Постанова
від 02.09.2008 по справі а20/168-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

А20/168-08

ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД

Київської області

01032, м. Київ - 32, вул. Комінтерну, 16тел. 230-31-77

ПОСТАНОВА

Іменем України

"02" вересня 2008 р.                                                      Справа № А20/168-08

Господарський суд Київської області у складі судді Бабкіної В.М., розглянувши справу

за позовомОбслуговуючого кооперативу «Укрленд»

до Державної податкової інспекції у Обухівському районіКиївської області

про скасування рішення та зобов'язання вчинити дії

секретар судового засідання: Павленко О.Є.

за участю представників:

від позивачаГорєлов О.Л., довір. № 10 від 01.07.2008 р.

від відповідачаВолодченко Т.І., довір. № 29 від 04.07.2008 р.

На підставі ч. 3 ст. 160 КАС України в судовому засіданні 02.09.2008 р. о 11 год. 15 хв. проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Виготовлення постанови у повному обсязі відкладено на 08.09.2008 р., про що повідомлено сторін після проголошення вступної та резолютивної частини постанови.

Обставини справи:

До господарського суду Київської області надійшла позовна заява обслуговуючого кооперативу «Укрленд»(далі - позивач) до державної податкової інспекції в Обухівському районі Київської області (далі - відповідач) про скасування рішення від 05.05.2008 р. № 454/982, яким позивачеві відмовлено у включенні до реєстру неприбуткових організацій (установ), а також про зобов'язання ДПІ в Обухівському районі Київської області прийняти рішення про включення Обслуговуючого кооперативу «Укрленд»до Реєстру неприбуткових організацій (установ).

Позивач зазначає, що посилання відповідача на невідповідність положень Статуту кооперативу п. 7.11 статті 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»як на підставу для прийняття оспорюваного рішення є неправомірним, оскільки обслуговуючий кооператив «Укрленд»був створений у відповідності до вимог Закону України «Про кооперацію», згідно приписів якого господарську діяльність з метою одержання прибутку провадять виключно виробничі кооперативи.

Відповідач, не погоджуючись з адміністративним позовом, подав суду заперечення на позовну заяву.

          У судових засіданнях 12.08.2008 р. та 02.09.2008 р. представник позивача підтримав позовні вимоги, представники відповідача в судових засіданнях проти позову заперечували.

          Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд

встановив:

Рішенням державної податкової інспекції в Обухівському районі Київської області 05.05.2008 р. № 454/982 було відмовлено у включенні до реєстру неприбуткових організацій (установ) Обслуговуючого кооперативу «Укрленд».

Рішення відповідача мотивоване невідповідністю, на думку податкового органу, деяких положень Статуту кооперативу пункту 7.11 статті 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», зокрема пп. 19.3 п. 19, пп. 20.2 п. 20, пп. 22.9 п. 22 Статуту.

Зазначені пункти Статуту позивача містять наступні положення.

Згідно з пп. 19.3 п. 19 Статуту кооператив є власником будівель, споруд, грошових та майнових внесків його членів, виготовленої продукції, доходів, одержаних від її реалізації та провадження іншої передбаченої статутом діяльності, а також іншого майна, придбаного на підставах, не заборонених законом.

Пп. 20.2 п. Статуту передбачено, що дохід розподіляється на сплату податків і зборів (обов'язкових платежів) до відповідних бюджетів; погашення кредитів; покриття збитків; проведення відрахувань до фондів кооперативу; кооперативні виплати; виплати на паї.

Згідно ж з пп. 22.9 п. 22 Статуту майно кооперативу (за виключенням неподільного фонду), що залишилося після задоволення вимог кредиторів кооперативу, здійснення виплат членам кооперативу паїв та виплат на паї, кооперативних виплат, оплати праці, розрахунків з кооперативним об'єднанням, членом якого він є, розподіляється між членами кооперативу як в грошовій, так і в натуральній формі пропорційно до сплачених ними паїв.

Як встановлено судом, обслуговуючий кооператив «Укрленд»створений у відповідності з вимогами Закону України «Про кооперацію», згідно з приписами статті 6 якого відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на виробничі, обслуговуючі та споживчі. Статтею 4 Статуту позивача визначено тип кооперативу «Укрленд»- обслуговуючий.

Абзацом четвертим статті 2 Закону України «Про кооперацію»передбачено, що обслуговуючий кооператив –кооператив, який утворюється шляхом об'єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання послуг переважно членам кооперативу, а також іншим особам з метою провадження їх господарської діяльності.

Відповідно до частини п'ятої статті 23 Закону України «Про кооперацію»господарську діяльність з метою одержання прибутку здійснюють виключно виробничі кооперативи. Інші кооперативи (у тому числі –обслуговуючі) надають послуги своїм членам, не маючи на меті одержання прибутку.

Суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Статтею 19 Закону України «Про кооперацію» встановлено, що для досягнення мети своєї діяльності  кооператив  набуває та використовує майно, фінансові та інші ресурси. Джерелами формування майна кооперативу є: вступні, членські  та  цільові  внески  його  членів,  паї та додаткові паї; майно, добровільно передане кооперативу його членами; кошти, що надходять від провадження господарської діяльності; кошти, що надходять від створених кооперативом підприємств, установ, організацій; грошові та майнові пожертвування, благодійні внески, гранти, безоплатна  технічна  допомога  юридичних і фізичних осіб,  у тому числі іноземних;   інші надходження, не заборонені законодавством. Кооператив є власником будівель, споруд, грошових та майнових внесків його членів,  виготовленої продукції,  доходів,  одержаних від її  реалізації  та  провадження іншої  передбаченої  статутом діяльності,  а  також  іншого майна,  придбаного на підставах,  не заборонених законом.

Статтею 25 Закону України «Про кооперацію» встановлено, що дохід кооперативу  формується  з надходжень від господарської діяльності після покриття матеріальних і прирівняних до них витрат та витрат на оплату праці найманих працівників.  Дохід розподіляється на: сплату податків і зборів (обов'язкових платежів) до відповідних бюджетів; погашення кредитів; покриття збитків; проведення відрахувань до фондів кооперативу; кооперативні виплати; виплати на паї.

Нарешті, згідно зі статтею 29 Закону України «Про кооперацію»майно кооперативу,  що  залишилося  після  задоволення  вимог кредиторів кооперативу,  здійснення виплат членам кооперативу паїв та виплат на паї,  кооперативних виплат, оплати праці, розрахунків з кооперативним об'єднанням,  членом якого він  є,  розподіляється між членами кооперативу у порядку, визначеному статутом.

З аналізу наведених норм випливає, що спірні положення Статуту позивача у буквальному тлумаченні повністю відповідають вимогам відповідних статей Закону України «Про кооперацію»і водночас не суперечать приписам згадуваної статті 23 цього ж Закону в частині відсутності мети одержання прибутку у обслуговуючого кооперативу, яким є позивач.

Пунктом 7.11 статті 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»врегульовано питання оподаткування неприбуткових установ і організацій (далі –Закон).

Ця стаття застосовується до неприбуткових установ і організацій, які є, зокрема, благодійними фондами і благодійними організаціями, створеними у порядку, визначеному законом для проведення благодійної діяльності, в тому числі громадськими організаціями, створеними з метою провадження екологічної, оздоровчої, аматорської спортивної, культурної, освітньої та наукової діяльності, а також творчими спілками та політичними партіями, громадськими організаціями інвалідів та їх місцевими осередками, створеними згідно з Законом України «Про об'єднання громадян», науково-дослідними установами та вищими навчальними закладами III - IV рівнів акредитації, внесеними до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави, заповідниками, музеями-заповідниками (абзац «б»підпункту 7.11.1 п. 7.11 статті 7 Закону).

Крім того, ця стаття застосовується до неприбуткових установ і організацій, які є іншими, ніж визначені у абзаці «б»цього підпункту, юридичними особами, діяльність яких не передбачає одержання прибутку згідно з нормами відповідних законів (абзац «г»підпункту 7.11.1 п. 7.11 статті 7 Закону).

Відповідно до підпункту 7.11.10 цієї статті з метою оподаткування центральний податковий орган веде реєстр всіх неприбуткових організацій, які звільняються від оподаткування згідно з положеннями цієї статті.

Державною податковою адміністрацією України наказом № 232 від 11.07.1997 р. затверджено Положення про Реєстр неприбуткових організацій та установ (далі –Положення).

Пунктом 1.1 Положення передбачено, що Реєстр неприбуткових організацій та установ - це автоматизована система збору, накопичення та обробки даних про неприбуткові організації та установи, які згідно із пунктом 7.11 статті 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» звільняються від сплати податку на прибуток.

Пунктом 1.2 Положення встановлено, що організації та установи, які не підпадають під визначення неприбуткових відповідно до підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону, не повинні проходити реєстрацію згідно із цим Положенням.

Враховуючи вищезазначене у сукупності, суд звертає увагу на те, що абзаци «б»та «г» підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону визначають єдину вимогу про те, що відповідний суб'єкт повинен мати статус неприбуткової організації та бути створеним у порядку, який визначений законом, для створення зазначеного суб'єкта (організації). При цьому такий статус визначається безпосередньо законом, якщо інше не передбачено останнім.

Суд зауважує додатково на тому, що Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств»не визначає безпосередньо статус, ознаки, порядок створення суб'єктів, які є неприбутковими організаціями.

Крім того, чинне законодавство не відносить до функцій і повноважень органів податкової служби вчинення дій щодо перевірки статуту неприбуткової організації на відповідність профільному закону, зокрема, Закону України «Про кооперацію». Закон про прибуток встановлює і врегульовує виключно питання суб'єктного складу платників податку, розмір і порядок сплати податку на прибуток підприємств.

Отже, для вирішення питання включення до Реєстру неприбуткових організацій та установ за ознакою неприбутковості податковій службі потрібно визначити відповідність позивача вимогам Закону України «Про кооперацію»щодо його створення і діяльності саме як обслуговуючого кооперативу, з метою визначення можливості включення такого заявника за суб'єктним складом як неприбуткової організації до відповідного Реєстру на підставі підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств».

При цьому жодним нормативно-правовим актом не ставиться в залежність можливість включення обслуговуючого кооперативу чи іншого відповідного суб'єкта до Реєстру від джерела і виду доходу або формування майна заявника. З огляду на зміст положень підпункту 7.11.9 пункту 7.11 статті 7 Закону суд не вбачає протиріч між оподаткуванням неприбуткової організації, джерел її доходів або формування майна і, з огляду на це, можливості внесення такої організації до Реєстру неприбуткових організацій та установ.

Так, у відповідності до положень абзацу другого підпункту 7.11.9 пункту 7.11 статті 7 Закону незалежно від положень абзацу першого цього підпункту, у разі коли неприбуткова організація отримує доход з джерел, інших, ніж визначені відповідними підпунктами 7.11.2 - 7.11.7 цього пункту, така неприбуткова організація зобов'язана сплатити податок на прибуток, який визначається як сума доходів, отриманих з таких інших джерел, зменшена на суму витрат, пов'язаних із отриманням таких доходів, але не вище суми таких доходів.

Згідно з приписами статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач як суб'єкт владних повноважень правомірності прийнятого ним спірного рішення не довів, доказів, які б спростували доводи позивача, суду не надав.

З огляду на наведене, проаналізувавши вищезазначені норми чинного законодавства та всебічно розглянувши матеріали справи, господарський суд визнає обґрунтованими позовні вимоги Обслуговуючого кооперативу «Укрленд», у зв'язку з чим вони підлягають задоволенню.

Керуючись ст. 124 Конституції, ст.ст. 71, 94, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п  о  с  т  а  н  о  в  и  в  :

1.Позов задовольнити повністю.

2.Скасувати рішення Державної податкової інспекції в Обухівському районі Київської області № 454/982 від 05.05.2008 р. про відмову у внесенні до Реєстру неприбуткових організацій (установ).

3.Зобов'язати Державну податкову інспекцію в Обухівському районі Київської області включити Обслуговуючий кооператив «Укрленд» (08720, Київська область, Обухівський р-н, м. Українка, вул. Промислова, 47, код ЄДРПОУ 35471491) до Реєстру неприбуткових організацій (установ).

Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 КАС України набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів з дня її складення в повному обсязі за правилами, встановленими статтями 185-187 КАС України.

Суддя                                                                                  В.М. Бабкіна

Дата складення та підписання постанови в повному обсязі –08.09.2008 року.          

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення02.09.2008
Оприлюднено13.10.2008
Номер документу2110971
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —а20/168-08

Постанова від 02.09.2008

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 14.07.2008

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні