ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
06.02.12 р. Сп рава № 23/214
за позовом: Одеської заліз ниці м. Одеса
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальніст ю ”Центральна збагачувальна фабрика ”Курахівська” с. Кур ахівка
про стягнення 20 035 грн.
Суддя Забарющий М.І .
Представники сторін:
Від позивача: не з' явилис ь
Від відповідача: ОСОБА_1 . - за довіреністю
В засіданні, яке відбулось 01.02.2012р., згідно ст.77 ГПК України
оголошувалась п ерерва до 06.02.2012р.
СУТЬ СПОРУ:
Позивач, Одеська залізниця м. Одеса, звернувся до господа рського суду з позовом до від повідача, товариства з обмеж еною відповідальністю ”Цент ральна збагачувальна фабрик а ”Курахівська” с. Курахівка , про стягнення 20 035 грн. штрафу з а неправильно зазначену у на кладній № 48449144 масу вантажу.
В обґрунтування своїх вимо г позивач посилається на:
- відправлення відпов ідачем у серпні 2011р. зі станції Курахівка Донецької залізн иці на станцію Ладижин Одесь кої залізниці за залізничною накладною № 48449144 у вагоні № 56615040 вантажу - ”концентрат вугільний вологий”;
- здійснення на станці ї Знам' янка Одеської залізн иці перевірки маси вантажу, щ о прибув у вагоні № 56615040, внаслід ок якої було виявлено, що факт ична маса вантажу нетто на 9 800к г менше, ніж зазначено у накла дній № 56615040;
- засвідчення вищевка заної обставини комерційним актом АА № 021072/763/19 від 23.08.2011р.;
- ст.ст. 307, 315 Господарсько го кодексу України (далі - ГК У країни), ст.ст. 920, 925 Цивільного к одексу України (далі - ЦК Украї ни), ст.ст. 118, 122, 129 Статуту залізни ць України, Правила складанн я актів, затверджені наказом Міністерства транспорту Укр аїни від 28.05.2002р. № 334 (далі - Правила складання актів).
Відповідач позовні вимоги вважає необґрунтованими і т акими, що не підлягають задов оленню, з огляду на наступне: в порушення Правил складання актів комерційний акт АА № 021072/763/19 складено наступног о дня після виявлення різниц і в масі вантажу; ваги станції Знам' янка, на яких здійснюв алась перевірка маси вантажу у спірному вагоні, згідно тех нічного паспорту прийняті до експлуатації у 1967р., термін їх експлуатації складає 12 років, а висновку Державно го стандарту про подальшу ек сплуатацію ваг немає.
Крім того, відповідач зверн ув увагу суду на можливість з меншення розміру штрафу до р озміру однієї провізної плат и, що передбачено ст.551 ЦК Украї ни, ст.233 ГК України та п.3 ч.1 ст.83 Г осподарського процесуально го кодексу України (далі - ГПК України).
Дослідивши матеріали спра ви та вислухавши пояснення п редставників сторін, суд вст ановив:
19.08.2011р. товариство з обмежено ю відповідальністю ”Централ ьна збагачувальна фабрика ”К урахівська” (вантажовідправ ник) зі станції Курахівка Дон ецької залізниці на станцію Ладижин Одеської залізниці в ідвантажив на адресу Ладижин ської ТЕС (вантажоодержувач) за залізничною накладною № 484 49144 у вагоні № 56615040 вантаж - ”конце нтрат вугільний вологий”. Пр и оформленні перевізних доку ментів, зокрема, в залізничні й накладній № 48449144 у вищевказан ому вагоні відповідачем вказ ано масу вантажу: нетто - 71 000кг, тара - 21 400кг.
Навантаження вагону здійс нювалось засобами відправни ка (відповідача у справі), прав ильність внесених до накладн ої відомостей підтвердив сво їм підписом представник вант ажовідправника прийомоздав альник ОСОБА_2 у відповідн ості до п.2.3. Правил оформлення перевізних документів, затв ерджених наказом Міністерст ва транспорту України від 21.11.20 00р. № 644 (далі - Правила оформленн я перевізних документів).
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.24 Ст атуту залізниць України вант ажовідправники несуть відпо відальність за всі наслідки неправильності, неточності а бо неповноти відомостей, заз начених ним у накладній, а зал ізниця має право перевіряти правильність цих відомостей , а також періодично перевіря ти кількість та масу вантажу , що зазначаються у накладній .
При прийманні поїзда № 2287, у с кладі якого був вагон № 56615040, 22.08.201 1р. на станції Знам' янка Одес ької залізниці в результаті зважування на тензометрични х динамічних вагах виявлено невідповідність відомостей , зазначених відповідачем в н акладній № 48449144 фактичним пара метрам. Працівниками станції 22.08.2011р. складений акт загальної форми № 24117, а вагон був відчепл ений для проведення контроль ного переважування на статич них вагах.
23.08.2011р. при контрольному пере важуванні вагону № 56615040 з ванта жем на 150-тонних вагонн их вагах станції Знам' янка виявилось: вага брутто - 84 100кг, т ара з брусу - 22 900кг, нетто - 61 200кг, що менше проти даних зал ізничної накладної на 9 800кг; в д окументі вказана тара 21 400кг, я ким способом визначена не вк азано, фактично на вагоні на б русі тара 22 900кг.
За фактом невідповідності маси вантажу даним, зазначен им у накладній № 48449144, складено к омерційний акт АА № 021072/763/19 від 23.08 .2011р., де зазначено: навантаженн я навалом нижче бортів 400мм; в в агоні глухі торцеві стінки, л юка щільно закриті; просипан ня вантажу відсутнє; на повер хні вантажу ознак крадіжки н е виявлено; каток не застосов увався; на поверхні вантажу з ахисне маркування відсутнє.
Посилання відповідача на т ой факт, що в порушення Правил складання актів комерційний акт АА № 021072/763/19 складено не в ден ь виявлення обставин, що підл ягають оформленню комерційн им актом, а наступного дня піс ля виявлення різниці в масі в антажу, суд до уваги не прийма є, оскільки п.4 вищевказаних Пр авил передбачено, що у разі не можливості скласти комерцій ні акти в терміни, указані в ць ому пункті, вони складаються у всіх випадках не пізніше на ступної доби.
Відповідач звернув увагу с уду на те, що згідно технічног о паспорту на вагонні ваги ст анції Знам' янка, на яких зді йснювалась перевірка маси ва нтажу у спірному вагоні, терм ін експлуатації цих ваг скла дає 12 років, а до експлуатації цей засіб ваговимірювальної техніки прийнятий у 1967р. Тобто , на думку відповідача, вищевк азані ваги не придатні до зва жування вантажів, які перево зяться залізничним транспор том.
Однак, вищевказана думка сп ростовується матеріалами сп рави, оскільки в технічному п аспорті на вагонні ваги стан ції Знам' янка містяться від повідні записи про повірку т а контроль придатності цього засобу ваговимірювальної те хніки для зважування вантажі в.
На станції призначення Лад ижин Одеської залізниці під час перевірки маси вантажу р ізниці проти комерційного ак ту АА № 021072/763/19 від 23.08.2011р. не виявлен о, про що в розділі “Є” зроблен а відповідна відмітка згідно до п.12 Правил складання актів .
Згідно п.27 Правил видачі ван тажів, затверджених наказом Міністерства транспорту Укр аїни від 21.11.2000р. № 644, вантаж вважа ється доставленим без утрати , якщо різниця між масою, вказа ною в пункті відправлення в з алізничній накладній, та мас ою, визначеною на станції при значення, не перевищує норми природної втрати і гранично го розходження у визначенні маси нетто. В даному випадку н орма недостачі (сума норми пр иродної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить 2% маси, зазна ченої в перевізних документа х, а саме 1 420кг, що менше виявлен ої недостачі - 9 800кг.
Згідно ст.129 Статуту залізни ць України обставини, що можу ть бути підставою для матері альної відповідальності зал ізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирі в під час залізничного перев езення, засвідчуються комерц ійними актами або актами заг альної форми, які складають с танції залізниць.
Пунктом 5.5. Правил оформленн я перевізних документів закр іплено, що якщо під час переве зення вантажу або на станції його призначення буде виявл ено неправильне зазначення у накладній маси, кількості мі сць вантажу, його назви, коду т а адреси одержувача з відпра вника стягується штраф у роз мірі згідно зі ст.118 Статуту за лізниць України. Цей факт зас відчується актом загальної ф орми, якщо за цим фактом не скл адався комерційний акт.
Статтею 118 Статуту залізниц ь України встановлено, що штр аф підлягає стягненню у розм ірі п' ятикратної провізної плати за всю відстань переве зення.
За неправильно зазначену у залізничній накладній № 48449144 м аси вантажу у вагоні № 5 6615040 позивач нарахував відпові дачу як вантажовідправнику ш траф в розмірі 20 035 грн. із розрахунку: 4 007 грн. (провізн а плата) х 5. Перевіривши розра хунок суми штрафу, суд встано вив, що він відповідає вимога м Статуту залізниць України.
Під час розгляду справи від повідач просив суд зменшити розмір штрафу до розміру одн ієї провізної плати, яка скла дає 4 007 грн., на підставі ч.2 ст.233 Г К України, ч.3 ст.551 ЦК України та п.3 ч.1 ст.83 ГПК України. Вказане к лопотання відповідач обґрун товує тим, що неправильне заз начення маси вантажу в накла дній № 48449144 не завдало безпосер едньо залізниці та іншим уча сникам господарських віднос ин збитків в розумінні ст.22 ЦК України та ст.224 ГК України.
Відповідно до ч.2 ст.233 Г К України якщо порушення зоб ов' язання не завдало збиткі в іншим учасникам господарсь ких відносин, суд може з ураху ванням інтересів боржника зм еншити розмір належних до сп лати штрафних санкцій.
Пунктом 3 ч.1 ст.83 ГПК України п ередбачено, що господарський суд, приймаючи рішення, має пр аво зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (ш трафу, пені), який підлягає стя гненню зі сторони, що порушил а зобов'язання.
Аналіз наведених правов их норм свідчить, що вони не є імперативними та застосовую ться за визначених умов на ро зсуд суду.
Враховуючи, що допущене від повідачем порушення не завда ло безпосередньо залізниці т а іншим учасникам господарсь ких відносин збитків, суд, кор истуючись своїм правом, закр іпленим п.3 ч.1 ст.83 ГПК України, в важає за можливе зменшити ро змір штрафу на 1 провіз ну плату, тобто до суми 16 028 грн. В решті вимог щодо стягнення штрафу суд позивачу у позові відмовляє.
На підставі ст.ст. 20, 173, 174, 193, 216, 233, 3 06-308 Господарського кодексу Ук раїни, ст.ст. 24, 118, 122, 129 Стат уту залізниць України та кер уючись ст.ст. 33, 43, 49, 82-85 Господарсь кого процесуального кодексу України, господарський суд -
В И Р I Ш И В :
Стягнути з товариства з обм еженою відповідальністю ”Це нтральна збагачувальна фабр ика ”Курахівська” (с. Курахів ка, вул. Орджонікідзе, 1а, р/р 260033014 90851 в філії відділення ПІБ в м. С елидове, МФО 334312, ЄДРПОУ 33959754) на ко ристь Одеської залізниці (м. О деса, вул. Пантелеймонівська , 19, р/р 26003000001 в Одеській філії АБ ” Експрес-банка”, МФО 328801, ЄДРПОУ 01071315) - 16 028 грн. штрафу та 1 411 грн. 50 ко п. витрат на сплату судового з бору.
В решті вимог позивачу у по зові відмовити.
Суддя Забарющий М.І.
В судовому засіданні 06.02.2012р. проголошено в ступну та резолютивну частин и рішення. Повн ий текст рішення складено та підписано 13.02.2012р.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2012 |
Оприлюднено | 15.02.2012 |
Номер документу | 21398736 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Забарющий М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні