Постанова
від 09.02.2012 по справі 4/63/08-ап
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

ПОСТАНОВА

Іменем України

09.02.12 № 4/63/08-АП

суддя Зінченко Н.Г.

за заявою Комуналь ного підприємства “Запорізь ке міське бюро технічної інв ентаризації”, (69032, м. Запоріжжя , вул. Південне шосе, 7)

до відповідача Зап орізької обласної державної адміністрації, (69107, м. Запоріжж я, пр. Леніна, 164)

третя особа на стороні в ідповідача, яка не заявляє са мостійних вимог на предмет с пору, - Товариство з обмежен ою відповідальністю “Запорі зьке міжміське бюро технічно ї інвентаризації”, (69063, м. Запор іжжя, вул. Горького, 23)

про визнання протиправни м і скасування п. 7 рішення Вик онавчого комітету Запорізьк ої обласної ради народних де путатів № 343 від 23.09.1986 р. та зобов' язання вчинити дії щодо прий няття рішення

суддя Зінченко Н.Г.

секретар судового засідан ня Гасумя М.М.

За участю представників сторін:

від позивача - не з' я вився;

від відповідача - ОСОБ А_1, довіреність № 08-41/3630 від 20.12.2011 р.;

від третьої особи - ОС ОБА_2, довіреність № 1537 від 25.01.201 2 р.;

До господарського суду За порізької області звернулос я Комунальне підприємство “З апорізьке міське бюро техніч ної інвентаризації”, м. Запор іжжя (далі за текстом - КП “За порізьке міське БТІ”) з позов ною заявою в порядку адмініс тративного судочинства до За порізької обласної державно ї адміністрації, м. Запоріжжя (далі за текстом Запорізька О ДА) про визнання протиправни м та скасування пункту 7 рішен ня Виконавчого комітету Запо різької обласної ради народн их депутатів № 343 від 23.09.1986 р. “Про створення Пологівського між міського бюро технічної інве нтаризації” в частині затвер дження схеми обслуговування районів організаціями техні чної інвентаризації для міст а Запоріжжя та зобов' язання Запорізьку ОДА вчинити дії щ одо прийняття рішення про за кріплення зони обслуговуван ня м. Запоріжжя за КП “Запоріз ьке міське БТІ”.

Ухвалою господарського с уду Запорізької області від 04.02.2008 р., на підставі ст., ст. 110, 111 КАС України, відкри то провадження в адміністрат ивній справі № 4/63/08-АП та призна чено попереднє судове засіда ння на 27.02.2008 р.

У зв' язку із залученням с удом до участі у справі № 4/63/08-АП третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предме т спору, на стороні відповіда ча Орендного підприємства “З апорізьке міжміське бюро тех нічної інвентаризації”, м. За поріжжя (ОП “Запорізьке міжм іське БТІ”), попереднє судове засідання, на підставі ст. 150 КА С України, відкладалося до 20.03.2008 р.

Ухвалою господарського с уду Запорізької області від 20.03.2008 р., на підставі п. 3 ч. 1 ст. 156 КАС України, провадження у адмін істративній справі № 4/63/08-АП зу пинялося до вирішення по сут і господарським судом Запорі зької області адміністратив ної справи № 9/187/08- АП і набрання рішенням у спра ві законної сили.

Ухвалою господарського су ду Запорізької області від 13.0 8.2009 р., у зв' язку із скасування м ухвалою Дніпропетровськог о апеляційного адміністрати вного суду від 02.03.2009 р. ухв али господарського суду Запо різької області від 20.03.2008 р. про зупинення провадження у адм іністративній справі № 4/63/08-АП, справу № 4/63/08-АП призначено до с удового розгляду та призначе но судове засідання на 14.10.2009 р.

На підставі ст. 150 КАС України розгляд справи відкладався до 28.10.2009 р., в судовому засіданні оголошувалася перерва до 29.10.20 09 р.

Ухвалою господарського с уду Запорізької області від 29.10.2009 р. провадження у справі № 4/6 3/08-АП, на підставі п. 3 ч. 1 ст. 156 КАС України, зупинялося до розгл яду Вищим адміністративним с удом України касаційної скар ги по справі № 17/363/08-АП за позово м Оріхівської районної ради Запорізької області, Запорі зька область м. Оріхів до Запо різької обласної державної а дміністрації, м. Запоріжжя пр о визнання нечинним п. 7 рішенн я виконавчого комітету Запор ізької обласної ради народни х депутатів від 23.09.1986 р. № 343.

Ухвалою Вищого адміністра тивного суду України від 15.09.2011 р . постанова Дніпропетровсько го апеляційного адміністрат ивного суду від 02.04.2009 р. у справі № 17/363/08-АП залишен а без змін.

У зв' язку із усуненням об ставин, що зумовили зупиненн я провадження у справі, ухвал ою господарського суду Запор ізької області від 13.01.2012 р. пров адження у справі № 4/ 63/08-АП за ініціативою суду поно влено з 09.02.2012 р., судове засіданн я призначено на 09.02.2012 р.

В судовому засіданні 09.02.2012 р., н а підставі ст. 160 КАС України, сп раву розглянуто, прийнято по станову, проголошено вступну та резолютивну частини пост анови. Представникам відпові дача і третьої особи повідом лено час виготовлення постан ови суду в повному обсязі.

Розгляд справи здійснював ся із застосуванням технічни х засобів фіксації судового процесу - програмно-апаратн ого комплексу “Оберіг”.

Позивач в судове засідання 09.02.2012 р. не з' явився, про відмов у від адміністративного позо ву не заявив, витребувані ухв алою суду по справі від 13.01.2012 р. д окументи і матеріали суду не надав, про поважність причин неявки уповноваженого предс тавника суд завчасно не попе редив.

Відповідно до свідоцтва пр о державну реєстрацію юридич ної особи серії А00 № 198407 та Довід ки про включення до Єдиного д ержавного реєстру підприємс тв та організацій України № 15/ 378 Комунальне підприємство “З апорізьке міське бюро техніч ної інвентаризації” (код ЄДР ПОУ 33377751) внесено до Єдиного дер жавного реєстру юридичних ос іб та фізичних осіб-підприєм ців із зазначенням місцезнах одження: 69032, м. Запоріжжя, вул. Пі вденне шосе, 7.

За вищевказаною адресою по зивачу направлялася ухвала г осподарського суду Запорізь кої області від 13.01.2012 р. про поно влення провадження у справі № 4/63/08-АП, яка повернулася на адр есу суду з відміткою відділе ння поштового зв' язку: “Орг анізація не значиться”.

Місцезнаходження юридично ї особи або місце проживання фізичної особи - підприємця визначається на підставі ві домостей, внесених до Єдиног о державного реєстру юридичн их осіб та фізичних осіб - пі дприємців (ст. 17 Закону Україн и “Про державну реєстрацію ю ридичних осіб та фізичних ос іб - підприємців”).

За таких обставин, суд вважа є, що ним вжиті достатні заход и для повідомлення позивача про дату, час та місце розгляд у справи № 4/63/08-АП.

Згідно ст. 49 КАС України особ и, які беруть участь у справі, зобов' язані добросовісно к ористуватися належними їм пр оцесуальними правами, неухил ьно виконувати процесуальні обов' язки, виявляти взаємн у повагу до прав і охоронюван их законом інтересів другої сторони, вживати заходів до в себічного, повного та об' єк тивного дослідження всіх обс тавин справи.

З урахуванням викладеного та термінів розгляду справи , встановлених ст. 122 КАС Україн и, суд визнав за можливе розгл янути адміністративну справ у № 4/63/08-АП за відсутності в судо вому засіданні 09.02.2012 р. представ ника позивача за наявними в н ій матеріалами, яких достатн ьо для вирішення спору по сут і, з урахуванням пояснень поз ивача, що містяться в матеріа лах справи.

В судовому засіданні 09.02.2012 р. д о початку судового вирішення спору розглянувши та дослід ивши подані третьою особою у справі № 4/63/08-АП судом встановл ено, що відповідно до п. 1.1 Стату ту Товариства з обмеженою ві дповідальністю “Запорізьке міжміське бюро технічної ін вентаризації”, затвердженог о Загальними зборами Учасник ів ТОВ “Запорізьке міжміське бюро технічної інвентаризац ії” /протокол № 1 від 22.11.2011 р./ та за реєстрованого 22.11.2011 р. за № 1103145000003071 2, Товариство з обмеженою відп овідальністю “Запорізьке мі жміське бюро технічної інвен таризації” (далі за текстом - ТОВ “Запорізьке міжміське БТ І”) є правонаступником всьог о майна, прав та обов' язків О рендного підприємства “Запо різьке міжміське бюро техніч ної інвентаризації”. Код за Є диним державним реєстром під приємств та організацій Укра їни (код ЄДРПОУ) 03344941, первинно з ареєстровано Виконавчим ком ітетом Жовтневої районної Ра ди народних депутатів м. Запо ріжжя 22.12.1992 р. № 196/8.

Відповідно до ст. 55 КАС Укра їни у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у ві дносинах, щодо яких виник спі р, суд допускає на будь-якій ст адії адміністративного проц есу заміну відповідної стор они чи третьої особи її право наступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процес і до вступу правонаступника, обов'язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов'язкові для особи, яку він замінив.

На підставі зазначеного, к еруючись ст. 55 КАС України, суд визнав за необхідне здійсни ти заміну третьої особи, яка н е заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні в ідповідача у адміністративн ій справі № 4/63/08-АП - Орендне пі дприємство “Запорізьке міжм іське бюро технічної інвента ризації” його правонаступни ком - Товариством з обмежено ю відповідальністю “Запоріз ьке міжміське бюро технічної інвентаризації”.

Заявлені позивачем вимог и ґрунтуються на положеннях ст., ст. 6, 8, 41, 55, 68, 144 Конституції Укр аїни, ст. 393 ЦК України, ст., ст. 1, 30 З акону України “Про місцеве с амоврядування в Україні”, пр иписах Закону України “Про д ержавну реєстрацію речових п рав на нерухоме майно та їх об межень”, Указу Президента Ук раїни “Про положення про міс цеву державну адміністрацію ” і полягають в наступному. Ві дповідно до п. 1 постанови Ради Міністрів УРСР від 11.03.1985 р. № 105 “П ро порядок державного обліку житлового фонду”, яка є чинно ю по теперішній час, до повнов ажень облвиконкомів було від несено вирішення питань про створення й розширення при н еобхідності мережі організа цій технічної інвентаризаці ї у районах і містах для забез печення проведення робіт по реєстрації та технічній інве нтаризації житлового фонду. Згідно приписів Указів Прези дента України “Про Положення про місцеву державну адміні страцію” та “Про обласні, Киї вську та Севастопольські міс ькі, районні, районні у містах Києві та Севастополі держав ні адміністрації” обласні де ржавні адміністрації були ви знані правонаступниками всі х прав та обов' язків викона вчих комітетів відповідних о бласних рад народних депутат ів, тобто до облдержадмінстр ацій перейшли всі без винятк у права і обов' язки виконав чих комітетів обласних рад. П унктом 7 оскаржуваного рішен ня Виконавчого комітету Запо різької обласної ради народн их депутатів № 343 від 23.09.1986 р. “Про створення Пологівського між міського бюро технічної інве нтаризації” була затверджен а схема обслуговування район ів організаціями технічної і нвентаризації, відповідно до якої місто Запоріжжя віднес ено до зони обслуговування З апорізького міжміського БТІ . Позивач вважає, що оспорюван е рішення Виконкому Запорізь кої обласної ради народних д епутатів № 343 від 23.09.1986 р. в частин і визначення суб' єкта обслу говування міста Запоріжжя (З апорізьке міжміське БТІ) не в ідповідає вимогам діючого за конодавства України, а тому п овинно бути визнано протипра вним і скасовано в частині пу нкту 7 цього рішення, а Запоріз ька ОДА (як правонаступник Ви конкому Запорізької обласно ї ради народних депутатів) зо бов' язана прийняти нове ріш ення про закріплення зони об слуговування міста Запоріжж я за КП “Запорізьке міське БТ І”. Свою позицію позивач моти вує тим, що на виконання ст. 1, пі дпунктів 2 та 10 пункту “б” ст. 30 З акону України “Про місцеве с амоврядування в Україні” ріш енням Запорізької міської ра ди № 32 від 28.01.2005 р. було створено К П “Запорізьке міське БТІ” дл я здійснення реєстрації прав власності на нерухоме майно , технічної інвентаризації о б' єктів нерухомості в місті Запоріжжі та інших видів гос подарської діяльності. При ц ьому, низка імперативних нор м діючих нормативно-правових актів встановлює виключну ф орму власності підприємств, якими можуть бути бюро техні чної інвентаризації до створ ення єдиної системи органів державної інвентаризації. Зо крема, виходячи зі змісту Зак ону України “Про державну ре єстрацію речових прав на нер ухоме майно та їх обмежень” т а положень Інструкції про по рядок проведення технічної і нвентаризації об' єктів нер ухомого майна, затвердженої наказом Держкомбуду України № 127 від 24.05.2011 р., до створення єдин ої системи органів реєстраці ї прав, а також формування Дер жавного реєстру прав у склад і Державного земельного када стру реєстрація об' єктів не рухомості проводиться комун альними підприємства бюро те хнічної інвентаризації. Кому нальні підприємства - бюро т ехнічної інвентаризації вик онують за рахунок замовників технічну інвентаризацію нов озбудованих (реконструйован их) та наявних об' єктів. Таки м чином, реєстрацію прав влас ності на нерухоме майно та те хнічну інвентаризацію у міст і Запоріжжі повинно здійснюв ати саме КП “Запорізьке місь ке БТІ”. Разом із тим, позивач не має фактичної можливості реалізовувати покладені на н ього функції, оскільки є чинн им пункт 7 рішення Виконкому З апорізької обласної ради нар одних депутатів № 343 від 23.09.1986 р., я ким місто Запоріжжя віднесен о до зони обслуговування Зап орізького міжміського БТІ. О тже, фактично склалася ситуа ція, коли технічну реєстраці ю та реєстрацію прав власнос ті на нерухоме майно в місті З апоріжжі здійснюють два БТІ - позивач та ОП “Запорізьке міжміське БТІ”, що є прямим по рушенням п. 1.3 Тимчасового пол оження про порядок державної реєстрації прав власності н а нерухоме майно, згідно яког о здійснення державної реєст рацію прав власності на неру хоме майно в межах одного нас еленого пункту кількома БТІ не допускається. У зв' язку і з цим, позивач звертався до ві дповідача з проханням щодо в несення відповідних змін до оспорюваного рішення № 343 від 23.09.1986 р. в частині затвердження схеми обслуговування районі в організаціями технічної ін вентаризації для міста Запор іжжя. Відповідачем жодні дії стосовно звернення позивач вчинені не були. З урахування м викладено, з метою впорядку вання процесів, пов' язаних з реєстрацією прав власності на нерухоме майно в місті Зап оріжжі, позивач просив суд по зов задовольнити, скасувати п. 7 рішення № 343 від 23.09.1986 р. в части ні затвердження схеми обслуг овування районів організаці ями технічної інвентаризаці ї для міста Запоріжжя та зобо в' язати відповідача вчинит и дії щодо прийняття рішення про закріплення зони обслуг овування м. Запоріжжя за пози вачем.

Відповідач по суті адмініс тративного спору зазначив на ступне. На теперішній час дер жавну реєстрацію прав власно сті на нерухоме майно в місті Запоріжжі здійснює ТОВ “Зап орізьке міжміське БТІ” (яке є правонаступником ОП “Запорі зьке міжміське БТІ”) на підст аві оспорюваного позивачем п ункту 7 рішення Виконавчого к омітету Запорізької обласно ї ради народних депутатів № 343 від 23.09.1986 р. “Про створення Поло гівського міжміського бюро т ехнічної інвентаризації” та затвердженої цім пунктом сх еми обслуговування районів о бласті підприємствами - бюр о технічної інвентаризації. Розпорядженням Запорізької ОДА № 362 від 11.09.2002 р., яке є чи нним на теперішній час, для ОП “Запорізьке міжміське БТІ” були встановлені тарифи на н адання відповідних послуг. Р азом із тим, відповідач погод жується, що рішення Виконавч ого комітету Запорізької обл асної ради народних депутаті в № 343 від 23.09.1986 р. на теперішній ча с дійсно не відповідає існую чій в області ситуації з держ авною реєстрацію прав на нер ухоме майно, оскільки затвер джена пунктом 7 цього рішення схема зон обслуговування пе редбачала функціонування ли ше 4 БТІ на території області, а фактично на сьогоднішній м омент на території області д іяльність здійснюють близьк о 20 підприємств БТІ. Що стосує ться правонаступництва відп овідача по відношенню до Вик онавчого комітету Запорізьк ої обласної ради народних де путатів, то відповідач вважа є за необхідне зазначити, що д ійсно згідно Указів Президен та України “Про Положення пр о місцеву державну адміністр ацію” та “Про обласні, Київсь ку та Севастопольські міські , районні, районні у містах Киє ві та Севастополі державні а дміністрації” обласні держа вні адміністрації були визна ні правонаступниками всіх пр ав та обов' язків виконавчих комітетів відповідних облас них рад народних депутатів. В ідповідно до п. 1 постанови Рад и Міністрів УРСР від 11.03.1985 р. № 105 “ Про порядок державного облік у житлового фонду”, яка є чинн ою по теперішній час, до повно важень облвиконкомів було ві днесено вирішення питань про створення й розширення при н еобхідності мережі організа цій технічної інвентаризаці ї у районах і містах для забез печення проведення робіт по реєстрації та технічній інве нтаризації житлового фонду. Згідно з постановою Верховно ї ради України № 1545 від 12.09.1991 р. “Пр о порядок тимчасової дії на т ериторії України окремих акт ів законодавства Союзу РСР”, до прийняття відповідних ак тів законодавства України на території республіки застос овуються акти законодавства СРСР з питань, які не врегульо вані законодавством України , за умови, що вони не супереча ть Конституції України і зак онам України. До теперішньог о часу питання визначення зо н обслуговування БТІ не врег ульовано законодавством Укр аїни. Разом із тим, Закон Украї ни “Про місцеві державні адм іністрації” прямо не передба чає повноважень обласних дер жавних адміністрацій по вста новленню зон обслуговування для підприємств БТІ. Таким чи ном, враховуючи наявність ро збіжностей в нормативно-прав ових актах, відповідач не має можливості самостійно визна чити питання щодо закріпленн я зони обслуговування м. Запоріжжя за позив ачем.

Третя особа адміністратив ний позов вважає безпідставн им та таким, що не підлягає зад оволенню судом, виходячи з на ступного. Обґрунтовуючи позо вні вимоги, позивач посилаєт ься на наявність у відповіда ча повноважень щодо прийнятт я рішення про закріплення зо ни обслуговування м. Запоріж жя за КП “Запорізьке міське Б ТІ” згідно з положеннями п., п. 1, 2 постанови Ради Міністрів У РСР від 11.03.1985 р. № 105 “Про порядок д ержавного обліку житлового ф онду”, зазначаючи при цьому, щ о відповідно до положень Ука зу Президента України від 14.04.19 92 р. № 252 “Про положення про місц еву державну адміністрацію” та п. 3 Указу Президента Украї ни від 24.07.1995 р. № 640/95 “Про обласні, К иївську та Севастопольську м іські, районні, районні у міст ах Києві та Севастополі держ авні адміністрації” обласні державні адміністрації були визнані правонаступниками в иконавчих комітетів відпові дних обласних рад, а, отже, до о блдержадміністрації перейш ли всі без винятку права і обо в' язки виконавчих комітеті в обласних рад. Пунктом 1 вказа ної постанови від 11.03.1985 р. № 105 зоб ов' язано Міністерство житл ового-комунального господар ства УРСР, облвиконкоми, Ки ївський і Севастопольський м іськвиконкоми розробити до 0 1.07.1985 р. організаційні заходи по завершенню реєстрації й тех нічної інвентаризації житло вого фонду Української РСР у містах і селищах міського ти пу в 1987 році, у сільській місцев ості - в 1988 році; розглянути і вирішити питання про створен ня й розширення при необхідн ості мережі організацій техн ічної інвентаризації у район ах і містах для забезпечення проведення робіт по реєстра ції й технічній інвентаризац ії житлового фонду. Держплан у УРСР, Міністерству фінансі в УРСР передбачати виділення для цієї мети за поданими Мін істерством житлового-комуна льного господарства УРСР роз рахунками відповідної чисел ьності робітників і службовц ів та фонду заробітної плати у межах затверджених для рес публіки лімітів; забезпечити систематичний контроль за с воєчасним та якісним проведе нням реєстрації й технічної інвентаризації житлового фо нду. Пунктом 2 зазначеної пост анови зобов'язано облвиконко ми, Київський і Севастопольс ький міськвиконкоми поліпши ти керівництво організаціям и технічної інвентаризації, подавати їм практичну допомо гу у створенні матеріально-т ехнічної бази, забезпечувати необхідними приміщеннями. З азначеною постановою облвик онкоми не наділені повноваже ннями щодо ліквідації, зміни схеми обслуговування органі в технічної інвентаризації, а мають право створення й роз ширення при необхідності мер ежі організацій технічної ін вентаризації у районах і міс тах для забезпечення проведе ння робіт по реєстрації й тех нічній інвентаризації житло вого фонду. Отже, оскаржуване позивачем рішення № 343 від 23.09.1986 р. в частині пункту 7 в 1986 році пр ийнято відповідно до вимог ч инного законодавства та визн аченій компетенції виконавч ого комітету Запорізької обл асної ради народних депутаті в. Зазначеним рішенням ніяки м чином не порушено права та о хоронювані законом інтереси позивача. Позивач, обґрунтов уючи позовні вимоги, посилає ться на норми матеріального права, які станом на час винес ення оспорюваного рішення (с таном на 23.09.1986 р.) не були прийнят і, а саме положеннями Закону У країни “Про місцеве самовряд ування в Україні”. Статтею 58 К онституції України передбач ено, що закони та інші нормати вно-правові акти не мають зво ротної дії в часі. Таким чином , Закон України “Про місцеве с амоврядування в Україні” не міг регулювати відносини, що виникли в 1986 році; відповідно о скаржуване рішення ніяким чи ном не порушувало права пози вача. Посилання позивача на т у обставину, що затверджена п . 7 оспорюваного рішення схема обслуговування районів підп риємствами БТІ на теперішній час не відповідає дійсності не є підставою для визнання н ечинним п. 7 рішення Виконавчо го комітету Запорізької обла сної ради народних депутатів № 343 від 23.09.1986 р. На підставі викла деного, третя особа просить с уд в позові відмовити повніс тю.

Дослідивши матеріали та фа ктичні обставини справи, про аналізувавши норми законода вства, оцінивши надані сторо нами письмові докази у їх сук упності, заслухавши поясненн я відповідача і третьої особ и, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задо воленню, з наступних підстав .

Судом були дослідженні п исьмові докази, копії яких за лучені до матеріалів справи, з яких судом встановлено, що н а виконання постанови Ради М іністрів УРСР від 11.03.1985 р. № 105 “Про порядок державн ого обліку житлового фонду”, з метою забезпечення держав ного обліку житлового фонду у сільській місцевості та з д озволу Мінжилкомгоспу УРСР в ід 27.01.1986 р. № 16-02-49 Виконавчим коміт етом Запорізької обласної Ра ди народних депутатів прийня то рішення № 343 від 23.09.1986 р. “Про ст ворення Пологівського міжмі ського бюро технічної інвент аризації”, відповідно до яко го було вирішено з 01.09.1986 р. створ ити на самостійному експлуат аційному балансі Пологівськ е міжміське бюро технічної і нвентаризації управління ко мунального господарства Вик онкому Запорізької обласної Ради народних депутатів.

Пунктом 7 рішення № 343 від 23.09.1986 р . була затверджена схема обсл уговування районів організа ціями технічної інвентариза ції області згідно з додатко м.

Як вбачається з додатку до р ішення Виконкому Запорізько ї обласної ради народних деп утатів № 343 від 23.09.1986 р. “Схема обс луговування районів організ аціями технічної інвентариз ації області” місто Запор іжжя, місто Енергодар, Зап орізький, Вільнянський, Кам' янко-Дніпровський і Новомико лаївські райони були відн есені до зони обслуговування Запорізького міжміського бю ро технічної інвентаризації .

28.01.2005 р. Запорізькою міською р адою було прийнято рішення № 32 “Про створення комунальног о підприємства “Запорізьке м іське бюро технічної інвента ризації”, яким з метою органі зації проведення технічної і нвентаризації та державної р еєстрації прав власності на об' єкти нерухомого майна бу ло вирішено створити КП “Зап орізьке міське БТІ” з наданн ям йому повноважень по здійс ненню технічної інвентариза ції об' єктів нерухомого май на відповідно до чинного зак онодавства.

Позивач звернувся до суду з даним адміністративним позо вом до Запорізької ОДА (як до п равонаступника Виконкому За порізької обласної Ради наро дних депутатів) про визнання протиправним та скасування пункту 7 рішення Виконавчого комітету Запорізької обласн ої ради народних депутатів № 343 від 23.09.1986 р. “Про створення Пол огівського міжміського бюро технічної інвентаризації” в частині затвердження схеми обслуговування районів орга нізаціями технічної інвента ризації для міста Запоріжжя та зобов' язання Запорізьку ОДА вчинити дії щодо прийнят тя рішення про закріплення з они обслуговування м. Запорі жжя за КП “Запорізьке міське БТІ” з тієї підстави, що позив ач не має фактичної можливос ті реалізовувати покладені н а нього функції, оскільки є чи нним пункт 7 рішення Виконком у Запорізької обласної ради народних депутатів № 343 від 23.09.19 86 р., яким місто Запоріжжя відн есено до зони обслуговування Запорізького міжміського БТ І.

При вирішенні спору суд вих одить з того, що відповідно до ст. 2 КАС України завданням ад міністративного судочинств а є захист прав, свобод та інте ресів фізичних осіб, прав та і нтересів юридичних осіб у сф ері публічно-правових віднос ин від порушень з боку органі в державної влади, органів мі сцевого самоврядування їх сл ужбових та посадових осіб, ін ших суб' єктів при здійсненн і ними владних управлінських функцій. До адміністративни х судів можуть бути оскаржен і будь-які рішення, дії чи безд іяльність суб' єктів владни х повноважень, крім тих рішен ь щодо яких встановлений інш ий порядок оскарження.

Акт державного чи іншого ор гану - це юридична форма ріш ень цих органів, тобто офіцій ний письмовий документ, який породжує певні правові насл ідки, спрямовані на регулюва ння тих чи інших суспільних в ідносин і має обов' язковий характер для суб' єктів цих відносин. Залежно від компет енції органу, який прийняв та кий документ і характеру та о бсягу відносин, що врегульов ано ним, акти поділяються на н ормативні і такі, що не мають н ормативного характеру, тобто індивідуальні.

Нормативний акт - це прийн ятий уповноваженим державни м чи іншим органом у межах йог о компетенції офіційний пись мовий документ, який встанов лює, змінює чи скасовує норми права, носить загальний чи ло кальний характер та застосов ується неодноразово. Що стос ується актів ненормативного характеру (індивідуальних а ктів), то вони породжують пра ва і обов' язки тільки у того суб' єкта (чи визначеного ни ми певного кола суб' єктів), я кому вони адресовані.

Таким чином, рішення Викона вчого комітету Запорізької о бласної ради народних депута тів № 343 від 23.09.1986 р. “Про створенн я Пологівського міжміського бюро технічної інвентаризац ії”, яке оспорюється позивач ем в частині пункту 7, є юридич ною формою рішення цього орг ану, яке породжує певні право ві наслідки для визначеного кола суб' єктів, отже є актом ненормативного характеру (і ндивідуальним актом).

У справах щодо оскарження р ішень, дій чи бездіяльності с уб' єктів владних повноваже нь адміністративні суди пере віряють чи прийняті (вчинені ) вони: на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конст итуцією та Законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваженн я надано, обґрунтовано, безст оронньо, добросовісно, розсу дливо, з дотриманням принцип у рівності перед законом, пр опорційно, з урахуванням пра ва особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно , тобто протягом розумного ст року.

Ця норма, в першу чергу, закр іплена Конституцією України , у статті 19 якої зазначено, що о ргани державної влади та орг ани місцевого самоврядуванн я, їх посадові особи зобов' я зані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосі б, що передбачені Конституці єю та законами України.

Як зазначено в пункті 2 роз' яснень президії Вищого арбіт ражного суду України № 02-5/35 від 26.01.2000 р. “Про деякі пита ння практики вирішення спорі в, пов' язаних з визнанням не дійсним актів державних чи і нших органів” підставами для визнання акта недійним є нев ідповідність його вимогам чи нного законодавства та/або в изначеній законом компетенц ії органу, який видав цей акт. Обов' язковою умовою визнан ня акта недійсним є також пор ушення у зв' язку з прийнятт ям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтере сів підприємства чи організа ції - позивача у справі.

Отже, позивач повинен довес ти, що застосування до нього о спорюваного рішення суб' єк та владних повноважень має н аслідком порушення його прав , свобод та інтересів у сфері п ублічно-правових відносин.

В ході судового вирішення спору судом встановлено, що н а виконання постанови Ради М іністрів СРСР від 10.02.1985 № 136 “Про порядок державного обліку жи тлового фонду” Рада Міністрі в УРСР постановою від 11.03.1985 № 105 “ Про порядок державного облік у житлового фонду” (яка є чинн ою на час розгляду справи № 4/63/0 8-АП) зобов' язано Міністерст во житлового-комунального го сподарства УРСР, облвиконком и, Київський і Севастопольсь кий міськвиконкоми розробит и до 01.07.1985 р. організаційні захо ди по завершенню реєстрації й технічної інвентаризації ж итлового фонду Української Р СР у містах і селищах міськог о типу в 1987 році, у сільській мі сцевості - в 1988 році; розгл янути і вирішити питання про створення й розширення при н еобхідності мережі організа цій технічної інвентаризаці ї у районах і містах для забез печення проведення робіт по реєстрації й технічній інвен таризації житлового фонду . Держплану УРСР, Міністерст ву фінансів УРСР передбачати виділення для цієї мети за по даними Міністерством житлов ого-комунального господарст ва УРСР розрахунками відпові дної чисельності робітників і службовців та фонду заробі тної плати у межах затвердже них для республіки лімітів; з абезпечити систематичний ко нтроль за своєчасним та якіс ним проведенням реєстрації й технічної інвентаризації жи тлового фонду. (пункт 1).

Пунктом 2 зазначеної постан ови зобов'язано облвиконкоми , Київський і Севастопольськ ий міськвиконкоми поліпшити керівництво організаціями т ехнічної інвентаризації, под авати їм практичну допомогу у створенні матеріально-техн ічної бази, забезпечувати не обхідними приміщеннями.

З наведеного слідує, що п итання про ство рення органі зацій технічної інвентариза ції на території УРСР було ві днесено до міністерства житл ово-комунального господарст ва республіки та облвиконком ів, тобто до системи ор ганів в иконавчої влади УРСР.

На виконання постанови Рад и Міністрів УРСР від 11.03.1985 р. № 105 “ Про порядок державного облік у житлового фонду”, з метою за безпечення державного облік у житлового фонду у сільські й місцевості та з дозволу Мін жилкомгоспу УРСР від 27.01.1986 р. № 16- 02-49 Виконавчим комітетом Запо різької обласної Ради народн их депутатів прийнято рішенн я № 343 від 23.09.1986 р. “Про створення П ологівського міжміського бю ро технічної інвентаризації ”.

Вказане дає суду підстави для висновку про те, що оспорю ване позивачем в частині пун кту 7 рішення Виконавчого ком ітету Запорізької обласної Р ади народних депутатів від 23.0 9.86 № 343 “Про створення Пологівс ького міжміського бюро техні чної інвентаризації” прийня то Виконавчим комітетом Запо різької обласної Ради народн их депутатів правомірно та в межах повноважень облвиконк ому.

Щодо правомірності прийня ття оскаржуваного рішення Ви конавчого комітету Запорізь кої обласної Ради народних д епутатів від 23.09.86 № 343 то слід заз начити наступне.

З метою виконання державн ої реєстрації прав власності на об'єкти нерухомості були с творені державні підприємст ва БТІ у складі Мінкомунгосп у, на які було покладено функц ії реєстратора.

Згідно Інструкції про поря док реєстрації будинків та д омоволодінь у містах і селищ ах міського типу Української РСР від 31.01.1966 року, затверджено ї наказом Мінкомунгоспу, яка втратила чинність на підста ві наказу Держжитлокомунгос п України від 13.12.1995 р. № 56, реєстра цію будинків з обслуговуючим и їх будівлями і спорудами та домоволодінь у містах і сели щах міського типу Українсько ї РСР було покладено на бюро т ехнічної інвентаризації вик онкомів місцевих Рад депутат ів трудящих.

На виконання постанови Каб інету Міністрів України № 150 в ід 27.02.1995 р. з метою впровадження державної системи реєстраці ї, обліку та оцінки вартості н ерухомого майна були розробл ені Правила державної реєстр ації об'єктів нерухомого май на, що знаходяться у власност і юридичних та фізичних осіб , затверджені наказом Держав ного комітету України по жит лово-комунальному господарс тву від 13.12.1995 р. № 56, зареєстрован ого в Міністерстві юстиції У країни 19.01.1996 р. за № 31/1056, які втрати ли чинність згідно з наказом Державного комітету будівни цтва, архітектури та житлово ї політики України від 09.06.1998 р. № 121.

Вказаними Правилами був вс тановлений порядок державно ї реєстрації об'єктів нерухо мого майна, що знаходилися у в ласності юридичних та фізичн их осіб.

Згідно п. 1.4 вказаних Правил д ержавну реєстрацію об'єктів нерухомого майна здійснювал и державні підприємства БТІ місцевих органів державної в иконавчої влади.

Відповідно до п. 1.5 “Інструкц ії про порядок державної реє страції права власності на о б'єкти нерухомого майна, що пе ребувають у власності юридич них та фізичних осіб”, затвер дженої наказом Державного ко мітету будівництва, архітект ури та житлової політики Укр аїни від 09.06.1998 р. № 121, зареєстрова ної в Міністерстві юстиції У країни 26.06.1998 р. за № 399/2839, державну р еєстрацію прав власності на об'єкти нерухомого майна зді йснювали Державні комунальн і підприємства БТІ.

Інструкції про порядок де ржавної реєстрації права вла сності на об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власн ості юридичних та фізичних о сіб № 121 від 09.06.1998 р. втратила чинн ість згідно з наказом Держав ного комітету будівництва, а рхітектури та житлової політ ики України від 15.02.2002 р. № 36 у зв'яз ку з прийняттям Тимчасового положення про порядок реєстр ації прав власності на нерух оме майно, затвердженого нак азом Міністерства юстиції Ук раїни від 07.02.2002 р. № 7/5, зареєстров ано в Міністерстві юстиції У країни 18.02.2002 р. за № 157/6445.

На час виникнення спору у спірних правовідносинах дер жавна реєстрація прав власно сті здійснювалася згідно Тим часового положення про поряд ок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно (назва в редакції наказу Міні стерства юстиції України від 17.05.2004 р. № 36/5), затверджено го наказом Міністерства юсти ції України від 07.02.2002 р. № 7/5, зареє стровано в Міністерстві юсти ції України 18.02.2002 р. за № 157/6445.

Згідно з п. 1.3 Порядку ведення Реєстру прав власності на не рухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиці ї України від 28.01.2003 р. №7/5 та зареє стровано в Міністерстві юсти ції України 28.01.2003 р. за № 67/7388 року, бюро технічної інвентариз ації (БТІ) здійснює реєстраці ю прав власності на об'єкти не рухомого майна, що розташова ні в межах його зони обслугов ування.

Зона обслуговування БТІ - це перелік населених пунктів , у межах території яких БТІ ма є здійснювати реєстрацію пра в власності на нерухоме майн о.

В Запорізькій області сист ема реєстрації прав власност і на нерухоме майно створена на виконання постанови Ради Міністрів УРСР “Про порядок державного обліку житлового фонду” № 105 від 11.03.1985 р.

Наказом Управління комуна льного господарства Запоріз ького облвиконкому № 389 від 20.11.19 85 р. “Про організацію роботи п о обліку житлового фонду в мі ській та сільській місцевост ях” затверджено зони обслуго вування населення.

Відповідно до пункту 2 вказа ного наказу № 389 від 20.11.1985 р. з 1 січ ня 1986 року за ОП “Запорізьке мі жміське БТІ” закріплена зона обслуговування: Запорізький район, в тому числі місто З апоріжжя.

Вказаний наказ чинність не втратив, не визнаний в судово му порядку незаконним і не ск асований в установленому пор ядку, отже є обов'язковим д о виконання на території Зап орізької області в частині з атвердження зони обслуговув ання районів області організ аціями технічної інвентари зації.

Приписами Тимчасового пол оження про порядок державної реєстрації прав власності н а нерухоме майно не передбач ено право органів місцевого самоврядування на визначенн я зон обслуговування бюро те хнічної інвентаризації.

Зона обслуговування ОП “З апорізьке міжміське БТІ” , що була встановлена на підст аві наказу Управління комуна льного господарства Запоріз ького облвиконкому № 389 від 20.11.19 85 р. не змінювалась.

Згідно п. 8.1 Тимчасового пол оження про порядок державної реєстрації прав власності н а нерухоме майно до створенн я Реєстру прав реєстрація пр ав здійснюється шляхом веден ня реєстрових книг, записи як их прирівнюються до даних Ре єстру прав. Відповідно до п. 3.1 І нструкції № 121 від 09.06.1998 р. Реєстр ові книги ведуться щодо кожн ого населеного пункту.

Пунктом 1.6 Тимчасового поло ження про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, передбачено , що реєстрації підлягають пр ава власності при наявності матеріалів технічної інвент аризації, підготовлених тим БТІ, яке проводить реєстраці ю прав власності на ці об'єкти .

Матеріали технічної інвен таризації та реєстрові книги знаходяться у ОП “Запорізьк е міжміське БТІ”.

Відповідно до ст. 182 ЦК Україн и право власності та інші реч ові права на нерухомі речі, об меження цих прав, їх виникнен ня, перехід і припинення підл ягають державній реєстрації .

Згідно з пп. 10 п. “б” ст. 30 Закон у України “Про місцеве самов рядування в Україні” до деле гованих повноважень виконав чих органів сільських, селищ них, міських рад віднесено об лік та реєстрація відповідно до закону об' єктів нерухом ого майна незалежно від форм власності.

Отже, Законом України “Про м ісцеве самоврядування в Укра їні” передбачено створення о рганами місцевого самовряду вання підприємств комунальн ої форми власності, але не орг анів державної реєстрації пр ав власності на нерухоме май но.

Як встановлено пунктом 5 При кінцевих положень Закону Укр аїни “Про державну реєстраці ю речових прав на нерухоме ма йно та їх обмежень” до створе ння єдиної системи органів р еєстрації прав, а також до фор мування Державного реєстру п рав у складі державного земе льного кадастру реєстрація о б'єктів нерухомості проводит ься комунальними підприємст вами бюро технічної інвентар изації.

Таким чином, з викладеного м ожливо зробити висновок, що до компетенції органів місц евого самоврядування належи ть лише облік та реєстрація п рав на нерухоме майно відпов ідно до діючого законодавств а об'єктів нерухомого майна н езалежно від форм власності. Функцію обліку та реєстраці ї об'єктів нерухомого майна н е можна ототожнювати з функц ією державної реєстрації пра в на нерухоме майно.

Постановою Кабінету Мініс трів України № 311 від 05.11.1991 р. “Про розмежування державного май на України між загальнодержа вною (республіканською) влас ністю і власністю адміністра тивно-територіальних одиниц ь (комунальною власністю)” бу ло затверджено перелік держа вного майна України, яке пере дається до власності адмініс тративно-територіальних оди ниць (комунальної власності) . При цьому БТІ з державної вла сності передано у комунальну власність, залишивши за БТІ ф ункції державного реєстрато ра.

Згідно п. 10 Прикінцевих та пе рехідних положень Закону Укр аїни “Про місцеве самоврядув ання в Україні” майно, яке до п рийняття Конституції Україн и у встановленому законодавс твом порядку передане держав ою до комунальної власності адміністративно-територіал ьних одиниць та набуте ними н а інших законних підставах, к рім майна, що відчужене у вста новленому законом порядку, є комунальною власністю відпо відних територіальних грома д сіл, селищ, міст, тобто визна ється автоматично без прийня ття спеціального рішення.

З системного аналізу навед ених норм чинного законодавс тва, слідує, що оскільки держа вна реєстрація є державною ф ункцією і це є підтвердження м державного виникнення, існ ування або припинення права власності на нерухоме майно, що в свою чергу гарантується Конституцією України, орган и місцевого самоврядування н е мають ніякого відношення д о реєстрації прав власності, а тим більше створення своїх підприємств по реєстрації п рав власності та делегуванню їм таких повноважень, яких са мі не мають згідно Закону Укр аїни “Про місцеве самоврядув ання в Україні”.

До аналогічних висновків п рийшли й суди апеляційної та касаційної інстанцій при пе регляді в апеляційному та ка саційному порядку постанови господарського суду Запоріз ької області від 29.10.2008 р. у адмін істративній справі № 17/363/08-АП за позовом Оріхівської районна рада Запорізької області до Запорізької обласної держав ної адміністрації, за участю у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог н а предмет спору, на стороні по зивача КП “Бюро технічної ін вентаризації Оріхівського р айону” та у якості третьої ос оби, яка не заявляє самостійн их вимог на предмет спору, на с тороні відповідача КП “Імпул ьс” Пологівської районної ра ди про визнання не чинним п. 7 р ішення Виконавчого комітету Запорізької обласної ради н ародних депутатів від 23.09.1986 № 343.

Враховуючи вищевикладені обставини у сукупності, суд н е знаходить правових підстав для скасування пункту 7 рішен ня Виконавчого комітету Запо різької обласної Ради народн их депутатів № 343 від 23.09.1986 р. “Про створення Пологівського між міського бюро технічної інве нтаризації” в частині затвер дження схеми обслуговування районів організаціями техні чної інвентаризації для міст а Запоріжжя.

Приймаючи до уваги, що суд н е знайшов підстав для скасув ання пункту 7 рішення Виконав чого комітету Запорізької об ласної Ради народних депутат ів № 343 від 23.09.1986 р. “Про створення Пологівського міжміського б юро технічної інвентаризаці ї”, то у суду відсутні законні підстави для задоволення ви мог про зобов' язання Запорі зьку ОДА вчинити дії щодо при йняття рішення про закріплен ня зони обслуговування міста Запоріжжя за КП “Запорізьке міське БТІ”.

Крім того, при вирішення спо ру у даній справі судом врахо вано те, що постановою Вищого адміністративного суду Укра їни від 24.11.2010 р. по справі № К-6110/08, К -4520/08 за позовом Виконуючого об ов' язки прокурора м. Запорі жжя до Запорізької міської р ади, за участю у якості третіх осіб ОП “Запорізьке міжмісь ке БТІ” та КП “Запорізьке міс ьке БТІ” визнано незаконним рішення Запорізької міської ради № 32 від 28.01.2005 р. “Про створен ня комунального підприємств а “Запорізьке міське бюро те хнічної інвентаризації”.

Статтею 71 КАС України вста новлено, що кожна сторона пов инна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги т а заперечення.

Позивач не довів суду поруш ення його прав, свобод та охор онюваних законом інтересів о спорюваним рішенням, а дово ди позивача, в обґрунтування заявлених позовних вимог, су д визнав хибними.

Враховуючи викладене, суд н е вбачає підстав для задовол ення позовних вимог та вважа є їх документально не підтве рдженими та нормативно необґ рунтованими. В позові відмов ляється повністю.

Судові витрати у справі до в ідшкодування не присуджують ся і залишаються за позиваче м.

На підставі викладеного, к еруючись ст., ст. 55, 71, 72, 94, 158, 160-163, 167 Код ексу адміністративного судо чинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

1. Замінити третю особу, яка не заявляє самостійних в имог на предмет спору, на стор оні відповідача у справі № 4/63/08 -АП - Орендне підприємство “ Запорізьке міжміське бюро те хнічної інвентаризації”, м. З апоріжжя його правонаступни ком - Товариством з обмежено ю відповідальністю “Запоріз ьке міжміське бюро технічної інвентаризації”, м. Запоріжж я.

2. В задоволенні адміністративного позову ві дмовити повністю.

Суддя Н.Г.Зінченко

Постанова в повному о бсязі у відповідності до вим ог ст. 160 КАС України оформлена і підписана “14” лютого 2012 р .

Постанова суду першо ї інстанції, якщо інше не вста новлено КАС України, набирає законної сили після закінче ння строку подання заяви про апеляційне оскарження, вста новленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано. Якщ о було подано заяву про апел яційне оскарження, але апел яційна скарга не була пода на у строк, встановлений ци м Кодексом, постанова суду п ершої інстанції набирає зак онної сили після закінчення цього строку.

У разі подання апеляційно ї скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає за конної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного пр овадження або набрання закон ної сили рішенням за наслідк ами апеляційного провадженн я.

Апеляційна скарга подаєт ься до адміністративного суд у апеляційної інстанції чер ез суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної с карги одночасно надсилаєтьс я особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дн ів з дня її проголошення. У раз і застосування судом частини третьої статті 160 КАС України , а також прийняття постанови у письмовому провадженні ап еляційна скарга подається пр отягом десяти днів з дня отри мання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повно важень у випадках та порядку , передбачених частиною четв ертою статті 167 КАС України, бу ло повідомлено про можливіст ь отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеля ційне оскарження постанови с уду обчислюється з наступног о дня після закінчення п'ятид енного строку з моменту отри мання суб'єктом владних повн оважень повідомлення про мож ливість отримання копії пост анови суду.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення09.02.2012
Оприлюднено20.02.2012
Номер документу21437199
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —4/63/08-ап

Ухвала від 13.01.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Постанова від 09.02.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні