41/168пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
23.09.08 р. Справа № 41/168пн
Суддя господарського суду Донецької області Гончаров С.А.
при секретарі судового засідання Говор О.С.
розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю „УкрЮг-Інвест”, м. Донецьк
до відповідача: Слов'янської міської ради, м. Слов'янськ
про визнання права набуття земельної ділянки площею 1,0 га (кадастровий номер 1414100000:01:023:0124) в оренду, терміном на 10 років, за рахунок земель транспорту Слов'янської міської ради для будівництва та функціонування автозаправочного комплексу за адресою: траса Київ – Должанський, 677 км + 600 в м. Слов'янську Донецької області шляхом укладення прямого договору оренди з Слов'янською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” станом на момент прийняття рішення № 20-XVIII-5 від 05.09.2007 року Слов'янської міської ради про узгодження місця розташування земельної ділянки і надання згоди на розроблення проекту землеустрою по відводу земельної ділянки ТОВ „УкрЮг-Інвест”
При участі представників:
від позивача: Манжос А.А. – директор (наказ №1 від 01.09.2005р.)
від відповідача: Сисюк В.О. – за довіреністю від 16.09.2008р. №01.01-12/1505
СУТЬ СПОРУ
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю „УкрЮг-Інвест”, м. Донецьк, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до Слов'янської міської ради, м. Слов'янськ про визнання права набуття земельної ділянки площею 1,0 га (кадастровий номер 1414100000:01:023:0124) в оренду, терміном на 10 років, за рахунок земель транспорту Слов'янської міської ради для будівництва та функціонування автозаправочного комплексу за адресою: траса Київ – Должанський, 677 км + 600 в м. Слов'янську Донецької області шляхом укладення прямого договору оренди з Слов'янською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” станом на момент прийняття рішення № 20-XVIII-5 від 05.09.2007 року Слов'янської міської ради про узгодження місця розташування земельної ділянки і надання згоди на розроблення проекту землеустрою по відводу земельної ділянки ТОВ „УкрЮг-Інвест”.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що рішенням Слов'янської міської ради № 20-XVIII-5 від 05.09.2007 року позивачу було погоджено місце розташування земельної ділянки орієнтовною площею 1,0 га для будівництва автозаправного комплексу за адресою: траса Київ – Должанський, 677 км + 600, надано згоду на складання проекту землеустрою по відводу земельної ділянки площею 1,0 га для будівництва автозаправного комплексу із земель транспорту Слов'янської міської ради. Як зазначає позивач, з метою виконання наведеного рішення ним були проведені проектно-вишукувальні роботи та отримано узгодження відводу земельної ділянки та робочого проекту будівництва автозаправного комплексу за адресою: траса Київ – Должанський, 677 км + 600 в м. Слов'янську від відповідних державних органів та органів місцевого самоврядування.
Позивачем пояснено, що після отримання всіх дозволів та складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки і подання проекту для його розгляду та затвердження до відповідача, позивачем було отримано відповідь про неможливість укладання договору оренди земельної ділянки, оскільки у зв'язку з внесенням до ст. 124 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України „Про оренду землі”, визначені виключно конкурсні засади передання в оренду земельних ділянок, що перебувають в державній або комунальній власності.
Позивач вважає таку відмову незаконною, оскільки дії відповідача є порушенням вимог чинного законодавства, у зв'язку з чим порушуються встановлені законодавством права позивача.
Відповідач, згідно з відзивом на позовну заяву, проти позову заперечив, посилаючись на те, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", набуття права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, а також на те, що пунктом 11 Прикінцевих положень Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів” Кабінету Міністрів України доручено визначити особливості оформлення права оренди земельної ділянки без проведення аукціону громадянам чи юридичним особам, які звернулись із заявою (клопотанням) про передачу земельної ділянки в оренду із земель державної або комунальної власності, якщо станом на 1 січня 2008 року відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування було прийнято рішення про погодження місця розташування такого об'єкта або про надання дозволу на розробку проекту її відведення, проте, що до теперішнього часу такого документу Кабінетом Міністрів України не прийнято.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, присутніх у судовому засіданні, суд ВСТАНОВИВ:
Як зазначалось, позивач звернувся до суду із позовом про визнання за ним права на набуття земельної ділянки в оренду шляхом укладення прямого договору оренди, посилаючись при цьому на необґрунтованість посилання відповідача на внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі".
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України „Про оренду землі”, ст.ст. 792-797 Цивільного кодексу України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на їх виконання.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого це право здійснюють органи державної влади і органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією, усі суб'єкти права власності рівні перед законом.
Cтаттею 2 Земельного Кодексу України передбачено, що земельні відносини – це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Стаття 12 Земельного кодексу України встановлює повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин. Зокрема, до їх повноважень належить: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності; додержання земельного та екологічного законодавства.
Згідно з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Зазначена норма Земельного кодексу України кореспондується з вимогами ч. 3 ст. 16 Закону України „Про оренду землі”, відповідно до якої необхідною передумовою укладення договору оренди землі визначено згоду органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
З огляду на встановлений ст.ст. 6, 627 Цивільного кодексу України принцип свободи Договору сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахування вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Рішенням Слов'янської міської ради № 20-XVIII-5 від 05.09.2007 року позивачу було погоджено місце розташування земельної ділянки орієнтовною площею 1,0 га для будівництва автозаправного комплексу за адресою: траса Київ – Должанський, 677 км + 600, надано згоду позивачу на складання проекту землеустрою по відводу земельної ділянки орієнтовною площею 1,0 га для будівництва автозаправного комплексу із земель транспорту Слов'янської міської ради.
На виконання рішення Слов'янської міської ради № 20-XVIII-5 від 05.09.2007 року, позивачем було проведено проектно-вишукувальні роботи та отримано узгодження відводу земельної ділянки та робочого проекту будівництва автозаправного комплексу за адресою: траса Київ – Должанський, 677 км + 600 в м. Слов'янську, а саме:
висновок Управління архітектури та містобудування м. Слов'янська Донецької області № 37 від 29.03.2008 року;
умови відведення земельної ділянки від 10.04.2008 року, видані Відділом земельних ресурсів у м. Слов'янську;
висновок археологічної експертизи земельної ділянки № 4/08-11 від 17.04.2008 року Дочірнього підприємства „Наукова спілка Донбасу” Державного підприємства „Науково-дослідний центр „Охоронна археологічна служба України” інституту археології Національної академії наук України”;
висновок відділу охорони пам'яток археології Донецького обласного краєзнавчого музею Управління культури Донецької обласної державної адміністрації № 335/29 від 07.05.2008 року;
висновок Слов'янської міжрайонної СЕС № 03.2/26 від 19.05.2008 року;
висновок відділу культури Слов'янської міської ради від 23.05.2008 року;
висновок відділу регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області від 10.06.2008 року № 05/124;
висновок про відведення земельної ділянки відділу земельних ресурсів у м. Слов'янську від 25.06.2008 року № 58.
Позивачем 11.06.2008 року отримано довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, видану відділом земельних ресурсів у м. Слов'янстку.
Позивач звернувся до Слов'янського міського голови із заявою від 10.07.2008 року про затвердження проекту землеустрою по відводу земельної ділянки за адресою: м. Слов'янськ, траса Київ – Должанський, 677 км + 600, що буде використовуватись для будівництва та функціонування автозаправочного комплексу, та передачу зазначеної ділянки в оренду строком на 25 років.
Листом від 18.07.2008 року № 01.01.-12/1189 Слов'янським міською головою було повідомлено позивача про те, що у зв'язку із законодавчими змінами (внесенням змін до Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України „Про оренду землі”), яким запроваджено порядок набуття права оренди земельних ділянок комунальної власності виключно на аукціонах, станом на поточний момент у позивача відсутнє право на набуття земельної ділянки в оренду згідно з раніше діючим в сфері земельних відносин законодавством, та, з цього приводу, у Слов'янської міської ради відсутні підстави для подальшого розгляду документів про виділення земельної ділянки ТОВ „УкрЮг-Інвест” в оренду згідно відповідного звернення.
При зверненні до суду з позовом позивач виходив з того, що посилання відповідача на внесенням змін до Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України „Про оренду землі”, згідно з якими придбання права оренди земельних ділянок, що знаходяться в державній або комунальній власності, здійснюється тільки на аукціонах, є незаконним.
Статтею 16 Цивільного кодексу України передбачено право особи звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до ст. 1 Господарського процесуального кодексу України підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів.
За своїм загальноправовим змістом вимоги позивача щодо визнання за ним права набуття земельної ділянки в оренду шляхом укладання прямого договору оренди – є засобом захисту цивільного права у вигляді визнання права, передбаченого ст. 16 Цивільного кодексу України, ст. 20 Господарського права України та закріпленого ст. 152 Земельного кодексу України.
Підстави набуття права на землю передбачені статтею 116 Земельного кодексу України. У цій статті врегульовані відносини щодо набуття громадянами та юридичними особами права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності. Підставою набуття права на землю у таких випадках є рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах установлених цим Кодексом повноважень.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст. 123, 124 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України „Про оренду землі”.
В силу ст. 124 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на момент прийняття рішення № 20-XVIII-5 від 05.09.2007 року Слов'янської міської ради про узгодження місця розташування земельної ділянки і надання згоди на розроблення проекту землеустрою по відводу земельної ділянки позивачу) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів” № 309-VI від 03.06.2008 року внесено зміни до ст. 124 Земельного кодексу України та визначено виключно конкурсні засади передання в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності.
Прийняття Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів” № 309-VI від 03.06.2008 року, не є підставою, що позбавляє позивача пріоритетного права на укладання договору оренди, визначеної та погодженої з органом місцевого самоврядування земельної ділянки, оскільки, згідно встановленого статтею 5 Цивільного кодексу України загально правового принципу ретроактивності закону, гарантованого ст. 58 Конституції України, акти цивільного законодавства не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують цивільну відповідальність особи.
Згідно із зазначеним правилом дія закону чи іншого нормативно-правового акту поширюється тільки на ті відносини, які виникли після набуття ним чинності.
Також, відповідно до пп. 2 п. 11 розділу ІІ „Прикінцеві положення” Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів” № 309-VI від 03.06.2008 року передбачено обов'язок Кабінету Міністрів України визначити особливості оформлення права оренди земельної ділянки без проведення аукціону громадянам чи юридичним особам, які звернулись із заявою (клопотанням) про передачу земельної ділянки в оренду із земель державної або комунальної власності, якщо станом на 1 січня 2008 року відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування було прийнято рішення про погодження місця розташування такого об'єкта або про надання дозволу на розробку проекту її відведення.
Тобто, з наведених положень закону випливає, що у будь-якому разі на осіб, у відношенні яких до 01.01.2008р. прийнято рішення про погодження місця розташування такого об'єкта або про надання дозволу на розробку проекту її відведення не розповсюджується процедура оформлення права оренди земельної ділянки з обов'язковим проведенням проведення аукціону. До таких осіб застосовується звичайний порядок укладання прямого договору оренди.
Як зазначалось, Рішенням Слов'янської міської ради № 20-XVIII-5 від 05.09.2007 року позивачу було погоджено місце розташування земельної ділянки орієнтовною площею 1,0 га для будівництва автозаправного комплексу за адресою: траса Київ – Должанський, 677 км + 600, надано згоду позивачу на складання проекту землеустрою по відводу земельної ділянки орієнтовною площею 1,0 га для будівництва автозаправного комплексу із земель транспорту Слов'янської міської ради.
Таким чином, з урахуванням вимог ст. 58 Конституції України, ст. 16 Закону України „Про оренду землі”, ст. 124 Земельного кодексу України, а також зважаючи на прийняття виконавчим Слов'янською міською радою рішення № 20-XVIII-5 від 05.09.2007, позивач має право на проведення дій, пов'язаних з переданням в оренду спірної земельної ділянки на засадах, встановлених у зазначених актах в редакції, що діяла до 01.01.2008р..
Посилання відповідача на прикінцеві положення Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів” щодо нерозроблення Кабінетом Міністрів України особливостей оформлення права оренди земельної ділянки без проведення аукціону є помилковим, оскільки таке нерозроблення, тобто невиконання органом державної влади обов'язку покладеного на нього законом, не може бути підставою для позбавлення суб'єктів відповідних правовідносин передбачених законом прав або звуження їх обсягу.
З огляду на наведене, суд дійшов висновку про правомірність захисту цивільного права позивача у заявлений ним спосіб, визнавши за ним право набуття земельної ділянки площею 1,0 га (кадастровий номер 1414100000:01:023:0124) в оренду, терміном на 10 років, за рахунок земель транспорту Слов'янської міської ради для будівництва та функціонування автозаправочного комплексу за адресою: траса Київ – Должанський, 677 км + 600 в м. Слов'янську Донецької області шляхом укладення прямого договору оренди з Слов'янською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” станом на момент прийняття рішення № 20-XVIII-5 від 05.09.2007 року Слов'янської міської ради про узгодження місця розташування земельної ділянки і надання згоди на розроблення проекту землеустрою по відводу земельної ділянки ТОВ „УкрЮг-Інвест”.
При визначенні підвідомчості цієї справи суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.
Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.
При цьому, відповідач у спірних правовідносинах не здійснює владних повноважень, а виступає як суб'єкт господарських відносин. Таким чином, цей спір підвідомчий господарському суду.
На підставі викладеного та керуючись ст. 13, 58 Конституції України, ст.ст. 2, 12, 116, 123, 124, 152 Земельного кодексу України, ст.ст. 5 Цивільного кодексу України, ст. 20 Господарського кодексу України, ст. 16 Закону України „Про оренду землі”, п. 11 розділу ІІ „Прикінцеві положення” Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів” № 309-VI від 03.06.2008 року, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю „УкрЮг-Інвест” до Слов'янської міської ради про визнання права набуття земельної ділянки площею 1,0 га (кадастровий номер 1414100000:01:023:0124) в оренду, терміном на 10 років, за рахунок земель транспорту Слов'янської міської ради для будівництва та функціонування автозаправочного комплексу за адресою: траса Київ – Должанський, 677 км + 600 в м. Слов'янську Донецької області шляхом укладення прямого договору оренди з Слов'янською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” станом на момент прийняття рішення № 20-XVIII-5 від 05.09.2007 року Слов'янської міської ради про узгодження місця розташування земельної ділянки і надання згоди на розроблення проекту землеустрою по відводу земельної ділянки ТОВ „УкрЮг-Інвест” – задовольнити.
Визнати за Товариством з обмеженою відповідальністю „УкрЮг-Інвест”, м. Донецьк, право набуття земельної ділянки площею 1,0 га (кадастровий номер 1414100000:01:023:0124) в оренду, терміном на 10 років, за рахунок земель транспорту Слов'янської міської ради для будівництва та функціонування автозаправочного комплексу за адресою: траса Київ – Должанський, 677 км + 600 в м. Слов'янську Донецької області шляхом укладення прямого договору оренди з Слов'янською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” станом на момент прийняття рішення № 20-XVIII-5 від 05.09.2007 року Слов'янської міської ради про узгодження місця розташування земельної ділянки і надання згоди на розроблення проекту землеустрою по відводу земельної ділянки ТОВ „УкрЮг-Інвест”.
Суддя Гончаров С.А.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2008 |
Оприлюднено | 13.10.2008 |
Номер документу | 2113881 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Гончаров С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні