Рішення
від 03.01.2012 по справі 27/17-4259-2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ



Підлягає публікації в ЄДРС Р

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"03" січня 2012 р. Справа № 27/17-4259-2011

Господарський суд Одесько ї області у складі судді Не вінгловської Ю.М.

при секретарі судового зас ідання: Холіній Ю.О.

за участю представникі в сторін:

від позивача: Щербина О .С.;

від відповідачів: 1. - ОСОБА_1. (представник діюч ий за довіреністю).

2. - не з ' явились;

розглянувши у відкрит ому судовому засіданні справ у

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальніст ю "Херсонське обласне паливо постачальне підприємство "Хе рсоноблпаливо";

до відповідачів: 1. Держа вного підприємства "Одеська залізниця"

2. Това риства з обмеженою відповіда льністю "АМКР - СК"

про стягнення 6386,40 грн.;

ВСТАНОВИВ:

Суть спору: Позивач - Товариство з обмеженою відпо відальністю "Херсонське обла сне паливопостачальне підпр иємство "Херсоноблпаливо" зв ернувся до господарського су ду Одеської області з позовн ою заявою до відповідачів - Де ржавного підприємства "Одесь ка залізниця" та Товариства з обмеженою відповідальністю "АМКР - СК", згідно якої просить суд стягнути з відповідачів , відповідно до вини кожного, в артість нестачі вугілля кам' яного у розмірі 6386,40 грн. та покл асти на відповідачів судові витрати.

Як встановлено матеріалам и справи, Товариство з обмеже ною відповідальністю "Херсон ське обласне паливопостачал ьне підприємство "Херсоноблп аливо", згідно до статуту, затв ердженого установчими збора ми товариства від 14.06.2011р., оформ леного протоколом №14/06-11 та зар еєстрованого Виконавчим ком ітетом Херсонської міської р ади, номер запису 14991450000013899, є прав онаступником ЗАТ "Херсонське обласне паливопостачальне п ідприємство "Херсоноблпалив о", що підтверджує наявність п равових підстав Товариства з обмеженою відповідальністю "Херсонське обласне паливоп остачальне підприємство "Хер соноблпаливо" для звернення з відповідним позовом.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається н а укладений 01.08.2011р. з ПП "Алмаз " договір поставки №20, на підст аві якого відправник - ТОВ "АМК Р - СК" відправив на адресу Ках овського паливного складу по зивача по залізничній наклад ній № 45339926 від 20.09.2011р., в ваго ні № 67870022 вугілля промпродукт в угільний у кількості нетто 6450 0 кг. При цьому, позивач зазнач ає, що на станції призначення Каховка Одеської залізниці було виявлено недостачу ван тажу у розмірі 13950 кг (згідно ск ладеного Одеською залізнице ю комерційного акту), в зв' яз ку з чим позивачу було завдан о збитки, в результаті втрати вантажу у розмірі 6386,40 грн.

У судовому засіданні 03.01.2012р., п редставник позивача позовні вимоги підтримав у повному о бсязі.

Відповідач - ДП "Одеська за лізниця" проти позовних вимо г заперечує, з підстав, виклад ених у відзиві на позов (вх. ГС ОО № 38979/2011 від 14.11.2011р.).

Відповідач - ТОВ "АМКР - СК" у судові засідання не з' явив ся, про поважність причин від сутності не повідомив, хоч і п овідомлявся про час та місце проведення судового засідан ня належним чином, що підтвер джується поштовими повідомл еннями про вручення судових ухвал, які наявні у матеріала х справи. Разом з тим, 12.12.2011р. від ТОВ "АМКР - СК" до суду надійшов відзив на позов (вх. ГСОО № 42762/2011) , згідно якого відповідач про ти позову заперечує, з підста в викладених у відзиві на поз ов та вважає позовні вимоги ТОВ "Херсонське обласне п аливопостачальне підприємс тво "Херсоноблпаливо" такими , що не підлягають задоволенн ю.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши поясненн я представників сторін, суд в становив:

20.09.2011р. зі станції відправл ення ТОВ "АМКР - СК" (відправник ), у вагоні №67870022 відправило на а дресу ТОВ "Херсонське обласн е паливопостачальне підприє мство "Херсоноблпаливо", а сам е Каховський паливний склад (одержувач), на станцію призна чення Каховка Одеської заліз ниці вантаж - промпродукт ву гільний у кількості нетто 64500 к г, що підтверджується залізн ичною накладною №45339926 (а.с. 9).

Відповідні відмітки у вказ аній залізничній накладній с відчать, що вугілля завантаж ено у вагон навалом засобами вантажовідправника, нанесен о маркування білим сухим вап ном, тара перевірена, вантаж р озміщено і закріплено згідно з п. 2-6, 9 гл. 2 ТУ.

Згідно акту загальної форм и станції Апостолово Придніп ровської залізниці №2098 від 22.09.20 11р. при прибутті вантажу виявл ено навантаження нижче борті в 30 см, мається конусообразне поглиблення над 2, 3 люками з пр авої сторони ходу: довжина 300 с м, ширина 270 см, глибина до полу вагону, над 3 люком між хребтов ою балкою мається щілина дов жиною 90 см, шириною 4 см; над 5, 6 лю ками з правої сторони довжин ою 300 см, шириною 270 см, глибиною д о пола, під 6 люком між хребтов ою балкою та люком мається щі лина: довжиною 60 см., шириною 4 с м. Щілини працівниками заліз ниці закладені паклею. На мом ент прибуття теча вантажу ві дсутня. Вантаж слідує за приз наченням.

Як встановлено комерційни м актом (серія БК № 404360/13 від 28.09.2011р. ), на станції Каховка Одеської залізниці, при комісійному п ереваженні вагону №67870022 на 150-то нних вагонних вагах, що пройш ли державну перевірку 24.05.2011р., в наслідок чого виявилось, що б рутто 72400 кг, тара перевірена 21850 кг, нетто 50550 кг, що менше ваги за значеної у документах на 13950 кг . Крім того, у акті зазначено, щ о вантаж маркований вапном, к рім поглиблень. На момент зва жання течі вантажу не було, щі лини закладені паклею до при буття на станцію Каховка, в се редині вагона щілини закладе ні листами паперу, папір прор ваний. Вантажовідправник бач ити та запобігти течі вантаж у міг. Засоби від видування ві дправником не застосовані, в технічному відношенні вагон справний. Зважання брутто та тари вагону № 67870022 здійснено , зокрема, в присутності одерж увача вантажу.

Разом з тим, як вбачається з акту №13 від 28.09.2011р. вагон №67870022 в те хнічному відношенні справни й, між тим, наявні щілини мають характер виникнення в проце сі експлуатації та старого п оходження. Крім того, у даному акті встановлено, що втрата в антажу можлива, при цьому, ван тажовідправник бачив щілини , між тим, засобів по схороннос ті вантажу при перевезенні н е прийняв.

Отже, виявлена при перевезе нні вантажу недостача у ваго ні №67870022 на 13950 кг, обумовила звер нення ТОВ "Херсонське обласн е паливопостачальне підприє мство "Херсоноблпаливо" з дан им позовом, з метою стягнення вартості втраченого вантажу .

Згідно з розрахунком варто сті недостачі вантажу, який з дійснений позивачем, маса ві дповідальної недостачі, з вр ахуванням норми природної вт рати 1% та граничного розходже ння визначення маси нетто ст ановить - 13305 кг, а її вартість 6386,4 0 грн. (з урахуванням ПДВ) виход ячи із вартості вантажу 400,00 грн . за 1 тону (без ПДВ), що встановл ена у видатковій накладній № 7 від 20.09.2011р., згідно з яким отриму вачем вантажу є ТОВ "Херсонсь ке обласне паливопостачальн е підприємство "Херсоноблпал иво" та підтверджується наяв ною у матеріалах справи дові дкою позивача за підписом ге нерального директора та голо вного бухгалтера.

Суд, розглянувши матеріа ли справи, проаналізувавши н орми чинного законодавства, дійшов наступних висновків:

Відповідно до ст. 175 Госпо дарського кодексу України, м айново-господарськими визна ються цивільно-правові зобов ' язання, що виникають між уч асниками господарських відн осин при здійсненні господар ської діяльності, в силу яких зобов' язана сторона повинн а вчинити певну господарську дію на користь другої сторон и або утриматися від певної д ії, а управнена сторона має пр аво вимагати від зобов' язан ої сторони виконання її обов ' язку.

Положеннями п.1 ч.2 ст.11 Цивіль ного кодексу України, однією із підстав виникнення цивіл ьних прав та обов' язків є до говір, а в силу вимог ч.1 ст.629 Цив ільного кодексу України, дог овір є обов' язковим для вик онання сторонами.

У відповідності до ст. 626 Циві льного кодексу України, дого вором є домовленість двох аб о більше сторін, спрямована н а встановлення, зміну або при пинення цивільних прав та об ов' язків.

Згідно до ч.1 та ч.5 ст. 306 Господ арського кодексу України, пе ревезенням вантажів у цьому Кодексі визнається господар ська діяльність, пов'язана з п ереміщенням продукції вироб ничо-технічного призначення та виробів народного спожив ання залізницями, автомобіль ними дорогами, водними та пов ітряними шляхами, а також тра нспортування продукції труб опроводами. Загальні умови п еревезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів (вибу хових речовин, зброї, отруйни х, легкозаймистих, радіоакти вних та інших небезпечних ре човин тощо) визначаються цим Кодексом і виданими відпові дно до нього транспортними к одексами, транспортними стат утами та іншими нормативно-п равовими актами.

Відповідно до ч.1 ст. 909 Цивіль ного кодексу України, за дого вором перевезення вантажу од на сторона (перевізник) зобов 'язується доставити довірени й їй другою стороною (відправ ником) вантаж до пункту призн ачення та видати його особі, я ка має право на одержання ван тажу (одержувачеві), а відправ ник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встан овлену плату. При цьому, в силу вимог ч.3 ст.909 Цивільного кодек су України, ч.2 ст.307 Господарськ ого кодексу України ст.6 Стату ту залізниць України наявна у матеріалах справи залізнич на накладна свідчить про укл адення між ТОВ "АМКР - СК" (відпр авник) і ДП „Одеська залізниц я” (перевізник) договору пере везення вантажу на користь п озивача (вантажоодержувач).

Також, вказана залізнична н акладна свідчить, що заванта ження вантажу у вагон здійсн ювалося відправником, а відп овідно до вимог ч.3 ст.308 Господа рського кодексу України, які кореспондуються з вимогами ч.2 ст.917 Цивільного кодексу Укр аїни, вантажовідправник зобо в' язаний підготувати ванта ж до перевезення з урахуванн ям необхідності забезпеченн я транспортабельності та збе реження його в процесі перев езення. Аналогічні вимоги що до обов' язку вантажовідпра вника підготувати вантаж до перевезення містяться і у п.4 П равил приймання вантажів до перевезення, затверджених На казом Міністерства транспор ту України 21.11.2000р. №644 та зареєстр ованих в Міністерстві юстиці ї України 24.11.2000р. за №861/5082.

При цьому, в силу вимог ч.1 ст. 918 Цивільного кодексу України , завантаження вантажу здійс нюється відправником у поряд ку, встановленому договором, із додержанням правил, встан овлених транспортними кодек сами (статутами), іншими норма тивно-правовими актами та пр авилами, що видаються відпов ідно до них.

Згідно до ст. 31 Статуту заліз ниць України, придатність ру хомого складу для перевезенн я вантажу в комерційному від ношенні визначається: вагоні в - відправником, якщо заванта ження здійснюється його засо бами, або залізницею, якщо зав антаження здійснюється засо бами залізниці; контейнерів, цистерн та бункерних напівв агонів - відправником.

Із залізничної накладної в бачається, що вантаж розміщувався і закріплюва вся вантажовідправником, від повідно до п. 2-6, 9 гл. 2 ТУ.

Параграфи 3-5 розділу ІІ Техн ічних умов містять умови щод о вжиття заходів з розрівнян ня та ущільнення вантажів др ібних фракцій та умови щодо з ахисту сипучих вантажів від просипання у зазори кузову п іввагону. Поряд з цим, вжиття з аходів щодо маркування ванта жу передбачено положеннями п араграфу 9 розділу 2 ТУ, згідно з яким, при завантаженні вант ажів мілких фракцій на відкр итий рухомий склад відправни к зобов' язаний прийняти мір и, які запобігають видуванню мілких частин вантажу в проц есі перевезення, а також вимо гами п.6 Правил перевезення ва нтажів у вагонах відкритого типу, затверджених Наказом М інтрансу України 20.08.2001р. №542 та за реєстрованих в Мінюсті Украї ни 10.09.2001р. за №796/5987, згідно з яким, з метою забезпечення збережен ості всіх вантажів, що перево зяться у вагонах відкритого типу, на їх поверхню відправн иком наноситься захисне марк ування або застосовується по криття плівкою (емульсією) чи інше закріплення верхнього шару вантажу.

Водночас п. 5 Правил перевез ення вантажів у вагонах відк ритого типу встановлено, що п еред навантаженням вантажів , які містять дрібні фракції, відправник зобов'язаний п ересвідчитися, що перевезенн я у наданому вагоні не призве де до втрати вантажу. Як що втрата можлива через конс труктивні зазори, відправник зобов'язаний вжити додатков их заходів щодо їх ущільненн я, для чого йому залізнице ю надається безоплатний час користування вагонами до 30 хв илин на всю одночасно подану групу вагонів. У разі нава нтаження у вагони відкритого типу вантажів, які містять др ібні фракції, відправник пов инен вжити заходів щодо запо бігання видуванню або просип анню дрібних часток вантажу під час перевезення, особл иво у випадках навантаження вище рівня бортів вагона (із "ш апкою"). Такі заходи розроб люються відправником окремо для кожного виду вантажу. Поверхня вантажу у всіх випа дках розрівнюється і ущільню ється. Для розрівнювання і ущ ільнення вантажу відправник може використовувати механі зовані установки та інші при строї.

Як вбачається із матеріалі в справи, в комерційному акті серія БК № 404360/13 від 28.09.2011р., зазнач ено, що на поверхні вантажу ма ється захисне маркування вап ном, при цьому, будь-які відомо сті щодо ущільнення вантажу або застосування котку не мі стяться.

Згідно акту про технічний с тан вагона №13 від 28.09.2011р., вагон № 67870022 у технічному стані був спр авний та відправник міг бачи ти наявність щілин до навант аження вантажу, але заходів з усунення не прийняв, разом з т им, від використання даного в агону не відмовився.

Статтею 31 Статуту залізниц ь України встановлено обов' язок залізниці подавати під завантаження справні, придат ні для перевезення відповідн ого вантажу, очищені від зали шків вантажу, сміття, реквізи ту, а у необхідних випадках - п родезінфіковані вагони та ко нтейнери.

Відповідно до ст.110 Статуту залізниць України, залізниц я несе відповідальність за з береження вантажу від часу й ого прийняття для перевезенн я і до моменту видачі одержув ачу.

Згідно з ст. 111 Статуту залізн иць України, залізниця звіль няється від відповідальност і за втрату, недостачу, псуван ня або пошкодження вантажу у разі, зокрема, коли вантаж над ійшов у непошкодженому вагон і (контейнері) з непошкоджени ми пломбами відправника чи б ез пломб, коли таке перевезен ня дозволено Правилами, а так ож якщо вантаж прибув у непош кодженому відкритому рухомо му складі, завантаженому зас обами відправника, якщо нема є ознак втрати, псування або п ошкодження вантажу під час п еревезення.

Приймаючи до уваги вищевик ладене, враховуючи фактичні обставини справи суд доходит ь висновку про необхідність звільнення перевізника від в ідповідальності за нестачу в антажу, з огляду на наступне:

Відповідно до ст. 32 Господа рського процесуального коде ксу України, доказами у справ і є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом по рядку встановлює наявність ч и відсутність обставин, на як их ґрунтуються вимоги і запе речення сторін, а також інші о бставини, які мають значення для правильного вирішення г осподарського спору. При цьо му, приписами ст. 33 цього кодек су встановлено, що кожна стор она повинна довести ті обста вини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і з аперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасника ми судового процесу.

Крім того, положеннями ст. 34 Г осподарського процесуально го кодексу України передбаче но, що господарський суд прий має тільки ті докази, які мают ь значення для справи. Обстав ини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засоба ми доказування, не можуть під тверджуватись іншими засоба ми доказування.

Отже, позивачем є особа, яка наділена законом певними пр оцесуальними правами та на я ку покладено певні процесуал ьні обов'язки, у тому числі щод о сприяння суду у всебічному повному та об'єктивному розг ляді справи та вирішенні спо ру.

Як вбачається із змісту по зовних вимог, підставою для з вернення з відповідним позов ом, зокрема, є неналежне викон ання перевізником своїх зобо в' язань.

Між тим, розглянувши надані позивачем документи, суд не в бачає доведеними обставини щ одо вини відповідача - ДП „О деська залізниця”, оскільки вантаж прибув у справному ва гоні та за відсутності сліді в доступу до вантажу третіх о сіб під час перевезення, при ц ьому, враховуючи, що теча вант ажу виникла, внаслідок ненал ежного закріплення вантажу в ідправником, в зв' язку з чим , згідно до ст. 111 Статуту залізн иць України, суд звільняє ДП „ Одеська залізниця” від відпо відальності.

Положеннями ст. 920 Цивільног о кодексу України передбачен о, що у разі порушення зобов'яз ань, що випливають із договор у перевезення, сторони несут ь відповідальність, встановл ену за домовленістю сторін, я кщо інше не встановлено цим К одексом, іншими законами, тра нспортними кодексами (статут ами).

Відповідно до ст.32 Статуту з алізниць України, відправник зобов' язаний підготувати в антаж з урахуванням його схо ронності під час транспортув ання і здійснювати навантаже ння з виконанням Технічних у мов.

При цьому, ч.1 ст. 917 Цивільног о кодексу України передбачен о, що відправник вантажу має п раво відмовитися від наданог о транспортного засобу, якщо він є непридатним для переве зення цього вантажу.

Згідно положень ст. 129 Стату ту залізниць України, обстав ини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідал ьності залізниці, вантажовід правника, вантажоодержувача , пасажирів під час залізничн ого перевезення, засвідчують ся комерційними актами або а ктами загальної форми, які ск ладають станції залізниць.

Як свідчать матеріали спра ви, при перевезенні вантажу з алізницею складені комерцій ний акт, акт загальної форми т а акт про технічний стан ваго ну, в яких встановлені обстав ини щодо недостачі вантажу у кількості 13950 кг, а також обста вини щодо наявності щілин у л юках вагону та порушення від правником Правил перевезенн я вантажів у вагонах відкрит ого типу при розміщенні та за кріплені вантажу, які могли б ути причиною втрати вантажу.

При цьому, відповідачем - Т ОВ "АМКР - СК", в порушення вимог ст. ст. 32-33 Господарського проц есуального кодексу України, не доведено належним чином в ідсутність вини у втраті ван тажу, а також не спростовано з азначені позивачем обставин и неналежного виконання обов ' язків відправником щодо р озміщення та закріплення ван тажу, в наслідок чого при пере везені вантажу виявилась йог о нестача у розмірі 13950 кг.

Суд перевіривши розрахуно к позивача щодо визначення н едостачі вантажу в сумі 6386,40 гр н. (у т.ч. ПДВ) з урахуванням норм и природної втрати 1% та гранич ного розходження визначення маси нетто зазначеної в пере візних документах, встанови в, що позивач допустив помилк у при здійсненні даного розр ахунку у визначенні маси нет то, оскільки комерційним акт ом серія БК №404360/13 встановлено, щ о маса тари складає 21850 кг, то ді як при визначені вартості недостачі позивачем приймал ась до уваги маса тари зазнач ена у залізничній накладній - 22000 кг.

З огляду на зазначене, суд з дійснив власний розрахунок н едостачі вантажу та встанови в, що нестача становить 13155 кг (139 50-645-150 = 13155) та у вартісному показни ку - 6314,40 грн. (з урахуванням П ДВ).

Приймаючи до уваги вищеви кладене, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для ч асткового задоволення позов них вимог ТОВ "Херсонське обл асне паливопостачальне підп риємство "Херсоноблпаливо" з покладенням відповідальнос ті за нестачу вугілля у розмі рі 6314,40 грн. на ТОВ "АМКР - СК".

На підставі ст. ст. 44, 49 Госпо дарського процесуального ко дексу України витрати по спл аті державного мита та витра ти на інформаційно-технічне забезпечення судового проце су покладаються на позивача та ТОВ "АМКР - СК" пропорційно р озміру задоволених вимог.

Керуючись ст. ст. 32-34, 44, 49, 82-85 Господарського процесуальн ого кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити ч астково.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АМКР - СК" (49000, Дніпропетровська обл., м. Дніпропетровськ, вул. К омсомольська, буд. 56, офіс 9, ід. к од 35985571) на користь Товари ства з обмеженою відповідаль ністю "Херсонське обласне па ливопостачальне підприємст во "Херсоноблпаливо" (73000, м. Херс он, вул. Маяковського, буд. 9, ід. код 01883094) 6314/шість тисяч триста ч отирнадцять/грн. 40 коп. вартос ті нестачі вугілля, 100/сто/грн. 7 8 коп. державного мита та 233/двіс ті тридцять три/грн. 17 коп. витр ат на ІТЗ судового процесу.

3.Державне підприємство „Одеська залізниця” - звіль нити від відповідальності.

4.В решті позову - відмов ити.

Рішення суду може бути о скаржено протягом 10-денного с троку з моменту складання по вного тексту.

Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення 10-денного строк у з дня його підписання, якщо а пеляційну скаргу не було под ано. У разі подання апеляційн ої скарги рішення, якщо його н е скасовано, набирає законно ї сили після розгляду справи Одеським апеляційним господ арським судом.

Суддя Невінглов ська Ю.М.

Повний текст рішення підп исано 10.01.2012р.

Дата ухвалення рішення03.01.2012
Оприлюднено18.01.2012
Номер документу20830661
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 6386,40 грн

Судовий реєстр по справі —27/17-4259-2011

Рішення від 03.01.2012

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Ухвала від 12.12.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Ухвала від 14.11.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Ухвала від 24.10.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні