Постанова
від 01.04.2011 по справі 2а-5014/10/0470
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

01.04.2011

< копія >

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 січня 2011 р. Справа № 2а-5014/10/0470

Суддя Дніпропетровс ького окружного адміністрат ивного суду Чорна В.В., одноосо бово розглянувши в порядку п исьмового провадження адмін істративну справу за позовом Товариства з обмеженою відп овідальністю «Артіс»до Держ авної податкової інспекції у Голосіївському районі м. Киє ва про визнання нечинними по даткових повідомлень-рішень № 0016371530/0 від 03.09.2009 р., № 0016371530/1 від 20.11.2009 р., № 0016371530/2 від 28.01.2010 р., № 0016371530/3 від 14.0 4.2010 р., -

в с т а н о в и в :

21 квітня 2010 року Товарис тво з обмеженою відповідальн істю «Артіс»звернулось до Дн іпропетровського окружного адміністративного суду із з азначеним адміністративним позовом.

З урахуванням заяви про уто чнення позовних вимог від 29.04.20 11 р., позовні вимоги обґрунтов ані тим, що невиїзна документ альна (камеральна) перевірка податкового розрахунку з зе мельного податку на 2009 рік Тов ариства з обмеженою відповід альністю «Артіс»проведена Д ержавною податковою інспекц ією у Голосіївському районі м. Києва з порушенням чинного законодавства. За результат ами вказаної перевірки, пода тковим органом складено акт № 779/15-30/32685615 від 30.07.2009 р., форма та висн овки якого не відповідають н ормам чинного законодавства . На підставі вказаного акту п еревірки, з урахуванням ріше нь податкового органу за рез ультатами адміністративног о оскарження, відповідачем в инесені податкові повідомле ння-рішення № 0016371530/0 від 03.03.2009 р., № 0016371530/1 від 20.11.2009 р., № 0016371530/2 від 28.01.2010 р. , № 0016371530/3 від 14.04.2010 р., які є протипра вними та підлягають скасуван ню.

Зокрема, позивач зазначив, щ о, враховуючи норми ч. 2 п. 3 Нака зу Державної податкової адмі ністрації України від 17.07.2006 р. № 416, Державна податкова інспек ція у Голосіївському районі м. Дніпропетровська мала пра во на проведення камеральної перевірки Товариства з обме женою відповідальністю «Арт іс»не пізніше 02 квітня 2009 року. Оскільки проведення вказано ї перевірки 30.07.2009 р. не має закон ного обґрунтування, то і висн овки податкового органу за р езультатами її проведення є нікчемними. Крім того, позива ч вказує на те, що форма акту п еревірки № 779/15-30/32685615 від 30.07.2009 р., скл аденого Державною податково ю інспекцією у Голосіївськом у районі м. Києва за результат ами камеральної перевірки То вариства з обмеженою відпові дальністю «Артіс», не відпов ідає вимогам п. п. 1.5, 2.4 Порядку о формлення результатів невиї зних документальних, виїзних планових та позапланових пе ревірок з питань дотримання податкового, валютного та ін шого законодавства, затвердж еного наказом Державної пода ткової адміністрації Україн и від 10.08.2005 р. № 327, а саме, не міс тить посилань на підпункти, п ункти, статті нормативно-пра вових актів, порушення яких в становлено при проведенні пе ревірки, та стало підставою д ля нарахування податкового з обов' язання. Також, позивач зазначає про невідповідніст ь винесеного податковим орга ном податкового повідомленн я-рішення № 0016371530/0 від 03.03 .2009 р. встановленій Порядком № 3 27 формі «Р», оскільки в ньому н е вказане посилання на пункт та статтю податкового та інш ого законодавства, порушення яких встановлено та відпові дно до яких був зроблений роз рахунок або перерахунок пода ткових зобов' язань, не зазн ачено, у зв' язку з чим визнач ено суму податкового зобов' язання (з урахуванням штрафн их санкцій), та загальну суму п латежу прописом. Крім того, в п овідомленні-рішенні № 0016371530/0 ві д 03.03.2009 р. підставою його винесе ння зазначено акт перевірки № 779/15-30/32685615 від 24.07.2009 р., в той час як ак т, що було надано Товариству з обмеженою відповідальністю «Артіс», складений 30.07.2009 р.

Щодо суті порушень, викладе них в акті перевірки, позивач зазначив, що в порушення ч. 2 ст . 6, ч. 2 ст. 8, ч. 2 ст. 19, ст. 67, п. 3 ч. 1 ст. 85, п. 1 ч. 2 ст. 92 Конституції України, с т. 9, Земельного кодексу Україн и, п. п. 35, 36 ст. 26 Закону України «П ро місцеве самоврядування в Україні»від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР, ст. ст . 1, 7, 14, 15 Закону України «Про сист ему оподаткування»від 25.06.1991 р. № 1251-ХІІ, ст. ст. 4, 6, 7 Закону України «Про плату за землю»від 30.07.1992 р . № 2535-ХІІ, ст. 21 Закону України «П ро Державний бюджет на 2009 рік »від 26.12.2008 р. № 835-VI, податковим орг аном неправомірно зроблено в исновок про необхідність под ання платником податку уточн еного податкового розрахунк у з земельного податку на 2009 рі к, та донараховано податкове зобов' язання з земельного податку за квітень-червень 2009 року на підставі нормативно го акту органу місцевого сам оврядування, до повноважень якого не входить внесення зм ін до ставок земельного пода тку, порядку його обчислення та сплати. Також, позивач звер тає увагу на те, що рішення Киї вської міської ради від 25.12.2008 ро ку № 944/944 в частині визначення р озміру земельного податку шл яхом відсилання до ст. 21 Закон у України «Про оренду землі» суперечить також і цьому зак ону, оскільки вказане рішенн я дію Закону України «Про оре нду землі»розповсюджує на ві дносини, регулювання яких вк азаний нормативний акт не зд ійснює, та на коло осіб, які не є учасниками орендних відно син.

Відповідачем в особі засту пника начальника Державної п одаткової інспекції у Голосі ївському районі м. Києва нада ні письмові заперечення, у як их він просить відмовити у за доволенні адміністративног о позову Товариства з обмеже ною відповідальністю «Артіс », посилаючись на наступне. Ві дповідно до положень ст. ст. 2, 5, ч. 1 ст. 7, ст. 27 Закону України «Пр о плату за землю», Товариство з обмеженою відповідальніст ю «Артіс»мало сплатити до де ржавного бюджету земельний п одаток у розмірі 1 відсотка ві д нормативної грошової варто сті належної йому земельної ділянки, розташованої за адр есою: пр. 40-річчя Жовтня, 70, м. Киї в, з врахуванням коефіцієнту індексації грошової оцінки на 2009 рік (1,152). Водночас, згідно Рі шення Київської міської ради від 25.12.2008 р. № 944/944 «Про регулюванн я питання користування земел ьними ділянками в м. Києві», з 01.04.2009 р. земельний податок за зе мельні ділянки, які використ овуються суб' єктами господ арської діяльності, але прав о власності на які або право о ренди в установленому законо давством порядку не оформлен о (не переоформлено), справляє ться в розмірі мінімальної р ічної орендної плати за земе льні ділянки, встановленої с т. 21 Закону України від 06.10.1998 р. № 161-ХIV «Про оренду землі», а сам е 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Та ким чином, враховуючи те, що зг ідно ст. 144 Конституції Україн и, п. п. 34, 35 ст. 26 Закону України «П ро місцеве самоврядування»К иївська міська рада наділена повноваженням встановлюват и ставку земельного податку, податковий орган стверджує про правомірність донарахув ання Товариству з обмеженою відповідальністю «Артіс»по даткових зобов' язань з земе льного податку в сумі 93 253 грн. 14 коп. на підставі Рішення Київ ської міської ради від 25.12.2008 р. № 944/944.

В судовому засіданні предс тавник позивача за довіреніс тю ОСОБА_3 заявлені позовн і вимоги підтримав, посилаюч ись на обставини, викладені у позовній заяві. 20.01.2011 року, післ я оголошення судом перерви п еред судовими дебатами, ним п одана заява про подальший ро згляд справи без його участі .

Від відповідача в особі зас тупника начальника Державно ї податкової інспекції в Гол осіївському районі м. Києва ОСОБА_2 надійшло клопотанн я про розгляд справи без учас ті його представника, а також письмові заперечення, з урах уванням яких, відповідач про сив у задоволенні позову Тов ариства з обмеженою відповід альністю «Артіс»відмовити.

За викладених вище обстави н, у відповідності до ч. 6 ст. 128 Ко дексу адміністративного суд очинства України, розгляд сп рави завершено в порядку пис ьмового провадження.

Враховуючи, що спірні право відносини виникли до набранн я законної сили Податковим к одексом України, суд розгляд ає справу з урахуванням норм законодавства, яке діяло на ч ас їх існування.

Дослідивши матеріали спра ви, судом встановлені наступ ні обставини.

Товариство з обмеженою від повідальністю «Артіс»зареє строване виконавчим комітет ом Дніпропетровської місько ї ради 25.09.2003 р.

На підставі договору купів лі-продажу частини майнового комплексу від 07.06.2006 року, ТОВ «А ртіс»придбало у власність не рухоме майно (загальною площ ею 5 212,5 м.кв.), що знаходиться за а дресою: м. Київ, пр. 40-річчя Жовт ня, буд. 70.

Площа земельної ділянки пі д будівлями, що разом з перехо дом права власності на майно вий комплекс перейшла в факт ичне користування ТОВ «Артіс », становить 5699,28 м.кв. Нормат ивна грошова оцінка вказаної земельної ділянки на 2009 рік зг ідно витягу з технічної доку ментації №Ю-23952/2008 від 30.12.2008 р., стан овить 16189787,40 грн.

У зв' язку із використання м земельної ділянки в м. Києві , ТОВ «Артіс»знаходиться на п одатковому обліку в Державні й податковій інспекції в Гол осіївському районі м. Києва я к платник земельного податку .

30.07.2009 р. Державною податковою інспекцією у Голосіївському районі м. Києва проведено нев иїзну документальну (камерал ьну) перевірку податкового р озрахунку земельного податк у Товариства з обмеженою від повідальністю «Артіс»на 2009 рі к, за результатами якої склад ено акт № 779/15-30/32685615 від 30.07.2009 р. Перев іркою встановлено, що платни ком податків занижено земель ний податок за квітень-черве нь 2009 року на 93 253 грн. 14 коп.

На підставі вказаного акту перевірки, Державною податк овою інспекцією у Голосіївсь кому районі м. Києва винесене податкове повідомлення-ріше ння № 0016371530/0 від 03.09.2009 р., згідно яког о, Товариству з обмеженою від повідальністю «Артіс»донар аховано податкові зобов' яз ання з земельного податку за вказаний період в сумі 97 915 грн . 80 коп., з них 93 253 грн. 14 коп. - за ос новним платежем, 4 662 грн. 66 коп. - за штрафними (фінансовими) са нкціями.

Штрафні (фінансові) санкції , зазначені у вказаному подат ковому повідомленні-рішенні , застосовані на підставі п.п. 17.1.4 п. 17.1 ст. 17 Закону України «Про порядок погашення зобов' яз ань платників податків перед бюджетами та державними ціл ьовими фондами»від 21.12.2000 р. № 2181-І ІІ (далі - Закон України № 2181), з гідно якого, у разі коли контр олюючий орган самостійно дон араховує суму податкового зо бов'язання платника податків за підставами, визначеними у підпункті "в" підпункту 4.2.2 пун кту 4.2 статті 4 цього Закону, так ий платник податків зобов'яз аний (крім випадків, коли пода ткова декларація не приймаєт ься всупереч нормам цього За кону) сплатити штраф у розмір і п'яти відсотків суми донара хованого податкового зобов'я зання, але не менше одного нео податковуваного мінімуму до ходів громадян сукупно за ве сь строк недоплати, незалежн о від кількості податкових п еріодів, що минули.

Не погодившись з податкови м повідомленням-рішенням № 0016 371530/0 від 03.09.2009 р., відповідно до п.п . 5.2.2 п. 5.2 ст. 5 Закону України № 2181, То вариство з обмеженою відпові дальністю «Артіс»оскаржило його в адміністративному по рядку до Державної податково ї інспекції у Голосіївському районі м. Києва, Державної под аткової адміністрації у м. Ки єві, Державної податкової ад міністрації України. Рішення ми Державної податкової інсп екції у Голосіївському район і м. Києва № 20122/10/25-011 від 20.11.2009 р., Держ авної податкової адміністра ції у м. Києві № 543/10/25-214 від 28.01.2010 р., Де ржавної податкової адмініст рації України № 3385/6/25-0215 від 09.04.2010 р. скарги платника податків зал ишені без задоволення, у зв' язку з чим відповідачем вине сені податкові повідомлення -рішення № 0016371530/1 від 20.11.2009 р., № 0016371530/2 в ід 28.01.2010 р., № 0016371530/3 від 14.04.2010 р. на ту ж с уму.

Не погодившись із зазначен ими рішеннями органів держав ної податкової служби, Товар иство з обмеженою відповідал ьністю «Артіс»звернулося до суду із зазначеним адмініст ративним позовом про визнанн я їх нечинними.

Дослідивши матеріали спра ви, проаналізувавши норми чи нного законодавства, суд при ходить до висновку про задов олення вимог позивача в повн ому обсязі, виходячи з наступ ного.

Згідно п. 1.3 Порядку оформлен ня результатів невиїзних док ументальних, виїзних планови х та позапланових перевірок з питань дотримання податков ого, валютного та іншого зако нодавства, затвердженого нак азом Державної податкової ад міністрації України від 10.08.2005 р . № 327, акт - службовий документ, я кий підтверджує факт проведе ння документальної перевірк и фінансово-господарської ді яльності платника податків і є носієм доказової інформац ії про виявлені порушення ви мог податкового, валютного т а іншого законодавства, конт роль за дотриманням якого по кладено на органи державної податкової служби.

Розділ 2 вказаного Порядку м істить вимоги щодо змісту ак ту перевірки, які не додержан і податковим органом при скл аданні акту № 779/15-30/32685615 від 30.07.2009 рок у, зокрема, у висновку вказано го акту не зазначено опису ви явлених перевіркою порушень податкового законодавства, з посиланням на підпункти, пу нкти, статті законодавчих ак тів. Тобто, описова частина ак ту взагалі відсутня (а.с. 22 - 23).

Таким чином, суд погоджуєть ся з доводами позивача про не відповідність форми акту пер евірки № 779/15-30/32685615 від 30.07.2009 р. встано вленим законодавством вимог ам.

Крім того, суд вважає обґрун тованими доводи позивача про порушення відповідачем стро ків для проведення камеральн ої перевірки. Так, відповідно до ст. 14 Закону України «Про пл ату за землю», розрахунок зем ельного податку на рік подає ться до податкового органу д о 01 лютого поточного року. ТОВ «Артіс»подало вказаний розр ахунок за 2009 рік 02.02.2009 р., що не зап еречується відповідачем. Ріш ення Київської міської ради № 944/944 від 25.12.2008 р., яким бул о збільшено ставку земельног о податку, опубліковано в газ еті «Хрещатик»№ 13 теж в лютому 2009 року. Враховуючи, що у відпо відності до ч. 2 п. 3 Наказу Держа вної податкової адміністрац ії України № 416 від 17.07.2006 р. «Про за твердження форми акта про ре зультати камеральної переві рки податкової декларації (р озрахунку) щодо окремих зага льнодержавних і місцевих под атків і зборів», камеральні п еревірки податкових розраху нків щодо земельного податку , орендної плати за землі держ авної і комунальної власност і та фіксованого сільськогос подарського податку проводя ться посадовими особами орга нів державної податкової слу жби протягом 60 календарних дн ів, наступних за останнім дне м граничного строку подання таких декларацій (розрахункі в), базовий податковий період для яких дорівнює календарн ому кварталу (півріччю, року), відповідач мав провести каме ральну перевірку поданого ТО В «Артіс»розрахунку земельн ого податку не пізніше квітн я 2009 року. Натомість, камеральн а перевірка проведена відпов ідачем в липні 2009 р., тобто чере з 5 місяців після подання пози вачем розрахунку, що є поруше нням встановлених граничних термінів для її проведення.

Доводи позивача щодо помил кового посилання у оскаржува ному повідомленні-рішенні № 0016371530/0 від 03.09.2009 р. на дату акту пер евірки № 779/15-30/32685615 - 24.07.2009 р. замість 30. 07.2009 р., також знайшли своє підтв ердження. Крім того, у зазначе ному рішенні вказані лише но рми законодавства, на підста ві яких податковим органом н араховані штрафні (фінансові ) санкції (п.п. 17.1.4 п. 17.1 ст. 17 ЗУ № 2181), і не зазначені норми законодав ства, за якими здійснено дона рахування основних зобов' я зань (а.с. 24).

Крім зазначених вище поруш ень, допущених відповідачем при проведенні перевірки, оф ормленні акту за її результа тами, та при винесенні податк ового повідомлення-рішення, суд дійшов висновку про непр авомірність дій Державної по даткової інспекції у Голосії вському районі м. Києва при на рахуванні ТОВ «Артіс»податк ового зобов' язання з земель ного податку, оскільки зазна чені дії не відповідають нор мам чинного законодавства.

Так, відповідно до п.3 ч.1 ст. 9 З акону України "Про систему оп одаткування" №1251 від 25.06.1991 р., плат ники податків і зборів (обов' язкових платежів) зобов' яза ні сплачувати належні суми п одатків і зборів у встановле ні законами терміни.

Згідно ст. 206 Земельного коде ксу України, використання зе млі в Україні є платним. Об' є ктом плати за землю є земельн а ділянка. Плата за землю спра вляється відповідно до закон у.

Статтею 2 Закону України «Пр о плату за землю»передбачено , що використання землі в Укра їні є платним. Плата за землю с правляється у вигляді земель ного податку або орендної пл ати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. З а земельні ділянки, надані в о ренду, справляється орендна плата. Власники земельних ді лянок, земельних часток (паїв ) та землекористувачі, крім ор ендарів та інвесторів-учасни ків угоди про розподіл проду кції, сплачують земельний по даток.

Згідно ст. 4 вказаного Закон у, ставки земельного податку , порядок обчислення і сплати земельного податку не можут ь встановлюватись або змінюв атись іншими законодавчими а ктами, крім цього Закону. Змін и і доповнення до цього Закон у вносяться не пізніше ніж за три місяці до початку нового бюджетного року і набирають чинності з початку нового бю джетного року.

Статтею 7 Закону України «Пр о плату за землю»встановлена загальна ставка земельного податку з земель, грошову оці нку яких визначено, яка дорів нює одному відсотку.

Ставки земельного податку за земельні ділянки (за винят ком сільськогосподарських у гідь), де не встановлена грошо ва оцінка, диференціюють та з атверджують відповідні сіль ські, селищні, міські ради із с ередніх ставок податку, функ ціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки, але не вище ніж у два рази від середніх ставок под атку з урахуванням коефіцієн тів, встановлених другою і тр етьою цієї статті (вказана по зиція висловлена Державною п одатковою адміністрацією Ук раїни в листі від 13.01.2009 р. № 374/7/15-0717 «Про індексацію ставок земельного податку та грошо вої оцінки землі у 2009 році»).

Згідно ч. 2 ст. 63 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2009 рік»від 26.12.2008 р. № 835-VI, по зе млях населених пунктів, грош ову оцінку яких проведено і у точнено станом на 01.01.2009 р., засто совуються ставки земельного податку, встановлені ст. 6, ч. 1 с т. 7 Закону України «Про плату за землю».

Згідно ст. 14 Закону України « Про плату за землю», платники земельного податку, а також о рендної плати за земельні ді лянки державної або комуналь ної власності (крім громадян ) самостійно обчислюють суму земельного податку та оренд ної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному о ргану державної податкової с лужби за місцезнаходженням з емельної ділянки податкову д екларацію на поточний рік за формою, встановленою центра льним податковим органом, з р озбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Поданн я такої декларації звільняє від обов'язку подання щоміся чних декларацій.

Відповідно до ст. 17 Закону Ук раїни "Про плату за землю" №2535 в ід 03.07.1992 року, податкове зобов' язання по земельному податку , також по орендній платі за зе млі державної і комунальної власності, визначене у подат ковій декларації на поточний рік, сплачується рівними час тками власниками та землекор истувачами земельних діляно к за місцезнаходженням земел ьної ділянки за базовий (звіт ній період), який дорівнює кал ендарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, н аступних за останнім календа рним днем звітного (податков ого) місяця.

Відповідно до ст. 23 Закону Ук раїни «Про плату за землю», гр ошова оцінка земельної ділян ки проводиться Державним ком ітетом України по земельних ресурсах за методикою, затве рдженою Кабінетом Міністрів України. Грошова оцінка земе льної ділянки щороку станом на 01 січня уточнюється на коеф іцієнт індексації, порядок п роведення якої затверджуєть ся Кабінетом Міністрів Украї ни.

Відповідно до п. 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 р. № 783 «Про проведення і ндексації грошової оцінки зе мель», Державний комітет Укр аїни із земельних ресурсів л истом від 09.01.2009 р. № 14/22/6/87 повідомив , що нормативну грошову оцінк у земель станом на 01.01.2009 р. за 2008 рі к необхідно індексувати на к оефіцієнт індексації 1,152, який розраховано, виходячи з сере дньорічного індексу інфляці ї на 2008 рік - 125,2 відсотки (лист Д ержавної податкової адмініс трації України від 13.01.2009 р. № 374/7/15-07 17).

Відповідно до витягу з техн ічної документації № Ю-23952/2008, То вариство з обмеженою відпові дальністю «Артіс»є користув ачем земельної ділянки загал ьною площею 5 699, 28 кв. м., яка розта шована за адресою: пр. 40-річчя Ж овтня, 70, м. Київ, кадастровий но мер 8000000000:79:221:0001. Нормативна грошов а оцінка вказаної земельної ділянки на 2008 рік становила 16 189 787 грн. 40 коп. (а.с. 12). Враховуючи по ложення п. 3 Постанови Кабінет у Міністрів України від 12.05.2000 р. № 783, нормативна грошова оцінк а земельної ділянки, що належ ить Товариству з обмеженою в ідповідальністю «Артіс», на 2009 рік становить 18 650 635 грн. 08 коп.

Відповідно до ст. 14 Закону Ук раїни «Про плату за землю», То вариство з обмеженою відпові дальністю «Артіс» 02.02.2009 р. подал о до Державної податкової ін спекції у Голосіївському рай оні м. Києва податковий розра хунок земельного податку на 2009 рік, у якому самостійно визн ачило зобов' язання з вказан ого податку в сумі 186 506 грн. 35 коп . (1 відсоток від суми норма тивної грошової оцінки на 2009 р ік), в тому числі: за січень-лис топад - по 15 542 грн. 19 коп., за груд ень - 15 542 грн. 26 коп. (а.с. 13).

Розрахунок земельного под атку відповідає ставці земел ьного податку, визначеній за коном.

Натомість, висновки акту пе ревірки № 779/15-30/32685615 від 30.07.2009 р. не ві дповідають нормам законодав ства України, оскільки вони ґ рунтуються на рішенні Київсь кої міської ради, від 25.12.2008 р. № 944/9 44, прийнятому без наявної на т е компетенції органу місцево го самоврядування.

Так, відповідно до ст. 1 Закон у України «Про систему опода ткування», встановлення і ск асування податків і зборів (о бов'язкових платежів) до бюдж етів та державних цільових ф ондів, а також пільг їх платни кам здійснюються Верховною Радою України, Верховною Радою Автономної Респуб ліки Крим і сільськими, селищ ними, міськими радами відпов ідно до цього Закону, інших за конів України про оподаткува ння. Ставки, механізм справля ння податків і зборів (обов'яз кових платежів), а також пільг и щодо оподаткування не можу ть встановлюватися або зміню ватися іншими законами Украї ни, крім законів про оподатку вання.

Ставки податків і зборів (об ов'язкових платежів) встанов люються Верховною Радою України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим і сільськими, селищними, місь кими радами відповідно до за конів України про оподаткува ння і не змінюються протягом бюджетного року (ст. 7 Закону У країни «Про систему оподатку вання»).

Податки та збори поділяють ся на загальнодержавні та мі сцеві. Загальнодержавні пода тки і збори обов'язкові плате жі) встановлюються Верховною Радою України і справляю ться на всій території Украї ни, Місцеві податки і збори (об ов'язкові платежі), механізм с правляння та порядок їх спла ти встановлюються сільським и, селищними, міськими радами відповідно до переліку і в ме жах граничних розмірів ставо к, установлених законами Укр аїни (ст.ст. 14, 15 Закону України « Про систему оподаткування»).

В Рішенні Конституційного Суду України від 24 березня 2005 р оку N 2-рп/2005 (ч.4 ст.4 мотивувальної частини) зазначено, що відпов ідно до Конституції України кожен зобов'язаний сплачуват и податки і збори в порядку і р озмірах, встановлених законо м (частина перша статті 67); сист ема оподаткування, податки і збори встановлюються виключ но законами України (пункт 1 ча стини другої статті 92). Викона ння конституційного обов'язк у, передбаченого статтею 67 Кон ституції України, реалізуєть ся сплатою кожним податків і зборів. Встановлення систем и оподаткування, податків і з борів, їх розмірів та порядку сплати є виключною прерогат ивою закону.

В Рішенні Конституційного Суду України від 14 грудня 2000 ро ку N 15-рп/2000 (пункт З мотивувально ї частини) вказано, що право пр иймати закони, вносити до них зміни у разі, коли воно не зді йснюється безпосередньо нар одом (статті 5, 38, 69, 72 Конституції України), належить виключно Верховній Раді України (пу нкт 3 частини першої статті 85 К онституції України) і не може передаватись і органам чи по садовим особам. Закони та інш і нормативно-правові акти пр иймаються на основі Конститу ції України і повинні відпов ідати їй (частина друга статт і 8 Конституції України).

В Рішенні Конституційного Суду України від 9 жовтня 2008 ро ку N 22-рп/20083 (підпункт 3.3 пункту З м отивувальної частини) зазнач ено, що права делегування зак онодавчої функції парламент ом іншому органу влади Конст итуцією України не передбаче но.

В Рішенні Конституційного Суду України від 23 червня 2009 ро ку N 15-рп/2009 (абз. 3, 4 пункту 5 мотивув альної частини) вказано, що де легування законодавчої функ ції парламентом іншому орган у влади порушує вимоги Основ ного Закону України, згідно з яким органи законодавчої, ви конавчої та судової влади зд ійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституц ією межах і відповідно до зак онів України (частина 2 статті 6), а органи державної влади та органи місцевого самоврядув ання, їх посадові особи зобов ' язані діяти лише на підста ві, в межах повноважень та у сп осіб, що передбачені Констит уцією та законами України (ча стина друга статті 19).

Отже, відповідно до констит уційних положень, право вста новлювати (скасовувати) зага льнодержавні податки і збори (обов'язкові платежі) належит ь до законодавчих повноважен ь Верховної Ради України . Це виключне повноваження пе редбачає і право парламенту визначати всі елементи право вого механізму регулювання п одатків і зборів (обов'язкови х платежів), у тому числі подат кову ставку (розмір податку н а одиницю оподаткування) та с троки справляння податку.

Таким чином, органи місцево го самоврядування мають прав о встановлювати ставки земел ьного податку лише за корист ування тими земельними ділян ками, нормативно-грошову оці нку яких не проведено, виходя чи із встановленого законода вчо розміру земельного подат ку для земель, нормативно-гро шову оцінку яких не проведен о.

Законодавство України не п ередбачає право органів місц евого самоврядування змінюв ати розмір земельного податк у за користування земельною ділянкою, грошову оцінку яко ї проведено, або вводити нові форми плати за землю, або підс тави її справляння.

Незважаючи на це, Київською міською радою прийнято ріше ння «Про врегулювання питанн я користування земельними ді лянками в м. Києві»від 25.12.2008 р. № 9 44/944, яким встановлено, що з 01.04.2009 р . плата за земельні ділянки…, я кі використовуються суб' єк тами господарської діяльнос ті, але право на які, або право оренди яких в установленому законодавством порядку не о формлено (не переоформлено), с правляється в розмірі мініма льної річної орендної плати за земельні ділянки, встанов леної ст. 21 Закону України «Пр о оренду землі». Підпунктом 3.3 п. 3 вказаного рішення було пе редбачено, що фізичним і юрид ичним особам, які уклали дого вори оренди з Київською місь кою радою до 22.05.2008 р. і розмір пла ти за землю яких становить ме нше 3-х відсотків від норматив ної грошової оцінки земельни х ділянок, необхідно звернут ися з пропозиціями про внесе ння змін до договорів оренди земельних ділянок в частині приведення розмірів орендно ї плати у відповідність до по ложень законодавства.

На виконання цього рішення , ДПІ у Голосіївському районі м. Києва направила на адресу Т ОВ «Артіс»лист від 12.06.2009 р. за 3 9154/ 10/15-322 «Про плату за землю», яким запропонувала подати уточню ючий розрахунок земельного п одатку за 2009 рік, починаючи з 01.04 .2009 р., виходячи з 3-х відсотків ві д нормативної грошової оцінк и земельної ділянки (а.с. 17).

У відповідь на вказаний лис т, ТОВ «Артіс»листом від 14.07.2009 р . за вих. № 99 повідомило податко вий орган про невідповідніст ь викладених в ньому вимог ви могам Закону України «Про пл ату за землю», яким встановле но ставки земельного податку (а.с. 18 - 20).

Відповідно, уточнюючий роз рахунок позивачем наданий не був. Щодо відсутності підста в для його подання, ТОВ «Артіс »посилається на те, що, у відпо відності до п. 5 Порядку поданн я податкового розрахунку зем ельного податку, затверджено го Наказом ДПА України № 434 від 26.10.2001 р., необхідність подання у точнюючого розрахунку земел ьного податку може бути викл икана виключно зміною протяг ом року грошової оцінки земл і, функціонального використа ння землі, настання іншої змі ни чи виявлення помилок, що зм інюють суму земельного подат ку за звітний період.

Суд погоджується з доводам и позивача з цього приводу, ос кільки передбачені Порядком зміни станом на час прийнятт я оскаржуваного повідомленн я-рішення, не відбулися, тому і підстав для подання уточнюю чого розрахунку у підприємст ва не було.

Крім того, постановою Шевче нківського районного суду м. Києва від 15.02.2010 р. по справі № 2а-341 7/09, пункт 2 Рішення Київської мі ської ради «Про врегулювання питання користування земель ними ділянками в м. Києві»від 25.12.2008 р. № 944/944, яким встановлено, що з 01.04.2009 р. плата за земельні діля нки…, які використовуються с уб' єктами господарської ді яльності, але право на які, або право оренди яких в установл еному законодавством порядк у не оформлено (не переоформл ено) справляється в розмірі м інімальної річної орендної п лати за земельні ділянки, вст ановленої ст. 21 Закону України «Про оренду землі», визнано п ротиправним з моменту прийня ття, та скасовано.

Отже, Рішення Київської міс ької ради «Про врегулювання питання користування земель ними ділянками в м. Києві»від 25.12.2008 р. № 944/944 суперечить Констит уції України, ст. ст. 4, 7 Закону У країни «Про плату за землю», ч . 2 ст. 63 Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2009 рі к», та не може бути підставою д ля зміни ставки земельного п одатку по землях, грошову оці нку яких проведено, яка визна чена Законом.

Аналогічної позиції дотри мується Державний комітет Ук раїни з питань регуляторної політики та підприємництва, який листом від 06.10.2009 р. за № 12039 у в ідповідь на запит ТОВ «Артіс »від 10.09.2009 р. повідомив, що Рішен ня № 944 в частині встановлення плати за землю у м. Києві не ві дповідає ст. 19 Конституції Ук раїни, ст. ст. 4, 7 Закону України «Про плату за землю», ч. 2 ст. 21 За кону України «Про оренду зем лі», та повідомив, що звернувс я з цього приводу до прокурат ури м. Києва щодо внесення про тесту на рішення № 944, а також пр о позитивний розгляд даного питання прокуратурою м. Києв а.

Відтак, висновки Державної податкової інспекції у Голо сіївському районі м. Києва, ви кладені у акті перевірки 779/15-30/32 685615 від 30.07.2009 р., не мають законода вчого обґрунтування, а винес ені на підставі нього податк ові повідомлення-рішення № 0016371530/0 від 03.09.2009 р., № 001637 1530/1 від 20.11.2009 р., № 0016371530/2 від 28.01.2010 р., № 00163715 30/3 від 14.04.2010 р. є неправомірними, т а підлягають скасуванню.

Таким чином суд приходить д о висновку про задоволення а дміністративного позову Тов ариства з обмеженою відповід альністю «Артіс» у повному о бсязі.

Згідно ст. 94 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни, якщо судове рішення ухва лене на користь сторони, яка н е є суб'єктом владних повнова жень, суд присуджує всі здійс нені нею документально підтв ерджені судові витрати з Дер жавного бюджету України (або відповідного місцевого бюдж ету, якщо іншою стороною був о рган місцевого самоврядуван ня, його посадова чи службова особа).

Матеріалами справи підтве рджено, що ТОВ «Артіс»при зве рненні до суду з даним адміні стративним позовом сплатило судовий збір у розмірі 3 грн. 40 коп.

Керуючись ч. 6 ст. 128, ст. ст. 160-162, 167 К одексу адміністративного су дочинства України, суд, -

п о с т а н о в и в :

Адміністративний поз ов Товариства з обмеженою ві дповідальністю «Артіс» - за довольнити повністю.

Скасувати податкові повід омлення-рішення Державної по даткової інспекції у Голосії вському районі м. Києва № 0016371530/0 в ід 03.09.2009 р., № 0016371530/1 від 20.11.2009 р., № 0016371530/2 ві д 28.01.2010 р., № 0016371530/3 від 14.04.2010 р.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь Товар иства з обмеженою відповідал ьністю «Артіс» 3 грн. 40 коп. (три гривні сорок копійок) судово го збору.

Постанова суду може бути о скаржена до Дніпропетровськ ого апеляційного адміністра тивного суду шляхом подання апеляційної скарги через Дні пропетровський окружний адм іністративний суд з одночасн им направленням копії апеляц ійної скарги особою, яка її по дає, до суду апеляційної інст анції.

Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня проголошення постано ви. Якщо судом у відповідност і до частини 3 статті 160 КАС Укра їни було проголошено вступн у та резолютивну частину пос танови, а також в разі прийнят тя постанови у письмовому пр овадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти д нів з дня отримання копії пос танови.

Суддя В.В.Чорна

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.04.2011
Оприлюднено31.01.2012
Номер документу21067456
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-5014/10/0470

Ухвала від 27.04.2010

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Чорна Валерія Вікторовна

Ухвала від 14.08.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Острович С.Е.

Постанова від 01.04.2011

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Чорна Валерія Вікторовна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні