонною природоохо ронною прокуратурою перевір кою встановлено, що розпоряд ження Сакської районної держ авної адміністрації в АР Кри м № 268-р від 18.03.2008 року прийнято з п орушенням вимоги чинного зак онодавства, що і стало підста вою для звернення прокурора в інтересах позивачів із поз овною заявою до суду, із вимог ами про визнання недійсним з азначеного розпорядження та договору оренди земельної д ілянки від 17.09.2008 року.

Вивчивши матеріали справ и, заслухавши представників сторін, обговоривши доводи а пеляційної скарги, перевірив ши правильність застосуванн я судом першої інстанції нор м матеріального та процесуал ьного права та відповідність висновків суду обставинам с прави, судова колегія не вбач ає підстав для скасування рі шення суду першої інстанції та вважає апеляційну скаргу такою, що не підлягає задовол енню, виходячи з наступного.

Відповідно до частини перш ої статті 3 Земельного кодекс у України, земельні відносин и регулюються Конституцією У країни, цим Кодексом, а також п рийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами .

Згідно з частиною першою ст атті 124 Земельного кодексу Укр аїни (станом на дату прийнятт я спірного розпорядження), пе редача в оренду земельних ді лянок, що перебувають у держа вній або комунальній власнос ті, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу пр ава оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору ор енди земельної ділянки.

Згідно з пункту 12 перехідни х положень Земельного кодекс у України, до розмежування зе мель державної та комунально ї власності повноваження щод о розпорядження землями (крі м земель, переданих у приватн у власність, та земель, зазнач ених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пун ктів здійснюють відповідні с ільські, селищні, міські ради , а за межами населених пункті в - відповідні органи виконав чої влади.

Відповідно до статті 17 Земе льного кодексу України, до по вноважень місцевих державни х адміністрацій у галузі зем ельних відносин належить роз порядження землями державно ї власності в межах, визначен их цим Кодексом.

Статтею 122 Земельного кодек су України визначено розмежу вання повноважень щодо розпо рядження землями між органам и виконавчої влади.

Відповідно до частини трет ьої статті 122 Земельного кодек су України (станом дату на при йняття спірного розпоряджен ня), районні державні адмініс трації на їх території перед ають земельні ділянки із зем ель державної власності у вл асність або у користування у межах сіл, селищ, міст районно го значення для всіх потреб т а за межами населених пункті в для:

а) сільськогосподарськог о використання;

б) ведення водного господар ства, крім випадків, передбач ених частиною сьомою цієї ст атті;

в) будівництва об'єктів, пов 'язаних з обслуговуванням жи телів територіальної громад и району (шкіл, закладів культ ури, лікарень, підприємств то ргівлі тощо), крім випадків, ви значених частиною сьомою ціє ї статті.

Зі змісту статті 122 Земельн ого кодексу України вбачаєть ся, що він обмежує обсяг цивіл ьної дієздатності районних д ержавних адміністрації в час тині передачі у власність аб о у користування земельних д ілянок, визначаючи перелік ц ільового використання земел ь.

В інших випадках, за виклю ченням зазначеного та випадк ів передбачених статтями 149, 150 Земельного кодексу України, землі за межами населених пу нктів передає Рада міністрів АР Крим.

Так відповідно частини 6 ста тті 122 Земельного кодексу Укра їни Рада міністрів Автономно ї Республіки Крим на територ ії Автономної Республіки Кри м передає земельні ділянки і з земель державної власності у власність або у користуван ня у межах сіл, селищ, міст та з а їх межами для всіх потреб, кр ім випадків, визначених част инами третьою, сьомою цієї ст атті, а також погоджує переда чу таких земель у власність а бо у користування районними державними адміністраціями на їх території для будівниц тва об'єктів, пов'язаних з обсл уговуванням жителів територ іальної громади району (шкіл , закладів культури, лікарень , підприємств торгівлі тощо).

Отже, чинним законодавство м чітко визначені повноважен ня районних державних адміні страції щодо розпорядження з емлями за межами населених п унктів.

Проте, як вбачається з матер іалів справи, спірним розпор ядженням голови Сакської рай онної державної адміністрац ії «Про затвердження техніч ної документації з землеустр ою та надання в оренду земель ної ділянки ТОВ «Кримський д ім ЛТД»передане в строко ве платне користування земел ьну ділянку комерційного використання, для продовж ення будівництва та обслугов ування автозаправної станці ї на території Ліснівської с ільської ради Сакського райо ну», за адресою: село Ліснівка по вулиці Садова, №58 «а»за межами населених пунктів , на території Ліснівської сільської ради Сакського рай ону.

Статття 19 Конституції Украї ни встановлює, що органи держ авної влади та органи місцев ого самоврядування, їх посад ові особи зобов'язані діяти л ише на підставі, в межах повно важень та у спосіб, що передба чені Конституцією України та нормативно-правовими актами . Додержання принципу законн ості направлене на недопущен ня свавілля в органах держав ної влади та місцевого самов рядування та передбачає, пер ш за все, прийняття суб' єкта ми владних повноважень закон них актів, тобто певної форми актів, виданих у визначеному порядку компетентними орган ами в межах їх повноважень.

У частині 2 статті 144 Конститу ції України зазначено, що рі шення органів місцевого сам оврядування з мотивів їх нев ідповідності Конституції Ук раїни чи законам України зуп иняються у встановленому за коном порядку з одночасним з верненням до суду. Цьому Конс титуційному положенню відпо відає Закон України „Про міс цеве самоврядування в Україн і”, у частині 10 статті 59 якого в изначено, що акти органів та посадових осіб місцевого са моврядування з мотивів їх не відповідності Конституції або законам України визнают ься незаконними в судовому п орядку.

Відповідно до статті 43 Зак ону України "Про місцеві держ авні адміністрації" акти міс цевих державних адміністрац ій, що суперечать Конституці ї України, законам Україн и, рішенням Конституційн ого Суду України, актам Прези дента України та Кабінету Мі ністрів України або інтереса м територіальних громад чи о кремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконав чої влади вищого рівня або до суду. Розпорядження го лови державної адміністраці ї, що суперечать Конституції України, законам України, ріш енням Конституційного Суду У країни, іншим актам законода вства або є недоцільними, нее кономними, неефективними за очікуваними чи фактичними ре зультатами, скасовуються Пре зидентом України, головою мі сцевої державної адміністра ції вищого рівня або в судо вому порядку.

Згідно з частиною 1 статті 21 Цивільного кодексу України , суд визнає незаконним та ска совує правовий акт індивідуа льної дії, виданий органом де ржавної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самовр ядування, якщо він суперечит ь актам цивільного законодав ства і порушує цивільні прав а або інтереси.

В пункті 2 Роз'яснень прези дії Вищого арбітражного суду України “Про деякі питання п рактики вирішення спорів, по в'язаних з визнанням недійсн ими актів державних чи інших органів” від 26.01.2000 р. N 02-5/35 (з насту пними змінами та доповненням и) зазначено, що підставами дл я визнання акта недійсним є н евідповідність його вимогам чинного законодавства та/аб о визначеній законом комп етенції органу, який видав цей акт.

Таким чином, судова колегі я приходить до висновку про т е, що вказане розпорядження п рийнято із порушенням чинног о законодавства, оскільки на дання земельної ділянки для будівництва та обслуговуван ня автозаправної станції за межами населених пунктів та в комерційних цілях, у відпов ідності із статтею 122 Земельно го кодексу України не належи ть до повноважень районної д ержавної адміністрації, оскі льки автозаправна станція не є об'єктом, пов'язаним з обслу говуванням жителів територі альної громади району.

Також судова колегія зверт ає увагу на те, що будь яких рі шень щодо віднесення об' єкт у автозаправної станції, до о б' єктів для суспільних потр еб, пов' язаних з обслугуван ням жителів територіальної г ромади району не приймалося.

Вказане також підтверджує ться листом Ліснівської сіль ської ради Лакського району АР Крим від 08.12.2011р. №693/02-216, відповід но якому зазначено, що рішенн я щодо віднесення об' єкту а втозаправної станції, розташ ованої на земельній ділянці загальною площею 0,2500га, кадаст ровий №0124383900060010525, яка знаходиться на території Ліснівської сі льської ради Сакського район у до об' єктів для суспільни х потреб, пов' язаних з обслу гуванням жителів територіал ьної громади району не прийм алося.

З урахуванням викладеного , суд апеляційної інстанції з азначає, що позовні вимоги що до визнання недійсним розпо рядження Сакської районної д ержавної адміністрації в АР Крим № 268-р від 18.03.08 «Про затвердж ення технічної документації з землеустрою та надання оре нду земельної ділянки ТОВ «К римський дім ЛТД»для продовж ення будівництва та обслугов ування автозаправної станці ї на території Ліснівської с ільської ради Сакського райо ну»обґрунтовані та підляга ють задоволенню, оскільки Са кська районна державна адмін істрація не мала повноважень на вчинення відповідних дій , щодо передачі земельної діл янки для комерційних цілей, о скільки це не пов' язано з пр авом районної державної адмі ністрації, у розумінні части ни 3 статті 122 Земельного кодек су України, а тому вищенаведе не розпорядження Сакської ра йонної державної адміністра ції в АР Крим підлягає визнан ню недійсним.

Щодо вимог про визнання нед ійсним договору оренди земел ьної ділянки від 17.09.2008 року, суд ова колегія також погоджуєть ся із висновками суду першої інстанції та вважає за необх ідне зазначити наступне.

Відповідно до частини 1 ст атті 203 Цивільного кодексу Укр аїни (з змінами на 29 січня 2010 рок у - дата укладення спірних дог оворів) зміст правочину не мо же суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного зако нодавства, а також моральним засадам суспільства.

Недодержання цієї вимоги с торонами (стороною) в момент в чинення правочину є підставо ю недійсності правочину, що п ередбачено частиною 1 статті 215 вказаного Кодексу.

Зі змісту статті 203 Цивільн ого кодексу України вбачаєть ся, що будь-який правочин (дода ткова угода) має набути чинно сті, тобто набрати юридичної сили. Для цього, він має відпо відати вимогам, встановленим законом.

У статті 203 Цивільного кодек су України перераховані заг альні вимоги до чинності пра вочину, що стосуються правом ірності його змісту, дієздат ності сторін, волевиявлення сторін, форми укладеного пра вочину, реальності передбачу ваних правових наслідків, до тримання батьками прав та ін тересів їх малолітніх, непов нолітніх та непрацездатних д ітей. Іншими словами, за цією с таттею, щоб правочин вважавс я чинним, а відповідно і право мірним, при його вчиненні маю ть бути дотримані такі умови як: законність змісту правоч ину, наявність у сторін (сторо ни) необхідного обсягу дієзд атності, наявність об'єктивн о вираженого волевиявлення у часника правочину та його ві дповідність внутрішній волі учасника право чину, відпові дність форми вчиненого право чину вимогам закону, спрямов аність волі учасників правоч ину на реальне досягнення об умовленого ним юридичного ре зультату, відсутність спрямо ваності у вчинюваному батька ми правочині на порушення пр ав та інтересів їхніх малолі тніх, неповнолітніх чи непра цездатних дітей. У разі недот римання перерахованих вимог правочин є недійсним або мож е бути визнаний недійсним у п орядку, встановленому цим Ко дексом.

Зміст правочину (його умови ) насамперед не повинен супер ечити вимогам як ЦК, так і інши х актів цивільного законодав ства.

Відповідно до статті 215 Циві льного кодексу України, підс тавою недійсності правочину є недодержання в момент вчин ення правочину стороною (сто ронами) вимог, які встановлен і частинами першою - третьою, п 'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

У вказаній статті визначаю ться загальні правові засади визнання правочину недійсни м. Звичайно, що для цього має і снувати відповідна правова п ідстава. Такою правовою підс тавою ЦК визнає факт недодер жання однією стороною чи всі ма сторонами вимог, встановл ених частинами 3, 5, 6 ст. 203 ЦК, тобт о вимог щодо волевиявлення у часника правочину, щодо наст ання реальних правових наслі дків правочину, щодо недопус тимості порушення правочино м, вчинюваним батьками, інтер есів малолітніх дітей.

Оскільки судом встановле но, що Сакська районна держав на адміністрація не мала нео бхідний обсяг цивільної дієз датності на прийняття розпор ядження що оспорюється, то, я к наслідок, підлягає визнанн ю недійсним і договір оренди земельної ділянки, яка знах одиться південно-східніше ст орони автодороги Саки-Сизівк а за адресою: село Ліснівка п о вулиці Садова, №58 «а»за межа ми населених пунктів, на тер иторії Ліснівської сільськ ої ради Сакського району, від 17.09.2008 року, якій укладений між С акської районною державною а дміністрацією та TOB «Кримськи й дім ЛТД».

Крім того, відповідно до Пос танови Пленуму Вищого господ арського суду України від 17 тр авня 2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у сп орах, що виникають із земельн их відносин", розглядаючи спр ави у спорах про визнання нед ійсними договорів оренди, су ди повинні з'ясовувати питан ня чинності рішень (розпоряд жень), на підставі яких було ук ладено такі договори.

Як вбачається з матеріалів справи, договір оренди земел ьної ділянки від 17.09.2008 року, був укладений на підставі розпо рядження Сакської районної д ержавної адміністрації в АР Крим № 268-р від 18.03.08р., а тому позов ні вимоги про визнання недій сним договору оренди земельн ої ділянки 17.09.2008 року є похідним и від позовної вимоги про виз нання недійсним розпоряджен ня Сакської районної державн ої адміністрації в АР Крим № 26 8-р від 18.03.08р.

Отже, враховуючи той факт, щ о заявлені у даній справі поз овні вимоги зв' язані між со бою підставою та поданими до казами, отже визнання судом а пеляційної інстанції достат німи правові підстави для за доволення основної позовної вимоги про визнання недійсн им розпорядження Сакської ра йонної державної адміністра ції, спричиняє і правомірніс ть задоволення похідних позо вних вимог про визнання неді йсним договору оренди земель ної ділянки від17.09.2008 року, який в свою чергу був укладений на підставі винесеного у поруш ення вимог законодавства роз порядження.

З урахуванням викладеного судова колегія д ійшла висновку про те, позовн і вимоги прокурора є обґрунт ованими та підлягають задово ленню, тоді як доводи товарис тва з обмеженою відповідальн істю "Кримський дім ЛТД", які в икладені в апеляційній скар зі на думку судової колегії є неспроможними та є такими, що не спростовують висновків с уду першої інстанції.

Доводи заявни ка апеляційної скарги, щодо з астосування строків позовно ї давності, суд апеляційної і нстанції не може покласти в о снову рішення, у зв' язку з на ступним.

Відповідно до статті 268 Цивільного кодексу України, позовна давність не поширюється: на вимогу, що вип ливає із порушення особистих немайнових прав, крім випадк ів, встановлених законом, на в имогу вкладника до банку (фін ансової установи) про видачу вкладу, на вимогу про відшкод ування шкоди, завданої каліц твом, іншим ушкодженням здор ов'я або смертю, крім випадків завдання такої шкоди внаслі док недоліків товару, що є рух омим майном, у тому числі таки м, що є складовою частиною інш ого рухомого чи нерухомого м айна, включаючи електроенерг ію, на вимогу власника або іншої особи про визнання нез аконним правового акта орган у державної влади, органу вла ди Автономної Республіки Кри м або органу місцевого самов рядування, яким порушено йог о право власності або інше ре чове право, на вимогу стра хувальника (застрахованої ос оби) до страховика про здійсн ення страхової виплати (стра хового відшкодування), на вим огу центрального органу вико навчої влади, що здійснює упр авління державним резервом, стосовно виконання зобов'яза нь, що випливають із Закону Ук раїни "Про державний матеріа льний резерв".

Таким чином, позовна давні сть також не розповсюджуєтьс я на вимоги, обумовлені поруш енням права власності або ін шого речового права з боку ор ганів державної влади, орган у влади АРК та органів місцев ого самоврядування, здійснен е шляхом видання ними правов их актів, спрямованих на такі порушення. Ця норма є засобом реалізації норми ч. 5 ст. 13 Конс титуції України, яка поклада є на державу обов'язок по забе зпеченню захисту усіх суб'єк тів права власності.

Крім того, відп овідно до частини 3 пункту 2.8 По станови Пленуму Вищого госпо дарського суду України від 17 т равня 2011 року „Про деякі питан ня практики розгляду справ у спорах, що виникають із земел ьних відносин”, на позовні ви моги про визнання недійсним акта органу виконавчої влади чи органу місцевого самовря дування, яким порушено право власності або інше речове пр аво, відповідно до пункту 4 час тини першої статті 268 ЦК Украї ни не поширюється строк позо вної давності.

Доводи заявни ка апеляційної скарги про те , що вказаній спір повинен роз глядатися в порядку адмініст ративного судочинства, не пр иймаються до уваги судом апе ляційної інстанції, у зв' яз ку з наступним.

В пункті 1.2.4. поста нови Пленуму Вищого господа рського суду від 17.05.2011 6 «Про дея кі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають і з земельних відносин»за змі стом статей 13, 14 Конституці ї України, статті 11 ЦК України , статей 123, 124,127, 128 ЗК України ріше нням органу місцевого самов рядування або державної адмі ністрації про надання земел ьної ділянки господарюючом у суб'єкту у власність або в к ористування здійснюється в олевиявлення власника землі і реалізуються відповідні права у цивільних правовідн осинах з урахуванням вимог З К України, спрямованих на рац іональне використання земл і як об'єкта нерухомості (влас ності). Індивідуальні акти ор ганів держави або місцевого самоврядування, якими реалі зовуються волевиявлення де ржави або територіальної гро мади як учасника цивільно-пр авових відносин і з яких вини кають, змінюються, припиняю ться цивільні права і обов'яз ки, не належать до правових а ктів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватн оправовий характер, тобто сп рави у них підвідомчі господ арським судам, розглядаються в порядку господарського су дочинства.

З урахуванням в икладеного, судова колегія д ійшла висновку про те, що апел яційна скарга є необґрунтова ною та не спростовує висновк ів суду першої інстанції, а то му не підлягає задоволенню, т оді як рішення суду першої ін станції прийнято у відповідн ості із вимогами матеріально го та процесуального права, а тому підстави для його скасу вання у суду апеляційної інс танції відсутні.

Керуючись статт ями 101, 103 (пункт 1), 105 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скар гу товариство з обмеженою ві дповідальністю "Кримський ді м ЛТД" залишити без задоволен ня.

Рішення господа рського суду Автономної Респ убліки Крим від 14 жовтня 2011 рок у у справі № 5002-2/3365-2011 залишити без змін.

Головуючий суддя < Підпис > О.І. Проценко

Судді < Підпис > Н.В. Воронцова

< Підпис > Т.П. Фенько

Розсил ка:

1.Сімферопольський міжрайо нний природоохоронний проку рор (вул. Дзержинського, 6,Сімф ерополь,95034)

2.Рада Міністрів Автономної Республіки Крим (пр. Кірова, 13,С імферополь,95000)

3.Республіканський комітет по земельних ресурсах Автон омної Республіки Крим (вул. Ке чкеметська, 114,Сімферополь,95038)

4. Сакська районна державна адміністрація (вул. Леніна, 15,С аки,96500)

5.Товариство з обмеженою від повідальністю "Кримський дім ЛТД" (вул. Узлова, 10,Сімферополь ,95047), (м.Сімферополь,вул.Червоно гвардійська,16,кв.6,95006), (м.Сімферо поль,пр.Кірова,43,кв.26,95000)

6.Прокуратура міста Севаст ополя (м. Севастополь, вул. Пав ліченко, 1, 99011)

СудСевастопольський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення21.12.2011
Оприлюднено17.01.2012
Номер документу20801736
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5002-2/3365-2011

Постанова від 21.12.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Проценко Олександра Іванівна

Ухвала від 14.12.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Проценко Олександра Іванівна

Ухвала від 30.11.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Проценко Олександра Іванівна

Ухвала від 14.11.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Проценко Олександра Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні