Рішення
від 09.10.2008 по справі 8852-2008
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

8852-2008

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к. 203

РІШЕННЯ

Іменем України

09.10.2008Справа №2-29/8852-2008

За позовом – Товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестком», м. Алупка.

До відповідачів:

1.          Санаторія «Передгірний», м. Сімферополь;

2.          Регіонального відділення Фонду державного майна України в АР Крим та м. Севастополі, м. Севастополь.

3.          Міністерства охорони здоров'я України, м. Київ.

Про спонукання до виконання певних дій

Суддя О.І. Башилашвілі

ПРЕДСТАВНИКИ:

Від позивача – не з'явився.

Від відповідачів:

1. Ліморєв В. А., гол. лікар, посвідчення С-09/2001 від 16.05.2001р.

2. Кузьміна І. О., довіреність №62/011-20 від 22.07.2008р., ю/к.

3. не з'явився.

Суть спору ТОВ "Інвестком" звернулось до господарського суду АР Крим з позовом до відповідачів - Санаторію "Передгірний"; Регіонального відділення фонду державного  майна України  в АР Крим та м.Севастополі; Міністерства охорони здоров'я України, з вимогами про: зобов'язання Санаторія "Передгірний" не перешкоджати позивачу в приватизації орендованого індивідуально визначеного нерухомого державного майна (будівлю минулого дитячого садку літ. В) загальною площею 120,4 кв. м., споруду складу  (літ. З), загальною площею 53,1 кв. м., споруду складу (літ. к), загальною площею 23,0 кв. м., розташованої за адресою: 98676, АР Крим, шосе Свободи 16, м. Алупка та яке знаходиться на балансі Санаторію "Передгірний", шляхом надання органу управління майном достовірної інформації про відсутність спеціального (спеціалізованого) призначення орендованого майна – для лікування захворювання – турбекульозу органів дихання та неспецифічних захворювань легень; зобов'язання  Регіональне відділення фонду державного  майна України  в АР Крим та м.Севастополі включити  індивідуально визначене нерухоме державне майно (будівлю минулого дитячого садку лит. В) загальною площею 120,4 кв. м., споруду складу  (літ. З), загальною площею 53,1 кв. м., споруду складу (літ. к), загальною площею 23,0 кв. м., розташованої за адресою: 98676, АР Крим, шосе Свободи 16, м. Алупка та яке знаходиться на балансі Санаторію "Передгірний" в перелік  об'єктів групи А, які підлягають приватизації; визнання за ТОВ "Інвестком" право на приватизацію орендованого індивідуально визначеного нерухомого державного майна (будівлю минулого дитячого садку літ. В) загальною площею 120,4 кв. м., споруду складу  (літ. З), загальною площею 53,1 кв. м., споруду складу (літ. к), загальною площею 23,0 кв. м., розташованої за адресою: 98676, АР Крим, шосе Свободи 16, м. Алупка та яке знаходиться на балансі Санаторію "Передгірний", шляхом викупу.

06.10.2008р. позивач подав заяву про відмову від позовної вимоги про: про спонукання Санаторію «Передгірний» не чинити перешкоди в приватизації орендованого індивідуально визначеного нерухомого державного майна.

В цій заяві, позивач також просить суд задовольнити наступні позовні вимоги: про зобов'язання Регіональне відділення Фонду державного майна України в АР Крим і м. Севастополі (ЄДРПОУ 20677058, 99008 р. Севастополь, площа Восставших,6) включити індивідуально визначене нерухоме державне майно: будівлі колишнього дитячого саду (літ. В), загальною площею 120,4м2; будівля складу (літ З), загальною площею 53,1 м2 ; будівля складу (літ. К), загальною площею 23,0м, розташованого за адресою: 98676 АР Крим, м. Алупка, Шосе Свободи, 16 на земельній ділянці площею 2281м2 і яке знаходиться на балансі Санаторію «Передгірний», в перелік об'єктів групи А, що підлягають приватизації; про визнання за Товариством з обмеженою відповідальністю «Інвестком» (ЄДРПОУ 32177812, 98676 АР Крим, м. Алупка, Шосе Свободи, 16) право на приватизацію шляхом викупу орендованого індивідуально визначеного нерухомого державного майно: будівлі колишнього дитячого саду (літ. В), загальною площею 120,4м2; будівля складу (літ З), загальною площею 53,1м2; будівля складу (літ. К), загальною площею 23,0 м2, розташованого за адресою: 98676 АР Крим, м. Алупка, Шосе Свободи, 16 на земельній ділянці площею 2281м2 і яке знаходиться на балансі Санаторію «Передгірний».

Заява прийнята судом.

В обґрунтування позову, позивач посилається на те, що дії відповідачів порушують його права на реалізацію права на приватизацію державного майна, яке у нього виникло внаслідок оренди державного майна. Позивач посилається на те, що під час користування спірним майном, їм зроблені суттєві невід'ємні поліпшення об'єкта оренди.

Відповідач - Санаторія «Передгірний», у відзиві на позов, проти задоволення позовних вимог заперечує, посилається на те, що проведенні позивачем поліпшення об'єкту оренди проведенні незаконно, оскільки проведенні без відповідної згоди.

Відповідач – Регіональне відділення Фонду державного майна України в АР Крим та м. Севастополі проти позову заперечує, посилається на те, що є неналежним відповідачем у справі, оскільки не є суб'єктом, який затверджує перелік об'єктів, яки перебувають у державній власності і яки підлягають продажу.

Представник відповідача - Міністерства охорони здоров'я України, в судове засідання не з'явився, однак направив до суду відзив на позов, в якому проти позовних вимог заперечує, посилається на те, що санаторій "Передгірний" має статус спеціалізованого (спеціального) і є закладом охорони здоров'я України, утримується за рахунок бюджетних коштів, функціонує цілий рік та працює на виконання державних програм "Санаторне лікування хворих на туберкульоз", та має загальнодержавне значення, оскільки здійснює лікування громадян хворих на туберкульоз, у зв'язку з чим, спірне майно не підлягає приватизації в силу ст. 5 Закону України «Про приватизацію державного майна».

В судовому  засіданні оголошувалась перерва, розгляд справи відкладався в порядку ст. 77 ГПК України.

Розглянувши матеріали справи, заслухав пояснення представників сторін суд, -

ВСТАНОВИВ:

07.12.2004г між Фондом майна АР Крим і ООО «Інвестком» укладений договір оренди нерухомого державного майна терміном дії до грудня 2009 року, а саме:

-          будівлі колишнього дитячого саду (літ. У), загальною площею 120,4м2;

-          будівлі складу (літ 3), загальною площею 53,1м2;

-          будівлі складу (літ. До), загальною площею 23,0м2 розташованого за адресою: 98676 АР Крим, м. Алупка, Шосе Свободи, 16 і яке знаходиться на балансі санаторію «Передгірний» (том 1, а.с. 33-36).

                    Згідно п. 1.4 договору, ринкова вартість майна була визначена на момент передачі в оренду (на 01.09.04р) в сумме:207536 грн, а залишкова балансова вартість на підставі довідки Санаторію «Передгірний» (від 28.10.2004г) в сумі – 7500 грн.

З метою реалізації можливості використовувати орендоване майно по визначеному договором оренди цільовому призначенню ТОВ «Інвестком» в порядку п. п. 5.3., 5.4. договору оренди звернулося до орендодавця із заявою про необхідність проведення ремонту орендованого нерухомого майна, на що було отримано письмову згоду Фонду майна АРК (письмо от 19.08.2005р) (том 1, а.с. 42).

В результаті проведених на підставі договорів і угод з підрядниками робіт, орендарем за рахунок власних коштів були проведені невіддільні поліпшення орендованого майна на суму 266083,80 грн., що підтверджується актами виконаних робіт, Аудиторським висновком від 05.09.2007 року і іншими документами (том 1, а.с. 53-97).

09 квітня 2008 року позивач звернувся до Регіонального відділення Фонду державного майна України в АР Крим і м. Севастополі із заявою встановленої форми про включення орендованого майна в перелік об'єктів, що підлягають приватизації, на що вказаним органом була надана письмова відповідь про необхідність надання пакету документів для розгляду питання про визначення способу приватизації шляхом викупу ТОВ «Інвестком» (том 1, а.с. 15).

Вказані документи позивачем були представлені в повному об'ємі, що підтверджується відміткою Регіонального відділення, але за наслідками їх розгляду позивачеві було відмовлено в задоволенні заяви про включення орендованого майна в перелік об'єктів, що підлягають приватизації, з тих мотивів, що органом управління майном - Міністерством охорони здоров'я України було відмовлено в узгодженні даного питання (том 1, а.с. 13-14).

Підставою для відмови в узгодженні з боку МОЗ України було вказане наступне: на підставі ст. 26 Закону України «Про курорти» і інформацію Санаторію «Передгірний» про те, що орендоване майно, запропоноване до узгодження для включення в перелік, підмета приватизації, використовується в господарській діяльності спеціалізованого санаторію протитуберкульозного напряму.

Суд вважає, що вказаними діями відповідачів порушуються права і інтереси позивача в частині реалізації права на приватизацію державного майна.

Так суд вважає, що позов підлягає задоволенню, у зв'язку з наступним.

На підставі частини першої ст. 25 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» приватизація об'єкту оренди здійснюється відповідно до чинного законодавства.

Відповідно до п.1 ст. 4 Закону України «Про приватизацію державного майна» державна програма приватизації визначає цілі, пріоритети і умови приватизації, розробляється Фондом державного майна України і затверджується Верховною Радою України законом України один раз на три роки не пізніше чим за місяць до затвердження Державного бюджету України на відповідний рік, але до початку наступного бюджетного року і діє до затвердження чергової Державної програми приватизації.

При таких обставинах, в даний час цілі, пріоритети і умови приватизації державного майна визначаються Державною програмою приватизації на 2000-2002р.р., затвердженої Законом України «Про Державну програму приватизації» від 18 травня 2000р. N 1723-111.

Згідно п.1 Державної програми приватизації на 2000 - 2002 роки (далі - Програма), ця Програма визначає основні цілі, пріоритети, завдання і способи приватизації державного майна, майна, яке належить Автономній Республіці Крим, відчуження «комунального майна, групи об'єктів, які підлягають приватизації, орієнтовні завдання щодо об'ємів приватизації державного майна і надходження засобів від приватизації до Державного бюджету України і відповідні заходи щодо виконання цієї Програми.

На підставі п.5 Програми під об'єктами приватизації групи А розуміються наступні об'єкти - цілісні майнові комплекси державних, орендних підприємств і структурні підрозділи підприємств, виділені в самостійні підприємства (далі - цілісні майнові комплекси підприємств), зокрема в процесі реструктуризації державних підприємств з середньообліковою чисельністю працюючих до 100 осіб включно або більше 100 особи, але вартість основних фондів яких недостатня для формування статутних фондів відкритих акціонерних товариств (далі - ВАТ), а також готелі, об'єкти санаторно-курортних закладів і будинки відпочинку, які перебувають на самостійних балансах; окреме індивідуально визначене майно (зокрема таке, яке не увійшло до статутних фондів ВАТ, будівель, споруд і нежилих приміщень, майна підприємств, ліквідованих за рішенням господарського суду або майно підприємств, які ліквідовуються за рішенням органу, уповноваженого управляти державним майном); майно підприємств, які не були продані як цілісні майнові комплекси.

Таким чином, майно, що орендується позивачем, як індивідуально певне нерухоме майно (нежилі приміщення) чинне законодавство про приватизацію відносить до об'єктів приватизацію групи А.

Розділом 9 Програми визначаються способи і порядок приватизації –державного майна і згідно п. 51 цієї Програми у разі ухвалення рішення про приватизацію орендованого державного майна (будівлі, споруди, приміщення) орендар отримує право на викуп цього майна, якщо орендарем за згодою орендодавця здійснено за рахунок власних коштів поліпшення орендованого майна, яке неможливо відокремити від відповідного об'єкту без спричинення йому шкоди, вартістю не менше чим 25 відсотків залишкової (відновлюваної за вирахуванням зносу) вартості майна (будівлі, споруди, приміщення).

Тобто, ТОВ «Інвестком» має право на викуп об'єкту оренди, як один із способів приватизації комунального майна, проте реалізувати дане право може тільки у випадку, якщо об'єкт оренди буде включений відповідачем в перелік об'єктів тих, що підлягають приватизації - тобто, буде ухвалено рішення про його приватизацію.

При таких обставинах, позивач, цілком обґрунтовано припускаючи і вважаючи, що провів невіддільні поліпшення орендованого майна на суму, яка більш ніж на 25% перевищує балансову (відновлювальну) вартість об'єкту оренди, звернувся відповідно до умов договору оренди і чинного законодавства в адресу Регіонального представництва ФДМ України з проханням включити орендоване майно в перелік об'єктів, що підлягають приватизації.

Конституція України встановлює право кожного володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю (частина перша статті 41), а також рівність суб'єктів права власності перед законом (частина четверта статті 13).

Правовий режим власності, порядок і умови придбання і припинення права власності, а також права володіння, користування і розпорядження майном визначаються законами. Одним із способів зміни форми власності є приватизація, в процесі якої відбувається відчуження на користь фізичних або юридичних осіб майна, що є державною або комунальною власністю, або майна, яке належить Автономній Республіці Крим. Порядок відчуження такого майна визначається законами, зокрема Законом України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малою приватизацію)" (далі Закон про малу приватизацію).

Стаття 3 Закони про малу приватизацію передбачає три способи малої приватизації - викуп, продаж на аукціоні, по конкурсу.

Частиною першою статті 7 Закону України «Про малу приватизацію» передбачено, що Фонд державного майна України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, місцеві ради затверджують за поданням органів приватизації переліки об'єктів, які підлягають: продажу на аукціоні, за конкурсом, а також шляхом викупу. Із змісту цієї норми витікає, що саме Фонд державного майна України, Верховна   Рада   Автономної Республіки Крим, місцеві ради є органами, які здійснюють функції відповідно, щодо розпорядження державною власністю, майном Автономної Республіки Крим і комунальною власністю. Способи приватизації визначаються шляхом ухвалення цими органами рішень про затвердження конкретних переліків об'єктів приватизації.

З положень частини п'ятої статті 7 Закону «Про малу приватизацію» витікає, що орган приватизації зобов'язаний розглянути заяву покупця і не пізніше чим через місяць повідомити його про результати його розгляду. Відмова в приватизації можлива тільки за наявності підстав, вичерпний перелік яких передбачений в цій статті Закону, зокрема, коли є законодавчо встановлене обмеження на приватизацію цього підприємства.

Дійсно, згідно Переліку державних закладів спеціалізованих (спеціальних) санаторіїв Міністерства охорони здоров'я України, затвердженого наказом МОЗ України від 25 грудня 2006р.№ 882, Санаторій "Передгірний" Міністерства охорони здоров'я України є спеціалізованим (спеціальним) санаторієм, із спеціалізацією: лікування туберкульозу органів дихання і неспецифічних захворювань легенів.

Проте, ні МОЗ України, ні Регіональне відділення ФДМ України не враховують того, яке майно в даному випадку є об'єктом приватизації.

Тим часом, через ст. 22 Закони України «Про курорти» санаторно-курортні заклади - це заклади охорона здоров'я, які розташовані на територіях курортів і забезпечують представлення громадянам послуг лікувального, профілактичного і реабілітаційного характеру з використанням природних лікувальних ресурсів. Типове положення про санаторно-курортний заклад затверджується Кабінетом Міністрів України.

На підставі Типового положення про санаторно-курортний заклад, затвердженого ухвалою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2001 р. № 805, санаторно-курортний заклад є юридичною особою з моменту його державної реєстрації, має самостійний баланс, рахунку в установах банків (реєстраційні рахунки в органах Державного казначейства), круглу печатку з своєю назвою, бланки з емблемою, інші реквізити.

Таким чином, санаторно-курортний заклад, як юридична особа в розумінні ст. 62 Господарського кодексу України, ст. 191 Цивільного Кодексу України є цілісним майновим комплексом - тобто, об'єктом, сукупність активів якого дає можливість здійснювати певну господарську діяльність. Цілісними майновими комплексами є підприємства, а також їх структурні підрозділи (цехи, виробництва, ділянки і тому подібне), які можуть бути виділені в установленому порядку в самостійні об'єкти з подальшим складанням відповідного балансу і можуть бути зареєстровані як самостійні суб'єкти господарської діяльності (НАЦІОНАЛЬНИЙ СТАНДАРТ N 1 "Загальні основи оцінки майна і майнових прав", затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 р. N 1440.

У даному ж випадку, об'єктом приватизації є окреме індивідуально визначене майно, яке не тільки не є цілісним майновим комплексом санаторно-курортним закладом, але і не відноситься до складу активів, які дають можливість Санаторію «Передгірний» здійснювати певну господарську діяльність із спеціалізацією: лікування туберкульозу органів дихання і неспецифічних захворювань легенів.

При таких обставинах, приписи ст. 26 Закону України «Про курорти» не можуть бути перешкодою для приватизації орендованого майна, застосовані відповідачами неправильно і необґрунтовано, а приватизація спірно майна жодним чином не приведе до неможливості здійснення або утруднення для Санаторію в господарській діяльності спеціалізованого санаторію протитуберкульозного напряму, оскільки вказане майно ніколи не було задіяне для цих цілей.

У зв'язку з викладеним, положення частин першої, третьої статті 7 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малої приватизації)" щодо ініціативи покупців про включення відповідного майна в перелік об'єктів, які підлягають приватизації, слід розуміти як право покупця пропонувати проведення приватизації конкретного об'єкту малої приватизації у вказаний ним спосіб, зокрема шляхом викупу, при цьому, пропозиція покупця відносно способу приватизації підлягає розгляду у визначений законом термін.

Відповідно, положення частини п'ятої статті 7 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", слід розуміти так, що органи приватизації зобов'язані розглянути подані покупцями заяви і, у разі відсутності встановлених цим Законом підстав для відмови в приватизації, включити конкретне підприємство в перелік об'єктів, які підлягають приватизації у встановлений спосіб, або прийняти рішення про відмову в приватизації.

Правомірність даної позиції в повному об'ємі підтверджується Рішенням Конституційного суду України від 13 грудня 2000 року N 14-п/2000 у справі N 1-16/2000.

Згідно ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права і інтересу, а способами захисту цивільних прав і інтересів можуть бути, зокрема: визнання права; припинення дії, яка порушує право; примусове виконання обов'язку в натурі.

За викладених обставин, враховуючи відмову позивача від позову, в частині позовних про: примушування Санаторію «Передгірний» не чинити перешкоди в приватизації орендованого індивідуально визначеного нерухомого державного майна, та прийняття такої відмови судом, позов у цій справі підлягає частковому задоволенню.

Вступна та резолютивна части рішення оголошені в судовому засідання 09.10.2008р.

Повний текст рішення оформлений та підписаний - 09.10.2008р.

На підставі викладеного, керуючись п. 4, ст. 80, ст.ст. 82-85 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

1.          Позов задовольнити частково.

2.          Зобов'язати Регіональне відділення Фонду державного майна України в АР Крим і м. Севастополі (ЄДРПОУ 20677058, 99008 м. Севастополь, площа Восставших,6) включити індивідуально визначене нерухоме державне майно: будівлю колишнього дитячого саду (літ. В), загальною площею 120,4м2; будівлю складу (літ З), загальною площею 53,1 м2 ; будівлю складу (літ. К), загальною площею 23,0 м2, розташованого за адресою: 98676 АР Крим, м. Алупка, Шосе Свободи, 16 на земельній ділянці площею 2281 м2 і яке знаходиться на балансі Санаторію «Передгірний», в перелік об'єктів групи А, що підлягають приватизації.

3.          Визнати за Товариством з обмеженою відповідальністю «Інвестком» (ЄДРПОУ 32177812, 98676 АР Крим, м. Алупка, Шосе Свободи, 16) право на приватизацію шляхом викупу орендованого індивідуально визначеного нерухомого державного майно: будівлі колишнього дитячого саду (літ. В), загальною площею 120,4м2; будівлі складу (літ. З), загальною площею 53,1м2; будівлі складу (літ. К), загальною площею 23,0 м2, розташованого за адресою: 98676 АР Крим, м. Алупка, Шосе Свободи, 16 на земельній ділянці площею 2281 м2 і яке знаходиться на балансі Санаторію «Передгірний».

4.          В частині позовних вимог про спонукання Санаторію «Передгірний» не чинити перешкоди в приватизації орендованого індивідуально визначеного нерухомого державного майна, прийняти відмову від позову, провадження у справі – припинити.

5.          Видати наказ після набрання рішенням суду законної сили.

Суддя Господарського суду

Автономної Республіки Крим                                        Башилашвілі О.І.

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення09.10.2008
Оприлюднено23.10.2008
Номер документу2156282
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8852-2008

Рішення від 09.10.2008

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Башилашвілі О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні