Рішення
від 06.02.2012 по справі 23/214
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

06.02.12 р. Сп рава № 23/214

за позовом: Одеської заліз ниці м. Одеса

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальніст ю ”Центральна збагачувальна фабрика ”Курахівська” с. Кур ахівка

про стягнення 20 035 грн.

Суддя Забарющий М.І .

Представники сторін:

Від позивача: не з' явилис ь

Від відповідача: ОСОБА_1 . - за довіреністю

В засіданні, яке відбулось 01.02.2012р., згідно ст.77 ГПК України

оголошувалась п ерерва до 06.02.2012р.

СУТЬ СПОРУ:

Позивач, Одеська залізниця м. Одеса, звернувся до господа рського суду з позовом до від повідача, товариства з обмеж еною відповідальністю ”Цент ральна збагачувальна фабрик а ”Курахівська” с. Курахівка , про стягнення 20 035 грн. штрафу з а неправильно зазначену у на кладній № 48449144 масу вантажу.

В обґрунтування своїх вимо г позивач посилається на:

- відправлення відпов ідачем у серпні 2011р. зі станції Курахівка Донецької залізн иці на станцію Ладижин Одесь кої залізниці за залізничною накладною № 48449144 у вагоні № 56615040 вантажу - ”концентрат вугільний вологий”;

- здійснення на станці ї Знам' янка Одеської залізн иці перевірки маси вантажу, щ о прибув у вагоні № 56615040, внаслід ок якої було виявлено, що факт ична маса вантажу нетто на 9 800к г менше, ніж зазначено у накла дній № 56615040;

- засвідчення вищевка заної обставини комерційним актом АА № 021072/763/19 від 23.08.2011р.;

- ст.ст. 307, 315 Господарсько го кодексу України (далі - ГК У країни), ст.ст. 920, 925 Цивільного к одексу України (далі - ЦК Украї ни), ст.ст. 118, 122, 129 Статуту залізни ць України, Правила складанн я актів, затверджені наказом Міністерства транспорту Укр аїни від 28.05.2002р. № 334 (далі - Правила складання актів).

Відповідач позовні вимоги вважає необґрунтованими і т акими, що не підлягають задов оленню, з огляду на наступне: в порушення Правил складання актів комерційний акт АА № 021072/763/19 складено наступног о дня після виявлення різниц і в масі вантажу; ваги станції Знам' янка, на яких здійснюв алась перевірка маси вантажу у спірному вагоні, згідно тех нічного паспорту прийняті до експлуатації у 1967р., термін їх експлуатації складає 12 років, а висновку Державно го стандарту про подальшу ек сплуатацію ваг немає.

Крім того, відповідач зверн ув увагу суду на можливість з меншення розміру штрафу до р озміру однієї провізної плат и, що передбачено ст.551 ЦК Украї ни, ст.233 ГК України та п.3 ч.1 ст.83 Г осподарського процесуально го кодексу України (далі - ГПК України).

Дослідивши матеріали спра ви та вислухавши пояснення п редставників сторін, суд вст ановив:

19.08.2011р. товариство з обмежено ю відповідальністю ”Централ ьна збагачувальна фабрика ”К урахівська” (вантажовідправ ник) зі станції Курахівка Дон ецької залізниці на станцію Ладижин Одеської залізниці в ідвантажив на адресу Ладижин ської ТЕС (вантажоодержувач) за залізничною накладною № 484 49144 у вагоні № 56615040 вантаж - ”конце нтрат вугільний вологий”. Пр и оформленні перевізних доку ментів, зокрема, в залізничні й накладній № 48449144 у вищевказан ому вагоні відповідачем вказ ано масу вантажу: нетто - 71 000кг, тара - 21 400кг.

Навантаження вагону здійс нювалось засобами відправни ка (відповідача у справі), прав ильність внесених до накладн ої відомостей підтвердив сво їм підписом представник вант ажовідправника прийомоздав альник ОСОБА_2 у відповідн ості до п.2.3. Правил оформлення перевізних документів, затв ерджених наказом Міністерст ва транспорту України від 21.11.20 00р. № 644 (далі - Правила оформленн я перевізних документів).

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.24 Ст атуту залізниць України вант ажовідправники несуть відпо відальність за всі наслідки неправильності, неточності а бо неповноти відомостей, заз начених ним у накладній, а зал ізниця має право перевіряти правильність цих відомостей , а також періодично перевіря ти кількість та масу вантажу , що зазначаються у накладній .

При прийманні поїзда № 2287, у с кладі якого був вагон № 56615040, 22.08.201 1р. на станції Знам' янка Одес ької залізниці в результаті зважування на тензометрични х динамічних вагах виявлено невідповідність відомостей , зазначених відповідачем в н акладній № 48449144 фактичним пара метрам. Працівниками станції 22.08.2011р. складений акт загальної форми № 24117, а вагон був відчепл ений для проведення контроль ного переважування на статич них вагах.

23.08.2011р. при контрольному пере важуванні вагону № 56615040 з ванта жем на 150-тонних вагонн их вагах станції Знам' янка виявилось: вага брутто - 84 100кг, т ара з брусу - 22 900кг, нетто - 61 200кг, що менше проти даних зал ізничної накладної на 9 800кг; в д окументі вказана тара 21 400кг, я ким способом визначена не вк азано, фактично на вагоні на б русі тара 22 900кг.

За фактом невідповідності маси вантажу даним, зазначен им у накладній № 48449144, складено к омерційний акт АА № 021072/763/19 від 23.08 .2011р., де зазначено: навантаженн я навалом нижче бортів 400мм; в в агоні глухі торцеві стінки, л юка щільно закриті; просипан ня вантажу відсутнє; на повер хні вантажу ознак крадіжки н е виявлено; каток не застосов увався; на поверхні вантажу з ахисне маркування відсутнє.

Посилання відповідача на т ой факт, що в порушення Правил складання актів комерційний акт АА № 021072/763/19 складено не в ден ь виявлення обставин, що підл ягають оформленню комерційн им актом, а наступного дня піс ля виявлення різниці в масі в антажу, суд до уваги не прийма є, оскільки п.4 вищевказаних Пр авил передбачено, що у разі не можливості скласти комерцій ні акти в терміни, указані в ць ому пункті, вони складаються у всіх випадках не пізніше на ступної доби.

Відповідач звернув увагу с уду на те, що згідно технічног о паспорту на вагонні ваги ст анції Знам' янка, на яких зді йснювалась перевірка маси ва нтажу у спірному вагоні, терм ін експлуатації цих ваг скла дає 12 років, а до експлуатації цей засіб ваговимірювальної техніки прийнятий у 1967р. Тобто , на думку відповідача, вищевк азані ваги не придатні до зва жування вантажів, які перево зяться залізничним транспор том.

Однак, вищевказана думка сп ростовується матеріалами сп рави, оскільки в технічному п аспорті на вагонні ваги стан ції Знам' янка містяться від повідні записи про повірку т а контроль придатності цього засобу ваговимірювальної те хніки для зважування вантажі в.

На станції призначення Лад ижин Одеської залізниці під час перевірки маси вантажу р ізниці проти комерційного ак ту АА № 021072/763/19 від 23.08.2011р. не виявлен о, про що в розділі “Є” зроблен а відповідна відмітка згідно до п.12 Правил складання актів .

Згідно п.27 Правил видачі ван тажів, затверджених наказом Міністерства транспорту Укр аїни від 21.11.2000р. № 644, вантаж вважа ється доставленим без утрати , якщо різниця між масою, вказа ною в пункті відправлення в з алізничній накладній, та мас ою, визначеною на станції при значення, не перевищує норми природної втрати і гранично го розходження у визначенні маси нетто. В даному випадку н орма недостачі (сума норми пр иродної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить 2% маси, зазна ченої в перевізних документа х, а саме 1 420кг, що менше виявлен ої недостачі - 9 800кг.

Згідно ст.129 Статуту залізни ць України обставини, що можу ть бути підставою для матері альної відповідальності зал ізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирі в під час залізничного перев езення, засвідчуються комерц ійними актами або актами заг альної форми, які складають с танції залізниць.

Пунктом 5.5. Правил оформленн я перевізних документів закр іплено, що якщо під час переве зення вантажу або на станції його призначення буде виявл ено неправильне зазначення у накладній маси, кількості мі сць вантажу, його назви, коду т а адреси одержувача з відпра вника стягується штраф у роз мірі згідно зі ст.118 Статуту за лізниць України. Цей факт зас відчується актом загальної ф орми, якщо за цим фактом не скл адався комерційний акт.

Статтею 118 Статуту залізниц ь України встановлено, що штр аф підлягає стягненню у розм ірі п' ятикратної провізної плати за всю відстань переве зення.

За неправильно зазначену у залізничній накладній № 48449144 м аси вантажу у вагоні № 5 6615040 позивач нарахував відпові дачу як вантажовідправнику ш траф в розмірі 20 035 грн. із розрахунку: 4 007 грн. (провізн а плата) х 5. Перевіривши розра хунок суми штрафу, суд встано вив, що він відповідає вимога м Статуту залізниць України.

Під час розгляду справи від повідач просив суд зменшити розмір штрафу до розміру одн ієї провізної плати, яка скла дає 4 007 грн., на підставі ч.2 ст.233 Г К України, ч.3 ст.551 ЦК України та п.3 ч.1 ст.83 ГПК України. Вказане к лопотання відповідач обґрун товує тим, що неправильне заз начення маси вантажу в накла дній № 48449144 не завдало безпосер едньо залізниці та іншим уча сникам господарських віднос ин збитків в розумінні ст.22 ЦК України та ст.224 ГК України.

Відповідно до ч.2 ст.233 Г К України якщо порушення зоб ов' язання не завдало збиткі в іншим учасникам господарсь ких відносин, суд може з ураху ванням інтересів боржника зм еншити розмір належних до сп лати штрафних санкцій.

Пунктом 3 ч.1 ст.83 ГПК України п ередбачено, що господарський суд, приймаючи рішення, має пр аво зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (ш трафу, пені), який підлягає стя гненню зі сторони, що порушил а зобов'язання.

Аналіз наведених правов их норм свідчить, що вони не є імперативними та застосовую ться за визначених умов на ро зсуд суду.

Враховуючи, що допущене від повідачем порушення не завда ло безпосередньо залізниці т а іншим учасникам господарсь ких відносин збитків, суд, кор истуючись своїм правом, закр іпленим п.3 ч.1 ст.83 ГПК України, в важає за можливе зменшити ро змір штрафу на 1 провіз ну плату, тобто до суми 16 028 грн. В решті вимог щодо стягнення штрафу суд позивачу у позові відмовляє.

На підставі ст.ст. 20, 173, 174, 193, 216, 233, 3 06-308 Господарського кодексу Ук раїни, ст.ст. 24, 118, 122, 129 Стат уту залізниць України та кер уючись ст.ст. 33, 43, 49, 82-85 Господарсь кого процесуального кодексу України, господарський суд -

В И Р I Ш И В :

Стягнути з товариства з обм еженою відповідальністю ”Це нтральна збагачувальна фабр ика ”Курахівська” (с. Курахів ка, вул. Орджонікідзе, 1а, р/р 260033014 90851 в філії відділення ПІБ в м. С елидове, МФО 334312, ЄДРПОУ 33959754) на ко ристь Одеської залізниці (м. О деса, вул. Пантелеймонівська , 19, р/р 26003000001 в Одеській філії АБ ” Експрес-банка”, МФО 328801, ЄДРПОУ 01071315) - 16 028 грн. штрафу та 1 411 грн. 50 ко п. витрат на сплату судового з бору.

В решті вимог позивачу у по зові відмовити.

Суддя Забарющий М.І.

В судовому засіданні 06.02.2012р. проголошено в ступну та резолютивну частин и рішення. Повн ий текст рішення складено та підписано 13.02.2012р.

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення06.02.2012
Оприлюднено15.02.2012
Номер документу21398736
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —23/214

Судовий наказ від 07.06.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Судовий наказ від 04.03.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Ухвала від 14.08.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 28.04.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Постанова від 22.03.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Ухвала від 01.03.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Рішення від 06.02.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Ухвала від 17.01.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Ухвала від 22.12.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Рішення від 15.02.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні