Рішення
від 26.09.2008 по справі 8103-2008
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

8103-2008

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к. 211

РІШЕННЯ

Іменем України

26.09.2008Справа №2-8/8103-2008

За позовом – ТОВ «999*9», м. Ялта

До відповідача – Ялтинської міської ради, м. Ялта  

Про спонукання укласти договір оренди

    

Суддя  С. А. Чумаченко

ПРЕДСТАВНИКИ:

Від позивача – Старинщук А.П.  по дов. 29.08.08р.

Від відповідача – Низамутдинов М.І. по дов. від 28.01.08р.

Сутність спору: позивач - ТОВ «999*9» звернувся до відповідача Ялтинської міської ради із позовною заявою, просить суд визнати незаконною відмову відповідача Ялтинської міської ради в укладені договору оренди земельної ділянки площею 0,00443га з ТОВ «999*9», зобов'язати відповідача Ялтинську міську раду укласти з позивачем договір оренди земельної ділянки площею 0,00443га розташованою за адресою м. Ялта, вул. Пушкінська,34, строком на 49 років.

Представник позивача представив суду уточнення позовних вимог, просить суд зобов'язати відповідача – Ялтинську міську раду укласти з ТОВ «999*9» договір оренди земельної ділянки площею 0,00443га для будівництва та обслуговування павільйону за адресою м. Ялта, вул. Пушкінська,34 район зупинки «Спартак» (торговельний ряд), на землях Ялтинської міської ради, строком на 49 років.

Представник відповідача представив суду відзив на позовну заяву, відповідно до якої вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими що належать задоволенню.

Справа слуханням відкладалася у порядку ст.77 Господарського процесуального кодексу України.

Дослідивши матеріали справи, суд –

  ВСТАНОВИВ:

23 грудня 2005 року Виконавчим комітетом Ялтинської міської ради зареєстроване ТОВ «999*9», про що видано свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №593294.

22 грудня 1999 року рішенням №22 (1) виконавчого комітету Ялтинської міської ради затверджена дислокація торговельних кіосків та павільйонів у м. Ялта.

30 жовтня 2007 року рішенням Ялтинської міської ради 13 сесії 5-го скликання за №441 «Про надання дозволу ТОВ «999*9» на розробку проекту землеустрою по відводу земельної ділянки орієнтованою площею 0,00443га, для будівництва павільйону, за адресою м. Ялта, вул. Пушкінська34, район зупинку «Спартак» (торговельний ряд), з наступною передачею в оренду, на землях Ялтинської міської ради».

Пунктом 1 рішення Ялтинської міської ради №441 вирішено надати ТОВ «999*9» дозвіл на розробку проекту землеустрою по відводу земельної ділянки орієнтованою площею 0,00443га, для будівництва павільйону, за адресою м. Ялта, вул. Пушкінська34, район зупинку «Спартак» (торговельний ряд), з наступною передачею в оренду, на землях Ялтинської міської ради.

Згідно з цим рішенням ТОВ «999*9»  у встановленому законодавством порядку розробило проект землеустрою по відводу земельної ділянки, погодило його з державною службою по питанням національної культурної спадщини, Державною азово-чорноморською екологічною інспекцією,  Управління головного архітектора у м. Ялта.

Рішення Виконавчого комітету Ялтинської міської ради від 08.11.07р. №2309 «Про дозвіл ТОВ «999*9» виробництва проектно-изискательних по реконструкції павільйонів в торговельному рядку «Пушкінський бульвар» за адресою м. Ялта, вул. Пушкінська, в районі зупинки к\т «Спартак»».   

Відповідно до рішення Виконавчого комітету Ялтинської міської ради від 08.11.07р. №2309 ТОВ «999*9» був заказаний та зроблений проект по реконструкції павільйону, який затверджений –

-          Головним архітектором м. Ялти;

-          Санітарно-епідеміологічною станцією м. Ялти (висновок №63 від 16.07.08р.);

-          Головним Управлінням міністерства надзвичайних ситуацій м. Ялти (висновок №239 від 02.07.08р.);

-          Кримським республіканським протизсувним управлінням (висновок №1540 від 26.02.08р).

11 червня 2008 року Ялтинською міською радою прийнято рішення №610 17 сесії 5-го скликання «Про передачу в оренду ТОВ «999*9» земельної ділянки площею 0,00443га, для будівництва павільйону, за адресою м. Ялта, вул. Пушкінська34, район зупинку «Спартак» (торговельний ряд) на землях Ялтинської міської ради».

Пунктом 1 рішення Ялтинською міської ради №611 від 11.06.08р. затверджений проект землеустрою по відводу земельної ділянки ТОВ «999*9» площею 0,00443га, для будівництва павільйону, за адресою м. Ялта, вул. Пушкінська34, район зупинку «Спартак» (торговельний ряд) на землях Ялтинської міської ради.

Пунктом 2 рішення Ялтинською міської ради №611 від 11.06.08р. вирішено передати в оренду строком на 49 років ТОВ «999*9» земельну ділянку площею 0,00443га (кадастровий номер 0111900000:01:006:0242), для будівництва та обслуговування павільйону.

18 липня 2008 року ТОВ «999*9» звернулось до Ялтинської міської ради із заявою про укладення договору оренди земельної ділянки, на підставі рішення Ялтинської міської ради №611 від 11.06.08р.

01 серпня 2008 року Ялтинська міська рада листом №02.1-13\4740 відмовила ТОВ «999*9» в укладенні договору оренди земельної ділянки з посиланням на те, що Законом України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін в деякі законодавчі акти України” внесені зміни до статті 124 Земельного кодексу України, згідно яких в 2008 році набуття права оренди земельних ділянок із земель державної і комунальної власності провадиться, виключно на аукціонах, що не дає право Ялтинській міськраді укласти з ТОВ «999*9» договір оренди  земельних ділянок без проведення відповідного аукціону.

Суд розглянувши матеріали справи, вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими що підлягають задоволенню, за наступними підставами.

Відповідно до частини 1 статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки —це засноване на договорі строкове платне володіння та користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Згідно з частиною 6 статті 93 цього Кодексу відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Відповідно вимог статті 6 Закону України “Про оренду землі” орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України та договором оренди землі. У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати аукціону чи конкурсу.

Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.  

Відповідно до пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів —відповідні органи виконавчої влади.

Також, пунктом 34 статті 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської рад вирішуються питання, зокрема щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до частини 1 статті 124 Земельного кодексу України і статті 16  Закону України “Про оренду землі” передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Тобто, рішення компетентного органу про надання землі в оренду та відповідний договір оренди земельної ділянки є пов'язаними юридичними фактами. Волевиявлення відповідного повноважного органа, як орендодавця, здійснюється у формі рішення такого органа і лише реалізується шляхом укладання договору оренди.

Така позиція висловлена у пункті 1 оглядового листа Вищого господарського суду України “Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з орендою земельних ділянок (за матеріалами справ, розглянутих у касаційному порядку Вищим господарським судом України)”від 30.11.2007р. №01-8/918.

Отже наявне вільне волевиявлення компетентного органу на передачу земельної ділянки в оренду ТОВ «999*9» і воно має бути реалізоване шляхом укладення відповідного договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до статті 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладенні господарських договорів за державним замовленням, бо договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках встановлених законом, розглядаються судом.

Укладення договору оренди земельної ділянки, як наступна реалізація прийнятого компетентним органом відповідного рішення про надання землі в оренду в силу часини 1 статті 124 Земельного кодексу України і статті 16  Закону України “Про оренду землі” є обов'язковим, а отже переддоговірний спір з приводу укладення такого договору може бути предметом судового розгляду.    

Частиною 2 статті 187 ГК України встановлено, що день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначене інше.

Позивачем надані проекти договорів оренди земельних ділянок, які відповідають встановленим статтею 15  Закону України “Про оренду землі” вимогам. Зокрема надані проекти містять всі істотні умови договору оренди землі та документи, які є його невід'ємною частиною (план-схема земельної ділянки, кадастровий план земельної ділянки, акт визначення меж земельної ділянки і натурі (на місцевості), розрахунок орендної плати за землю, виписка із технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки.

Відповідно до ст. 124 Земельні кодекси України придбання права оренди земельних ділянок, які знаходяться в державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах. Вказана норма закону була введена в дію Законом України від 28.12.07 р. “Про державний бюджет України на 2008 рік і про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, який був опублікований у Відомостях Верховної Ради України, 2008 № 5-6 № 7-8, ст. 78. і надалі визнаний Конституційним судом України -неконституційним.

03.06.08р. був прийнятий Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, яким були внесені зміни до Земельного кодексу України (в т.ч. ст. 124 ЗК України), а саме: передбачено придбання права на оренду земельних ділянок виключно на аукціонах.

Зважаючи на положення ст. 58 Конституцій України, для визначення питання щодо правомірності передачі земельної ділянки в користування органом місцевого самоврядування на умовах оренди, слід враховувати як дату звернення особи в орган місцевого самоврядування (відповідної місцевої ради), так і дату розгляду такого звернення.

При цьому, не можливо застосовувати положення ст. 124 Земельного кодексу України щодо відповідних правовідносин, які виникли між місцевою радою і третьою особою, яка виявила бажання орендувати земельну ділянку, до набуття чинності Закону України від 27.12.07р., і Закону України від 03.06.08р., оскільки не можуть бути застосовані норми закону, які набули чинності після виникнення між сторонами відповідних правовідносин, оскільки це суперечить положенням ст. 58 Конституції України, відповідно до якої закони та інші нормативно-правові  акти  не  мають зворотної дії в часі, крім випадків,  коли  вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті правовідносини, які виникли після набуття чинності законів або інших нормативно-правових актів. Закріплення даного принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, зокрема відносин між державою і громадянами.

Як зазначалося вище, правовідносини між Ялтинською міською радою та ТОВ «999*9» щодо попереднього узгодження і оформлення документів про передачу в оренду земельної ділянки площею 0,00443га для будівництва та обслуговування павільйону за адресою м. Ялта, вул. Пушкінська,34 район зупинки «Спартак» (торговельний ряд), виникли ще в 2007 році та тривали до набуття чинності Закону України “Про державний бюджет України на 2008 рік” і Закону України від 03.06.08р. “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України”. Отже право на оренду вказаної земельної ділянки виникло і було набуто ще до внесення змін в ст. 124 ЗК України.

Згідно частини третьої статті 41 Конституції України громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об'єктами права державної і комунальної власності відповідно до закону. Ця конституційна гарантія не може пояснюватися як така, що заперечує державний захист інших визнаних майнових прав громадян (окрім права власності) або обмежує можливості такого захисту прав землекористувачів, придбаних свого часу відповідно до чинного на той час законодавства.

Таким чином, відносно права  користування земельними ділянками діє механізм захисту, гарантований статтями 13, 14, 41, 55 Конституцій України.

З конституційних принципів рівності і справедливості слідує вимога визначеності, ясності правової норми, оскільки інше не може забезпечити її однакове застосування.

Ст. 124 Земельного кодексу України передбачено придбання права оренди земельних ділянок, що перебувають  у державній  або  комунальній  власності, здійснюється виключно на аукціонах, окрім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які знаходяться у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частини, паї), що належать державі.

Використання терміну “придбання”, який означає “ставати власником чого-небудь, здобувати що-небудь”, після набуття чинності статті 124 Земельного Кодексу України свідчить, що ця норма не обмежує і не відміняє право, що діє, на оренду земельних ділянок, придбане громадянами у встановлених законодавством випадках станом на 1 січня 2008 року і на 03 червня 2008 р. Поняття “Придбання права” за змістом статті 124 Земельного Кодексу України допускає розповсюдження цього поняття лише на випадки первинного отримання права оренди земельної ділянки із земель державної та комунальної власності підприємствами, установами і організаціями, що належать до державної або комунальної власності, а також громадянами і юридичними особами, які набувають права власності і користування земельними ділянками.

Також, відповідач, у своєму відзиві на позовні вимоги, повідомляє що в даний час рішення Ялтинської міської ради 13 сесії 5-го скликання за №441 від 30.10.07, Рішення Виконавчого комітету Ялтинської міської ради від 08.11.07р. №2309 та рішення Ялтинської міської ради від 11 червня 2008 року 17 сесії 5-го скликання №611 ні ким не оскаржені та не скасовані.

Тим самим суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, підтверджуються матеріалами справи  та підлягають задоволенню.  

В судовому засіданні 26.09.2008 року оголошена вступна та резолютивна частини рішення.

Повний текст рішення підписано 01.10.2008 року.

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.ст. 75, 77, 82-84 ГПК України, суд –

ВИРIШИВ:

1.          Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Зобов'язати Ялтинську міську раду (м. Ялта, пл. Советська,1) укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю «999*9» (м. Ялта, вул. Руданського,7 (другий поверх) ЗКПО 33756869) договір оренди земельної ділянки площею 0,00443га (кадастровий номер 0111900000:01:006:0242) для будівництва та обслуговування павільйону за адресою м. Ялта, вул. Пушкінська район зупинки «Спартак» (торговельний ряд), на землях Ялтинської міської ради, строком на 49 років.

Суддя Господарського суду

Автономної Республіки Крим                                        Чумаченко С.А.

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення26.09.2008
Оприлюднено23.10.2008
Номер документу2156130
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8103-2008

Рішення від 26.09.2008

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Чумаченко С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні