Постанова
від 08.12.2011 по справі 1170/2а-3250/11
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

-------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 грудня 2011 року Спра ва № 1170/2а-3250/11

Кіровоградський окружн ий адміністративний суд в ск ладі:

головуючого судді: Притули К.М.

при секретарі: Білоус І.В.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м. Кірово граді справу за позовом Кіро воградської об' єднаної дер жавної податкової інспекції до товариства з обмеженою ві дповідальністю «Кіровоград -Хліб 2000»про застосування адм іністративного арешту кошті в на рахунки платника податк у,

в с т а н о в и в

Кіровоградська об' є днана державна податкова інс пекція звернулась до Кіровог радського окружного адмініс тративного суду з позовом в я кому просить:

- застосувати адміністрати вний арешт коштів на рахунки платника податків товариств а з обмеженою відповідальніс тю «Кіровоград-Хліб 2000»в наст упних установах банку: АТ «Ер сте Банк», м. Кіровоград, МФО 3800 09 рахунок № 260036863; Кіровоградськ ий РУ «Приватбанк»м. Кіровог рад, МФО 323583, рахунки № 26000052902335; № 2605205290 8053 строком на 240 годин.

- надати дозвіл на вилучення оригіналів первинних фінанс ово-господарських та бухгалт ерських документів товарист ва з обмеженою відповідальні стю «Кіровоград-Хліб 2000»за гр удень 2010 року та січень 2011 року п о взаємовідносинам з ПП «Тре вел-Ком»(код 37096835).

В обґрунтування заявлени х позовних вимог позивач заз начив, що згідно Наказу Кіров оградської об' єднаної держ авної податкової інспекції п ро проведення документально ї позапланової виїзної перев ірки № 2563 від 22.08.2011 року, було випи сано направлення № 1960 від 22.08.2011 р оку на проведення документал ьної позапланової виїзної пе ревірки товариства з обмежен ою відповідальністю «Кірово град-Хліб 2000»з питань дотрима ння вимог податкового, валют ного та іншого законодавства , по взаємовідносинах з прива тним підприємством «Тревел-К ом». Під час здійснення виход у на підприємство, за фактичн ою адресою: м. Кіровоград, вул. Тімірязєва, 44 бухгалтер товар иства з обмеженою відповідал ьністю «Кіровоград-Хліб 2000» Коляда Тетяна Миколаївна в ідмовила в допуску податково го органу до перевірки. Про що складено відповідний акт №144/ 23-6 від 22.08.2011 року. 23.08.2011 року начальн ик Кіровоградської об' єдна ної державної податкової інс пекції винесено рішення № 5 пр о застосування адміністрати вного арешту майна платника податків.

Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримав в повному обсяз і та просив їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, пояснив, що п рацівникам Кіровоградської об' єднаної державної подат кової інспекції було відмовл ено в проведені перевірки в з в' язку з відсутністю законн их підстав для її проведення , а тому просив в задоволенні п озовних вимог відмовити.

Заслухавши думку сторін та дослідивши матеріали справи , суд вважає, що в задоволені п озовних вимог необхідно відм овити з наступних підстав.

В судовому засіданні встан овлено, що товариство з обмеж еною відповідальністю «Кіро воград-Хліб 2000»зареєстровано виконавчим комітетом Кірово градської міської ради 05.09.2006 ро ку за № 14441020000003772.

Керуючись п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, п.п. 78. 1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України та на виконання розп орядження ДПА України від 24.02.11 № 48-Р "Про відпрацювання підпр иємств" Кіровоградською об' єднаною державною податково ю інспекцією видано Наказ пр о проведення документальної позапланової виїзної переві рки № 2563 від 22.08.2011 року, на підстав і якого виписано направлення № 1960 від 22.08.2011 року головному дер жавному податковому ревізор у-інспектору відділу перевір ок ризикових операцій управл іння податкового контролю юр идичних осіб Кіровоградсько ї ОДПІ Бєловій І.П., на пров едення документальної позап ланової виїзної перевірки то вариства з обмеженою відпові дальністю «Кіровоград-Хліб 2 000»(код 34548052) з питань дотримання вимог податкового, валютног о та іншого законодавства по взаємовідносинах з приватни м підприємством «Тревел-Ком» (код 37096835).

Як зазначено в акті № 144/23-6 від 22.08. 2011 року відмови платника по датків від проведення докуме нтальної позапланової перев ірки, при виході на перевірку після ознайомлення з направ ленням на перевірку № 1960 від 22.08. 2011 року, посадовою особою - бухг алтером Колядою Т.М. товар иства з обмеженою відповідал ьністю «Кіровоград-Хліб 2000»бу ло відмовлено в допуску спец іалістів Кіровоградської об ' єднаної державної податко вої інспекції до проведення перевірки.

23.08.2011 року начальник Кіровогр адської ОДПІ, розглянувши зв ернення № 5 та додані до нього матеріали про застосування а дміністративного арешту у ви гляді зупинення операцій на рахунках платника податків, прийняв рішення № 5 про застос ування адміністративного ар ешту у вигляді зупинення опе рацій на рахунках платника п одатків.

Згідно ст. 19 Конституції Укр аїни, органи державної влади та органи місцевого самовря дування, їх посадові особи зо бов'язані діяти лише на підст аві, в межах повноважень та у с посіб, що передбачені Консти туцією та законами України.

Статус Державної податков ої служби в Україні, її функці ї та правові основи діяльнос ті передбачені Законом Украї ни «Про державну податкову с лужбу в Україні», Податковим кодексом України, якими безп осередньо визначені права Де ржавної податкової служби в Україні.

Відповідно до ст. 2 Закону Ук раїни «Про державну податков у службу в Україні», завдання ми органів державної податко вої служби, зокрема, є здійсне ння контролю за додержанням податкового законодавства, п равильністю обчислення, повн отою і своєчасністю сплати д о бюджетів, державних цільов их фондів податків і зборів (о бов'язкових платежів), а також неподаткових доходів, устан овлених законодавством.

Згідно п.п. 20.1.4. п. 20.1. ст. 20 Податко вого кодексу України /далі ПК України/ органи державної по даткової служби мають право проводити перевірки платник ів податків (крім Національн ого банку України) в порядку, в становленому цим Кодексом.

Згідно п.п. 20.1.5. п. 20.1. ст. 20 ПК Укра їни у разі відмови платника п одатків (його посадових осіб або осіб, які здійснюють готі вкові розрахунки та/або пров одять діяльність, що підляга є ліцензуванню та/або патент уванню) від проведення інвен таризації основних фондів, т оварно-матеріальних цінност ей, коштів (зняття залишків то варно-матеріальних цінносте й, готівки), передбаченої абза цом першим цього пункту, або н енадання для перевірки докум ентів, їх копій (за умови наявн ості таких документів) засто совуються заходи, передбачен і статтею 94 цього Кодексу.

Податковим кодексом Украї ни визначено особливий поряд ок накладення адміністратив ного арешту на кошти на рахун ку платника податків.

Згідно із п. 94.4. ст. 94 Податков ого кодексу України арешт мо же бути накладено органом де ржавної податкової служби на будь-яке майно платника пода тків, крім коштів на рахунку п латника податків.

Застосування адміністрат ивного арешту коштів на раху нку платника податків здійсн юється виключно на підставі рішення суду шляхом зверненн я органу державної податково ї служби до суду (пп. 94.6.2 п. 94.6. ст. 94 П одаткового кодексу України).

Відповідно до п. 7.1. Порядку з астосування адміністративн ого арешту майна платника по датків, затвердженого наказо м Державної податкової адмін істрації України від 24.12.2010р. № 1042 , зареєстрованим в Міністерс тві юстиції України 30.12.2010р. за № 1437/18732, арешт коштів на рахунку п латника податків здійснюєть ся виключно на підставі ріше ння суду шляхом звернення ор гану державної податкової сл ужби до суду.

Згідно з п. 7.3. наведеного Пор ядку, для застосування арешт у коштів на рахунку платника податків орган державної по даткової служби подає до суд у позовну заяву у порядку, пер едбаченому Кодексом адмініс тративного судочинства Укра їни, у день прийняття рішення про застосування адміністра тивного арешту майна платник а податків.

Таким чином, реалізація пра ва податкового органу на зас тосування адміністративног о арешту коштів на рахунках п латника податків може здійсн юватися виключно шляхом безп осереднього звернення до адм іністративного суду з позово м про накладення арешту на ко шти на рахунку платника пода тків в день прийняття відпов ідного рішення про накладенн я арешту на майно платника по датку.

Судом встановлено, що рішен ня № 5 про застосування адміні стративного арешту у вигляді зупинення операцій на рахун ках платника податків прийня то 23.08.2011 року о 15.00 годин, зверненн я до адміністративного суду, згідно штампу вхідної корес понденції, відбулося 30.08.2011 року о 11.10 годин, а отже порушений по рядок накладення такого виду арешту.

Крім того, відповідно до п. 94. 1. ст. 94 ПК України адміністрат ивний арешт майна платника п одатків (далі - арешт майна) є винятковим способом забезпе чення виконання платником по датків його обов'язків, визна чених законом.

Арешт коштів на рахунку пл атника податків є різновидом адміністративного арешту, я кий застосовуються виключно на підставі рішення суду (на в ідміну від адміністративног о арешту іншого майна, який зд ійснюється за рішенням керів ника податкового органу). Раз ом з тим, підстави його застос ування, що визначені п. 94.2. ст. 94 П одаткового кодексу України, є загальними як для керівник а податкового органу так і дл я суду.

Так, згідно із п. 94.2. ст. 94 Подат кового кодексу України адмін істративний арешт майна може бути застосовано, якщо з'ясов ується одна з таких обставин : платник податків порушує пр авила відчуження майна, що пе ребуває у податковій заставі ; фізична особа, яка має податк овий борг, виїжджає за кордон ; платник податків відмовляє ться від проведення документ альної перевірки за наявност і законних підстав для її про ведення або від допуску поса дових осіб органу державної податкової служби; відсутні свідоцтва про державну реєст рацію суб'єктів господарюван ня, дозволи (ліцензії) на її зд ійснення, торгові патенти, се ртифікати відповідності реє страторів розрахункових опе рацій; відсутня реєстрація о соби як платника податків в о ргані державної податкової с лужби, якщо така реєстрація є обов'язковою відповідно до ц ього Кодексу, або коли платни к податків, що отримав податк ове повідомлення або має под атковий борг, вчиняє дії з пер еведення майна за межі Украї ни, його приховування або пер едачі іншим особам; платник п одатків відмовляється від пр оведення перевірки стану збе реження майна, яке перебуває у податковій заставі; платни к податків не допускає подат кового керуючого до складенн я акта опису майна, яке переда ється в податкову заставу, та /або акта опису (виділення) май на для його продажу.

Аналогічні норми містить П орядок застосування адмініс тративного арешту майна плат ника податків, затвердженого наказом Державної податково ї адміністрації України від 24.12.2010р. № 1042, відповідно до п. 3.1. яко го арешт майна може бути заст осовано, якщо з'ясовується од на з вищезазначених обставин .

Так, арешт майна може бути з астосовано, якщо з'ясовуєтьс я одна з таких обставин: платн ик податків порушує правила відчуження майна, що перебув ає у податковій заставі; фізи чна особа, яка має податковий борг, виїжджає за кордон; плат ник податків відмовляється в ід проведення документально ї перевірки за наявності зак онних підстав для її проведе ння або від допуску посадови х осіб органу державної пода ткової служби; відсутні свід оцтва про державну реєстраці ю суб'єктів господарювання, д озволи (ліцензії) на її здійсн ення, торгові патенти, сертиф ікати відповідності реєстра торів розрахункових операці й; відсутня реєстрація особи як платника податків в орган і державної податкової служб и, якщо така реєстрація є обов 'язковою відповідно до Кодек су, або коли платник податків , що отримав податкове повідо млення або має податковий бо рг, вчиняє дії з переведення м айна за межі України, його при ховування або передачі іншим особам; платник податків від мовляється від проведення пе ревірки стану збереження май на, яке перебуває у податкові й заставі; платник податків н е допускає податкового керую чого до складення акта опису майна, яке передається в пода ткову заставу, та/або акта опи су (виділення) майна для його п родажу; у разі відмови платни ка податків (його посадових о сіб або осіб, які здійснюють г отівкові розрахунки та/або п роводять діяльність, що підл ягає ліцензуванню та/або пат ентуванню) від проведення ін вентаризації основних фонді в, товарно-матеріальних цінн остей, коштів (зняття залишкі в товарно-матеріальних цінно стей, готівки), передбаченої а бзацом першим пункту 20.1.5 статт і 20 розділу I Кодексу, або ненад ання для перевірки документі в, їх копій (за умови наявності таких документів).

Як вбачається із наведених норм, адміністративний ареш т застосовується за наявност і однієї із наведених обстав ин, зокрема платник податків відмовляється від проведенн я документальної перевірки з а наявності законних підстав для її проведення або від доп уску посадових осіб органу д ержавної податкової служби.

Суд також зазначає, що відпо відно ст. 81 ПК України, посадов і особи органу державної под аткової служби мають право п риступити до проведення доку ментальної виїзної перевірк и, фактичної перевірки за ная вності підстав для їх провед ення, визначених цим Кодексо м, та за умови пред'явлення або надіслання у випадках, визна чених цим Кодексом, таких док ументів: направлення на пров едення такої перевірки, в яко му зазначаються дата видачі, найменування органу державн ої податкової служби, реквіз ити наказу про проведення ві дповідної перевірки, наймену вання та реквізити суб'єкта (о б'єкта), перевірка якого прово диться (прізвище, ім'я, по бать кові фізичної особи - платник а податку, який перевіряєтьс я), мета, вид (планова або позап ланова), підстави, дата початк у та тривалість перевірки, по сада та прізвище посадової (с лужбової) особи, яка проводит име перевірку. Направлення н а перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпи су керівника органу державно ї податкової служби або його заступника, що скріплений пе чаткою органу державної пода ткової служби; копії наказу п ро проведення перевірки; слу жбового посвідчення осіб, як і зазначені в направленні на проведення перевірки.

Непред'явлення або ненадіс лання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику подат ків (його посадовим (службови м) особам або особам, які факти чно проводять розрахункові о перації) цих документів або п ред'явлення зазначених докум ентів, що оформлені з порушен ням вимог, встановлених цим п унктом, є підставою для недоп ущення посадових (службових) осіб органу державної подат кової служби до проведення д окументальної виїзної або фа ктичної перевірки.

Відмова платника податкі в та/або посадових (службових ) осіб платника податків (його представників або осіб, які ф актично проводять розрахунк ові операції) від допуску до п еревірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п'ятом у цього пункту, не дозволяєть ся.

При пред'явленні направле ння платнику податків та/або посадовим (службовим) особам платника податків (його пред ставникам або особам, які фак тично проводять розрахунков і операції) такі особи розпис уються у направленні із зазн аченням свого прізвища, імен і, по батькові, посади, дати і ч асу ознайомлення.

У разі відмови платника п одатків та/або посадових (слу жбових) осіб платника податк ів (його представників або ос іб, які фактично проводять ро зрахункові операції) розписа тися у направленні на переві рку посадовими (службовими) о собами органу державної пода ткової служби складається ак т, який засвідчує факт відмов и. У такому випадку акт про від мову від підпису у направлен ні на перевірку є підставою д ля початку проведення такої перевірки.

В судовому засіданні встан овлено, що підставою для недо пущення до перевірки працівн иків Кіровоградської ОДПІ ст ав той факт, що перевіряючими не було надано направлення н а перевірку.

Як було зазначено представ ником відповідача, позивачем було оформлене Направлення на перевірку від 22.08.2011 року № 1960 н а проведення з 22.08.2011 року докуме нтальної позапланової перев ірки товариства з обмеженою відповідальністю «Кіровогр ад-Хліб 2000». Але підстава вважа ти дане направлення пред' яв леним платнику податків відс утня. Розписка про пред' явл ення направлення платнику по датків або його законному (уп овноваженому) представнику, котра знаходиться в нижній ч астині направлення, не запов нена, а підпис платника подат ків або його законного предс тавника відсутній. Даний фак т засвідчує про не пред' явл ення направлення на проведен ня перевірки платнику податк ів та вказує про те, що посадов і особи органу державної под аткової служби не мають прав а приступити до проведення д окументальної невиїзної пер евірки.

Отже, застосування адмініс тративного арешту майна плат ника податків як виняткового способу забезпечення викона ння платником податків його обов'язку, тобто обов'язку щод о допуску до проведення до пе ревірки є необґрунтованим, о скільки позивачем не доведе но факту пред'явлення направ лення на проведення такої пе ревірки.

Органи державної податков ої служби тільки в установле ному законом порядку мають п раво вилучати оригінали перв инних фінансово-господарськ их та бухгалтерських докумен тів.

Стаття 20 ПК України визнача є права органів державної по даткової служби. Так, відпові дно органи державної податко вої служби мають право під ча с проведення виїзних перевір ок отримувати у платників по датків копії документів, що с відчать про порушення вимог податкового законодавства а бо іншого законодавства, кон троль за дотриманням якого п окладено на органи державної податкової служби (п. 20.1.2); отрим увати безоплатно від платник ів податків, у порядку, визнач еному цим Кодексом, інформац ію, довідки, копії документів про фінансово-господарську діяльність, отримувані дохо ди, видатки платників податк ів та іншу інформацію, пов'яза ну з обчисленням та сплатою п одатків, дотриманням вимог і ншого законодавства, здійсне ння контролю за яким покладе но на органи державної подат кової служби, а також фінансо ву та статистичну звітність, в порядку та на підставах, виз начених цим Кодексом (п. 20.1.6), під час проведення перевірок ви магати виготовлення і наданн я копій первинних документів , які свідчать про порушення п одаткового та іншого законод авства, контроль за дотриман ням якого покладено на орган и державної податкової служб и, та отримувати їх у платникі в податків у порядку, встанов леному цим Кодексом (п. 20.1.7), під час проведення перевірок вив чати та перевіряти первинні документи, які використовуют ься в бухгалтерському та под атковому обліку, інші регіст ри, фінансову, статистичну зв ітність, пов'язані з обчислен ням і сплатою податків та збо рів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за д отриманням якого покладено н а органи державної податково ї служби (п. 20.1.8).

Підпунктом 20.1.40 ПК України вс тановлено право органу держа вної податкової служби зверт атися до суду з заявою про вил учення оригіналів первинних фінансово-господарських та бухгалтерських документів у випадках, передбачених цим К одексом.

Отже, дана норма не передбач ає в яких саме випадках ДПІ мо же звернутись з таким позово м до суду, ці випадки повинні б ути викладено в інших нормах ПК України. Позивач не вказує такі норми в позовній заяві, в ідсутність таких випадків в ПК України, що виключає право контролюючого органу вимага ти прийняти судове рішення п ро вилучення оригіналів доку ментів підприємства.

Крім того, суд приймає до ув аги, що пунктом 85.1 ПК України вс тановлено заборону витребув ання документів від платника податків будь-якими посадов ими (службовими) особами орга нів державної податкової слу жби у випадках, не передбачен их цим Кодексом. А відповідно до п. 85.5 ПК України забороняєть ся вилучення оригіналів перв инних фінансово-господарськ их, бухгалтерських та інших д окументів за винятком випадк ів, передбачених кримінально -процесуальним законом.

Керуючись ст., ст. 162, 163, К АС України, суд, -

п о с т а н о в и в

В задоволені позовних вимог Кіровоградської об' є днаної державної податкової інспекції - відмовити.

Постанова відповідно до ст . 254 КАС України набирає законн ої сили після закінчення стр оку на апеляційне оскарження .

Постанова суду може бути ос каржена до Дніпропетровсько го апеляційного адміністрат ивного суду через Кіровоград ський окружний адміністрати вний суд шляхом подачі в 10-ден ний строк з дня її проголошен ня апеляційної скарги. У разі застосування судом частини третьої ст. 160 цього Кодексу, а т акож прийняття постанови у п исьмовому провадженні апеля ційна скарга подається протя гом 10 днів з дня отримання коп ії постанови.

Суддя Кіровоградсько го окружного

адміністративного суду К.М.Притула

Дата складання та підпи сання постанови в повному об сязі 12 грудня 2011 року.

Дата ухвалення рішення08.12.2011
Оприлюднено31.01.2012
Номер документу21075455
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1170/2а-3250/11

Постанова від 08.12.2011

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні