Донецький окружний ад міністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 січня 2012 р. Справа № 2а/0570/23761/2011
Донецький окружний адм іністративний суд у складі к олегії суддів:
головуючого - судді Зінченк а О.В.,
суддів - Чернової О.В., Хрис тофорова А.В.,
при секретарі судового зас ідання Паращевіній О.О.,
з участю представників:
позивача - Цителашвілі Л .Г.,
відповідача - не з' явили сь,
третьої особи - Думчевої І.М.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом Дон ецького обласного благодійн ого фонду «Україна-Георгія»д о Міністерства охорони здоро в' я України, третя особа - Д онецький обласний центр з пр офілактики та боротьби зі СН ІДом, про зобов' язання вчин ити певні дії,-
в с т а н о в и в :
У травні 2011 року Донецький о бласний благодійний фонд «Ук раїна-Георгія»(далі - позива ч) звернувся до суду з адмініс тративним позовом до Міністе рства охорони здоров' я Укра їни (далі - відповідач або МО З України), третя особа - Донец ький обласний центр з профіл актики та боротьби зі СНІДом , про зобов' язання Міністер ство охорони здоров' я Украї ни виділити чи надати Донець кому обласному центру з проф ілактики та боротьби зі СНІД ом необхідну кількість ліків , зазначених в переліку антир етровірусних препаратів для надання медичної допомоги В ІЛ - інфікованим та хворим н а СНІД особам Донецької обла сті.
В обґрунтування свої позов них вимог позивач посилаєтьс я на те, що згідно листа Головн ого управління охорони здоро в' я Донецької обласної держ авної адміністрації від 15.04.2011 р оку № 01/11 - 702 в Донецькій област і склалася така ситуація, кол и людина, яка хвора на СНІД не отримує з боку держави антир етровірусні препарати, а сам хворий не може самостійно ку пити такі ліки, оскільки їх не має у вільному продажу.
Позивач зазначає, що така бе здіяльність з боку Міністерс тва охорони здоров' я Україн и, яка не забезпечує наданням необхідної кількості ліків Донецький обласний центр з п рофілактики та боротьби зі С НІДом, є навмисним позбавлен ням права на охорону здоров' я та життя людей, які хворі на СНІД, тому що їм вчасно не приз начається АРВ - терапія, а це призводить до неминучої сме рті людини, хворої на СНІД. Так ож позивач у своїх позовних в имогах звертає увагу на те, що багато ВІЛ - інфікованих та хворих на СНІД осіб, у зв' язк у з небажанням розголошення своєї хвороби, не можуть особ исто чи колективно звернутис я до прокуратури або до суду д ля захисту свого невід' ємно го права на охорону здоров' я та життя.
Зважаючи на повідомлені об ставини, позивач просив суд з обов' язати Міністерство ох орони здоров' я України виді лити чи надати Донецькому об ласному центру з профілактик и та боротьби зі СНІДом необх ідну кількість ліків, зазнач ених в переліку антиретровір усних препаратів для надання медичної допомоги ВІЛ - інф ікованим та хворим на СНІД ос обам Донецької області.
Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримав, просив суд задо вольнити позовні вимоги у по вному обсязі.
18.01.2012 року через канцелярію Д онецького окружного адмініс тративного суду від відповід ача надійшли заперечення про ти позову (арк. справи 107-109), в яки х відповідач просив розгляну ти справу за відсутності йог о представника та просив у за доволенні позову відмовити у повному обсязі, з огляду на бе зпідставність заявлених поз овних вимог.
Також відповідач в запереч еннях зазначив, що відповідн о до пункту 2 ч. 1 ст. 15 Закону Укра їни «Про внесення змін до Зак ону України «Про запобігання захворюванню на синдром наб утого імунодефіциту (СНІД) та соціальний захист населення »від 23.12.2010 року № 2861-VI, люди, які жив уть з ВІЛ, мають право на безоп латне забезпечення антиретр овірусними препаратами та лі карськими засобами для лікув ання опортуністичних інфекц ій у порядку, встановленому ц ентральним органом виконав чої влади у галузі охорони зд оров'я.
Доступ до профілактики ВІЛ -інфекції, лікування, догляду та підтримки ВІЛ-інфіковани х і хворих на СНІД в Україні ре гламентується Загальнодерж авною програмою забезпеченн я профілактики ВІЛ-інфекції, лікування, догляду та підтри мки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД на 2009-2013 роки, яка затвер джена Законом України від 19.02.20 09 року № 1026-VI.
На 2011 рік Програмою затвердж ено видатки в обсязі 436 176,8 тис. г рн. Однак, Законом України «Пр о Державний бюджет України н а 2011 рік»за бюджетною програм ою «Забезпечення медичних за ходів по боротьби з туберкул ьозом, профілактики та лікув ання СНІДу, лікування онколо гічних хворих»КПКВК 2301370 перед бачено кошти в обсязі 215 483,8 тис г рн., що складає 49,4% від потреби. О тже, недофінансування Програ ми складає 220 692,95 тис. грн., тобто 50,5%.
В межах затверджених видат ків за кошти Державного бюдж ету протягом 2011 року, згідно Ко мплексного плану розширення доступу населення до профіл актики ВІЛ-інфекції, діагнос тики, лікування, догляду та пі дтримки хворих на ВІЛ-інфекц ію/СНІД в Україні в II - IV кварт алі 2011 року - І кварталі 2012 року, з атвердженого наказом Мініст ерства охорони здоров' я Укр аїни від 20.05.2011 року № 303, можливо з абезпечити антиретровірусн ою терапією 21 397 ВІЛ-інфіковани х в цілому по Україні, по Донец ькій області - 3409 ВІЛ-інфікован их.
За даними звітної форми № 56 (з віт про надання АРТ ВІЛ-інфік ованим та хворим на СНІД) в зак ладах охорони здоров'я Мініс терства охорони здоров' я Ук раїни та АМН України, станом н а 01.07.2011 року загальна потреба в АРТ серед осіб, які перебуваю ть під активним диспансерним спостереженням та зареєстро вані в системі моніторингу л ікування ВІЛ/СНІДу, складає 32 741 осіб, очікують АРТ (потребую ть, але не отримують АРТ) 8 330 осі б, з них 8 227 дорослих (старші 15 ро ків) та 103 дитини (віком 0-14 років включно).
Для забезпечення доступу д о антиретровірусної терапії ВІЛ-інфікованих та хворих на СНІД, які потребують, але не о тримують відповідне лікуван ня через брак коштів, Міністе рство охорони здоров' я Укра їни неодноразово зверталось до Кабінету Міністрів Украї ни щодо вирішення питання до даткового відділення з держа вного бюджету України на 2011 рі к коштів в обсязі 82 625, 530 тис. грн. на закупівлю антиретровірус них препаратів. Кабінет Міні стрів України листом від 01.08.2011 р оку № 37083/1/1-11 дав доручення Мініс терству фінансів України роз глянути порушене Міністерст вом охорони здоров' я Україн и питання та про результати п роінформувати Кабінет Мініс трів України та Міністерство охорони здоров' я України.
Листом від 29.08.2011 року № 31-07320-3-8/5770 Мі ністерство фінансів України проінформувало Міністерств о охорони здоров' я України, що дане питання буде вирішув атись у разі внесення змін до Закону України «Про державн ий бюджет України на 2011 рік»у п орядку, визначеному ст. 52 Бюдж етного кодексу України, з ура хуванням збалансування цих в идатків з наявними бюджетним и ресурсами.
За результатами проведенн я в листопаді 2011 року конкурсн их торгів на виконання прогр ами КПКВК 2301370 Міністерством ох орони здоров' я Україні 09.12.2011 р оку було укладено договір пр о закупівлю лікарських преп аратів в кількості 11 866 440 один иць на загальну суму 48 889 732, 80 грн . Розподіл зазначених препар атів відбуватиметься в поряд ку, визначеному законодавств ом та відповідно до заявок ре гіонів.
Хворі на СНІД особи в Донець кій області отримують антире тровірусні препарати, наданн я яких передбачено законодав ством, в тому же порядку, що ін ші хворі на території Україн и.
Відповідач у письмових зап ереченнях також звернув уваг у суду, що ним в межах компетен ції та фінансування виконуют ься покладені на нього функц ії в повному обсязі з урахува нням потреб всіх хворих на СН ІД на території України.
Представник третьої особи в судовому засіданні запере чувала проти задоволення поз овних вимог та пояснила, що До нецький обласний Центр з про філактики та боротьби зі СНІ Дом у 2012 році забезпечений у по вному обсязі необхідною кіль кістю ліків, зазначених в пер еліку антиретровірусних пре паратів для надання медичної допомоги ВІЛ - інфікованм т а хворим на СНІД особам.
З урахуванням положень ч. 4 с т. 128 КАС України, суд визнав за можливе розглянути справу за відсутністю представника ві дповідача.
Перевіривши матеріали спр ави, вирішивши питання чи мал и місце обставини, якими обґр унтовувалися вимоги та запер ечення, та якими доказами вон и підтверджуються, чи є інші ф актичні дані, які мають значе ння для вирішення справи, та д окази на їх підтвердження, як у правову норму належить зас тосувати до цих правовідноси н, суд приходить до висновку п ро те, що позов не підлягає зад оволенню з наступних підстав .
Донецький обласний благод ійний фонд «Україна - Геогрія »є юридичною особою, ідентиф ікаційний код 33489989, зареєстров аний виконавчим комітетом До нецької міської ради 11.04.2005 року . (арк. справи 83).
Відповідач - Міністерство охорони здоров' я України є центральним органом виконав чої влади, який здійснює повн оваження, покладені на нього відповідно до Положення про Міністерство охорони здоров ' я України, затвердженого у казом Президента України від 13.04.2011 року № 467/2011.
Згідно зазначеного Положе ння Міністерство охорони здо ров' я України є головним ор ганом у системі центральних органів виконавчої влади у ф ормуванні та забезпеченні ре алізації державної політики у сфері охорони здоров'я, форм уванні державної політики у сферах санітарного та епідем ічного благополуччя населен ня, створення, виробництва, ко нтролю якості та реалізації лікарських засобів, медичних імунобіологічних препараті в і медичних виробів, протиді ї ВІЛ-інфекції/СНІДу та іншим соціально небезпечним захво рюванням.
МОЗ України у своїй діяльно сті керується Конституцією т а законами України, актами Пр езидента України та Кабінету Міністрів України, іншими ак тами законодавства України, дорученнями Президента Укра їни, а також цим Положенням.
Основними завданнями МОЗ У країни є: формування та забез печення реалізації державно ї політики у сфері охорони зд оров'я; формування державної політики у сферах санітарно го та епідемічного благополу ччя населення, створення, вир обництва, контролю якості та реалізації лікарських засоб ів, медичних імунобіологічни х препаратів і медичних виро бів, протидії ВІЛ-інфекції/СН ІДу та іншим соціально небез печним захворюванням.
Згідно підпунктів 1, 4, 5 пункт у 4 цього ж Положення МОЗ Украї ни відповідно до покладених на нього завдань: визначає пр іоритетні напрями розвитку с фер охорони здоров'я, санітар но-епідемічного благополучч я населення, створення, вироб ництва, контролю якості та ре алізації лікарських засобів , медичних імунобіологічних препаратів і медичних виробі в, протидії ВІЛ-інфекції/СНІД у та іншим соціально небезпе чним захворюванням; забезпеч ує нормативно-правове регулю вання у сферах охорони здоро в'я, санітарно-епідемічного б лагополуччя населення, проти дії ВІЛ-інфекції/СНІДу та інш им соціально небезпечним зах ворюванням, створення, вироб ництва, контролю якості та ре алізації лікарських засобів , медичних імунобіологічних препаратів і медичних виробі в; інформує та надає роз'яснен ня щодо здійснення державної політики у сферах охорони зд оров'я, санітарно-епідемічно го благополуччя населення, п ротидії ВІЛ-інфекції/СНІДу т а іншим соціально небезпечни м захворюванням, створення, в иробництва, контролю якості та реалізації лікарських зас обів, медичних імунобіологіч них препаратів і медичних ви робів.
Пунктом 2 частини 1 ст. 15 Закон у України «Про протидію поши ренню хвороб, зумовлених вір усом імунодефіциту людини (В ІЛ), та правовий і соціальний з ахист людей, які живуть з ВІЛ» передбачено, що крім загальн их прав і свобод людини і гром адянина, люди, які живуть з ВІЛ , мають також право на безопла тне забезпечення антиретров ірусними препаратами та ліка рськими засобами для лікуван ня опортуністичних інфекцій у порядку, встановленому цен тральним органом виконавчої влади у галузі охорони здоро в'я.
З метою раціонального і ціл ьового використання антирет ровірусних препаратів для лі кування хворих на ВІЛ-інфекц ію/СНІД та профілактики ВІЛ-і нфікування, закуплених за ко шти Державного бюджету Украї ни у 2011 році за бюджетною прогр амою КПКВК 2301370 "Забезпечення м едичних заходів по боротьбі з туберкульозом, профілактик и та лікування СНІДу, лікуван ня онкологічних хворих", відп овідно до протоколу засіданн я Комітету з конкурсних торг ів МОЗ України від 13.09.2011 року № 51, Міністерством охорони здоро в' я України прийнято наказ «Про розподіл антиретровіру сних препаратів для лікуванн я хворих на ВІЛ-інфекцію/СНІД та профілактики ВІЛ-інфікув ання, закуплених за кошти дер жавного бюджету у 2011 році»N 776 ві д 11.11.2011 року.
Зокрема, зазначеним наказо м Міністерством охорони здор ов' я України затверджено Ро зподіл антиретровірусних пр епаратів для лікування хвори х на ВІЛ-інфекцію/СНІД та проф ілактики ВІЛ-інфікування, за куплених за кошти Державного бюджету України у 2011 році за бю джетною програмою КПКВК 2301370 "З абезпечення медичних заході в по боротьбі з туберкульозо м, профілактики та лікування СНІДу, лікування онкологічн их хворих", в частині заходів з профілактики та лікування С НІДу.
Так, вказаним Розподілом пе редбачено розподілення для п отреб Донецької області анти ретровірусних препаратів дл я лікування хворих на ВІЛ-інф екцію/СНІД та профілактики В ІЛ-інфікування, закуплених з а кошти Державного бюджету У країни у 2011 році, зокрема насту пних препаратів: Комбівудин, табл. N 60 (Зидовудин/Ламівудин, таб. 300 мг/150 мг), ЗАТ "Фармацевтич на фірма "Дарниця" у кількост і - 2 353 500 од.; Ламівудин, таб. по 150 мг N 60 (Ламівудин 150 мг), ЗАТ "Фармаце втична фірма "Дарниця" - 365 280 од.; Ламі вір, р-н оральний (50 мг/5 м л) по 100 мл у фл. (Ламівудин, фл. 10 мг - 1 мл), Ципла Лтд., Індія - 762 200 од.; Віростав, капс. по 30 мг N 60 (Ст авудин, 30 мг), Ранбаксі Лаборат оріз Лімітед, Індія - 107 280 од. та інші.
Також, у 2011 році Міністерство м охорони здоров' я України, згідно наказу «Про Розподіл антиретровірусних препарат ів для лікування хворих на ВІ Л-інфекцію/СНІД та профілакт ики ВІЛ-інфікування, закупле них за рахунок коштів Держав ного бюджету на 2010 рік»№30 від 24.0 1.2011 року, для потреб Донецької області розподілялись антир етровірусні препарати для лі кування хворих на ВІЛ-інфекц ію/СНІД та профілактики ВІЛ-і нфікування.
Отже, Міністерством охорон и здоров' я України антиретр овірусні препарати для лікув ання хворих на ВІЛ-інфекцію/С НІД та профілактики ВІЛ-інфі кування, закуплені за кошти Д ержавного бюджету України, д ля потреб Донецької області розподілялись.
При цьому, колегія суддів пр иймає до уваги пояснення пре дставника третьої особи, які надані у судовому засіданні , що Донецький обласний центр з профілактики та боротьби з і СНІДом у 2012 році у повному обс язі забезпечений антиретров ірусними препаратами для лік ування хворих осіб на ВІЛ-інф екцію/СНІД та профілактики В ІЛ-інфікування.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 Кодекс у адміністративного судочин ства України кожна сторона п овинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимог и та заперечення, крім випадк ів, встановлених статтею 72 цьо го Кодексу.
Колегія суддів зазначає, що позивач на виконання вимог ч . 1 ст. 71 Кодексу адміністративн ого судочинства України не н адав суду будь-яких доказів т ого, що третьою особою - Донець ким обласним центром з профі лактики та боротьби зі СНІДо м у 2011-2012 роках який-небудь особі відмовлено у лікуванні, у зв' язку із відсутністю антиретр овірусних препаратів для лік ування хворих осіб на ВІЛ-інф екцію/СНІД та профілактики В ІЛ-інфікування.
Хоча, як встановлено судом з пояснень представника треть ої особи, які надавались у суд овому засіданні, у тому разі, я кщо медичною установою відмо влено особі у лікуванні, то ме дична установа зобов' язана видати такій особі висновок із зазначенням підстав відм ови. Упродовж 2011-2012 років Донець ким обласним центром з профі лактики та боротьби зі СНІДо м, згідно наданих пояснень пр едставника третьої особи, та кі висновки не видавались.
Частинами 1, 2 ст. 6 Кодексу адм іністративного судочинства України передбачено, що кожн а особа має право в порядку, вс тановленому цим Кодексом, зв ернутися до адміністративно го суду, якщо вважає, що рішенн ям, дією чи бездіяльністю суб 'єкта владних повноважень по рушені її права, свободи або і нтереси. У випадках, установл ених законом, до суду можуть з вертатися органи та особи, як им надано право захищати пра ва, свободи та інтереси інших осіб.
Крім цього, колегія суддів в важає за необхідне зазначити , що позивачем не надано суду жодних доказів про порушення відповідачем його інтересів , а твердження представника п озивача, що подача адміністр ативного позову зумовлена не обхідністю в лікуванні хвори х осіб на ВІЛ-інфекцію/СНІД, су дом оцінюється критично зваж аючи на те, що вказані особи не позбавлені можливості особи сто звернутися до суду за зах истом власних прав, свобод аб о інтересів. При цьому, жодним Законом не передбачена можл ивість звернення до суду в ін тересах інших осіб благодійн ою організацією.
Зважаючи на встановлені об ставини у справі, суд приходи ть до висновку, що позовні вим оги Донецького обласного бла годійного фонду «Україна-Гео ргія»до Міністерства охорон и здоров' я України, третя ос оба - Донецький обласний цен тр з профілактики та боротьб и зі СНІДом, про зобов' язанн я Міністерство охорони здоро в' я України виділити чи над ати Донецькому обласному цен тру з профілактики та бороть би зі СНІДом необхідну кільк ість ліків, зазначених в пере ліку антиретровірусних преп аратів для надання медичної допомоги ВІЛ - інфікованим т а хворим на СНІД особам Донец ької області, не підлягають з адоволенню.
На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 8, 9, 10, 11, 40, 94, 158, 159, 160, 161, 162, 163 К АС України, суд, -
п о с т а н о в и в :
У задоволенні адміністрат ивного позову Донецького обл асного благодійного фонду «У країна-Георгія»до Міністерс тва охорони здоров' я Україн и, третя особа - Донецький об ласний центр з профілактики та боротьби зі СНІДом, про зоб ов' язання вчинити певні дії , - відмовити повністю.
Вступну та резолютивну час тини постанови виготовлено у нарадчій кімнаті і проголош ено 18 січня 2012 року в присутнос ті представника позивача та третьої особи.
Постанова у повному обсязі складена 20 січня 2012 року.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ків подання апеляційної скар ги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі по дання апеляційної скарги пос танова, якщо її не скасовано, н абирає законної сили після з акінчення апеляційного розг ляду справи.
Апеляційна скарга подаєть ся до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ух валив оскаржуване судове ріш ення. Копія апеляційної скар ги одночасно надсилається ос обою, яка її подає, до суду апе ляційної інстанції. Апеляцій на скарга на постанову суду п ершої інстанції подається пр отягом десяти днів з дня її пр оголошення. У разі застосува ння судом частини третьої ст атті 160 цього Кодексу, а також п рийняття постанови у письмов ому провадженні апеляційна с карга подається протягом дес яти днів з дня отримання копі ї постанови. Якщо суб'єкта вла дних повноважень у випадках та порядку, передбачених час тиною четвертою статті 167 цьог о Кодексу, було повідомлено п ро можливість отримання копі ї постанови суду безпосередн ьо в суді, то десятиденний стр ок на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закін чення п'ятиденного строку з м оменту отримання суб'єктом в ладних повноважень повідомл ення про можливість отриманн я копії постанови суду.
Головуючий суддя Зінченко О.В.
Судді
Христофоров А.Б.
Че рнова О.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2012 |
Оприлюднено | 30.01.2012 |
Номер документу | 21073923 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Зінченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні