Постанова
від 21.10.2011 по справі 2-а-5994/11
ОБОЛОНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 2-а-5994/11

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ      УКРАЇНИ

                              

21 жовтня 2011 року                                                   Оболонський районний суд м. Києва

в складі головуючого судді                                                            Васалатія К.А.

при секретарі                                                             Яковлевій М.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Громадської організації садове товариство «Українська земля»до державного реєстратора Обухівської районної державної адміністрації Київської області ОСОБА_1 про визнання дій державного реєстратора протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду із позовом до відповідача - державного реєстратора Обухівської районної державної адміністрації Київської обл. ОСОБА_1 про визнання дій державного реєстратора протиправними та зобов'язання вчинити певні дії. В обґрунтування позову було вказано, що відповідачем було порушено його права та інтереси через протиправне рішення відповідача про залишення без розгляду документів, які подані для проведення державної реєстрації припинення позивача - ГО СТ «Українська земля»як юридичної особи в результаті її ліквідації.  

У судовому засіданні представник позивача, посилаючись на викладені у позовній заяві обставини, підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив позов задовольнити.

Відповідач - державний реєстратор Обухівської РДА Київської обл. ОСОБА_1 в судовому засіданні проти задоволення позову заперечив та просить відмовити у його задоволенні та надав суду свої заперечення. При цьому пояснив, що позов на його думку є необґрунтованим, оскільки подані позивачем до державного реєстратора для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за рішенням засновників, що не пов'язано з реорганізацією»документи подано не в повному обсязі і вони не відповідали вимогам, які встановлено ч.1 ст.36  Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», а саме відсутня довідка форми № 22-ОПП відповідного органу державної податкової служби про відсутність заборгованості по податках, зборах (обов'язкових платежах).

Також відповідач вказав, що подана позивачем довідка ДПІ в Обухівському районі Київської обл. № 1448/10/24 від 16.08.2011р. про відсутність заборгованості з податків і зборів (обов'язкових платежів) не є довідкою форми № 22-ОПП і крім того, на час відкриття провадження по справі сплинув 2-хмісячний термін з дня її видачі, що ставить під сумнів достовірність викладеної в ній інформації. Також вказує, що позивачем не був поданий висновок аудитора щодо достовірності та повноти ліквідаційного балансу. За таких обставин відповідач вважає, що його дії були правомірними і підстави до задоволення позову відсутні.

Заслухавши пояснення представника позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази та розглянувши в судовому засіданні всі обставини справи в їх сукупності, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.

Як встановлено в судовому засіданні, позивач був зареєстрований 21.04.2004 р. Позивача як юридичну особу внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (далі по тексту –ЄДРПОУ) із присвоєнням ідентифікаційного коду 26541213.

Рішенням загальних зборів членів ГО СТ «Українська земля»від 12.04.2011 р., оформленим протоколом № 1/04/2011 від 12.04.2011 р. вирішено припинити діяльність цієї юридичної особи шляхом ліквідації та створено ліквідаційну комісію.

12.04.2011 р. відповідачем - державним реєстратором Обухівської РДА ОСОБА_1 була проведена реєстраційна дія «Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи»та до ЄДРПОУ внесено відповідний запис № 1342110 0015 000540.

21.04.2011 р. в № 176 (11) офіційного спеціалізованого друкованого засобу масової інформації –«Бюлетені державної реєстрації» була здійснена публікація повідомлення про прийняття рішення щодо припинення юридичної особи ГО СТ «Українська земля».

Як з'ясовано судом, 21.09.2011 р. головою ліквідаційної комісії відповідачеві було подано такі документи: реєстраційна картка форми № 7 (затверджена наказом Держпідприємництва України від 20.04.2007р. № 54) від 21.09.2011р. про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією; свідоцтво про державну реєстрацію ГО СТ «Українська земля»; Статут ГО СТ «Українська земля»; акт ліквідаційної комісії ГО СТ «Українська земля»від 13.09.2011р. з ліквідаційним балансом, затверджений рішенням загальних зборів членів ГО СТ «Українська земля»від 13.09.2011р. (протокол № 2/09/2011 від 13.09.2011р.). Підписи голови та членів ліквідаційної комісії на ліквідаційному балансі були засвідчені нотаріально; довідку ДПІ в Обухівському районі Київської області № 1448/10/24 від 16.08.2011р. про відсутність заборгованості з податків і зборів (обов'язкових платежів); довідку Управління Пенсійного фонду України в м. Обухові та Обухівському районі Київської області № 329 від 06.09.2011р. про відсутність заборгованості; довідку Архівного відділу Обухівської РДА Київської області № 07-08/6 від 06.09.2011р. про відсутність документів, які підлягають зберіганню.

У відповідності до повідомлення відповідача № 7 від 21.09.2011 р. подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації документи залишено без розгляду. Таке рішення державного реєстратора обґрунтовано тим, що подані документи не відповідають вимогам, які встановлені ч. 1 ст. 36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»: відсутня довідка форми 22-ОПП (в повідомленні через технічну описку помилково зазначено 22-ОПФ, що підтвердив відповідач в судовому засіданні) органу державної податкової служби про відсутність заборгованості.  

Ч. 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації.

П. 1 ч. 1 ст. 110 Цивільного кодексу України встановлено, що юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Обов'язки особи, що прийняла рішення про припинення юридичної особи встановлено вимогами ст. 105 ЦК України, а порядок ліквідації юридичної особи визначено ст.111 вказаного Кодексу.

Аналізуючи обставини справи та зміст поданих державному реєстратору документів суд приходить до висновку, що наведені вимоги виконано та порядок ліквідації ГО СТ «Українська земля»дотримано.

Статтею 2 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців»від 15.05.2003р. № 755-IV (далі по тексту - Закон № 755-IV)  встановлено, що відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, регулюються Конституцією України, цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.

Таким чином, Закон № 755-IV є спеціальним для даного виду правовідносин, а тому його спеціальні норми мають переважну правову силу (пріоритет) щодо інших законодавчих актів України.   

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону № 755-IV державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до ЄДРПОУ.

Згідно з ч. 1 ст. 33 Закону № 755-IV юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням органу державної влади, прийнятим у випадках, передбачених законом.

Порядок проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації встановлено ст.36 Закону № 755-IV. Відповідно до ч. 1 наведеної ст. Закону № 755-IV для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії або уповноважена ним особа після закінчення процедури ліквідації, яка передбачена законом, але не раніше 2-х міс. з дати публікації повідомлення у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації, повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстратору такі документи:

заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією;

свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи;

оригінал установчих документів:

акт ліквідаційної комісії з ліквідаційним балансом, який затверджено рішенням засновників (учасників) або уповноваженого ними органу;

довідку відповідного органу державної податкової служби про відсутність заборгованості по податках, зборах (обов'язкових платежах);

довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості;  

довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.

Відповідно до ч. 2 ст. 36 вказаного Закону підписи голови та членів ліквідаційної комісії на ліквідаційному балансі повинні бути нотаріально засвідчені.

Ч. 6 ст. 36 Закону № 755-IV передбачено, що державний реєстратор залишає без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації: документи подані  за  неналежним  місцем проведення державної реєстрації; документи не відповідають вимогам, які встановлені частинами першою та другою статті 8 цього Закону; ліквідаційний баланс  не  відповідає  вимогам  абзацу другого частини другої цієї статті; документи подані не у повному обсязі; документи подані раніше строку,  встановленого абзацом першим частини першої цієї статті (тобто раніше двох місяців з дати публікації повідомлення у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації).

Суд приходить до висновку, що подані 21.09.2011 р. позивачем відповідачу документи повністю відповідали наведеному переліку та вимогам, підстав для залишення їх без розгляду на вбачалось.

Доводи відповідача про те, що позивач - ГО СТ «Українська земля»була надана довідка не за формою № 22-ОПП, яка затверджена наказом Державної податкової адміністрації від 22.12.2010р. № 979 «Порядок обліку платників податків і зборів», зареєстрованим МЮ України 30.12.2010р. за № 1439/18734 (далі по тексту –Порядок обліку) судом до уваги не приймаються. Цей Порядок розроблений відповідно до Податкового кодексу України та Закону України «Про державну податкову службу»і має на меті використання єдиної раціональної методики обліку платників податків і зборів в органах державної податкової служби; його дія поширюється на платників податків - юридичних осіб (резидентів та нерезидентів), їх  відокремлені підрозділи та постійні  представництва  нерезидентів, а також самозайнятих осіб (п. 1.1.,1.5. Порядку). Нормами цього Порядку обліку визначено, зокрема, порядок зняття з обліку платників податків в органах державної податкової служби (розділ ХІ Порядку обліку), а не порядок проведення державної реєстрації припинення юридичної особи. Порядком обліку не встановлено вимог для відповідача.

Разом із тим, як вбачається з ч. 1 ст. 36 Закону № 755-IV, як і в тексті цього Закону в цілому, всупереч твердженню відповідача, відсутні вимоги щодо надання державному реєстратору довідки органу державної податкової служби певної встановленої форми, як наприклад, форми № 22-ОПП.

Надана позивачем довідка ДПІ в Обухівському районі Київської області № 1448/10/24 від 16.08.2011 р. про відсутність заборгованості з податків і зборів (обов'язкових платежів) є виданим органом державної податкової служби офіційним документом, що підтверджує юридичний факт відсутності вказаної заборгованості і відповідає вимогам ч.1 ст.36 Закону № 755-IV стосовно переліку документів.  

Частиною 4 ст.36 Закону № 755-IV визначено, що державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, якщо вони не передбачені частинами першою та другої цієї статті.          

Суд не приймає до уваги твердження відповідача стосовно того, що на час судового розгляду справи з дати видачі довідки ДПІ в Обухівському районі Київської області № 1448/10/24 від 16.08.2011р. сплило більш як 2 місяці, через що у відповідача виникають сумніви щодо повноти та достовірності викладених у довідці даних на даний час. Якщо ж брати до уваги (за аналогією) встановлений п.11.8.3. Порядку обліку двохмісячний термін дії довідки форми № 22-ОПП, то на час звернення позивача 21.09.2011р. до державного реєстратора цей двохмісячний термін стосовно довідки ДПІ в Обухівському районі Київської області № 1448/10/24 від 16.08.2011р. не сплив. Суд розглядає правомірність дій та рішення державного реєстратора чинному законодавству на час вчинення таких дій та прийняття оспорюваного рішення, а не на час розгляду справи. Крім того, суд приймає до уваги, що в судовому засіданні позивачем надана актуальна довідка ДПІ в Обухівському районі Київської області № 1672/10/24 від 12.10.2011р. про відсутність заборгованості з податків і зборів (обов'язкових платежів), яка не протирічить виданій раніше довідці.

Слід також зазначити, що відповідально до п.11.2. Порядку обліку у зв'язку з припиненням платника податків органи державної податкової служби розпочинають та проводять певні процедури (перевірку тощо), у разі одержання хоча б одного з таких документів (відомостей): заяви за формою № 8-ОПП від платника податків; відомостей державного реєстратора про внесення  до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної   особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи.

Такі процедури, відповідно до змісту розділу ХІ Порядку обліку розпочинаються протягом одного місяця з дня одержання вказаних документів і мають закінчуватись видачею довідки форми № 22-ОПП або запереченнями з боку органу державної податкової служби щодо здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації. В разі наявності заперечень відповідне повідомлення направляється платнику податків та державному реєстратору.

Відповідно до ч. 1 ст. 35 Закону № 755-IV державний реєстратор зобов'язаний в день внесення до ЄДРПОУ запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи щодо припинення юридичної особи повідомити про внесення такого запису органи державної податкової служби. Такий запис щодо ГО СТ «Українська земля»було внесено до ЄДРПОУ державним реєстратором 12.04.2011р. за № 1 342 110 0015 000540. Як підтверджено відповідачем в судовому засіданні орган державної податкової служби повідомлявся про внесення запису у передбачений ч.1 ст.35 Закону № 755-IV строк.

Як встановлено судом, 01.08.2011 р. ГО СТ «Українська земля»звернулась до ДПІ в Обухівському районі Київської області із заявою форми № 8-ОПП про припинення платника податків, отримання якої підтверджується відповідним штампом на копії заяви.

Будь-яких доказів того, що довідки ДПІ в Обухівському районі Київської області № 1448/10/24 від 16.08.2011р. або № 1672/10/24 від 12.10.2011р. про відсутність заборгованості з податків і зборів (обов'язкових платежів) містять дані, що не відповідають дійсності під час розгляду справи не надано.

Суд не може також погодитись із твердженням відповідача про необхідність подання позивачем висновку аудитора щодо достовірності та повноти ліквідаційного балансу.

Відповідно до ч.2 ст.36 Закону № 755-IV такий висновок аудитора подається у випадках, що встановлені законом. Перелік випадків, коли є обов'язковим проведення аудиту встановлено ст.8 Закону України «Про аудиторську діяльність». Наведений у вказаній нормі перелік не стосується процедури ліквідації ГО СТ «Українська земля».

Посилання відповідача на ст.20 Закону України «Про господарські товариства»не заслуговують на увагу, оскільки цей Закон регулює правовідносини стосовно господарських товариств (преамбула наведеного закону). Згідно до ст.1 цього Закону господарським товариством є юридична особа, статутний (складений) капітал якої  поділений  на частки  між учасниками. Господарськими товариствами цим Законом визнаються підприємства, установи, організації, створені на засадах угоди юридичними особами і громадянами шляхом об'єднання їх майна та підприємницької діяльності з метою одержання прибутку.

Громадська організація садове товариство «Українська земля»за своєю організаційно-правовою формою є громадською організацією. Так, відповідно до п.п.1.1.,1.2. свого Статуту ГО СТ «Українська земля»є добровільною неприбутковою громадською організацією, створеною на підставі спільності інтересів громадянами України для реалізації мети та завдань передбачених цим Статутом; здійснює свою діяльність у відповідності з Конституцією України, Законом України «Про об'єднання громадян», іншими нормативно-правовими актами України та цим Статутом. Відповідно до ч.2 ст.1 Закону України «Про об'єднання громадян»діяльність громадських організацій має неприбутковий характер. Жодним законом України не передбачено обов'язкове проведення аудиту в разі ліквідації громадської організації.

За таких обставин суд приходить до висновку, що дії державного реєстратора по залишенню без розгляду поданих документів для проведення державної реєстрації припинення ГО СТ «Українська земля»в результаті її ліквідації є протиправними, оскільки не відповідали вимогам Закону № 755-IV, який є спеціальним для даного виду правовідносин і обов'язковим для відповідача. Вбачається, що позивачем було надано відповідачеві повний пакет документів для проведення реєстраційної дій, підстав для залишення документів без розгляду не існувало.

Ч. 9 ст. 36 Закону № 755-IV встановлено, що за відсутності підстав для залишення  документів,  які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, без розгляду державний реєстратор повинен внести до ЄДРПОУ запис про проведення  державної реєстрації припинення  юридичної особи в результаті її ліквідації.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є, зокрема, захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства.

Згідно із ч. 1 ст. 11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Як передбачено ч. 2 ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи наведене, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими і доведеними в судовому засіданні.

Оскільки позивач відповідно до ст. 97 КАС України відмовився від визначення грошового розміру судових витрат, які повинні бути йому компенсовані, то понесені ним судові витрати не відшкодовуються.

На підставі викладеного та керуючись ст.19 Конституції України, ст. 2, 7, 17-19, 87, 94, 158-163 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

 

Позов задовольнити.

Визнати протиправними дії державного реєстратора Обухівської районної державної адміністрації Київської області ОСОБА_1 стосовно залишення без розгляду документів щодо державної реєстрації припинення Громадської організації садове товариство «Українська земля»в результаті її ліквідації.

Зобов'язати державного реєстратора Обухівської районної державної адміністрації Київської області ОСОБА_1 провести державну реєстрацію припинення Громадської організації садове товариство «Українська земля»(код ЄДРПОУ 26541213) в результаті її ліквідації із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису про проведення державної реєстрації припинення вказаної юридичної особи в результаті її ліквідації.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом 10 днів з дня її проголошення. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Суддя                                                                                                    К.А. Васалатій

  21.10.2011 Справа № 2-а-5994/11

СудОболонський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення21.10.2011
Оприлюднено01.02.2012
Номер документу21140154
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-5994/11

Ухвала від 17.06.2011

Адміністративне

Іванківський районний суд Київської області

Слободян Н. П.

Ухвала від 17.06.2011

Адміністративне

Іванківський районний суд Київської області

Слободян Н. П.

Ухвала від 03.11.2011

Адміністративне

Шаргородський районний суд Вінницької області

Соколовська Т. О.

Ухвала від 29.12.2010

Адміністративне

Кіровський районний суд м.Кіровограда

Галаган О. В.

Постанова від 30.11.2011

Адміністративне

Славутицький міський суд Київської області

Малишенко Т. О.

Постанова від 07.06.2012

Адміністративне

Корабельний районний суд м. Миколаєва

Безпрозванний В. В.

Ухвала від 14.07.2011

Адміністративне

Ірпінський міський суд Київської області

Саранюк Л. П.

Ухвала від 08.06.2011

Адміністративне

Краснолиманський міський суд Донецької області

Шавиріна Л. П.

Ухвала від 25.08.2011

Адміністративне

Каховський міськрайонний суд Херсонської області

Єйбог І. М.

Постанова від 17.06.2011

Адміністративне

Рокитнянський районний суд Київської області

Литвин О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні