Постанова
від 01.02.2012 по справі 5005/1488/2011
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕ ЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01.02.2012 року Справа № 5005/1488/2011

Дніпропетровський апе ляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Вечі рка І.О. (доповідач)

суддів: Виноградник О.М ., Лисенко О.М. (зміна складу кол егії суддів відбулась на під ставі розпорядження в.о. секр етаря судової палати Євстигн еєва О.С. від 01.02.2012 року)

При секретарі судового зас ідання: Ковзикові В.Ю.

За участю:

від скаржника: ОСОБА_1, п редставника, довіреність № 2109 3/10-024 від 19.08.2011 року;

ОСОБА_2, п редставника, довіреність № 9557 /10-010 від 11.04.2011 року, яка була прису тня в судовому засіданні 18.01.2012 р оку;

від ТОВ "Лотос Плюс ": ОСОБА_3, представника, до віреність 20/10 від 10.01.2012 року;

інші учасники пров адження у справі в судове з асідання не з'явились, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином.

Розглянувши у відкрито му судовому засіданні а пеляційну скаргу Державн ої податкової інспекції у Ше вченківському районі м. Запо ріжжя

на ухвалу господарського с уду Дніпропетровської облас ті від 02.08.2011 року

у справі № 5005/1488/2011

за заявою Відкритого акціонерного товариства "М'я сокомбінат "М'ясний стандарт ", м. Дніпропетровськ

про визнання банкрутом

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою господарсько го суду Дніпропетровської об ласті від 02.08.2011 року у справі № 500 5/1488/2011 (суддя Полєв Д.М.) затвердже но ліквідаційний баланс та з віт ліквідатора Відкритого а кціонерного товариства "М'яс окомбінат "М'ясний стандарт", м. Дніп ропетровськ. Ліквідовано юри дичну особу - Відкрите акціо нерне товариство "М'ясокомбі нат "М'ясний стандарт", м. Дніпр опетровськ. Провадження у сп раві припинено.

Не погодившись з ухвалою го сподарського суду, Державна податкова інспекція у Шевчен ківському районі м. Запоріжж я подала до суду апеляційну с каргу, в якій просила скасува ти ухвалу господарського суд у Дніпропетровської області від 02.08.2011 року у справі № 5005/1488/2011 та направити справу для розгля ду до господарського суду Дн іпропетровської області.

Апеляційна скарга мотивов ана тим, що:

- господарським судом при розгляді справи неповно з'ясовані обставини, які мают ь суттєве значення для справ и, що призвело до порушення но рм матеріального та процесуа льного права;

- процедура банкрутс тва ВАТ "М'ясокомбінат "М'ясний стандарт" ініційована боржн иком навмисно з метою унемож ливлення провести документа льну перевірку контрагентів даного підприємства з питан ь повноти та законності форм ування валових витрат та под аткового кредиту по ПДВ.

Ухвалою Дніпропетровсь кого апеляційного господарс ького суду від 10.01.2012 року апеляц ійну скаргу прийнято до розг ляду, розгляд справи признач ено у судовому засіданні на 18. 01.2012 року.

Представником скаржника в порядку статті 69 ГПК України заявлено клопотання про прод овження строку розгляду апел яційної скарги на 15 днів.

Ухвалою Дніпропетровськог о апеляційного господарсько го суду від 18.01.2012 року продовжен о строк розгляду апеляційної скарги на 15 днів та відкладен о розгляд справи до 01.02.2012 року.

В судовому засіданні 01.02.2012 ро ку представник скаржника під тримав доводи апеляційної ск арги та просив скасувати ухв алу господарського суду Дніп ропетровської області від 02.08 .2011 року.

Представник кредитора ТОВ "Лотос Плюс" в судовому засіда нні 01.02.2012 року надав пояснення п о апеляційній скарзі, проти д оводів апеляційної скарги за перечував.

Інші учасники провадження у справі в судове засідання 01 .02.2012 року не з'явились, про час т а місце судового засідання п овідомлені належним чином.

Беручи до уваги, що неявка в судове засідання інших учас ників провадження у справі н е перешкоджає розгляду апеля ційної скарги по суті, матері али справи є достатніми для р озгляду справи, колегія судд ів дійшла висновку про розгл яд апеляційної скарги за від сутності вказаних учасників провадження.

Заслухавши пояснення учас ників провадження у справі, о бговоривши доводи апеляційн ої скарги, перевіривши повно ту з'ясування та доведеність всіх обставин, що мають значе ння для справи, судова колегі я апеляційного господарсько го суду приходить до висновк у, що апеляційна скарга підля гає задоволенню, виходячи з н аступного.

Провадження у справі № 5005/1488/2011 про банкрутство Відкритого акціонерного товариства "М'я сокомбінат "М'ясний стандарт " порушено ухвалою господарс ького суду Дніпропетровсько ї області від 03.02.2011 року на підс таві норм статті 51 Закону Укра їни "Про відновлення платосп роможності боржника або визн ання його банкрутом" (надалі - Закон) (т. 1, а.с. 1).

Постановою господарського суду Дніпропетровської обла сті від 10.02.2011 року боржника визн ано банкрутом, відкрито його ліквідаційну процедуру, лік відатором банкрута призначе но голову ліквідаційної комі сії Сизоненко В.М. (т. 1, а.с. 79-80).

24.02.2011 року в газеті "Урядовий к ур'єр" № 35 (4433) опубліковано оголо шення про визнання боржника банкрутом та відкриття відно сно нього ліквідаційної проц едури (т. 1, а.с. 84).

06.06.2011 року до господарського суду Дніпропетровської обла сті надійшов на затвердження звіт ліквідатора боржника, л іквідаційний баланс та інші документи в якості додатку д о звіту ліквідатора (т. 1, а.с. 96-109).

23.06.2011 року до господарського суду Дніпропетровської обла сті надійшли доповнення до з віту ліквідатора (т. 1, а.с. 116-118).

02.08.2011 року до господарського суду надано доповнення до зв іту ліквідатора з додатками (т. 1, а.с. 120-151, т. 2, а.с. 1-47).

Ухвалою господарського су ду Дніпропетровської област і від 02.08.2011 року затверджено лік відаційний баланс та звіт лі квідатора боржника, ліквідов ано юридичну особу Відкрите акціонерне товариство "М'ясо комбінат "М'ясний стандарт" (т. 2, а.с. 52-53).

Розглядаючи питання про за конність та обґрунтованість винесення судом першої інст анції ухвали від 02.08.2011 року, суд апеляційної інстанції врахо вує наступне.

Відповідно до статті 4-1 Госп одарського процесуального к одексу України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку прова дження, передбаченому цим Ко дексом, з урахуванням особли востей, встановлених Законом .

Згідно з частиною 1 статті 5 З акону провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським п роцесуальним кодексом Украї ни, іншими законодавчими акт ами України.

Як вбачається з матеріалів справи, провадження у справі про банкрутство Відкритого акціонерного товариства "М'я сокомбінат "М'ясний стандарт " порушено на підставі статті 51 Закону.

Згідно з частинами 1, 2 статті 51 Закону якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредит орів, така юридична особа лік відується в порядку, передба ченому цим Законом. У разі вия влення зазначених обставин л іквідатор (ліквідаційна комі сія) зобов'язані звернутися в господарський суд із заявою про порушення справи про бан крутство такої юридичної осо би. За результатами розгляду заяви про порушення справи п ро банкрутство юридичної осо би, майна якої недостатньо дл я задоволення вимог кредитор ів, господарський суд визнає боржника, який ліквідується банкрутом, відкриває ліквід аційну процедуру, призначає ліквідатора. Обов'язки лікві датора можуть бути покладені на голову ліквідаційної ком ісії (ліквідатора) незалежно від наявності у нього ліценз ії.

Необхідними передумовами для звернення з заявою на під ставі статті 51 Закону є дотри мання боржником норм статей 105, 110 Цивільного кодексу Україн и, частини 5 статті 60 Господарс ького кодексу України.

Зокрема, статтею 105 Цивільно го кодексу України передбаче но, що:

- учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв ріше ння про припинення юридичної особи, зобов'язані негайно пи сьмово повідомити про це орг ан, що здійснює державну реєс трацію, який вносить до єдино го державного реєстру відомо сті про те, що юридична особа п еребуває у процесі припиненн я;

- учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв ріше ння про припинення юридичної особи, призначають комісію з припинення юридичної особи (ліквідаційну комісію, лікві датора, тощо) та встановлюють порядок і строки припинення юридичної особи відповідно до цього Кодексу. Виконання ф ункцій комісії з припинення юридичної особи може бути по кладено на орган управління юридичної особи;

- з моменту призначення комі сії до неї переходять повнов аження щодо управління справ ами юридичної особи. Комісія виступає в суді від імені юри дичної особи, яка припиняєть ся;

- комісія з припинення юриди чної особи поміщає в друкова них засобах масової інформац ії, в яких публікуються відом ості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняє ться, повідомлення про припи нення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кр едиторами вимог до неї. Цей ст рок не може становити менше д вох місяців з дня публікації повідомлення про припинення юридичної особи;

- комісія вживає усіх можлив их заходів щодо виявлення кр едиторів, а також письмово по відомляє їх про припинення ю ридичної особи.

Згідно частини 1 статті 110 Цив ільного кодексу України юрид ична особа ліквідується за р ішенням її учасників або орг ану юридичної особи, уповнов аженого на це установчими до кументами, в тому числі, у зв'я зку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягнення мети, для як ої її створено, а також в інших випадках, передбачених уста новчими документами.

Частиною 3 статті 110 Цивільно го кодексу України встановле но, що якщо вартість майна юри дичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредит орів, юридична особа ліквіду ється в порядку, встановлено му Законом.

Відповідно до частини 1 стат ті 111 Цивільного кодексу Украї ни ліквідаційна комісія післ я закінчення строку для пред 'явлення вимог кредиторами с кладає проміжний ліквідацій ний баланс, який містить відо мості про склад майна юридич ної особи, що ліквідується, пе релік пред'явлених кредитора ми вимог, а також про результа ти їх розгляду. Проміжний лік відаційний баланс затверджу ється учасниками юридичної о соби або органом, який прийня в рішення про ліквідацію юри дичної особи.

Статтею 60 Господарського ко дексу України, встановлено, щ о ліквідація суб'єкта господ арювання здійснюється лікві даційною комісією, яка утвор юється власником (власниками ) майна суб'єкта господарюван ня чи його (їх) представниками (органами), або іншим органом , визначеним законом, якщо інш ий порядок її утворення не пе редбачений цим Кодексом. Лік відацію суб'єкта господарюва ння може бути також покладен о на орган управління суб'єкт а, що ліквідується.

Орган (особа), який прийняв р ішення про ліквідацію суб'єк та господарювання, встановлю є порядок та призначає строк и проведення ліквідації, а та кож строк для заяви претензі й кредиторами, що не може бути меншим, ніж два місяці з дня о голошення про ліквідацію.

Ліквідаційна комісія або і нший орган, який проводить лі квідацію суб'єкта господарюв ання, вміщує в друкованих орг анах відповідно до закону по відомлення про його ліквідац ію та порядок і строки заяви к редиторами претензій, а явни х (відомих) кредиторів повідо мляє персонально у письмовій формі у встановлені цим Коде ксом чи спеціальним Законом строки.

Одночасно ліквідаційна ко місія вживає необхідних захо дів щодо стягнення дебіторсь кої заборгованості суб'єкта господарювання, який ліквіду ється, та виявлення вимог кре диторів, з письмовим повідом ленням кожного з них про лікв ідацію суб'єкта господарюван ня.

Ліквідаційна комісія оцін ює наявне майно суб'єкта госп одарювання, який ліквідуєтьс я, і розраховується з кредито рами, складає ліквідаційний баланс та подає його власник у або органу, який призначив л іквідаційну комісію. Достові рність та повнота ліквідацій ного балансу повинні бути пе ревірені у встановленому зак онодавством порядку з обов'я зковою перевіркою органом де ржавної податкової служби, у якому перебуває на обліку су б'єкт господарювання. Крім то го, якщо державна податкова с лужба вважає, що боржник нена лежним чином виконував свої зобов'язання щодо сплата под атків, то вона не позбавлена м ожливості здійснити позапла нову перевірку банкрута в мі сячний термін з моменту відп овідної публікації в офіційн ому друкованому органі.

Таким чином, враховуючи вищ езазначені вимоги Закону, ті льки після оцінки вартості н аявного майна боржника, в пор ядку статті 60 Господарського кодексу України, публікації оголошення в порядку статті 105 Цивільного кодексу України для виявлення кредиторів, по відомлення органу державної податкової служби про лікві дацію підприємства та склада ння проміжного ліквідаційно го балансу можливо з'ясувати питання про недостатність в артості майна боржника для з адоволення вимог кредиторів та можливе звернення до госп одарського суду, після закін чення строку, який передбаче ний статтею 105 Цивільного коде ксу України, з заявою про пору шення провадження у справі п ро банкрутство боржника в по рядку статті 51 Закону, яка пер едбачає спрощену процедуру б анкрутства.

Як вбачається з матеріалів справ, згідно протоколу № 1 че ргових загальних зборів акці онерів ВАТ "М'ясокомбінат "М'яс ний стандарт" від 27.07.2010 року при йнято рішення про припиненн я діяльності підприємства у зв'язку з його ліквідацією, пр изначено ліквідаційну коміс ію. Одночасно із цим вирішено змінити місцезнаходження пі дприємства (т. 1, а.с. 9-10).

В Бюлетені державної реєст рації № 158 (18) за 2010 рік від 22.09.2010 року була здійснена публікація о голошення про ліквідацію під приємства. Відповідна публік ація була здійснена також в г азеті "Первак Днепровская не деля" за 22.09.2010 року.

Не зважаючи на те, що встано влений для виявлення кредито рів строк ще не закінчився, лі квідаційною комісією 29 верес ня 2010 року було складено промі жний баланс банкрута.

Відповідно до протоколу № 2/ 10 позачергових загальних збо рів акціонерів ВАТ "М'ясокомб інат "М'ясний стандарт" від 29.09.201 0 року затверджено проміжний ліквідаційний баланс підпри ємства. Вирішено звернутися до господарського суду Дніпр опетровської області з заяво ю про порушення справи про ба нкрутство підприємства.

Статтею 2 Закону України "Пр о державну податкову службу в Україні" передбачено, що зав даннями органів державної по даткової служби є здійснення контролю за додержанням под аткового законодавства, прав ильного обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюд жетів, державних цільових фо ндів податків і зборів (обов'я зкових платежів), а також непо даткових доходів, установлен их законодавством (далі - по датки , інші платежі).

Відповідно до пункту 11.1 Поря дку обліку платників податкі в, зборів (обов'язкових платеж ів), юридичній особі, крім війс ькових частин, у разі прийнят тя рішення про припинення за сновниками (учасниками) юрид ичної особи, уповноваженими органами чи судом, голові ком ісії з припинення (ліквідато ру, ліквідаційній комісії то що) чи особі, відповідальній з а погашення податкових зобов 'язань або податкового боргу платника податків у разі лік відації платника податків, с лід у 3-денний термін від дати внесення до Єдиного державно го реєстру відомостей про те , що юридична особа перебуває у процесі припинення подати в орган державної податково ї служби, в якому платник пода тків перебуває на обліку, зая ву про припинення платника п одатків за формою № 8-ОПП, дата якої фіксується в журналі за формою № 6-ОПП.

Отже, на платника податків п окладено обов'язок повідомит и податкові органи про реорг анізацію (ліквідацію) підпри ємства , шляхом подання заяви за формою № 8-ОПП, а податкові о ргани наділені правом провод ити позапланові перевірки св оєчасності, достовірності і повноти нарахування і сплати податків і зборів (обов'язков их платежів) у випадку реорга нізації (ліквідації) підприє мств відповідно до пункту 6 ча стини 6 статті 111 Закону Україн и "Про державну податкову слу жбу в Україні" до внесення до Є диного державного реєстру за пису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.

Як вбачається з матеріалів справи, голова ліквідаційно ї комісії ВАТ "М'ясокомбінат "М 'ясний стандарт" звертався до Державної податкової інспек ції у Шевченківському районі м. Запоріжжя з повідомленням № б/н від 05.01.2011 року про початок л іквідаційної процедури (т. 1, а .с. 40-41).

Таким чином, ліквідатором б уло подано заяву форми № 8-ОПП до податкового органу лише 05.0 1.2011 року, тобто з порушенням тр ьохденного терміну, встановл еного Порядком обліку платни ків податків, зборів (обов'язк ових платежів). При цьому , дан а заява була подана без дотри мання відповідного порядку т а не містила додатків, а саме о ригінал довідки за формою № 4-О ПП, копію рішення про припине ння, копію рішення про утворе ння ліквідаційної комісії.

Крім того, суд першої інстан ції не звернув уваги та не над ав належної оцінки тій обста вині, що в матеріалах справи в ідсутні дані про здійснення органом державної податково ї служби, у якому перебуває на обліку суб'єкт господарюван ня, перевірки достовірності та повноти ліквідаційного ба лансу Відкритого акціонерно го товариства "М'ясокомбінат "М'ясний стандарт" у встановле ному законодавством порядку .

З листа Державної податков ої інспекції у Шевченківсько му районі м. Запоріжжя від 21.02.2011 року вбачається, що ДПІ зверт алась до боржника з прохання м надати документи фінансово -господарської діяльності в зв'язку з прийняттям рішення про його ліквідацію. Проте, за значені документи не були на дані податковій інспекції.

Матеріали справи свідчать , що Державна податкова адмін істрація у Дніпропетровські й області зверталась до госп одарського суду Дніпропетро вської області з листом № 18890/10/26-9002 від 23.06.2011, в як ому просила відкласти затвер дження ліквідаційного балан су банкрута (т. 1, а.с. 119).

При цьому, у листі були викл адені обставини, пов'язані із зміною місцезнаходження бор жника в процесі його ліквіда ції. Крім цього, суд було повід омлено про наявність у боржн ика станом на 1 квартал 2011 року майнових активів, у тому числ і будівель та земельної діля нки (т. 1, а.с. 119).

Проте, інформація, що містил ася у листі ДПА у Дніпропетро вській області не була взята до уваги судом першої інстан ції.

Ухвала суду про затверджен ня звіту ліквідатора, ліквід аційного балансу є за своєю п равовою природою судовим ріш енням, яке підсумовує хід лік відаційної процедури, в яком у необхідно повно відобразит и обставини, що мають значенн я для даної справи (вчинення н алежних дій по виявленню акт ивів та пасивів боржника, зок рема, виявлення ліквідатором кредиторів та дотримання їх процесуальних прав під час р озгляду їх грошових вимог, до ведення неможливості віднов лення платоспроможності бор жника внаслідок вжитих лікві датором заходів, доведення н еможливості задоволення виз начених ліквідатором вимог к редиторів з наслідками його ліквідації), висновки суду пр о встановлені обставини і їх правові наслідки повинні бу ти вичерпними, відповідати д ійсності та підтверджуватис я достовірними доказам, досл ідженими в судовому засіданн і.

Суд першої інстанції не зве рнув уваги та не надав належн ої правової оцінки тим обста винам, що заявником не дотрим ано необхідних передумов, пе редбачених статтями 105, 110 Цивіл ьного кодексу України, части ною 5 статті 60 Господарського кодексу України для зверненн я до суду із заявою на підстав і статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможно сті боржника або визнання йо го банкрутом".

Суд не врахував також, що в п еріод виявлення кредиторів у вересні - жовтні 2010 року, борж ником в особі голови ліквіда ційної комісії була здійснен а передача частини своїх акт ивів іншим юридичним особам, про що свідчать видаткові на кладні (т. 1, а.с. 133-144).

Оскільки не було належним ч ином з'ясовано склад майнови х активів боржника, не можлив о і з'ясувати питання про недо статність вартості майна бор жника для задоволення вимог кредиторів.

Тому висновок суду першої і нстанції про затвердження зв іту ліквідатора та ліквідаці йного балансу банкрута, лікв ідацію банкрута та припиненн я провадження по справі є пер едчасним.

За таких обставин, колегія с уддів Дніпропетровського ап еляційного господарського с уду вважає необхідним ухвалу господарського суду Дніпроп етровської області від 02.08.2011 ро ку скасувати, а справу направ ити на розгляд до господарсь кого суду Дніпропетровської області.

Керуючись статтями 99, 101, 103, 105, 106 Господарського процесуаль ного кодексу України, апеляц ійний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Дер жавної податкової інспекції у Шевченківському районі м. Запоріжжя задов ольнити.

Ухвалу господарського суд у Дніпропетровської області від 02.08.2011 року у справі № 5005/1488/2011 скасувати.

Справу № 5005/1488/2011 передати на ро згляд до господарського суду Дніпропетровської області.

Постанова може бути оскарж ена в касаційному порядку у д вадцятиденний строк до Вищог о господарського суду Україн и.

Головуючий суддя І.О. Вечірко

Суддя О.М. Виноградник

Суддя О.М. Лисенко

Повний текст п останови виготовлено та підп исано 06.02.2012 року

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення01.02.2012
Оприлюднено20.02.2012
Номер документу21436081
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5005/1488/2011

Постанова від 01.02.2012

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Ухвала від 02.08.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Полєв Дмитро Миколайович

Ухвала від 21.06.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Полєв Дмитро Миколайович

Ухвала від 09.06.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Полєв Дмитро Миколайович

Ухвала від 24.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Полєв Дмитро Миколайович

Ухвала від 18.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Полєв Дмитро Миколайович

Постанова від 10.02.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Полєв Дмитро Миколайович

Ухвала від 03.02.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Полєв Дмитро Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні