Україна
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 жовтня 2011 р. справа № 2а/0570/16925/2011
Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови: 15 год. 45 хв.
Донецький окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Абдукадирової К.Е.
при секретарі Окрибелашвілі В.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Державної податкової інспекції у Пролетарському районі м. Донецька
до Державного відкритого акціонерного товариства «Шахта імені 60 – річчя Радянської України», м. Донецьк
про стягнення з рахунків у банках, обслуговуючих Державне відкрите акціонерне товариство «Шахта імені 60 – річчя Радянської України» заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку на прибуток приватних підприємств в сумі 1 106 655,80 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку на додану вартість в сумі 437 119,01 грн., заборгованості зі сплати частини чистого прибутку (доходу) господарських організацій (державних унітарних підприємств та об'єднань), що вилучається до бюджету в сумі 1 316 920,60 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань по штрафним санкціям за порушення про патентування, за порушення норм регулювання обігу готівки в сумі 4 489,72 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з надходжень податків і зборів, які справлялись до 01.01.2011р. (відрахування на геологорозвідувальні роботи) в сумі 10 077,53 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку на доходи найманих працівників в сумі 7 261,42 грн. та податку на доходи фізичних осіб (для відображення показників податкової звітності) в сумі 40 267,03 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку на додану вартість в сумі 5 770,31 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань із земельного податку з юридичних осіб в сумі 1 713,80 грн., заборгованості з плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення в сумі 6 123,80 грн., заборгованості зі сплати надходжень від викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря в сумі 166 593,35 грн., заборгованості зі сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища в сумі 901 621,22 грн.
за участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1 – за дов. від 29 вересня 2011 року
від відповідача: ОСОБА_2 – за дов. від 10 жовтня 2011 року
ОСОБА_3 – згідно наказу від 17 грудня 2007р. № 589
ВСТАНОВИВ:
Державною податковою інспекцією у Пролетарському районі м. Донецька заявлено позов до Державного відкритого акціонерного товариства «Шахта імені 60 – річчя Радянської України» про стягнення з рахунків у банках, обслуговуючих Державне відкрите акціонерне товариство «Шахта імені 60 – річчя Радянської України» заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку на прибуток приватних підприємств в сумі 1 106 655,80 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку на додану вартість в сумі 437 119,01 грн., заборгованості зі сплати частини чистого прибутку (доходу) господарських організацій (державних унітарних підприємств та об'єднань), що вилучається до бюджету в сумі 1 316 920,60 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань по штрафним санкціям за порушення про патентування, за порушення норм регулювання обігу готівки в сумі 4 489,72 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з надходжень податків і зборів, які справлялись до 01.01.2011р. (відрахування на геологорозвідувальні роботи) в сумі 10 077,53 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку на доходи найманих працівників в сумі 7 261,42 грн. та податку на доходи фізичних осіб (для відображення показників податкової звітності) в сумі 40 267,03 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку на додану вартість в сумі 5 770,31 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань із земельного податку з юридичних осіб в сумі 1 713,80 грн., заборгованості з плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення в сумі 6 123,80 грн., заборгованості зі сплати надходжень від викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря в сумі 166 593,35 грн., заборгованості зі сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища в сумі 901 621,22 грн.
Позивач уточнив позовні вимоги та просив суд стягнути кошти з рахунків у банках, обслуговуючих Державне відкрите акціонерне товариство «Шахта імені 60 – річчя Радянської України» на суму податкового боргу в сумі 3 191 575,40 грн., у т.ч.: заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку на прибуток приватних підприємств в сумі 1 106 655,80 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку на додану вартість в сумі 437 061,01 грн., заборгованості зі сплати частини чистого прибутку (доходу) господарських організацій (державних унітарних підприємств та об'єднань), що вилучається до бюджету в сумі 1 316 920,60 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань по штрафним санкціям за порушення про патентування, за порушення норм регулювання обігу готівки в сумі 4 489,72 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з надходжень податків і зборів, які справлялись до 01.01.2011р. (відрахування на геологорозвідувальні роботи) в сумі 10 077,53 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку на доходи найманих працівників в сумі 7 261,42 грн. та податку на доходи фізичних осіб (для відображення показників податкової звітності) в сумі 14 713,34 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку з власників наземних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів в сумі 5 770,31 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань із земельного податку з юридичних осіб в сумі 1 836,04 грн., заборгованості з плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення в сумі 167,75 грн., заборгованості зі сплати надходжень від викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря в сумі 113 000,66 грн., заборгованості зі сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища в сумі 901 621,22 грн. (арк. справи 24, 25, том 2).
Правовою підставою стягнення коштів з розрахункових рахунків у банках представник позивача під час розгляду справи вважає норми ст. 67 Конституції України, ст.ст. 14, 20, 57, 87 Податкового кодексу України. Зазначає, що податковий борг в сумі 3 191 575,40 грн. у відповідача виник на підставі наданих податкових декларацій, податкових повідомлень-рішень та в результаті нарахування пені. Відповідачу були направлені перша та друга податкові вимоги. Але податковий борг на день звернення до суду з даним позовом не сплачений.
Представники відповідача у судовому засіданні проти позову заперечували. Зазначили, що на підставі наказу Міністерства вугільної промисловості України від 28.04.2006р. № 259, діяльність Державного відкритого акціонерного товариства «Шахта імені 60-річчя Радянської України» припинена шляхом ліквідації та створена ліквідаційна комісія. Відповідно до п. 12.1. ст. 12 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» № 2181-ІІІ, що діяв до 01.01.2001р., який кореспондується із п. 97.2. ст. 97 Податкового кодексу України, у разі коли власник або уповноважений ним орган приймає рішення про ліквідацію платника податків, не пов'язану з банкрутством, активи цього платника податків використовуються у черговості, визначеній законодавством України. Черговість задоволення вимог кредиторів платника податків, що ліквідується передбачена статтею 87 Податкового кодексу України та статтею 112 Цивільного кодексу України.
Джерелами сплати податкового боргу, заборгованості по заробітній платі, та заборгованості по внескам на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, є відчуження майна, яке відбувалось згідно із п. 8.6. ст. 8 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами». На даний момент задоволення вимог кредиторів здійснюється шляхом реалізації майна згідно із ст. 92 Податкового кодексу України.
На даний час здійснюється ліквідаційна процедура відповідача, яка передбачає особливості застосування податкового законодавства. Відповідач вважає, що стягнення коштів з банківських рахунків призведе до порушення позивачем ч. 2 п. 87.9. ст. 87 Податкового кодексу України, ч. 1 ст. 112 Цивільного кодексу України, що в свою чергу, призведе до порушення прав відповідача.
Враховуючи викладене, просить відмовити у задоволені повних вимог.
Вислухавши у судовому засіданні представників сторін, дослідивши та оцінивши надані докази за своїм внутрішнім переконанням, суд встановив наступне.
Державне відкрите акціонерне товариство «Шахта імені 60 – річчя Радянської України» (далі – ДВАТ «Шахта імені 60 – річчя Радянської України») зареєстроване як юридична особа виконавчим комітетом Донецької міської ради 19.09.2003р., включене до ЄДРПОУ за номером 00174705, перебуває на податковому обліку у ДПІ у Пролетарському районі м. Донецька з 15.01.1992р. (арк. справи 12 – 17, том 1).
Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про державну податкову службу в Україні», завданнями органів державної податкової служби, зокрема, є здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов'язкових платежів), а також неподаткових доходів, установлених законодавством.
Відповідно до пунктів 1, 2, 11 статті 10 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» державні податкові інспекції в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонні та об'єднані державні податкові інспекції здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків та зборів (обов'язкових платежів); забезпечують облік платників податків, інших платежів, правильність обчислення і своєчасність надходження цих податків, платежів, а також здійснюють реєстрацію фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів; подають до судів позови до підприємств, установ, організацій та громадян про визнання угод недійсними і стягнення в доход держави коштів, одержаних ними за такими угодами, а в інших випадках - коштів, одержаних без установлених законом підстав, а також про стягнення заборгованості перед бюджетом і державними цільовими фондами за рахунок їх майна.
Підпунктом 20.1.28. п. 20.1. ст. 20 Податкового кодексу України, який набрав чинності з 01.01.2011р., визначено, що органи державної податкової служби, окрім іншого, мають право стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов'язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом.
Згідно із пп. 20.1.18. п. 20.1. ст. 20 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, обслуговуючих такого платника, на суму податкового боргу або його частини.
Відповідно до абз. 1 п. 95.3 ст. 95 Податкового кодексу України стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, які обслуговують такого платника податків, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання органам державної податкової служби, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Таким чином, позивач є органом державної влади, уповноваженим здійснювати функцію контролю за визначенням та сплатою платником податків, повноваження якого на звернення до суду із позовом про стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, які обслуговують такого платника податків прямо передбачено законом.
Судом встановлено, що наказом Міністерства вугільної промисловості України № 259 від 28.04.2006р. «Про утворення ліквідаційної комісії та здійснення заходів з ліквідації ДП «Шахта імені 60 – річчя Радянської України» (арк. справи 14, 15, том 2) наказано припинити діяльність ДВАТ «Шахта імені 60 – річчя Радянської України» шляхом його ліквідації з урахуванням особливостей, установлених чинним законодавством.
25.06.2006р. до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців внесено запис про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи (арк. справи 16, 17, том 1).
З матеріалів справи вбачається, що до реєстру вимог кредиторів ДВАТ «Шахта імені 60 – річчя Радянської України» станом на 14.10.2011р. (арк. справи 89 – 93, том 2) до кредиторських вимог включені кредиторські вимоги ДПІ у Протетарському районі м. Донецька з податку на прибуток в сумі 1 106 655,80 грн., податку з доходів фізичних осіб в сумі 21 974,76 грн., податку на землю в сумі 1 836,04 грн., збору за користування надрами – 167,75 грн., збору за геологорозвідоувальні роботи – 10 077,53 грн., збору за забруднення навколишнього природного середовища – 901 621,22 грн., податку з власників транспортних засобів та іншмих самохідних машин та механізмів – 5 770,31 грн., нараховані санкції – 4 489,72 грн., з частини чистого прибутку, що справляється до Державного бюджету України – 1 316 920,60 грн., з штрафних санкцій з подаку на додану вартість в сумі 3 735,00 грн.
Тобто, позивача визначено кредитором 3-ї черги, вимоги якого будуть задоволені у майбутньому у порядку черговості, встановленою ст. 112 ЦК України.
Впрдовж ліквідаційної процедури, відповідачем подавалася податкова звітність з відображенням податкових зобовязань з податку на прибуток підприємств, податку на додану вартість, зі сплати частини чистого прибутку (доходу) господарських організацій (державних унітарних підприємств та об'єднань), що вилучається до бюджету, з надходжень податків і зборів, які справлялись до 01.01.2011р. (відрахування на геологорозвідувальні роботи), з податку на доходи фізичних осіб, з податку з власників наземних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, із земельного податку, з плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення, зі сплати надходжень від викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, зі сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища. Крім того, відповідачу податковим органом нараховані податкові зобов'язання із зазначених видів податків та з штрафних санкцій за порушення про патентування, за порушення норм регулювання обігу готівки та по пені (арк. справи 19 – 166, том).
Заборгованість підтверджується зворотним боком облікової карки (арк. справи 167 – 224, том 1). З наявних у матеріалах справи документів вбачається, що заборгованість виникла упродовж 2008 – 2011р.
З набранням чинності Податковим кодексом України (01.01.2011р.) статтею 97 цього Кодексу встановлений порядок погашення грошових зобов'язань або податкового боргу в разі ліквідації платника податків, не пов'язаної з банкрутством.
У цій статті під ліквідацією платника податків розуміється ліквідація платника податків як юридичної особи або зупинення державної реєстрації фізичної особи - підприємця, внаслідок якої відбувається закриття їх рахунків та/або втрата їх статусу як платника податків відповідно до законодавства.
Відповідно до п. 97.2. ст. 97 цього Кодексу, у разі якщо власник або уповноважений ним орган приймає рішення про ліквідацію платника податків, не пов'язану з банкрутством, майно зазначеного платника податків використовується у черговості, визначеній відповідно до законів України.
Загальні підстави, порядок ліквідації юридичної особи та порядок задоволення вимог кредиторів визначений нормами Цивільного кодексу України.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 110 ЦК України, юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документам.
Згідно зі статтею 111 ЦК України, ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду.
Після завершення розрахунків з кредиторами ліквідаційна комісія складає ліквідаційний баланс, який затверджується учасниками юридичної особи або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи, крім випадків, встановлених законом.
Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, провадиться у порядку черговості, встановленої статтею 112 цього Кодексу, відповідно до проміжного ліквідаційного балансу, починаючи від дня його затвердження, за винятком кредиторів четвертої черги, виплати яким провадяться зі спливом місяця від дня затвердження проміжного ліквідаційного балансу.
Відповідно до ч. 1 ст. 112 ЦК України, у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у такій черговості:
1) у першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом;
2) у другу чергу задовольняються вимоги працівників, пов'язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результату його інтелектуальної, творчої діяльності;
3) у третю чергу задовольняються вимоги щодо податків, зборів (обов'язкових платежів);
4) у четверту чергу задовольняються всі інші вимоги.
Вимоги однієї черги задовольняються пропорційно сумі вимог, що належать кожному кредитору цієї черги.
Згідно із частинами 4, 5 цієї статті вимоги кредитора, заявлені після спливу строку, встановленого ліквідаційною комісією для їх пред'явлення, задовольняються з майна юридичної особи, яку ліквідовують, що залишилося після задоволення вимог кредиторів, заявлених своєчасно. Вимоги кредиторів, які не визнані ліквідаційною комісією, якщо кредитор у місячний строк після одержання повідомлення про повну або часткову відмову у визнанні його вимог не звертався до суду з позовом, вимоги, у задоволенні яких за рішенням суду кредиторові відмовлено, а також вимоги, які не задоволені через відсутність майна юридичної особи, що ліквідується, вважаються погашеними.
З наведених норм вбачається, що допускаючи можливість, що майна для задоволення всіх претензій кредиторів буде недостатньо, законодавець встановив черговість задоволення вимог.
Разом з тим, у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або в разі ухилення від їх розгляду кредитор має право до затвердження ліквідаційного балансу звернутися до суду з позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації.
Визнання кредиторських вимог в судовому порядку є передумовою їх включення до ліквідаційної маси підприємства, що ліквідується та задоволення у подальшому за рахунок майна юридичної особи, що залишилося після задоволення вимог кредиторів, включених до реєстру.
Позивач не зветався до ліквідаційної комісії про визнання спірних кредиторський вимог, що виникли за поточними подаковими зобов'язаннями, і як наслідок, не звертався до суду з відповідним позом про визнання протиправною відмови у визнанні його вимог.
Згідно із ч. 1 ст. 92 Господарського кодексу України, юридична особа набуває цивільних прав та обов'язків і здійснює їх через свої органи, які діють відповідно до установчих документів та закону. Відповідно до частин 2, 3 ст. 105 ЦК України, учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, призначають комісію з припинення юридичної особи (ліквідаційну комісію, ліквідатора тощо) та встановлюють порядок і строки припинення юридичної особи відповідно до цього Кодексу. З моменту призначення комісії до неї переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Комісія виступає в суді від імені юридичної особи, яка припиняється.
Отже, до функцій ліквідаційної комиссії належить саме проведення ліквідаційної процедури юридичної особи у порядку та сроки, встновлені органом, що прийняв рішення про ліквідацію. Здійснення господарської діяльності під час процесу припинення юридичної особи ліквідаційною комісією, крім господарських операцій, повязаних з ліквідацією підприємства не передбачено.
Про це також свідчать приписи п. 20.4. Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 12.11.2003р. № 492, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 17.12.2003р. за № 1172/8493 (далі – Інструкція № 492), згідно із яким, у разі припинення юридичної особи внаслідок її ліквідації для проведення ліквідаційної процедури використовується один поточний рахунок юридичної особи, що ліквідовується, визначений комісією з припинення (ліквідатором, ліквідаційною комісією тощо).
Інші рахунки, які не використовуються для проведення ліквідаційної процедури, закриваються на підстві заяви ліквідатора (ліквідаційної комісії).
Як пояснив представник відповідача в судовому засіданні, на даний час у підприємства закриті усі рахунки у банківських установах, а відкрито один рахунок в одній банківський установі, на підтвердження чого надав довідку від 02.09.2011р. № 14 (арк. спрви 84, том 2), з якої вбачається, що у ДВАТ «Шахта імені 60 – річчя Радянської України» відкрито поточний рахунок № 26009480063002 у відділенні № 48 ПАО «АКБ «Капітал» у м. Донецьку.
Отже, на даний час у підприємства є один поточний рахунок для використання у проуедурі ліквідації для розрахунків з кредиторами.
У своєму позові позивач просить стягнути кошти відповідача з банківських рахунків.
Механізм стягнення коштів, яким керується податковий орган при стягненні коштів з банківських рахунків, врегульований Законом України «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000р. № 2121-III та Інструкцією про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 21.01.2004р. № 22, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 29.03.2004р. за № 377/8976 (далі – Інструкція № 22).
Відповідно до ст. Закону України «Про банки і банківську діяльність», арешт на майно або кошти банку, що знаходяться на його рахунках, арешт на кошти та інші цінності юридичних або фізичних осіб, що знаходяться в банку, здійснюються виключно за постановою державного виконавця чи рішенням суду про стягнення коштів або про накладення арешту в порядку, встановленому законом.
Пунктами 5.1., 5.2. глави 5 Інструкції № 22 передбачено, що відповідно до статті 1071 Цивільного кодексу України кошти можуть бути списані з рахунку клієнта без його доручення на підставі рішення суду. У разі надходження до банку платіжних вимог на примусове списання коштів з цих рахунків вони передаються для виконання відповідному органу державного казначейства, якщо це передбачено договором між банком та органом державного казначейства, або повертаються стягувачу без виконання відповідно до пункту 2.18 глави 2 цієї Інструкції.
Згідно із пунктами 5.9., 5.10. глави 5 Інструкції № 22 банк платника приймає до виконання платіжну вимогу стягувача незалежно від наявності достатнього залишку коштів на рахунку платника і не має права повертати її в разі неподання стягувачем реєстру платіжних вимог. У разі недостатності коштів на рахунку платника банк виконує платіжну вимогу в межах залишку коштів згідно з главою 2 цієї Інструкції.
Згідно із пунктами 2.19., 2.20. глави 2 Інструкції № 22 розрахункові документи, що надійшли до банку протягом операційного часу, банк виконує в день їх надходження. Розрахункові документи, що надійшли після операційного часу, банк виконує наступного операційного дня.
Якщо платіжні вимоги на примусове списання коштів надійшли до банку протягом операційного часу, але на час надходження на рахунку платника немає коштів або їх недостатньо, то банк виконує ці платіжні вимоги з урахуванням сум, що надійдуть на рахунок платника протягом операційного часу (поточні надходження). Якщо для виконання цих платіжних вимог недостатньо коштів (з урахуванням поточних надходжень), то вони виконуються частково відповідно до глави 5 цієї Інструкції.
Якщо на рахунку платника коштів немає і протягом операційного часу кошти на його рахунок не надходили, то після закінчення операційного часу ці платіжні вимоги повертаються без виконання згідно з пунктом 2.18 цієї глави.
Згідно із п. 2.21. глави 2 Інстркуції № 22 платіжні вимоги, які надійшли до банку після операційного часу, банк (незалежно від наявності коштів на рахунку платника на час їх надходження) виконує наступного операційного дня. Якщо на початок наступного операційного дня на рахунку платника буде недостатньо коштів для виконання платіжних вимог, то вони цього самого дня виконуються частково відповідно до пункту 5.10 глави 5 цієї Інструкції. Якщо на його початок на рахунку платника не буде коштів для виконання платіжних вимог, то такі документи цього самого дня повертаються відповідно до пункту 2.18 цієї глави.
З наведених норм Інстркуції № 22 вбачається, що списання коштів, що знаходяться на банківському рахунку клієнта на вимогу подакового органу списуються у повному обсязі у день надходження платіжної вимоги або наступного операційного дня.
Разм з тим, норми п. 97.2. ст. 97 Податкового кодексу України передбачають використання майна платника податків, що ліквідується у черговості, визначеній відповідно до законів України. Така черговість визначена нормами ст. 112 ЦК України. Відповідно до цієї статті кредиторські вимоги подакового органу задовольняються у третю чергу.
Слід зазначити, що відповідно до п. 97.3. ст. 97 Податкового кодексу України у разі якщо внаслідок ліквідації платника податків або скасування державної реєстрації фізичної особи - підприємця частина його грошових зобов'язань чи податкового боргу залишається непогашеною у зв'язку з недостатністю майна, така частина погашається за рахунок майна засновників або учасників такого підприємства, якщо вони несуть повну або додаткову відповідальність за зобов'язаннями платника податків згідно із законом, у межах повної або додаткової відповідальності.
Суд зазначає, що норма ст. 97 Податкового кодексу України є спеціальною нормою та передбачає особливості погашення податкового боргу в разі ліквідації платника податків, не пов'язаної з банкрутством. Саме ця норма повинна застосовуватися податковим органом при погашенні податкового боргу пданика податків, що ліквідується.
Водночас, стягнення коштів з банківського рахунку, на якому акумулюються кошти ліквідуємого підприємства призводить до порушення порядку черговості задоволення вимог кредиторів, встановленої ст. 112 ЦК України, що в свою чергу, порушує приписи ст. 97 Податкового кодексу України, оскільки стягнення коштів з банківських рахунків відбувається негайно після направлення подаковим органом до банківської установи платіжної вимоги, без дотримання порядку черговості задоволення кредиторських вимог.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги податкового органу не підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 4 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем – фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Враховуючи вищевикладене та керуючись статтями 2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні позову Державній податковій інспекції у Пролетарському районі м. Донецька до Державного відкритого акціонерного товариства «Шахта імені 60 – річчя Радянської України» про стягнення з рахунків у банках, обслуговуючих Державне відкрите акціонерне товариство «Шахта імені 60 – річчя Радянської України» на суму податкового боргу в сумі 3 191 575,40 грн., у т.ч.: заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку на прибуток приватних підприємств в сумі 1 106 655,80 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку на додану вартість в сумі 437 061,01 грн., заборгованості зі сплати частини чистого прибутку (доходу) господарських організацій (державних унітарних підприємств та об'єднань), що вилучається до бюджету в сумі 1 316 920,60 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань по штрафним санкціям за порушення про патентування, за порушення норм регулювання обігу готівки в сумі 4 489,72 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з надходжень податків і зборів, які справлялись до 01.01.2011р. (відрахування на геологорозвідувальні роботи) в сумі 10 077,53 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку на доходи найманих працівників в сумі 7 261,42 грн. та податку на доходи фізичних осіб (для відображення показників податкової звітності) в сумі 14 713,34 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань з податку з власників наземних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів в сумі 5 770,31 грн., заборгованості зі сплати податкових зобов'язань із земельного податку з юридичних осіб в сумі 1 836,04 грн., заборгованості з плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення в сумі 167,75 грн., заборгованості зі сплати надходжень від викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря в сумі 113 000,66 грн., заборгованості зі сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища в сумі 901 621,22 грн. – відмовити.
Вступна та резолютивна частини постанови прийняті у нарадчій кімнаті та проголошені у судовому засіданні 17 жовтня 2011 року. Постанова у повному обсязі складена 21 жовтня 2011 року.
У разі подання апеляційної скарги, постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили постановою за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі відкладення складання постанови у повному обсязі, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною 4 статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Абдукадирова К.Е.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2011 |
Оприлюднено | 23.01.2012 |
Номер документу | 20954534 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Абдукадирова К.Е.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні