Рішення
від 07.02.2012 по справі 9/195/2011/5003
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

21036, м. Вінниця,  Хмельницьке шосе, 7  тел. 66-03-00, 66-11-31       http://vn.arbitr.gov.ua


І м е н е м     У к р а ї н и

РІШЕННЯ

07 лютого 2012 р.           Справа 9/195/2011/5003

за позовом:Тульчинської міської ради Вінницької області, код ЄДРПОУ 04051141  (вул. Леніна, 1, м. Тульчин, Вінницька область, 23600)   

до:Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротранс", код ЄДРПОУ 03567457  (вул. Леніна, 67, м. Тульчин, Вінницька область, 23600)  

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача відділ Держкомзему у Тульчинському районі Вінницької області (вул. Леніна,65, м. Тульчин, Вінницька обл., 23600)

позов на суму 97864,20 грн.

Головуючий суддя Балтак О.О.    

Секретар судового засідання Білоус І.М.

Представники сторін:

позивача: ОСОБА_1 - представник за довіреністю;

позивача: ОСОБА_2 - представник за довіреністю;

відповідача: Поліщук І.І. - витяг з наказу № 10 від 24.01.12р. (головний бухгалтер);

третьої особи: ОСОБА_3 - представник за довіреністю;

ВСТАНОВИВ :

Тульчинською міською радою Вінницької області заявлено позов до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротранс" про стягнення 97864,20 грн. збитків у вигляді недоотриманих коштів за фактичне землекористування за період з 06.12.08 р. по 01.01.11 р.

Ухвалою господарського суду Вінницької області від 09.12.11р., за вказаним позовом, порушено провадження у справі № 9/195/2011/5003.

Ухвалами суду від 20.12.11р., 10.01.12р., 24.01.12р. розгляд справи з підстав передбачених законодавством неодноразово відкладався. Причинами таких відкладень стали, то неявка в судове засідання представників сторін і невиконання останніми вимог суду в частині надання усіх доказів, то з необхідністю витребування додаткових доказів і залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача відділ Держкомзему у Тульчинському районі Вінницької області.

02.02.12р. Тульчинська міська рада через канцелярію суду подала заяву № б/н від 02.02.12р. про уточнення позовних вимог. В даній заяві позивач звернувся до суду з проханням збільшити період користування відповідачем земельною ділянкою (вул. Леніна, 67, м. Тульчин, Вінницька область) з 06.12.08 р. по 01.01.11 р. на з 06.12.08 р. по 16.06.11 р. у зв"язку із підтвердженням зміни її площі з 1,97 га та 1,6007 га у 2009-2010 роках та на 1,3818 га у 2011р.

Зважаючи на приписи ч.4 ст. 22 ГПК України, суд вказану заяву прийняв до розгляду та задовольнив як таку, що не суперечить законодавству та не порушує чиї-небудь права і охоронювані законом інтереси.

07.02.12 р. в судове засідання з"явилися представники позивача, які заявлений позов з урахуванням заяви № б/н від 02.02.12р. про уточнення позовних вимог підтримали в повному обсязі та просили суд його задовольнити.

В свою чергу, представники відповідача та третьої особи надали обгрунтовані пояснення по суті заявленого позову.

Заслухавши пояснення учасників судового процесу, розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні у справі докази, на засадах всебічного, повно і об'єктивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, судом встановлено наступне.

Відповідно до Свідоцтва про право власності на цілісний майновий комплекс, виданого на підставі рішення виконкому Тульчинської міської ради №437 від 24.10.2001 року Товариству з обмеженою відповідальністю «Агротранс» на праві власності належить комплекс будівель і споруд, розташований в м.Тульчині по вул. Леніна, 67.

Рішенням 18 сесії 5 скликання Тульчинської міської ради № 408 від 29.11.2007 року п.1.1 Товариству з обмеженою відповідальністю «Агротранс» був наданий дозвіл на складання технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку для надання земельної ділянки із земель Тульчинської міської ради, площею 1,97 га. для обслуговування майнового комплексу в м.Тульчині по вул. Леніна, 67 на умовах оренди. Пунктом 2 вищезазначеного рішення дирекцію ТОВ «Агротранс» було зобов'язано представити технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку на розгляд міської ради.

Як вбачається з пояснень позивача, станом на 06 грудня 2011 року проект   землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Агротранс» на затвердження до міської ради не був поданий.

За змістом статті 377 ЦК України та статті 120 ЗК України у разі придбання об'єкта нерухомості до набувача переходить право власності або право користування земельною ділянкою, яке він повинен оформити згідно з чинним законодавством. Згідно п.2 ст. 120 Земельного кодексу при набутті права власності на об'єкт нерухомості до відповідача, в момент виникнення права власності, переходить і право користування земельною ділянкою

на якій розташований об єкт, і яка необхідна для його обслуговування, відповідно відповідач    набуває права  і обов"язки землекористувача,  що  є  фактичним землекористуванням.

В ході розгляду справи судом з"ясовано, що ТОВ «Агротранс», без оформлення документів, які посвідчують право власності або право користування земельної ділянкою, в порушення вимог ст.ст.125,126 Земельного кодексу України протягом зазначеного часу, а саме з 2007 року, використовує земельну ділянку для експлуатації та обслуговування комплексу будівель та споруд.

Відповідно до ст.2 Закону України «Про плату за землю», ст.206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному законом. Обов'язок вносити плату за землю передбачено і в ст. 1 Закону України "Про оренду землі". А тому, відповідач повинен сплачувати за фактичне користування земельною ділянкою площею 1,97 га.

У відповідності зі ст. 88 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється спеціально уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів у відповідності до Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель».

З-поміж того, судом при ознайомленні з документами, наявних в матеріалах справи встановлено, що за направленим клопотанням міської ради до відділу Держкомзему у Тульчинському районі №2/10-338 від 18.02.2011 року за підписом міського голови Весняного В.М. щодо проведення перевірки законності використання вищезгаданої земельної ділянки, 15 березня 2011 року державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Тульчинському районі відповідно до вимог ст. 6,10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства, на підставі якої був внесений припис №243006 від 15.03.2011 року про усунення порушень вимог земельного законодавства, а саме ст.125 ЗК України при використанні земельної ділянки площею 1,97 га із земель промисловості Тульчинської міської ради по вул. Леніна 67, на якій розташований майновий комплекс.

20 квітня 2011 року державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Тульчинському районі проведена повторна перевірка дотримання вимог земельного законодавства. При виконанні припису №243006 від 15.03.2011 року виявлено не виконання припису щодо усунення порушень вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки площею 1,97 га. із земель промисловості Тульчинської міської ради по вул.Леніна, 67 на якій розташований майновий комплекс. З огляду на таке, був внесений повторний припис №243015 від 20.04.11 року з вимогою в 30-денний термін усунути порушення, складено протокол про адміністративне правопорушення №243007 від 20.04.11 року та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №7 від 20.04.11 року на директора ТОВ «Агротранс» ОСОБА_4

Відповідно до ч. 2 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач має право вимагати усунення будь-яких порушень його права на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до ст.1166 ЦК України особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитки відшкодовуються в повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

В статті 20 ГК України та ст.16 ЦК України одним із способів захисту прав та законних інтересів суб'єктів господарювання визначено відшкодування збитків.

Відповідно до ч.1, 2 ст.22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є:

1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки);

2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Стаття 22 Цивільного кодексу України визначає загальну норму щодо відшкодування збитків внаслідок наявності складу цивільного правопорушення: порушення цивільного права чи інтересу; завдання збитків та причинний зв'язок між порушенням права та збитками, а також вина, особи, яка завдала збитків. Відсутність будь-якого з цих елементів виключає відповідальність у вигляді стягнення збитків, якщо інше не передбачено законом.

Відповідно до приписів ст. 224 ГК України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Згідно ч. 1 ст. 225 ГК України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб'єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов'язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.

Покладаючи на відповідача відповідальність за збитки, позивачем повною мірою враховані положення законодавства про відшкодування шкоди, а саме - наявність в діях      Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротранс» повного складу правопорушення як-то: протиправна поведінка (дія чи бездіяльність особи); шкідливий результат такої поведінки (збитки); причинний зв'язок між протиправною поведінкою та збитками; вина правопорушника. Крім того, в матеріалах справи наявні усі документи, які свідчать про наявність в діях відповідача цивільного правопорушення та заподіяння останнім збитків у вигляді упущеної вигоди в розмірі 97 864,20 грн.

Поряд з цим, чинне законодавство містить спеціальні норми, якими регулюються порядок визначення розміру та порядку відшкодування збитків, заподіяних внаслідок неодержання доходів за час використання земельної ділянки.

Зокрема, ст. 157 ЗК України визначає, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників та землекористувачів. При цьому, порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. № 284 у вигляді стягнення з особи, яка набула у власність нерухоме майно і не переоформила право користування земельною ділянкою, шкоди у вигляді упущеної вигоди, у розмірі неодержаної плати за користування земельною ділянкою.

Згідно п. 3 Порядку відшкодування підлягають, зокрема, інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. В даному випадку у вигляді упущеної вигоди, яку має сплатити особа, яка набула у власність нерухоме майно і не переоформила право користування земельною ділянкою.

П.2 Порядку встановлено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

Крім того, судом з"ясовано, що 23 червня 2011 року комісією створеною розпорядженням Тульчинської районної державної адміністрації від 02.09.2010 року №353 р. визначено розміри збитків (неодержаного доходу) бюджету міста від недоотриманих коштів за фактичне землекористування ТОВ «Агротранс» земельною ділянкою площею 1,97 га, розташованої в м.Тульчині по вул. Леніна,67 за період з 01.07.2008 року по 01.06.2011 року в розмірі 218670 грн. Збитки фактичним землекористувачем ТОВ «Агротранс» згідно п.5 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам в місячний термін не відшкодовані.

Контрольно-ревізійним відділом у Вінницькій області в ході ревізії бюджету м.Тульчина використання бюджетних коштів у виконавчому комітеті Тульчинської міської ради, стану збереження майна та використання бюджетних коштів установами, що утримуються за рахунок коштів міського бюджету за період з 01.08.2009 року по 01.09.2011 року виявлено втрат місцевого бюджету плати за користування земельними ділянками без правовстановлюючих документів, особами які їх використовують та яким надані дозволи на розробку проектів відведення, виготовлення технічної документації, проте станом на 01.09.11 року залишаються не виготовленими, в т.ч по ТОВ «Агротранс». Плата за користування земельною ділянкою в порушення ст.ст.15, 206 ЗК України, ст.2 Закону України «Про плату за землю», «Про оренду землі» та Податкового кодексу в повній мірі відповідачем не сплачується, що підтверджується відповіддю ДПІ у Тульчинському районі №5298/10/15-114 від 05.10.11 року на запит КРУ у Вінницькій області. Зокрема, відповідачем проведено часткові розрахунки в наступному порядку, а саме: протягом 5 місяців 2009 року сплачено 6946 грн.34 коп., протягом 2010 року - 21687 грн. 77 коп. та протягом 8 місяців 2011 року - 13245 грн. 67 коп. Внаслідок чого місцевому бюджету завдано матеріальної шкоди, про що складено акт №08-07/23 від 19.10.11 року та пред"явлено вимогу про усунення виявлених порушень №02-08-05-15/8362 від 26.10.2011 року шляхом вжиття заходів цивільно-правовою характеру для забезпечення надходження до міського бюджету коштів за фактичне землекористування.

Всупереч викладеному, відповідач не подав до суду належних доказів вішкодування заявлених до стягнення збитків (платіжні доручення, виписки банківських установ тощо).

Відповідно до ст.43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об‘єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили, а в силу статей 32, 33 вказаного Кодексу, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень шляхом подання доказів.

Зважаючи на наведене та виходячи з принципів законності, розумності і справедливості, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення 97 864,20 грн. збитків у вигляді недоотриманих коштів за фактичне землекористування за період з 06.12.08 р. по 16.06.11 р. підлягають задоволенню.

Судовий збір покладається на відповідача за правилами ст.49 ГПК України.

Керуючись ст.ст.4-5, 32, 33, 43, 49, 82, 84, 85, 115, 116 ГПК України, суд-

ВИРІШИВ :

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротранс", код ЄДРПОУ 03567457  (вул. Леніна, 67, м. Тульчин, Вінницька область, 23600) на користь Тульчинської міської ради Вінницької області, код ЄДРПОУ 04051141 (вул. Леніна, 1, м. Тульчин, Вінницька область, 23600) 97 864,20 грн. - збитків у вигляді недоотриманих коштів за фактичне землекористування; 1957,29 грн. - судового збору.

3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.    

Суддя                                             Балтак О.О.

          Повний текст рішення суду оформлено і підписано відповідно до вимог ст.84 ГПК України  13 лютого 2012 р.

віддрук. 1 прим.:

1 - до справи

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення07.02.2012
Оприлюднено15.02.2012
Номер документу21397331
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —9/195/2011/5003

Рішення від 07.02.2012

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Балтак О.О.

Ухвала від 24.01.2012

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Балтак О.О.

Ухвала від 10.01.2012

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Балтак О.О.

Ухвала від 09.12.2011

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Балтак О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні