РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницько го, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" грудня 2011 р. Сп рава № 6/5007/77/11
Рівненський апеляційний господарський суд у складі к олегії:
Головуючого судді Савченко Г.І.
судді Грязнов В.В. ,
судді Мельник О.В.
при секретарі судового зас ідання Новак Р.А.
за участю представників с торін:
Від позивача1 - не з'явився
Від позивача2 - не з'явився
Від відповідача1 - не з'явивс я
Від відповідача2 - не з'явивс я
Від третьої особи на сторон і позивача - представник ОС ОБА_1, дов.№78 від 17.01.2011 року; пред ставник ОСОБА_2, дов.№1857 від 24.10.2011 року
Від органу прокуратури - пре дставник Сандер Л.М., посв.№24
розглянувши у відкритому с удовому засіданні у приміщен ні Рівненського апеляційног о господарського суду апеляц ійну скаргу відповідача2 Товариства з обмеженою відп овідальністю фірми "Ланда ЛТ Д" на рішення господарсь кого суду Житомирської обла сті від 12.09.11 р. у справі № 6/5007/77/11 (су ддя Терлецька-Байдюк Н.Я. )
за позовом Житомирськ ого міжрайонного природоохо ронного прокурора в інтереса х держави в особі:
1) Житомирської обласної державної адміністрації
2) Головного управління Д ержкомзему у Житомирській об ласті
Третя особа на стороні поз ивача: Служба автомобіль них доріг в Житомирській обл асті.
до 1) Зарічанської сіл ьської ради Житомирського ра йону
2) Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Лан да ЛТД"
про визнання незаконн им рішення сільської ради ві д 17.06.09 та недійсним договору ор енди землі від 17.07.09р.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господа рського суду Житомирської об ласті від 12 вересня 2011 року у сп раві №6/5007/77/11 позов задоволено.
Визнано незаконним р ішення Зарічанської сільськ ої ради від 17 червня 2009 року № 94 "П ро погодження проекту землеу строю щодо відведення земель ної ділянки в оренду для заве ршення будівництва комплекс у по обслуговуванню автотран спорту та населення ТОВ фірм а "Ланда ЛТД".
Визнано недійсним на майб утнє типовий договір від 17 лип ня 2009 року, укладений між Заріч анською сільською радою і ТО В фірма "Ланда ЛТД", що зареєст рований в Державному реєстрі земель 20.11.2009р. за №040920900003.
Стягнуто із Зарічанської с ільської ради Житомирського району (12440, Житомирська област ь, Житомирський район, с.Заріч ани, пров.Шкільний, 8-б)
- в доход Державного бюджету України (р/р 31118095700002 ГУДКУ у Житом ирській області, ЄДРПОУ 22062319, МФ О 811039, код 22090200, отримувач УДК в м.Ж итомирі) - 42,50грн. державного ми та;
- в доход Державного бюджету України (р/р 31217264700002 у ГУДКУ у Жито мирській області, МФО 811039, ЄДРП ОУ 22062319, код 22050003, отримувач УДК у м .Житомирі) - 118,00грн. витрат за інф ормаційно-технічне забезпеч ення судового процесу.
Стягнуто з Товариства з обм еженою відповідальністю фір ма "Ланда ЛТД" (12440, Житомирська о бласть, Житомирський район, с .Зарічани, код 20401965)
- в доход Державного бюджету України (р/р 31118095700002 ГУДКУ у Житом ирській області, ЄДРПОУ 22062319, МФ О 811039, код 22090200, отримувач УДК в м.Ж итомирі) - 42,50грн. державного ми та;
- в доход Державного бюджету України (р/р 31217264700002 у ГУДКУ у Жито мирській області, МФО 811039, ЄДРП ОУ 22062319, код 22050003, отримувач УДК у м .Житомирі) - 118,00грн. витрат за інф ормаційно-технічне забезпеч ення судового процесу.
Відповідач Товариство з об меженою відповідальністю фі рма "Ланда ЛТД" подав апеляцій ну скаргу на рішення місцево го господарського суду. Прос ить його скасувати, в позові в ідмовити.
Посилається на порушення м ісцевим господарським судом норм процесуального права. В важає, що спір підвідомчий ад міністративним судам.
Вважає, що місцевий господа рський суд безпідставно не з адоволив клопотання про зупи нення провадження у справі д о вирішення іншої справи про визнання незаконним розпоря дження голови Житомирської р айонної державної адміністр ації від 04.08.2006 року №599, та недійс ним державного акту на право постійного користування зем ельною ділянкою від 18.05.2007 року, щодо передачі земельної діля нки в постійне користування службі автомобільних доріг у Житомирській області на тер иторії Зарічанської сільськ ої ради площею 11,3868 га.
Посилається на рішення гос подарського суду Житомирськ ої області від 11 жовтня 2011 року у справі №20/5007/84/11 яким позов задо волено. Вважає, що вказане ріш ення набрало законної сили.
Апелянт не погоджується з в исновком місцевого господар ського суду про те, що спірна з емельна ділянка знаходиться за межами села Зарічани.
Доводить, що рішенням Житом ирської районної ради від 25.12.20 01 року розширені межі населен ого пункту, тому спірна земел ьна ділянка 0,10 га. знаходиться в межах населеного пункту.
В судових засіданнях Рівне нського апеляційного господ арського суду 15 листопада, 06 гр удня 2011 року представники від повідача підтримують доводи апеляційної скарги.
В судове засідання 20 грудня 2011 року представник апелянта не з'явився. Подав клопотання про призначення землевпоряд ної судової експертизи з мет ою з'ясування питання - чи знах одилась в межах села Зарічан и земельна ділянка 0,10 га. на мом ент передачі її в оренду фірм і "Ланда ЛТД".
Разом з тим, іншим клопотанн ям від 19.12.2011 року відповідач про сить розглянути апеляційну с каргу без його участі.
Третя особа на стороні пози вача Служба автомобільних до ріг в Житомирській області, п редставник прокуратури запе речують доводи апеляційної с карги.
Позивач Житомирська облас на державна адміністрація та Головне управління Держкомз ему у Житомирській області, в останнє судове засідання Рі вненського апеляційного гос подарського суду не з'явилис ь.
У відзиві на апеляційну ска ргу Головне управління Держк омзему у Житомирській област і заперечує доводи апеляційн ої скарги.
Посилається на те, що спірна земельна ділянка знаходитьс я за межами населеного пункт у, про що свідчить проект форм ування території і встановле ння меж Зарічанської сільськ ої ради, виготовлений Житоми рським філіалом інституту зе млеустрою 1992 року. Надав матер іали аерофотопланів (планово картографічні матеріали), що наявні в проекті встановлен ня меж.
Відповідач Зарічанська сі льська рада в судове засідан ня Рівненського апеляційног о господарського суду не з'яв ився. Листом від 09.11.2011 року (а.с.125 т .2) просить розглядати апеляці йну скаргу без його участі.
Листом від 01.12.2011 року (а.с.203 т.2) За річанський сільський голова повідомив, що не може надати і нформацію щодо місцезнаходж ення на території сільської ради спірних 0,10 га., оскільки на даний час не проведена інвен таризація земель Зарічанськ ої сільської ради.
Матеріали справи дозволяю ть розглянути апеляційну ска ргу без участі представників сторін, які були повідомлені належним чином про час і місц е судового засідання.
Дослідивши докази у справі , Рівненський апеляційний го сподарський суд встановив.
Рішенням Зарічанської сіл ьської ради від 27.02.2003р. "Про пого дження на надання дозволу на підготовку матеріалів попер еднього погодження відведен ня земельної ділянки" (а.с.16 т.1) н адано дозвіл ТОВ фірмі "Ланда ЛТД" на підготовку матеріалі в відведення земельної ділян ки площею 0,10 га для завершення будівництва комплексу по об слуговуванню автотранспорт у та населення із землекорис тування Служби автомобільни х доріг у Житомирській облас ті за рахунок земель смуги ві дводу автошляху Житомир-Киши нів на 4 км (справа) на територі ї Зарічанської сільської рад и.
Рішенням Зарічанської сіл ьської ради від 17.06.2009р. "Про пого дження проекту землеустрою щ одо відведення земельної діл янки в оренду для завершення будівництва комплексу по об слуговуванню автотранспорт у та населення ТОВ фірма "Ланд а ЛТД" (а.с.8 т.1) погоджено ТОВ фір ма "Ланда ЛТД" проект землеуст рою щодо відведення земельно ї ділянки площею 0,10 га в оренду для завершення будівництва комплексу по обслуговуванню автотранспорту та населення за рахунок земель Служби авт одоріг у Житомирській област і на території Зарічанської сільської ради. Вказану земе льну ділянку надано в довгос трокову оренду строком на 3 ро ки.
На виконання вищезазначен их рішень 17.07.2009р. між Зарічанськ ою сільською радою (Відповід ач-1) та ТОВ фірма "Ланда ЛТД" (Ві дповідач-2) укладено типовий д оговір оренди землі (а.с.9 т.1), за умовами якого орендодавець (відповідач-1) надає, а орендар (відповідач-2) приймає в строк ове платне користування земе льну ділянку площею 0,10 га - земл і громадської забудови (коме рційне використання), яка зна ходиться в с.Зарічани 4 км авто шляху Житомир-Кишинів.
Прокурор просить визнати н езаконним рішення Зарічансь кої сільської ради від 17.06.09р., як им ТОВ фірма "Ланда ЛТД" погодж ено проект із землеустрою та передано в оренду земельну д ілянку площею 0,10 га для будівн ицтва комплексу по обслугову ванню автотранспорту та насе лення на території Зарічансь кої міської ради, мотивуючи т им, що Зарічанською сільсько ю радою передано в оренду зем ельну ділянку, розташовану з а межами населеного пункту, щ о суперечить вимогам законод авства та належить до повнов ажень Житомирської обласної державної адміністрації. Та кож зазначає про порушення п орядку вилучення земель із п остійного користування Служ би автодоріг у Житомирській області, так як вказана земел ьна ділянка знаходиться в см узі відведення автодороги М- 21 Житомир-Могилів-Подільськи й та перебуває в постійному к ористуванні Служби автомобі льних доріг у Житомирській о бласті відповідно до державн ого акту на право постійного користування земельною діля нкою серії ЯЯ №074132 від 18.05.2007р. Тако ж просить визнати недійсним договір оренди землі від 17.07.2009р ., укладений між Зарічанською сільською радою та ТОВ фірма "Ланда ЛТД" на підставі оскарж уваного рішення сільради.
Давши оцінку доказам у спра ві, доводам сторін, Рівненськ ий апеляційний господарськи й суд прийшов до висновку, що а пеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних під став.
Не приймаються до уваги дов оди апелянта щодо непідвідом чості спору господарському с уду.
Відповідно до Постанови Пл енуму Вищого господарського суду України №6 від 17 травня 2011 р оку "Про деякі питання практи ки розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відн осин". Спори про визнання неді йсними рішень органів місцев ого самоврядування про погод ження проектів землеустрою, визнання недійсними договор ів оренди підвідомчі господа рським судам, оскільки виник ають із земельних правовідно син. Даний спір носить приват ноправовий характер. Склад с торін відповідає вимогам ст. 1 ГПК України.
В даному випадку має місце с пір за участю органу місцево го самоврядування, що виник з правовідносин, у яких орган м ісцевого самоврядування реа лізує повноваження власника землі.
Щодо суті спору, то відповід но до ст. 5 Закону України "Про о ренду землі" орендодавцями з емельних ділянок, що перебув ають у державній власності, є районні, обласні, Київська і С евастопольська міські держа вні адміністрації, Рада Міні стрів АР Крим та Кабінет Міні стрів України в межах повнов ажень, визначених законом.
Статтею 16 Закону України "Пр о оренду землі" визначено, що у кладання договору оренди зем ельної ділянки із земель дер жавної або комунальної власн ості здійснюється на підстав і рішення відповідного орган у виконавчої влади або орган у місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у по рядку, передбаченому Земельн им кодексом України.
Згідно п.12 розділу Х "Перехід ні положення" Земельного код ексу України до розмежування земель державної та комунал ьної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у прив атну власність, та земель, заз начених в абзаці третьому ць ого пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповід ні сільські, селищні, міські р ади, а за межами населених пун ктів - відповідні органи вико навчої влади.
Відповідно до ст. 149 Земельно го кодексу України земельні ділянки, надані у постійне ко ристування із земель державн ої та комунальної власності, можуть вилучатися для суспі льних та інших потреб за ріше нням органів державної влади та органів місцевого самовр ядування за згодою землекори стувачів.
Сільські ради вилучають зе мельні ділянки комунальної в ласності відповідних терито ріальних громад, які перебув ають у постійному користуван ні, для всіх потреб, крім особл иво цінних земель, які вилуча ються (викупляються) ними з ур ахуванням вимог статті 150 цьог о Кодексу.
Районні державні адмініст рації на їх території вилуча ють земельні ділянки державн ої власності, які перебувают ь у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст район ного значення для всіх потре б та за межами населених пунк тів для: сільськогосподарськ ого використання; ведення во дного господарства, крім вип адків, визначених частиною д ев'ятою цієї статті; будівниц тва об'єктів, пов'язаних з обсл уговуванням жителів територ іальної громади району (шкіл , лікарень, підприємств торгі влі, інфраструктури оптових ринків сільськогосподарськ ої продукції тощо), крім випад ків, визначених частиною дев 'ятою цієї статті.
Обласні державні адмініст рації на їх території вилуча ють земельні ділянки державн ої власності, які перебувают ь у постійному користуванні, в межах міст обласного значе ння та за межами населених пу нктів для всіх потреб, крім ви падків, визначених частинами п'ятою, дев'ятою цієї статті.
Як свідчать матеріали спра ви, відведена і надана на підс таві оскаржуваного рішення З арічанської сільської ради в ід 17.06.09р. в оренду ТОВ фірма "Лан да ЛТД" спірна земельна ділян ка площею 0,10 га перебувала в по стійному користуванні Служб и автомобільних доріг у Жито мирській області і розташова на за межами населеного пунк ту села Зарічани.
Даний факт підтверджуєтьс я наявними в матеріалах спра ви проектом формування терит орії і встановлення меж Зарі чанської сільської ради за 1992 р., проектом встановлення меж сільських населених пунктів Зарічанської сільської ради за 1992р., схемою розташування зе мельної ділянки, листом упра вління Держкомзему у Житомир ському районі №1973 від 30.08.11р. та сх емою розташування земельної ділянки (а.с.1-6 т.2), листом Головн ого управління Держкомзему у Житомирській області від 21.07.11 р. (а.с.20 т.1). Також листом Управлі ння Держкомзему у Житомирськ ому районі від 18.08.2011р. (а.с.85 т.1), в як ому зокрема, зазначено про те , що в довідці №108 відділу земел ьних ресурсів у Житомирськом у районі від 22.07.2008р. (а.с.76 т.1) помил ково зазначено, що вищезгада на земельна ділянка включена в межі с.Зарічани.
Представник відповідача-1 (З арічанської сільської ради), який був присутній в судових засіданнях 12.08.2011р. та 25.08.2011р., не за перечив факт знаходження спі рної земельної ділянки за ме жами села Зарічани.
Листом від 01.12.2011 року (а.с.203 т.2) За річанський сільський голова повідомив, що не може надати і нформацію щодо місцезнаходж ення на території сільської ради земельної ділянки 0,10 га., о скільки на даний час не пр оведена інвентаризація земе ль Зарічанської сільської ра ди.
З наданих апеляційному гос подарському суду Головним уп равлінням Держкомзему у Жито мирській області планово кар тографічних матеріалів (а.с.190 -197 т.2) вбачається, що спірна земельна ділянка знаходитьс я поза межами населеного пун кту.
Не приймаються до уваги дов оди апелянта про розширення меж населеного пункту. Дійсн о рішенням Житомирської райо нної ради від 25 грудня 2001 року "П ро надання та припинення пра ва землекористування, розшир ення меж населеного пункту", п унктом шостим розширено межі населеного пункту с.Зарічан и на площі 24,55 га.
Слід відмітити, що станом на 25 грудня 2001 року діяв Земельни й Кодекс в редакції 13 березня 1992 року. Відповідно до ст.65 вказ аного Кодексу, межі сільськи х населених пунктів встановл ювались і змінювались районн ою, міською, в адміністративн ому підпорядкуванні є район, Радою народних депутатів.
З 01 січня 2002 року набрав чинно сті новий Земельний Кодекс У країни.
Відповідно до глави 29 новог о Земельного Кодексу повинні встановлюватись та змінюват ись межі адміністративно-тер иторіальних утворень. Як вст ановлено матеріалами справи такі дії не проводились. Прое кт формування території і вс тановлення меж Зарічанської сільської ради та сільських населених пунктів сільської ради 1992 року не змінювався, був чинний як на момент прийнятт я спірного рішення, так і на де нь розгляду апеляційної скар ги. Таким чином рішення пр о розширення меж населеного пункту не реалізоване.
Посилання апелянта на ріше ння господарського суду Жито мирської області від 11 жовтня 2011 року у справі №20/5007/84/11 не прийм ається до уваги.
По-перше - предметом спору у вказаній справі є визнання н езаконним та скасування розп орядження голови Житомирськ ої районної державної адміні страції від 04.08.2006 року №599, яким п ередано земельну ділянку в п остійне користування Службі автомобільних доріг у Житом ирській області на території Зарічанської сільської ради та визнання недійсним держа вного акту на право постійно го користування земельною ді лянкою Службою автомобільни х доріг у Житомирській облас ті ЯЯ №074132 від 18.05.2007 року на терито рії Зарічанської сільської р ади, зареєстрований у держав ному реєстрі 18.05.2007 року №030720900001. Сп ір стосується користування з емельною ділянкою 0,52 га., яка на лежить на праві власності то вариству "Ланда ЛТД" відповід но до державного акту на прав о власності серії ЖТ №124025 від 16 л истопада 2005 року, зареєстрова ного в Книзі записів реєстра ції державних актів на право власності на землю та на прав о постійного користування зе млею, договір оренди землі №020 520900001 та має кадастровий номер 18 22082500:02:001:0536.
Предметом спору у справі №6/ 5007/77/11 є спір щодо розташування з емельної ділянки площею 0,10 га . для комерційного використа ння, яка перебуває у користув анні фірми "Ланда ЛТД" відпові дно до спірного договору оре нди від 17.07.2009 року, який зареєст ровано у Державному реєстрі 20.11.2099 року №040920900003 та має кадастров ий номер 1822082500:02:000:0815.
Відповідно до ст.193 Земельно го кодексу України, державни й земельний кадастр - це єдина державна система земельно-к адастрових робіт, яка встано влює процедуру визнання факт у виникнення або припинення права власності і права кори стування земельними ділянка ми та містить сукупність від омостей і документів про міс це розташування та правовий режим цих ділянок, їх оцінку, к ласифікацію земель, кількісн у та якісну характеристику, р озподіл серед власників земл і та землекористувачів.
Згідно ст. 204 цього Кодексу, Д ержавний земельний кадастр в едеться уповноваженим орган ом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Стаття 194 Земельного кодекс у України, визначає, що призна ченням державного земельног о кадастру є забезпечення не обхідною інформацією органі в державної влади та органів місцевого самоврядування, з аінтересованих підприємств , установ і організацій, а тако ж; громадян з метою регулюван ня земельних відносин, раціо нального використання та охо рони земель, визначення розм іру плати за землю і цінності земель у складі природних ре сурсів, контролю за використ анням і охороною земель, екон омічного та екологічного обґ рунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.
Тому не приймаються до уваг и доводи апелянта, щодо відсу тності ідентифікації спірно ї земельної ділянки.
Не відповідають дійсності також доводи апелянта про те , що ним проведено розташуван ня виробничих та інших будів ель і споруд на орендованій с пірній земельній ділянці, що нібито зареєстровані обласн им комунальним підприємство м «Житомирське міжміське бюр о технічної інвентаризації» , оскільки на спірній земельн ій ділянці об'єкти будівницт ва відсутні. Після прийняття господарським судом Житомир ської області рішення від 12.09.11 р., яким договір оренди земель ної ділянки укладений з підп риємством визнано недійсним , Відповідачем-2 на вказаній зе мельній ділянці 21.09.11р. проведе но роботи, що виразились у зня тті поверхневого шару ґрунту (без отримання на те спеціаль ного дозволу) та вирито котло ван, який закидано залізобет онним бутом.
Вказані обставини підтвер джуються актом обстеження зе мельної ділянки від 21.09.11р., скла деним спеціалістами управлі ння Держземінспекції головн ого управління Держкомзему у Житомирській області (а.с.100 т.2 ).
Згідно інформаційної дові дки з Реєстру прав власності на нерухоме майно КП «Житоми рське обласне міжміське бюро технічної інвентаризації»Ж итомирської обласної ради ві д 26.09.11р., за відповідачем-2 (ТзОВ ф ірма «Ланда ЛТД») 29.03.07 року заре єстровано лише об'єкт незаве ршеного будівництва на земел ьній ділянці, що належить під приємству на праві власності (а.с.96 т.2).
По друге - рішення господарс ького суду від 11 жовтня 2011 року у справі №20/5007/84/11 не набрало чинн ості.
Відповідно до ч.5 ст.85 ГПК Укр аїни - у разі подання апеляцій ної скарги на рішення, якщо йо го не скасовано, набирає зако нної сили після розгляду спр ави апеляційним господарськ им судом.
Ухвалою Рівненського апел яційного господарського суд у від 18 листопада 2011 року прийн ято апеляційну скаргу у спра ві №20/5007/84/11 до провадження. На мом ент розгляду апеляційної ска рги у справі №6/5007/77/11 рішення від 11 жовтня 2011 року не набрало зак онної сили. Розгляд апеляцій ної скарги у справі №20/5007/84/11 відк ладено на 18 січня 2012 року. Тому у місцевого господарського су ду не виникало необхідності у зупиненні провадження у сп раві, оскільки справа №20/5007/84/11 пр ямо не пов'язана із справою №6/ 5007/77/11, та була можливість її роз глянути.
Крім того, як вказано в ріше нні Зарічанської сільської р ади від 17.06.2009р., земельна ділянк а площею 0,10 га надана в оренду Т ОВ фірма "Ланда ЛТД" за рахунок земель Служби автомобільних доріг у Житомирській област і, яка є землекористувачем з 20 07 року, а межі с.Зарічани на під ставі вказаного рішення райр ади розширювались в 2001 році.
Отже, відповідно до вищенав едених норм чинного законода вства вирішення питання щодо вилучення, надання в оренду з емельних ділянок із земель д ержавної та комунальної влас ності за межами населених пу нктів, що перебувають в пості йному користуванні, відносит ься до повноважень органів в иконавчої влади, а не органу м ісцевого самоврядування.
Однак, в порушення вимог зем ельного законодавства, перев ищуючи наданні законом повно важення, Зарічанською сільсь кою радою передано в оренду з емельну ділянку загальною пл ощею 0,10 га шляхом прийняття не законного рішення та укладен ня договору оренди землі.
Порядок вилучення земельн их ділянок визначений в стат ті 149 Земельного кодексу Украї ни.
Відповідно до частини 1 цієї норми земельні ділянки, нада ні у постійне користування і з земель державної та комуна льної власності, можуть вилу чатися для суспільних та інш их потреб за рішенням органі в державної влади та органів місцевого самоврядування.
Тобто, вказаною нормою чітк о визначено, що документом, як ий підтверджує намір органу державної влади або органу м ісцевого самоврядування вил учити земельну ділянку у вла сника або землекористувача, є рішення такого органу, яке п риймається за наявності згод и землекористувача.
Згода землекористувача на вилучення земельної ділянки повинна бути подана у письмо вій формі. За відсутності так ої згоди вилучення відбуваєт ься на підставі рішення про п римусове вилучення земельно ї ділянки. В останньому випад ку в силу положення частини 10 статті 149 Земельного кодексу У країни у разі незгоди землек ористувача з вилученням земе льної ділянки питання вирішу ється у судовому порядку.
Апелянт посилається, зокре ма, на письмову згоду (без дати на номеру) землекористувача - Служби автомобільних доріг у Житомирській області, яка н е заперечує проти вилучення із смуги дорожнього відводу автошляху Житомир-Кишинів (с права) земельної ділянки пло щею 0,10га для завершення будів ництва комплексу по обслугов уванню автотранспорту та нас елення, який знаходиться у вл асності ТОВ фірма "Ланда ЛТД" ( а.с.18 т.1).
Разом з тим, наказом голови Державної служби автомобіль них доріг України (Укравтодо р) від 17.03.2008р. №104 керівникам Служ б автомобільних доріг в АР Кр им, областях та м.Севастополі , державних підприємств, ВАТ "Д АК "Автомобільні дороги Укра їни" та його дочірніх підприє мств заборонено надання без погодження з Укравтодором зг оди на вилучення, продаж, пере дачу, здачу в оренду, заставу з емельних ділянок, які перебу вають на праві власності, оре нди або у постійному користу ванні підприємств та організ ацій (а.с.94 т.1).
Матеріали справи не містят ь доказів погодження Укравто дором вилучення спірної земе льної ділянки з постійного к ористування Служби автомобі льних доріг у Житомирській о бласті. Про відсутність тако ї документації також свідчит ь лист Служби автомобільних доріг у Житомирській області №5-3/1267 від 14.07.2001р. (а.с.12 т.1).
Отже, не дотримання порядку вилучення у постійного земл екористувача земельної діля нки порушує права та охороню вані законом інтереси Служби автомобільних доріг в Житом ирській області, що також сві дчить про незаконність оскар жуваного рішення Зарічанськ ої сільської ради від 17.06.09р.
Місцевий господарський су д прийшов до правильного вис новку щодо недійсності спірн ого договору оренди на майбу тнє.
Згідно ч.1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.98р. оре ндарі набувають права оренди земельної ділянки на підста вах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом Укра їни, цим та іншими законами Ук раїни і договором оренди зем лі.
Відповідно до ч.1 ст.124 Земель ного кодексу України передач а в оренду земельних ділянок , що перебувають у державній а бо комунальній власності, зд ійснюється на підставі рішен ня відповідного органу викон авчої влади або органу місце вого самоврядування шляхом у кладення договору оренди зем ельної ділянки.
Як зазначалось вище, згідно п.12 Розділу Х Перехідних поло жень Земельного кодексу Укра їни до розмежування земель д ержавної та комунальної влас ності повноваження щодо розп орядження землями державної і комунальної власності в ме жах населених пунктів здійсн юють відповідні сільські, се лищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповід ні органи виконавчої влади.
Згідно ст.207 Господарського кодексу України (далі - ГК Укр аїни), господарське зобов'яза ння, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, я ка завідомо суперечить інтер есам держави і суспільства, а бо укладено учасниками госпо дарських відносин з порушенн ям хоча б одним з них господар ської компетенції (спеціальн ої правосуб'єктності), може бу ти на вимогу однієї із сторін , або відповідного органу дер жавної влади визнано судом н едійсним повністю або в част ині.
Статтею 203 ЦК України визнач ено, що зміст правочину не мож е суперечити цьому Кодексу, і ншим актам цивільного законо давства, а також моральним за садам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мат и необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його в нутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановле ній законом; правочин має бут и спрямований на реальне нас тання правових наслідків, що обумовлені ним.
Відповідно до ст.215 ЦК Україн и підставою недійсності прав очину є недодержання в момен т вчинення правочину стороно ю (сторонами) вимог, які встано влені частинами першою - трет ьою, п'ятою та шостою ст.203 цьо го Кодексу.
Відповідно до ст.210 Земельно го кодексу України наслідком укладання угод з порушенням чинного законодавства є виз нання такої угоди судом неді йсною.
Таким чином, враховуючи, що рішення Зарічанської сільсь кої ради від 17.06.2009р. "Про погодже ння проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянк и в оренду для завершення буд івництва комплексу по обслуг овуванню автотранспорту та н аселення ТОВ фірма "Ланда ЛТД ", на підставі якого був укладе ний оспорюваний договір, є не законним, договір оренди зем ельної ділянки від 17.07.2009р., укла дений між Зарічанською сільс ькою радою та ТОВ фірма "Ланда ЛТД", втратив правові підстав и, на яких він був укладений, т обто є таким, що укладений з по рушенням чинного законодавс тва, а тому має бути визнаний н едійсним.
Водночас, частиною 3 статті 207 Господарського кодексу Укр аїни встановлено, що виконан ня господарського зобов'язан ня, визнаного судом недійсни м повністю або в частині, прип иняється повністю або в част ині з дня набрання рішенням с уду законної сили як таке, що в важається недійсним з момент у його виникнення. У разі якщо за змістом зобов'язання воно може бути припинено лише на м айбутнє, таке зобов'язання ви знається недійсним і припиня ється на майбутнє.
У пункті 2.29 постанови Пленум у Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 "Про деякі питання практики розгляду сп рав у спорах, що виникають із з емельних відносин" наголошен о, що договір оренди земельно ї ділянки може бути припинен ий лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути вже зді йснене за ним користування з емельною ділянкою. Одночасно з визнанням договору недійс ним господарський суд повине н зазначити в рішенні, що цей д оговір припиняється лише на майбутнє.
Клопотання апелянта про пр изначення землевпорядної су дової експертизи з метою з'яс ування питання - чи знаходила сь в межах села Зарічанська з емельна ділянка 0,10 га. на момен т передачі її в оренду фірмі "Л анда ЛТД", задоволенню не підл ягає.
Відповідно до ст.41 ГПК Украї ни судова експертиза признач ається для роз'яснення питан ь, що виникають при вирішенні господарського спору і потр ебують спеціальних знань.
В даному випадку матеріала ми справи доведено, що спірна земельна ділянка на момент п ередачі її в оренду, на момент вирішення спору знаходиться поза межами села Зарічани, що не потребує спеціальних зна нь експерта.
Головне управління Держко мзему у Житомирській області як державний орган у сфері зе мельних відносин подав всі н еобхідні матеріали достатні для вирішення спору.
Таким чином, підстав для змі ни, скасування рішення місце вого господарського суду не вбачається.
Керуючись ст.ст. 99,101,103,105 ГПК Укр аїни, Рівненський апеляційни й господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Тов ариства з обмеженою відповід альністю фірми "Ланда ЛТД" на р ішення господарського суду Ж итомирської області від 12 вер есня 2011 року по справі №6/5007/77/11 зал ишити без задоволення.
2. Рішення господарського су ду Житомирської області від 12 вересня 2011 року по справі №6/5007/7 7/11 залишити без змін.
3. Матеріали справи №6/5007/77/11 пов ернути в господарський суд Ж итомирської області.
4. Постанова набирає законн ої сили з дня її прийняття і мо же бути оскаржена в касаційн ому порядку.
Головуючий суддя Савченко Г.І.
Суддя Грязнов В.В.
Суддя Мельник О.В.
01-12/18072/11 18072/11
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2011 |
Оприлюднено | 18.01.2012 |
Номер документу | 20801969 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Савченко Г.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні