Постанова
від 01.11.2011 по справі 2а-2000/11/1070
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІ СТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 листопада 2011 року 2а-2000/11/1070

Київський окружний адмі ністративний суд в складі:

головуючого - судді Щавінського В.Р.

при секретарі судового зас ідання - Талалакіну С.М.

за участю прокурора, розгля нувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві адмініст ративну справу

за позовом Прокурора Ма карівського району Київсько ї області в інтересах держав и в особі Головного управлін ня Держкомзему в Київськ ій області

до Макарівської районн ої державної адміністрації К иївської області, Товариства з обмеженою відповідальніст ю „Євробудальянс”

про визнання незаконни м та скасування розпорядженн я Макарівської районної держ авної адміністрації від 12.12.2007 р . №5223 „Про передачу у власність ТОВ „Євробудальянс” земельн их ділянок, цільове використ ання яких змінюється в межах Макарівської селищної ради” та визнання недійсними держ аних актів на право приватно ї власності на земельні діля нки, -

в с т а н о в и в:

Прокурор Макарівського району Київської області в і нтересах держави в особі Гол овного управління Держком зему в Київській області зв ернувся до суду з позовом до М акарівської районної держав ної адміністрації Київської області, Товариства з обмеже ною відповідальністю „Євроб удальянс” з вимогами:

- визнати незаконним т а скасувати розпорядження Ма карівської районної державн ої адміністрації від 12.12.2007 р. №5223 „Про передачу у власність ТО В „Євробудальянс” земельних ділянок, цільове використан ня яких змінюється в межах Ма карівської селищної ради”;

- визнати недійсним де ржавний акт серії ЯЖ №021746 на пр аво власності на земельну ді лянку площею 27,3676 га. для садівн ицтва в адміністративних меж ах Макарівської селищної рад и, кадастровий номер земельн ої ділянки 3222755100:00:016:0037, виданий 18.01.200 8 р. ТОВ „Євробудальянс” та зар еєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів н а право власності на землю та на право постійного користу вання землею, договорів орен ди землі за №020833360002, та скасувати його державну реєстрацію;

- визнати недійсним де ржавний акт серії ЯЖ №021747 на пр аво власності на земельну ді лянку площею 33,5273 га. для садівн ицтва в адміністративних меж ах Макарівської селищної рад и, кадастровий номер земельн ої ділянки 3222755100:00:016:0038, виданий 18.01.2 008 р. ТОВ „Євробудальянс” та за реєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів направо власності на землю т а на право постійного корист ування землею, договорів оре нди землі за №020833360001, та скасуват и його державну реєстрацію.

В обґрунтування своїх вимо г вказує, що проведеною проку ратурою Макарівського район у Київської області перевірк ою додержання вимог земельно го законодавства при прийнят ті розпорядження та рішень м ісцевими державними адмініс траціями, органами місцевого самоврядування встановлено , що розпорядженням виконуюч ого обов' язки голови Макарі вської районної державної ад міністрації Київської облас ті Горбиком В.М. 12.12.2007 р. за №522 3 затверджено технічну докум ентацію землеустрою щодо змі ни функціонального використ ання земельної ділянки площе ю 60,8951 га в межах Макарівської с елищної ради з ведення особи стого селянського господарс тва на землі для ведення саді вництва ТОВ „Євробудальянс” .

Прокурор вважає, що вказане розпорядження суперечить ви могам чинного законодавства та підлягає скасуванню.

У судових засіданнях проку рор підтвердив обставини, ви кладені у позовній заяві, поз овні вимоги підтримав, проси в їх задовольнити.

Відповідач - Макарівська Р ДА Київської області проти п озову заперечував свої запер ечення мотивує тим, що згідно ст. 19 Земельного кодексу Укра їни встановлений вичерпаний перелік категорій земель Ук раїни за основним цільовим п ризначенням. Земельним закон одавством чітко визначено, д ля чого землі тієї чи іншої к атегорії можуть використову ватись (види користування).

Вказує, що ст. 78 Земельного ко дексу України визначено, що п раво на землю - це право волод іти, користуватися і розпоря джатися земельними ділянкам и.

Одним із обмежень щодо вико ристання земельної ділянки З емельний кодекс України визн ачає використання земельно ї ділянки в межах категорії ц ільового призначення.

Якщо власник бажає викорис товувати земельну ділянку по за межами, які визначені для в ідповідної категорії цільов ого призначення, Земельний к одекс України передбачає пра во власника на зміну категор ії земельної ділянки за її ці льовим призначенням.

Постановою Кабінету Мініс трів України № 502 від 11.04.2002 року « Про затвердження Порядку змі ни цільового призначення зем ель, які перебувають у власно сті громадян або юридичних о сіб» визначено механізм змі ни цільового призначення зем ельної ділянки, яка перебува є у власності громадянина аб о юридичної особи.

Пояснює, що розпорядженням голови адміністрації від 08.09.20 07 р. №3839 надано дозвіл на зміну ц ільового використання, розпо рядженням голови адміністра ції від 12.12.2007 р. №5223 передано у вла сність земельні ділянки, ціл ьове використання яких зміню ється. При цьому цільове приз начення земельної ділянки не змінюється, а змінюється вид використання земельної діля нки в межах однієї категорії , а тому вважає, що Постанова К абінету Міністрів України ві д 11.04.2002 р. №502 не застосовується.

Отже, зміна використання зе мельної ділянки в межах кате горії не є підставою для змін и цільового призначення земе льної ділянки, в даному випад ку зміна з ведення ОСГ на земл і для ведення садівництва).

У судовому засіданні предс тавник відповідача заперечу вав проти позову та просив ві дмовити в його задоволенні.

Відповідач - ТОВ „Євробуд альянс” в судове засідання н е з' явився, про дату, час та м ісце розгляду справи був пов ідомлений належним чином, пр о причини неявки суд не повід омив, відзиву на позов не нада в, будь-яких заяв чи клопотан ь про відкладення розгляду с прави не заявляв.

Заслухавши пояснення прок урора, представника відповід ача, дослідивши матеріали сп рави, суд вважає, що позовні ви моги не підлягають задоволен ню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ „Євробудальянс” було подано заяву до Макарів ської РДА Київської області про зміну цільового використ ання земельних ділянок площе ю 60,8949 га, які належать підприєм ству на праві приватної влас ності згідно державних актів на праві власності на землю с ерії ЯД №677583, 677582, для ведення осо бистого селянського господа рства, в землі для ведення сад івництва.

Розглянувши заяву ТОВ „Євр обудальянс” Макарівська РДА Київської області винесла р озпорядження від 08.09.2007 р. №3839 „Пр о надання дозволу на розробк у технічної документації щод о зміни цільового використан ня земельної ділянки ТОВ „Єв робудальянс” для ведення са дівництва в межах Макарівськ ої селищної ради”.

Цим розпорядженням надано дозвіл на проведення робіт п о розробці технічної докумен тації щодо зміни цільового в икористання земельних ділян ок площею 60,8949 га, які належать ТОВ „Євробудальянс” на праві власності, для ведення особи стого селянського господарс тва в землі для ведення садів ництва в межах Макарівської селищної ради.

Судом встановлено, що управ ління земельних ресурсів у М акарівському районі Київськ ої області звернулось із лис том до Макарівської РДА Київ ської області щодо зміни ціл ьового використання земельн их ділянок з ведення особист ого селянського господарств а в землі для ведення індивід уального садівництва ТОВ „Є вробудальянс” в межах Макарі вської селищної ради Макарів ського району Київської обла сті.

За результатами розгляду л иста Макарівською РДА Київсь кої області прийнято розпоря дження від 12.12.2007 р. №5223 „Про перед ачу у власність ТОВ „Євробуд альянс” земельних ділянок, ц ільове використання яких змі нюється в межах Макарівської селищної ради”.

Цим розпорядженням затвер джено технічну документацію землеустрою щодо зміни ціль ового використання земельни х ділянок з ведення особисто го селянського господарства на землі для ведення індивід уального садівництва ТОВ „Єв робудальянс” в межах Макарів ської селищної ради Макарівс ького району Київської облас ті;

- змінено цільове вико ристання земельних ділянок з агальною площею - 60,8951 га ТОВ „ Євробудальянс”, які належать йому на праві власності, із зе мель для ведення особистого селянського господарства в з емлі для ведення індивідуаль ного садівництва;

- ТОВ „Євробудальянс” , яке одержало земельні ділян ки у власність, повинне викор истовувавти їх за цільовим п ризначенням, судового дотрим уючись Земельного кодексу Ук раїни;

- надано дозвіл на виго товлення державних актів на право власності на землю ТОВ „Євробудальянс” ;

- технічну документац ію землеустрою щодо зміни ці льового використання земель них ділянок з ведення особис того селянського господарст ва в землі для ведення індиві дуального садівництва ТОВ „ Євробудальянс” в межах Макар івської селищної ради Макарі вського району Київської обл асті передано на зберігання в управління земельних ресур сів у Макарівському районі;

- управлінню земельни х ресурсів у Макарівському р айоні забезпечено в установл еному порядку належне зберіг ання технічної документації землеустрою щодо зміни ціль ового використання земельни х ділянок з ведення особисто го селянського господарства в землі для ведення індивіду ального садівництва ТОВ „Євр обудальянс”в межах Макарівс ької селищної ради Макарівсь кого району Київської област і.

Надаючи правову оцінку від носинам, що виникли між сторо нами, суд виходить з таких пол ожень законодавчих актів.

Земельні відносини регулю ються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідн о до них нормативно-правовим и актами.

Відповідно до ст. 116 Земельно го кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права кор истування земельними ділянк ами із земель державної або к омунальної власності за ріше нням органів виконавчої влад и або органів місцевого само врядування в межах їх повнов ажень, визначених цим Кодекс ом, або за результатами аукці ону.

Статтею 19 Конституції Украї ни встановлено, що правовий п орядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яки х ніхто не може бути примушен ий робити те, що не передбачен о законодавством. Органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.

Частиною 3 ст. 2 КАС України вс тановлено, що у справах щодо о скарження рішень, дій чи безд іяльності суб'єктів владних повноважень адміністративн і суди перевіряють, чи прийня ті (вчинені) вони: 1) на підставі , у межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України; 2) з ви користанням повноваження з м етою, з якою це повноваження н адано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, щ о мають значення для прийнят тя рішення (вчинення дії); 4) бе зсторонньо (неупереджено); 5) д обросовісно; 6) розсудливо; 7) з д отриманням принципу рівност і перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінац ії; 8) пропорційно, зокрема з до триманням необхідного балан су між будь-якими несприятли вими наслідками для прав, сво бод та інтересів особи і ціля ми, на досягнення яких спрямо ване це рішення (дія); 9) з урахув анням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом ро зумного строку.

Частинами 1,3 ст. 20 Земельного кодексу України встановлено , що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснює ться на підставі рішень орга нів державної влади та орган ів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважен ь. Зміна цільового призначен ня земель, які перебувають у в ласності громадян або юридич них осіб, здійснюється за іні ціативою власників земельни х ділянок у порядку, що встано влюється Кабінетом Міністрі в України.

Пунктом 2 Порядку зміни ціль ового призначення земель, як і перебувають у власності гр омадян або юридичних осіб, за твердженого Постановою Каб інету Міністрів України від 11.04.2002 р. №502, встановлено, що зміна цільового призначення земел ьної ділянки проводиться за поданням заяви (клопотання) ї ї власника до сільської, сели щної, міської ради, якщо земел ьна ділянка розташована в ме жах населеного пункту, або ра йонної держадміністрації, як що земельна ділянка розташов ана за межами населеного пун кту.

Згідно з п.8 Порядку, районна держадміністрація розгляда є подані проектні матеріали та приймає рішення про зміну цільового призначення земел ьної ділянки, яка знаходитьс я за межами населеного пункт у, якщо така зміна пов'язана з наступним використанням ціє ї ділянки для сільськогоспод арських потреб, ведення лісо вого і водного господарства, будівництва об'єктів, призна чених для обслуговування чле нів територіальних громад ра йону (шкіл, лікарень, підприєм ств торгівлі тощо).

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст. 18 ЗК Ук раїни до земель України нале жать усі землі в межах її тери торії, в тому числі острови та землі, зайняті водними об'єкт ами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий пра вовий режим.

Прокурор мотивує протипра вність дій відповідача щодо зміни функціонального призн ачення тим, що згідно з ч. 3 ст. 20 З емельного кодексу України зм іна цільового призначення зе мель, які перебувають у власн ості громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціа тивою власників земельних ді лянок у порядку, що встановлю ється Кабінетом Міністрів Ук раїни (постанова Кабінету Мі ністрів України від 11.04.2002 р. №502).

Пунктом 3 цього Порядку пере дбачено, що сільська, селищна , міська рада або районна адмі ністрація розглядає заяву (к лопотання) і в разі згоди на зм іну цільового призначення зе мельної ділянки дає дозвіл н а підготовку проекту її відв едення.

Відповідно до абз.12 ст. 1 Зако ну України “Про землеустрій” цільове призначення земельн ої ділянки - використання зем ельної ділянки за призначенн ям, визначеним на підставі до кументації із землеустрою у встановленому законодавств ом порядку. Згідно з статтею 50 Закону України “Про землеус трій” проекти землеустрою що до відведення земельних діля нок складаються у разі надан ня, передачі, вилучення (викуп у), відчуження земельних діля нок.

Порядком зміни цільового п ризначення земель, які переб увають у власності громадян або юридичних осіб, затвердж еного Постановою Кабінету М іністрів України від 11.04.2002 № 502, п ередбачено прийняття районн ою державною адміністрацією , за результатами розгляду за яви, відповідного рішення. Та ке рішення відповідачем прий нято.

Згідно з п. 2 Українського кл асифікатора цільового викор истання землі (УКЦВЗ), затверд женого Листом Держкомзему від 24.04.1998 №14-1-7/1205, землі сільсько господарського призначення класифікуються: для ведення товарного сільськогосподар ського виробництва; для веде ння особистого підсобного го сподарства, садівництва, гор одництва, сінокосіння і випа сання худоби; для ведення дос лідних і навчальних цілей, пр опаганди передового досвіду ; для ведення сільського госп одарства; для ведення підсоб ного сільського господарств а; для ведення селянського (фе рмерського) господарства; дл я традиційних народних проми слів і підприємницької діяль ності; для іншого сільського сподарського призначення.

Отже, як вбачається з Україн ського класифікатора цільов ого використання землі, до зе мель сільськогосподарськог о призначення належать землі як для ведення особистого се лянського господарства, так і для ведення індивідуальног о садівництва.

Відповідно до ч.3 ст.33 ЗК Укра їни та ст.1 Закону України “Про особисте селянське господар ство” землі особистого селян ського господарства викорис товуються для задоволення ос обистих потреб його членів ш ляхом виробництва, переробки і споживання сільськогоспод арської продукції. Згідно з ч .3 ст.35 ЗК України земельні діля нки, призначені для садівниц тва, можуть використовуватис ь для закладання багаторічни х плодових насаджень, вирощу вання сільськогосподарськи х культур, а також для зведенн я необхідних будинків, госпо дарських споруд тощо. Відпов ідно до статті 78 ЗК України пр аво власності на землю - це пра во володіти, користуватися і розпоряджатися земельними д ілянками. Власник має право в чиняти щодо свого майна будь -які дії, які не суперечать зак ону, а саме ч.2 ст.319 ЦК України. В ідповідно до ч.4 ст.373 ЦК України власник земельної ділянки м ає право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення.

Виходячи з вищезазначеног о, вбачається, що ведення особ истих селянських господарст в та ведення садівництва є сп особами функціонального вик ористання земель сільського сподарського призначення в м ежах однієї категорії. Відпо відно, при зміні використанн я земельних ділянок з веденн я особистого селянського гос подарства на ведення індивід уального садівництва не відб увається зміна її основного цільового призначення, а отж е, положення статей 20, 21 ЗК Укра їни та Постанови №502 від 11.04.2002 р. д о даних відносин не можуть бу ти застосовані.

За таких обставин суд вважа є, що прийняття відповідачем рішення про зміну функціона льного використання земельн их ділянок не може призвести до зміни їх цільового призна чення, а тому посилання проку рора про незаконність здійсн ення таких дій та необхідніс ть скасування оспорюваного р озпорядження порушує права т а законні інтереси ТОВ „Євр обудальянс” як власника земе льної ділянки, який не бажає з айматися веденням особистог о селянського господарства, а бажає використовувати нале жну йому на праві власності з емлю для ведення індивідуаль ного садівництва.

Земля, які належать на праві власності ТОВ „Євробудальян с” для ведення особистого се лянського господарства нале жать до категорії земель сіл ьськогосподарського призна чення. Слід зазначити, що і вед ення особистого селянського господарства, і ведення інди відуального садівництва нал ежать до однієї категорії зе мель, а саме до категорії земе ль сільськогосподарського п ризначення.

За таких обставин суд не пог оджується з доводами прокуро ра та позивача про порушення вимог ст.20 ЗК України при вине сенні оскаржуваного розпоря дження.

Пунктом 1.13 Інструкції про по рядок складання, видачі, реєс трації і зберігання державни х актів на право власності на земельну ділянку і право пос тійного користування земель ною ділянкою та договорів ор енди землі, затвердженої Нак азом Державного Комітету Укр аїни по земельних ресурсах 04.0 5.1999 р. №43 у редакції, чинній на ча с винесення оскаржуваного ро зпорядження, передбачено, що переоформлення правоустано вчих документів на земельні ділянки проводиться після ві дновлення меж земельної діля нки в натурі (на місцевості) та закріплення їх довгостроков ими межовими знаками встанов леного зразка за затверджено ю відповідною технічною доку ментацією.

Таким чином, технічна докум ентація із землеустрою щодо зміни функціонального викор истання земельної ділянки з ведення особистого селянськ ого господарства на ведення індивідуального садівництв а є технічною документацією із землеустрою щодо складанн я документів, що посвідчують право на земельну ділянку, як а передбачена п. і) ч.2 ст.25 Закон у України “Про землеустрій”.

Суд не погоджується з посил анням прокурора на ч.5 ст.20 ЗК Ук раїні, яким передбачено, що зе мельні ділянки сільськогосп одарського призначення вико ристовуються їх власниками а бо користувачами виключно в межах вимог щодо користуванн я землями певного виду викор истання, встановлених стаття ми 31, 33-37 цього Кодексу. Дійсно, в казаною нормою фактично вста новлено заборону на зміну ви користання земельних діляно к, наданих для ведення особис того селянського господарст ва на інші види використання . При цьому суд бере до уваги, щ о ч. 5 ст. 20 ЗК України було допов нено згідно з Законом Україн и №1702-VІ від 05.11.2009 р., тобто пізніше , ніж відповідачем було винес ено оскаржуване розпоряджен ня від 12.12.2007 р. №5223.

Враховуючи Конституційний принцип відсутності зворотн ої дії в часі законів та інших нормативно-правових актів (с т. 58 Конституції України), поло ження ч.5 ст.20 ЗК України до спір них правовідносин не можуть бути застосовані.

Крім того, суд зазначає, що р озпорядження Макарівської Р ДА Київської області про пер едачу у власність ТОВ „Євроб удальянс” земельних ділянок , цільове використання яких з мінюється в межах Макарівськ ої селищної ради за своєю пра вовою природою є індивідуаль ним актом застосування норм права (правозастосовчим акто м індивідуальної дії), який пі сля його виконання є таким, що вичерпав свою дію.

Судом установлено, що вказа не розпорядження виконано у повному обсязі, а тому воно, як адміністративний акт, що вич ерпав свою дію, не може бути ск асовано чи змінено.

Аналогічна правова позиці я наведена в рішенні Констит уційного Суду України від 16.04.20 09 р. у справі №1-9/2009 за конституці йним поданням Харківської мі ської ради щодо офіційного т лумачення положень частини д ругої статті 19, статті 144 Консти туції України, статті 25, части ни чотирнадцятої статті 46, час тин першої, десятої статті 59 З акону України “Про місцеве с амоврядування в Україні”(спр ава про скасування актів орг анів місцевого самоврядуван ня), в якому суд Конституційни й Суд України постановив, що в Конституції України закріпл ено принцип, за яким права і св ободи людини та їх гарантії в изначають зміст і спрямован ість діяльності держави, яка відповідає перед людино ю за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самовряд ування є відповідальними з а свою діяльність перед юри дичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чино м, органи місцевого самовряд ування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вно сити до них зміни, якщо від повідно до приписів цих ріш ень виникли правовідносин и, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інте ресів, і суб'єкти цих правовід носин заперечують проти їх з міни чи припинення. Це є “гара нтією стабільності суспіль них відносин”між органами мі сцевого самоврядування і гро мадянами, породжуючи у грома дян впевненість у тому, що їхн є існуюче становище не буде п огіршене прийняттям більш пі знього рішення, що узгоджуєт ься з правовою позицією, викл аденою в абзаці другому пунк ту 5 мотивувальної частини Рі шення Конституційного Суду У країни від 13 травня 1997 року №1-зп у справі щодо несумісності д епутатського мандата. Ненорм ативні правові акти органу м ісцевого самоврядування є ак тами одноразового застосува ння, вичерпують свою дію факт ом їхнього виконання, тому во ни не можуть бути скасовані ч и змінені органом місцевого самоврядування після їх вико нання.

Відповідно до статей 11, 71 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних су дах здійснюються на засадах змагальності сторін та свобо ди в наданні ними суду своїх д оказів і у доведенні перед су дом їх переконливості. Кожна сторона повинна довести ті о бставини, на яких ґрунтуютьс я її вимоги та заперечення, кр ім випадків, встановлених ст аттею 72 цього Кодексу. В адмін істративних справах про прот иправність рішень, дій чи без діяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо д оказування правомірності св ого рішення, дії чи бездіяльн ості покладається на відпові дача, якщо він заперечує прот и адміністративного позову.

Суд вважає, що оскаржуване р озпорядження прийнято на під ставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конс титуцією та законами України .

На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 9,11,69-71,94,97,158-163 КАС Укра їни, суд, -

п о с т а н о в и в:

У задоволенні адмініс тративного позову відмовити .

Постанова набирає зако нної сили після закінчення с троку подання апеляційної ск арги, якщо скаргу не було пода но в установлені строки. У раз і подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасова но, набирає законної сили піс ля повернення скарги, відмов и у відкритті апеляційного п ровадження або набрання зако нної сили рішення за наслідк ами апеляційного провадженн я.

Апеляційна скарга на поста нову суду подається до Київс ького апеляційного адмініст артивного суду через Київськ ий окружний адміністративни й суд протягом десяти днів з д ня її проголошення, а в разі пр оголошення лише вступної та резолютивної частини постан ови або прийняття постанови у письмовому провадженні - п ротягом десяти днів з дня отр имання її копії.

Суддя Щавінський В. Р.

Постанова у повному обсязі виготовлена 07 листопа да 2011 року.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2011
Оприлюднено23.01.2012
Номер документу20956558
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-2000/11/1070

Постанова від 01.11.2011

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В. Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні