Рішення
від 14.02.2012 по справі 33/5009/7208/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 3/2/12

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14.02.12 С права № 33/5009/7208/11

Суддя Соловйов В.М.

м. Запоріжжя

За позовом: Першого за ступника прокурора міста Зап оріжжя, м. Запоріжжя

в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здій снювати функції держави у сп ірних правовідносинах -

позивача: Управління де ржавного комітету України по земельних ресурсах у місті З апоріжжя Запорізької област і (69035, м. Запоріжжя, вул. Зелінськ ого, 3, ідентифікаційний код 20528 298)

до відповідача-1: Запоріз ької міської ради (69105, м. Запорі жжя, пр. Леніна, 206, ідентифікаці йний код 02140892)

до відповідача-2: Товарис тва з обмеженою відповідальн істю “Укрбудсервісінвест” (6 9068, м. Запоріжжя, вул. Кругова, 73, і дентифікаційний код 35215627)

про визнання недійсним та скасування рішення і дого вору оренди земельної ділянк и

Судд я Соловйов В.М.

при сек ретарі Прокопенко М.О.

Представники:

Від прокуратури: Кост яновська Ю.О., старший помічни к прокурора м. Запоріжжя, посв ідчення № 152 від 13.01.2009р.

від позивача: не з' явив ся

від відповідача -1: ОСОБ А_1, головний спеціаліст-юри сконсульт юридичного відділ у, довіреність № 01-17/2982 від 22.08.2011р.

від відповідача -2: ОСОБА _2, довіреність № б/н від 01.11.2011р.

Перший заступник про курора м. Запоріжжя в інтерес ах держави в особі органу, упо вноваженого здійснювати фун кції держави у спірних право відносинах - Управління держ авного комітету України по з емельних ресурсах у місті За поріжжя Запорізької області звернувся до господарського суду Запорізької області з п озовною заявою до Запорізько ї міської ради (відповідача-1) та ТОВ “Укрбудсервісінвест” (відповідача-2) про визнання н едійсним та скасування рішен ня Запорізької міської ради від 24.09.2008р. № 62/7 “Про пе редачу в оренду ТОВ “Укрбудс ервісінвест” земельної діля нки по трасі Харків-Сімфероп оль (в районі вул. Складської) для розташування багатофунк ціонального торгівельно-вис тавочного та логістичного ко мплексу” та визнання недійсн им договору оренди землі від 05.12.2008р. укладений між Запорізьк ою міською радою та ТОВ “Укрб удсервісінвест”.

Ухвалою господарського су ду Запорізької області від 04.1 1.2011р. позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадже ння у справі № 33/5009/7208/11 (суддя Міро шниченко М.В), справу до розгля ду в засіданні господарськог о суду призначено на 29.11.2011р. о 09 г одині 30 хвилин.

В судовому засіданні 29.11.2012р. о голошено перерву до 20.12.2012р. об 11 г одині 30 хвилин.

Ухвалою від 20.12.2011р. строк розг ляду справи № 33/5009/7208/11 продовжено до 19.01.2012р., розгляд справи відкл адений на 17.01.2012р. о 12 годині 30 хвил ин.

Відповідно до протоколу пе рерозподілу справ між суддям и від 17.01.2012р. автоматизованою си стемою документообігу суду п озовну заяву передано на роз гляд судді Соловйову В.М.

Позовні вимоги мотивовані обставинами, викладеними у п озовній заяві, та обґрунтова ні ст. 121 Конституції України, с т. 36-1 Закону України “Про проку ратуру”, Законом України “Пр о державний контроль за вико ристанням та охороною земель ”, Земельним кодексом Україн и, ст. 2, 12, 13, 29 ГПК України.

Ухвалою від 18.01.2012р. справу № 33/500 9/7208/11 прийнято до розгляду судд ею Соловйовим В.М. з привласне нням їй номеру провадження - № 3/2/12. Справу призначено до судо вого розгляду в судовому зас іданні на 01.02.2012р. об 11 годині 30 хви лин.

В судовому засіданні 01.02.2012р. о голошено перерву до 03.02.2012р. о 15 го дині 00 хвилин.

Ухвалою від 03.02.2012р. розгляд сп рави відкладений на 14.02.2012р. об 11 г одині 00 хвилин.

В судовому засіданні 14.02.2012р. о голошено вступну та резолюти вну частини рішення. Повідом лено, що повне рішення буде ск ладено 20.02.2012р.

Під час розгляду справи про курор та інші учасники судов ого процесу вимогу про здійс нення фіксування судового пр оцесу за допомогою звукозапи сувального технічного засоб у не заявляли.

В ході судового розгляду пр едставник позивача та прокур ор підтримали позовні вимоги , викладені в позовній заяві № 146-5632 вих. 11 від 13.10.2011р., та просять су д:

визнати недійсним та скасу вати рішення Запорізької міс ької ради від 24.09.2008р. № 62/7 “Про пер едачу в оренду ТОВ “Укрбудсе рвісінвест” земельної ділян ки по трасі Харків-Сімферопо ль (в районі вул. Складської) д ля розташування багатофункц іонального торгівельно-вист авочного та логістичного ком плексу”;

визнати недійсним договір оренди землі від 05.12.2008р., укладе ний між Запорізькою міською радою та ТОВ “Укрбудсервісін вест”.

В обґрунтування позовних в имог прокурор та позивач, зок рема, зазначили наступне.

Проведеною прокуратурою м іста Запоріжжя перевіркою, в становлено, що Запорізькою м іською радою прийнято рішенн я № 62/7 від 24.09.2008р. “Про передачу в о ренду ТОВ “Укрбудсервісінве ст” земельної ділянки по тра сі Харків - Сімферополь (в ра йоні вул. Складської) для розт ашування багатофункціональ ного торгівельно-виставочно го та логістичного комплексу ”.

Вказаним рішенням затверд жено проект із землеустрою щ одо відведення в оренду земе льної ділянки ТОВ “Укрбудсер вісінвест”. Цим же рішенням з азначеному товариству перед ано в оренду на 10 років земель ну ділянку по трасі Харків-Сі мферополь (в районі вул. Склад ської), загальною площею 4,0524 га для розташування багатофунк ціонального торгівельно-вис тавкового та логістичного ко мплексу.

Зазначене рішення сесії За порізької міської ради прийн ято з порушеннями вимог Земе льного кодексу України та За кону України “Про оренду зем лі”.

Рішенням міської ради земе льна ділянка на трасі Харків -Сімферополь (в районі вул. Скл адської), загальною площею 4,0524 га передана в оренду для розт ашування багатофункціональ ного торгівельно-виставково го та логістичного комплексу ТОВ “Укрбудсервісінвест” бе з проведення відвідних торгі в.

При цьому, у отриманому ТОВ “Укрбудсервісінвест” висно вку управління земельних рес урсів у місті Запоріжжі Запо різької області зазначено, щ о відведення вищевказаної зе мельної ділянки можливо лише за умови виконання вимог Зем ельного кодексу України та З акону України “Про оренду зе млі”, тобто шляхом проведенн я аукціону.

Окрім того, відповідно до ви сновку державної землевпоря дної експертизи від 15.09.2008р. № 3560 п о вищевказаній земельній діл янці, землевпорядна документ ація не відповідає вимогам ч инного законодавства Україн и.

Зокрема, в зазначеному висн овку експертизи є посилання на вищевказаний висновок упр авління земельних ресурсів, згідно з яким набуття права о ренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, можл иво виключно на аукціонах.

З огляду на це, рішення Запо різької міської ради від 24.09.2008р . № 62/7 є незаконним та підлягає скасуванню.

На підставі оскаржуваного рішення 05.12.2008р. між Запорізькою міською радою та ТОВ “Укрбуд сервісінвест” укладено дого вір оренди земельної ділянки загальною площею 4,0524 га, який з ареєстровано у Запорізькій Р Ф ДП “Центр державного земел ьного кадастру при Державном у комітеті України по земель них ресурсах”, про що у Держав ному реєстрі земель вчинено запис від 21.04.2009р. за № 040926100492

Частиною 6 ст.123 ЗК України пе редбачено, що проект відведе ння земельної ділянки погодж ується із землекористувачем , органом по земельних ресурс ах, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його і, в межах своїх повноважень, ви значених цим Кодексом, прийм ають рішення про надання зем ельної ділянки.

Тобто наявність рішення ві дповідного органу виконавчо ї влади або органу місцевого самоврядування про затвердж ення належним чином погоджен ого проекту відведення земел ьної ділянки та надання її в о ренду земельним законодавст вом визначається в якості о бов'язкової передумови подал ьшого укладення договору оре нди земельної ділянки.

У даному випадку проектна д окументація із землеустрою, яка є невід'ємною частиною ос порюваного договору, не відп овідає ч. 6 ст.123 ЗК України щодо надання в оренду зазначеної земельної ділянки без прове дення аукціону, що є підставо ю для визнання договору неді йсним відповідно до закону.

Приймаючи до уваги те, що рі шення Запорізької міської ра ди прийнято з численними пор ушеннями земельного законод авства, договір оренди землі слід вважати укладеним без д остатніх на те підстав, перед бачених ст.116, 123, 124 ЗК України, що обумовлює визнання його неді йсним відповідно до ст.215 ЦК Ук раїни та ст.15 Закону України “ Про оренду землі”.

Запорізька міська рада (від повідач-1) та її представник в судовому засіданні позов ви знали.

ТОВ “Укрбудсервісінвест” (відповідач-2) та її представни к в судовому засіданні проти позову заперечили, просять с уд відмовити в задоволенні п озовних вимог повністю.

Зазначили, що відповідно до ст. 116, 124 ЗК України (в редак ції на дату прийняття оскарж уваного рішення) передача в о ренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначе ння не потребує застосування процедури проведення аукціо ну в обов'язковому порядку.

Рішенням Запорізької місь кої ради “Про врегулювання п итань реалізації земельних д ілянок по яким до 28.12.2007р. було по годжено місце розташування о б'єктів та надана згода Запор ізької міської ради на розро бку проектів відведення земе льних ділянок” № 20 від 13.02.2008р. вст ановлено, що земельні ділянк и, по яких погоджені місця роз ташування об'єктів та надана згода Запорізької міської р ади на розробку проектів від ведення земельних ділянок пе редавати в оренду у відповід ності до норм земельного зак онодавства та рішень Запоріз ької міської ради які діяли д о 01.01.2008р. - тобто, без проведенн я аукціону.

Оскаржуване рішення міськ ої ради від 24.09.2008р. № 62/7 прийнято у відповідності до рішення За порізької міської від 13.02.2008р. № 20.

У висновку державної земле впорядної експертизи від 15.09.200 8р. № 3560, а також у висновку Управ ління земельних ресурсів в м . Запоріжжі від 15.09.2008р. № 01-02/63444 зазначено, що нада на на експертизу та погоджен а землевпорядна документаці я не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавст ва, у зв'язку з чим повертаєтьс я на доопрацювання.

Після доопрацювання вищев казана землевпорядна докуме нтація в повній мірі відпові дала вимогам чинного законод авства, про що говорить напис на висновку “Зауваження усу нуті”.

Таким чином, рішення про укл адення договору оренди прийн яте Запорізькою міською радо ю на підставі, в межах повнова жень та у спосіб, передбачени й земельним законодавством.

Розглянувши матеріали с прави та заслухавши представ ників учасників судового про цесу, суд

ВСТАНОВИВ:

24.09.2008р. двадцять п' ятою с есією п' ятого скликання Зап орізькою міської ради прийн ято рішення № 62/7 “Про передачу в оренду ТОВ “Укрбудсервісі нвест” земельної ділянки по трасі Харків - Сімферополь ( в районі вул. Складської) для р озташування багатофункціон ального торгівельно-виставо чного та логістичного компле ксу”.

Зазначеним рішенням Запор ізька міська рада, зокрема, ви рішила:

затвердити ТОВ “Укрбудсер вісінвест” (і.п.н. 35215627) проект зе млеустрою щодо відведення зе мельної ділянки по трасі Хар ків-Сімферополь (в районі вул . Складської) для розташуванн я багатофункціонального тор гівельно-виставочного та лог істичного комплексу (п.1);

передати в оренду терміном на 10 років ТОВ “Укрбудсервісі нвест” земельну ділянку (кад астровий номер 2310100000:03:030:0160) загаль ною площею 4,0524 га (землі комерц ійного використання) для роз ташування багатофункціонал ьного торгівельно-виставочн ого та логістичного комплекс у по трасі Харків-Сімферопол ь (в районі вул. Складської), на землях міста я кі не передані у користуванн я та власність (п.2);

доручити Управлінню земел ьних ресурсів у місті Запорі жжі Запорізької області (Цві ркун О.М.) внести відповідні зм іни до земельно-кадастрової документації (п.3);

зобов' язати ТОВ “Укрбудс ервісінвест” укласти догові р оренди землі, подати його на державну реєстрацію та одер жати в установленому порядку у двомісячний термін після п рийняття даного рішення (п.4.1).

05.12.2008р. між Запорізькою міськ ою радою (Орендодавець) та ТОВ “Укрбудсервісінвест” (Оренд ар) укладений договір оренди землі (надалі - Договір).

Відповідно до п. 1 Договору, О рендодавець відповідно до рі шення двадцять п' ятої сесії п' ятого скликання Запорізь кої міської ради № 62/7 від 24.09.2008р. н адає, а Орендар приймає в стро кове платне користування зем ельну ділянку для розташуван ня багатофункціонального то ргівельно-виставочного та ло гістичного комплексу, яка зн аходиться: м. Запоріжжя, траса Харків-Сімферополь (в районі вул. Складської).

Згідно п. 2 Договору, в оренду передається земельна ділянк а загальною площею 4,0524 га.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 27 222 402,24 грн. (в цінах 2008 року).

Відповідно до п. 8 Договору, д оговір укладається на десять років.

Передача земельної ділянк и в оренду здійснюється з роз робленням проекту землеустр ою щодо відведення земельної ділянки.

Підставою розроблення про екту землеустрою щодо відвед ення земельної ділянки є зав дання Запорізького міського управління земельних ресурс ів (п.17 Договору).

Договір набирає чинності п ісля підписання сторонами та його державної реєстрації (п .39 Договору).

Договір зареєстровано у За порізькій регіональній філі ї Державного підприємства "Ц ентр державного земельного к адастру при Державному коміт еті України по земельних рес урсах", про що у Державному реє стрі земель вчинено запис ві д 21.04.2009р. за № 040926100492.

Відповідно до п.19 Договору, п ередача земельної ділянки Ор ендарю здійснюється Орендод авцем на умовах, що визначені у договорі, за актом прийому-п ередачі земельної ділянки, я кий підписується сторонами і є невід'ємним додатком до дог овору.

Згідно акту прийому-переда чі земельної ділянки за дого вором оренди землі від 21.04.2009р. № 040926100492, Орендодавець передає зе мельну ділянку кадастровий н омер 2310100000:03:030:0160, загальною площею 4,0524 га, яка знаходиться за адре сою м. Запоріжжя, тра са Харків-Сімферополь (в райо ні вул. Складської), а Орендар приймає вищевказану земельн у ділянку в оренду.

Земельна ділянка знаходит ься у стані придатному для ро зташування багатофункціона льного торгівельно-виставоч ного та логістичного комплек су.

Земельна ділянка вільна ві д забудови.

Оцінивши представлені д окази, суд вважає, що в задовол енні позову слід відмовити п овністю з наступних підстав.

Відповідно до ст.15 Цивіль ного кодексу України, кожна о соба має право на захист свог о цивільного права у разі йог о порушення, невизнання або о спорювання.

Кожна особа має право на зах ист свого інтересу, який не су перечить загальним засадам ц ивільного законодавства.

Статтею 16 ЦК України встано влено, що кожна особа має прав о звернутися до суду за захис том свого особистого немайно вого або майнового права та і нтересу.

Способами захисту цивільн их прав та інтересів можуть б ути:

1) визнання права;

2) визнання правочину недійс ним;

3) припинення дії, яка порушу є право;

4) відновлення становища, як е існувало до порушення;

5) примусове виконання обов' язку в натурі;

6) зміна правовідношення;

7) припинення правовідношен ня;

8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування м айнової шкоди;

9) відшкодування моральної ( немайнової) шкоди;

10) визнання незаконними ріш ення, дій чи бездіяльності ор гану державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого са моврядування, їхніх посадови х і службових осіб.

Суд може захистити цивільн е право або інтерес іншим спо собом, що встановлений догов ором або законом.

Суд може відмовити у захист і цивільного права та інтере су особи в разі порушення нею положень частин другої - п'ято ї статті 13 цього Кодексу.

Статтею 3 Земельного кодекс у (ЗК) України передбачено, що земельні відносини регулюют ься Конституцією України, ци м Кодексом, а також прийнятим и відповідно до них норматив но-правовими актами.

Статтею 2 Закону України від 06.10.1998р. N 161-XIV “Про оренду землі” вс тановлено, що відносини, пов' язані з орендою землі, регулю ються Земельним кодексом Укр аїни, Цивільним кодексом Укр аїни, цим Законом, законами Ук раїни, іншими нормативно-пра вовими актами, прийнятими ві дповідно до них, а також догов ором оренди землі.

Відповідно до ст. 13 Конст итуції України, земля, її н адра, атмосферне повітря, вод ні та інші природні ресурси, я кі знаходяться в межах терит орії України, природні ресур си її континентального шельф у, виключної (морської)економ ічної зони є об'єктами права в ласності Українського народ у. Від імені Українського нар оду права власника здійснюют ь органи державної влади та о ргани місцевого самоврядува ння в межах, визначених цією К онституцією.

Згідно ст. 14 Конституції Ук раїни, земля є основним нац іональним багатством, що пер ебуває під особливою охороно ю держави.

Право власності на землю га рантується. Це право набуває ться і реалізується громадян ами, юридичними особами та де ржавою виключно відповідно д о закону.

Відповідно до ст. 142-145 Консти туції України до матеріально ї основи органів місцевого с амоврядування, крім інших об ' єктів, належить земля, упра вління якою здійснюють терит оріальні громади через орган и місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Підпунктами "в", "г" ч. 3 ст.152 ЗК У країни встановлено, що захис т прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки зді йснюється шляхом:

в) визнання угоди недійсною ;

г) визнання недійсними ріше нь органів виконавчої влади або органів місцевого самовр ядування.

Пунктом 12 Розділу Х "Перехід ні положення" ЗК України закр іплено - до розмежування земе ль державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазнач ених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відпові дні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пу нктів - відповідні органи вик онавчої влади.

Спірна земельна ділянка зн аходиться в межах міста Запо ріжжя, і тому повноваження що до її розпорядження належать Запорізькій міській раді.

Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України від 21.05.1997р. N 280/97-ВР “Про мі сцеве самоврядування в Украї ні”, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого са моврядування, що представляю ть відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функ ції і повноваження місцевого самоврядування, визначені К онституцією України, цим та і ншими законами.

Рішенням чотирнадцятої се сії п' ятого скликання від 29.0 8.2007р. № 77/416 Запорізька міська рад а вирішила:

надати ТОВ “Укрбудсервісі нвест” дозвіл на розробленн я матеріалів погодження місц я розташування багатофункці онального торговельно-виста вкового та логістичного комп лексу по трасі Харків-Сімфер ополь (в районі вул. Складсько ї) (п.1);

затвердити ТОВ “Укрбудсер вісінвест” матеріали погодж ення місця розташування бага тофункціонального торговел ьно-виставкового та логістич ного комплексу по трасі Харк ів-Сімферополь (в районі вул. С кладської) (п.2);

дозволити вести проектува ння багатофункціонального т орговельно-виставкового та л огістичного комплексу на про тязі одного року по трасі Хар ків-Сімферополь на земельній ділянці (кадастровий номер 231 0100000:03:030:0160) орієнтовною площею 4,1670 г а (інші відкриті землі, зелені насадження загального корис тування (спеціального призна чення), в межах згідно з планом , що додається, на землях Запор ізької міської ради (п.3);

дозволити розробку проект у землеустрою щодо відведенн я земельної ділянки після за твердження в установленому п орядку проектно-кошторисної документації (п.7).

Управлінням земельних рес урсів у місті Запоріжжя нада но висновок № 01- 02/63444 від 10.09.2008р. в якому зазначено , що відповідно ст.124 Земельног о кодексу України відведення земельної ділянки для розта шування багатофункціональн ого торговельно-виставковог о та логістичного комплексу по трасі Харків-Сімферополь (в районі вул. Складської) можл иво за умови виконання вимог Закону України "Про Державни й бюджет України на 2008 рік", ЗК У країни та Закону України "Про оренду землі" тобто шляхом ау кціону.

24.09.2008р. двадцять п' ятою сесі єю п' ятого скликання Запорі зькою міської ради прийнято рішення № 62/7 “Про передачу в ор енду ТОВ “Укрбудсервісінвес т” земельної ділянки по трас і Харків - Сімферополь (в рай оні вул. Складської) для розта шування багатофункціональн ого торгівельно-виставочног о та логістичного комплексу” .

Вирішуючи спір, суд оцінює ц е рішення на відповідність в имог земельного законодавст ва, яке діяло на момент його пр ийняття.

Відповідно до ст.116 ЗК Україн и (в редакції на момент прийня ття спірного рішення), громад яни та юридичні особи набува ють права власності та права користування земельними діл янками із земель державної а бо комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом.

ЗК України (в редакції Закон у № 997-V від 27.04.2007, яка діяла з 20.06.2007р. п о 01.01.2008р.) містив тільки частину 1 статті 124, за змістом якої пер едача в оренду земельних діл янок, що перебувають у держав ній або комунальній власност і, здійснюється на підставі р ішення відповідного органу в иконавчої влади або органу м ісцевого самоврядування шля хом укладення договору оренд и земельної ділянки.

Законом № 107-VI від 28.12.2007 “Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к та про внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и”, який набрав чинності з 01.01.2008 р., частину першу статті 124 Земе льного кодексу України було доповнено частиною другою, с таттю 16 Закону України “Про ор енду землі” викладено в інші й редакції.

Зазначені зміни стосували ся порядку передачі земельни х ділянок в оренду, а саме:

“Набуття права оренди земе льних ділянок, що перебувают ь у державній або комунальні й власності, здійснюється ви ключно на аукціонах, крім зем ельних ділянок, на яких розта шовані об'єкти нерухомого ма йна, які перебувають у власно сті громадян і юридичних осі б і в яких відсутні акції (част ки, паї), що належать державі”.

Пунктом 5 Рішення Конституц ійного Суду України № 10-рп/2008 ві д 22.05.2008р. по справі N 1-28/2008 вказані з міни визнані неконституційн ими та втратили чинність з дн я ухвалення Конституційним С удом України цього Рішення.

Відтак, приписи земельного законодавства щодо можливос ті надання земельних ділянок державної або комунальної в ласності в оренду виключно н а засадах проведення аукціон у, крім вказаних виключень, ді яли в період з 01.01.2008р. по 22.05.2008р., тоб то до прийняття 24.09.2008р. Запорізь кою міською радою рішення № 62/ 7.

Законом України “Про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України” №309-VI від 03.06.200 8р. (набрав чинності з 04.06.2008р.) до с т.124 Земельного кодексу Україн и були внесені зміни, згідно з якими абзац другий частини п ершої ст.124 викладено у наступ ній редакції:

“Набуття права оренди земе льних ділянок, що перебувают ь у державній або комунальні й власності, здійснюється ви ключно на аукціонах (крім зем ельних ділянок, на яких розта шовані об'єкти нерухомого ма йна, що перебувають у власнос ті громадян і юридичних осіб , в яких відсутні акції (частки , паї), що належать державі, наб уття права на оренду земельн их ділянок під об'єкти соціал ьного призначення, будівницт во соціального і доступного житла, використання земельни х ділянок для розробки корис них копалин та спеціального водокористування відповідн о до отриманих спеціальних д озволів (ліцензій), використа ння релігійними організація ми (під культовими будівлями ), які легалізовані в Україні). ”

Частиною 3 статті 124 ЗК Україн и (в редакції Закону №309-VI від 03.06.2 008р.) встановлено, що передача в оренду земельних ділянок гр омадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призн ачення та із земель запасу пі д забудову здійснюється за п роектами відведення в порядк у, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

Саме у такій редакції ст.124 ЗК України була чинна на момент винесення Запорізькою міськ ою радою оспорюваного рішенн я від 24.09.2008р. (з 04.06.2008р. по 14.10.2008р.).

Отже, на момент прийняття ос каржуваного рішення зазначе на норма діяла в редакції, що м ала перелік випадків, в яких п роведення аукціону не вимага лося. Так, зокрема, такими викл юченнями є: набуття права на о ренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначе ння, будівництво соціального і доступного житла.

Наказом ФДМУ № 461 від 15.03.2006р. зат верджений Класифікатор держ авного майна України, відпов ідно до Додатку 2 якого, до май на, що відноситься до соціаль ної сфери, зокрема включено т оргівельні комплекси (центри , магазини, крамниці, лавки, па вільйони та інше), павільйони для ярмарок, бази складські п ідприємств торгівлі та грома дського харчування.

Крім того, віднесення багат офункціонального торгівель но-виставочного та логістичн ого комплексу, як об' єкту то ргівлі і виставки, до об' єкт ів соціального призначення п ередбачено Наказом Державно го комітету будівництва, арх ітектури та житлової політи ки від 27.08.2000р. № 174.

Прокурором та позивачем не доведено, що будівництво баг атофункціонального торгіве льно-виставочного та логісти чного комплексу на спірній з емельній ділянці не відносит ься до будівництва соціально го житла.

Посилання прокурора у позо вній заяві на те, що рішення мі ської ради було винесено за в ідсутності позитивних висно вків землевпорядної експерт изи, є безпідставним, оскільк и на висновку державної земл евпорядної експертизи від 15.09 .2008р. № 3560 в графі 10 "Зауваження та пропозиції до землевпорядно ї документації" під переліче ними зауваженнями міститься відмітка "Зауваження усунут і. Начальник Управління земе льних ресурсів у місті Запор іжжі Запорізькій області О.М .Цвіркун". Вказана відмітка ск ріплена печаткою.

14.10.2008р. набрав чинності Закон України від 16.09.2008р. № 509-VI “Про вне сення змін до деяких законод авчих актів України щодо спр ияння будівництву”, яким вне сено зміни до п.1 Розділу X “Пер ехідні положення” ЗК України , а саме: пункт 1 доповнено абза цом третім наступного змісту :

“У разі прийняття відповід ними органами рішення про по годження місця розташування об'єкта або про надання дозво лу на розроблення проекту ві дведення земельної ділянки д о 1 січня 2008 року передача в оре нду таких земельних ділянок із земель державної та комун альної власності здійснюєть ся без проведення земельних торгів (аукціонів)”.

Дію Закону № 509-VI від 16.09.2008р. було встановлено протягом року з дня набрання ним чинності, а з годом, із змінами, внесеними з гідно із Законом №v0949224-10 від 29.06.2010р ., - протягом двох років.

Відповідно до п.3 Прикінцеви х положень Закону від 16.09.2008р. №50 9-VI (в редакції, чинній з 14.10.2008р. по 23.07.2010р.) було встановлено, що при йняті і не виконані до набран ня чинності цим Законом ріш ення відповідних органів вик онавчої влади або органів мі сцевого самоврядування про п огодження місця розташуванн я об'єкта або про надання доз волу на розроблення проекту відведення земельної ділянк и зберігають чинність протяг ом двох років з дня набранн я чинності цим Законом.

Статтею ЦК України встанов лено, що акти цивільного зако нодавства регулюють відноси ни, які виникли з дня набрання ними чинності.

Відповідно до п.34 ст. 26, п.2 ст.77 З акону України “Про місцеве с амоврядування в Україні”, пи тання регулювання земельних відносин (у тому числі наданн я земельної ділянки в оренду ) вирішується на пленарному з асіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених пра в юридичних і фізичних осіб, щ о виникають в результаті ріш ень, дій чи бездіяльності орг анів або посадових осіб місц евого самоврядування, вирішу ються в судовому порядку.

За приписами ч. 1, 10 ст. 59 Закону України “Про місцеве самовр ядування в Україні”, рада в ме жах своїх повноважень прийма є нормативні та інші акти у фо рмі рішень.

Акти органів та посадових о сіб місцевого самоврядуванн я з мотивів їхньої невідпові дності Конституції або закон ам України визнаються незако нними в судовому порядку.

Згідно п.1, 2 Роз' яснення Пре зидії Вищого арбітражного су ду України N 02-5/35 від 26.01.2000 “Про дея кі питання практики вирішенн я спорів, пов'язаних з визнанн ям недійсними актів державни х чи інших органів” (із змінам и, внесеними згідно з Роз'ясне ннями Вищого арбітражного су ду N 02-5/618 (v_618800-00) від 06.11.2000, N 02-5/467 (v_467 800-01) від 18.04.2001, Роз'ясненням Вищого господарського суду N 04-5/609 (v_609600-02) від 31.05.2002, Рекомендаціям и Вищого господарського суду N 04-5/934а (v934a600-02) від 16.08.2002, N 04-5/202 (v_202600- 05) від 04.07.2005, N 04-5/198 (v_198600-07) від 22.10.200 7), акт державного чи іншого ор гану - це юридична форма рішен ь цих органів, тобто офіційни й письмовий документ, який по роджує певні правові наслідк и, спрямований на регулюванн я тих чи інших суспільних від носин і має обов'язковий хара ктер для суб'єктів цих віднос ин.

Акти ненормативного харак теру (індивідуальні акти) пор оджують права і обов'язки тіл ьки у того суб'єкта (чи визначе ного ними певного кола суб'єк тів), якому вони адресовані.

Підставами для визнання ак та недійсним є невідповідніс ть його вимогам чинного зако нодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язко вою умовою визнання акта нед ійсним є також порушення у зв 'язку з прийняттям відповідн ого акта прав та охоронювани х законом інтересів підприєм ства чи організації - позива ча у справі. Якщо за результат ами розгляду справи факту та кого порушення не встановлен о, у господарського суду нема є правових підстав для задов олення позову.

З урахуванням вищевикладе ного, суд приходить до виснов ку, що прийняте 24.09.2008р. двадцять п' ятою сесією п' ятого скл икання Запорізькою міської р ади рішення № 62/7 “Про передачу в оренду ТОВ “Укрбудсервісі нвест” земельної ділянки по трасі Харків-Сімферополь (в р айоні вул. Складської) для роз ташування багатофункціонал ьного торгівельно-виставочн ого та логістичного комплекс у” без проведення аукціону (т оргів), відповідало вимогам з аконодавства, що підлягає за стосуванню при його оцінці.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 1 ГПК Ук раїни, підприємства, установ и, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють пі дприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку наб ули статусу суб' єкта підпри ємницької діяльності (далі - п ідприємства та організації), мають право звертатися до го сподарського суду згідно з в становленою підвідомчістю г осподарських справ за захист ом своїх порушених або оспор юваних прав і охоронюваних з аконом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Код ексом заходів, спрямованих н а запобігання правопорушенн ям.

У випадках, передбачених законодавчими актами Україн и, до господарського суду маю ть право також звертатися де ржавні та інші органи, фізичн і особи, що не є суб'єктами під приємницької діяльності.

Відповідно п. 6 ч. 2 ст. 20 Закону України від 05.11.1991р. N 1789-XII “Про прок уратору”, при виявленні пору шень закону прокурор або йог о заступник у межах своєї ком петенції мають право звертат ись до суду з заявами про захи ст прав і законних інтересів громадян, держави, а також пі дприємств та інших юридичних осіб.

Згідно ст. 36-1 Закону України “Про прокуратуру”, представн ицтво прокуратурою інтересі в громадянина або держави в с уді полягає у здійсненні про курорами від імені держави п роцесуальних та інших дій, сп рямованих на захист у суді ін тересів громадянина або держ ави у випадках, передбачених законом.

Формами представництва є:

звернення до суду з позовам и або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизна ченого кола осіб, прав юридич них осіб, коли порушуються ін тереси держави, або про визна ння незаконними правових акт ів, дій чи рішень органів і пос адових осіб;

участь у розгляді судами сп рав;

внесення апеляційної, каса ційної скарги на судові ріше ння або заяви про їх перегляд за нововиявленими обставин ами, заяви про перегляд Верхо вним Судом України судового рішення.

Прокурор самостійно визна чає підстави для представниц тва у судах, форму його здійсн ення і може здійснювати пред ставництво в будь-якій стаді ї судочинства в порядку, пере дбаченому процесуальним зак оном.

Як вказано у рішенні Консти туційного Суду України від 08.0 4.1999р. № 3-рп/99, під поняттям “орган , уповноважений державою зді йснювати відповідні функції у спірних відносинах” потрі бно розуміти орган державної влади чи орган місцевого сам оврядування, якому законом н адано повноваження органу ви конавчої влади.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 2 ГПК України , господарський суд порушує с прави за позовними заявами п рокурорів та їх заступників, які звертаються до господар ського суду в інтересах держ ави. Прокурор, який звертаєть ся до господарського суду в і нтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інте ресів держави, та обґрунтову є необхідність їх захисту, а т акож вказує орган, уповноваж ений державою здійснювати ві дповідні функції у спірних в ідносинах.

В даному випадку таким орга ном прокурором зазначено Упр авління Державного комітету України по земельних ресурс ах у місті Запоріжжя Запоріз ької області.

Згідно ч.2 ст. 29 ГПК України, у р азі прийняття господарським судом позовної заяви, подано ї прокурором в інтересах дер жави в особі органу, уповнова женого здійснювати функції д ержави у спірних правовіднос инах, зазначений орган набув ає статусу позивача.

Згідно з ч. 2 ст. 21 ГПК України, позивачами є підприємства та організації, що подали позов або в інтересах яких подано п озов про захист порушеного ч и оспорюваного права або охо ронюваного законом інтересу .

В силу ч.1 ст.2 Закону України від 07.07.2010р. N v1636323-10 “Про судоустрій і статус суддів”, суд, здійсню ючи правосуддя на засадах ве рховенства права, забезпечує кожному право на справедлив ий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конст итуцією і законами України, а також міжнародними договора ми, згода на обов'язковість як их надана Верховною Радою Ук раїни.

Відповідно до ч.1 ст.7 Закону У країни “Про судоустрій і ста тус суддів України”, кожному гарантується захист його пр ав, свобод та законних інтере сів незалежним і безсторонні м судом, утвореним відповідн о до закону.

За змістом положень вказан их норм, правом на пред' явле ння позову до господарського суду наділені, зокрема, проку рор (заступник), юридичні особ и та фізичні особи-підприємц і, а суд шляхом вчинення прова дження у справах здійснює за хист осіб, права і охоронюван і законом інтереси яких пору шені або оспорюються.

Однак, наявність права на пр ед' явлення позову не є безу мовною підставою для здійсне ння судового захисту, а лише о днією з необхідних умов реал ізації, встановленого вищевк азаними нормами, права.

Так, вирішуючи переданий на розгляд господарського суду спір по суті, суд повинен вста новити наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб' є ктивного матеріального прав а або охоронюваного законом інтересу, на захист якого под ано позов.

Відсутність права на позов у матеріальному розумінні т ягне за собою ухвалення ріше ння про відмову у задоволенн і позову, незалежно від інших встановлених судом обставин .

Отже, лише встановивши наяв ність у особи, яка звернулася з позовом, чи у прокурора, яки й звернувся з позовом в інтер есах в особі органу, уповнова женого здійснювати функції д ержави у спірних правовіднос инах, суб' єктивного матеріа льного права або охоронювано го законом інтересу, на захис т яких подано позов, суд з' яс овує наявність чи відсутніст ь факту порушення або оспоре ння і відповідно ухвалює ріш ення про захист порушеного п рава або відмовляє позивачу у захисті, встановивши безпі дставність та необґрунтован ість заявлених вимог.

Відповідно до ст. 33 ГПК Украї ни, кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які вон а посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Докази подаються сторонам и та іншими учасниками судов ого процесу.

Згідно ст. 34 ГПК України, госп одарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відп овідно до законодавства пови нні бути підтверджені певни ми засобами доказування, не м ожуть підтверджуватись інши ми засобами доказування.

Статтею 19 Конституції Укра їни встановлено, що органи де ржавної влади та органи місц евого самоврядування, їх пос адові особи зобов' язані дія ти лише на підставі, в межах по вноважень та у спосіб, що пере дбачені Конституцією та зако нами України.

Згідно ст.16 Закону України в ід 19.06.2003р. N 962-IV “Про охорону земел ь”, до повноважень центральн ого органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі охорони земель нале жать, зокрема, здійснення дер жавного контролю за використ анням та охороною земель.

Статтею 6 Закону України від 19.06.2003р. N 963-IV “Про державний контр оль за використанням та охор оною земель” встановлено, що до повноважень спеціально у повноваженого органу викона вчої влади з питань земельни х ресурсів у сфері державног о контролю за використанням та охороною земель, зокрема, н алежить:

а) здійснення державного ко нтролю за використанням та о хоронною земель у частині: до держання органами державної влади, органами місцевого са моврядування, юридичними та фізичними особами вимог зако нодавства України та встанов леного порядку набуття і реа лізації права на землю; додер жання вимог земельного закон одавства в процесі укладення цивільно-правових угод, пере дачі у власність, надання у ко ристування, у тому числі в оре нду, вилучення (викупу) земель них ділянок;

б) внесення до органів викон авчої влади або органів місц евого самоврядування клопот ань щодо: приведення у відпов ідність із законодавством пр ийнятих ними рішень з питан ь регулювання земельних відн осин, використання та охорон и земель.

Порядок припинення права к ористування земельними діля нками, які використовуються з порушенням земельного зако нодавства, визначений статте ю 144 Земельного кодексу Україн и:

У разі виявлення порушення земельного законодавства де ржавний інспектор по викори станню та охороні земель скл адає протокол про порушення та видає особі, яка допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк. Якщ о особа, яка допустила поруше ння земельного законодавств а, не виконала протягом зазна ченого строку вказівки держ авного інспектора щодо припи нення порушення земельного законодавства, державний інс пектор по використанню та ох ороні земель відповідно до з акону накладає на таку особу адміністративне стягнення т а повторно видає вказівку пр о припинення правопорушенн я чи усунення його наслідків у 30-денний строк.

У разі неусунення порушенн я земельного законодавства у 30-денний строк державний інс пектор по використанню та ох ороні земель звертається до відповідного органу викона вчої влади або органу місцев ого самоврядування з клопота нням про припинення права ко ристування земельною ділянк ою.

Рішення органу виконавчої влади або органу місцевого с амоврядування про припинен ня права користування земель ною ділянкою може бути оскар жене землекористувачем у суд овому порядку.

Відповідно до Закону Украї ни “Про державний контроль з а використанням та охороною земель” та Положення про Дер жавну інспекцію з контролю з а використанням і охороною з емель, затвердженого постано вою Кабінету Міністрів Украї ни від 25.12.2002 N 1958, із змінами, унес еними постановою КМУ від 26.11.2003 N 1829, Наказом Державного коміте ту України по земельних ресу рсах від 12.12.2003 N 312 затверджено По рядок планування та проведен ня перевірок з питань здійсн ення державного контролю за використанням та охороною зе мель, який зареєстрований в М іністерстві юстиції України 25.12.2003р. за N 1223/8544.

Відповідно до п.3.2 Порядку пл анування та проведення перев ірок з питань здійснення дер жавного контролю за використ анням та охороною земель, поз аплановою перевіркою є перев ірка, яка не передбачена план ом роботи відповідного інспе кційного органу Держкомзему .

У разі неможливості своєча сного повідомлення юридични х і фізичних осіб про проведе ння позапланової перевірки ( обмежені строки на її провед ення тощо), вона проводиться б ез попереднього їх повідомле ння, незалежно від кількості раніше проведених перевіро к, за наявності таких обстави н:

“...отримання доручення від органів прокуратури...”.

Доручення прокуратури, на п ідставі якого проведена поза планова перевірка відповіда чів, суду не надане.

Відповідно до п.4.1 Порядку пл анування та проведення перев ірок з питань здійснення дер жавного контролю за використ анням та охороною земель, дер жавні інспектори проводять п еревірки стану дотримання зе мельного законодавства в при сутності власників земельни х ділянок чи землекористувач ів або уповноважених ними ос іб, а також осіб, які вчинили п орушення земельного законод авства. У разі відсутності пр и перевірці власника чи земл екористувача або уповноваже них ними осіб перевірка пров одиться за наявності двох св ідків.

Згідно п.5.1 Порядку, при прове денні всіх видів перевірок д ержавний інспектор складає а кт перевірки дотримання вимо г земельного законодавства ( додаток1).

За приписами п. 5.3 Порядку, ак т складається у двох примірн иках. Перший примірник акта з алишається у державного інсп ектора, який проводить перев ірку, другий - вручається або надсилається керівнику юрид ичної особи чи фізичній особ і, які перевірялись. При пров еденні спільних перевірок з іншими органами контролю коп ія акта надається цим органа м.

При врученні акта юридичні й чи фізичній особі особисто в примірнику акта, який зали шається в інспектора, робить ся відмітка про дату врученн я акта та ставиться підпис ос оби, яка його отримує. У разі н адсилання акта поштою на при мірнику акта, який залишаєть ся в інспектора, робиться від повідна відмітка. Акт надсил ається з повідомленням про в ручення.

Прокурором та позивачем не надано доказів дотримання в имог ст.144 Земельного кодексу України, п.4.1, 5.1, 5.3 Порядку планув ання та проведення перевірок з питань здійснення державн ого контролю за використання м та охороною земель.

В матеріалах справи взагал і відсутні будь-які докази фі ксації уповноваженим органо м з моменту прийняття Запорі зькою міською радою спірного рішення та укладення догово ру порушень земельного закон одавства та видання міській раді припису про їх усунення .

Рішення компетентного орг ану по надання землі в оренду та відповідний договір орен ди земельної ділянки є пов' язаними юридичними фактами і являють собою господарські правовідносини, в які Держко мзем не має права втручатися інакше, як у встановленому за конодавством порядку у разі порушення земельного законо давства. Однак, жодного поруш ення земельного законодавст ва уповноваженим органом, то бто Держкомземом, ніяким чин ом зафіксовано не було.

Підпунктом 41 пункту 4 Положе ння про Державний комітет Ук раїни із земельних ресурсів, затвердженим постановою Каб інету Міністрів України № 224 в ід 19.03.2008р., також передбачено, що Держкомзем відповідно до по кладених на нього завдань:

41) порушує в установленому з аконодавством порядку клопо тання про зупинення дії або с касування актів місцевих дер жадміністрацій та органів мі сцевого самоврядування з пит ань, що належать до його компе тенції, а також про притягнен ня осіб, винних у порушенні з емельного законодавства, до передбаченої законом відпов ідальності.

Із наведеного слідує, що сам е у такий спосіб повинен діят и Держкомзем (його управлінн я). Вищезазначеними норматив ними актами управлінню Держк омзему не надано право зверт атися до суду з позовом про ви знання рішень органів місцев ого самоврядування недійсни ми. Такі дії з боку управління є втручанням в господарську діяльність Запорізької місь кої ради щодо права останньо ї розпоряджатися землями, що розташовані на її території . Якщо власник землі вважає, що його права порушені, він не по збавлений права подати позов до суду на захист свого права . Аналогічна правова позиція викладена в постановах Вищо го господарського суду Украї ни від 20.12.2011р. у справі № 5002-19/6045-2010, ві д 27.12.2011р. у справі № 5002-2/1573.1-2011.

Статтею 54 ГПК України встан овлено, що подана до господар ського суду позовна заява по винна містити зміст позовних вимог та обставини, якими поз ивач їх обґрунтовує, тобто пр едмет та підстави позову.

Розпорядження своїм право м на захист є диспозитивною н ормою цивільного законодавс тва, яке полягає у наданні осо бі, яка вважає свої права пору шеними, невизнаними або оспо рюваними, можливості застосу вати способи захисту, визнач ені законом або договором.

Слід зазначити, що прокурор самостійно визначає і обґру нтовує в позовній заяві, в чом у полягає порушення прав та і нтересів держави в особі виз наченого ним органу, а суд пов инен перевірити доводи, на як их ґрунтуються позовні вимог и, у тому числі щодо матеріаль но-правового інтересу у спір них відносинах, і в залежност і від встановлених обставин вирішити питання про наявніс ть чи відсутність підстав дл я правового захисту.

При цьому, спір про право ха рактеризується наявністю ро збіжностей (суперечностей) м іж суб' єктами правовідноси н з приводу їх прав та обов' я зків та неможливістю їх здій снення без усунення перешкод в судовому порядку. Спір про п раво може мати місце також у в ипадку, коли на шляху здійсне ння особою права виникають п ерешкоди, які можуть бути усу нуті за допомогою суду.

Вимога на захист права має в ідповідати змісту порушеног о права, характеру порушення , яке мало місце, та закону.

Прийняття спірного рішенн я жодним чином не впливає на в иникнення, зміну чи припинен ня прав та обов' язків позив ача. Прокурором не надано жод них належних та допустимих д оказів порушення, у зв' язку з прийняттям оскаржуваного рішення та укладенням спірно го договору оренди, інтересі в держави в особі управління Державного комітету Україн и по земельних ресурсах у міс ті Запоріжжя Запорізької обл асті.

Право оренди землі оформ ляється договором, який реє струється відповідно до зако ну (ч.5 ст.126 ЗК України).

Згідно ст.6 Закону України “ Про оренду землі” (в редакції на момент укладення оспорюв аного договору) орендарі наб увають права оренди земельно ї ділянки на підставах і в пор ядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарс ьким кодексом України, цим та іншими законами України і до говором оренди землі. У разі н абуття права оренди земельно ї ділянки на конкурентних за садах підставою для укладенн я договору оренди є результа ти аукціону.

05.12.2008р. відповідно до рішення двадцять п' ятої сесії п' я того скликання Запорізької м іської ради № 62/7 від 24.09.2008р. між За порізькою міською радою (Оре ндодавець) та ТОВ “Укрбудсер вісінвест” (Орендар) укладен ий договір оренди землі (нада лі - Договір).

Договір зареєстровано у За порізькій регіональній філі ї Державного підприємства "Ц ентр державного земельного к адастру при Державному коміт еті України по земельних рес урсах", про що у Державному реє стрі земель вчинено запис ві д 21.04.2009р. за № 040926100492.

Згідно акту прийому-переда чі земельної ділянки за дого вором оренди землі від 21.04.2009р. № 040926100492, Орендодавець передає зе мельну ділянку кадастровий н омер 2310100000:03:030:0160, загальною площею 4,0524 га, яка знаходиться за адре сою м. Запоріжжя, тра са Харків-Сімферополь (в райо ні вул. Складської), а Орендар приймає вищевказану земельн у ділянку в оренду.

В пунктах 2.24, 2.26 постанови Пле нуму Вищого господарського с уду України від 17.05.2011 N 6 "Про деякі питання практ ики розгляду справ у спорах, щ о виникають із земельних від носин" (із змінами, внесеними з гідно з Постановою Вищого го сподарського суду N 14 від 26.12.2011) з азначено, що для правильного вирішення спору про визнанн я недійсним договору оренди суттєве значення має з'ясува ння правового режиму спірної земельної ділянки та дотрим ання сторонами порядку перед ачі її в оренду згідно з вимо гами статей 84, 118, 123, 124 ЗК з урахува нням необхідності у певних в ипадках дотримання порядку ї ї вилучення.

Судам необхідно враховува ти, що оскільки договір оренд и укладається на виконання р ішення органу місцевого само врядування чи виконавчої вла ди, то без скасування таких рі шень у встановленому законом порядку відсутні правові пі дстави для визнання відповід них договорів недійсними з п ідстав відсутності повноваж ень у відповідної місцевої р ади чи органу виконавчої вла ди на затвердження проекту в ідведення та передачі спірно ї земельної ділянки в оренду .

У вирішенні спорів про визн ання недійсними договорів ор енди земельної ділянки суди мають з'ясовувати наявність на момент укладення оспорюв аного договору оренди рішенн я органу виконавчої влади аб о органу місцевого самовряду вання про надання дозволу на розроблення проекту відведе ння земельної ділянки, оскіл ьки його відсутність супереч ить вимогам пункту 5 частини ч етвертої статті 15 Закону Укра їни "Про оренду землі" та пункт у 3 Порядку розроблення проек тів землеустрою щодо відведе ння земельних ділянок, затве рдженого постановою Кабінет у Міністрів України від 26.05.2004 N 677 . Також, розглядаючи справи у с порах про визнання недійсним и договорів оренди, суди пови нні з'ясовувати питання чинн ості рішень (розпоряджень), на підставі яких було укладено такі договори.

Відповідно до ч.1 ст.215 ЦК Укра їни, підставою недійсності п равочину є недодержання в мо мент вчинення правочину стор оною (сторонами) вимог, які вст ановлені частинами першою-тр етьою, п' ятою та шостою стат ті 203 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 203 ЦК Україн и встановлено, що зміст право чину не може суперечити цьом у Кодексу, іншим актам цивіль ного законодавства, а також м оральним засадам суспільств а.

Оскільки на момент укладен ня договору та його державно ї реєстрації, набрав чинност і Закон України від 16.09.2008р. №509-VI “П ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України щод о сприяння будівництву”, пер едача земельної ділянки під будівництво багатофункціон ального торговельно-виставк ового та логістичного компле ксу у зазначений перехідний період без проведення аукціо ну (торгів) на підставі рішенн я органу місцевого самовряду вання, до відання якого земел ьна ділянка належить, відбул ось у відповідності до земел ьного законодавства, яке під лягало застосуванню в період виникнення спірних правовід носин.

За таких обставин у задовол енні позовних вимог відмовля ється повністю.

У зв' язку з тим, що позов за явлений прокурором, судові в итрати зі сторін не стягують ся.

Керуючись ст. 44, 49, 82 - 85 ГПК Ук раїни, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити повністю.

Суддя В.М. Соловй ов

Рішення господарсько го суду набирає законної сил и після закінчення строку по дання апеляційної скарги, як що апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційно ї скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи а пеляційним господарським су дом.

Повне рішення складено від повідно до вимог ст. 82-85 ГПК Укр аїни 20.02.2012р.

Дата ухвалення рішення14.02.2012
Оприлюднено24.02.2012
Номер документу21487339
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —33/5009/7208/11

Постанова від 16.07.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Кривда Д. С.

Ухвала від 03.07.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Кривда Д. С.

Постанова від 27.04.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Манжур В.В.

Ухвала від 23.03.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Манжур В.В.

Рішення від 14.02.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Ухвала від 03.02.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Ухвала від 18.01.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Ухвала від 20.12.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 04.11.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні