Рішення
від 17.09.2008 по справі 18/172 (15/139)
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18/172 (15/139)

 

17.09.08  

        

УКРАЇНА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Чернігівської області

14000, м. Чернігів,                                                                                            тел. (0462) 77-99-18

проспект Миру, 20                                                                      

Іменем України

РІШЕННЯ

                                               

“  11  ”    вересня  2008 року                                                справа № 18/172 (15/139)

                                              

За позовом Сільськогосподарського закритого акціонерного товариства «Світанок»

 16709, с. Хаєнки Ічнянського району

До Ічнянського національного природного парку, 16700, м. Ічня, вул. Леніна, 23

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Хаєнківська сільська рада, 16700, с. Хаєнки Ічнянського району

про усунення перешкод у здійсненні права постійного землекористування

                                                                                  Суддя А.С. Сидоренко

Представники:

від позивача: Кирій В.М. –голова правління, Кашуба М.О. –предст., дов. від 01.07.2008р. № 12

від відповідача: Білик М.М. –заст. дир., дов. від 08.09.2008р. № 163, Звонок С.А. – предст., дов. від 11.07.2008р. № 128

від третьої особи: Кононенко В.В. –сільський голова, посв. від 14.07.2006р. № 27

В судовому засіданні 11.09.2008р., на підставі ч. 2 ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, було оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

СУТЬ СПОРУ:

Сільськогосподарським закритим акціонерним товариством „Світанок” (надалі –Позивач) заявлено позов до Ічнянського національного природного парку (надалі –Відповідач) про усунення перешкод у здійсненні права постійного користування земельною ділянкою загальною площею 1244,5 га лісового фонду, яка знаходиться на території Хаєнківської сільської ради Ічнянського району Чернігівської області та надана у постійне користування згідно Державного акту на право постійного користування землею серії ЧН № 000001 від 30.01.1996р., шляхом заборони користування.

В обґрунтування позовних вимог Позивач посилається на неправомірне користування Відповідачем спірною земельною ділянкою, оскільки рішення про вилучення земельної ділянки для суспільних потреб не приймалося жодним державним органом або органом місцевого самоврядування.

Відповідач позовні вимоги не визнає, мотивуючи свої заперечення тим, що на підставі Указу Президента України „Про створення Ічнянського національного природного парку” від 21.04.2004р. за № 464/2004, спірна земельна ділянка, розташована на землях Хаєнківської сільської ради, має бути надана йому у постійне користування. Загальна площа цієї земельної ділянки та її місце розташування погоджені з Хаєнківською сільською радою згідно висновку про попереднє погодження вибору земельних ділянок під створення Ічнянського національного природного парку та акту вибору земельних ділянок під створення Ічнянського національного природного парку на території Хаєнківської сільської ради від 23.07.2002р.

Відповідно до рішень Чернігівської обласної ради від 26.10.2000р. та від 21.03.2001р. право постійного землекористування Позивача було припинено, земельну ділянку зараховано де земель запасу, а згодом надано у користування дочірньому агролісогосподарському спеціалізованому підприємству „Ічнярайагролісництво”.

Згідно акту приймання –передачі земельних ділянок від Хаєнківської сільської ради Ічнянському національному природному парку від 20.08.2004р., сільською радою було передано Відповідачу в постійне користування територію загальною площею 1996,5 га, в т.ч.: з вилученням –1244,5 га, без вилучення –752,0 га. За рахунок земель Хаєнківської сільської ради загальною площею 1244,5 га було передано, в т.ч.: з вилученням та наданням в постійне користування Відповідачу лісових площ –792,9 га, боліт –290,4 га, під водою 27,0 га, інших земель –134,2 га.  

Оскільки зазначені землі передані із земель запасу, які відповідно до рішення Чернігівської обласної ради від 21.03.2001р. на час створення Ічнянського національного природного парку були зарезервовані, Відповідач вважає, що вони були вилучені у Позивача.

Також, Відповідач вказує на порушення вимог чинного на той час законодавства Хаєнківською сільською радою при прийнятті рішення від 30.01.1996р. „Про передачу акціонерному товариству „Світанок” у постійне користування для сільськогосподарських потреб землі”.

          Крім того, Відповідач звертає увагу на те, що відсутні докази перереєстрації Акціонерного сільськогосподарського товариства „Світанок”, а надані Позивачем документи підтверджують заново реєстрацію Сільськогосподарського закритого акціонерного товариства „Світанок”, яке не є правонаступником Акціонерного сільськогосподарського товариства „Світанок”.

Представник третьої особи в судовому засіданні надав пояснення згідно яких Хаєнківською сільською радою рішення про передачу земель Ічнянському національному природному парку не приймалось. На території с. Хаєнки Ічнянського району зареєстровано лише одно господарське товариство –Сільськогосподарське закрите акціонерне товариство „Світанок”, яке здійснює господарську діяльність з 1991 року.

Розглянувши подані документи і матеріали, вислухавши пояснення повноважних представників сторін та третьої особи, з'ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд ВСТАНОВИВ:

Рішенням виконавчого комітету Ічнянської районної ради народних депутатів від 09.12.1991р. № 213 «Про реєстрацію товариства «Світанок»зареєстровано акціонерне сільськогосподарське товариство «Світанок»на базі колгоспу ім. Шевченка, с. Хаєнки.

Згідно п. 1 ст. 1 Статуту акціонерного сільськогосподарського товариства «Світанок», затвердженого рішенням установчих зборів від 29.11.1991р., акціонерне товариство «Світанок»засновується як акціонерне товариство закритого типу.

Засновниками цього товариства виступили (ст. 3 Статуту):

- трудовий колектив колгоспу ім. Шевченка, с. Хаєнки Ічнянського району Чернігівської області,

- Промбудбанк України зі своїми філіями: Чернігівським облуправлінням Промбудбанку України, Київським облуправлінням Промбудбанку України, Київським міським управлінням Промбудбанку України.

Як вбачається із листа Промбудбанку України від 06.12.1991р. № 1, для державної реєстрації господарського товариства виконавчому комітету Ічнянської районної ради народних депутатів подавалися лише статут та протокол установчих зборів, установчий договор не подавався, оскільки його подання не вимагалося чинним на той час законодавством (ч. 2 ст. 6 Закону УРСР „Про підприємства в Українській РСР”).

30 червня 1995 року акціонерному сільськогосподарському товариству «Світанок»видано свідоцтво про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності в якому вказаний ідентифікаційний код господарюючого суб'єкта –02778459.

Згідно п. п. 1, 5, 9 Положення про Державний реєстр звітних (статистичних) одиниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.1993р. № 538 (чинного, на момент видачі акціонерному сільськогосподарському товариству «Світанок»свідоцтва про державну реєстрацію), державний реєстр звітних (статистичних) одиниць України –це автоматизований банк даних для забезпечення єдиного державного обліку всіх господарюючих суб'єктів, на які поширюється Закон України „Про державну статистику" і що є юридичними або фізичними особами (підприємцями) і підлягають відповідно до чинного законодавства державній реєстрації.

Державний реєстр складається з інформаційного фонду, до якого входять, зокрема, дані про ідентифікаційний код господарюючого суб'єкта, який є єдиним для всього інформаційного простору України.

29 березня 1995 року між Українським акціонерним комерційним промислово –інвестиційним банком, Акціонерним страховим товариством «Вексель», Центральною Радою профспілки працівників Промінвестбанку України та трудовим колективом колгоспу ім. Шевченка було укладено Установчий договір про створення та діяльність сільськогосподарського закритого акціонерного товариства «Світанок».

Згідно п. 1.1 даного Договору, його сторони погодились створити сільськогосподарське закрите акціонерне товариство «Світанок»і стати його засновниками.

Також, 29 березня 1995 року на загальних зборах сільськогосподарського закритого акціонерного товариства «Світанок»(протокол № 1) було затверджено його статут.

Як вбачається із довідок Державного реєстратора Ічнянської районної державної адміністрації від 04.07.2007р. № 72 та Управління статистики у Ічнянському районі від 05.07.2007р. № 373, сільськогосподарське закрите акціонерне товариство «Світанок»було зареєстроване розпорядженням Управління економіки Ічнянської районної державної адміністрації від 06.03.1996р. № 189. При реєстрації підприємству присвоєно код ЄДРПОУ –02778459. На території Хаєнківської сільської ради, с. Хаєнки Ічнянського району зареєстроване лише одне сільськогосподарське підприємство –сільськогосподарське закрите акціонерне товариство „Світанок”.

Згідно ст. ст. 6, 7 Закону України «Про господарські товариства»(в редакції станом на 06.03.1996р.), товариство набуває прав юридичної особи з дня його державної реєстрації. Державна реєстрація товариства проводиться за правилами, встановленими Законом Української РСР «Про підприємства в Українській РСР». Зміни, які сталися в установчих документах товариства і які вносяться до державного реєстру, підлягають державній реєстрації за тими ж правилами, що встановлені для державної реєстрації товариства.

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про підприємства в Україні»(в редакції станом на 06.03.1996р.), підприємство вважається створеним і набуває прав юридичної особи з дня його державної реєстрації. Державна реєстрація підприємств здійснюється відповідно до Закону України «Про підприємництво».

Статтею 8 Закону України «Про підприємництво»(в редакції станом на 06.03.1996р.) було встановлено, що державна реєстрація суб'єктів підприємницької діяльності проводиться у виконавчому комітеті міської, районної в місті Ради народних депутатів або в районній, районній міст Києва і Севастополя державній адміністрації за місцезнаходженням або місцем проживання даного суб'єкта, якщо інше не передбачено законодавчими актами України.

Державна реєстрація суб'єктів підприємницької діяльності здійснюється (при наявності всіх документів) за заявочним принципом протягом не більше п'яти робочих днів. Орган, який здійснює реєстрацію, зобов'язаний протягом цього терміну видати посвідчення про реєстрацію в десятиденний термін і подати відомості до відповідної податкової інспекції та органу державної статистики. Органи державної статистики встановлюють коди суб'єктів підприємницької діяльності.

Перереєстрація суб'єкта підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому для його реєстрації.

Перереєстрація проводиться у разі зміни форми власності, організаційної форми або назви суб'єкта підприємництва.

Положенням про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.1994р. № 276 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 25.01.1996р. № 125), було встановлено такий же на той час порядок перереєстрації суб'єктів підприємницької діяльності.

          Постановою Кабінету Міністрів України від 22.01.1996р. № 118 затверджено Положення про створення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України” і введено його в дію з 01 січня 1996 року.

Пунктом 5 даної постанови Міністерство статистики було зобов'язано забезпечити формування бази даних Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України на основі Державного реєстру звітних (статистичних) одиниць України із збереженням присвоєних суб'єктам господарської діяльності ідентифікаційних кодів.

У відповідності з п. п. 4, 15 Положення про створення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (в редакції станом на 06.03.1996р.), інформаційний фонд Державного реєстру включає, зокрема, ідентифікаційний вид даних –ідентифікаційний код суб'єкта господарської діяльності, що є єдиним для всього інформаційного простору України, та його назва.

У разі включення суб'єкта господарської діяльності до Державного реєстру йому встановлюється ідентифікаційний код і коди класифікаційних ознак. Ідентифікаційний код є єдиним для всього інформаційного простору України і зберігається за суб'єктом протягом усього періоду його існування.

У разі перереєстрації (створення) суб'єкта господарської діяльності, що є правонаступником прав і майнових зобов'язань свого попередника, за ним зберігається ідентифікаційний код попередника.

Наявні у справі докази підтверджують той факт, що 06.03.1996р. відбулась перереєстрація підприємства Позивача у зв'язку із зміною назви та складу засновників товариства, про що свідчить один ідентифікаційний код акціонерного сільськогосподарського товариства „Світанок” та сільськогосподарського закритого акціонерного товариства „Світанок”.

Крім того, дані господарські товариства однієї організаційно –правової форми (зкрите акціонерне товариство).

Як вбачається із протоколу № 1 від 29.03.1995р. загальних зборів засновників акціонерного сільськогосподарського товариства «Світанок», до повістки дня були включені питання про зміну засновників товариства та перерозподіл часток в установчому договорі згідно капіталовкладень.

В цьому протоколі зазначено про необхідність введення до складу засновників товариства більш потужних фінансових філій системи Промінвестбанку, страхової компанії «Вексель», а також фактично про затвердження статуту в новій редакції у зв'язку зі зміною складу засновників. В протоколі відсутні відомості щодо обговорення або прийняття на загальних зборах рішення про ліквідацію або реорганізацію акціонерного сільськогосподарського товариства «Світанок».

До реєструючого органу також не надходили відомості і документи щодо ліквідації або реорганізації акціонерного сільськогосподарського товариства «Світанок», зареєстрованого рішенням виконавчого комітету Ічнянської районної ради народних депутатів від 09.12.1991р. № 213 (довідка Державного реєстратора Ічнянської районної державної адміністрації від 23.08.2007р. № 225).

Про те, що акціонерне сільськогосподарське товариство „Світанок” та сільськогосподарське закрите акціонерне товариство „Світанок” являється однією і тією ж юридичною особою свідчить також і протокол від 28.02.1997р. № 1 засідання зборів трудового колективу акціонерного сільськогосподарського товариства „Світанок” на яких було обрано головою правління товариства Кирій В.М. (яка є головою правління і на момент прийняття рішення по справі), а також вирішувалися питання погашення заборгованості по заробітній платі за 1995 рік, приватизації будинків, збудованих товариством до 1991 року.

На запит господарського суду Головне фінансове управління Чернігівської обласної державної адміністрації, як орган до повноважень якого в 1992 році відносилось реєстрація випуску цінних паперів або інформації про випуск цінних паперів, згідно ст. 22 Закону Української РСР „Про цінні папери і фондову біржу”, повідомило, що відповідно до Порядку реєстрації випуску акцій і облігацій підприємств та інформації про їх випуск, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.09.1991р. № 04-305, обласним фінансовим управлінням здійснювалась реєстрація випуску цінних паперів та видавалось акціонерному сільськогосподарському товариству „Світанок” свідоцтво про реєстрацію в одному примірнику.

Чернігівське територіальне управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку повідомило господарський суд, що випуск акцій сільськогосподарським закритим акціонерним товариством „Світанок” в Чернігівському теруправлінні не реєструвався. Інформація про реєстрацію випуску акцій цим емітентом в базі даних ДКЦПФР щодо реєстрації випуску цінних паперів відсутня.

Визначена законодавством України обов'язкова звітність (регулярна та особлива інформація емітента) вищезазначеного суб'єкта до ДКЦПФР (в т.ч. і теруправлінню) протягом 1996 –2008 років не надавалася.

Таким чином, докази про розподіл акцій сільськогосподарського закритого акціонерного товариства „Світанок” між його засновниками, як новоствореним господарським товариством, в порядку ст. 25 Закону України «Про господарські товариства»та п. 3.6 Установчого договору, відсутні.

Рішенням ХІ сесії Хаєнківської сільської ради ХХІІ скликання від 30.01.1996р. «Про передачу АТ «Світанок» у постійне користування для сільськогосподарського використання землі», Позивачу у постійне користування для сільськогосподарського використання передано 1459,4 га землі та вирішено видати йому державний акт на право постійного користування землею.

На підставі даного рішення Хаєнківською сільською радою Позивачу видано державний акт на право постійного користування землею серії ЧН № 000001 від 30.01.1996р. щодо надання у постійне землекористування 1459,4 га землі лісового фонду для сільськогосподарського використання.

Згідно ч. ч. 1, 4 ст. 9 Лісового кодексу України (в редакції станом на момент видачі Позивачу Державного акту), користування земельними ділянками лісового фонду може бути постійним або тимчасовим. Право постійного користування земельними ділянками лісового фонду посвідчується державним актом на право постійного користування землею.

Рішенням ХІІІ сесії Чернігівської обласної ради ХХІІІ скликання від 26.10.2000р. «Про припинення права постійного користування земельними ділянками лісового фонду колишніми колективними сільськогосподарськими підприємствами»припинено право постійного користування земельними ділянками лісового фонду колективними сільськогосподарським підприємствами, що припинили свою діяльність в процесі реформування, та включено зазначені землі загальною площею 254,6 тис. га до земель запасу.

Рішенням ХV сесії Чернігівської обласної ради ХХІІІ скликання від 21.03.2001р. «Про надання в постійне користування земель лісового фонду»надано земельні ділянки лісового фонду, які були у користуванні колективних сільськогосподарських підприємств, що припинили своє існування в процесі реформування, і належать до земель запасу самостійного користування підприємствам (згідно з додатками № 1 та № 2) для ведення лісового господарства.

Землі лісового фонду колишніх сільгосппідприємств Ічнянського та Коропського районів загальною площею 5400,8 га та 2654,4 га відповідно, на яких Законом України «Про Загальнодержавну програму формування національної екологічної мережі України на 2000-2005 роки»та обласною програмою «Екологія-2010»передбачено створення природно-заповідних територій, на час до їх створення зарезервовані і надаються в користування дочірньому агролісогосподарському спеціалізованому підприємству «Ічнярайагролісництво»та Коропському спеціалізованому лісогосподарському підприємству «Держлісгоп»(додаток № 3).

Так, на території Хаєнківської сільської ради загальна площа земельних ділянок лісового фонду, які були в користуванні колективних сільськогосподарських підприємств і ввійдуть до природно – заповідних територій, визначена у розмірі 863,5 га.

Висновком Хаєнківської сільської ради від 23.07.2002р. попередньо погоджено вибір земельних ділянок під створення Ічнянського національного природного парку на території ради загальною площею 1996,5 га, в т.ч.: з вилученням –1244,5 га, без вилучення – 752,0 га. За рахунок земель Хаєнківської сільської ради з вилученням та наданням в постійне користування Відповідачу земельних ділянок загальною площею 1244,5 га, в т.ч.: лісових площ –792,9 га, боліт –290,4 га, під водою 27,0 га, інших земель –134,2 га.

В цей же день було складено акт вибору земельних ділянок під створення Ічнянського національного природного парку на території Хаєнківської сільської ради загальною площею 1996,5 га, в т.ч.: з вилученням –1244,5 га, без вилучення –752,0 га.

21.04.2004р. Президентом України видано Указ № 464/2004 «Про створення Ічнянського національного природного парку»яким установлено площу його земель у розмірі 9665,8 га, у тому числі 4668,1 га земель, що мають бути надані йому у постійне користування (по Хаєнківській сільраді 1244,5 га) та 4979,7 га земель, що включаються до його складу без вилучення у землекористувачів.

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 11.08.2004р. № 309 «Про приймання –передачу матеріальних цінностей»було створено комісію з приймання-передачі лісового фонду та матеріальних цінностей від сільських рад Ічнянського району у склад якої увійшов і голова Хаєнківської сільської ради (за згодою).

Згідно акту приймання –передачі матеріальних цінностей від 20.08.2004р., підписаного вищевказаною комісією (в т.ч. секретарем Хаєнківської сільської ради) та затвердженого Міністром охорони навколишнього природного середовища України, проведено приймання –передачу матеріальних цінностей, лісового фонду та документації від ДАСП «Ічнярайагролісництво»та сільських рад до сфери управління Мінприроди України.

Від ДАСП «Ічнярайагролісництво»передано лісовий фонд площею 2819,2 га (згідно додатку № 1, в т.ч. по Хаєнківській сільській раді 792,9 га), від сільських рад Ічнянського району передано землі згідно актів приймання –передачі по кожній сільській раді. Від Хаєнківської сільської ради територію загальною площею 1996,5 га, в т.ч.: з вилученням –1244,5 га, без вилучення –752,0 га. За рахунок земель Хаєнківської сільської ради з вилученням та наданням в постійне користування Відповідачу земельних ділянок загальною площею 1244,5 га, в т.ч.: лісових площ –792,9 га, боліт –290,4 га, під водою 27,0 га, інших земель –134,2 га. (Акт приймання –передачі земельних ділянок від Хаєнківської сільської ради Ічнянському національному природному парку, підписаний секретарем Хаєнківської сільської ради).

14 лютого 2005 року на Загальних зборах громадян с. Хаєнки було прийнято рішення № 7 «Про передачу земель Ічнянського національного природного парку»відповідно до якого у зв'язку з тим, що ліс знаходиться на землях, що надані у постійне користування сільськогосподарському товариству «Світанок», яке має державний акт на право постійно користування, необхідно порушити клопотання перед Президентом України про передачу Ічнянському національному природному парку земель Хаєнківської сільської ради без їх вилучення у АТ «Світанок».

Актом від 26.12.2006р. встановлено та погоджено в натурі (на місцевості) межі земельних ділянок загальною площею 1244,5 га природно –заповідного фонду України Ічнянського національного природного парку на території Хаєнківської сільської ради. Даний акт був підписаний в т.ч. головою Хаєнківської сільської ради.

Разом з тим, суд вважає, що в даному випадку порушується право Позивача на користування земельною ділянкою загальною площею 1244,5 га лісового фонду, яка знаходиться на території Хаєнківської сільської ради Ічнянського району Чернігівської області, виходячи з наступного:

Згідно ст. 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Земельні відносини, що виникають при використанні надр, лісів, вод, а також рослинного і тваринного світу, атмосферного повітря, регулюються цим Кодексом, нормативно-правовими актами про надра, ліси, води, рослинний і тваринний світ, атмосферне повітря, якщо вони не суперечать цьому Кодексу.

Відповідно до ст. ст. 43 –45 Земельного кодексу України, землі природно-заповідного фонду –це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

До земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об'єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об'єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки - пам'ятки садово –паркового мистецтва).

Землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.  

Статтею 20 Закону України „Про природно –заповідний фонд України” визначено, що національні природні парки є природоохоронними, рекреаційними, культурно-освітніми, науково-дослідними установами загальнодержавного значення, що створюються з метою збереження, відтворення і ефективного використання природних комплексів та об'єктів, які мають особливу природоохоронну, оздоровчу, історико-культурну, наукову, освітню та естетичну цінність.

Ділянки землі та водного простору з усіма природними ресурсами та об'єктами вилучаються з господарського використання і надаються національним природним паркам у порядку, встановленому цим Законом та іншими актами законодавства України.

До складу територій національних природних парків можуть включатися ділянки землі та водного простору інших землевласників та землекористувачів.  

За змістом ст. 53 Закону України „Про природно –заповідний фонд України” рішення про створення природних заповідників, національних природних парків, а також щодо інших територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення приймаються Президентом України.

Порядок відведення земельних ділянок природним заповідникам, біосферним заповідникам, національним природним паркам, регіональним ландшафтним паркам, а також ботанічним садам, дендрологічним паркам, зоологічним паркам визначається Земельним Кодексом України.

У відповідності з п. „б” ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України, вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом, є однією з підстав припинення права користування земельною ділянкою.

Примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі викупу (вилучення) земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб, зокрема, під об'єкти природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення (п. „г” ч. 1 ст. 143 та п. „в” ч. 1 ст. 146 Земельного кодексу України).

За правилами ст. 149 Земельного кодексу України, земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.

У разі незгоди землекористувача з вилученням земельної ділянки питання вирішується в судовому порядку.

Під час розгляду справи було встановлено, що Позивач не надавав згоду на вилучення спірних земельних ділянок, переданих йому у постійне користування, рішення про вилучення земельних ділянок органами державної влади, органами місцевого самоврядування або судом також не приймалося.

Суд не погоджується із запереченнями Відповідача про те, що відповідним рішенням являється рішення ХІІІ сесії Чернігівської обласної ради ХХІІІ скликання від 26.10.2000р. «Про припинення права постійного користування земельними ділянками лісового фонду колишніми колективними сільськогосподарськими підприємствами», оскільки ним було припинено право постійного користування земельними ділянками лісового фонду колективними сільськогосподарським підприємствами, що припинили свою діяльність в процесі реформування.

Тобто, воно розповсюджувалося на ті колективні сільськогосподарські підприємства, яким були надані в постійне користування земельні ділянки лісового фонду і які припинили свою діяльність в процесі реформування..

В даному ж випадку, земельні ділянки лісового фонду були надані в постійне користування акціонерному сільськогосподарському товариству „Світанок”, як новоствореному підприємству, яке на момент прийняття Чернігівською обласною радою рішення від 26.10.2000р. продовжувало займатися господарською діяльністю.

          Таким чином, в установленому законом порядку не було припинено право постійного користування земельною ділянкою Позивачем, у зв'язку з чим передачу Відповідачу спірної земельної ділянки було здійснено з порушенням закону.

Не можуть бути прийняті судом посилання Відповідача на порушення вимог чинного на той час законодавства Хаєнківською сільською радою при прийнятті рішення від 30.01.1996р. „Про передачу акціонерному товариству „Світанок” у постійне користування для сільськогосподарських потреб землі”, оскільке дане рішення органу місцевого самоврядування являється чинним, доказів його скасування в судовому порядку сторонами надано не було.

Законність даного рішення може бути предметом окремого судового розгляду за позовом особи, яка вважає, що ним порушуються його права або інтереси.

Крім того, слід вказати, що згідно ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Статтями 125, 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.

Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

Право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Враховуючи, що Відповідачем не надано суду державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, спірна земельна ділянка використовується ним всупереч вимог закону.

Приписом ст. 152 Земельного кодексу України встановлено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги являються обґрунтованими і підлягають задоволенню в повному обсязі.

Керуючись ст. ст. 3, 43 –45, 116, 125, 126, 141, 143, 146, 149, 152 Земельного кодексу України, ст. ст. 20, 53 Закону України „Про природно –заповідний фонд України”, ст. ст. 49, 82 –85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Ічнянському національному природному парку (16700, м. Ічня, вул. Леніна, 23, код 33015993) усунути перешкоди у здійсненні права постійного користування Сільськогосподарським закритим акціонерним товариством „Світанок” (16700, с. Хаєнки, Ічнянського району, код 02778459) земельною ділянкою загальною площею 1244,5 га лісового фонду, яка знаходиться на території Хаєнківської сільської ради Ічнянського району Чернігівської області та надана у постійне користування згідно Державного акту на право постійного користування землею серії ЧН № 000001 від 30.01.1996р., шляхом заборони користування.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Ічнянського національного природного парку, 16700, м. Ічня, вул. Леніна, 23 (р/р 35214001002471 у відділенні Державного казначейства в Ічнянському районі, МФО 853592, код 33015993) на користь сільськогосподарського закритого акціонерного товариства „Світанок”, 16700, с. Хаєнки, Ічнянського району (р/р 26003301716398 в ПІБ, м. Прилуки, МФО 353423, код 02778459) 85 грн. 00 коп. державного мита та 118 грн. 00 коп. витрат на інформаційно –технічне забезпечення судового процесу.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя                                  (підпис)                               А.С.Сидоренко

Рішення підписано 16 вересня 2008 року.

Суддя                                  (підпис)                               А.С.Сидоренко

Дата ухвалення рішення17.09.2008
Оприлюднено05.10.2008
Номер документу2083541
СудочинствоГосподарське
Сутьусунення перешкод у здійсненні права постійного землекористування                                                                                  &nbsp

Судовий реєстр по справі —18/172 (15/139)

Ухвала від 18.08.2008

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 27.06.2008

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Рішення від 17.09.2008

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 17.07.2008

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні