11.01.2012 < копія >
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 січня 2012 р. Справа № 2а/0470/15032/11
Дніпропетро вський окружний адміністрат ивний суд у складі:
головуючого судді Ільков В.В. < Текст >
при секретарі Вовчанській О.А.
за участю:
представника позивача
представника відповідача Капітанова Д.Г.,
Максимова Є.Л.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні у місті Дн іпропетровську адміністрат ивну справу за адміністратив ним позовом фермерського гос подарства "Катюша - Б.В." до Віль ногірської міжрайоної викон авчої дирекції Дніпопетровс ького обласного відділення Ф онду соціального страхуван ня з тимчасової втрати праце здатності про визнання проти правним та скасування рішен ня від 18.10.2011р. за № 29/17
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарс тво «Катюша - Б.В.» звернулось до Дніпропетровського окруж ного адміністративного суду з адміністративним позовом до Вільногірської міжрайонн ої виконавчої дирекції Дніпр опетровського обласного від ділення Фонду соціального ст рахування з тимчасової втрат и працездатності про визнанн я незаконним та скасування р ішення від 18.10.2011р. за № 29/17.
В обґрунтування позову заз начено, що згідно оскаржуван ого рішення на позивача накл адено штрафні санкції у вигл яді не прийнятих до зарахува ння витрат в розмірі 5864,04 грн. та накладено штраф у розмірі 2932,02 грн. за порушення вимог ст. 6 За кону України «Про загальнооб ов' язкове державне соціаль не страхування в зв' язку з т имчасовою втратою працездат ності та витратами, зумовлен ими народженням та поховання м».
Оскаржуване рішення позив ач вважає незаконним та таки м, що підлягає скасуванню.
Представник позивача в суд овому засіданні підтримав по зовні вимоги в повному обсяз і та просив позов задовольни ти.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечи в проти позову та просив відм овити у задоволенні позовних вимог. Зазначив, що Вільногір ська міжрайонна виконавча ди рекція Дніпропетровського о бласного відділення Фонду со ціального страхування з тимч асової втрати працездатност і є робочим органом Фонду, яко му не надано право на предста вництво інтересів у суді. Шта тним розписом передбачено на явність юридичного відділу в иключно у виконавчій дирекці ї Дніпропетровського обласн ого відділення Фонду. Просив замінити відповідача. За нас лідками перевірки складено А кт № 120 від 30.09.2010 року, встановлен е безпідставне оплачування л истка непрацездатності по ва гітності та пологах. За матер іалами акту винесено рішення № 29/17 від 18.10.2011 року згідно, якого накладено штрафні санкції. З азначив, що перевіркою встан овлено випадок безпідставно оплаченого листка непрацезд атності по вагітності та пол огах, яке здійснено з порушен ням вимог ст. 6 Закону України «Про загальнообов' язкове д ержавне соціальне страхуван ня у зв' язку з тимчасовою вт ратою працездатності та витр атами, зумовленими поховання м». Вважає, що для отримання ма теріального забезпечення та соціальних послуг від Фонду член фермерського господарс тва має право уклавши з Фондо м договір добровільного стра хування та сплачувати внески до Фонду відповідно до цього договору.
Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши сторін, дослід ивши подані до суду докази, оц інивши їх за своїм внутрішні м переконанням, що ґрунтуєть ся на всебічному, повному та о б' єктивному розгляді у судо вому процесі всіх обставин с прави, суд встановив таке.
Порядок сплати страхових в несків на загальнообов' язк ове державне соціальне страх ування у зв' язку з тимчасов ою втратою працездатності ви значається Законом України «Про загальнообов' язкове д ержавне соціальне страхуван ня у зв' язку з тимчасовою вт ратою працездатності та витр атами, зумовленими поховання м» від 18 січня 2001 року №2240 (далі - Закон України №2240).
Відповідно до матеріалів с прави та пояснень відповідач а фермерське господарство «К атюша - Б.В.» є страхувальником із загальнообов' язкового д ержавного соціального страх ування у зв' язку з тимчасов ою втратою працездатності, я кий зареєстрований та перебу ває на обліку як страхувальн ик у Вільногірській міжрайон ній виконавчій дирекції Дніп ропетровського обласного ві дділення Фонду соціального с трахування з тимчасової втра ти працездатності (далі - Віль ногірська МрВД) за № 120270001038 (взяти й на облік 23.06.2005 року) та є платни ком страхових внесків до Фон ду соціального страхування з тимчасової втрати працезда тності.
Відповідно до Положення пр о районні (міжрайонні), міські виконавчі дирекції відділен ь Фонду соціального страхува ння з тимчасової втрати прац ездатності, затвердженого ро зпорядженням Голови правлін ня ФСС з ТВП від 18.10.2001 р. № 71 районн і (міжрайонні), міські виконав чі дирекції відділень Фонду є робочими органами відділен ь Фонду та підзвітні правлін ню Фонду та його виконавчій д ирекції.
Вільногірська МрВД є робоч им органом відділення Фонду. Повноваження її керівника (д иректора) зазначені в довіре ності, за якою директору робо чого органу не надано повнов аження на представлення інте ресів в суді.
Правове обслуговування вс іх робочих органів обласного відділення Фонду здійснюєть ся виконавчою дирекцією ДОВ ФСС з ТВП в зв'язку з тим, що шта тним розписом юридичний відд іл передбачений тільки у вик онавчій дирекції обласного в ідділення Фонду.
Згідно з ч.7 п. 5.5 Статуту Фонду соціального страхування з т имчасової втрати працездатн ості, затвердженого постанов ою правління ФСС з ТВП від 05.06.2001 р. № 9, інтереси страховика в су дових та інших органах предс тавляє виконавча дирекція об ласного відділення Фонду.
Зважаючи на викладене, суд н е вбачав необхідності заміни ти первісного Відповідача Ві льногірську МрВД - виконавчо ю дирекцією Дніпропетровськ ого обласного відділення Фон ду соціального страхування з тимчасової втрати працездат ності так як рішення було при йняте саме Вільногірською Мр ВД, а представники виконавчо ї дирекції Дніпропетровсько го обласного відділення Фонд у соціального страхування з тимчасової втрати працездат ності здійснюють свої предст авницькі функції виключно із правовідносин, які є наслідк ом прийняття Вільногірською МрВД рішення від 18.10.2011р. за № 29/17 т а можуть представляти інтере си Вільногірської МрВД згідн о Статуту за дорученням.
Судом встановлено, що згідн о з положеннями п.3 ч.1 ст.28 Закон у України № 2240 та «Інструкції п ро порядок проведення переві рок страхувальників по кошта х Фонду соціального страхува ння з тимчасової втрати прац ездатності, прийняття рішень за їх результатами та процед уру оскарження», яка затверд жена постановою правління Фо нду соціального страхування з тимчасової втрати працезд атності № 29 від 22.12.2010р. та зареєст рована в Міністерстві юстиці ї України 25.03.2011р. за № 393/19131 (далі - Ін струкція № 29), спеціалістом Ві льногірської міжрайонної ви конавчої дирекції Дніпропет ровського обласного відділе ння Фонду соціального страху вання з тимчасової втрати пр ацездатності було проведено планову перевірку правильно сті нарахування, сплати стра хових внесків та цільового в икористання коштів Фонду соц іального страхування з тимча сової втрати працездатності за період з 01.01.2008 р. по 01.09.2011 року. За наслідками перевірки склад ено акт № 120 від 30.09.2010 року.
Перевіркою встановлено ви падок безпідставно оплачено го листка непрацездатності п о вагітності та пологах (АБД № 730210), виданого 20.11.2008 р. КП «П' ятих атською ЦРЛ» члену фермерськ ого господарства ОСОБА_1 н а суму 5864, 04 гривні.
Відповідач визнав зазначе ну виплату такою, що здійснен о з порушенням вимог ст. 6 Зако ну України № 2240.
За матеріалами акту переві рки та у відповідності до ст. 3 0 Закону України № 2240 винесено Р ішення № 29/17 від 18.10.2011 року, згідно якого на фермерське господа рство «Катюша - Б.В.» накладают ься фінансові санкції в таки х розмірах: не прийнято до зар ахування витрат - 5864,04 гривень , штраф - 2932, 02 гривні.
Приймаючи таке рішення від повідач вважав, що особливос ті праці фермерських господа рств визначає Закон України «Про фермерське господарств о». Частиною 1 статті 34 цього За кону встановлено, що члени фе рмерського господарства і ос оби, які працюють у ньому за тр удовим договором (контрактом ), підлягають загальнообов' язковому державному соціаль ному страхуванню і пенсійном у забезпеченню в порядку, вст ановленому законом. Частиною 1 статті 6 Закону України № 2240 чі тко визначено коло осіб, які п ідлягають загальнообов' яз ковому державному соціально му страхуванню у зв' язку з т имчасовою втратою працездат ності та витратами, зумовлен ими похованням, зокрема:
особи, які працюють на умова х трудового договору (контра кту) на підприємствах, в устан овах, організаціях незалежно від форм власності та господ арювання або у фізичних осіб , у тому числі в іноземних дипл оматичних та консульських ус тановах, інших представництв ах нерезидентів, а також обра ні на виборні посади в органа х державної влади, органах мі сцевого самоврядування та в інших органах;
члени колективних підприє мств, сільськогосподарських та інших виробничих коопера тивів.
Відповідач вважає, що як вба чається з норми статті 6 Закон у № 2240, вона не поширюється на ч ленів фермерських господарс тв. Чинне законодавство не ви знає роботу членів фермерськ ого господарства трудовою ді яльністю.
Таким чином, член фермерськ ого господарства не є найман им працівником господарства , від своєї діяльності він отр имує дохід, а не заробітну пла ту.
З цих підстав відповідач вв ажав, що ОСОБА_1 не підляга є обов' язковому державному страхуванню в Фонді відпові дно до вимог ч.1 ст. 6 Закону Укра їни «Про загальнообов' язк ове державне соціальне страх ування в зв' язку з тимчасов ою втратою працездатності та витратами, зумовленими наро дженням та похованням», та дл я отримання матеріального за безпечення та соціальних пос луг від Фонду вона має право п ерсонально зареєструватися як страхувальник в органі Фо нду за своїм місцем проживан ня, уклавши з Фондом договір д обровільного страхування та сплачувати внески до Фонду.
Оскільки станом на день нас тання страхового випадку О СОБА_1 не була зареєстрован а в Фонді як страхувальник на добровільних засадах, на дум ку відповідача, вона не мала п рава на отримання допомоги п о тимчасовій непрацездатнос ті за рахунок коштів Фонду.
При цьому в судовому засід анні представник відповідач а не заперечував, що страхові внески від позивача - ферме рського господарства фермер ського господарства «Катюша - Б.В.» щодо ОСОБА_1., як особи , застрахованої в обов' язко вому порядку, надходили до Фо нду, а перерахування страхов их внесків на підприємстві п роводиться своєчасно та в по вному обсязі.
Проте суд не погоджується з позицією відповідача та заз начає, що відповідно до п.1, п.2 с т. 2 Закону України «Про загаль нообов' язкове державне соц іальне страхування в зв' язк у з тимчасовою втратою праце здатності та витратами, зумо вленими народженням та похов анням» суб'єкти загальнообов 'язкового державного соціаль ного страхування у зв' язку з тимчасовою втратою працезд атності та витратами, зумовл еними похованням, - застрахов ана особа або інша особа у вип адках, передбачених статтями 45, 47 цього Закону, страхувальни к та страховик, застрахована особа - найманий працівник, а у випадках, передбачених цим Законом, також інші особи (гро мадяни України, іноземці, осо би без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Укр аїні, якщо інше не передбачен о міжнародним договором Укра їни, згода на обов'язковість я кого надана Верховною Радою України), на користь яких здій снюється загальнообов' язк ове державне соціальне страх ування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та в итратами, зумовленими похова нням.
Відповідно до положень ст. 3 Кодексу законів про працю Ук раїни особливості праці член ів кооперативів та їх об' єд нань, колективних сільського сподарських підприємств, фер мерських господарств, праців ників підприємств з іноземни ми інвестиціями визначаютьс я законодавством та їх стату тами.
Зокрема, особливості трудо вих відносин щодо працівникі в фермерських господарств ви значені Законом України «Про фермерське господарство», а також регулюються статутом господарства.
За таких обставин вбачаєть ся, що Закон України «Про ферм ерське господарство» є спеці альним по відношенню до Коде ксу законів про працю Україн и щодо визначення трудових в ідносин членів фермерського господарства. Відповідно до ст. 27 цього Закону трудові від носини у фермерському господ арстві базуються на основі п раці його членів. У разі вироб ничої потреби фермерське гос подарство має право залучати до роботи в ньому інших грома дян за трудовим договором (ко нтрактом).
Трудові відносини членів ф ермерського господарства ре гулюються Статутом, а осіб, за лучених до роботи за трудови м договором (контрактом), - зак онодавством України про пра цю.
З особами, залученими до роб оти у фермерському господарс тві, укладається трудовий до говір (контракт) у письмовій ф ормі, в якому визначаються ст рок договору, умови праці і ві дпочинку (тривалість робочог о дня, вихідні дні, щорічна опл ачувана відпустка, форми опл ати праці та її розміри, харчу вання тощо). Видача трудових книжок членам фермерського г осподарства і громадянам, як і працюють у ньому за трудови м договором (контрактом), та їх ведення здійснюються відпов ідно до законодавства Україн и про працю.
З аналізу наведеної норми с удом вбачається, що у фермерс ькому господарстві його член и виконують свою трудову фун кцію, вносячи свій особистий трудовий вклад в діяльність фермерського господарства. При цьому трудові контракти з ними не укладаються. Також ф ермерське господарство, в ра зі потреби, має залучати до ро боти найманих працівників, я кі не є його членами, укладаюч и з ними трудовий договір в пи сьмовій формі. Дані норми не м істять обмеження щодо викона ння членами фермерського гос подарства будь-яких трудових функцій та зайняття ними буд ь-яких посад у господарстві.
Досліджуючи питання чи є ОСОБА_1 застрахованою особ ою, суд зауважує, що, з урахува нням особливостей праці у фе рмерських господарствам, вст ановлених Законом, вона не є н айманим працівником, проте в ідноситься до категорії, виз наченій в п. 2 ст. 2 Закону Україн и «Про загальнообов' язкове державне соціальне страхува ння в зв' язку з тимчасовою в тратою працездатності та вит ратами, зумовленими народжен ням та похованням» - « інші осо би (громадяни України, інозем ці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживают ь в Україні, якщо інше не перед бачено міжнародним договоро м України, згода на обов' язк овість якого надана Верховно ю Радою України), на користь як их здійснюється загальнообо в' язкове державне соціальн е страхування в зв' язку з ти мчасовою втратою працездатн ості та витратами, зумовлени ми похованням».
За таких обставин на корист ь такої особи, яка не є наймани й працівником, з урахуванням положень спеціального норма тивного акту, може здійснюва тись державне соціальне стр ахування в зв' язку з тимчас овою втратою працездатності та витратами, зумовленими по хованням.
Відповідно до ст. 34 Закону Ук раїни «Про фермерські господ арства» члени фермерського г осподарства і особи, які прац юють у ньому за трудовим дого вором (контрактом), підлягают ь загальнообов'язковому держ авному соціальному страхува нню і пенсійному забезпеченн ю в порядку, встановленому за коном.
Фермерське господарство у встановленому законом поряд ку реєструється як платник в несків на загальнообов'язков е державне соціальне страхув ання в органах Пенсійного фо нду України і Фонду соціальн ого страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонд у загальнообов'язкового держ авного соціального страхува ння України на випадок безро біття, Фонду загальнообов'яз кового державного соціально го страхування від нещасних випадків на виробництві та п рофесійних захворювань Укра їни.
Час роботи у фермерському г осподарстві членів господар ства та осіб, які працюють у н ьому за трудовим договором (к онтрактом), зараховується до загального і безперервного стажу роботи на підставі зап исів у трудовій книжці і доку ментів, що підтверджують спл ату внесків на соціальне стр ахування.
З аналізу наведеної норми в бачається, що позивач як ферм ерське господарство є самост ійним платником внесків до Ф онду соціального страхуванн я з тимчасової втрати працез датності та здійснює страхов і виплати як щодо найманих пр ацівників так і щодо своїх чл енів.
Отже, хибним вбачаються дов оди відповідача про те, що О СОБА_1 - член фермерського господарства не підлягає об ов' язковому державному стр ахуванню в Фонді та для отрим ання матеріального забезпеч ення та соціальних послуг ві д Фонду вона мала право персо нально зареєструватися як ст рахувальник в органі Фонду з а своїм місцем проживання, ук лавши з Фондом договір добро вільного страхування та спла чувати внески до Фонду.
Також позиція щодо загальн ообов' язкового державного соціального страхування чле нів фермерського господарст ва наведена в Роз' ясненні Д ержавного департаменту нагл яду за додержанням законодав ства про працю Міністерства юстиції України від 05.12.2007р. № 21-46 -846, від 14.12.2007р. № 013-1866-3 «Щодо застосу вання положень статті 3 Закон у України «Про фермерське го сподарство» від 19.06.2003р. № 973, в час тині правомірності оформлен ня трудових відносин шляхом укладання трудового договор у з членами (головою) фермерсь кого господарства.
Суд відзначає, що відповідн о до ч.2 ст. 71 КАС України в адмін істративних справах про прот иправність рішень, дій чи без діяльності суб' єкта владни х повноважень обов' язок щод о доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіял ьності покладається на відпо відача, якщо він заперечує пр оти адміністративного позов у.
У зв' язку з наведеним суд з ауважує, що в даній справі дов оди відповідача щодо обґрунт ованості оскаржуваного ріше ння, ним суду не доведено та не підтверджено матеріалами с прави.
Крім того, будь-яке рішення чи дії суб' єкта владних пов новажень має бути законними та обґрунтованими, прийняти ми чи вчиненими в межах надан их повноважень, мати під собо ю конкретні об' єктивні факт и, на підставі яких його ухвал ено або вчинено, а суд, відпові дно до п. 3 ст. 2 КАС України, у спр авах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб' є ктів владних повноважень, пе ревіряє чи прийнято такі ріш ення на підставі, у межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України, з використанням п овноважень з метою, з якою це п овноваження надано, обґрунто вано, тобто з урахуванням всі х обставин, що мають значення для прийняття рішення, безст оронньо (неупереджено), добро совісно, розсудливо, з дотрим анням принципу рівності пере д законом, запобігаючи неспр аведливій дискримінації, про порційно, зокрема з дотриман ням необхідного балансу між будь-якими несприятливими на слідками для прав, свобод та і нтересів особи і цілями, на до сягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі при йняття рішення, своєчасно, то бто протягом розумного строк у.
Так, перевіривши оскаржува не в даній справі рішення від повідача відповідно до вимо г зазначеної вище норми, судо м встановлено, що його прийня то необґрунтовано, без враху вання всіх дійсних обставин справи, при невірному застос уванні вимог чинного законод авства.
Суд вважає виявлені при роз гляді справи підстави достат німи для скасування рішення відповідача, яке оскаржуєть ся в цій справі. У решті позовн их вимог суд вважає за необхі дне відмовити.
За наведених обставин позо в підлягає частковому задово ленню із розподілом судових витрат пропорційно задоволе ним вимогам, як то передбачен о ст. 94 КАС України.
Керуючись ст. ст.ст. 70, 71, 86, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов фермерського господарства « Катюша - Б.В.» до Вільногірсько ї міжрайонної виконавчої дир екції Дніпропетровського об ласного відділення Фонду соц іального страхування з тимча сової втрати працездатності про визнання незаконним та с касування рішення від 18.10.2011р. за № 29/17 задовольнити частково.
Скасувати рішення Вільног ірської міжрайонної виконав чої дирекції Дніпропетровсь кого обласного відділення Фо нду соціального страхуванн я з тимчасової втрати працез датності від 18.10.2011р. № 29/17.
У задоволенні решти позовн их вимог відмовити.
Стягнути з державного бюдж ету на користь фермерського господарства «Катюша - Б.В.» (с . Жовте, П' ятихатський район , Дніпропетровськ область, 52130, код ЄДРПОУ 21919339) судовий збір в р озмірі 14 грн. 12 копійок.
Постанова суду може бути ос каржена до Дніпропетровсько го апеляційного адміністрат ивного суду шляхом подання а пеляційної скарги через Дніп ропетровський окружний адмі ністративний суд з одночасни м направленням копії апеляці йної скарги особою, яка її под ає, до суду апеляційної інста нції.
Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення. У разі складення постанови у повно му обсязі, а також прийняття п останови у письмовому провад женні апеляційна скарга пода ється протягом десяти днів з дня отримання копії постано ви. У разі якщо справа розгляд алась судом за місцезнаходже нням суб' єкта владних повно важень і він не був присутній у судовому засіданні під час проголошення судового рішен ня, але його було повідомлено про можливість отримання ко пії постанови суду безпосере дньо в суді, то десятиденний с трок на апеляційне оскарженн я постанови суду обчислюєтьс я з наступного дня після закі нчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідом лення про можливість отриман ня копії постанови суду.
Постанова суду набирає зак онної сили відповідно до вим ог ст. 254 КАС України.
Повний текст постан ови складено 06 січня 2012 року
Суддя < (підпис) >
< Список >
< Список >
< Список > В.В Ільков
< Текст >
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2012 |
Оприлюднено | 16.02.2012 |
Номер документу | 21413783 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні